Jump to content

Feltskyting i DFS, kikkertklassen


M67

Recommended Posts

Jeg har en gang prøvd et ettermaked trykkpunktavtrekk på Tikka en gang. Jeg husker ikke hva det het. Det skulle imitere TRG. Jeg synes fortrykket var alt for lett. Lengden var også rar. Det er kanskje en justeringssak, men jeg tenkte umiddelbart at det ikke er noe som tilfører rifla noen andre kvaliteter enn utgifter.

 

Det kan ha vært en timney?
https://timneytriggers.com/tikka-t3/

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bly said:

Jeg har en gang prøvd et ettermaked trykkpunktavtrekk på Tikka en gang. Jeg husker ikke hva det het. Det skulle imitere TRG. Jeg synes fortrykket var alt for lett. Lengden var også rar. Det er kanskje en justeringssak, men jeg tenkte umiddelbart at det ikke er noe som tilfører rifla noen andre kvaliteter enn utgifter.

Fortrykket på TRG er jo alt for lett... TRG-avtrekket er uansett ikke et egentlig trykkpunktsavtrekk, det er et direkteavtrekk med slark... Etter 2013 tror jeg de laget et "ekte" avtrekk, men de fleste TRG22 er nok solgt før 2013.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

Fortrykket på TRG er jo alt for lett...

Ja jeg liker ikke den heller😉. Men jeg tror og mener at det var et poeng å kopiere TRG avtrekket til en T3 av en eller annen grunn jeg ikke helt forstod? Det timney avtrekket har 8 oz fortrykk, som er litt over 200 gram. Det er alt for lite for min finger og som du sier jeg oppfatter det også bare som «slark».

Det er mulig den timney’en kan justeres? Jeg vet ikke. Ikke ser jeg poenget med en heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 year later...

Rifle er forholdsvis enkelt å svare på, hvertfall ut fra det jeg har sett på stevner:

 

Omtrent halvparten bruker STR 200 - og de øvrige bruker det våpenet, inkludert kikkertsikte, som de bruker til jaktfelt. "Alminnelige" jaktrifler, og digre "rigger", er det lite å se til.

 

Både på bane og felt er det en ubetinget fordel å ha kikkertsikte med paralellaksjustering. "Tårn", dvs. stillbare innretninger som ligner på høyde- og sideskruene på dioptrene som brukes i DFS, er hvertfall "kjekt å ha" for ihuga DFS-skyttere. Men på et vanlig, "enkelt" grovfeltopplegg, der figurene står mellom 130 og 300 meter, og vinden ikke er for ille, er det fullt mulig å få bra med treff, med et våpen innskutt på 200 meter.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

gribben skrev (11 minutter siden):

Hvilken kikkert og rifle bruker folket i kikkertklassen? Og hva vil dere si er den "optimale" kikkerten til grovfelt? 

200STR eller TRG22 er langt oppe på min liste over ideelle rifler. Jeg har skutt flere stevner med begge.

 

Kikkert, som alltid, stort synsfelt, utvendig ratt, cm klikk. Skivene er lette å finne, så man trenger ikke de skarpeste (sjelden skivene går i ett med terrenget, slik slitte gonger kan gjøre i PRS) Retikkel med 0.1mrad oppløsning et sted, så man kan fin bedømme. MSR tror jeg er nær ideelt. Men jeg har nå fylt flere ganger med P4f. Lett kikkert er en fordel, 8kg rifle er definitivt en ulempe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

gribben skrev (11 minutter siden):

Oki! Bruker du orginalstokkken på Sauer'n på feltstevner? 

Mange gjør det. Men jeg har brukt både en McMillan og diverse chassi. Er litt usikker på om jeg har brukt samme oppsettet to ganger... En del av skytinga har jo vært for å skyte blyfri kuler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (37 minutter siden):

Synd en ikke får skyte i kikkertklasse på de samme stevnene som en skyter i en av de øvrige klassene.

 

Nei, jeg synes dette er greit. Kunne "eliten" i klasse 5 også skutt i kikkertklassen i samme stevne, ville nok nivået blitt skyhøyt. Og oppdeling i flere kvalitetsklasser ville tvunget seg fram.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (49 minutter siden):

 

Nei, jeg synes dette er greit. Kunne "eliten" i klasse 5 også skutt i kikkertklassen i samme stevne, ville nok nivået blitt skyhøyt. Og oppdeling i flere kvalitetsklasser ville tvunget seg fram.

