Jump to content

Nye jakt- og fangsttider i perioden 1.april 2017 –->


Guest

Recommended Posts

I media er det elgen som har fått størst fokus, med en felles jakttid for hele landet fra 25.09 til 31.12 (med unntak av noen Finnmarks-kommuner).

 

Dette betyr altså at det blir slutt på elgjakt i starten av hjortejakta, og muligheter for (lang) forlengelse for de fleste.

Spørsmålet er vel om folk virkelig ønsker å forlenge jakta. I min hjemkommune har vi 5 storvald og med forrige ordning har vi hatt ulik praksis i flere områder. Noen har hatt "gammel" jakttid (25/09-01/10 og 10/10-31/10) samt forlengelse til 14.nov. Noen har droppet pausen og jaktet i ett fra 25/09 til 14/11, og i mitt lokale storvald har vi vedtatt jakttid fra 1.okt til 31.okt.

 

Jeg ser ingen grunn for vår del til å forandre på dette, og om vi skal forandre tviler jeg på at vi forlenger jakta men vi kan eventuelt flytte den enda lenger ut på høsten (10.okt til 14.nov f.eks). Dette står vi jo fortsatt fritt til, så vidt jeg kan forstå.

 

I år hadde vi 98% felling og av 17 jaktfelt fylte 10 av dem kvota på under 10 dager, 5 jaktfelt jakta mellom 10-16 dager, og 2 jaktfelt (der jakta er delt mellom flere jaktlag) jakta over 20 dager. I snitt ble det jakta 7,4 jegerdager pr felling, dvs at hvis vi har ei kvote på 10 elg og er 6 jegere på laget ville vi brukt 12 jaktdager på å felle kvota. På mitt jaktlag felte vi 15 elg på 7 jaktdager. Vi trenger ikke å jakte til jul!

 

Joda, det er fordeler og ulemper med å utvide jakta. Fordelen er åpenbar for de som leier ut jakt på ukesbasis. Lengre jakt gir flere uker å leie ut. Har du 20 elg på kvota, kan du leie ut ukesjakt med 2 dyr i kvote i 10 uker, og noen klarer sikkert ikke å felle sine 2 elger så kanskje klarer du å leie ut 16 uker. Ulempen ligger heller der det er "grunneierjakt", og det blir helt unødvendig å ta fri for å jakte elg, for dette rekker en jo på helgene. Jeg tror dette kommer til å gi en stygg effekt på "profesjonaliteten" til elgjegerne. Det er ikke lenger ei jakt for de som satser på elgjakt, og som bruker feriedagene sine på førsteuka.

 

Synes for øvrig at oppsummeringsnotatet til Miljødir er veldig fornøyelig lesning. Leser litt mellom linjene at man har valgt å bruke "føre-var"-prinsippet der høringssvarene ikke var helt sånn som miljødir hadde håpet på...

 

http://www.miljodirektoratet.no/Documents/Nyhetsdokumenter/Oppsummeringsnotat%20jakttid%202017-2022.pdf

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg er ihuga elgjeger med et par bikkjer på stallen, så er jeg lite begeistra for mulighetene for elgjakt i tre måneder. Det bør gå greit å skyte de dyra en skal på fire uker. Hvis ikke, jakter en ikke hardt nok eller har rett og slett ikke nok dyr i terrenget.

Heller større muligheter for individuell jaktstart i kommuner og storvald. En ordning der de 4 ukene begynner å løpe fra 1.jaktdag.

Da kan en tilpasse jakta etter lokale forhold.

 

Har liten sympati for de som ønsker å selge kvota flere ganger, for maks profitt. Det kan ikke være bra for elgen å bli jaga på i månedsvis. Synes vi bør ta større hensyn til ro i brunsten og la elgen få ro og tid til å feite seg opp før vinteren.

 

Trekkelgen vokser heller ikke opp av jorda, som ei anna påskelilje. Den kommer fra områder der den har blitt jakta på fra jaktstart.

