Jump to content

Må vi utrydde hjort og rein?


Haavard

Recommended Posts

Betalingsmur.

 

Som er det pressen skal tjene penger på. I dette (og mange andre) tilfellet sier nettadressen tilstrekkelig til at vi oppfatter poenget. Men det bør poengteres, når man linker til betalingssider.

 

I en annen betalingsartikke (i Nationen) sies at jakta er utvidet til 7. oktober.

 

Fortsatt "skitt jakt", til dere som er "på viddene"!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Jegermeistern said:

 I dette (og mange andre) tilfellet sier nettadressen tilstrekkelig til at vi oppfatter poenget.

 

 

Men i dette tilfellet var ikke adressen tilstrekkelig!

Jeg leste at man kunne jakte overalt, men det var visst bare noen som kunne jakte noen steder... 

Link to comment
Share on other sites

Var vel eit hint om kva som skjer og kva veg villreinstamma tar vegen.

Tipper det kjem uttak etter jaktslutt, litt for forsking, litt skada, litt osv og plutselig var der kun 500 rein igjen….

 

 

Det er også ute ei haste høring på endring av jakttider for elg og hjort rundt h.vidda.

Må nok finne meg nye jaktområder om nokre år, her oppe blir det snart glissent…

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

"Mannen ville fra nissen flytte", heter det i visa.

 

Det er visst heller ikke så lett å bli kvitt skrantesjuka:

 

https://www.nrk.no/nyheter/har-funne-frykta-sjukdom-i-jorda-1.15701120

 

Dette skulle kanskje tyde på at det noen av oss var skeptiske til, å bruke området til beite for sauer, kanskje ikke er så lurt, hvis sauene kan få med seg jordpartikler fra fjellet?

Link to comment
Share on other sites

Takk for link @Jegermeistern. Synd de har funnet mer smitte. Det står mange plasser at prionene spres med avføring, men jeg har aldri hørt at det samles inn avføringsprøver. Men nå hadde jeg ikke hørt om disse jordprøvene før heller….

 

Det har kommet en del info om CWD i Norge som var nytt for meg. 
- Vetinst tenderer mot at det ikke er identisk sykdom som i Nord-Amerika og at smitten dermed ikke kommer derfra (museforsøk)

- Dyr er antakeligvis mottakelige for smitte i varierende grad. All smitten i Nordfjella var hos «gentyper» som utgjør ca 50 pst. av bestanden. 
 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, BearBeer said:

Takk for link @Jegermeistern

- Vetinst tenderer mot at det ikke er identisk sykdom som i Nord-Amerika og at smitten dermed ikke kommer derfra (museforsøk)


 


 

At smitten ligg i jordsmonnet i lang tid er ikkje nytt, planter kan også ta opp smitten og bringe den tilbake til viltet. Alt dette er gammalt nytt som ein enkelt finner i info frå USA/Canada. 

 

Dei er også klar over at det er spredningsrisiko med beitedyr, dette blir ikkje offentlig uttalt direkte.  Det er slik i dag at dei kommuner som har bufe på utmarksbeite i områder der det er påvist CWD, då må alt deira hjortevilt testest på lik linje som i kommuner ned påvist CWD. Og den lista over kommuner er lang…


Så har dei tilnærma lagt bort hypotesen om at smitten er overført frå USA/Canada, dermed er også teorien om luktestoff osv. historie. Derfor må teorien om det er utkjøring av industrielt protein i villreinområda som er årsaken undersøkes.

Det er snaut igjen  fleire teorier om kvar smitta kan stamme ifrå no…

 

Det som også er ille i denne saken er at det er mange som er blitt CWD fornektere. Både ordførere, byråkrater og lokalforvaltning fornekter at CWD er eit problem…

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

https://podcasts.apple.com/no/podcast/jegerpodden/id1387208771?l=nb&i=1000537152212
 

 

Ikkje ofte eg er innom denne podcasten lengre, minner for mykje om bladet villmarksliv. Akkurat denne episoden var interresant og informativ.

Intervju med Bjørnar Ytrehus frå Nina om CWD. 

 

Kommuner rundt Hardangervidda i tilleg til Bykle og Suldal har no fått uvida jakttid på elg og hjort fram til 31.1.2022

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

ehjem skrev (1 time siden):

Dette er etter min mening gode nyheter.

Betalingsmur:

https://www.jeger.no/skrantesyke/mattilsynet-og-miljodirektoratet-avblaser-statlig-nedskyting-pa-hardangervidda

Hovedpunkt er:

"Etter ei samla vurdering mener direktoratene det ikke er tilrådelig å gjennomføre ekstraordinære uttak av villrein vinteren 2022."

