Jump to content

Ulveproblemet, Løsninger?


Hassel

Recommended Posts

 

Hybrider er en blanding mellom forskjellige arter, som eks hest/esel, tiur/orrfugel som igjen blir muldyr og rakelhane.

Hybrider er ikke forplantningsdyktige og jeg skjønner ikke hvordan disse kan etablere nye flokker, jeg skjønner heller ikke vilsken art ulven skulle kunne produsere hybrider med.

Er det hund du mener som er en av artene, burde disse vært avlivet..

 

 

Det ble de jo også.. Tror det var en Schafer inne i bildet her.. Skal prøve å finne ut av dette litt bedre.., så ta det jeg har skrevet med et lite forbehold..

 

En link her: http://www.alpha-gruppen.com/hybrid.htm

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 602
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Østerdøl og 350RM

Kan dere vær så snill å tisse på hverandre i en anne tråd. :shock:

Jeg startet denne tråden med et utgangspunkt at det ER ulv i norge, og det er vedtatt

at den SKAL være her. Hvorvidt den kom svømmende fra galapagos eller med limo fra sibir er ravende likegyldig. Ulven skaper problemer, både reele og ikke fullt så reele, men er det noe som kan gjøres for å redusere problemet / konflikten rundt ulv på en måte som inkluderer ulv i norsk fauna?

Vi har hatt lisensfellinger av ulv og fjerning av flokker i Østerdalen i nyere tid !

Såvidt jeg kan huske,så var det der en god del aktivister som motsatte seg denne lovlige fellingen !

Hvorfor det ? det var jo bestemt !

Dette bare for å vise at ikke ulveforkjempere heller er et hakk bedre enn ulvemotstandere !

 

Ja, det finnes fanatikere/ekstremister i begge leire.

Husker dette spetakkelet meget godt, noe ganger viste jeg ikke jeg skulle le eller gråte.

I samband med uttaket av Atnadalsflokken, vet jeg at Chr. Mathiesen før ulven kom hadde ei jaktkvote på ca 40 elg, etter at ulven kom og begynte å predatere kunne man ikke ta ut mere en 5-7 elger, slik at det å få ulven i området resulterer i en kraftig redusert elgbestand, spesielt på kalv/ungdyr. Det er jo også majoriteten av elgjaktas uttak under jakta også.

 

MAn kan jo for å føre dette litt videre; skogbrukerne klager over at elgen spiser opp furuforyngelsen, løsningen da må jo være mere ulv som spiser mere elg i Odalen, Åmot, Ringsaker, Løten, Hamar, Øyer for å nevne noen, regner vel med at ramaskriket da ville bli voldsomt i ulvens dissfavør.

Man kan ikke ha noen Ole Brum mentalitet i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

Da gleder jeg meg til du kommer med bevisene dine. I mellomtiden tviholder jeg på "leggbæsj-teorien" min,i og med at jeg tror du er altfor ensidig i denne saken,og at det går utover reelt fakta.
Vel, til og med forskere hadde problemer med å forklare dette den gangen. At det ble funnet tomme "hunde"binger, der det tidligere hadde vært fult, og eiern ikke kunne forklare hvor de var blitt av. Måtte jo saken henlegges, siden beviset var "borte". Du kan ikke ha fulgt mye med, for 10-12år siden det var mye om dette både i aviser og andre media. Til slutt ble det kalt hybrider, feil selvsagt, var bare tam ulv. Egentlig et prov på at det er mulig å slippe ut ulv.

 

Kanskje du kan bevise at det ikke har skjedd noe? Er vel bare teorier der også, så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Det er lett ....klipp...

 

Spørsmålet blir da, finn det noen løsninger som bekjempe ulveproblemet på en måte som gjør at de aller fleste kan si seg fornøyd

....

 

Hva hvis man viser til kost nytteverdien for å ha ulv i Norge.

Skattebetalerne bør få vite alle kostnadene og utgiftene som det innebærer å ha ulv i Norge.

Her mener jeg at alle kostnadene som forskererlønn, merking, undersøkelser, SNO, oppsyn, etater, direktorater, politi, erstatninger, fraflytting, hunder, rovdyrtap både på buffe og vilt m.m m.m

 

Liste opp alle negative forhold for personer som er berørt eller kan bli berørt av ulv.

 

Dette settes opp mot verdien ulv har i norsk natur.

Inntekter eller forbedringer som ulv kan gjøre. Prøve å sette noen inntekter som kan forsvare utgiftene.

