Jump to content

Ulveproblemet, Løsninger?


Hassel

Recommended Posts

  • Replies 602
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du kan jo "tro" at flertallet vil ha ulv i Norge [...]

 

Skulle nå ikke forundre meg om flertallet driter langt i om det finnes ulv eller ikke, men om du spør får ja eller nei som vil ettersom du bruker bilder av søte ulver eller halvspiste jekthunder i media uka før....

Link to comment
Share on other sites

jeg synes at bønder er noen underlige skapninger.

Først så eier de et stykke land som de har kjøpt eller arvet fra noen som på ett eller annet tidspunkt, en eller annen gang i historien har noen rappet eiendommen fra alle de andre i samfunnet.

Så vil dem ha fullråderett over eiendommen, så vil dem at resten av samfunnet skal betale dem penger for næringen de skal drive på eiendommen.

Og hva skal de drive med, jo sau, har du 200 sau på beite bør du vel få såpass som 300 000kr i støtte.

Desverre dør eller forsvinner 130 000 sau på beite vært år, av disse betaler staten rovdyrerstatning for ca 53 000 dyr.

I tillegg blir produktet subsidiert før det kommer i butikken av andre landbruksubsidier.

 

Tenk om alle i Norge ville være sauebonde? A/S Norge hadde vært konkurs i løpet av få dager.

Nei, vær glad for de lammelårspisende caffelatte dustene og alle rovdyrene.

 

:wink::wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok et flertall for ulv. Grunnen er enkel det er et lite mindretall som har alle problemene. Så vitt jeg vet er det heller aldri vært gjennomført noen undersøkelse av hvem som er for/imot her i landet.

Hvis det ikke er gjort noen undersøkelse i landet, og du eller andre kan vise til dette, ja da er det feil å hevde at flesteparten vil ha ulv.

Hvis en ser på områder som HAR ulv, der vil flesteparten IKKE ha den, sånne undersøkelser er gjort i Sverige.

Hvis du spør i Norge der de har ulv, hvilket resultat tror du da du får?

Link to comment
Share on other sites

De fleste her inne er vel jegere,så hvis noen gidder kan det bli lagt ut et uhøytidlig spørreundersøkelse her !

 

VIL DU HA ET ULVEREVIR I DITT EGET JAKTTERRENG ?

 

 

Her ett forsøk på litt mer nøytral fremstilling av spørsmålet, som spørrendersøkelse.

 

"Vil du ha ulv i Norge":

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=79&t=13668

 

 

Det spørsmålet er prøvd før,og det blir for virkelighetsfjernt for folk med dette spørsmålet.

 

De fleste synes det er greit med ulv,bare de slipper den selv !

Derfor gjorde jeg mitt spørsmål direkte og personlig !

 

Var en stor undersøkelse i Norge foretatt av NINA som brukte nettopp din framstilling av spørsmålet med ulv i ditt nærområde !

77 % ønsket ikke ulv nærmere sitt hjemsted enn 10 km.

 

REF:http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/oppdragsmelding/2002/722.pdf

 

Konklusjon : Greit med ulv,bare vi slipper den selv !

Link to comment
Share on other sites

Det er nok et flertall for ulv. Grunnen er enkel det er et lite mindretall som har alle problemene. Så vitt jeg vet er det heller aldri vært gjennomført noen undersøkelse av hvem som er for/imot her i landet.

Hvis det ikke er gjort noen undersøkelse i landet, og du eller andre kan vise til dette, ja da er det feil å hevde at flesteparten vil ha ulv.

Hvis en ser på områder som HAR ulv, der vil flesteparten IKKE ha den, sånne undersøkelser er gjort i Sverige.

Hvis du spør i Norge der de har ulv, hvilket resultat tror du da du får?

 

Er gjort mange undersøkelser her i landet, og de aller fleste er for ulv på landsbasis..

 

http://www.wwf.no/om_wwf/dette_jobber_m ... om_rovdyr/

Link to comment
Share on other sites

Det er nok et flertall for ulv. Grunnen er enkel det er et lite mindretall som har alle problemene. Så vitt jeg vet er det heller aldri vært gjennomført noen undersøkelse av hvem som er for/imot her i landet.

Hvis det ikke er gjort noen undersøkelse i landet, og du eller andre kan vise til dette, ja da er det feil å hevde at flesteparten vil ha ulv.

