Jump to content

Feltskyting i DFS, kikkertklassen


M67

Recommended Posts

På den ene side er jeg enig i at terminlisten kunne legges ut tidligere. På den annen side er det slik at selv om jeg har et tett program, er 3 mnd tilstrekkelig for min planlegging av aktiviteter.

 

Hvis en har tenkt å være med på DFS-aktiviteter får en lære seg å bruke "Mitt DFS". Vi lever tross alt i 2020. I min klubb er det aktive skyttere over 80 år som fint behersker dette.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, nhd said:

På den ene side er jeg enig i at terminlisten kunne legges ut tidligere. På den annen side er det slik at selv om jeg har et tett program, er 3 mnd tilstrekkelig for min planlegging av aktiviteter.

 

Hvis en har tenkt å være med på DFS-aktiviteter får en lære seg å bruke "Mitt DFS". Vi lever tross alt i 2020. I min klubb er det aktive skyttere over 80 år som fint behersker dette.

 

Det  hjelper jo ikke når man ikke får fram noe tidspunkt, fordi det ikke er påmelding til treninger.....og når man står på utsiden av organisasjonen kan man heller ikke melde seg på noe, og slikt få vite når man kan møte opp. 
Det kan da ikke være så jævlig vanskelig å lage et system som ikke er så jævlig internt at man må være medlem for å få vite når på dagen ting foregår?

For min del var det så vanskelig å få kontakt med skytterlaget, at jeg dro på banen for å få litt info. Jeg bor i nærheten og hørte dem skyte. Det var eneste måten å vite om det var noen der og spørre.
Som du sier vi lever i 2020, da må man i herrens navn klar eå lage en informativ hjemmeside. 

Og for ikke snakke om medlemskap....det var ikke akkurat intuitivt hvordan man fant fram til skjmaet for innmelding heller. 

Hejmesidene til DFS og skyyerlag ser jo da ogsp ut som der designet av en en eller anna fjortis som er så himla god på data, han fikser det der.


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, nhd said:

Skal en være med, bør en være medlem. Slik er det vel med alle aktiviteter.

 

Hvem melder seg inn i noe som helst hvis man ikke finner informasjon om treningstider engang?
er oplegget at man skal gejtte seg ram til tidspunkt på dagen man kan komme?


Jeg ER medlem, og finner ikke den informasjoen :-D
 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Er ikke en gang sikker på om jeg kommer til å viderføre medlemskapet....har ikke skutt der på mange uker. 
Foretrekker å skyte sammen med en kompis som har tilgang på et jorde vi kan skyte på, hvor vi kan drive med mer jaktmessig trening slik vi vil. 
Er mulig vi begynner med Jaktfelt etterhvert. 



 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Tjukkas said:

Er ikke en gang sikker på om jeg kommer til å viderføre medlemskapet....har ikke skutt der på mange uker. 
Foretrekker å skyte sammen med en kompis som har tilgang på et jorde vi kan skyte på, hvor vi kan drive med mer jaktmessig trening slik vi vil. 
Er mulig vi begynner med Jaktfelt etterhvert. 

 

Om det er jaktfelt du skal drive med er vel uansett ikke DFS rett organisasjon for deg.

 

Har vert med i DFS i mange år og har aldri hat problemer med å finne ut når ting skjer. På både skytterlagets og samlagets hjemmeside ligger det terminlister. I skytterlagets terminliste er også alle treningstider satt opp den ser slik ut.

http://bodo-ostre.no/wp-content/uploads/2015/03/Ny-Terminliste-2020.pdf

I tillegg er det mulig å trene når en selv vill.

http://bodo-ostre.no/informasjon/treningstider/

Kan ikke skjønne at dette kan være så vanskelig. 

Må nå si at jeg fra tid til annen synes det er i overkant mange sytkuker her som bare forventer at andre skal legge til rette for dem.

