Jump to content

Feltskyting i DFS, kikkertklassen


M67

Recommended Posts

  -  og der avstandene er oppgitt, er det god rutine å stille avstand for neste standplass, når man har skutt ferdig på et hold. Et moment mindre når man kommer fram.

 

Hvis "Kikkertklassen" skal skyte på finfelten, kan du regne med 30 treff, hvis du holder deg i en 6-cm sirkel på 100 m. Ca. halvparten av veteranene på et vanlig DFS-stevne skyter 30 treff på finfelten, langt færre klarer 250 poeng på et  banestevne.

 

1 time siden, prebs skrev:

Har hatt noen økter med reim, men det virker til å mildt sagt være et stort forbedringspotensial😂

 

Er treffene en tilfeldig spredning om et senter, eller er det brukbart med treff i sentrum, og noen "flygere"? Og, i tilfelle, i hvilken retning? Hvis du har "bommene" ned høyre - rett ned - til venstre, kan dette skyldes systematiske feil, som noen av oss her inne kanskje kan gi deg tips om hvordan du kan motarbeide.

 

Husk også at noen av feltfigurene er usymmetriske, og dermed vanskelig å finne "sentrum" på (1/10 finfelt og 1/6 grovfelt, er de verste). Dette er imidlertid lettere med kikkert, enn med diopter og hullkorn. Studer figurene, og finn ut hvor det "arealmessige midtpunktet" er.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Virker til å være 3-4 treff innenfor 5-6cm og enkelte som drar ut i alle retninger. Kjenner at jeg møter med skulder, napper i avtrekk osvosv. Har ingen problem med å skyte 10-15mm samlinger med tofot, men virker til at jeg har begynt med noen nye uvaner når reima kom på. «Ser» og en del puls i siktet, men det er kansje normalt med reim?
 

Skal skyte igjen på søndag, kan ta noen bilder da.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Jegermeistern skrev:

er det god rutine å stille avstand for neste standplass, når man har skutt ferdig på et hold.

Så glemmer du dette og skrur dobbelt :) Prøv å  utarbeid en rutine for hva du skal gjøre på standplass: min er ca slik:

 
På tur til standplass bedømmer vind og skyteretning i forhold til hovedretning. Ser etter Vindtriggere som åpent landskap og høykulebane som oftere gir full verdi. Antall knepp estimeres med kneppmetoden ganget med en personlig faktor.. 
 

Ser gjerne på forrige lags anvisning om mulig da dette kan avsløre tendenser.  Tar på reim så fort som mulig, om mulig før jeg går inn på standplass. Legge seg ned og finne stilling (uten sluttstykke i om ikke lading er allerede kommandert). Sjekker nullstilling på siktet. 
 

Tar ut avstand og avstandskort angir i tillegg til avstand også antall knepp fra nullstilling. Så knepper for vind og etter det er det full fokus på serien. Stol på avgjørelsen som er tatt og fokus på god gjennomføring er mantra. Sitter du 3 knepp høy berger du likevell på god skyting. 
 

 Så fort man er ferdig rattter jeg tilbake til nullstillling og dobbeltsjekker om igjen. så loggføres antall knepp, avstand og til slutt fasit. Dobbeltsjekker nullstilling igjen:) 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min rutine er nokså lik @jkb.

 

Om man skrur før eller etter skyting er egentlig akkurat det samme, så lenge man hamrer det inn som en rutine som man følger uten å tenke. Det sparer tid og forhindrer at man skrur dobbelt. 

 

Samme regel gjelder også for å skru frem/tilbake for vind på hvert hold. Ha en fast regel som du forholder deg strengt til. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, prebs skrev:

Virker til å være 3-4 treff innenfor 5-6cm og enkelte som drar ut i alle retninger.

 - Kjenner at jeg møter med skulder -

 

Det gir vanligvis treff til venstre, varierende hvor langt ut.

 

36 minutter siden, prebs skrev:

  - napper i avtrekk  -

 

Det gir vanligvis treff til høyre og litt/mye ned. Også det i varierende avstand fra siktepunkt, da man sjelden "napper likt" fra skudd til skudd.