Hvis en ser på områder som HAR ulv, der vil flesteparten IKKE ha den, sånne undersøkelser er gjort i Sverige.

Hvis du spør i Norge der de har ulv, hvilket resultat tror du da du får?

 

Er gjort mange undersøkelser her i landet, og de aller fleste er for ulv på landsbasis..

 

http://www.wwf.no/om_wwf/dette_jobber_m ... om_rovdyr/

 

 

 

WWF ? Det må vel bli bukken og havresekken den undersøkelsen !

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslo en gang for en av bøndene i Østerdalen om han ikke kunne rullere sauen på beitemarka si, istedet for å slippe de rett i kjeften på jerven.. Han så på meg som noe ekkelt som røyter, for deretter å nærmest i fistel fortelle meg at ingen skulle fortelle han hvordan han skulle drive med sau.. Min konklusjon: Ingen vilje til å prøve ut..

 

I Norge så skal ikke sauen gå på innmark, det går ikke an det i dette landet.. selv om det faktisk er den vanligste måten i andre land..

Vet du noe som helst om snyltedyr, innvollsormer og alt annet svineri man får problemer med ved å bruke innmark i for stor grad? Man bør helst ikke ha sau på de samme markene for lenge av gangen (ja vi gjør det da vi har kuttet ned til hobby frift, men bra er det ikke). Om man snakker om større mengder sau, så er det fort enorme areal som trengs for å fore de, og innmark vokser for fort til at man kan nyttigjøreseg seg denne til effektivt for ved beiting (for kostbart å holde markene i god stand).

 

Miljømessigt er fjell/utmarksbeite helt genialt ved sauedrift, og noe lille norge faktisk egner seg til.

 

Jeg ser at som vanlig skal bøndene offres og hetses, man bør kansje ha i bakhodet at hver eneste by boer i norge, har bakgrunn fra en gård. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vet du noe som helst om snyltedyr, innvollsormer og alt annet svineri man får problemer med ved å bruke innmark i for stor grad? Man bør helst ikke ha sau på de samme markene for lenge av gangen (ja vi gjør det da vi har kuttet ned til hobby frift, men bra er det ikke). Om man snakker om større mengder sau, så er det fort enorme areal som trengs for å fore de, og innmark vokser for fort til at man kan nyttigjøreseg seg denne til effektivt for ved beiting (for kostbart å holde markene i god stand).

 

Miljømessigt er fjell/utmarksbeite helt genialt ved sauedrift, og noe lille norge faktisk egner seg til.

 

Jeg ser at som vanlig skal bøndene offres og hetses, man bør kansje ha i bakhodet at hver eneste by boer i norge, har bakgrunn fra en gård. :wink:

 

Er klar over disse problemene, og er det største argumentet til bonden i dette spørsmålet. Er svært få bønder i Østerdalen med store mengder sau. Den aktuelle her hadde under 60-70 vinterfôra. De som ikke er berørt av rovdyr må selvsagt fortsatt få lov til å utmarksslippe, og det er de aller fleste..

 

Bonden skal ikke ofres eller hetses, men oppfordres til å muligens tenke litt nytt... Ja, jeg har bakgrunn fra gård. Hest, ku og gris.

Link to comment
Share on other sites

Tenke nytt?? Sies det, men problemet har jo vært her før og man løste det. Når folket blir sultne nok, løses sånne problem.

 

Det er i så tilfelle en ny problemstilling, når / om de forutsettningene oppstår igjen.

 

Nå må jeg beklage å si at det har rent på såpass mye "piss" her at jeg kjenner jeg de gamle tankene om at ulvemotsanderene er litt enfoldige og hatske mennesker dukker opp igjen, ergo jeg er for ulv, fordi så alt for mange av de som er i mot klarer å fremstille seg selv som Idioter (heldigvis med hederlig untak)

 

Det er synd!

Jeg har allerede endret noen av mine kaffe latte holdninger, i forhold til det at jeg er blitt for at det bør være en form for jaktmulighet på ulv, om konflikten / problematikken rundt ulven i norge skal reduserers.

