Jump to content

Den siste jaktdagen i Dinos liv. OBS! STÆRKE BILDER!


Titus

Recommended Posts

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Forbanna trist, og nok et bevis på myndighetenes uvilje mot å fatte omfanget av egne vedtak.

 

Bor selv litt lengre syd og vest. Her har vi hatt gjentatte besøk av ulven i høst og sist gang gikk den og småmarkerte. "En vanlig adferd i begynnelsen av ny revirhevding", sa feltansvarlig for SkandUlv. Da er det bare et tidsspørsmål før også vi får de første hundetapene. Samme mann ble spurt om hvorfor det ikke ble gitt fellingstillatelse på flokken som oppholdt seg utenfor området "den var tildelt". Nei, det ble "ikke ansett som fare for at flokken ville gjøre betydelig skade", var svaret!! Bikkja mi er faktisk betydelig for meg.

 

Hvor er så NJFF i denne situasjonen?? De skal jo være så forbannet politisk korrekt hele veien og kan selvfølgelig ikke forsøke seg med kraftigere aksjoner mot vedtak som er fattet. Viktigere for dem å samarbeide med myndighetene enn at hundene våre overlever. Blir vel flest middager i lystig lag på det viset. Samme linje har Svenska Jägareforbundet tildels ført, og se på framgangen til Jägarnas Riksförbund. Ikke uten grunn.

Link to comment
Share on other sites

Det var veldig leit å høre.

Kondolerer så mye.

Synes att NJFF gjør en jævli dårlig jobb når det gjelder rovvilt og forvaltning

og da spesielt når det gjelder våre hunder.

Har vært medlem i NJFF i minst 15 år, men har nå meldt meg ut.

Mest på grunn av tafatt standpunkt når det kommer til snakk om rovvilt.

De bare jatter med DN.

Link to comment
Share on other sites

Åh fy faen for en fæl opplevelse dette må ha vært :cry: Dere har min dypeste medfølelse. Jeg kan vanskelig sette meg inn i det dere føler etter noe sånt. Jeg har mista hunder av sjukdommer, men aldri på en så brutal og stygg måte.

 

Dette var sterke bilder. Man kan få traumer av mindre, hvis man finner hunden sin sånn.

 

Sender mange varme tanker til dere fra oss på landet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Trist med hunden som ble tatt,men slik er nå engang dyreverdenen desverre!!

Nå får jeg sikker en hel haug med negative kommentarer men dog,synes dette tar litt av.

Synd og beklagelig at ulvefaenskapet finnes og dreper hund,sannsynligvis for å markere revir har jeg lest.Hadde jeg kommet over en ... som hadde spist på min hund hadde jeg ..... den tvert.Nødvergeparagrafen mot megselv og mitt husdyr.

 

Men den meneskeliggjøringen av dyr tar litt av.En sier vel strengt tatt ikke kondolerer når et dyr har avgått med døden?Vi skal selvfølgelig ha respekt for dyr og dens liv og virke-men slik menneskeliggjøring som en ser litt av her er for meg rart.Jeg vet at en kan ha et godt forhold til katten, hunden og marsvinet sitt.Hva blir det neste skrive en nekrolog?Jeg bare spør!

 

Jeg er ikke for ulv,tvert imot men å kondolere er å dra den for langt,eller?!

Link to comment
Share on other sites

Dette stopper ikke her,

 

I følge Hamar Arbeiderblad ble en elghund angrepet av ulv og skadet såpass alvorlig at den måtte avlives.

 

Dette skjedde i Hamar kommune like ved Vang Auto på grensen mellom Hamar og Løten.

 

I dette området skal det ikke være ulv, se for pokker og skriv ut lisensjakt og det fort.

Faenskapet skal vekk.

 

Spørsmål:

Har man nødvergerett for seg selv som person? tenker da på ulv somm kommer inn på gårdsplassen og utgjør en trussel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det må være utrolig vondt og sjokkerende å miste en hund på denne måten :( Har jaktet 3 sesonger på Finnskogen,og sett endel ulvespor og "bikkjemøkk" med masse elghår 8) ,pratet med en lokal fyr i vår,han bekreftet at et nytt ulvepar etablerte seg i .....dalen :wink: og andre sier jeg ikke må slippe bikkja.Att våre forfedre slåss mot rovdyra er forgjeves virker det som :roll:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig trist når jaktkameraten blir drept av ulv, men husk at ulven har tilhørt Norges fauna gjennom store deler av den siste etteristiden (nesten 10 000 år). En del lengre enn jakthunden m.a.o., og ikke minst sauen. Ulven har gjennom politisk vedtak blitt svært begrenset ift tetthet og utbredelse og omfatter nå Østfold, Hedmark øst for Glomma, Oslo og deler av Akershus i den såkalte ulvesonen. Rendalen, Storelvdal og Engerdal omfattes ikke av sonen. Derfor er det ikke usannsynlig at slike ting kan skje innenfor disse arealene i Øst-Norge. Og reagere på en usivilisert måte ved å utrykke sinne mot ulven og omtrent hevne hundedrapet er direkte tåpelig. Jeg er selv ivrig elgjeger og rypejeger siden jeg var 13 år, men er mer interressert i en naturlig balanse i naturen enn at det vrimler av feks hjortevilt til jegeres store lykke. At Rendalen er utenfor ulvesonen er vel mest pga likesele sauebønder skal få ha dyra beitende fritt, og det bør hvertfall ikke komme lisensjakt pga jegeres jakthundfall. Noe svinn må påregnes årlig, selvfølgelig trist, men sånn er verden.

