Jump to content

Må vi utrydde hjort og rein?


Haavard

Recommended Posts

Med dei dårlige tennene som reinen på hardangervidda har så betviler eg den klarer å gnage gevir i det heile... Har heller aldri observert slikt på hverken Hardangervidda eller Setedsalsheiane. Om gevirgnaging er ein naturleg adferd hos villreinen pga. mineralmangel el. så vil eg også tru at dette har skjedd i like lang tid som reinens eksistens.

Ser det som meire sannsynleg at smittekilda er industrielt protein som er tilført villreinområde med utbrudd av cwd i store kvanta over lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har posta link til denne så vidt eg kan sjå:

 

SKRANTESJUK ELGOKSE VAR 13 ÅR - Jegeravisen.no

 

Forøvreg: "Mattilsynet oppfordrer alle som ferdes i skog og mark og ser syke eller døde hjortedyr, om å melde fra til Mattilsynet."  Dei eg kjenner som har meldt frå om daud hjort har fått tilbakemelding om at "Det er det grunneigars ansvar å få fjerna!"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

https://www.hjortevilt.no/nytt-prosjekt-kartlegger-hjortevilt-pa-hardangervidda-og-i-setesdal/

Saksa frå Vinje kommune si heimeside:

 

Merking av villrein og elg med bruk av helikopter vil skje på Hardangervidda og Setesdal med tilgrensa område i kommunane Hol, Nore og Uvdal, Rollag, Tinn, Vinje, Bykle, Suldal, Valle, Ullensvang, Eidfjord, Ulvik.

Hjort vil bli merka frå bakken på utvalgte stadar utan bruk av helikopter i den same perioden.

 

 

 

Vil meine at dette prosjektet bærer preg av hastverk...!

 

Det skal altså foregå i den mest sårbare tida etter at viltet har gått på vinterbeite.

 

Dyra er i mars-april langt ut i drektighetstida.


Mesteparten av hjort og elg som dei finner i dei områda på den årstida der merkinga skal pågå  er sannsynlegvis stadbunde dyr. Håpar dei vil fylgje opp med ei merking av tilsvarande dyr på ettersommaren for å få eit meire korrekt bilde av trekkmønsteret til hjort og elg.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1. møte om villrein og tiltak mot spredning av cwd er avholdt. 

Her  er sakene dei skal jobbe videre med...

 

  • redusere villreinbestanden på Hardangervidda
  • minimere andelen voksen bukk i bestanden på Hardangervidda
  • forhindre inn- og utvandring av rein til Hardangervidda
  • redusere eller holde omkringliggende hjorteviltbestander på et lavt nivå
  • utvide villreinens arealbruk på Hardangervidda
  • hindre menneskeskapte samlingsplasser for hjortevilt

Eg vil anbefale denne gruppa å ta kontakt med Canada og USA for å søke råd om kva tiltak som bør jobbes videre med. 
At jaktlaga rundt vidda skal ramponere elg, hjort og rådyrstammene sine for at ein skal  spare på cwd smitta rein vil neppe bli godt mottatt...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For lang til å kopiere inn. Satser på at den ikkje blir flytta eller fjerna.

http://www.hardangervidda-fjellstyra.no/web_documents/fjelloppsyn/2021-02-03__villrein_pa_hardangervidda_og_cwd_-_dialogmote.pdf

 


Ser det jobbas ut frå totalt andre vinklinger enn det dei gjer i USA og Canada. 
Mål nr.1, 2 og 3 der er å stoppe smitten med alle midler som finnast før den etablerer seg. 

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Legger spesielt merke til at den lokale forvaltninga vil skyte ut all elg som beiter i villreinområda. 
Vi som jakter hjort og elg rundt og i dette området har ikkje blitt forspurt om vi vil vere med på eit slikt tiltak. Kvotene for neste planperiode er så godt som bestemt og dei er omlag uendra... 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Brevet frå MD er det ikkje mange som har lest.
Snubla over det i postlista hos kommunen og nappa tak i det. Ingenting er uttalt frå kommunen. Har heller ikkje sett noko i media.