 

I denne tråden håper jeg vi kan snakke rundt mulige løsninger på ulveproblematikken som inkluderer en elvedyktig ulvestamme, samtidig som vi ikke ofrer bønder/jegere/landbrukere på "biomangfoldets" alter

Link to comment
Share on other sites

En løsning kunne vært at staten sluttet og betale ut enorme erstatningsummer til bønder/samer for rovdyrskader, jeg tror sauene hadde blitt passet bedre på da, Norge er det eneste landet i verden som har en slik ordning.

 

Slike ordninger finnes nok i de fleste land hvor man har en konflikt mellom store rovdyr og husdyrhold, samt en politikk for å øke bestandene av store rovdyr.

 

Norge er derimot det eneste landet i verden som har vedtatt en økning i rovviltstammene innenfor viktige beiteområder for husdyr. Kanskje ikke spesielt ulven der det er tatt hensyn til tetthet av beitedyr i forvaltninga, men stort sett for de andre rovdyra. Og da spesielt forholdet jerv-tamrein.

Link to comment
Share on other sites

Tenke nytt??[...]

Ja, "bessfar" løste sånne problemer med rifla. Men "bessfar" fikk også inn i grunnloven "jøder maa ikke taales", han så ingen problemer med å fiske laks med dynamitt, han nektet kvinner stemmerett og fikk knekt de fleste hvalbestandene. Så av og til slumper man borti noen fremskritt ved å tenke nytt. Dessuten skriver du i en tråd som handler om nettop å "tenke nytt".

 

For grensestrøkene kommer man vel egentlig ikke så alt for langt med rifle og spade lenger heller... All den tid det ser ut som Sverige får til en forvaltning av sin ulv som vil gi en betydelig stamme der, og den lekkasje til norske terreng det vil medføre.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå må jeg beklage å si at det har rent på såpass mye "piss" her at jeg kjenner jeg de gamle tankene om at ulvemotsanderene er litt enfoldige og hatske mennesker dukker opp igjen, ergo jeg er for ulv, fordi så alt for mange av de som er i mot klarer å fremstille seg selv som Idioter (heldigvis med hederlig untak)

 

Sorry, men det virker som en litt vel barnslig resonnement! :shock:

 

Jeg kan ikke begripe at en såpass alvorlig spørsmål som berører såpass mange menneske i hverdagen, med mer en nok informasjon til å fatte en veloverveid besluttning, skal avgjøres på grunnlaget av hvor mange "idioter" som er på den ene eller andre siden! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Tenke nytt??[...]

Ja, "bessfar" løste sånne problemer med rifla. Men "bessfar" fikk også inn i grunnloven "jøder maa ikke taales", han så ingen problemer med å fiske laks med dynamitt, han nektet kvinner stemmerett og fikk knekt de fleste hvalbestandene. Så av og til slumper man borti noen fremskritt ved å tenke nytt. Dessuten skriver du i en tråd som handler om nettop å "tenke nytt".

Og det nye nå er at alle problemene blir lempet over på de berørte, de andre kan sitte trygt, med god følelsen ulven gir dem. Når det klages blir man harselert med og latterlig gjor av folk som ikke behøver å løfte en finger.
Link to comment
Share on other sites

Skal vi som slipper løshunder i østre del av hedmark flytte da, hvor? til Sapmi? Det er egentlig et ikke-tema.

Skal vi være nødt til å gi opp jakta med løshund da, egentlig gi opp jakta i det hele tatt, ulven tar for seg til det er tomt, da er det jo som kjent ingen ting å jakte på heller.

jeg tror aldri ulvebestanden vil bli så stor at det ikke vil bli vilt igjen i skogen. lenge før det vil det bli jakt på ulv.

å ja jeg mener fakisk man må tilpasse seg virkeligheta der man bor.

vi kan ikke jakte med løshund i områder i enkelte perioder pga mye rein(tamrein, dvs husdyr) eller sau. sånn er det bare.....

Link to comment
Share on other sites

er det ikke for det meste akkurat "følelser" som er problemet med ulv?

å det at folk slipper sau, løshund, osv i områder der man vet det er ulv. det gør at man egentlig serverer ulven mat. å så klager man etterpå.

Følelsen ja tildels. Også det å bli utestengt, fratatt gledene man hadde før ulvene kom og den totale overstyringen fra politikere/ulveelskere inklusivt forskere/sporere med totalt mangel på empati. Hemmelig hold og mistenkeligjøring fra myndigheter og resten av forvaltningen.