Jeg synes også dette er greit, men ut fra en annen begrunnelse. Når klassen deltar på Landsskytterstevnet og andre mesterskap, blir prestisjen mye høyere, og fristelsen til også å delta i kikkertklassen desto større. De som kun skyter i kikkertklassen vil da oppleve at mesterskapene blir tatt ifra dem og kanskje de mister interessen. I stedet for å få flere medlemmer i DFS, vil vi ende opp med lite nye medlemmer og eksisterende medlemmer som har anledning til å skyte klasseført, HK416 og kikkertklassen i samme mesterskap. Det eneste som kan forsvare en slik utvikling er om Forsvaret har interesse av at flere toppskytter behersker å skyte med kikkert. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 1/13/2023 at 10:26 AM, M67 said:

200STR eller TRG22 er langt oppe på min liste over ideelle rifler. Jeg har skutt flere stevner med begge.

 

Kikkert, som alltid, stort synsfelt, utvendig ratt, cm klikk. Skivene er lette å finne, så man trenger ikke de skarpeste (sjelden skivene går i ett med terrenget, slik slitte gonger kan gjøre i PRS) Retikkel med 0.1mrad oppløsning et sted, så man kan fin bedømme. MSR tror jeg er nær ideelt. Men jeg har nå fylt flere ganger med P4f. Lett kikkert er en fordel, 8kg rifle er definitivt en ulempe.

 

K

 

 

Hvilen kikkert tenker dere er optimal her? Leter litt på finn om dagen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønte kanskje det. Men spørsmålet er jo "hvilken bil er best til å kjøre til butikken"...

 

Alle merkene har stort sett flere sikter som oppfyller nesten alle kravene der, og iallefall grader av dem. Noen går lenger enn andre, men de koster som regel mer. Det er sikkert 10 merker eller mer, i hver prisklasse i 5000-kroners intervallet fra 5 til 50 000 som er helt supre til feltskyting.

Alle er forskjellige likevel, med mer eller mindre vekt på det ene eller det andre, og det er individuell smak og behag som avgjør.

 

Om jeg ikke brydde meg om penger så hadde jeg kjøpt en SuB 5-20x50US med MSR retikkel til det der. DT med 100klikk per runde, med lys, og CCW. Da har du en toppkikkert som kan brukes til alt. 

Skal det være billigst mulig, en Vortex Diamondback 6-24x50. Den kan man bruke på 15m også, og den koster ca 1/8 av SuBen. På felt tipper jeg du får nøyaktig like mange poeng med begge, men SuBen er mye mer tilfredsstillende å se gjennom...

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

gribben skrev (4 minutter siden):

Finn etter kikkerter med MSR retikkel

Det var et eksempel. All retikler jeg kan komme på som ha tydelig og fin inndeling for avstandsbedømmelse er egnet. P4f funger også utmerket, men 0.2-mil skala er unødig grov, når 0.1 fins.

 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jegermeistern skrev (På 1.8.2021 den 19.49):

For å komme tilbake til trådens tema: Det begynner faktisk å bli noen deltakere i kikkertklassen.

 

  -  skrev jeg, for 1 3/4 år siden. Og i går var jeg på "Festningsstemnet", i historiske (og aktuelle!) omgivelser på "Ingstadkleiva fort", Hegra, og der var det 39 deltakere som skjøt med kikkert!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (10 timer siden):

 

  -  skrev jeg, for 1 3/4 år siden. Og i går var jeg på "Festningsstemnet", i historiske (og aktuelle!) omgivelser på "Ingstadkleiva fort", Hegra, og der var det 39 deltakere som skjøt med kikkert!

 

Registrerte det samme selv, overraskende mange som skjøt med kikkert og HK416 (som meg) - veldig bra!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 deltakere i HK 416. Kikkert og 416 skjøt på "lettere" figurer enn diopterskytterne, men det var ikke store forskjellen. Og krevende skyting, stående ved festningsmuren, og oppdukkende figurer. Likevel var det 38 av 61 i disse klassene som skjøt 25 treff eller mer (gjennomsnitt 5 treff av 6 skudd). Vi kikkert-skyttere ble gjennomgående kalt "jegerne", jeg vil påstå at relativt få av landets "30 + 5"-skyttere ville klart å treffe med halvparten av skudda på dette opplegget.

