Jump to content

Ei rifle til alt


Stihl Crazy

Recommended Posts

5 timer siden, Rausheim skrev:

Ei rifle til alt... Om jeg måtte velge kun ei av børsene mine (den samlinga er stor, både de som ligger i Norge og i statene) som skulle vært til "alt" og som lovlig kan benyttes til jakt i Norge, så måtte det bli Steyr Scout i 308.

......eller en gammel Brno 600 med jaktdiopter nedfellt i bakre bro i all-round kaliberet 30-06. Mausermekanisme på sitt beste.

2500,- på Finn. Ei børse til alt og til skikkelig sunnmørspris.

Edited by uncas
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noe jeg har komt til å tenke på.

Mitt første våpen var en CZ 452 rustfri.

Husker at det ble ganske store merker i låskassen etter bolten/sluttstykke.

Merkene kom seg vel av friksjonen når bolten ble opperert.

Hadde rifla bare en uke-fjorten dager, men husker disse merkene fremdeles.

Lurer litt på om dette er noe som gjelder rustfritt stål eller om det er noe som gjaldt CZ 452.

Link to comment
Share on other sites

@Sitka

Siden du spør om rustfri Ruger, har jeg hatt en slik rustfri i 3006. Den fikk en glassfiber stokk fra Rafdal, samt en del arbeid med avtrekk. Den er solgt nå til fordel for Sauer og S&L. Den hadde et rufsete løp som mantlet noe grasat, de første 700 skudd. Magasinfjæra er ikke rustfri, samt at det er min 3 Ruger. De to andre hadde svarte kasser. Jeg anbefaler deg heller en Tikka T3, dersom du skal ha rustfri i 6,5x55. Grunnen for dette er stort sett prisen siden jeg ikke har erfaring med Tikka. Rugeren blir fort dyr dersom du skifter løp og skjefte. Joda den var med rustfri kasse og løp, men magasinfjær måtte oljes ellers rustet den. De svartstålkassene til Ruger rustet villig vekk, så det er er ikke noe alternativ. Kontrollert mating er ikke noen fordel utenom Afrika, og treffer du der du skal dauer bøffelen med push feed. Dårlig treff, så hjelper ikke kontrollert mating. Heller raske sko, og et kontrollert tre. Guiden ordner som regel opp, før problemet blir for påtrengene.

Mvh Svehella

 

Link to comment
Share on other sites

Greit og få litt kaldt vann i blodet.

Er jo litt petimeter på enkelte områder så skal alltid klare og få ballistol, på magasinfjæra men det er sånne opplysninger jeg setter pris på. Uansett rifle så blir det som er skjult av stokken satt in med fluid film før jakta rustfritt eller ei.

 

Da er jeg mer opptatt av det andre du nevner rufsete løp og ny stokk, alt sånt er dyrt.

 

Det som holder meg tilbake angående de fleste rifler er at jeg ikke kommer til og slutte og følge med på handelskammeret her og på Finn, kommer til og se daglig.

Den dagen Ruger rifla kommer til salgs, kommer jeg til og kontakte selger, mest sannsynligt kjøpe Rugeren , selv om jeg allerede har en jeg er fornøyd med.

 

kan jo prøve hvem av de jeg vil ha da, og selge den andre. Men begynner kanskje og bli litt voldsomt da, gjelder og besinne seg.

 

Sån tenker jeg nå iverfall, men klart ting kan jo forandre seg.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Ruger M77 MK II har jeg hatt  4 stykker de siste 20 åra.
Tre rustfrie ( 2x 338 WM og en 35 Whelen) pluss en blå i 30-06 som fortsatt står i skapet.
I tillegg en Hawkeye African i 375 Ruger, og en No1 i 270 Win .
(jeg er en troløs djevel når det gjelder våpen....   😈)

Jeg har ikke hatt de problemene @svehella viser til verken når det gjelder presisjon, eller rust på magasinfjær.
Med vanlig vedlikehold bør ikke det være noe problem, og når det gjelder presisjon er mange rifler noen særinger, enkelte mer sære enn andre.
Men når vi snakker om jaktpresisjon for storviltjakt (rådyr og oppover) har mine Ruger-rifler prestert minst like bra som skytteren, og så langt kan jeg ikke klandre riflene for eventuelle dårlige skudd.
Så finner du en Ruger du liker i ønsket kaliber og til grei pris, er ikke det noe dårlig valg.
 