Før kunne man slippe hunden når man luftet hunden, det kan man ikke lengere, man kunne jakte elg, rådyr, rev, hare og fugl med løshund, dette er fratatt oss nå. I tillegg skal man bli belastet med stadighet å bli iaktatt/overvåket av forskere/sporere under jaktutøvelse, dette være seg midt under et drev eller i en pause. Gleden med å benytte naturen er sterkt redusert/borte. Det observeres stadig streifdyr, en og annen familiegruppe, nærgående individer og myndighetene nekter å se problemene.

 

My five cent.

Link to comment
Share on other sites

[...]Skal vi være nødt til å gi opp jakta med løshund da, egentlig gi opp jakta i det hele tatt, ulven tar for seg til det er tomt, da er det jo som kjent ingen ting å jakte på heller.

 

Nå må jo ikkejegerene i samfunnet pent holde bikkjene sine i bånd størstedelen av året pga beitedyr. Kan ikke se at gleden av en harelos er mer værd enn gleden av å la bikkje løpe fritt av og til. Det er forøvrig mange "tradisjonsrike jaktformer" som er forsvunnet de siste 50 år: f.eks spilljakt på tiur og motorbåtjakt etter alke. Ting forandrer seg, og løshundjakt er ikke noe unntak. Ser det som helt naturlig at jaktformer tilpasses lokale forhold, og ulv i skogen er en sånn faktor det må tas hansyn til. Mulighetene i de aktuelle områdene er da å enten slutte med løshund, eller finne raser som takler ulven bedre (se f.eks på gjeterhundene de bruker i Tyrkia).

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden håper jeg vi kan snakke rundt mulige løsninger på ulveproblematikken som inkluderer en elvedyktig ulvestamme, samtidig som vi ikke ofrer bønder/jegere/landbrukere på "biomangfoldets" alter

 

Nå har denne tråden gått i over en måned, og over 17 sider i skrivende stund. Svært få løsninger som du godkjenner i din tråd har kommet fram. Så fort noen drister seg til å skrive noe om at den eneste løsninger er å fjerne ulven, så avviser du dette. Du stempler innleggene som kolliderer med ditt eget syn som usaklige, og svært ofte innleggenes forfattere likeens. Løsningen ER en løsning enten du liker det eller ikke. Det er vel ikke framstilt så mange andre fungerende løsninger heller? Hvor mange NYE løsnings-forslag har kommet i det siste? Kan man forvente at noen plutselig skal dukke opp med den optimale løsningen som ingen har tenkt på før og som alle er enige i? Kanskje en konkludering og opplisting av løsningsforslag hadde vært på sin plass?

Kanskje man skal begynne å konkludere med at det faktisk ikke er så mange andre løsninger som ville fungere?

 

Alle løsninger med ulv i Norge ville IKKE fungert for veldig mange beboere i utkant-Norge. Årsakene er åpenbare, og konkrete. De er belyst gjennom tråden og andre tråder til det uendelige.

Jeg har stilt spørsmålet før i tråden, og stiller det igjen. Dersom ulven ble fjernet i Norge: For hvor mange ville denne løsningen ikke fungere? Og hvorfor ville den isåfall ikke fungere? Hvilke konkrete tap ville denne andelen av befolkningen lidd?

 

Mitt løsningsforslag er ikke godkjent av trådstarter, men for meg er det kun en løsning på problemet. Fjerne ulven fra å være frittlevende i Norge.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

[...]Skal vi være nødt til å gi opp jakta med løshund da, egentlig gi opp jakta i det hele tatt, ulven tar for seg til det er tomt, da er det jo som kjent ingen ting å jakte på heller.

 

Nå må jo ikkejegerene i samfunnet pent holde bikkjene sine i bånd størstedelen av året pga beitedyr. Kan ikke se at gleden av en harelos er mer værd enn gleden av å la bikkje løpe fritt av og til. Det er forøvrig mange "tradisjonsrike jaktformer" som er forsvunnet de siste 50 år: f.eks spilljakt på tiur og motorbåtjakt etter alke. Ting forandrer seg, og løshundjakt er ikke noe unntak. Ser det som helt naturlig at jaktformer tilpasses lokale forhold, og ulv i skogen er en sånn faktor det må tas hansyn til. Mulighetene i de aktuelle områdene er da å enten slutte med løshund, eller finne raser som takler ulven bedre (se f.eks på gjeterhundene de bruker i Tyrkia).