Link to comment
Share on other sites

Stevnearrangører burde gidde såpass som å sette seg inn i klasseinndelinga, og bruke korrekt betegnelse.  Det er jo fullt tillatt å avlegge skyteprøve, og gå på jakt, med STR 200 og diopter. Man kaller vel ikke kongelaget "jegerne" av den grunn?

 

Kikkertklassen ser jo ut til å bli det noen av oss håpet på, en klasse for de som er litt over "30 + 5-nivået" interessert i skyting med optiske siktemidler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 grunner til å skyte kikkertklassen. Først og fremst, mitt syn begynner å bli så dårlig at dioptere og briller til 10k+ er uaktuelt. Sistnevnte har ingenting med skyting å gjøre imho og blir urealistisk i forhold til hva man er vant med å skyte.

 

Den andre grunnen er at Sauer 200 blir litt for kjedelig og kikkertklassen åpner for litt mer artige (og mer egnede våpen).

Link to comment
Share on other sites

Mistenker at det er i kikkertklassen jeg ender opp også, når jeg må levere HK-en om noen år. Er dessverre ikke interessert i diopterskyting (eller stående skyting) lenger, men trives greit i DFS-verden for øvrig. 

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (5 minutter siden):

"Alle" har den børsa. Selv holder jeg på å bygge meg ei M24 SWS til dette formålet. Ellers er det jo mye artige ting som kan benyttes.

Jaja, artigere våpen er jeg med på. Men "mer egnede" sliter jeg litt med. Klart det fins, et G&E standardgevær med kikkert kan nok kalles mer egnet. Selv har jeg skutt et par ganger med TRG22, og med forskjellige langholdsrifler, men kan ikke si at noen av dem har noen fordel framfor Saueren.

Jeg får en Foundation-stokk til ene 6BR-rifla snart, og da er planen å skyte et stevne i kikkertklassen, for å se om det er noe enklere. Chassiene er definitivt en ulempe

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med M67 at chassis er en ulempe til denne klassen. Chassis er mer egnet til tofot sånt, noe man ikke bruker i kikkertklassen. Der er det reim som gjelder. Hadde det ikke vært for at det var forbudt med halvauto i den klassen, hadde jeg glatt benyttet meg av Garanden.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (5 timer siden):

Jeg har 2 grunner til å skyte kikkertklassen. Først og fremst, mitt syn begynner å bli så dårlig   -

 

Mitt også, etter en skade for vel 2 år siden. I løpet av en halvtimes sammenhengende skyting kommer det ei "badegardin", alt blir grått, i diopteret. Jeg skal prøve litt Skytterforbunds-skyting, og se om en liten pause underveis kan gi bedre syn.

 

Den andre grunnen er at jeg (ellers) skyter i V73, dvs. finfelt. Grovfelt er MYE morsommere, og mer utfordrende.

 

På Festningsstemnet hadde jeg et sjeldent anfall av beskjedenhet, jeg spurte ikke folk jeg ikke kjente, om hva slags våpen og siktemidler de brukte. Etter som jeg kunne se, gikk det mye i STR, med "stor nok" kikkert. Noen (som meg) med originalskjeftet, men også "Bredvold-skjeftet", GRS/KKC og andre. Mange hadde mindre låskasser, mistanken gikk mot Sako, S&L eller T3, gjerne med ganske kort pipe, og lyddemper. Mye som så ut som jaktfelt-utrustning. Jeg TROR det aller meste, med et skjefte og avtrekk som passer, og avstands-skala og parallaks-justering, gjør jobben.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 13.1.2023 den 10.26):

Lett kikkert er en fordel, 8kg rifle er definitivt en ulempe.

 

Jeg gleder meg veldig til å begynne i Kikkertklassen, venter bare på godkjenning av våpensøknaden. En av flere ting jeg tydeligvis har misforstått er vekten: Jeg hadde tenkt å legge inn vekter i STR-stokken og bruke stål kolbeforlengere, men ser nå at tung rifle er en ulempe. Er det fordi det skytes med reim?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
B.Hansen skrev (På 13.5.2023 den 16.21):

   -  men ser nå at tung rifle er en ulempe. Er det fordi det skytes med reim?