 

Liste opp alle positive forhold for personer som er berørt eller kan bli berørt av ulv.

 

 

Deretter holdes det en folkeavstemming som vil vise om man skal ha ulv i Norge eller ikke. Da vet vi hva de alle fleste vil. :wink:

 

Hvis det mot formodning skulle bli et flertall mot ulv kunne vi jo bare fange den og utvise den til det landet den kom fra. :mrgreen:(Da ville det være en fordel at det ikke ble så lang transport.)

 

Det at vi ikke vet kostnader, fordeler og ulemper gjør det vel ikke lettere å bestemme seg om man er for eller mot ulv. I tillegg er jeg ikke så sterk i troen. :roll: Jeg synes det er rart at en hannulv i 1975 fra Sarek i nord Sverige skulle ha blitt drektig å nedkommet med så uhorvelig mye ulv bare få år etter, eller at flokker med ulv vandrer gjennom reinflokker til samer uten å bli oppdaget. Men i følge en annen bok kan man jo få barn som jomfru også. :) Jeg føler at kostnadene og ulempene er så mye større enn nytten.

 

Vi bør vokte oss å bruke så mye penger for å holde liv i noen rovdyr. Se bare på rødulven i USA som trenger hjelp fra mennesket for all fremtid for ikke bli genetisk og artsmessig utryddet. Hvor mye penger og ressurser skal man bruke på noe som i utgangspunktet nesten utelukkende har negativ effekt for mennesket. Det var vel en grunn til at man utryddet ulven i Norge. :? Da var ihvertfall flertallet og bestemmende myndigheter imot ulv. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg tror ikke du kan regne med at alle meneskene som for ulv i Norge, er enig med det som de ekstreme aktivistene holder på med, disse er ofte tilknyttet miljøer som er imot jakt generelt og er således ikke de som du diskuterer med her på kammeret.

Jeg vil tippe at de fleste som har skrevet innlegg for ulv på kammeret er tillhenger av en liten ulvebestand i tråd med det som er vedtatt i Norge, jeg vet at mangen mener at disse ulvene må få velge ommråde selv der det er naturlig for de å etablere seg, og ikke nødvendigvis inne i en meneskeskapt ulvesone, jeg leser i noen innlegg at det er ulv utenfor disse ommråder og skadefellinger savnes, det har helt sikkert en sammenheng med at bestanden har gått tilbake etter 2003 og flere av ulvetispene innenfor ulvesonen har forsvunnet.

Hvis du leser gjennom denne og andre tråder om ulv her på kammeret, tror jeg du vil se at det er et flertall av ekstreme og usakelige innlegg fra ulvemotstandere, dette er neppe med å styrke din og andre ulvemotstanderenes sak.

 

 

 

 

 

Jeg vil påstå at de som kaller seg jegere inne her på forumet og som vil ha ulv, ikke vet hva de snakker om !

:twisted:

 

Det er ingen som tror ulven kan skape et sånt helvete for jegere med hund før de selv har opplevd det !

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at de som kaller seg jegere inne her på forumet og som vil ha ulv, ikke vet hva de snakker om !

:twisted:

 

Dette innlegget hadde egentlig ikke fortjent et svar, :( men " huff huff "

 

Sist jeg sjekket var det flertall blandt kammerfolket for ulv, så det du sier er jo at flertallet av kammerfolket ikke vet hva de snakker om, jeg vil tro at flertallet er mye større for ulv blandt befolkningen generelt i Norge, noe som gjør deg svært priviligert som bedreviter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ Salten.

 

Skal vi bestemme artsmangfoldet i Noreg ut i frå kost/nytteanalyser?

Då vil vi ende opp med ein natur som er ei blanding av ein park og eit fjøs. Stas...

Ikke nødvendigvis, men det er klart på sin plass med ting som blir gjenninført og tredd ned over hodene på folk.

Hadde folk vist hva det koster av det ene og andre......

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra en artikkel på nettet i 2002:

 

I høst ble privat hold av ulvehybrider aktualisert gjennom et innslag i NRK Dagsrevyen. Innslaget dokumenterte hold av to FCI-godkjente ulvehunderraser i Norge, Saarloos ulvehund som ble skapt gjennom ulv-hundkrysning på 1930-tallet og Tsjekkoslovakisk ulvehund som ble skap gjennom ulv-hundkrysning på 1950-60-tallet. Selv om eierne ikke ville stå fram på Dagsrevyen, har de seinere gjort seg til kjenne. Begge er medlemmer av Alpha-gruppen. Om det er flere Alpha-medlemmer enn Per Olav Christensen og Leif Sørensen som har gått til anskaffelse av ulvehybrider – de to FCI-godkjente rasene – er uvisst. Siden Sørensen har avlet to Saarloos-kull, er det trolig at andre i Alpha-gruppa som deler Sørensens interesse kan ha eller har hatt Saarloos.