 

 

Kan ikke si meg enig med deg i det hele tatt. Løshundjakt eller for å si det på en annen måte jakt med hund har en tradisjon helt siden de første jegerne kom etter at innlandsisen trakk seg tilbake, at denne formen for jakt har endret seg gjennom tidene er jo klart, men det er fortsatt ett være eller ikke være for svært mange Norske elgjegere,

 

231120061941265uvxNa4g9DWc.jpg

 

Er det en slik du tenker på, denne traff jeg på i fjellene mellom Ankara og svartehavet, rett nordover fra Ankara

Øra er borte, de har ulven bitt av.

 

Jeg har løsningen på ulveproblemet:

1- Fjern ulven helt, mange biologiske grunner til det som skrevet på mange andre innlegg

2- supsidiert, flytt ulven til de områdene som er positive til ulv

3- Ja, til nødvergerett for hund

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[...]Hemmelig hold og mistenkeligjøring fra myndigheter og resten av forvaltningen[...]

 

Selv om det sikkert, som alltid, går utover feil folk. Så er det en ganske "selvforskyldt" effekt, når de mest høylytte i debatten skriker ut om spader og rifler og lover å ikke gi seg før "ondskapen er bekjempet".

Link to comment
Share on other sites

forresten, er det at ulven tar ut endel elg slik at d blir færre igjen for jegerne å felle et godt argument for å utrydde ulven?

 

Det er vel ingen som har utrykt det. snarere at vi jegere viser ansvar ved å slutte å jakte for å berge stumpene av en elgstamme etter at ulven har herjet en tid.

 

Jeg klarer meg fint med en lavere elgkvote, det er ikke der det ligger, men risikoen for å miste hunden sin i ulvekjeften.

Link to comment
Share on other sites

å ja jeg mener fakisk man må tilpasse seg virkeligheta der man bor.

 

Mye av problemet er vel at folk ikke vil forandre virkeligheta der man bor, men ikke tar fem flate øre for å trøkke deres egen fantasivirkelighet ned over ørene på folk som bor andre plasser.

Link to comment
Share on other sites

Selv om det sikkert, som alltid, går utover feil folk. Så er det en ganske "selvforskyldt" effekt, når de mest høylytte i debatten skriker ut om spader og rifler og lover å ikke gi seg før "ondskapen er bekjempet".

Og dette eskalerer, snart har folk fått nok, flere og flere leker med tanken om å ta "spaden" i hendene å bevege seg ut i skogen.

Myndighetene bør få med seg at menneskene har krav på et "verdig" liv, også de som bor utenfor byene. Når de innser dette kan de som ønsker det gå på "kaffebar" , i operaen eller hva det måtte være ønske om å gjøre for å få dekket sine behov, så kan de andre som ønsker å høre en skikkelig los i skogen få gjøre det. Slippe å sende barna sine med ulvetaxi ol.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

å ja jeg mener fakisk man må tilpasse seg virkeligheta der man bor.

 

Mye av problemet er vel at folk ikke vil forandre virkeligheta der man bor, men ikke tar fem flate øre for å trøkke deres egen fantasivirkelighet ned over ørene på folk som bor andre plasser.

kansje.

men kansje min virkelighet er like virkelig som din?

jeg bor en plass ulv neppe vil bli et problem for de fleste. kansje fordi folk her er vant til at vi har natur rundt oss

 

jeg har vurdert faremomenter rundt i landet for meg og mine. å kommet fram til at både biler og våpen og husdyr er en mye større trussel for meg og mine enn det ulv er. å det er det vel for de fleste andre i kongeriket og.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kansje.

men kansje min virkelighet er like virkelig som din?

jeg bor en plass ulv neppe vil bli et problem for de fleste. kansje fordi folk her er vant til at vi har natur rundt oss ;)

Nå bor vel du i det området som er "kjent" for å ta seg av evt "problemer" der og da, uten innblandig fra myndigeter ol :?:

Særlover som har gitt forvaltningsrett over store "egne" områder, samt "urgamle" regler som gir beiterettigheter over flere fylker ++. Dette til meget stor frustrasjon for de menneskene som blir belastet av disse fortrinnene.