Link to comment
Share on other sites

Det å ha flere våpen å teste er ikke på noen måte voldsomt ;) 

 

Hvis du kjøper brukt er det minimal kostnad å selge den igjen, du kan til og med tjene litt penger. Har vært gjennom 3-4 våpen seriøst de siste årene utenom impulskjøp og moro, og samtlige er solgt med null tap eller fortjeneste. Man skal forhåpentligvis vare litt lenger enn et år selv, så en jaktsesong for å teste et våpen er ikke feil. 

 

Tror aldri man kan være 100% sikker på et våpenkjøp før man har brukt det en stund, og spesielt ikke etter kun å prøve i butikk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nei vanskelig og vite uten og ha prøvd, men med fare for og være snusfornuftig. 

Her er ett kinesisk ordtak jeg burde ha tatt til meg for flere tiår siden « alle mennesker er egentlig kloke, noen før og noen etterpå»

 

Ellers er jeg enig med deg, avhengig av og kjøpe brukt dersom en vil teste ut.

Link to comment
Share on other sites

På 10.8.2019 den 0.24, Ruger #1 skrev:

Idiotisk tulletråd..

 

Hadde alle tenkt som TS, hadde vi aldri hatt Sluttstykket.. Kammeret..osv..

 

En rifle til alt finnes ikke.. :evil:

 

 

 

 

 

 

8-)

 

:winke1:

Og ennå har det ikke sunket inn... 

Ei rifle til alt.. 🙄

De som lager restriksjoner/lover/regler etc. må jo sitte å runke etter en tråd som dette... 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo en tragisk figur når det kommer til avgjørelser, skal ikke nekte for det.

Overskrifta er vel ganske misvisende, burde vel heller stått noe sånt som « ny jaktrifle i 6,5x55»  At jeg har planer om og ha den en stund gjør at jeg er litt forsiktig med og «slå til»

Lider og av dette her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Buyer's_remorse

Skjønner at andre blir frustrerte over slik ubesluttsomhet. Det er jo bare ett gevær.

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Ett råd fra msteiro bør du ta med deg, kjøp brukt så har du muligheten til å prøve flere rifler uten at det koster deg (mye) penger. 

 

Du kan spørre i evig tid uten å bli særlig klokere enn du er nå, det som trengs er litt skyting! For å vurdere subjektive mikrodetaljer vil prkatisk erfaring med de riflene du vurdere gi flere og bedre svar enn noe internett forum kan. Begynn med den Winchesteren, den har alt unntatt kontrollert mating, som ærlig talt bare er en morsom kuriositet som ingen egentlig må ha. 

Løp og kjøp! 

Link to comment
Share on other sites

Har vel egentlig ingen gode råd å komme med, men etter å ha eid nærmere 10 stk Tikka T3(x) i nesten alt fra 223-9,3x62 kan jeg være enig i at de er sjelelaus. De er veldig lett å selge videre når de aldri har noen lyter eller problemer som gir hodebry og dertil tidsbruk. Sånne ting som knytter meg nærmere til en rifle, gjør meg kjent med den, engasjert i den og av og til forbannet på den. Nei fysj, kjedelige greier. Nå skal jeg prøve Sako 85 til jaktrifle, de har hvis noen småproblemer med utkast og bedding har jeg hørt, kanskje den da blir værende hos meg lengre. Imens blir min foreløpig siste T3x forbeholdt konkurranseskyting   🤣