 

Saarlos ulvehund er det svært få som eier i Norge nå, men den finnes.. I Østfold, under den aktuelle tiden med hybrider, fantes det ihvertfall en større kennel med saarloser. Og på svensk side var det nok en kennel.. Det spekuleres i om dette kan ha en sammenheng.

 

http://images.google.com/images?um=1&hl ... nd&spell=1

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at de som kaller seg jegere inne her på forumet og som vil ha ulv, ikke vet hva de snakker om !

:twisted:

 

Dette innlegget hadde egentlig ikke fortjent et svar, :( men " huff huff "

 

Sist jeg sjekket var det flertall blandt kammerfolket for ulv, så det du sier er jo at flertallet av kammerfolket ikke vet hva de snakker om, jeg vil tro at flertallet er mye større for ulv blandt befolkningen generelt i Norge, noe som gjør deg svært priviligert som bedreviter.

 

 

Du har selv svart to ganger ! :mrgreen:

 

Det jeg mener er at det sitter mye dyktige jegere rundt om i landet som også sikkert er her inne på forumet !

 

Men veldig mange av disse,har null erfaring med ulv i Norsk fauna selv om de gir den ene avhandlingen bedre enn den andre !

Men hva hjelper dette hvis de ikke helt vet hva de snakker om ?

 

Har du "202 outback" selv ulv i ditt jaktterreng ? ikke det nei ! men da er du hjertlig velkommen til gratis jakt sammen med dine hunder i alle landets ulverevir høsten 2009 !

 

Og jeg skal garantere deg at du kommer til å få tilbud !

Link to comment
Share on other sites

 

men da er du hjertlig velkommen til gratis jakt sammen med dine hunder i alle landets ulverevir høsten 2009 !

 

Og jeg skal garantere deg at du kommer til å få tilbud !

 

Jeg fikk nesten lyst til å si ja til tilbudet, men av frykt for ulvemotstandere tror jeg det er lurt og stå over :lol::lol:

 

 

En levende ulv er en god ulv :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Østerdøl- I tillegg ble det vel fersket ei dame høyt oppe i miljøvern departementet. Hun og andre hadde hentet disse fra en normann bosatt hos søta bror. Hva skulle de med dem og hvem ble ikke tatt :?:

Nei f.. nå blir jeg vel stemplet som konspiratør igjen............ :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

men da er du hjertlig velkommen til gratis jakt sammen med dine hunder i alle landets ulverevir høsten 2009 !

 

Og jeg skal garantere deg at du kommer til å få tilbud !

 

Jeg fikk nesten lyst til å si ja til tilbudet, men av frykt for ulvemotstandere tror jeg det er lurt og stå over :lol::lol:

 

 

En levende ulv er en god ulv :mrgreen:

 

 

Neida,vi kommer bare til å lure på hvem den mannen er som leter etter hodet på hunden sin !

(Stygt skrevet,men virkeligheten er sånn)

Link to comment
Share on other sites

@ Salten.

 

Skal vi bestemme artsmangfoldet i Noreg ut i frå kost/nytteanalyser?

Då vil vi ende opp med ein natur som er ei blanding av ein park og eit fjøs. Stas...

 

Ops. Det tenkte jeg ikke på. :!:

Hvis det ikke var ulv i ulvesonene vil mine og andres opplevelser av Norsk natur bli så ødelagt at man ville oppleve naturen som blandingen mellom en park og et fjøs. :mrgreen:

 

Du (antar du lever på vestlandet) og jeg som jakter her oppe opplever vel dette daglig.

 

Vi får søke å få noen ulv til å ha i vårt nærområde sånn at vi og våre får en så mye bedre opplevelse av "fjøset". :lol:

 

Tror fremdelses at befolkningen bør kunne få opplyst hvor mange millioner det koster å ha ulv i naturen. Synes også det er synd at de som lever i områder med ulv og føler problemene på kroppen blir latterliggjort og umyndiggjort.

 

Løsningen på problemet ulv er ikke enkelt.