Brevet omtaler omlag like tiltak som områda rundt Nordfjella vart pålagt i 2019, der vart det støy. Forskjellen her er at tiltaka for elg og hjortestamma i områda rundt Hardangervidda  ikkje vil ha ein utløpsdato ettersom villreinen der ikkje skal saneres.

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Trenger vi flere toppredatorer enn mennesket? Altfor mange glemmer at mennesket er en del av naturens mangfold, og at en natur med dagens dyre og planteliv uten mennesket aldri har eksistert.

Når det gjelder ulv som medisin mot skrantesjuke er det mange spørsmål. Vil ulven kunne bli smittet når den spiser rygg og hjernedeler av angrepne dyr? Vil smitten kunne spres med ulvemøkk?

Før dette er besvart tilfredsstillende tror jeg det er best å unngå ulv siden den streifer mye lengre enn andre rovpattedyr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jegerlærling said:

Få satt ut ulv i de berørte sonene.  -   - 

*dukker kjapt, og gjemmer meg*

 

Ja, jeg tror du må gjemme deg godt, når du fremmer slike synspunkter, på et forum der mange har kjennskap til viltøkologi.

 

Det er en utbredt overtro at rovvilt har en overnaturlig evne til å diagnostisere sykdom, og dermed tar ut de syke dyra, lenge før de vet at de er syke, eller viser noen tegn på sykdom..

 

Rovviltet skal ha mat, og byttene blir de dyra som "befinner seg på feil sted, til feil tid". Over tid blir det, for hjorteviltet, de individene som har minst evne til å forsvare seg, dvs. kalvene. Sammenlign fellingsstatistikken for elg for Trysil og Steinkjer, så ser en hvordan introduksjon av ulv virker.

 

Dette blir dobbelt feil for skrantesyke, i og med at det er en sykdom som har lang inkubasjonstid, og dermed rammer velvoksne individer. Disse kan forsvare seg mot rovvilt, inntil de når "terminalfasen". Rovviltet får nøye seg med de friske kalvene/ungdyrene. Introduksjon av rovvilt vil dermed ØKE andelen individer i stammen som kan være syke/smitteførende.

 

Hvis formålet bare er å desimere bestanden, til et nivå der smittespredningen er mindre, gjør, som @Per-S skriver, rovviltet mennesket denne oppgaven tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå at andelen syke har betydelse, det må være antallet som er viktig. 

 

Ulven kan helt sikkert ikke ta ut et nysmittet individ, men når individet begynner å vise symptomer blir det noe annet. Jeg forestiller meg at den fysiske svekkelsen kan starte flere år før vi ser at dyret bør avlives. 

Altså vil en predator kunne halvere tiden et smittefarlig dyr er i flokken. 

 

At ulv skulle kunne spre smitten er helt usannsynlig. 

Edited by Haavard
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

On 7/17/2021 at 3:36 PM, Haavard said:

 

 

At ulv skulle kunne spre smitten er helt usannsynlig. 

Man må vite at CWD hverken er virus eller bakterie, smitten er dna i dyret sitt protein.  Altså er dyret smittebærer så lenge som dna er uskadet, faktisk i åresvis. 
Rester av eit smitta hjortevilt kan rovdyr eller fugl frakte over lange avstander. Dette på lik linje som beitedyr teoretisk sett kan ha rester av avføring  pels mm. frå smitta dyr hengande fast på kroppen…


 

Ulven feks. vil ta sjuke dyr, ete det beste og la restene ligge fritt eksponert…

Link to comment
Share on other sites

On 7/17/2021 at 3:36 PM, Haavard said:

At ulv skulle kunne spre smitten er helt usannsynlig. 

Har du noe kunnskap om dette, eller er det noe du synser?

Et prion er svært bestandig, og blod og kroppsvæsker kan transporteres av rovdyr og åtseletere. Om prionene vil overleve en tur gjennom fordøyelsessystemet til et rovdyr har jeg ikke lest noe om, men det kan ikke utelukkes. Det er kjent at det kan overleve koking over lang tid.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

….