 

Når vi jakter elg så begrenses også i en viss grad andres muligheter for å bruke naturen. Uansett hvor positivt innstilt vi er til samjakt og turgåere, så er det noen som synes det er utrivelig å være i skogen i elgjakta. Det finnes også desverre storviltjegere med en antikvariatisk holdning til småviltjegere og andre brukere av naturen.

 

Med så mye fryseboksmentalitet og i et land der misunnelsen er større enn kjønnsdrifta, så er jeg redd for de nye jakttidene desverre fører til utvida elgjakt i mange områder.

Link to comment
Share on other sites

Vaskebjørn har vel vært på rømmen etter ulovlig hold på Bergens-kanten, samt ett par andre plasser.

Muflon finnes i enkelte hegn på østlandet og i Sverige.

 

Begge deler er vel uønskede arter. Derfor føre var sikkert.

Den spesifikke vaskebjørnen var vel sterilisert og hadde holdt alle krav til husdyr ellers?

 

/avsporing

Link to comment
Share on other sites

Overraska over at de fjerna jakt på svartbak. Virkelig overraska.

Jeg skjønte egentlig at denne kom. Få bryr seg om den, så det blir ikke "storhælvet" om de fjerner den.

Men det er jo særdeles betenkelig at Miljødirektoratet stopper jakten på gråmåke og svartbak, to av de viktigste predatorene på ærfugl og fiskemåke. (Som de også har stoppet jakten på. For øvrig den eneste arten man ser uansett hvor man befinner seg i Norges langstrakte land).

Denne utviklingen med at de tar litt og litt hver gang jakttidene revideres er ikke bra. Men en ting skal de ha, de prøvde noe halvhjertet å åpne for jakt på måltrost og svarttrost. Her er konklusjonen:

 

Direktoratet foreslo jakt på to nye trostearter, måltrost og svarttrost. Begrunnelsen for forslaget var at begge artene har solide bestander, og at jakt på måltrost og svarttrost kan begrense uttaket av de jaktbare artene rødvingetrost og gråtrost, som begge er i tilbakegang over store deler av Europa. Tilbakemeldingene fra høringen viser imidlertid at jakt på måltrost og svarttrost ikke er ønskelig. Det er sterk og bred motstand mot forslaget, og liten støtte.

Miljødirektoratet fastsetter ikke jakttid for svarttrost og måltrost.

 

Her har de i all hovedsak basert vedtaket sitt på hva 44 privatpersoner og NOF mener (tenke seg til at NOF er i mot fuglejakt). Det er overhode ingen faglig grunn for å ikke åpne for jakt på disse artene. Veldig betenkelig at direktoratet baserer sine vedtak på følelser.

Link to comment
Share on other sites

Heller større muligheter for individuell jaktstart i kommuner og storvald. En ordning der de 4 ukene begynner å løpe fra 1.jaktdag.Da kan en tilpasse jakta etter lokale forhold.
Dvs., man bør starte elgjakta 26. november, og jakte fram til jul? :mrgreen: (Forresten ikke helt dumt når det gjelder kalv, i områder med lite snø vokser de langt utover høsten).
Synes vi bør ta større hensyn til ro i brunsten og la elgen få ro og tid til å feite seg opp før vinteren.
Hensynet til dyra og parringstida tilsier ro rundt 1. oktober, hensynet til at jegerne kan få jakte når det er lange dager og (forhåpentligvis) bra vær, tilsier tidligere jaktstart. Min bror foreslo følgende for flere år siden: La elgjakta starte første lørdag i oktober. Det vil gjøre det lettere for jegere som kommer langveis fra, og/eller som tar ei uke ferie. Grunneierlag, storvall, bestandsplanområder, eller store grunneiere har jo muligheter til å bestemme dette.
Når vi jakter elg så begrenses også i en viss grad andres muligheter for å bruke naturen. Uansett hvor positivt innstilt vi er til samjakt og turgåere, så er det noen som synes det er utrivelig å være i skogen i elgjakta. Det finnes også desverre storviltjegere med en antikvariatisk holdning til småviltjegere og andre brukere av naturen.
Vi har jo muligheten til å jakte rådyr og hjort fram til 23/12, gjør det noen forskjell at vi også kan felle elg når vi er ute, hvis vi har kvote igjen?
Med så mye fryseboksmentalitet og i et land der misunnelsen er større enn kjønnsdrifta, så er jeg redd for de nye jakttidene desverre fører til utvida elgjakt i mange områder.
Dette utsagnet går, etter min mening, i kategorien "oppgulp". Og hva mener du med "utvida elgjakt"? Er kvoten felt i slutten av september, blir det ikke mer elgjakt på det vallet før neste sesong.
Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter elg (Grane i Nordland) kan været være så som så med lang barfrost, men også en meter snø tidlig på høsten.

