Jump to content

Feltskyting i DFS, kikkertklassen


M67

Recommended Posts

Det er de samme figurene, du finner dem i "Skytterboka", pkt. 9.310. Alle figurer har en "normalavstand" og en "maksavstand" (tidligere også en "minimumsavstand"). Disse avstandene er for de ordinære klassene. Dessuten har hver figur en "maksavstand" (ingen "normal") for HK416/Kikkert.

 

På LS skjøt Kikkertklassen (og HK416) på en B65-figur (høyde 65 cm, bredde 50 cm, innertreffet 40% av dette) på hold 4. Den har normal/maks for vanlig grovfelt på 460/525 meter, maks for HK416 er 385 meter. På LS sto den på ca. 367 meter.

 

Jeg kan jo nevne at på feltstevnet til Harran skytterlag hadde vi samme figur på 512 meter. Der skjøt jeg, med DFS-presidenten som standplassleder, 6/4 på den, en ungdom fra Nordre Skage skl. skjøt 6 innertreff.

 

B.Hansen skrev (22 minutter siden):

Og så lurer jeg veldig på hvorfor de som ser blinken best skal skyte på større figurer og kortere avstander,  -

 

Hvorfor vi skal skyte på "låvedører" (og kan skyte 30 treff, uten å få premie)? Svaret står lenger oppe, "det bare er sånn"!

 

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern Takker, da er det egentlig ikke låvedører, bare kortere avstander.  (Akkurat som da kikkertklassen ble plassert på 100m i to stevner på samme dag.  Barneskirenn).  Det virker umiddelbart som om mentaliteten bak jegerklassen henger igjen, at terskelen skal være veldig lav for å delta.  Så er det jo positivt med lav terskel, men negativt med manglende utfordringer.

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (3 timer siden):

Det virker umiddelbart som om mentaliteten bak jegerklassen henger igjen, at terskelen skal være veldig lav for å delta.  Så er det jo positivt med lav terskel, men negativt med manglende utfordringer.

Hvis du med jegerklassen mener slik jegerklassen var før, pre kikkertklassen (før 2014 tror jeg) - så skjøt den grovfelt, liggende, med maks 4.5kg rifle og maks 12x forstørrelse. 600m med kikkert uten stadiamerker til avstandsbedømming, og i praksis vanlig jaktrifle - det var IKKE noen manglende utfordringer som jeg la merke til ihvertfall. 

Og ingen som hadde skutt i en vanlig DFS-klasse kunne delta. 

Det var det største problemet, for det var altså drit vanskelig, og ingen "skyttere" fikk lov til å delta. 

 

Kikkertklassen fjernet vektkravet, forstørrelsesbegrensninga, og innførte også baneskyting, smat altså at hvem som helst kunne delta.

Det muliggjorde at folk som hadde vært innom DFS før kunne skyte, og det slapp til  "banerifler", altså de riflene som skyteinteresserte har for å skyte på blink, ikke lettvekts jaktriflene deres. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 minutter siden):

Hvis du med jegerklassen mener slik jegerklassen var før, pre kikkertklassen (før 2014 tror jeg) - så skjøt den grovfelt, liggende, med maks 4.5kg rifle og maks 12x forstørrelse. 600m med kikkert uten stadiamerker til avstandsbedømming, og i praksis vanlig jaktrifle - det var IKKE noen manglende utfordringer som jeg la merke til ihvertfall. 

Og ingen som hadde skutt i en vanlig DFS-klasse kunne delta. 

Det var det største problemet, for det var altså drit vanskelig, og ingen "skyttere" fikk lov til å delta. 

 

Kikkertklassen fjernet vektkravet, forstørrelsesbegrensninga, og innførte også baneskyting, smat altså at hvem som helst kunne delta.

Det muliggjorde at folk som hadde vært innom DFS før kunne skyte, og det slapp til  "banerifler", altså de riflene som skyteinteresserte har for å skyte på blink, ikke lettvekts jaktriflene deres. 

 

K

Enig i at det du beskriver ikke er lavterskel, tvert imot.  Jeg tenkte på mentaliteten bak manglende stang/stuper, felthurtig, omgang samt innføring av Jegerklassen på 100m på LS 2024.  Alt dette senker terskelen for å være med, men begrenser samtidig interessen hos dem som mestrer 100m bane og grovfelt på kortere hold.  Heder og ære på lik linje med klasseskytterne er også noe man kan skyte en hvit 6.5 etter og det virker som om klassen(e) med kikkert er en paria-kaste i DFS-systemet.  Mot denne mentaliteten er det bare to ting som virker: 1) Møt opp og skyt 2) Bli med i styre og stell.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
bardp skrev (På 13.1.2023 den 17.31):

Har skutt kun et feltstevne i kikkertklassen og da var det med Sauer 200 STR . Brukte originalstokk og en Swarovski DS funket glimrende.

Tok du ut batteriet av Swaro'en og justera manuelt på tårnet då eller...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...