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Sitka

Grunnen for at jeg solgte Rugerene til fordel for Sauer og S&L var mantlingen i den Rustfrie, samt at svartkassene til Ruger rustet. De to med svarte kasser hadde rustfrie løp i 358, og 308 Norma Magnum. Jeg sprayet de med Rust Guardit under stokken, men når en bor på vestlandet blir det mye vatn og regn. Magnum Saueren har fåt de rustfrie Ruger løpene. Imidlertid bruker jeg mest en S&L i 358 NM. Faktisk går den som en drøm presisjonsmessig. I tillegg har jeg en Sauer med 3006 løp så og får vaska seg en del. Sauer og S&L har jeg ikke opplevd rust på. De og blir sprayet med Rust Guardit i rikeligt mon. Jeg har og behandlet en S&L med lanolin under stokken. Jeg er usikker på Fluid Film og treverk, men rein lanolin er det foreløpig ikke merker i treverket etter.

Dersom du vil ha Ruger og er klar over + og -- går det sikkert bra det og.

Mvh Svehella

 

Link to comment
Share on other sites

"En rifle til alt tanken" har jeg også vært inne på flere runder. Det forenkler ting, spesielt når man reiser mye rundt på forskjellig jakt, samt at all "håndtering" foregår med samme redskap = trygghet på utstyret. Noen kompromisser må selvfølgelig inngås. Det seier seg selv at en rifle som er optimalt oppsatt for tettskogjakt på elg og hjort ikke er ideell for reins- eller småviltjakt på lange avstander, + at en patron som med god margin tar livet av en elgokse på 300 kilo vill være overkill på en fjellrype. Jeg ente opp med to like oppsett i 223rem og 308win. Kunne gjort alt med 308`en, men 223`en har noen fordeler jeg(enda) ikke har villet prioritert bort. Fravær av rekyl (viktig ved skyting på små mål i ugunstige skytestillinger), ekstrem ekspansjon og minimal rikosjettfare. Skulle jeg hatt en rifle til alt så ville jeg ha bygd den opp rundt følgende kriterier:

- presisjon

- praktisk presisjon (Det jeg greier å utnytte i ugunstige stillinger på små mål)

- håndterbarhet (ikke for lang eller tung)  

 

Mauserkasse, kontrollert mating og hengslet underbeslag hadde jeg ikke ofret en tanke. Det tilfører ingen ting.. Jeg hadde heller aldri i verden vurdert "opphoring" av Ruger, CZ eller M70. Hadde jeg vært grådig så hadde jeg valgt en Tikka Superlight (6,5 eller 308) og satt på et sikte av størrelse 2-12x50 og en Hausken JD 224. Hadde jeg ikke vært grådig, hadde valget falt på en Carbonlight. Fordelene med en lett rifle i utgangspunktet er at man med enkelhet kan bygge seg opp og ned i vekt. Blir man drittlei av å dra rundt på en rifle med stort sikte og stor demper så setter man på noe smått i stede.

 

 

 

 

 

 

Edited by Super XX
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er vel mye fornuftigt her, om det blir lite eller superlite synes ikke jeg er så nøye, men personlig hadde jeg gått for lite varianten.

Hvet ikke om jeg har så mye mer og si egentlig, synes det med og bygge rundt presisjon er lurt.

Synes dere det er verdt de ekstra kronene for stainless varianten av tikka? 

Jeg er vel fristet til og si ja selv da.

Link to comment
Share on other sites

På 18.8.2019 den 10.13, pererik skrev:

Nå skal jeg prøve Sako 85 til jaktrifle, de har hvis noen småproblemer med utkast og bedding har jeg hørt, kanskje den da blir værende hos meg lengre. 

Jepp, rette observasjoner det. Jeg klinket til før reinsdyrjakta for noen år siden med "lettvektsrifla jeg skulle ha en gang for alle" - en Sako 85 Finnlight stainless i 308win.

Herregud for en skuffelse.