Laget er grunneiere som tar en uke fri fra jobb i starten av jakta og jakter intensivt, men som sagt, været er en faktor som ofte har stor innvirkning på resultatet den første uka.

 

Som oftest opplever vi at det er elg igjen på kvoten på fem dyr etter denne første uka, og det å kunne jakte utover høsten i helgene for å ta ut de siste dyra vil i hvert fall for oss bety en stor fordel.

Flere av grunneierne har jobb utenom kommunen, og det er ikke alltid enkelt å få ting til å gå opp tidsmessig.

Så rent umiddelbart ser jeg bare fordeler med fast utvidet elgjakt til 23.12, da har man en stor grad av fleksibilitet til å ta ut kvoten.

Link to comment
Share on other sites

Jegere er sine egne verste fiender, og altfor ofte også... Er det så tungt å prøve å sette seg inn i andres behov og måter å jakte på? Ikke alt som passer meg alltid, men jeg unner andre mulighetene uansett. Og fleksibilitet trumfer rigide A4 strukturer alltid. Utrolig hvor mange som vurdere alt utifra sin egen måte å gjøre ting på, og da en rigid vurdering, 'alle' andre er visst idioter! Rett og slett trist, resten av glosene skal jeg holde igjen...

Link to comment
Share on other sites

så er jeg redd for de nye jakttidene desverre fører til utvida elgjakt i mange områder

Det er vel hensikten? Å få avskytingen opp mot ønsket nivå?

 

Hensikten, om en dømmer ut fra oppsummeringen av høringsuttalelsene, er å få en mer enhetlig jakttid for hele landet, og å gjøre det enklere med næringsutvikling opp mot jakt (bl.a pga reduserte inntekter fra småviltjakt). I grove trekk.

 

Jeg tror man får en mindre enhetlig jakttid med dette, for jeg tror svært mange vil lage egne innskrenkninger, kanskje først og fremst på storvald-nivå (som vi ser hos oss), og dette gir veldig lokale tilpasninger.

 

Det jeg kanskje er mest skeptisk til, er der man åpner for jakt i hele perioden og enten baserer seg på helgejakt eller på utleie av jaktuker hele høsten utover. Ikke for elgjakta sin del, men for annen jaktutøvelse - i første rekke småvilt og rådyr. Elgjakta er såpass viktig inntektsmessig for grunneierne at det veldig lett blir slik at elgjegerne får en høy preferanse. Kanskje spesielt der det er privatsalg av jakt til andre enn grunneierne selv. Så joda, jeg er med på argumentet lenger opp her at lengre jakttid gir større mulighet for de som ikke kan ta seg fri ei uke for å jakte. Men det gir mindre mulighet for de som ikke har tilgang på elgjakt overhode. Samtidig vil jo, som flere har påpekt, ikke kvotene nødvendigvis bli større pga lengre jakt. Så i verste fall må en basere seg på å leie flere perioder for å felle like mange dyr.

 

Det positive er at mer tilgang på flere utleieuker, kan gi en betydelig prisnedgang på elgjakta... Vi går fra 4 til 12 jaktuker (for de som har brukt ordinær jakttid med pause), noe som tilsier at det blir betydelig flere jaktperioder som kan leies ut...

Link to comment
Share on other sites

Synes for øvrig at oppsummeringsnotatet til Miljødir er veldig fornøyelig lesning. Leser litt mellom linjene at man har valgt å bruke "føre-var"-prinsippet der høringssvarene ikke var helt sånn som miljødir hadde håpet på...