 

Av to mulige tragiske alternativ så var dette det værst tenkelige.
Eg forventer no at dei som stod opp og imot dei planlagte tiltaka setter inn andre tiltak for å hindre at CWD ikkje sprer seg vidare. Utan tiltak så vil smitta spre seg, det vil bety starten på slutten for både hjorteviltet, tamrein og sannsynlegvis også alt utmarksbeite i både Norge og Sverige…

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tussehaugen said:

Av to mulige tragiske alternativ så var dette det værst tenkelige.
Eg forventer no at dei som stod opp og imot dei planlagte tiltaka setter inn andre tiltak for å hindre at CWD ikkje sprer seg vidare. Utan tiltak så vil smitta spre seg, det vil bety starten på slutten for både hjorteviltet, tamrein og sannsynlegvis også alt utmarksbeite i både Norge og Sverige…

Her er jo både eksperter og synsere ganske delt på hva som bør gjøres, og det er jo ikke så rart siden det ikke finnes noen vellykket løsning på dette å vise tilbake på. Jeg er helt blank på hva som vil være den beste løsningen, men syntes nedskytningen i sone 1 virket lite gjennomtenkt. Dette var det første offisielle møte med cwd på villrein i Norge, så jeg kan på et vis skjønne det. Med ca 2800 felte villrein på Hardangervidda i 20/21 (minus 120 kalver i 2020 og sikkert noen flere i år som ikke blir testet), så er det bare funnet en positiv prøve. Da syntes jeg at det virker litt drøyt å gå bananas i villreinstammen enn så lenge. Så jeg er positiv til denne utsettelsen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skumlest litt av innstillingen fra utvalget, har jeg feset meg ved to "detaljer":

 

1: Det viktigste er å redusere antall bukker 3,5 år +. Dette kan ha flere årsaker, først og fremst at CWD blir vanligere jo eldre dyret blir, at brunstaktiviteter bidrar til spredning, og at reduksjon av eldre bukker har mindre skadevirkning på bestanden enn nedskyting av eldre hunndyr.

 

2: Dette arbeidet omhandlet jo eventuell ekstra nedskyting nå til vinteren. Og da vil det jo være "en smule" vanskeligere å avgjøre om et hanndyr, uten gevir, er 3,5 år og eldre, eller om det er yngre. Eventuelle målrettede tiltak mot velvoksne bukker bør derfor settes inn på andre tider av året.

 

Jeg vil "SPÅ" at vi nok vil se andre tiltak med tid og stunder.

Link to comment
Share on other sites

ehjem skrev (17 minutter siden):

Dette var det første offisielle møte med cwd på villrein i Norge, så jeg kan på et vis skjønne det. Med ca 2800 felte villrein på Hardangervidda i 20/21 (minus 120 kalver i 2020 og sikkert noen flere i år som ikke blir testet), så er det bare funnet en positiv prøve. Da syntes jeg at det virker litt drøyt å gå bananas i villreinstammen enn så lenge. Så jeg er positiv til denne utsettelsen.

Akkurat sånn tenker jeg også. Hva om testene hadde blitt gjort for 30 år siden.. Hadde man funnet det da også. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ehjem skrev (25 minutter siden):

Her er jo både eksperter og synsere ganske delt på hva som bør gjøres, og det er jo ikke så rart siden det ikke finnes noen vellykket løsning på dette å vise tilbake på. 

Ekspertisen er ikkje delt og erfaringer frå CWD er det massevis av frå Usa og Canada. I tilleg er det masse erfaring frå scrapie her heime.

Har du høyrt podcast frå jegerpodden med veterinær frå Nina og lest gjennom rapporten frå mattilsyn og MD? 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

ehjem skrev (9 timer siden):

Med ca 2800 felte villrein på Hardangervidda i 20/21 (minus 120 kalver i 2020 og sikkert noen flere i år som ikke blir testet), så er det bare funnet en positiv prøve. Da syntes jeg at det virker litt drøyt å gå bananas i villreinstammen enn så lenge. Så jeg er positiv til denne utsettelsen.

Samme her. Synes det høres i overkant drastisk ut å gå for bestandsreduksjon/ekstraordinært uttak i vinter med bakgrunn i at det....som skrevet av ehjem....ikke er påvist CWD på innsendte prøver i høst, etter reinsjakta på Hardangervidda.

Når det er skrevet.....de fleste som jakter Villrein på Hardangervidda er veldig klar over konsekvensene......OM det blir påvist CWD på villrein på vidda høsten 2022

 

Her finner dere forresten en link til en YT video, som inneholder diverse opptak av villrein på Hardangervidda sommer 2021......samt mine betraktninger ang utfordringene og håndteringen CWD spøkelset.

