Jump to content

Ei rifle til alt


Stihl Crazy

Recommended Posts

Det er nok et problem på noen rifler. Men det er fullstendig uakseptabelt, og gjør ei rifle ubrukelig til det er reparert, iallefall i min verden. 

Lett avtrekk er ikke synonymt med bra, selv om det nok er mer tilgivende for manglende avtrekksteknikk.

 

Må du ha det lett, så kjøp Et som er egnet til det, ellers fix på avtrekk med fokus på rent og jevnt, ikke lett.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen foretrekker lett avtrekk, jeg er også én av dem. Men alt med måte! På min forrige BRNO-rifle i .30-06 var avtrekket "fikset" av børsemaker (justert og polert) til glassklart med ca. 700 gram trykk. Veldig bra på skytebanen, i letteste laget på jakt. På min Browning A-bolt i 6,5x55 er vekten drøyt 1 kilo. Dette er også "pyntet på" av børsemaker, rent og perfekt. På min nye Sauer 404 i .30-06 er avtrekket særdeles rent og pent, med vekt justérbar i trinnene 550-750-1000-1250 gram. Prøvde 550 på banen, men har valgt 1250 til jakt. Høres ut som et avtrekk med snellertfunksjon kan være noe for deg, @Sitka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg misforstår, men jeg oppfatter det slik at du har tre posisjoner på sikringen, og at det i bruksanvisningen står at sikringen skal stå i midtstilling (halvsikret) når du tar ladegrep.

Du har tre stillinger på sikringen, sikret, halvsikret og avsikret. Halvsikret skal du kun bruke når du tømmer magasinet. Sikret bruker du når du ikke skal skyte, og avsikret skal du bruke når du skal skyte.

Når du har skutt et skudd skal du ta ladegrep uten å røre sikringen, den skal ikke brukes før du sikrer våpenet etter at du er ferdig å skyte. Under bruk har du kun to stillinger på sikringen, helt tilbake er sikret. Helt frem er avsikret og der skal sikringen stå til du er ferdig å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte bare finne fram manualen til Ruger M77 MKII og lese om sikringen.
Der står det faktisk at posisjon 2 (bolten kan opereres, men avtrekket er fysisk sikret) skal brukes ved bla. lading.
" The safety selector should be in this position when the bolt is being cycled to load a cartridge, or to unload a live round"
Sikringen har samme funksjonalitet som en trepunkts  M70-sikring, men en noe annen teknisk løsning. 

Jeg vet ikke hvor mange tusen skudd jeg har skutt med mine M77 MKII, men dette har jeg aldri praktisert, og jeg har ennå til gode at skudd går av på den måten du beskriver @Sitka
I en jaktsituasjon eller på skytebanen kamres ny patron med sikringen av.
Ved lading av magasin eller tømming av våpen bruker jeg posisjon 2 (midtstilling):

Du må ha en alvorlig feil på det avtrekket som er montert på rifla di, og etter min mening er den slik du beskriver det, farlig å bruke, og burde til børsemaker for å rette opp feilen.
Enten montere tilbake det originale avtrekket og få det polert opp av en som vet hva han holder på med, eller få ettermontert et nytt avtrekk fra for eksempel Timney.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg liker lette avtrekk, har problem med og få skuddet avgårde dersom det er for tungt, men sikkerhet først.

Avtrekket er helt rent.

Snellert har jeg prøvd og forkastet, foretrekker vanligt.

Sikringen tror jeg er det som kalles WIN m70 sikring.

 

http://ruger-docs.s3.amazonaws.com/_manuals/m77Hawkeye.pdf

 

På side 11 her står det om sikringen.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

På noen avtrekk er det to justeringer på avtrekksvekt og inngrep, der må en være skråsikker på hva som er hva. På andre avtrekk er vekt og inngrep samme justering, så da kan en risikere å justere vekta ned til at inngrepet svikter. Da kan en risikere å ende opp med et farlig våpen. Dersom en ikke er sikker på hvordan sikringen virker så er det greit med en habil børsemaker i nærområdet. Dersom en er kommet skjeivt ut, ta bolten ut av geværet, og eventuelt spenn bolten ned. Ta riflen med til børsemaker, og få fikset den før en legger i patroner overhodet. Dette er ikke noe å spøke med, det er farlig for en selv og omgivelsene.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, seawolf skrev:

Sikringen har samme funksjonalitet som en trepunkts  M70-sikring, men en noe annen teknisk løsning. 

