Jump to content

Rekylklubben: for oss med 375 H&H og oppover.


Fury

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Var på banen og prøvde litt "sittende på stubbe" skyting med 500 NE. Betraktelig hardere enn stående, eksperimenterte litt med stilling og grep. Å holde hardt / ligge frempå gjør vondt... å være avslappet og skyte som om det var 30-06 er mer behagelig, men "mister" grepet. Krever trening å finne rett teknikk for å ta mot eselspark. Denne videoen viser et for avslappet skudd.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt ulike skytestillinger med min .475NE....stående og knestående går fint, da "ruller" kroppen med i rekylen hvis du ikke holder for krampaktig..

 

Jeg skyter dobbelrifler "Elmer Keith" style, dvs. at jeg holder i pipene med venstre hand rett foran fortreet...da har du bedre kontroll på rifla hvis du må svinge kjapt sideveis f.eks. ved målveksling og godt nok grep for å ta rekylen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En må jo ha litt lesestoff og studiemateriell☺

 

20170706_100033.jpg.ab7f7e64b1a8761549fd03db33252796.jpg

 

Historikk og ladedata for det meste fra 9,3 og oppover. 

 

Finnes som Kindle for de som er moderne og sånn. https://www.amazon.com/African-Dangerous-Game-Cartridges-Pierre-ebook/dp/B00936F5CU

 

Jeg kjøpte fra https://www.outdoorvisions.com

Drøy porto så kjøp 2☺

 

Samme mann er igang med lignende bok for plains game kaliber.

 

 

Edited by Chiefen.v-2
La til info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sånn, da var storviltprøven i boks med .500NE også. Da er man klar for elgkalv, halvannen åring og endelig også digre okser....

 

Kastet av Docter sight og skyter like bra (eller egentlig like dårlig) med express siktene, men klarte nå å få inn tre treff på reinfiguren sittende på ammoboks

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Elgjaeger skrev:

Sånn, da var storviltprøven i boks med .500NE også. Da er man klar for elgkalv, halvannen åring og endelig også digre okser....

 

Kastet av Docter sight og skyter like bra (eller egentlig like dårlig) med express siktene, men klarte nå å få inn tre treff på reinfiguren sittende på ammoboks

 

3 skudd på reinsfiguren, var dette oppskyting til storviltprøven?

Link to comment
Share on other sites

Også enkeltskuddsrifler om det er brekkvåpen.

 

 

Edit: Nei, der tok jeg feil.  Forskriften sier: For kombivåpen (rifle–hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av Miljødirektoratet.

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Holder liv i tråden - har fått meg et 375HH løp, så da sniker jeg meg såvidt inn i gruppen :-)
Har noen kraftige ladninger i 45-70 Gov som rister i emaljene - smertegrensen går rundt 405gr i 608ms - så lurer på hvordan 375HH blir i forhold - skal teste løpet på lørdag :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Debuterte med .375 H&H på banen i dag. Skjøt med åpne sikter - dette var moro! Faktisk så moro at jeg ser det blir dyrt med ammo... Gode tips til noe ferdig, eller er hjemmelagd eneste økonomiske alternativ?

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, BigT skrev:

Debuterte med .375 H&H på banen i dag. Skjøt med åpne sikter - dette var moro! Faktisk så moro at jeg ser det blir dyrt med ammo... Gode tips til noe ferdig, eller er hjemmelagd eneste økonomiske alternativ?

Tror du skal lete lenge etter ferdiglagd til trenings-pris. Er ille nok med hjemmeladd 😄😄

ikke store utvalget i kuler heller, såvidt jeg har funnet iallfall......

Link to comment
Share on other sites

Vel...det kommer an på hvilke våpen man sammenlikner.   .375H&H i ei (for) lett rifle sparker plenty...hvis den veier ca. 4,5kg og har en rett og fornuftig stokk så er den veldig kontrollerbar.

 

Min .375 veier 5kg med kikkert...egentlig for mye...men den er veldig behagelig å skyte med da....ligger og skyter prøva uten ubehag..:D

 

En dobbelrifle i .450, .470, .475 skal veie sånn 4,8 - 5kg....rekylen er tyngre,  men ikke så kjapp som .375 pga lavere hastighet.  Ingenting og frykte...men det er veldig fornuftig med gradvis tilvenning, f.eks. skyte endel med .375 før en går opp...hvis ikke vil det fort påvirke skytingen negativt..

 

.500NE har jeg ikke prøvd..men flere her inne har dobbelrifler i kaliberet.. men har skutt .600NE...slett ikke så ille faktisk...ellers så er dette med tilpassing av stokken veldig viktig på disse riflene mht. rekylopptak. Jeg synes dette siste alltid er underkommunisert når rifler I tyngre kalibre diskuteres.

 

Endel av de moderne riflene i disse kaliberne bygges rett og slett for lett..