Først slet jeg med utkastet. Ca halvparten ble liggende igjen på halveis ute. Tok kontakt med selgeren Beveresport som aldri svarte. Tok derfor kontakt med importøren.

Importøren henviste meg tilbake til Beverensport som nå tydeligvis hadde fått kjeft fra importøren. I stedet for å legge seg flat som Beveren burde gjøre på dette tidspunkt, så valgte han å gjøre det motsatte: nemlig ikke hjelpe overhode siden jeg hadde "sladret til importøren".
Lang historie kort, men en annen butikk tok en titt på rifla og konkluderte at det var slik den skulle være(?!). Måtte bare bruk mer kraft for å få kastet hylsen lenger ut.

Det ble med den ene jakta og så gikk den rett til salgs igjen.
Kjøpte deretter en Sauer til dette bruket og har aldri sett meg tilbake.

Holder meg til tysk kvalitet. Det Finne-grapset kan folk ha for seg selv. Og Beverensport er også en butikk som aldri mer får se noe til mine kroner.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Bartemannen skrev:

Jeg klinket til før reinsdyrjakta for noen år siden med "lettvektsrifla jeg skulle ha en gang for alle" - en Sako 85 Finnlight stainless i 308win.

Herregud for en skuffelse.

Og jeg som holdt på å gjøre det samme for tre måneder siden! Heldigvis ble det ikke noen handel, for det var over 12 måneders levering på .30-06 som jeg skulle ha.

I stedet ble det en Sauer 404 Syncro XTC. Ja, jeg må si det svei litt på pungen med det samme, men nå er godfølelsen på plass igjen og det gjenstår bare litt søt kløe.

(Jeg har for øvrig bare positive erfaringer med Beveren Sport).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

@Sitka

Når det gjelder kontrollert mating kan du risikera at Rugeren ikke har kontrollert mating fra fabrikk. Det må eventuelt justeres inn. Den ene Rugeren min hadde ikke kontrolllert mating fra fabrikk. Den skubbet hylsen forran bolten til den entret kammeret. Så gled den over hylserimmen, den måtte få en del justering på utdrager og vanger før hylsa gled under utdrager som den skulle. Ikke egentlig noe problem siden begge Rugerene fikk skiftet løp, og fikk justert mating iht det. Jeg inbiller meg at BRNO og Winchester og har skråstilt utdrager, som hopper over hylserimmen ved kamring dersom hylsa blir dyttet fremfor. Det samme skjer dersom du putter en patron i kammeret, uten at den går via magasinet. Denne funksjonen kan du og få på mauser dersom børsemakeren skråsliper utdrageren. Ellers får du ikke lukket bolten med en patron i kammeret. Da har du et problem i visse strøk av verden, utenfor det bratte vestland. Da er vel et par raske sko og et tre i passe avstand å foretrekke. Samt en guide med våpen som du alltid vil ha med deg.

Link to comment
Share on other sites

Min er nok dessverre sån ja. Akkurat som du beskriver.

Med puslete ladegrep så skubber den bare patrona fremfor seg, må litt fart til på bolten for at hylsa skal gå under hylserimmen.

Burde kanskje få gjort noe med det, CZ rifla mi er likedan.

Hadde CZ rifla med til Rafdal, men akkurat det der tror jeg ikke han fikk helt til.

Ble ikke så mye bedre.

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Jeg bare gjentar det jeg har sagt i et tidligere innlegg:

 

Hvis man skal ha ei rifle til alt må den kunne trene og skytes mye med, minst 1000 skudd i året for at det skal bli noe greie på det. Vekt på rifla med kikkert  bør veie rundt 4kg og hvis rifla ikke har hurtig utskiftbare løp er 308 selvskreven pga pipeliv og pris på treningsammo. 