Om dere vil skyte så meld dere inn i den organisasjonen/laget som driver med den skytingen dere ønsker å bedrive og vær med og arrangskjer skyting i stedet for å sitte på ræva og klag på andre.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg var med I DFS jegerklassen et par sesonger. Veldig fint miljø lokalt. Forsøkte å reise på noen stevner men fant aldri ut av det. Det hadde nok vært annerledes om jeg hadde en kompis å reise med. Men å komme på stevner, ikke forstå reglene eller hvordan dette funker, ingen gidder å svare på spørsmål og så begynner de som kan det bare å skyte mens jeg står der og ser dum ut... La det på hylla. 
Helt sikkert annerledes dersom jeg hadde forberedt meg bedre.  Tatt introkurs og sånt. Men jeg tenkte at dette var en gøy ting å gjøre noen stevner på våren. Og stevnene i klubben her var kjempegøy. Veldig moro å skyte på opp til 600 meters hold. Og noen steder var folk hyggelige. Men som sagt, jeg følte meg ikke spesielt velkommen på andre stevner, og fant ikke ut av det, og bestemte meg for å heller skyte jaktfelt. Der er alle hyggelige og snakker også med de som ikke stiller i Donalddress. Kanskje er det irriterende med skyttere som stiller på DFS stevne uten det utstyret som er vanlig? Og som ikke har skutt rekrutt og derfor ikke har inne alle prosedyrene? 

Anyway, jeg solgte Saueren og langholdskikkertsiktet og kommer bare til å skyte jaktfelt fra nå. 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Skaubjønn said:

Det hadde nok vært annerledes om jeg hadde en kompis å reise med.

 

Det hadde nok det. Og så vidt jeg har fått med meg, befinner du deg i et område med opptil flere andre aktive "kammer"-ater, så det burde kanskje la seg gjøre?

 

31 minutes ago, Skaubjønn said:

Men å komme på stevner, ikke forstå reglene eller hvordan dette funker,

 

Feltstevner er vel neppe det eneste stedet "uinnvidde" kan føle seg litt utenfor, inntil de forstår de "interne prosedyrene" (FrpU-ere på horehus i Riga hadde heldigvis en senere minister som "praksisveileder"!). Men både teori og "pakkis" innen DFS er relativt inngående beskrevet i "Skytterboka", som ligger ute på nettet:

 

https://www.dfs.no/verdt-a-vite/lover-og-regler/skytterboka-2019-2020/

 

42 minutes ago, Skaubjønn said:

ingen gidder å svare på spørsmål og så begynner de som kan det bare å skyte mens jeg står der og ser dum ut...

 

Arrangørene av feltstevner har neppe ressurser til å drive grunnleggende opplæring, de har nok med å bemanne og -kvinne standplassne, ordne påmelding og resultater, og sørge for at de tilreisene kan få kjøpt mat og kaffe (med korona-avstand, for tida).

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

Arrangørene av feltstevner har neppe ressurser til å drive grunnleggende opplæring, de har nok med å bemanne og -kvinne standplassne, ordne påmelding og resultater, og sørge for at de tilreisene kan få kjøpt mat og kaffe (med korona-avstand, for tida).

 

Nå trenger vel ikke @Skaubjønn noe grunnleggende opplæring akkurat. Nå koster det ikke mange kaloriene å fortelle en som ikke har deltatt på feltskyting før, hva det går ut på. En god standplassleder forklarer hvert enkelt hold med letthet til hvem det måtte være. Om viljen er til stede...Om sidemannen ikke er en komplett tosk, så kan han bidra med tips og råd han også. Er vel ikke noe helgekurs som trengs. Det skaubjønn forteller om her er den gammeldagse holdningen det var i de fleste DFS kretser før i tida. Heldigvis er disse på tur ut, men tydeligvis ikke alle steder ennå.