Ja det kan du trykt si. Jeg skal ikke være belærende, men for andre som ikke er sikker på forskjellen kan en vel si det sånn. Winchester M70 sikringen sitter på boltmuffa og låser tennstiften fra å bevege seg. Den har tre stillinger og i den bakre stilling låser den boltløftet. Det eneste som er en svakhet er at den står litt utsatt til, slik at den kan bli avsikret. Den har ikke sikring på avtrekkeren i det heile tatt. På Rugeren er sikringsfløyen slik laget at den tar inngrep på tennstiften i bakkant der den stikker ut av bolten. I midtstilling virker sikringen kun på avtrekker. Imidlertid kan toleransene være slik at en kan få utilsiktet avfyring dersom en er uheldig. Så ja, dersom en ser romslikt på det kan en si at ideelt så låser en tennstiften i bakre stilling. Imidlertid er jeg ikke personlig ikke overbevist om at denne sikringen er like funksjonell. Weatherby har en sikring som virker som Winchester sin, men som er laget slik at den ikke er like lett å avsikre uforvarende. Winchester type sikring kan også fås med låsing på sikringspal, imidlertid er jeg betenkt. Jeg har heller ikke erfaring med slike.

Link to comment
Share on other sites

Rafdal monterte avtrekket, til meg.

Jeg oppdaget at det var litt annen tyngde på avtrekket dersom en:

Tar ladegrep, på med sikring, av med sikring og avtrekk kontra ladegrep og deretter avtrekk direkte.

 

Sånn er det fremdeles, men det er ikke stor forskjell men den er der.

 

Jeg studerte avtrekket/sikringen og justerte vekten ned, for og se hva som hendte da konklusjon,  skuddet kan gå av. 

Har justert det opp igjen.

 

Ingen har sagt at det er greit at rifla kan gå av dersom den står i midtstilling.

Det som har blitt sagt er at det er farligt!!!

Det viste jo jeg også, det er farligt for omgivelsene men du risikerer ikke sprengt låskasse, men det må stilles tyngre.

Han som sa det jobber i en våpenhandel på Haugalandet.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Den skal ikke gå av ved uhell når den er usikret heller, det er jo det som er problemet her.

Et våpen som "må" sikres/"halvsikres" når den er ladet for å unngå ulykker er for min del fullstendig uansvarlig å holde på med. Og jeg skyter med Feinwerkbauen stilt inn på 100? gram, men den bærer jeg ikke ladd, og skal heller ikke jakte med. En jaktrifle med avtrekk som "må" stå sikret/"halvsikret" er jo håpløs..

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser at det er mange som har meninger om dette. Forstår det.

Rafdal har gjort litt arbeid for meg opp gjennom årene.

Har alltid vært veldig fornøyd med han samt våpenhandelen på frakkagjerd.

Gjør bra arbeid til avtalt pris og jeg har ingen ting og utsette på noen av de, eneste jeg tenkte på i ett tidligere innlegg er at kanskje våpensøylen har vært borti litt flere Ruger avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Den skal ikke gå av ved uhell når den er usikret heller, det er jo det som er problemet her.

Et våpen som "må" sikres/"halvsikres" når den er ladet for å unngå ulykker er for min del fullstendig uansvarlig å holde på med. Og jeg skyter med Feinwerkbauen stilt inn på 100? gram, men den bærer jeg ikke ladd, og skal heller ikke jakte med. En jaktrifle med avtrekk som "må" stå sikret/"halvsikret" er jo håpløs..

 

Ole

Ikke glem at det er lurt og ta noen forbehold med våpen og avtrekk i USA

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Sitka skrev:

Var børsemaker som monterte det, men jeg har som sagt letter det for og prøve og ikke minst stilt det opp igjen.

Prøvd enda en gang til, tror ikke jeg hadde tatt hurtigere/hardere ladegrep om jeg så hadde hatt en sabeltanntiger i hælene, men skuddet går ikke av.