 

Lave treff/bom skyldes ofte at man er blitt trett i venstre arm (har feil "nullpunkt", så man må bruke muskler får å få rett høyde) , eller har siktet for lenge, og at venstre arm vil "være med" på avtrekket. Høye treff skyldes ofte at man er for anspent, og har "tvunget" våpnet ned i siktepunktet. I avtrekksøyeblikket slapper venstre arm av, og våpenet går opp.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Jegermeistern skrev:

Lave treff/bom skyldes ofte at man er blitt trett i venstre arm (har feil "nullpunkt", så man må bruke muskler får å få rett høyde) , eller har siktet for lenge, og at venstre arm vil "være med" på avtrekket. Høye treff skyldes ofte at man er for anspent, og har "tvunget" våpnet ned i siktepunktet. I avtrekksøyeblikket slapper venstre arm av, og våpenet går opp.

Kan høres veldig riktig ut dette, har nok mye å hente på skytestilling/ bli vandt med å skyte med reim. Fokus neste økt får bli å finne komfortabel og avslappet skytestilling. Setter pris på veiledningen😄

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kommer å skyter på stevne da? For øyeblikket ser jeg bare 3 påmeldte i kikkertklassen ("JEG" i påmelding) både på Trøgstadstevnet 5/1 og på Hemnesfelten 12/1.

Skal selv skyte på Finfeltstevnet på Ski i kikkertklassen (skyter klasse 2 på grovfelt ellers). Stiller med 200 STR .22LR for å smake på rekruttskytternes utfordringer med vind.

Link to comment
Share on other sites

Nja, så lenge det ikke reklameres mer for klassen tror jeg ikke navneendringen gjør noe spesielt for deltagelsen. Trøgstad er litt spesielt da det er fulltegnet på en dag (men arrangør har vel skrevet at alle som møter opp før et tidspunkt skal få skyte). 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Nja, så lenge det ikke reklameres mer for klassen tror jeg ikke navneendringen gjør noe spesielt for deltagelsen.

Det er vel fremdeles for mange som mener klassen er et feiltrinn og en uting. Jeg skal iallefall skyte stevne i klassen neste søndag, forventer iallefall 10-15 deltakere i kikkertklassen på det stevnet. Normalt skyter jeg grovfelt i kl. 4 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, jeg skal delta, med Kongsberg-mauseren eller STR'en, når det blir mulighet. Men de første feltstevnene på noenlunde mine trakter (N-Norge-, Trøndelag-, Møre- og Opplands-kretsen) er 16. februar på Vingelen og på Fåset, så jeg får visst god tid til lading og innskyting.

 

Edit.: Mine, og @jkbs forhenværende hjemtrakter, har ikke lagt ut terminliste enda, og heller ikke liste over Namdalscup 15-meter, når de første 15-m-stevnene starter 3. januar. Kan dessverre ikke gis annen karakteristikk enn SLØVT!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Edit.: Mine, og @jkbs forhenværende hjemtrakter, har ikke lagt ut terminliste enda, og heller ikke liste over Namdalscup 15-meter, når de første 15-m-stevnene starter 3. januar. Kan dessverre ikke gis annen karakteristikk enn SLØVT!

Her passer igrunnen Egon Olsens ord: "Amatører! Idioter! Pappskaller og hengerumper!"

 

På sørlandet har vi skutt to stevner allerede, terminlista var ute i oktober (offisielt i november...) Vi kjører stevne den 5. og neste er lørdagen etter... før den 16. februar har jeg tenkt å skyte 6 eller 7 feltstevner ;)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stevnene nede i nordøsterdalen i midten av februar er iallefall verdt å vente på. Det er skikkelig feltskyting i vintervær, med spennende feltmessig opplegg med innslag av ukjente avstander og med lange hold. Jeg forkorter ventetiden med en tur til Blakerfelten i slutten av januar, 5 av 7 hold ukjent og flere lange hold mot slutten. Best var det i fjor når terrenget var for meg jomfruelig så man kunne ikke skru etter erfaringer fra tidligere år. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flott skyting, Ivar!

 

Mulig du har skrevet det tidligere i tråden, men: Hvilket sikte, og hvilket retikkel, er det du bruker på 15-meter? Og hvordan sikter du (hvilket siktepunkt)?

 

Jeg har foreløpig bare skutt vanlig baneprogram, for å "markere revir" som nyslått V73-skytter. En av "målgruppen" for kikkertklassen stilte opp med en Brno 2, med et sikte (Leupold? Japse?? Kina???) med 4-plex. Han sa det passet akkurat å legge svarten inn der hvor de tykke strekene gikk over til tynne.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Hvilket sikte, og hvilket retikkel, er det du bruker på 15-meter? Og hvordan sikter du (hvilket siktepunkt)?