 

Uten jegere og jegerrelatert skyting, så er det ikke mange skytterlag som har overlevd her på berget. Heldigvis har de fleste begynt å forstått det, og man er velkommen på stevner selv om man ikke stiller med diopterbørse. 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, hewi said:

Det skaubjønn forteller om her er den gammeldagse holdningen det var i de fleste DFS kretser før i tida. Heldigvis er disse på tur ut, men tydeligvis ikke alle steder ennå.

 

Etter 50 år i DFS, vet jeg sannelig ikke hva "den gammeldagse holdningen" måtte være for noe (men dette esoteriske vesenet lever visst godt på dette nettstedet!). Og jeg kan heller ikke skjønne hva som skulle være så mystisk med et vanlig feltstevne.

 

@Skaubjønn må ha vært på et usedvanlig esklusivt (!) stevne!

 

Figurene og skytetida (til dels også avstandene) er kunngjort ved påmelding, og slik har det vært i hele min tid i organisasjonen. Og når skytterne ankommer standplass, orienterer standplasslederen om hva som skal skje. Ofte er også figuren, skytestillingen og skytetida angitt ved standplassen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Sitka said:

@Skaubjønn, alt hadde vore enklare på skytebanen hadde ein vore ei fin jenta! Då får ein nok den hjelpa ein treng enten ein vil da eller ikkje.


Jeg for min del får hjelp av jentene. De er langt mer imøtekommende, blide og hjelpsomme enn gubbene i gummidress. Det var de som ordnet det så jeg fikk lov å skyte med kikkertrifla mi første gangen jeg kom på banen, og en gubbe i gummidress og rarre skisko skulle nekte meg å skyte...

Ble riktiognok plasssert sammen med ungene, men det var der jentene var, og drev med opplæring av rekrutter. Holder meg til dem jeg. Jeg liker jenter :-D




 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det hele hadde nok vært langt enklere faktisk om man hadde en egen "rekruttklasse" for voksne. Kan godt tenke meg at noen sliter med å komme i gnag om holdningen er at folk får finne ut av tingene sjøl. Deter våpen man driver med. Man blir ekstra redd for å gjøre feil, eller drite seg ut. 

Tenker nok at det er samme holdningen i skytterlagene som gjør at jegere kvier seg for å delta på jegertreninger etc. 
Det ser ikke ut til at skyyerlagene har tatt inn over seg at nye skyttere med jaktrifle, er nettop jegere som faktisk ønsker å trene mer. 
Om man da blir møtt med at "vi hakke tid til deg, klar deg sjøl" holdninger fra folk som har vært 50 år i miljøet, blir jo dette mildt sagt lite konstruktivt.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det var ikke min mening å være kritisk eller lage kvalme. Jeg er en godt voksen mann på 56 år, har skutt siden jeg var 11, og er verken spesielt hårsår eller krenkbar. Jeg er sosial, og klarer stort sett å snakke med folk. :-). Jeg kan egentlig godt forstå om det er noen som har holdt på med dette i en lang tid, og møter en som ikke gidder stille med det samme utstyret, som maser om selvfølgeligheter,  og forventer å få være med.

 