Men uansett, så kommer jeg til å ha sikringen i midtstilling når jeg rører bolten.

Men skal prøve og ikke spøke mer med ting som kan bli fatalt.

@Sitka

Må selv si hvem som gjorde hva her. Imidlertid ser det ut som om han selv har lettet avtrekksvekten til han fikk for svakt inngrep. Hvor langt han kom ned sier han ikke, men det gikk ikke så bra etter det jeg leser. Børsemakerne som jeg har hatt på mine våpen har fikset orginalavtrekket på Rugerne mine fra tragisk til glassavtrekk på 1,5 kg. Passe jaktavtrekk det for mine fingre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Sitka

Det du skal gjøre er å tenke gjennom "hva var det som gikk galt her og hvorfor". Skriver leverandøren noe om en minimum nedre setting på vekt. Det jeg tenker er at enten har du overskredet en grense her, når det gjelder vekt, eller så er det en produksjonsfeil med avtrekket. Du er ikke den første som har skrudd et avtrekk ned til du har fått et farlig våpen. Det jeg så tenker er at Rafdal er en god mann å ha med på laget når du skal justere avtrekk. Han vil kunne polere avtrekk, orginalt eller ikke. På en slik måte at vekten passer deg, dersom mulig. Eller si at nå stopper vi fordi inngrepet er på minimum. Den grensen har du mest sannsynlig overskredet uten og være klar over det. Å prøve/teste ut hvor langt ned en kan komme uten å være klar over hvor grensen går er risikabelt. Det kan en gjøre med andre ting som ikke i værste fall ikke kan ta livet av en selv eller andre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke lettere avtrekk, du trenger å lære deg å trekke av. Det går også an å kjøpe et avtrekk som er laget for å være lett dersom du ikke klarer å lære det. Om f.eks. et Jewell BR avtrekk er for tungt så må du gå i deg selv for alvor ;) 

Muligens trenger du også opplæring og trening i å bruke ei rifle, for det er noe her som skurrer.

Resten er vel sagt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ja mulig det, får tørrtrene, tørrtrene og tørrtrene igjen, selv om jeg tror muligens at det løpet er kjørt.

Hvor lang tid sån ca bør jeg bruke da fra jeg begynner avtrekk, til skuddet går?

Mener da sittende/liggende uten annen støtte enn knærne på albuene/vanlig liggende.

Har jeg noen form for anlegg går alt bedre, da får jeg presset skuddet roligt av.

Det er foreløpig ikke tilfellet når det blir litegrann tungt og uten støtte.

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

@Sitka

Pust gjennom nesa nå, og slapp av. Det er viktig at vi ikke blir for tekniske her, men tar innspillene for det de prøver å fortelle deg. Kjøp klikkpatroner på Haugaland våpen, og tren avtrekk. Imidlertid ville en tur til Rafdal våpen samt innstilling av avtrekk sammen med han være en god begynnelse. Da er du sikker på at du har et avtrekk som fungerer. Samt en vekt og inngrep som er det beste du kan få. Da er det bare å få i klikkpatron, så beveger du bolten opp og ned og trekker av. Etter en tid vil du selv være klar over når avtrekket går. Dersom du tenker, nå smeller det, og det ikke smeller. Så må du trene videre. Når du har funnet punktet, nå smeller det. Drar du på banen og lader opp. Da skal punktet og tiden være den samme. Husk «nå smeller det».

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Etter 30-40000 skudd begynner det å komme seg. 

Ja, jo, da henger jeg etter... men talentet er nok ikke på plass.

 

Å nappe av i ei urolig stilling er neppe greia, så kanskje det å holde i ro på liggende og sittende bør inn?

Det er umulig for oss å si, men det er liksom noe med hele tilnærmingen som virker uoptimalt. 

- stilling, at du er avslappet og stødig, i rett stilling

- sikting, at du sikter der du skal, og ikke fokuserer på at det er noe bevegelse

- pust, at du har kontroll over pusten, og skyter tidsnok når du holder pusten på lett utpust

- avtrekk, at du presser jevnt, mens du holder i vingleområdet, ikke napper når du er i midten, og ikke skvetter i skuddet, hverken før eller etter.