De som har den i nærområdet vil ikke ha den der. De som vil ha den blir ikke berørt av den. De som sier noe mot eller for ulv blir stemplet som enten det ene eller andre.

Hadde de som bestemte hatt kost- nytte vurderinger om man skal ha ulv, mårhund, mink, mufflon, villsvin m.fl. hadde det vel ikke vært noe problem. :)

Link to comment
Share on other sites

Ops. Det tenkte jeg ikke på. :!:

Hvis det ikke var ulv i ulvesonene vil mine og andres opplevelser av Norsk natur bli så ødelagt at man ville oppleve naturen som blandingen mellom en park og et fjøs. :mrgreen:

 

No skreiv eg ingenting om ulv her. So eg tenkte generelt, sjølv om dette er ein ulvetråd. Eg berre meinar det at ein må vere konsekvent. Skal ein kunne bruke kost/nytte på nokre artar, må ein vere villig til å bruke det på alle artane. Og det er ein jækla skummel vei å gå.

(Huggormen, f.eks, ville ikkje ha ein sjans. Sannsynligvis den mest upopulære vertebraten i norsk fauna. Eg kjenner mange som er levande redd for å møte orm i marka, det øydelegg turopplevelsen for mange. Den tar livet av ein og annan jakthund og andre hundar. Og forsyne meg tar den ikkje livet av eit og anna menneske og...

Ikkje kan ein knytte nokon form for inntekter til ormen, so skal ein basere seg på kost/nytte burde ein nok sette alle klutar til for å få fjerna dævelskapen frå den norske landjorda...)

 

Eller skulle vi berre bruke kost/nytte på dei artane som passar deg, var det det du meinte? :wink:

 

 

Du (antar du lever på vestlandet) og jeg som jakter her oppe opplever vel dette daglig.

 

Du antar feil, uten at det har noko som helst med saken å gjere.

 

Vi får søke å få noen ulv til å ha i vårt nærområde sånn at vi og våre får en så mye bedre opplevelse av "fjøset".

 

Eg syns fortsatt ikkje vi har noko "fjøs", verken med eller utan ulv. Men det blir det om kroner og øre, økonomisk kynisme, og kost/nytte skal bestemme korleis naturen vår skal sjå ut.

 

Tror fremdelses at befolkningen bør kunne få opplyst hvor mange millioner det koster å ha ulv i naturen. Synes også det er synd at de som lever i områder med ulv og føler problemene på kroppen blir latterliggjort og umyndiggjort.

 

Løsningen på problemet ulv er ikke enkelt.

De som har den i nærområdet vil ikke ha den der. De som vil ha den blir ikke berørt av den. De som sier noe mot eller for ulv blir stemplet som enten det ene eller andre.

Hadde de som bestemte hatt kost- nytte vurderinger om man skal ha ulv, mårhund, mink, mufflon, villsvin m.fl. hadde det vel ikke vært noe problem. :)

 

Her er vi meir einige. Opplysning, åpenhet, respekt for andre sine meiningar, og respekt for andre sin situasjon er viktig og heilt essensielt for å få ein sakleg debatt rundt dette vanskelege temaet. Her har nok begge sider i debatten vore for dårlege, og ikkje minst hadde forvaltnings-og forskningsmiljøa heilt feil taktikk angåande dette tidlegare.

Men eg som sagt at kost/nytte vert ein altfor kynisk og enkel måte å angripe problemstillinga på. Her er altfor mange moment inne i bildet som ikkje lar seg måle i realistiske økonomiske størrelsar.

Link to comment
Share on other sites

 

Eller skulle vi berre bruke kost/nytte på dei artane som passar deg, var det det du meinte? :wink:

 

 

Det er jo det folk flest gjør. NINA sin store undersøkelse om holdninger til store rovdyr avslørte jo at selv om flertallet vil ha store rovdyr, vil de færreste ha dem nært sitt eget bosted.

 

I en kost/nytte-analyse av ulven uavhengig av "subjektive følerier" måtte man også ha vurdert nytten av bevaring av ulv i Norge opp mot det potensielle tapet av artsmangfold som resultat av opphørt beiting i ulveområdene. Og da tror jeg kanskje kostnadene ville blitt større enn nytten uansett...