Det er kjent at det kan overleve koking over lang tid.

Varmebehandling fungerer, men du må opp i 5-600 grader for å vere sikker…

 

Ser at data frå dyreposisjoner vil bli offentlig med kun 24t forsinkelse under haustens jakt på hardangervidda.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

Har du noe kunnskap om dette, eller er det noe du synser?

 

 

Det er i utgangspunktet ren synsing, men logikk løser de fleste problem i livet og jeg er ganske logisk.

 

For at ulv skal kunne spre smitten rekker det ikke at de tar den med seg, smitten må også komme tilbake til en ren - og hvordan skulle det kunne skje? 

I teorien er det så klart mulig, men... 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Haavard said:

og jeg er ganske logisk

Vi vet at prionsykdommer kan bryte artsbarrierer.

Vi vet at ulv angriper byttedyr med bitt.

Vi vet at prioner finnes i spytt og kan spres med bittskader.

Vi vet at noen byttedyr unnslipper med bittskader.

Vi vet at rovdyr kan bringe med seg biologisk materiale fra dyr de angriper til andre steder.

Vi vet at ulv streifer langt og kan spre biologisk materiale over store avstander.

Vi vet at ulv følger hjortedyr og har tilhold i biotoper for hjortedyr.

Vi vet at prioner overlever lenge i naturen og kan smitte dyr som kommer i berøring med dem.

 

Den logiske konklusjonen av dette er at ulv som predator på smittede dyr er en unødvendig og ukjent risiko for spredning av prionsykdom og bør unngås.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Haavard said:

 

 

For at ulv skal kunne spre smitten rekker det ikke at de tar den med seg, smitten må også komme tilbake til en ren - og hvordan skulle det kunne skje? 

 

Alt @Per-S skriver er velkjent, i tilleg så veit man at planter kan ta opp nok prioner for smittespredning. Rester mistes av rovdyr på beitegrunn. Gamle reinsgjetere på Austhei kunne også fortelle at i museår så drepte og åt reinsdyra smågnagere. Altså er smittevegen tilbake mange og sannsynlege.
 

Som dei seier over dammen, prionsjukdom må stoppes med alle midler, når den er etablert så er det over…

Bekjempelsen av CWD på Nordfjella var eit resultat av handling, på Hardangervidda så er tiltaka eit resultat av politikk og økonomi…

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, tussehaugen said:

så drepte og åt reinsdyra smågnagere

Det samme gjør hjorten, småfugler og frosker er heller ikke trygge.

Det mest ekstreme jeg vet om er en hjortekolle der det under utvomming ble funnet at vommen flere steder var vokst fast i bukhulen. Årsaken var et leggbein av et dyr som lå i vommen og hadde punktert vomma flere steder slik at de hadde vokst sammen når det grodde. Beinet var vel ca 15-20 cm langt.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en tam rein gående i hagen i årevis da jeg vokste opp, jeg så selv at den løp etter og spiste lemen da det var smågnagerår.

 

Samme reinen ble etterhvert syk av noen parasitter som har snegler som mellomvert. Hvis prioner kan krysse artsbarrieren mellom snegler og pattedyr, så sprer det seg slik:

Hjortedyr har sjukdom, de dør og spises av ulike fugler og dyr som driter ut prioner over halve fjellet. Snegler spiser drit. Snegler klatrer rundt på gras, hjortedyr spiser gras og får uforvarende i seg snegler. 

 

På denne måten kan smittestoffer raskt spres over store avstander. Hvis en ulv dreper og spiser en prionsyk rein, så kan den ulven drite ut igjen prioner milevis unna. Området rundt ulvedriten kan da en uke senere være fullt av smittebærende snegler, og så kommer det en reinflokk og beiter der.

 

For øvrig så gnager jo rein på hverandres gevir for å få i seg kalk, det er kanskje ikke utenkelig at de er litt kannibaler hvis de finner bein liggende rundt om.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...