Jeg skjøt noe stevner, kanskje 10-12? Noen steder var det flere i jegerklassen, men ikke alle. Min erfaring var at på hjemmebanen i Kristiansand, og noen andre steder, møtte jeg hyggelige folk og hadde det gøy. Det skar seg for meg på noen bilfelt, hvor jeg deltok alene. Jeg kjenner flere som skyter, men det ble likevel vanskelig å henge sammen. Mange i bilen, unger, forskjellige klasser osv. Og det er sant at løypa var slått opp på forhånd. Og om jeg hadde gjort leksa mi og visste omtrent hvilken avstand kvarten og de andre blinkene er på, så hadde jeg klart meg bedre. På ett av de første stevnene sa en hyggelig kar: "Den viktigste ferdigheten når det gjelder avstandsberegning er å snakke i laget". :-) Godt råd! På bilfeltstevnene i indre Agder var det ingen som snakket, og i alle fall ville de ikke svare når jeg forsøkte å snakke. På en av stasjonene la jeg meg ned, og fikk beskjed om at dette var rekruttbanen... De andre så nok at det var feil blinker for voksne. Jeg rakk nesten frem til der de andre på laget var før de begynte å skyte. Som sagt, min inkompetanse. Jeg bestemte meg for at dette gidder jeg ikke. Jeg ville prøve DFS stevner, og noen var gøy. Men det er ikke første idretten eller aktiviteten jeg tester ut, og finner ut at ikke er min greie. Så jeg trakk meg fordi inngangsbilletten ble for høy for meg. Mer strev og enn moro. Og jeg er fullstendig klar over at det er jeg som ikke prioriterte å gjøre det skikkelig. Jeg har full jobb og er familiemann, med begrenset fritid. Fra 1 juni til ut august (ofte september) prioriterer jeg laksefiske med fluestanga når jeg kommer fra. Kommer ikke på tale å dra på stevne da. Fra 10 august (Heilage Bukkejakt...) til jul er det jakt. Det er egentlig bare våren jeg vil skyte stevner. Så da tenkte jeg DFS. Men det blir jaktfelt i stedet. 

 

Jeg har ingen agenda i forhold til å sverte eller reformere DFS. Møtt mange hyggelige folk der, og blitt tatt imot med åpne armer flere steder. Dersom jeg ville skyte Sauer og diopter hadde dette vært organisasjonen for meg. Slik jeg opplevde det som jeger og børse med kikkertsikte måtte jeg ha lagt mer innsats i det for å få det til å bli bra. Den innsatsen var jeg rett og slett ikke til å legge i det, og det er ikke DFS sin feil.

 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Bell said:


Nok en gang, ingen informassjon om at dette fantes fra skytterlagets side. Da jeg meldte meg inn for et halvt åpr siden via DFS sin side var muligetene Kikkertklasse eller klasse 1-4 pluss rekrutt, Da jeg endlig greide å grave meg fram til påmeldingskjema. ETter innsendelse av skjema tok det 4 måneder fra jeg hørte fra skytterlaget, det var fakuraen som kom. 

Det som burde skje er jo at starks noen har meldt seg inn, så sendes en hel liten informasjonspakke om de tilbud skytterlaget har til nye skyttere. 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Bell said:

Litt egeninnsats med google hjelper også 👍


Informasjonen er så rotetet presentert at selv det er svært vanskelig. All slik informasjon burde jo være tilgjengelig fra en rekruteringslenke. Går du inn på DFS.no som er det naturlige stedet å starte, og trykker på rekrutering, blir du sendt rett til ungdomssiden. Hvor all informasjon stort sett er totalt irrelevant for alle voksne. 

Der finnes det ikke engnag en link til innmeldingskjemaet. Den er totalt fraværende fra forsiden til DFS. 

Søker jeg opp mitt skytterlag, er det heller ikke der noen lenke (DFS sider):

Ikke finner jeg det når jeg googler heller....



 

Link to comment
Share on other sites

Just now, nhd said:

@Tjukkas Det hadde vært interessant å kjenne ditt bosted for deretter å se hvor lang tid jeg ville bruke på å finne de opplysninger du etterspør. For meg virker det som om du inntar en generell offerrolle i de fleste saker.

 

 

Nei, jeg bare foteller hvordan jeg opplever det. Og forsøker og gi noen råd til dere som er innafor om hvordan oplvelsen nye skyttere får av DFS og skytterlagene kan forbedres. 
De arrogante svarene jeg får er ikke oppmuntrende.


 

Link to comment
Share on other sites

Quote

Og forsøker og gi noen råd til dere som er innafor om hvordan oplvelsen nye skyttere får av DFS og skytterlagene kan forbedres. 
De arrogante svarene jeg får er ikke oppmuntrende

Det er lite vi i andre skytterlag kan gjøre med dette. Jeg vet med sikkerhet at skyttere ikke mottas slik du beskriver, i vårt skytterlag. Vi prøver så godt vi kan å komme folk i møte, selv @Skaubjønn prøvde vi å integrere... (tapt sak ;) ) Jeg tar imot et titalls nye skyttere hvert år, flere titalls om du teller alle som er interesserte, titalls om du teller de som begynner. Jeg underviser dem hver tirsdag, på fast tid, som er 3 plasser på Facebook, på 3-4 hjemmesider, og på døra. Vil man så får man det med seg.