Link to comment
Share on other sites

Du sier du har jaktet på Finnskogen. OK.. Jeg jakter elg der oppe. Er det mye elg? -nope. Er elgen i terrenget vårt rolig av seg? -nope, den nekter å stå, og reiser rett ut.

Kvota i det terrenget er på 4 dyr, men det er maaange år siden kvota ble fylt der oppe. Terrenget ligger midt i ulvereviret. Senest forrige uke var det to ulver der, for en måned siden var det sju..!

 

Ulven ødelegger de tradisjonene vi har. Og da elgen kommer som et skudd på post har man to valg; la dyret gå, eller risikere skadeskyting pga at det går for fort! Etter at jeg begynte å jakte der oppe, har jeg ikke engang HØRT om en stålos i terrenget vårt.

 

Hadde det ikke vært for den illegale jakta som bedrives, hadde jakt med løshund rett og slett vært umulig.. :cry:

 

En eller to ulver til å ordne opp i store skogområder? JA. Men man skal ikke ha såkalte "ulvesoner" er min mening. Ulven skjønner ikke noe av det alikevel.

 

Jeg GLEDER meg til den dagen ulven begynner å ta pudler i utkant-Oslo, for da får nok pipa ei annen låt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg HATER når moderator går inn å leker gud å sletter innlegg bare for det han synes de er upassende..

Har ikke noe med å leke gud gjøre.

Dette har vært diskutert her før, og det har noe med det å gjøre at dette er et åpent forum.

Hvordan fremstår vi utad om ulovligheter er noe som er godtatt? Det er mat for jaktmotstandere....

Ikke så vanskelig å skjønne det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg HATER når moderator går inn å leker gud å sletter innlegg bare for det han synes de er upassende..

 

Først ber du oss holde fingrene unna, så oppforderer du til ulovligheter?

Vi moderatorer sletter ikke innlegg fordi VI syntes det er upassende. Vi forholder oss til det regelverk som gjelder her på Kammeret. Det burde du gjøre også.

Link to comment
Share on other sites

TIL SAMMLEREN!

Takk for at du passer på og forteller andre medlemmer her inne hva som er rett og galt!

Du mener alltid mye om mangt!!Les innlegget på nytt og: tenk,trykk og tal.Det er grunnleggende lærdom for de av oss som har vært i Forsvaret.

 

Oppfordret ikke til ulovligheter jeg gav han et råd og det er opp til hver enkelt å følge dem eller ikke.Det kalles ytringsfrihet.Mitt råd kan også leses som om hva jeg ville gjort, men leser du bibelen som fanden, blir svaret akkurat slik du vil ha det!

Og jeg skrev ikke skyt ulven og grav den ned,gjorde jeg vel?? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig trist når jaktkameraten blir drept av ulv, men husk at ulven har tilhørt Norges fauna gjennom store deler av den siste etteristiden (nesten 10 000 år). En del lengre enn jakthunden m.a.o., og ikke minst sauen. Ulven har gjennom politisk vedtak blitt svært begrenset ift tetthet og utbredelse og omfatter nå Østfold, Hedmark øst for Glomma, Oslo og deler av Akershus i den såkalte ulvesonen. Rendalen, Storelvdal og Engerdal omfattes ikke av sonen. Derfor er det ikke usannsynlig at slike ting kan skje innenfor disse arealene i Øst-Norge. Og reagere på en usivilisert måte ved å utrykke sinne mot ulven og omtrent hevne hundedrapet er direkte tåpelig. Jeg er selv ivrig elgjeger og rypejeger siden jeg var 13 år, men er mer interressert i en naturlig balanse i naturen enn at det vrimler av feks hjortevilt til jegeres store lykke. At Rendalen er utenfor ulvesonen er vel mest pga likesele sauebønder skal få ha dyra beitende fritt, og det bør hvertfall ikke komme lisensjakt pga jegeres jakthundfall. Noe svinn må påregnes årlig, selvfølgelig trist, men sånn er verden.

 

 

Helt enig!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det NOK!

Kammeret har aldri jobbet for å være ytringsfrihetens siste bastion, her forventes det at folk viser et minimum av måtehold med sine uttalelser. Fatter dere ikke at alle vi jegere og skyttere dømmes på grunnlag av hva enkeltpersoner gjør? Hver gang noen oppfordrer til ulovligheter her svertes vi alle! Er det rettferdig? Nei selvfølgelig ikke, men slik er nå engang virkeligheten, og hvis vi ikke forstår det kan vi like godt begynne å samle på frimerker alle mann.