Link to comment
Share on other sites

 

Eller skulle vi berre bruke kost/nytte på dei artane som passar deg, var det det du meinte? :wink:

 

 

 

I en kost/nytte-analyse av ulven uavhengig av "subjektive følerier" måtte man også ha vurdert nytten av bevaring av ulv i Norge opp mot det potensielle tapet av artsmangfold som resultat av opphørt beiting i ulveområdene. Og da tror jeg kanskje kostnadene ville blitt større enn nytten uansett...

 

Jeg tror ikke sauene teller som ville dyr i naturen og kan ikke regnes med i tapet av artsmangfold, det er heller ikke uten grunn at sauer er fjernet fra fjellområder som hardangervidda nasjonalpark, ulven koster heller ikke mye penger å ha i naturen, men bøndene derimot er det svært dyrt å ha på disse områdene.

Når det gjelder forskere så kan jeg nevne at vi har forskere her i Norge som har doktorgrad i nisser, og er ansatt som nissologer av det offentlige.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg tror ikke sauene teller som ville dyr i naturen og kan ikke regnes med i tapet av artsmangfold, det er heller ikke uten grunn at sauer er fjernet fra fjellområder som hardangervidda nasjonalpark, ulven koster heller ikke mye penger å ha i naturen, men bøndene derimot er det svært dyrt å ha på disse områdene.

Når det gjelder forskere så kan jeg nevne at vi har forskere her i Norge som har doktorgrad i nisser, og er ansatt som nissologer av det offentlige.

 

Bare for å være litt pirkete.

Sauen vil ikke regnes som ett tap i artsmangfoldet, men alle de artene som er avhengig av sauens beiting. Dvs. blomster, urter, insekter osv.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg tror ikke sauene teller som ville dyr i naturen og kan ikke regnes med i tapet av artsmangfold, det er heller ikke uten grunn at sauer er fjernet fra fjellområder som hardangervidda nasjonalpark, ulven koster heller ikke mye penger å ha i naturen, men bøndene derimot er det svært dyrt å ha på disse områdene.

Når det gjelder forskere så kan jeg nevne at vi har forskere her i Norge som har doktorgrad i nisser, og er ansatt som nissologer av det offentlige.

 

Bare for å være litt pirkete.

Sauen vil ikke regnes som ett tap i artsmangfoldet, men alle de artene som er avhengig av sauens beiting. Dvs. blomster, urter, insekter osv.

 

Bare for å være enda litt pirkete

Sauen er blitt fjernet fra eks hardangervidda nasjonalpark for at det påfører den biologiske faunaen slitasje som naturen bruker veldig lang tid på og ordne, noe som er svært negativt for ville dyr som villrein

Det samme ser vi med overbeiting av tamrein på finnmarksvidda.

At naturen gror igjen har med klimaendringer og forurensing å gjøre, og vi kan neppe gi skylden på noen få ulver.

Link to comment
Share on other sites

@Jibrag. Nettopp det som er poenget mitt. Kost/nytte analyser er etter mitt skjønn ein dårleg måte å vurdere naturverdiar på. På generell basis.
Siden det er veldig mye som tyder på at ulven er gjenninført. Er den i en særstillig, og kostnadene hadde vært fint å vite for folk, engasjerte eller ikke. Da kan man letter finne ut om forsøket er verdt det eller ikke.
Link to comment
Share on other sites

kaukasisk hedehund. hunden som dreper ulv

 

Slo det deg noen gang mens du så på opptaket at det var en film, med samme sannhetsgehalt som Lassie?

 

Tanken kom sigende ganske fort ja omkring det ja.

 

Men at det er en tøff hunderaser går iallefall denne svenske presentasjonen et bilde av, fra jakt og Jegare:

 

http://www.jaktojagare.se/

 

Herdehunden som dödar varg

 

Uppfödaren Elisabet Palmgren med en av de kaukasiska herdehundar som hon använder vid avel i sin kennel.

 

Två vargar kommer in i fårhagen och börjar bita ihjäl får. Plötsligt rusar det in två hundar och då blir situationen den omvända – vargarna blir ihjälbitna och ätna av. Låter det som en saga? Nej, det är det inte. Det handlar om den fruktade kaukasiska herdehunden.

 

Intrigen i början av artikeln är hämtad från en av de filmer som finns på youtube.com (se länken nedan). Filmen har usel kvalitet men det framgår ändå tydligt vad det är som händer. Två kaukasiska herdehundar formligen slaktar vargarna som tagit sig in i fårhägnet. Men så handlar det om hundar som i vuxen ålder blir omkring 70 centimeter i mankhöjd och väger uppemot 80-90 kilo, alltså omkring dubbelt så mycket som en varg.