 

Et pressavtrekk trenger ikke ta lang tid, poenget er at du har kontroll, ikke pekefingeren eller øyet.

 

Jeg synes også at du skal ta deg tid til å forstå hvordan sikringen virker, løfter tennstemplet av avtrekket osv. Da vil du forstå flere ting. 

Bla. hvor viktig tilpasningen av sikring sammen med avtrekk er. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Støtter seiste innlegg. 

Ei rifle til "alt" er umulig. Jakt og konkurranse, plinking og trening osv...

Blaser R8 er vel det nærmeste du kan komme dette.

Om ein absolutt skal låse seg heilt og temaet er jakt så hade eg kjøpt Mauser M03 i cal 375H&H i lag med ladepresse.

375 fordi den kan lades til det meste, den kan vere tung og sakte eller flattskytende og kjapp om du ønsker det. Den er også minste lovlige kaliber som kan brukes på alt vilt i inn og utland.

Mause M03 fordi den har oppspenner og er eit kvalitetsvåpen. Det er også eit systemvåpen som forenkler alt når ein forstår at eit våpen/kaliber er for kjedelig🙂

Kunne gjerne også valgt R8 men eg personlig liker ikkje rettrekker. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mulig en del har falt av lasset, summa sumarum er at avtrekket på ruger rifla ikke er helt sikkert.

Oppdaga det ved en tilfeldighet, knallharde ladegrep går fint det er ved normale ladegrep katastrofen kan inntreffe.

Bruker ikke rifla inntil videre.

 

For og gjøre en lang historie kort så er ett alternativ og skru inn originalavtrekket (som er sikkert) og avhende rifla, har egentlig mest lyst til og beholde den da.

 

Dersom dette blir utgangen så må jeg ha en ny rifle, tror jeg følger strømmen her og går for en plastikk rifle.

 

Siden Tikka er mest kjent og har ett voldsomt utbud av alle mulige duppeditter så tror jeg det får bli en T3X, selv om det ikke er noen billig rifle lengre.

 

Det jeg lurer litt på er om det har noen hensikt og gå for den rustfrie varianten i forhold til den «vanlige»

 

Har egentlig mest lyst på rustfri, blir vel lite utgaven uansett, kaliberet er 6,5x55.

 

Ønsker den med 57 cm løp, tenkte på denne her: https://choose.tikka.fi/global/tikka/t3x-lite-stainless

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
On 8/9/2019 at 5:47 PM, msteiro said:

Du kan se etter den som er linket til tidligere, billigere og bedre pakke er det langt mellom, og den stokken er mye bedre egnet til bruksvåpen.

 

Rustfritt løp i blånert kasse er ikke noe problem.

 

Timney kan trygt justeres ned til ca 600 gram på CZn.

Har CZ 550 rifla enda, sjølv om det blei kjøpt ei tikka. Fått satt inn timney på CZ. Tenkte og stilla inn avtrekket i dag men trur eg vil ha det på litt meir enn 600 gram for sikkerheita sin del.

Ellers så har eg oppdaga at sjølv om tikka er bra og skyta med når eg har støtta for geværet så er CZ bedre frittståande. Kvifor tja, muligeins pga betre stokk og litt tyngre gevær.

Link to comment
Share on other sites

En rifle til alt..

 

Selv om jeg tidligere har harselert litt over Sako S20 er det nå denne som teoretisk kommer nærmest for meg i denne configen:

  • 308
  • 20" pipe med frontmontert Ase Utra SL5I eller SL7 magdemper
  • Hunter forskjefte
  • Precision bakskjefte med tommelhylle.
  • March 2,5-24x52ffp
  • Div 5 og 10 skudds magasiner

 

Denne configen vil utseendemessig likne på en Anschutz Fortner skiskytter med kikkert.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg lurer på er om ikke veldig mye vekt ligger i stokken og mini chassiset. Noen som har tafset eller vet dim på pipen?

 

Min T3 Sporter m 52 cm TYKK pipe i McMillan Gamescout og aics underbeslag veier ca samme. S20 ser ihvertfall ut på bildene til å ha forholdsvis slank pipe.