 

Neste kommentar som lukter det minste av oppfordring til ulovlighet blir belønnet med en skriftlig advarsel. Glem alt som heter spissfindige formuleringer, humor og ironi, jeg kommer til å lese alle slike innlegg som en viss mann leser bibelen. Og hjelper ikke dette må vi nesten vurdere et totalforbud mot ulvediskusjoner her, for det begynner å bli åpenbart at folk ikke kan tenke seg om i to sekunder før de poster i slike tråder.

 

Har jeg gjort meg selv forstått nå?

 

Fulmen

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig om at hunder er tilnærmelses vis retts løse mot ulve angrep,men oppfordrer / tipser ikke om ulovligheter likevel.Synes det er helt horibelt at lov verket rundt nødvergeretten er blitt som det har blitt. Og jeg ville detti helt i kjelleren om jeg hadde mistet en av mine hunder. Jeg har mine tanker rundt det som ville ha skjedd om jeg hadde finni min dachs slik,men de beholder jeg for meg selv. Vi har hatt ex anntall slike ulvetråder som har blitt stengt omtrent alle som en, ikke la denne bli stengt pga våre syns punkter på hva enkelt personer mener ang problem løsningen rundt ulve problematikken. Vi har alle våre meninger ang dette og jeg er ikke noe tilhenger av ulv i norsk skog.

 

Igjen så kondolerer jeg så mye for tapet av hunden din titus.

 

Det helt vanvittige med nødvergeretten er at det åpnes ikke for hund fordi det fra øverste hold mistenkes at vi jegere skal utnytte muligheten til å skyte rovdyr og gjemme oss bak den. Hvor mange av oss har sett ulv i skogen, eller snarere hatt skuddmulighet på den? Hvor mange av de som har mistet sin hund til ulv har sett angrepet og kunne gjort noe? Noen skarve beregninger og sammenligninger er gjort med Sverige og det sies at jegere kanskje kan skyte 0,5 ulv i snitt i året i nødverge. EN HALV ULV er det altså ikke verdt å ofte for at jegere skal føle de får litt støtte og vite at de med loven i ryggen kan forsvare sin kompis hvis noe skulle skje. Slikt må jo bare skape splid..........

Link to comment
Share on other sites

Ved å innta den paranoide holdningen gir vi ris til egen bak.Vi lar oss styre av disse ulveelskere til å ikke tørre å si høyt hva vi mener!Men greit, jeg er tydligvis på kollisjonkurs med moderator her inne og har fått slettet mitt innlegg med bakgrunn i at vi blir dømt alle og enhver her inne fordi jeg skrev antydninger som kunne brukes mot oss.

Så jeg skal ta av meg luen og moderere innleggene sine at moderator takler dem :mrgreen:

 

 

Nå er det NOK!

Kammeret har aldri jobbet for å være ytringsfrihetens siste bastion, her forventes det at folk viser et minimum av måtehold med sine uttalelser. Fatter dere ikke at alle vi jegere og skyttere dømmes på grunnlag av hva enkeltpersoner gjør? Hver gang noen oppfordrer til ulovligheter her svertes vi alle! Er det rettferdig? Nei selvfølgelig ikke, men slik er nå engang virkeligheten, og hvis vi ikke forstår det kan vi like godt begynne å samle på frimerker alle mann.

 

Neste kommentar som lukter det minste av oppfordring til ulovlighet blir belønnet med en skriftlig advarsel. Glem alt som heter spissfindige formuleringer, humor og ironi, jeg kommer til å lese alle slike innlegg som en viss mann leser bibelen. Og hjelper ikke dette må vi nesten vurdere et totalforbud mot ulvediskusjoner her, for det begynner å bli åpenbart at folk ikke kan tenke seg om i to sekunder før de poster i slike tråder.

 

Har jeg gjort meg selv forstått nå?

 

Fulmen

Link to comment
Share on other sites

Det helt vanvittige med nødvergeretten er at det åpnes ikke for hund fordi det fra øverste hold mistenkes at vi jegere skal utnytte muligheten til å skyte rovdyr og gjemme oss bak den. Hvor mange av oss har sett ulv i skogen, eller snarere hatt skuddmulighet på den? Hvor mange av de som har mistet sin hund til ulv har sett angrepet og kunne gjort noe? Noen skarve beregninger og sammenligninger er gjort med Sverige og det sies at jegere kanskje kan skyte 0,5 ulv i snitt i året i nødverge. EN HALV ULV er det altså ikke verdt å ofte for at jegere skal føle de får litt støtte og vite at de med loven i ryggen kan forsvare sin kompis hvis noe skulle skje. Slikt må jo bare skape splid..........

Hvis jeg skulle påta meg rollen som djevelens advokat ville jeg påpeke at lav faktisk benyttelse av nødvergerett er et godt argument mot å tillate nødvergerett. En nødvergerett som i realiteten vanskelig kan benyttes har ingen særlig hensikt. Den vil dog kunne gi hundeeire en falsk trygghetsfølelse, hvilket ikke er gunstig for hundene.

 

En annen ting som de uttalte ulvehaterene bør legge seg på minnet er at frykten for misbruk av nødvergerett kanskje har sammenheng med de holdninger man oppfatter at folk har ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...