 

Igjen: Tikka T3x CTR med demper og høvelig kikkert anbefales, alternativt en Supervarmint med 50cm pipe hvis man vil ha litt mer strømlinjeformet magasinløsning. Et meget sterkt alternativ er en brukt Sauer 202 med syntetisk skjefte og passende piper i 6,5 og 308 fra bla Våpensmia. Saueren veier 4kg +/- med jaktpipe og kikkert.

 

Det er ingen grunn til å gjøre det vanskelig for seg med lettvektsrifler hvis man bare skal ha ei rifle. Læringskurven er mye høyere og toppnivået er mye lavere enn med rifler med litt tyngde i. Det er bare å ta seg en tur på elgbanen og skyte noen dobbeltskudd for å teste ut dette. (fillern, jeg glemte at jeg var på Kammeret for her er det jo ingen som trenger oppfølgingsskudd.. 8)  )

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har mange rifler. Topp kvalitets remingtonklon, både lett og tung, og sauere, en mauser, ruger, jeg har hatt mange rifler... Jeg har en TRG22. Den er tung som satan - men av en eller annen grunn, etter at jeg har tenkt både til og fra, så er det den som blir med på jakt hver gang. Og det er den jeg ender opp med å trene med, såfremt det ikke er DFS-skyting, eller verifisering til LH/PRS, PRS stevner (der 308 er et drøyt handicap mange ganger). En av de mer solide Tikkaene er jo nesten like en TRG i funksjon, så ja..

Den lille TRGen, med 55cm pipe er et godt valg til "alt", min er 66, og jeg har tenkt mange ganger, men ikke kommet så langt, at jeg har saget den av.

 

 

Sitat

(fillern, jeg glemte at jeg var på Kammeret for her er det jo ingen som trenger oppfølgingsskudd.. 8)  )

Hehe... Jeg skjøt et på søndag, men det traff 2cm fra det første - bukken hadde bare ikke oppdaget at den var død. Men den situasjonen bare bekrefter det du sier, det er MYE lettere å skyte godt, se hvor en treffer eller ikke, og "mate på" med ei litt tung rifle. Det er også mye mer behagelig å trene, og mindre risiko for å trene inn uvaner.

 

Sitat

minst 1000 skudd i året for at det skal bli noe greie på de

Minst! Jeg har skutt over 2000 det siste året bare med TRGen - og jeg er ikke imponert over egen skyting for å si det sånn. Det er egentlig såvidt det holder til jakt - jeg må ofte la skuddsjanser gå fordi jeg ikke holder rolig nok. Men det er også et resultat av litt trening, man vet gjerne hva som går og hva som ikke går.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Da er vi i samme båt. Jeg ender alltid opp med å jakte med denne absolutt "skuddsikre" 5kg kladeisen (uten kikkert). Win M70 SPR i 308:

 

( Hadde tenkt å sette inn ei lettere pipe men orgpipa skyter som en drøm med GGG NATO, er krommet innvendig  og har garantert pipeliv på 15000 skudd med NATO fabrikk. Sukk, livet er hardt. Setter antagelig på en Leupold 3,5-10x40 istedet for PM2'en som sitter på nå. Sparer 600g..)

 

950_1108897544.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Rugeren min er nå tung nok iverfall, 3308 gram uten kikkert og montasjer.

Eller det er vel omtrent som ei standard jaktrifle, ingen lettvekter.

Montasjen med det sikte som er på nå veier 599 gram, så ca 3,9 kg uten reim og uten skudd i magasinet.

Viss jeg skal ha noen annen rifle til storviltjakt så blir det i 6,5x55, men får nå prøve den jeg har nå.

Avtrekket ble bra, men en må huske på og ha sikringen i midtstilling ellers kan skuddet gå når en betjener bolten.

Det er en ulempe.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sitka skrev:

"...Avtrekket ble bra, men en må huske på og ha sikringen i midtstilling ellers kan skuddet gå når en betjener bolten.

Det er en ulempe..."