Link to comment
Share on other sites

Trur kanskje løpet har gitt seg litt på CZ rifla mi, har eit kappa løp i dag på ca 50 cm, smell godt for og sei da sån.

Dersom eg skal setta inn eit løp er det mest fornuftigt når alt kjem til alt: treningskyting, jaktfelt, oppskyting samt jakt og velga eit med normal profil 57 cm når det er det vanlige jaktrifler kjem med.

Eg stilte avtrekket til 800 gram, syns det blei grådig bra heilt utan knirk og kryp.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Men eg angrar på at eg ikkje kjøpte den winchester rifla eg vart andbefala i fjor, eg var i kontakt med eigar men fekk beskjed om at ho var seld.

 Ho kom ut på Finn igjen denne veke her, same eigar som i fjor. Han hadde vel ombestemt seg i fjor då rekna eg med og ville ikkje selga ho allikavel. Uansett når eg tok kontakt dagen etter ho kom på Finn denne veka her så vart ho seld når eg skreiv meldingar med selgaren.

Her er ho https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=150924531

han har vel ikkje merka ho som seld enda. Litt synd men det er vel fleire men kanskje ikkje så mange. Genialt enkelt avtrekk på desse. Kunne tenkt meg ei.

Sjølvsagt i 6.5x55 hadde eg fått tak i hadde eg vore innehaver av 3 rifler og alle i dette kaliberet. Hmm trur eg måtte seld ei då. Trur den sjellause tikka ss rifla måtte ha vandra vidare på tross av svært god presisjon.

Time will show. 
No har eg venta nokre månader på at det skal komma ein leiligheit der eg vil kjøpa og kan venta lengre og, så da kan eg venta på rifla og.

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Jegerlærling Tja, dette er to veldig like kaliber i det meste. Men fordel 6,5x55 er bedre på langhold typer 400 meter  og utover. Fordel 308 win er lang levetid på pipa. Pris hjemmeladet og fabrikk er ganske likt og presisjon er bra i begge, rekyl er lik om de lades likt osv osv. Fordel til 308 win er om det blir blyforbud i jaktammo er at den med letthet fortsatt vil være lovlig som den er mens 6,5x55 må vi lage nye reglerfor å beholde lovlig ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Mas-36 said:

@Jegerlærling Tja, dette er to veldig like kaliber i det meste. Men fordel 6,5x55 er bedre på langhold typer 400 meter  og utover. Fordel 308 win er lang levetid på pipa. Pris hjemmeladet og fabrikk er ganske likt og presisjon er bra i begge, rekyl er lik om de lades likt osv osv. Fordel til 308 win er om det blir blyforbud i jaktammo er at den med letthet fortsatt vil være lovlig som den er mens 6,5x55 må vi lage nye reglerfor å beholde lovlig ;)

Tusen takk. Da går jeg nok for .308. Ser ikke for meg altfor mye langhold. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Mas-36 said:

@JegerlærlingTror du kommer til å bli fornøyd med det kaliberet :D Ferdige billig patroner til "mengde" trening fra ca 5-6 kroner og patroner med presisjonskuler til ca 10-15 kroner. Jakt ammunisjon får du fra 10 kroner til 50-60 kroner om ikke mer også ;) Har du sett deg ut hvilke rifle enda?

Hah, godt å høre slike priser på ammo. Har stramt budsjett og ser for meg tikka t3x i en eller annen variant. Ønsker og å bytte ut browning t bolt .22lr med tikka t1x i samme kaliber.  Rettrekker er nydelig å skyte med, men synes den blir i letteste laget under 2 kg. Men må vente til sommeren før de har links verson på markedet. Er åpen for andre forslag, men hører mye positivt om Tikka. Kan ikke forsvare en rifle i 30.000 kr klassen og oppover. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegerlærling said:

Har stramt budsjett og ser for meg tikka t3x i en eller annen variant. Ønsker og å bytte ut browning t bolt .22lr med tikka t1x i samme kaliber.

Mange som har disse, og den komboen med "like" våpen i 22lr til mengde skyting og 308 win vil gi deg stor glede i mange år :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...