Jump to content

Feltskyting i DFS, kikkertklassen


M67

Recommended Posts

Akkurat nå, jeepthing skrev:

Kaster inn et spørsmål. Vil deltagelse i kikkertklasse i DFS kunne oppgis som ervervsgrunn for kjøp av rifle?

Nei, men det vil være "aktivitet" i DFS dersom det er en 200STR du vil kjøpe, og kunne utløse ervervsgrunnlag av 200STR. Jeg lager ikke reglene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurte på var om deltagelse i kikkertklasse ville være gyldig ervervsgrunn til å anskaffe et dedikert våpen (også andre enn 200STR) til  dette formålet. Fortsatt at medlemskap og alt annet er på plass. Kjenner til aktivitetskrav for erverv av håndvåpen. Hvilke aktivitetskrav må man oppfylle i DFS?

 

 

 

BB

Link to comment
Share on other sites

Svaret mitt øverst er det riktige, og det er fullstendig.

Aktivitetskrav i DFS er nokså «rundt», og deltagelse på dugnad, trening eller stevner holder. Uansett klasse. En av delene er som regel nok.

Men ingenting du gjør i DFS gir ervervsgrunnlag for noe annet enn 200STR (og krag og mauser da)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Simplex skrev:

Begrunn gjerne dette.

PODs våpenkompendium, side 31

 

Sitat

DFS har også en jegerklasse, som er ment for jegere.
Det forutsettes derfor at de som skyter denne klas-
sen har egnet våpen fra før, så derfor gis det ikke 
ervervstillatelse på bakgrunn av medlemskap i 
DFS.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Takker igjen for svar. Regelverk er regelverk. Har skutt noen felt stevner med elgbørsa og vil nok gjøre det igjen. Argumentet om å rekruttere flere skyttere ville nok for min del treffe bedre om initiativet med kikkertklasse ble fulgt opp helt ut. Jeg har stor respekt for DFS skyttere og deres prestasjoner med diopter , men jeg foretrekker kikkert og kommer nok aldri til å anskaffe 200STR. 

 

 

BB

Link to comment
Share on other sites

Her forstår jeg virkelig ikke problemet. Man kan skyte med nesten hvilket våpen man vil i kikkertklassen - med kikkertsikte, og til DFS skyting kan man erverve 200STR, som er det eneste våpenet man (i praksis) kan konkurrere med i de andre DFS-klassene.

200STR er trolig også (på denne siden av doble prisen) det beste alternativet i kikkertklassen.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 Ikke noe problem. Vet at 200 STR er et utmerket våpen og at Audi lager bra biler. Har bare ikke lyst på noen dem. Er fullt inneforstått med at det er jeg som er sær og resten som går i takt. Prøvde bare å belyse at en ved å gi kikkertklassen (som allerede er broket forsamling hva våpen angår) en fullverdig plass i programmet kunne det motivere flere til å delta. F.eks ervervsgrunn

 ut fra kriterier oppgitt i klassen.

Kommer til å fortsette å bruke det jeg har og forholde meg til at slik er det.

Link to comment
Share on other sites

Når poenget er å rekruttere (inn i eksisterende klasser) så gir det ikke mening å gi ervervsgrunnlag for noe som ikke er tillatt i de eksisterende klassene. Igjen, jeg lager ikke reglene. Men jeg vil oppfordre til å la kikkertklassen "ligge" slik den er en stund, og konsentrere seg om å skyte og ikke mase. Enkelte er så lei maset rundt den, at de er truende til å legge ned hele greia. Folk som er interessert i klassen må stemme med avtrekkeren, og skyte - når klassen så er "stor" eller iallefall lit moden, kan man stå på barrikadene...

 

For nysgjerrighetens skyld, hva ville du kjøpt om det var grunnlag for erverv av "hva som helst", til kikkertklassen?

 

K

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Sånn uten å tenke mye kommer jeg på 3 muligheter utenom jakt og DFS til "behov" for den Steyr-saken...

Jaktfelt

UNL

F-class

Metallsilhuett

NSF/ISSF 300m

NSF/ISSF Viltmål

 

er de første 6 jeg kommer på ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Igjen mente jeg virkelig ikke å lage bråk. Ville brukt våpenet til formålet som det var tenkt søkt om. Bedre egnet enn de jaktvåpen jeg har var tanken. Med mulig unntak av jaktfelt (vekt), bor jeg nok minst 30 til 50 mil unna de andre mulighetene. Men det igjen er mitt problem..

 

BB

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jeepthing skrev:

Igjen mente jeg virkelig ikke å lage bråk. 

 

Det er helt greit å spørre, reaksjonen du fikk henger nok sammen med at mange skytterlag opplever å bli brukt som rundingsbøye for folk som melder seg inn for å få gjennom en våpensøknad og så forsvinner ut i det store intet. Det er ikke ulovlig, men det undergraver tilliten vi trenger å ha hos våpenkontorene. Så når vi lukter en søk-og-forsvinn er det lite hjelp å få, og svarene kan sikkert oppfattes som krasse. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
3 hours ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

Noen som vet om det blir feltskyting for kikkertklassen i Rogaland denne vinteren? Finner ikke noe på DFS sin nettside.. Har ikke prøvd feltskyting før men ser jo veldig kjekt ut.

Selvsagt blir det feltstevner. Men neppe før etter Jul er vel tradisjonen. De innbarka DFS-skytterene vet når stevnene pleier å være, derfor ser de ikke poenget med å legge dem på nett før i siste liten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, M67 said:

De innbarka DFS-skytterene vet når stevnene pleier å være, derfor ser de ikke poenget med å legge dem på nett før i siste liten.