Jeg brukte Vortex Diamondback Tactical 6-24X. Som siktepunkt har jeg trent både med å sikte  midt på og på toppen av sikteblinken, og med 10x forstørrelse. På banen til HoS skytterlag fikk jeg likevel en solid overraskelse. Skivesystemet som benyttes er Megalink 3D score. I stedet for svartmalt sikteblink, har den bare et sort hull. Det hullet var så svart at jeg ikke kunne se retikkelet. For å se retikkelet valgte jeg derfor å bruke 24x forstørrelse og å sikte på toppen av sikteblinken. 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, IvarU skrev:

Jeg brukte Vortex Diamondback Tactical 6-24X. Som siktepunkt har jeg trent både med å sikte  midt på og på toppen av sikteblinken, og med 10x forstørrelse. På banen til HoS skytterlag fikk jeg likevel en solid overraskelse. Skivesystemet som benyttes er Megalink 3D score. I stedet for svartmalt sikteblink, har den bare et sort hull. Det hullet var så svart at jeg ikke kunne se retikkelet. For å se retikkelet valgte jeg derfor å bruke 24x forstørrelse og å sikte på toppen av sikteblinken. 

Jeg bruker også en Vortex Diamondback  6-24x50 Tactical. Jeg har faktisk også testet både å sikte midt på, over eller under. Min erfaring er at det er litt for lett å fristes til å sikte på forrige kulehull - og treffe 3mm under... - om en sikter midt i. Iallefall på 24X. På mindre forstørrelse, 10-12, så synes jeg det går greit å sikte midt i.

Dette er innendørs. Utendørs sikter jeg midt i, det er alltid et lite "høl" midt i sikteblinken en kan sikte på - synes også det er mye lettere å sikte midt i utendørs.IMG_3007.jpeg.471f370f9d8c66dfa757bd6edf07b514.jpeg

På Felt eksister ikke dette problemet, da sikter en der en vil treffe i figuren. Spesielt i litt vanskelig lys skyter jeg vanvittig mye bedre med kikkert, på felt. På banen inne, er jeg som IvarU, det er ikke store forskjellen, ute er det endel forskjell, men ikke som på felt.

 

Bildet over er ikke tatt gjennom Vortexen, det er P4f retiklet til Schmidt & Bender vi ser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, KKJ80 skrev:

Hei

er det noen som vet hva man taster inn på hullavstand og evnt sikteavstand

på dfs sin kulebanegenerator

for å få nøyaktig 1 cm per klikk, for å lage knepptabell 

til kikkertklassen 

http://feltskyting.no/index.php

Hvis du skal få en riktig tabell for deg og din rifle, få du en annen til å måle de to avstandene mens du ligger og sikter. Så taster du inn disse.

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, KKJ80 skrev:

Hei

er det noen som vet hva man taster inn på hullavstand og evnt sikteavstand

på dfs sin kulebanegenerator

for å få nøyaktig 1 cm per klikk, for å lage knepptabell 

til kikkertklassen 

http://feltskyting.no/index.php

Ja, for å få 1 cm per klikk på 100m (0.1 mrad) må du sette hullavstand til 83.33. Diopteret som den generatoren er laget for flytter 1/12 mm per knepp. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@KKJ80 er kun hullavstand i den generatoren som påvirker kneppverdien. Sikteavstand er avstand fra hullkorn til øyet og det målet brukes kun for avstandsbedømming med hullkorn. Stiller du med er mrad retikkel sikte er formelen for avstand gitt i trådstart som du kan lage for de oppgitte målene til dfs feltfigurene. Finnes vel en miller klokke hvor du angir mrad og størrelse og får ut avstand (husker ikke hva den heter). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skjøt mitt første stevne i kikkertklassen i dag.Skyter egentlig i kl. 4 men som arrangør, og etter å ha holdt kurs i går, sliten og løen i magen gadd jeg ikke å kle meg og stavre rundt i skytterdressen - det begynte å bli mørkt også når arrangør skulle skyte. SuB > Busk..

8 deltakere i kikkertklassen, og jeg tok mål av meg til å fylle, men ble felt av en gjenstridig vertikal 10x30 stripe på ca 170m. Akkurat utafor - men greit fornøyd, vant klassen med 29/26.