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar! Understreker at jeg ikke har tilgang på, og heller ingen umiddelbare planer om anskaffelse av, grovere kaliber enn .375. Merkelig hvor fort man blir bitt av basillen når man merker at man håndterer og finner mestring i denne hobbyen. 😂

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 months later...
På ‎02‎.‎04‎.‎2018 den 22.00, Wintel skrev:

Holder liv i tråden - har fått meg et 375HH løp, så da sniker jeg meg såvidt inn i gruppen :-)
Har noen kraftige ladninger i 45-70 Gov som rister i emaljene - smertegrensen går rundt 405gr i 608ms - så lurer på hvordan 375HH blir i forhold - skal teste løpet på lørdag :-) 

Har begge kaliber og synes 45-70 sparker minst like bra som 375HH fordi 45-70 børsa er så lett (3 kg ca) og bruker jo raskt krutt, så rekylen oppleves som litt mer slem egentlig enn 375HH som jeg synes det går fint å skyte en hel del med før jeg begynner å dra de ut. 40-50 skudd med 375 på banen går helt fint, mens jeg vil aldri prøve det samme med 45-70 i full loads. Skaut 48/50 poeng med 375 på 5 skudd sittende på stubbe 100m her om dagen og var happy med det, dro en ut i 8eren.

Link to comment
Share on other sites

På 19.3.2019 den 19.57, Think! skrev:

Fremtidsrettet kaliber valg, folk burde også se på 416 Ruger. Verden går fremover og stoppet ikke da 375HH kom på markedet.

Er noe eget med legenden 375 H&H, finnes mange som skyter flatere, har mer fart og går i kortere kasser. Men for min egen del ble det etter mye frem og tilbake 375 H&H, klødde etter noen mer eksotiske og grovere kaliber men så slo det meg at noe større en elefanter mest sannsynlig aldri var noe som jeg får jaktet på, 375 H&H kan jeg trene greit med i en jakt rifle jeg kan greit drasse på i skogen. Blir som en 30-06, kjedelig men vanskelig å si noe negativt om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kun erfaring med 6.5, da jeg debuterte med .375 i fjor. Storkoste meg da, og storkoser meg nå. Et strålende kaliber med nok punch, samtidig som det er tålbart for flere skudd. Jeg angrer ikke ett sekund. Nå står .470NE for tur. Skrekkblandet fryd...

Edited by BigT
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Jeg kvier meg for å skyte 405gr kuler i noe særlig mer enn 570-590ms liggende. Bruker limbsaver på børsa (rekylkappe i gummi som man trer utenpå stokken), men selv sittende skyting er i meste laget, selv med en tung 1885 High Wall med 32" løp.

375H&H med 300gr kule i 720ms og demper i en Blaser R8 er ingenting i forhold.

338lm (250gr kule i 900ms) er mer snert i, litt som 9x19 vs 45acp i en 1911 - om du forstår hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ser det ikke har vert aktivitet her på en stund, men tenkte bare å få si min mening! 

 

Har fått skutt litt med 12.7 boltrifle, og eier en 375h&h selv men når det er snakk om rekyl så mener faktisk jeg at 338lm med 300gr kuler med tung ladning har den verste rekylen jeg har prøvd... synes den er atskillig skarpere end 375 og 12.7 som har mer en tung rekyl, som er mer behagelig.  

 

Dette er min mening vertfall, har selvsagt noe med mengden krutt jeg bruker og muligens stokken på 338lm’n!

Link to comment
Share on other sites

Det er som det nevnes over her, slik at mange grovkalibre har relativt «treg» rekyl og mer skyv enn spark. Jeg merker det spesielt godt på både .375 H&H og .470NE. Jeg opplever ingen av dem som ubehagelige å skyte med, men definitivt mer krevende f.eks. 6.5x55. Moro og kostbart, så det lønner seg fort å lade selv. Det trengs definitivt mange treningsskudd med fokus på korrekte og avslappede avtrekk for å mestre grove kalibre. Jeg har ikke selv prøvd de raskeste kalibrene, men har observert både .338LM og .378 Weatherby Magnum på skytebanen. Helt klart kraftige og raske spark. Vet ikke helt om det frister....

 

Kule videoer! Hjelpes for noen dimensjoner!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med BigT! Fikk 375 løpet her om dagen, å hørt veldig mye av jakt kompiser om rekylen på den, men med en liten lyddemper foran så vill je påstå at rekylen var veldig komfortabel, var egentlig overrasket over hvor lite det var😅 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Osgjelten skrev:

Helt enig med BigT! Fikk 375 løpet her om dagen, å hørt veldig mye av jakt kompiser om rekylen på den, men med en liten lyddemper foran så vill je påstå at rekylen var veldig komfortabel, var egentlig overrasket over hvor lite det var😅 

 

 

 

Har du prøvd både med og uten demper? Jeg har kun skutt uten. Nydelig kaliber da! Gleder meg til å begynne å lade selv. 

Link to comment
Share on other sites

Har kun prøvd med, er vel en relativt forskjell med og uten. 

 

Fikk testet litt hastigheter i går og sjekket hva som gikk best i r93’n. Da ble det 300gr swift med 65,5gr n140 704ms og 250gr sonic med 72,5gr n140 810ms de gikk veldig likt til meg og samlet veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...