Men DFS-skyting er ikke for alle, og mange slutter, oftest fordi den typen skyting ikke er noe for dem, kanskje er ikke skyting i det hele noe for dem. Men de fleste som slutter gjør det fordi de ikke har tid og råd mellom 18 og 30-ish. Så kommer mange tilbake når de er 40+


Det ser for meg ut som at ditt skytterlag er av den litt gammeldagse sorten, men samtidig skjønner jeg ikke helt problemet, sånn egentlig. De har en treningstid, som du tydeligvis kjenner, og du vet at de har innendørstrening, og når og hvor, så møt opp og tren, på de samme premissene som de andre. Skytterlag trener på DFS-skyting - det nytter liksom ikke å klage på.


Treningene er korte sier du, men de er jo like korte for de andre, jeg henger ikke ut fotballforbundet om jeg trente fotball og syntes vi sparket for lite... Da hadde jeg snakket med de som arrangerer, og hørt om det gikk an å holde på lenger.

Det er 875 skytterlag her i landet. DFS har ingen baner, ingen treninger og arrangerer ingen stevner. Skytterlagene er tilsluttet DFS, som bla administrerer reglene, og arbeider med fellesting for skytterlagene. Du retter en masse kritikk mot DFS, som du faktisk må rette mot ditt lokale skytterlag.
Jeg har hengt rundt i skytterlag i over 40 år, og i nesten hele landet. At noen består av tregoster og hestkuker er ikke til å underslå, men det er fåtallet, og selv der kan du ikke komme noen vei med å klage her. Du må ta det opp der. Og, "if you cant beat them, join them" - sammen med et hint: "you cant beat them" ;)

 

 

https://www.dfs.no/Skytterlagssider/nord-norge-krets/ofoten/trondenes/

https://dfsgrasrot.no/trondenes-skytterlag

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Informasjon er ofte en vanskelig øvelse. Uten å ta stilling i denne saken; I klubben har vi laget en banekalender som er festet øverst på FBsiden slik at jegere lett kan se når vi har terminfestet trening/ oppskyting, stevner, osv. Likevel ser vi en jevn strøm med meldinger, som forespør når det er trening/ oppskyting på den selvsamme siden. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt forstå problemene med DFS. Har vert med i 40 år og aldri hørt på maken til klaging. Har vert med å arrangere alt fra intern stevner til LS. Hva er det egentlig en forventer når en møter opp på en skytebane at noen skal komme løpende og rulle ut rød løper og geleide en til skyteplassen slik at en får skutt sine skudd men de øvrige skytterne tar pause i påvente av at du skal bli ferdig?

Absolutt alt av informasjon om DFS er tilgjengelig på nett. Om en vil være med kan en jo starte med og lese denne https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/reglement/skytterboka/skytterboka-2020_web.pdf

Er det ting en mener er for dårlig så mel deg inn i skytterlaget å fiks det. Ingen ting blir bedre av ar folk som ikke deltar aktivt i laget syter og klager. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, vavlo said:

Informasjon er ofte en vanskelig øvelse. Uten å ta stilling i denne saken; I klubben har vi laget en banekalender som er festet øverst på FBsiden slik at jegere lett kan se når vi har terminfestet trening/ oppskyting, stevner, osv. Likevel ser vi en jevn strøm med meldinger, som forespør når det er trening/ oppskyting på den selvsamme siden. 