 

Hold 2, 1/10 figur på 195m

IMG_3040.jpeg.a4f551ccbd27492b462990994af525cd.jpeg

 

 

IMG_3047.jpeg.433e181ecd2c9037f96c520a417b80df.jpeg

 

Hold 5, S25H på 305m

IMG_3041.jpeg.8fdf6f37bed76dfe63ba4a2bd8f12000.jpeg

 

IMG_3048.jpeg.91a8ecbe3747b6470f364f73a1d24a4b.jpeg

 

 

K

Edited by M67
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den ligger som Pdf (pedofil-fil?) på dfs.no..

 

Jeg var akkurat inne, for å sjekke skyteprogrammet for "Kikkertklassen" på 15-meter. Og i den oppdaterte utgaven står det akkurat like mye om dette, som i den trykte utgaven "2019-2020". Nemlig akkurat ingenting.

 

Jeg ANTAR "Kikkertklassen" skyter som klasse 1, alt liggende, og 25-skudd tellende. Omgang er frivillig, og teller ikke for premieringen.

Link to comment
Share on other sites

 

2 timer siden, Jegermeistern skrev:

Jeg var akkurat inne, for å sjekke skyteprogrammet for "Kikkertklassen" på 15-meter. Og i den oppdaterte utgaven står det akkurat like mye om dette, som i den trykte utgaven "2019-2020". Nemlig akkurat ingenting.

 

Jeg ANTAR "Kikkertklassen" skyter som klasse 1, alt liggende, og 25-skudd tellende. Omgang er frivillig, og teller ikke for premieringen.

Nå synes jeg du var litt vel negativ. Tidligere var ikke skyting innendørs nevnt, det er det nå. I tillegg er det tydelig beskrevet hvilket program som skal benyttes.

 

"7.249 Kikkertklassen
Klassen omfatter alle medlemmer fra det året de
fyller 16 år. Konkurransetilbudet gis i både bane-
innendørs- og feltskyting. I alle konkurranser skal
det benyttes kikkertsikte. Skyttere kan ikke delta
i både kikkertklassen og sin ordinære klasse på
samme stevne.
Kikkertklassen følger program og skytetider på
bane- og innendørsskyting som for klasse 1. Ved
innendørsskyting skal det benyttes kal. .22 LR. I
grovfelt følger klassen program som for klasse
HK416 når det er eget opplegg for disse. Ellers
klasse 1."

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Inner-innertreff vil bli nødvendig når de beste kommer med 6XC, Swarovski og skytedress med reim.

Jeg er jo en temmelig middels middelhavsfarer på vanlig grovfelt - pleier å snike meg med på landsdelsmesterskapet på at et par av de beste trekker seg...  - jeg hadde 26 innertreff på det ene stevnet jeg har skutt nå. Kommer det en god skytter med den type rifle (200STR med SuB PM2 og i 6XC) som jeg brukte, så tror jeg 30/30 sitter temmelig fort.

 

I en "test" skjøt jeg 6/4 på en B100 satt på 895m med den rifla, så det er ikke slik at kikkertklassen faller av når det blir langt heller.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Jeg kan ikke se at det skal være noe poeng i å ikke la klassen skyte den vanlige grovfelten istf. "låvedør" opplegget til HK416. Alt tyder på at det er mulig å skyte langt bedre i kikkertklassen enn i 2-5/V55.

 

K

Det er foreløpig ikke bevist at HK416-opplegget er feil. Når det viser seg på resultatlistene, vil dette bli endret på. Legg også merke til at et alternativ er opplegget for klasse 1. Det betyr det samme opplegget som klasse 2-5. men uten knestående. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Legg også merke til at et alternativ er opplegget for klasse 1. Det betyr det samme opplegget som klasse 2-5. men uten knestående. 

Det naturlige opplegget hadde etter min mening vært 2-5-programmet, men nå er det kl. 1 programmet. Fair nuff. I store deler av landet er det akkurat så mange HK416-skyttere at et eget opplegg for disse er nokså overflødig...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ingenting dreper lysten til å dra på stevne mer enn 11/2 etter fem hold.

 

Det evig tilbakevendende spørsmålet er: Hvem er kundebasen vår? De som har kontrahert utstyr for to månedsgasjer og er etablert i PRS/DSSN/LH "vil" ha det vanskelig, og de som ikke har skutt mye konkurranse før men vil prøve seg litt med jaktrifla forsvinner etter to hold med helbom. 