 

Vaktade vid Berlinmuren

Rasen härstammar från öststaterna där den från början användes som boskapsvaktare. Senare avlade ryska armén på hundarna, skärpte aggressiviteten ytterligare och använde dem bland annat som vakthundar vid bland annat Berlinmuren.

Den kaukasiska herdehunden har en nedärv aggressivitet och instinkt att försvara flocken.

Flera filmer på Youtube visar vilken dådkraft hunden besitter när den försvarar föraren. Trots sitt snälla yttre, hunden ser ut som en brun sankt bernhard, blir den ett vilddjur när den går till anfall.

 

Fått sju svenska kullar

Elisabet Palmgren i Laxtjärn i Vansbro är kanske den mest erfarna uppfödaren i Sverige. Hon har fött upp rasen i 13 år och fått sju kullar. I dag används hundar från hennes uppfödning bland annat som vakthundar på hästgårdar.

– Tyvärr finns den ingen i Sverige som har den som boskapsvakt i dag. Grimsö har fastnat för andra raser. Det är också märkligt att ingen jägare i Sverige vill testa rasen och kanske göra jakthund av den. Det sägs att den förväntas ställa björn och används som vildsvinshund i Polen, säger Elisabet Palmgren.

 

Visat stort jaktintresse

Hennes hundar är mycket intresserad av spår. Rasen har också visat Elisabet Palmgren att den är intresserad av jakt.

– Vi hade en grupp älgar utanför trädgården och då var hundarna galna. Tiken rev ned stängslet och var försvunnen i tre timmar och jagade älgarna.

En jägare som Jakt & Jägare talat med har planer på att köpa en kaukasisk herdehund och försöka få den att bli kompis med hans älghund.

 

Skyddar älghunden mot varg?

Kanske kan herdehunden jogga med älghunden under jakterna och garantera att vargar som attackerar älghunden åtminstone får problem.

– Det kan i alla fall vara värt ett försök. Alternativet som snart återstår att jag inte kan släppa min älghund längre, säger jägaren.

Elisabet Palmgrens upplevelse är att den kaukasiska herdehunden inte går att tämja genom auktoritärt ledarskap.

– Den går inte att trycka ned och bestraffa som andra hundar. Man måste lura den. Den har dessutom svårt att underordna sig andra hundar – den vill vara ledare, säger Elisabet Palmgren.

 

”Kan sluta med katastrof”

Jakt & Jägares hundexpert, Dennis Andersson, är skeptisk.

– Jag har sett en dokumentärfilm om de här hundarna. Redan vid åtta veckors ålder testas aggressiviteten och då ska de gå till full attack. Det här är så djupt nedärvt i rasen att det tar generationer att få den att fungera på ett nytt sätt. Man ska också tänka på att hundägaren har strikt skadeståndsansvar. Det blir dyrt om hunden biter ihjäl en varg, säger Dennis Andersson.

Han varnar också för vad som kan hända om hundar med så stark vaktinstinkt går lösa och stöter på exempelvis andra människor i skogen. Det kan sluta med katastrof, menar Dennis Andersson.

 

 

”En smäll jag får ta”

Tillbaka till jägaren som har planer på att skaffa en kaukasisk herdehund som kompis till älghunden.

– Skulle den bita ihjäl en varg som försöker ta min älghund, så är det en smäll jag får ta, säger jägaren.

Du som vill se kaukasiska herdehundar bita ihjäl vargar, dubbelklicka på länken nedan:

http://www.youtube.com:80/watch?v=TeYC0pbG8Sc

Här är en film i bättre kvalitet efter ett läsartips:

Link to comment
Share on other sites

kaukasisk hedehund. hunden som dreper ulv

 

Slo det deg noen gang mens du så på opptaket at det var en film, med samme sannhetsgehalt som Lassie?

 

Og en annen vesentlig detalj er jo at i Norge går jo sauene alene i villmarken, og ikke i slike inngjerdinger som du så her,

i tilegg fikk vi her demonstrert hvordan ulvehatet spres med fortellinger som ikke har noe grobunn i virkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Og en annen vesentlig detalj er jo at i Norge går jo sauene alene i villmarken, og ikke i slike inngjerdinger som du så her,

i tilegg fikk vi her demonstrert hvordan ulvehatet spres med fortellinger som ikke har noe grobunn i virkligheten.