Link to comment
Share on other sites

kansje.

men kansje min virkelighet er like virkelig som din?

jeg bor en plass ulv neppe vil bli et problem for de fleste. kansje fordi folk her er vant til at vi har natur rundt oss ;)

Nå bor vel du i det området som er "kjent" for å ta seg av evt "problemer" der og da, uten innblandig fra myndigeter ol :?:

Særlover som har gitt forvaltningsrett over store "egne" områder, samt "urgamle" regler som gir beiterettigheter over flere fylker ++. Dette til meget stor frustrasjon for de menneskene som blir belastet av disse fortrinnene.

bare rams opp. for jeg vet ikke helt hvilke fortrinn du tenker på som er belastende.

om det er fortrinn primærnæringene har, så gjelder de ikke andre enn primærnæringene å gjelder ikke mesteparten av befolkningen.

å ja, primærnæringer har endel fortrinn andre ikke har. dette gjelder både jordbruk og reindrift. å de rammer oss andre. men "folk flest" har få særrettigheter....så om du vet om noen som belaster andre kan du jo fortelle om det.

Link to comment
Share on other sites

for jeg vet ikke helt hvilke fortrinn du tenker på som er belastende.

Et eksempel: Det er vel ikke så mange andre enn reindriften som med loven i hånden, kan sende 400+ rein til en liten øy "vinterstid". Her er det grønne vintre hvor de som bor der kunne ha hatt sine sauer gående ute 9-10 mnd pr år på egen eiendom, om de ikke ble belastet av en annen primærnæring med fortrinnsrett pga en "urgammel" regel.

Skal de fastboende berge busker, trær og innmark må de gjerde inn eiendommen og det nytter ikke med "vanlig" sauenetting når det står 400+ sultne reinsdyr på utsiden å vil inn.

Øya har et beitegrunnlag til ca 600 sau.

Så alle har sin måte å "leve" med natur på :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

for jeg vet ikke helt hvilke fortrinn du tenker på som er belastende.

Et eksempel: Det er vel ikke så mange andre enn reindriften som med loven i hånden, kan sende 400+ rein til en liten øy "vinterstid". Her er det grønne vintre hvor de som bor der kunne ha hatt sine sauer gående ute 9-10 mnd pr år på egen eiendom, om de ikke ble belastet av en annen primærnæring med fortrinnsrett pga en "urgammel" regel.

Skal de fastboende berge busker, trær og innmark må de gjerde inn eiendommen og det nytter ikke med "vanlig" sauenetting når det står 400+ sultne reinsdyr på utsiden å vil inn.

Øya har et beitegrunnlag til ca 600 sau.

å det du vil fram til har hva med denne saka å gjøre?

at det ikke er beitegrunnlag for både sau og rein??

 

hvilke regler som gjelder reindrift gidder jeg ikke sette meg inn i. men de har egne rettigheter. akkurat som jordbruket har det. jeg må virkelig unnskylde, men jeg spesifiserte i mitt svar at primærnæringer har endel fortrinn. å de gjelder ikke for "vanlige folk" å da klarer jeg ikke se helt hvor du vil med dette.

Link to comment
Share on other sites

kansje.

men kansje min virkelighet er like virkelig som din?

jeg bor en plass ulv neppe vil bli et problem for de fleste. kansje fordi folk her er vant til at vi har natur rundt oss

 

Ja, og akkurat som det er veldig lett for meg og deg å akseptere at myndighetene tvinger gjennom en reetablering av ulv på Indre Østland, kan det være veldig lett for meg og østlendingene å legge ut dine nærområder til hardt belastede skytefelt, åpne for gruvevirksomhet i stor skala, frede store områder for all ferdsel og bruk osv.

 

Og da hadde min og østlendingene sin "drømmevirkelighet" blitt den virkeligheten du måtte møte hver gang du gikk ut av døra.

 

jeg har vurdert faremomenter rundt i landet for meg og mine. å kommet fram til at både biler og våpen og husdyr er en mye større trussel for meg og mine enn det ulv er. å det er det vel for de fleste andre i kongeriket og.

 

Ja, for all del. Men for de som driver med utmarksbeite og jakt med løshund i områder der det etableres ulv, mot deres vilje, er det ingen tvil om at ulven er til en meget stor ulempe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev:

Jibrag skrev:

høggern skrev:

å ja jeg mener fakisk man må tilpasse seg virkeligheta der man bor.