 

Jeg tror kikkertklassen som den er i dag er et bra utgangspunkt, og jeg tror det er greit å la arrangøren ha en del frihet til å tilpasse opplegget ut fra hvem de vet kommer. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg tror kikkertklassen som den er i dag er et bra utgangspunkt, og jeg tror det er greit å la arrangøren ha en del frihet til å tilpasse opplegget ut fra hvem de vet kommer

Det er helt sant, for det er sterkt varierende. Sist hadde vi forresten med en 13-åring som skjøt med farens jaktrifle, i 308, med jaktammo som jeg kronograferte til 760m/s, lånt reim, og en Leupold VX-2 something. Han skjøt 24/6.

 

Men enklere enn å legge opp til egne løyper ville det vært å gjøre som svenskene, og la tofot være tillatt. Om man nå er bekymret for at folk ikke skal treffe.

 

K

 

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, M67 skrev:

13-åring 

Pent skutt. Du vet akkurat like godt som meg at det er mye lettere å lære en 13-åring å skyte enn et voksent mannfolk som har gjort det i 40 år. 😂

 

7 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Bør en være bekymret for det? Det er da fint å ha noe å strekke seg etter. Særlig om en ikke kan skyte.

Ja, det er noe å bekymre seg for. Det irriterer meg å høre gnål om at opplegget er for lett eller at de må lære seg å skyte, det er jo for faen det de gjør?!? 

 

Hva er problemet med å skille de beste på innertreff? Hvor ofte ser du flere skyte 30/30 på grovfelt? Det som skjer når man krymper figurene og gjør feltløypa vanskeligere er at man favoriserer baneskytterne og drar opp stigen etter seg slik at det er enda vanskeligere å komme inn i feltskytingen. Ingen "lærer seg å skyte" av 0/0 2/0 3/1 1/0 4/2, det bare dreper lysten til å være med. 

 

Noen steder i landet er det langholdsklubber som trener godt og kan henge med, det er flott. Det hvor det ikke finnes må man ha åpning for å legge lista litt lavere og få folk med, ikke bruke konkurranser til å knekke nakken på dem og gjøre dem til evige plinkere. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ja, det er noe å bekymre seg for. Det irriterer meg å høre gnål om at opplegget er for lett eller at de må lære seg å skyte, det er jo for faen det de gjør?!? 

 

Hva er problemet med å skille de beste på innertreff? Hvor ofte ser du flere skyte 30/30 på grovfelt? Det som skjer når man krymper figurene og gjør feltløypa vanskeligere er at man favoriserer baneskytterne og drar opp stigen etter seg slik at det er enda vanskeligere å komme inn i feltskytingen. Ingen "lærer seg å skyte" av 0/0 2/0 3/1 1/0 4/2, det bare dreper lysten til å være med. 

Dette er faktisk helt sant, og et av grovfeltens aller største problemer, uansett klasse. Men husk at baneskytterene foretrekker at man favoriserer baneskytterene, korte hold, oppgitt avstand og mikrofigurer, så er du der... Imo. skal felt være action, fart og litt andre momenter enn perfekt stilling og 1000% perfekte avtrekk.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Problemet med ukjente avstander er jo at de er kjent for alle i arrangørklubben og de øvrige som er gott kjent på anlegget. Ikke så morsomt for en som aldri har vær der før. Jeg kan vel fremdeles metoden for å finne ut avstanden med hvor mange ganger figuren går i siktet men dette er på ingen måte noen presisjonsteknikk. For en nybegynner med kikkert blir det nokk vanskelig.

Jeg har derfor lite sans for ukjente avstander da ikke alle stiller likt. Lange avstander gjerne 600m synes jeg er kjempebra. 

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg er så lei av oppgitte avstander at jeg tar turen alene ned til Blaker fra Trondheim for å skyte 42 skudd, koster meg ca 5K i reise og opphold men såpass bra feltstevne er det, artigste er jo når man er i jomfruelig terreng @bardp.

 

Med mrad sikte er ukjente avstander ikke lengre ukjente, men kan taes ut med veldig høy nøyaktighet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, M67 skrev:

Men husk at baneskytterene foretrekker at man favoriserer baneskytterene, 

 

Jojo, baneskytterne vil helst skyte bane, og det er ikke nødvendigvis noe å skamme seg over. Har jeg hørt. 

 

Ukjente avstander er problematisk på permanente feltarenaer, helt klart. På de stevnene som går over åker og eng (for eksempel Blakerfelten!) er det mulig å forandre opplegget mer fra år til år, og det er stas. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, jkb skrev:

Med mrad sikte er ukjente avstander ikke lengre ukjente, men kan taes ut med veldig høy nøyaktighet. 