 

De er faktisk lovpålagt å følge føre var prinsippet, det kommer ganske tydelig frem av Naturmangfoldloven:

 

"§ 9.(føre-var-prinsippet)

Når det treffes en beslutning uten at det foreligger tilstrekkelig kunnskap om hvilke virkninger den kan ha for naturmiljøet, skal det tas sikte på å unngå mulig vesentlig skade på naturmangfoldet. Foreligger en risiko for alvorlig eller irreversibel skade på naturmangfoldet, skal ikke mangel på kunnskap brukes som begrunnelse for å utsette eller unnlate å treffe forvaltningstiltak."

Link to comment
Share on other sites

Så er det også viktig å huske § 7. i samme lov som sier at prinsippene i §§ 8-12 skal legges til grunn som retningslinjer i offentlig myndighetsutøvelse, og at det skal fremgå av beslutningen at prinsippene i §§ 8-12 er blitt vurdert. Prinsippene representerer således ingen rettslig skranke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@Jegermeisteren.

Det du kaller oppgulp, det er nøyaktig det jeg mener å observere og tror er bakgrunnen, for at det f.eks noen plasser jaktes på alt for høye kvoter i åresvis. Og at det jaktes alt for hardt og lenge. Jada det er selvsagt unødig flåsete skrevet, men er også et utrykk for frustrasjon. Det er ikke populært å snakke om moderasjon. Eller påpeke at de tidene da jaktlaget kunne hente ut et par tonn med kjøtt som kunne selges for gode penger, de er faktisk forbi. Vi har nå hatt som et eksempel alt for høye kvoter i over 10 år på et av laga jeg kan jakte på. I år blei 12,5% av kvota felt. Situasjonen er nesten tragiekomisk den, når en liten piggokse blir forsøkt delt i 35 likeverdige parter. Når denne kvota på tross av elendig fellingsprosent og resultater fra sett elg skjema som ligger langt under målsetningen, opprettholdes år etter år, da har man glemt noe viktig. Det følger et ansvar med jaktretten.

Det er rett og slett nesten ikke elg igjen i storvaldet og det er nesten like dårlig hos nabovalda. Jakter også i et par nabokommuner og det er tragisk å se at vi ikke evner å lære av egne og andres erfaringer. Skal ikke påstå at jeg har noen fasit eller er noen forvaltningsekspert. Men jeg vet iallefall om et par ting som har vist seg å ikke være så lurt.

 

Isolert sett er dette foråvidt ikke noe problem, men det viser de utfordringene en står ovenfor når bestandsplanområdene er så små som de er. Fram til vi får en enhetlig forvaltning over mye større områder er jeg imot muligheten for lengre jakttid.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har gråmåke og svartbak blitt ikke jaktbart vilt? Det har vel ikke vært noen merkbar nedgang i bestanden slik jeg har opplevd det. Og ikke har jeg hørt noe om at dette er arter vi bør begrense jakten på tidligere. Kan hende sovet i timen her jeg....???

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med 900SS. For regulert jakt er jakttider uvesentlig med mindre man gjør jakttiden for kort til at kvoten kan tas ut. Men det er en helt meningsløs måte å regulere på, går bestanden ned må kvotene eller avskytingsmønsteret endres. Om man bruker en uke eller tre måneder på å fylle kvota spiller ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Vi har nå hatt som et eksempel alt for høye kvoter i over 10 år på et av laga jeg kan jakte på. I år blei 12,5% av kvota felt. Situasjonen er nesten tragiekomisk den, når en liten piggokse blir forsøkt delt i 35 likeverdige parter. Når denne kvota på tross av elendig fellingsprosent og resultater fra sett elg skjema som ligger langt under målsetningen, opprettholdes år etter år, da har man glemt noe viktig. Det følger et ansvar med jaktretten.

Det er rett og slett nesten ikke elg igjen i storvaldet og det er nesten like dårlig hos nabovalda.