Så det er ikke tilfelle at ulven tar sauer som går innenfor vanlig sauegjerder/sauenetting :?:(dette sto forskerne for noen år siden å fortalte, at ulven ikke krysset gjerder, men gjett hva som hendte........ Forskerne tok feil, igjen...)

 

Her jeg bor ble det søkt staten om ca 8 km viltgjerde, da vi har ca tre - fire viltpåklørsler i mnd. Siste året ble minst to personer sterkt skadet. Svaret var negativt, men penger til å "henge" rundt et rovdyr med helikopter et par dager har de råd til.

Link to comment
Share on other sites

Og en annen vesentlig detalj er jo at i Norge går jo sauene alene i villmarken, og ikke i slike inngjerdinger som du så her,

i tilegg fikk vi her demonstrert hvordan ulvehatet spres med fortellinger som ikke har noe grobunn i virkligheten.

Så det er ikke tilfelle at ulven tar sauer som går innenfor vanlig sauegjerder/sauenetting :?:

 

At ulven kan gå innenfor vanlige sauegjerder skal ikke jeg benekte hvis inngjerdingene er i ulveområder og sauene er uten tilsyn, men jeg tror du må bare godta at dette var film.

 

At dere har 3-4 vilt/elg påkjørsler i mnd med personskader som følge er sterkt beklagelig, en måte å redusere elgstammen i ommrådet er å la ulven tynne ut litt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Her jeg bor ble det søkt staten om ca 8 km viltgjerde, da vi har ca tre - fire viltpåklørsler i mnd. Siste året ble minst to personer sterkt skadet. Svaret var negativt, men penger til å "henge" rundt et rovdyr med helikopter et par dager har de råd til.

 

Du har hørt om budsjetter.? :wink:

 

Selvfølgelig er det tragisk med personskader ved viltpåkjørsler, men regner med at 8 km. viltgjerde gjør et betydeligg innhogg i et budsjett som allerede er satt. Dere får prøve igjen til neste år.

 

Ulven er som hunden, nesten alt kan læres.. Har den en gang hoppet over et gjerde, krysset et skispor, eller en jernbane, uten konsekvenser.., så vil den gjøre det igjen.. Som med flaggpostjakt i utlandet. Er nok av slu ulver der som bryter ut av flaggpostlinja.. Men, i utgangspunktet er de uhyre forsiktige og skeptiske..

Link to comment
Share on other sites

 

Her jeg bor ble det søkt staten om ca 8 km viltgjerde, da vi har ca tre - fire viltpåklørsler i mnd. Siste året ble minst to personer sterkt skadet. Svaret var negativt, men penger til å "henge" rundt et rovdyr med helikopter et par dager har de råd til.

 

No er det andre hensyn enn kun pengane som blir vurdert når det er snakk om viltgjerde. Vegvesenet er i utgangspunktet lite villig til å sette opp samanhengande viltgjerder med mindre ÅDT > 10000, altso trafikken i snitt gjennom året er på 10.000 bilar i døgnet (ref: Statens vegvesens håndbok 242, Veger og dyreliv)

Link to comment
Share on other sites

Jeg forholder meg til at det er ulv vi snakker om i denne tråden.

Jeg personlig har ingen problemer med ulv i mitt nærområde. Jeg synes bare tall, ulemper og positive forhold burde komme frem. Hvordan ta standpunkt når man ikke kjenner alle fordelene og ulempene.

 

Du (antar du lever på vestlandet) og jeg som jakter her oppe opplever vel dette daglig.

Du antar feil' date=' uten at det har noko som helst med saken å gjere.[/quote']

 

Sorry antok bare at du kom fra vestlandet, da du kaller deg Vestlandsjeger og Bosted: Naustdal/Ås står som bosted. Antok da sånn helt ut fra det blå at du kom fra Naustdal på vestlandet, og at du muligens gikk på Landbrukhøgskolen på Ås. Min feil. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Jibrag. Nettopp det som er poenget mitt. Kost/nytte analyser er etter mitt skjønn ein dårleg måte å vurdere naturverdiar på. På generell basis.
Siden det er veldig mye som tyder på at ulven er gjenninført. Er den i en særstillig, og kostnadene hadde vært fint å vite for folk, engasjerte eller ikke. Da kan man letter finne ut om forsøket er verdt det eller ikke.

 

Her er en hel haug med linker angående østfoldulvene.... Scroll nedover...vel bekomme...

 

 

http://www3.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk ... rs_id=1850

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg kopiert fra en av artikklene som jeg fant fra linken til østerdøl.