Står klokkeslettet der?
For på mitt skytterlags kalender får man kun opp tidspunktene om man er påloget og melder seg på. 
Men til trening er det ingen påmelding, så man får heller ikke opp noe tidspunkt :-D

M67 , jeg vet faktisk ikke når de har innendørstrening. Utendørstrening gjettet jeg meg til siden jeg bor en km fra banen, og hørte dem skyte hver ettermidag :-D
Jeg vet dagen, og gjetter meg til at deter i sekstiden. 

Deter faktisk ikke meg selv jeg egentlig klager på vegen av. Det er folk som aldri har deltatt, som skal prøve å finne informasjon. Og finne todspunkt for trening er vel et minstekrav eller hva?
All annen idrett klarer jo det. 

Men ok, dette blir vist for følelesbetont. Jeg får holde meg til å spørre om rent våpentekniske ting, selve skytingen, og ammunisjon....



 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, bardp said:

Jeg kan ikke helt forstå problemene med DFS. Har vert med i 40 år og aldri hørt på maken til klaging. Har vert med å arrangere alt fra intern stevner til LS. Hva er det egentlig en forventer når en møter opp på en skytebane at noen skal komme løpende og rulle ut rød løper og geleide en til skyteplassen slik at en får skutt sine skudd men de øvrige skytterne tar pause i påvente av at du skal bli ferdig?

Absolutt alt av informasjon om DFS er tilgjengelig på nett. Om en vil være med kan en jo starte med og lese denne https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/reglement/skytterboka/skytterboka-2020_web.pdf

Er det ting en mener er for dårlig så mel deg inn i skytterlaget å fiks det. Ingen ting blir bedre av ar folk som ikke deltar aktivt i laget syter og klager. 


Den holdningen du her fremviser er grunnen til at det sytes og klages :D
Inleg
et ditt er jo et prima bekreftele på det jeg sier. 

Men orker ikke dette mer....
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Interessant tråd dette. Vurderer å prøve ut denne klassen, mest for å få litt ekstra skytetrening.  Det kjem godt med til både jaktfelt og jakt.

 

Har blitt råda til å skaffe eiga rifle til denne bruken, med tjukk og tung pipe, samt femskotsmagasin.

 

Går med tanker om at 200STR og GRS Bifrost kan være ideell kombinasjon.

Evt T3X Supervarmint i GRS Bifrost.

 

Kva seier dei med erfaring frå denne nye klassa? 

 

Link to comment
Share on other sites

Det vil funke. Evt T3 Sporter (ville mye heller hatt det enn div. tactical og varmint), eller 200STR i (wow!) 200STR-stokk. McMillan stokk virker også, og div chassi, både til 200STR og T3.

 

Men feltskyting er 6 og 6 skudd, gjerne med litt mellomrom (og av og til er det 12) men riflene blir sjelden veldig varme, og det er ikke avanserte stillinger. Bruk litt tid på ei god stilling med reim, og du kan skyte godt med nesten hva som helst. 

Det viktigste er at du har en kikkert som du kan stille på - og at du kan stille på den.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, bardp said:

Har både T3 og 200 STR. Jeg ville helt klart gått for en 200 STR til dette bruket. Den har enkelt løpsskiftesystem og kommer ferdig med bra avtrekk T3X mangler begge delene.

200STR avtrekk helt ute av justering er også ræva. Avtrekket på T3 kan justeres helt utmerket, i mange tilfeller "bedre" enn 200STR - noen liker dem i allefall bedre, det kan bli lettere, og "renere".

Det at du har vært uheldig med avtrekket på en T3 betyr ikke at de har dårlige avtrekk, for det har de ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har 4 stk 200 str og alle har utmerkede avtrekk som selvsagt er rett justert. Har gammel M98 med Kongsbergavtrekk som er helt supert. S&L med fantastisk avtrekk.

Tikka T3x med elendig avtrekk. Tikka T1x med elendig avtrekk. Begge er helt nye.