 

Det er kanskje et spørsmål om dette er i nærheten av tjenesteforsømmelse fra kommunalt viltansvarlig. (Må legge til at jeg ikke kjenner tankegangen bak kvotesettinga i området). Et av prinsippene som ligger til grunn for forvaltninga av elg er retta avskytning. Hvis en har en fellingsprosent på 12.5% er dette prinsippet totalt forbigått, for da plukker man i praksis bare ut de dyra fra kvota som en klarer å få tak på. Altså i prinsippet ei frikvote som fratar forvaltningsmyndighetene (i alle ledd) muligheten til å styre avskytninga.

 

Dette er for øvrig også en av fordelene med dagens relativt korte elgjakt - en har mulighet til å vurdere kvotestørrelse, og om denne er riktig på det enkelte jaktfelt og det enkelte bestandsplanområde. Klarer en ikke å fylle kvota innenfor første 3/4 av jaktperioden på ett jaktfelt, bør kanskje en del av restkvoten overflyttes til jaktfelt som klarer å fylle kvota. Eller kanskje bør en redusere.

Link to comment
Share on other sites

@Jibrag Det du beskriver kan ikke lengden på jakttiden få skylden for, lang eller kort. Og å bruke tiden det tar å fylle kvota til å vurdere flytting av kvote til andre felt blir helt feil, så feil at jeg ikke har ord. Jaktlag jakter på forskjellig vis, vi jakter stort sett i helgene, og det vises på dyrene. De holder til på sitt område, er lite stresset osv. Fungerer veldig bra for oss. Lengre jakttid vil gjøre det mulig å ta ut det dyret man ønsker, og ikke første og beste.

 

Jeg ser kun fordeler med lengre jakttid.

 

Feil i forvaltningen på det nivået du beskriver bør vurderes å anmeldes! Om ikke annet for å få belyst problemet.

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeisteren. Det du kaller oppgulp, det er nøyaktig det jeg mener å observere og tror er bakgrunnen, for at det f.eks noen plasser jaktes på alt for høye kvoter i åresvis. - I år blei 12,5% av kvota felt. Situasjonen er nesten tragiekomisk den, -
Jeg må vel svare, siden dette innlegget var adressert til meg. Men "Jibrag" har alt skrevet det korrekte svaret:
Det er kanskje et spørsmål om dette er i nærheten av tjenesteforsømmelse fra kommunalt viltansvarlig.
Ikke bare "i nærheten", nei. Det er, for meg, ganske uforståelig at en slik bestandsplan kan bli godkjent av den kommunale viltforvalteren, som igjen får råd fra fylkesnivå, og fra DN og Hjorteviltregisteret.

 

Som andre også har skrevet, dette har lite eller ingenting å gjøre med jakttider.

Link to comment
Share on other sites

Det er et eksempel for å vise at når forvaltningen og avskytingen ikke er bærekraftig, så er faktisk lengden på jakta avgjørende for hvor mye "galt" man rekker å gjøre. Da er det stor forskjell på om det jaktes i en eller i tre måneder.

Det er derimot vanligvis ikke noe problem å drive retta avskyting og fylle en "riktig" kvote på en måned hvis man vil.

 

Men hvis en ikke ser hvordan lengre jaktid forsterker effekten av feilslått forvaltning. Og ikke har noen erfaring med at det også er andre prioriteringer enn en bærekraft som ligger til grunn for forvaltningsplaner som sendes inn fra storvalda og vedtas i kommunene. Og at det faktisk også er en viss kortsiktig gevinst å hente i å være den som gir seg sist, selv om alle burde skjønne at det hadde vært lurt å ta det litt med ro.

Ja da får jeg heller slå meg til ro med at dette kun er enkeltstående tilfeller og at forvaltninga i resten av Kongeriket er i sin skjønneste orden. Da har jeg rett og slett tatt feil og vært for navlebeskuende. Og unner alle den berikelsen muligheten for lengre jaktid vil være mtp flere fine opplevelser i skogen, økte muligheter for inntekter fra utleie og muligheten til å plukke ut akkurat de riktige dyra.

Nå er det heller ikke slik at det blir noen tvang om å jakte i tre måneder, så jeg har fortsatt muligheten til å gi meg mens leken er god.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...