Dette er et godt eksempel på hvorfor det blir produsert ulvemotstandere.

Hadde folk som har nødvergerett for dyra sine sluppet sånne hendelser, ja da hadde det vert mye enklere.

Moderert

Mener det var nødverge

Sauebonden Engdahl har hele tiden hevdet at han skjøt ulven i nødverge.

 

Ifølge Engdahl var "Gulliver" i ferd med å angripe noen av sauene hans for andre gang på kort tid. Noen dager i forveien hadde ulv drept ti av hans sauer.

 

Aktor har hevdet at det ikke forelå en nødvergesituasjon da ulven ble skutt utenfor saueinnhegningen.

Er det virkelig noen som går rundt å tror at denne bare skulle se på sauen?

Link to comment
Share on other sites

Hei Egil. :mrgreen:

Det blir gjort , og det vil det fortsatt bli gjort !!! :wink::wink::wink::wink:

Helt til problemmene er borte ! :?:

Det er den eneste måten å beskytte seg selv, og sin egen eiendom det .

Ser ingen forbrytelse i å passe på det som er sitt eget jeg !!!

Det er noe enhver ville ha gjort, eller hva :?::?::?:

hei så lenge :D

 

Moderert av Eirik O

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig noen som går rundt å tror at denne bare skulle se på sauen?.

 

hei egil.

Ja,det tror jeg .jeg har noen venner ,som er sauebønder. de driver tilsyn av sine sauer nestn dag å natt.

og når det rives som verst av stor rovdyr, går jeg som venn også går tilsyn av min venns sauer ,da det noen gang blir for mye styr i utmarka, for bondens del.dette er ikke lett for de som er å blir berørt av slikt, kan jeg bare si.

det å gå i skogen å finne pengene og avls dyrene til neste sesong revet i filler .det hadde ikke jeg syns noe om i allefall.

hentydninger til ulovligheter skal ikke jeg komme med, men vet hva faktaer.

det er og skal jo være lov til å beskytte sine dyr i mot store rovdyr.

det er jo skrevet i den norske lov det.pluss i viltloven det da !

hvis jeg ikke tar helt feil er vel du også en husdyr bonde ?

så det hadde vel vært utriveli om rovdyra kom på besøk til deg å.

og tok dyrene dine å.eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Egentlig trenger man ikke oppfordre til lovlydighet. Det gjør jo staten med det regelverket de har vedtatt...

Er enig i sak med folkeaksjonen, men kan ikke se de bidrar så mye i den offentlige debatten. Men om de begynner å røre seg litt, f.eks får noen ihjelrevne lam eller rådyr inn i tv ruta. Helst rett etter barnetv. Hardt og brutalt, men så lenge det er ulven flertallet har medlidenhet med så er den kommet for å bli.

Link to comment
Share on other sites

Moderert av Aircooled

 

Det strider altså mot Kammerets regelverk å påstå at Rasmus Hansson i WWF gjentatte ganger har uttalt at ulven er harmløs (i allefall mer eller mindre)?

 

Eller var det at jeg påpekte hvordan fornavnet hans staves (med en i ras-en og en i mus-en, s'er altså) som var utslagsgivende? Eller at han har krøller? Joda, jeg har skjønt at støtende bilder skal unngås på forumet, men kammeratene tåler da vel såpass som å se et bilde av Rasmus Hansson...?

 

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg henviser bare til forumets regler, hvor det bla står:- Personhets. Dette kan være så mangt, men det vi mener er at vi rett og slett ikke gjør det her inne, medlemmer eller ikke, på grunnlag av personlige egenskaper, utseende, politisk eller trostilhørighet. Kritiser sak, ikke person.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg blir en smule irritert over sensuren som blir utført her!

Når en ikke skal ha lov å sitere folk som går ut offentlig, med formaninger i presse og tv om det aktuelle temaet.

Her er heller ikke oppfordret til ulovligheter, men snarere belyses årsaker til at dette kan hende.

Jeg synes det begynner å bli en viss overvekt av barnehagementalitet her, tross at vi bor i et land med yttringsfrihet.

Hva er egentlig vitsen med et diskusjonsforum! hvis en ikke skal ha lov å diskutere?

 

I denne diskusjonen har du vert litt vel modererende "luftkjølt" En smule for mye etter min mening.

Håper vi slipper at kammeret blir et forum kunn for "ryggslikkere" og de som bare har de "rette" meningene.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...