 

Hos oss blir terminlista banka på ombudsmøtet i desember, så jeg tror ikke det er så mye å klage på. 

 

Den måten å gjøre det på er egentlig veldig grei, alle lagene som er store nok til å arrangere stevne stiller med ombud, så da får man diskutere fordelingen av helgene der og da uten noe dill. 😉

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, nhd said:

Her hos oss er det Samlaget som legger ut de planlagte stevnene som vi søkte om for neste år. Her har de enda ikke lagt ut et eneste stevne for 2021.

Det er samme her. Jeg har gjentatte ganger prøvd å få dem til å legge det ut tidligere (det blir jo avgjort på terminlistemøtet i oktober), men får alltid samme beskjed: "folk kommer allikevel/ alle vet når det er uansett"...
Det hele er tilpasset folk som setter av all tiden til skyting uansett, og fuck de som bare vil skyte litt. 

 

Jeg er temmelig aktiv, og en stor tilhenger av DFS og skytterlagene,  men dette er en av tingene som irriterer meg kraftig, for jeg har så mye å holde på med at jeg må planlegge litt. Jeg er overbevist om at det reduserer rekrutteringen til stevneskyting, og rekruttering generelt også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

Så en uvitende nybegynner som meg kan vente å finne mer info i løpet av desember? 

Ja, eller lete litt, det kan godt hende den ligger på en eller annen obskur samlagsside, eller i et møtereferat et sted.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Tjukkas said:

Her er det greie terminlister, men de klarer ikke å skrive når på dagen ting skal skje...kan jop være flott å hvite når man kan møte opp. 

På et DFS-stevne? Da møter du opp i tide til å skyte på den tida du har meldt deg på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

Noen som vet om det blir feltskyting for kikkertklassen i Rogaland denne vinteren? Finner ikke noe på DFS sin nettside.. Har ikke prøvd feltskyting før men ser jo veldig kjekt ut.

https://dfsgrasrot.no/rogaland-skyttersamlag/sections/2408/articles

Dette er terminlista for 2020. Ta utgangspunkt i at feltsesongen er i samme tidsrom for 2021.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

På et DFS-stevne? Da møter du opp i tide til å skyte på den tida du har meldt deg på.

 

K


Det gjelder storts ett alt fra Jegertrening i høst til trening innendørs og alt det ddert. Stevner driter jeg i. 

Aner ikke hvor eller hvordan man melder seg på en gang....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Graakall said:

 

Litt usikker på om man kan møte opp og eller melde seg på uten id.

 

Det er sikkert noen her som kan svare bedre.

Ikke i prinsippet, men i praksis går det fleste plasser, da kommer du i kursiv på resultatlista, og uten skytterlag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er ikkke intresert i konkuranser. Det er treningstider og slikt. Det har ingen påmelding så man får ikke opp noen tid heller....(fant ut av påmeldingsoplegget nu)
Det gjør det jo vanskelig for utenforstående å møte opp....
 Hjemmesider og slikt i DFS er elendige greier slik. Man måp nesten ringe noen for å spørre. 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, M67 said:

Det er samme her. Jeg har gjentatte ganger prøvd å få dem til å legge det ut tidligere (det blir jo avgjort på terminlistemøtet i oktober), men får alltid samme beskjed: "folk kommer allikevel/ alle vet når det er uansett"...
Det hele er tilpasset folk som setter av all tiden til skyting uansett, og fuck de som bare vil skyte litt. 

 

Jeg er temmelig aktiv, og en stor tilhenger av DFS og skytterlagene,  men dette er en av tingene som irriterer meg kraftig, for jeg har så mye å holde på med at jeg må planlegge litt. Jeg er overbevist om at det reduserer rekrutteringen til stevneskyting, og rekruttering generelt også.

 

K

 

DFS kan hvertfall ikke klage på lav deltakelse når de holder på sån. Har selv behov for å kunne planlegge med barn og turnusarbeid og svigers og dill og dall.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

 

DFS kan hvertfall ikke klage på lav deltakelse når de holder på sån. Har selv behov for å kunne planlegge med barn og turnusarbeid og svigers og dill og dall.  

DFS har ingenting med arrangement av vanlige stevner å gjøre. Det er det skytterlagene som gjør - men samlagene er ansvarlige for terminlistene. Likevel kunne lagene godt legge ut stevnene sine nå. Det er temmelig enkelt.

https://www.dfs.no/aktuelt-na/arrangementskalender/pamelding/?eventId=203052&arrType=STEVNE

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, M67 said:

DFS har ingenting med arrangement av vanlige stevner å gjøre. Det er det skytterlagene som gjør - men samlagene er ansvarlige for terminlistene. Likevel kunne lagene godt legge ut stevnene sine nå. Det er temmelig enkelt.

https://www.dfs.no/aktuelt-na/arrangementskalender/pamelding/?eventId=203052&arrType=STEVNE

 

K

 

 

Jeg må ha det inn med teskje. Forstår jeg det riktig at det stevnet til Kristiansand og omegn er noe jeg som nybegynner med jaktrifle kan melde meg på? Kjører fint noen timer for noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

Jeg må ha det inn med teskje. Forstår jeg det riktig at det stevnet til Kristiansand og omegn er noe jeg som nybegynner med jaktrifle kan melde meg på? Kjører fint noen timer for noe sånt.

Jeg tolker det som om du skyter i kikkertklassen? Velkommen skal du være. Dette er et nokså std feltstevne etter håndboka. https://s3-mittlag-prod.innocode.dev/production/uploads/attachment/file/29662/Feltarrangørveiledning_2017.pdf

 

 

https://dfsgrasrot.no/dfs/article/brosjyrer-i-dfs

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...