Vurderer å kjøpe med et slikt for og se om det blir bedre men det koster jo litt.

https://www.brownells.no/MIDAS-2-STAGE-TIKKA-TRIGGER-Tikka-T3x-T3-CTR-2-Stage-Trigger-KINETIC-RESEARCH-GROUP-Adjustable-2-Stage-T3-T3x-CTR-100033930

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, bardp said:

Tikka T3x med elendig avtrekk. Tikka T1x med elendig avtrekk. Begge er helt nye.

Hva er det som skjer i avtrekket som gjør de helt elendig? Jeg tror du må forklare litt mere enn å bare komme med påstanden «elendig». 

Link to comment
Share on other sites

De har et direkte avtrekk jeg ikke klarer å få full kontroll med når de går av. Blir jo ikke bra skyting om en ikke har full kontroll på avtrekket. Men en er vel forvent med bra match avtrekk så det kan vel muligens være problemet. For meg fungerer de i alle fall ikke. Selv mitt gamle Norica Storm luftgevær fra 90 tallet har bedre avtrekk.

Men en ting skal nå Tikka ha presisjonen er utmerket.

Men om en skal ha et våpen til trening og konkurranse ville jeg nå valgt et med enkelt løpsbyttesystem. Et 6,5x55 løp holder jo ikke mer en 3-400 skudd og det betyr jo løpsbytte nesten en gang i året for de som er litt ivrige. Da er sauer 200 str og S/L jeg har geniale med at en får billige løp en selv kan skifte på få minutter. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, bardp said:

Men en er vel forvent med bra match avtrekk så det kan vel muligens være problemet.

Det er ikke uvanlig at man har problemer om man skifter mellom direkte avtrekk og to trins. 
Jeg bruker å justere Sako (samme som Tikka) avtrekkerne til ca.0,9-1 kg. Det funker for meg. Med den tynne avtrekkeren får jeg omtrent samme «trykk følelse» som et 1,5 kg standard juster STR avtrekk. Jeg legger omtrent samme fortrykk på begge og føler at de bryter omtrent likt, selv om de ikke gjør det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bly said:

Det er ikke uvanlig at man har problemer om man skifter mellom direkte avtrekk og to trins. 
Jeg bruker å justere Sako (samme som Tikka) avtrekkerne til ca.0,9-1 kg. Det funker for meg. Med den tynne avtrekkeren får jeg omtrent samme «trykk følelse» som et 1,5 kg standard juster STR avtrekk. Jeg legger omtrent samme fortrykk på begge og føler at de bryter omtrent likt, selv om de ikke gjør det.

Samme erfaring, jeg må stille direkteavtrekket en hel del lettere enn trykkpunktsavtrekket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg får gjøre en test med å justere ned avtreksvekta. Nå er det ikke kjempekritikk for meg på disse børsene da di nokk kun vil bli brukt til å skyte kråker med. Til mer seriøst bruk har jeg annet verktøy.😊

Som tidligere nevn har jeg andre børser en 200 str med meget bra avtrekk. Tikkaen miner meg mest om min gamle star hagle men den ligger jeg ikke å finsikter med.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg justert på avtrekket på T1x. En kan jo skru ut den juster skruen til den ikke lengre spenner sluttstykke i det hele tatt. Men nå er de i alle fall mye lettere en den var. Den kjennes nå bedre ut men jeg får ikke helet godfølingen med det avtrekket. Så får vel gjøre en test i morgen når romjulsfredningen er over. 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, bardp said:

En kan jo skru ut den juster skruen til den ikke lengre spenner sluttstykke i det hele tatt.

Du bør ikke justere vekta mye under 1 kg. Da blir avtrekkeren usikker, og kan selvutløse. Lag deg et lodd og heng det med en snor på avtrekkeren slik at du kan teste utløservekta om du ikke har egnet utstyr for dette.

13 hours ago, bardp said:

men jeg får ikke helet godfølingen med det avtrekket.

Det blir aldri et trykkpunkt STR avtrekk uansett hvor mye du skrur 😉. Skal du ha noe tilsvarende må du kjøpe anschutz.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...