Joda om jeg mot formodning skulle melde meg på i kikkertklassen kan jeg jo bare montere DS en på feltbørsa og problemet er løst.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, boble skrev:

gnål om at opplegget er for lett eller at de må lære seg å skyte, det er jo for faen det de gjør?!? 

Ja, en lærer seg å skyte av å skyte. Men om en er nybegynner, kan en ikke forvente å ha 30/30. Hva skal en da strekke seg etter?

Da jeg for noen år siden tok morfars Krag ned fra veggen og deltok på mitt første banestevne, fikk jeg 225 poeng. Jeg fant det inspirerende. Da visste jeg at her var det en lang vei å gå og noe å strekke seg etter.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Problemet med ukjente avstander er jo at de er kjent for alle i arrangørklubben og de øvrige som er gott kjent på anlegget. Ikke så morsomt for en som aldri har vær der fø

Om en er feltskytter så er ikke ukjente avstander et problem. Selv jeg tar ikke kritisk feil mer enn ca 1 av 5 ganger... Å bedømme avstand er er en del av feltskyting, og en del av moroa - om en blir slått av en lokal nybegynner så vet en at en har løst en mye vanskeligere oppgave, og forskjellen er i verste fall enda en dustete medalje.

Klassikeren er jo de lagene der de kjører 1-2 erfarne feltskyttere i lag med 3-4 unge baneskyttere, forteller dem avstand og vind, og de slår alle, inkludert de erfarne feltskytterene som forteller dem avstand og vind...

 

Sitat

Men om en er nybegynner, kan en ikke forvente å ha 30/30. Hva skal en da strekke seg etter?

På grovfelt i de vanlige klassene kan ingen forvente å ha 30/30, ikke 30 engang, ikke de aller beste engang, selv om de ofte har det. Jeg har skutt mye over 100 feltstevner, og kan nok telle 30/something på en hånd. Takler en ikke at en får 17/noe på det første stevnet, så takler en ikke konkurranseskyting uansett. Jeg har dratt utallige folk med på deres første feltstevner, og så godt som alle gjør en eller annen tabbe på et eller annet hold, som drar skikkelig ned, på de par første stevnene.

 

Egentlig tror jeg ikke resultatet er det som først og fremst motiverer. Gjengen jeg skyter sammen med skyter som oftest i 25-29 området, og ofte har flere av oss 21-22 - vi er 50+ og har skutt mye felt, men man skal gjøre alt riktig. 

Mye av motivasjonen er "neste gang gjør jeg ikke den tabben".  I baneskyting handler alt om perfekte avtrekk, og en kan ikke identifisere enkeltfeil, av og til kommer en nier. På felt vet en at en bedømte den feil, vinden feil, ikke var nok innskutt, ikke tok seg nok tid til å finne naturlig nullpunkt, skrudde feil, glemte å skru, hadde en stein under kuken på liggende - osv... Det er enklere å finne forbedringspunkter for folk som har skutt litt og som ikke er "perfekt-nerder". 

Jeg har trent skyting i mange mange år, og er nå der at litt til på pust og avtrekk nesten ikke gjør noen forskjell, ikke engang mye trening, på denne siden av elitesatsing, vil forbedre baneresultatene mine (dessuten er det kjedelig) Men på felt blir jeg hele tiden bedre, og oppdager hele tiden nye ting jeg kan forbedre eller forbedrer, og det er gøy - i tillegg til at det er ute og ofte på nye steder - jeg hadde ikke hatt 10% av de geografikunnskapene jeg har om Sørlandet uten å skyte felt. Og det er en masse hyggelige folk også.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

Da jeg for noen år siden tok morfars Krag ned fra veggen og deltok på mitt første banestevne, fikk jeg 225 poeng. Jeg fant det inspirerende. Da visste jeg at her var det en lang vei å gå og noe å strekke seg etter.

 

Der har du den store forskjellen på bane og felt; på bane får du litt poeng for dårlige skudd og mer poeng for bedre. På felt er det treff eller ikke treff, og hvis man krymper figurene til nier er bom så blir det unødig mye strekk i feltet. 

 

Jeg sier ikke at nybegynnere skal fylle, slik du virker å ville tillegge meg, men mange hold med helbom gjør ikke underverker for rekrutteringen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...