 

Ja, delvis, men vekta må også sees i forhold til skytterens størrelse og "pondus". Jeg er (knapt) middels høy, og 65 kilo, men kunne sikkert skutt på bane, og felt med solid, flatt underlag, med ganske tungt våpen. Når felt-standplassene blir løse, skjeve, og humpete, derimot, er tunge våpen en ulempe.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette med vekt er veldig individuelt når man skyter med reim. Vekt legger mer last på reim og fremre hånd, og det kan bli vondt, og det kan bli puls i våpenet. For mye vekt framover gir en stor "svingemasse", og når man ligger med albuen nesten rett under våpenet har man lite å dempe med.
Jeg skyter med Saueren på 7kg akkurat - maks tillatt vekt i de "gamle" klassene. Det passer meg bra, og det suger opp litt av rekylen fra feltammunisjon. (som vi ikke trenger på felten på LS i år, eller noen gang) 

 

I går skjøt jeg litt med ei av PRS-riflene uten vekter i, men med 30mm pipe. Dog uten skytterjakke, kun tynn skjorte og reim. Med 28x forstørrelse så det ikke bra ut i siktet, men jeg holdt da 10-er med god margin (på 100m) Denne rifla er ca 9kg. Jeg skjøt også med AIAXen, bare for å ha skutt opp med 338en - og den er vel rundt 8kg, og har tyngdepunktet litt lenger bak - samt justerbar rekylkappe. Her var jeg til min store overraskelse dønn stødig. Presset mellom reim og skulder ble veldig bra, og jeg lå helt sykt støtt. 

 

Konklusjonen er: eksperimenter. Endre reimstramming, endre vektfordeling, og prøv. Men trenger ikke skyte, du se umiddelbart om det er stødig eller ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (På 9.5.2023 den 17.16):

Hadde det ikke vært for at det var forbudt med halvauto i den klassen, hadde jeg glatt benyttet meg av Garanden.

Og det faktum at du må ha kikkertsikte på den. Eller har du laget en løsning som gjør at du kan bruke kikkertsikte på Garand?

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (15 minutter siden):

Og det faktum at du må ha kikkertsikte på den. Eller har du laget en løsning som gjør at du kan bruke kikkertsikte på Garand?

Nå tror jeg ikke at @rausheim kommer til å begynne å skyte DFS-stevner uansett om det blir lov med halvauto eller staten deler ut Garander gratis - men å montere kikkert på en er helt uproblematisk. US Army hadde flere skarpskytterversjoner oppigjennom, med flere ulike montasjer og sikter, og man får uten videre kjøpt replika montasjer og sikter, om man vil lage en replika "sniper" M1. "Pinng!" ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
hipshot skrev (2 timer siden):

Jeg var av den oppfatning at dette var en seriøs tråd der man kunne få et serløst svar på et spørsmål.

 

Det seriøse svaret på spørsmålet du stilte (i den grad det finnes), kan du finne i  tråden om Stang-skyting på Landsskytterstevnet (og kanskje også i parallelltråden til denne tråden, om baneskyting med kikkert).

 

@Torf spurte hvorfor Kikkertklassen ikke fikk skyte Stang-skyting, og jeg svarte:

 

Sitat

Dette er "intern DFS-politikk", en del var for kikkertklassen, men motstanderne måtte nok få "en delseier" for å lage et tilsynelatende stort flertall, og til det ble Stang/stuper ofret.

 

Senere forklarte @M67 det samme:

 

Sitat

Det er HELT PROBLEMFRITT å skyte disse øvelsene med kikkertriflene (det går jo med HK416...) men de er ikke med ennå pga det @Jegermeistern sa over, det er DFS-treghet. Myter blant gubbene, motstand mot endringer, nye ting og kikkertsikter i særdeleshet.

 

Så det "dønn seriøse" svaret på ditt spørsmål er faktisk det KLM lar "Trægde" si i filmen over - "det er bare sånn".

 

For oss med over 50 års fartstid i DFS, er ikke det akkurat noe revolusjonerende nytt.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finner ikke igjen tråden om Landsskytterstevnet på Voss med grovfeltfigurer på størrelse med låvedører for kikkertklassen.  Googlet litt andre steder og finner kulepunktet under:

  • Grovfelt (men samme figurer og avstander  som HK416, men med samme skytetider som ordinær grovfelt)

Det er altså egne, større figurer til feltskyting med HK416.  Har disse samme form som grovfelt med diopter men er ellers like?

 

Og så lurer jeg veldig på hvorfor de som ser blinken best skal skyte på større figurer og kortere avstander, men det er mer et hjertesukk enn et spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...