Livsfarlig, mann! Kom deg til børsemaker - det er uforsvarlig å bruke denne børsa. Blir kald nedetter ryggen når jeg ser du omtaler situasjonen som "ulempe"...makan. Ta ansvar!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 10.8.2019 den 16.07, hjortefot.com skrev:

Blaser R8 med noe så kjedelig men praktisk som kaliber .308win, A-TEC Optima45 og en skinnemontert Zeiss V8 1.1-8x30 . Det er vel så allround og deilig du får det 😁

 

 

 

Ein rifla til alt 🙃
Trur eg ville valt ein kort R8 Success i 308W med lyddempar og Swarovski optikk.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over det, er min måte og uttrykke meg på.

Har stilt tyngden på avtrekket opp nå, blir det for lett så går det av med harde ladegrep.

Står i manualen til rifla at sikringen skal stå i midtstilling, men er allfor fort og glemme i en opphetet jakt situasjon.

Var innom en våpenhandler, han sa at det var ikke farlige for skytter/ gevær på den måten at en risikerte sprengt låskasse/løp.

Der er selvsagt farligt dersom skudd går av uten at der er meningen.

Men uansett, er stilt opp og testet med knallharde ladegrep, selvsagt med tomt gevær.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke originalt avtrekk, er ett ettermarkedsavtrekk.

Men det står det i manualen ja, nå har jeg prøvd en gang til med knallharde ladegrep men får ikke skudd til og gå av.

Uansett kommer jeg til og ha sikringen i midtstilling når jeg betjener bolten.

Med originalavtrekket vil jeg tro at det er klin umulig og få til, var sikkert på 2,5 kg minst, kanskje 3 også.

Hvet ikke hvor tungt det er nå, tipper 1,2-1,3 kg ett sted.

 

Men uansett som det ble sagt i en eller annen 80 talls film « safety first, thats my motto» 

 

Link to comment
Share on other sites

Å deven

Den Rugeren der kan du ta til børsemaker. Jeg hadde en Ruger der det sa klikk når jeg avsikret rifla. Jeg plukket den ut av stokken, og fant ut at Rugersikringen har en pal som stopper avtrekkeren fra å gå for langt ned. Slik at skuddet går. Den palen var for kort slik at dersom en trykket på avtrekkeren var det nok til at den gikk delvis ned, men tennstempelet hang på et flatbanket kushår. Når en avsikret slapp tennstempelet. Så det sa klikk. Palen ble bygget opp igjen med påleggsveis og filt til. Dersom en tar rifla ut av stokken ser en hvordan sikringen virker. Det er en hjallautgave av winchester sin tennstempellåsing.

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Sitka skrev:

."...Var innom en våpenhandler, han sa at det var ikke farlige for skytter/ gevær på den måten at en risikerte sprengt låskasse/løp.

Der er selvsagt farligt dersom skudd går av uten at der er meningen..."

Selvsagt er det omgivelsene dine jeg er engstelig for...

...alle så nær som deg herinne skjønner alvoret 🤔

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å jo jeg skjønner det, men klarte ikke å la være og hive på ett sitat.

Tror ikke det er sikringen det er noe galt med, det er rett og slett at avtrekket ikke henger dersom en stiller det for lett.

Jeg har studert sikringen og kan ikke finne noen feil, men er helt enig i at det er feil dersom skuddet kan gå av dersom sikringen står i feil posisjon.

Er jo ikke noe å spøke med BC.Airn, er enig med deg der.

Er nå egentlig en litt forsiktig fyr jeg da.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Hva synes dere jeg bør gjøre da?

Var børsemaker som monterte det, men jeg har som sagt letter det for og prøve og ikke minst stilt det opp igjen.

Prøvd enda en gang til, tror ikke jeg hadde tatt hurtigere/hardere ladegrep om jeg så hadde hatt en sabeltanntiger i hælene, men skuddet går ikke av.

Men uansett, så kommer jeg til å ha sikringen i midtstilling når jeg rører bolten.

Men skal prøve og ikke spøke mer med ting som kan bli fatalt.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...