 

 

Mye av problemet er vel at folk ikke vil forandre virkeligheta der man bor, men ikke tar fem flate øre for å trøkke deres egen fantasivirkelighet ned over ørene på folk som bor andre plasser.

 

kansje.

men kansje min virkelighet er like virkelig som din?

jeg bor en plass ulv neppe vil bli et problem for de fleste. kansje fordi folk her er vant til at vi har natur rundt oss

 

 

Ja, og akkurat som det er veldig lett for meg og deg å akseptere at myndighetene tvinger gjennom en reetablering av ulv på Indre Østland, kan det være veldig lett for meg og østlendingene å legge ut dine nærområder til hardt belastede skytefelt, åpne for gruvevirksomhet i stor skala, frede store områder for all ferdsel og bruk osv.

 

Og da hadde min og østlendingene sin "drømmevirkelighet" blitt den virkeligheten du måtte møte hver gang du gikk ut av døra.

 

 

OT - men er det bare meg som mister oversikten over hvilke sitater som kommenteres i slike tilfeller?

:oops:

Link to comment
Share on other sites

"høggern" du skriver

kansje fordi folk her er vant til at vi har natur rundt oss

Vi har og har hatt natur rundt oss "en tid", så vi er også vant til at vi har natur rund oss, men vi har også lagt oss til den vanen med å kunne bruke/høste av naturen ved bla bruk av løshund og når noe "truer" dette sier vi ifra.

At enkelte fra ditt distrikt har "løst" problemene etter hvert som de har dukket opp, kan både vi og dere prise oss lykkelig for.

Link to comment
Share on other sites

[Ja, og akkurat som det er veldig lett for meg og deg å akseptere at myndighetene tvinger gjennom en reetablering av ulv på Indre Østland, kan det være veldig lett for meg og østlendingene å legge ut dine nærområder til hardt belastede skytefelt, åpne for gruvevirksomhet i stor skala, frede store områder for all ferdsel og bruk osv.

 

Og da hadde min og østlendingene sin "drømmevirkelighet" blitt den virkeligheten du måtte møte hver gang du gikk ut av døra.

jeg har ikke omtalt noens virkelighet som "drømmevirkelighet". så hvor du har det ordet fra vet jeg ikke.

å de tinga du skriver der, de er faktisk min virkelighet. de møter jeg nesten rett utenfor døra.

-et av norges største skyte og øvingsfelt. (det har jeg bodd innenfor)

-en stor nasjonalpark med et enormt landskapsverneområde befinner seg innenfor kommunen jeg bor i. (det er faktisk en skitur unna stuedøra mi...) å der er det restriksjoner på bla bruk...

 

å dette har blitt bestemt sørfra. om noen lurte ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi jo ikke så plaget av ulv her på helgelandskysten at det er et problem :lol:

Saken engasjerer meg uansett, ulven var borte, kom igjen, å er blitt ett problem for de som bor i østerdalen og østfold,tenk for en forringet livskvalitet mange har fått etter ulven kom tilbake.Bønder, hundeeiere,turfolk har måttet slutte eller reise vekk for å enten drive næring eller hobby eller bare det å må ta hensyn hvor i marka du tar med deg ungene på tur, helt håpløst spør du meg.

Å sitte på andre siden av landet å si det er bare å tillpasse seg, blir bare flåsete å dumt.

Tenker den dagen isbjørn går i land på finnmarkkysten så smeller det før den er blitt tørr i pelsen,har jo vært isbjørn dær før har det ikke :?:

 

Ulven var da ikke ett savn da den var borte, var den :?:

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi jo ikke så plaget av ulv her på helgelandskysten at det er et problem :lol:

Ikke enda, men sist høst sporet vi en vest for østlig åpning av tosentunellen. Denne gikk nordvestover før den gikk nordøstover. Det er også observert et dyr, trolig ulv innerst i Tosbottnet i vinter av en person som har og har hatt laikaer, jemt og gråhund, så han vet trolig hva han så :wink:

To ulver ble sett av tre uavhengige personer på tre forskjellige plasser i området nord nordøst for Mosjøen like før elgjakten i høst. Og det ble funnet kadaver av 7-8 sauer og et par elger under elgjakten i området.

Så ikke gled dere for tidlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...