 

Ang uttak av voksen bukk, så ser det bra ut på papiret, for å si et slik.

I praksis er det annerledes. På opptakene dere titter på nå/har titta på, ser man at voksen bukk andelen er fraværende, dvs det nesten ikke finnes ikke voksen bukk igjen, hverfall ikke på disse opptakene. Dvs at det blir mer og mer utfordrende å ta ut gjenværende bukk.

Merk at opptakene er gjort før jaktstart nå i høst.

Nå er det enda mindre voksen bukk igjen.

Så er det slik at jeg har ganske store ører.....og de ørene hører at det er en total på ca 7,5% voksen bukk igjen etter strukturtelling gjort nå i høst. Det kan ikke jeg forstå at er mulig.

Viltkameraopptakene viser noe annet. Det passerte ca 40% av all villrein som fantes på vidda, forbi viltkameraene, sommeren 2021

Igjen...jeg er glad jeg ikke steller med villreinforvaltning på vidda, som allerede nevnt i videosnutten. Det blir mer og mer utfordrende i årene som kommer, spesielt etter at villrein har kommet på rødlista.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (5 minutter siden):

Akkurat sånn tenker jeg også. Hva om testene hadde blitt gjort for 30 år siden.. Hadde man funnet det da også. 

Nei.


I bestander over dammen der smitten har etablert seg og dei ikkje klarer å stoppe den så reduseres antallet dyr pga. CWD. Om smitten fantes her for 30 år sidan så hadde me sett det samma her.

Link to comment
Share on other sites


Informasjon, forskning og konsekvenser av CWD finner ein massevis av dersom ein vil. Denne tråden feks. er stappfull…

Det som er heilt sikkert er dersom smitte finnes så vil den bli spredd. Dyr vil bli sjuke og tvilen blir feia til side.

Risikoen med å gjere dette er at inkubasjonstida er fleire år og smitten kan ligge i jordsmonnet i åresvis. CWD kan bli spredd til andre hjortevilt, tamrein og det vil vere umogleg å stoppe smitten. Den risikoen er ikkje eg villig til å ta, men eg ser min ordfører, Jon Rikard Kleven er meget villig til å ta risiko….

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tussehaugen said:

Ekspertisen er ikkje delt og erfaringer frå CWD er det massevis av frå Usa og Canada. I tilleg er det masse erfaring frå scrapie her heime.

Har du høyrt podcast frå jegerpodden med veterinær frå Nina og lest gjennom rapporten frå mattilsyn og MD? 

Jeg kan ikke se at det er unison enighet blant ekspertene i Norge om hvordan CWD skal bekjempes. Hadde det vært det, så hadde vi allerede vært i gang med en helt målrettet aksjon, uten diskusjoner og utsettelser underveis.

Klar at det finnes mye viten og erfaring blant forskere i NA, men det er vel ingen som har lykkes med å fjerne CWD fra områder/stammer hvor dette har etablert seg. Så det er begrenset med erfaring fra solskinnshistorier i bekjempelse av CWD.

Etter hvert er kanskje den beste erfaringen den fra sone 1 når man tilslutt får reetablert stammen og det har gått noen år. Da kan man se om dette fungerte, eller om man utslettet en hel villreinstamme til ingen nytte.

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (14 timer siden):

Av to mulige tragiske alternativ så var dette det værst tenkelige.
Eg forventer no at dei som stod opp og imot dei planlagte tiltaka setter inn andre tiltak for å hindre at CWD ikkje sprer seg vidare. Utan tiltak så vil smitta spre seg, det vil bety starten på slutten for både hjorteviltet, tamrein og sannsynlegvis også alt utmarksbeite i både Norge og Sverige…

 

Hva er det andre alternativet mener du? Å utrydde hele stammen på Hardangervidda?  

Link to comment
Share on other sites

Jeg tro, i og med at det ikke finnes en vellykket " fjerning" av CWD, så må man lære seg å leve med det. Da er det i mine øyne veldig dumt å drepe alle individene på forhånd. 

Tallet 1 påvist smittet av 2800 individer taler vell heller ikke for en fullstendig utrydding. Det var vell en 10 -15 av over 2000 dyr i Nordfjella. Nå er det ingen dyr igjen der.  Veldig sjelden at "naturen selv" utrydder en hel populasjon.

Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (1 time siden):

Jeg tro, i og med at det ikke finnes en vellykket " fjerning" av CWD, så må man lære seg å leve med det. 
….

Spørsmål.

Betyr det at du vil bruke smitta eller antatt smitta dyr til mat og er du villig til å eksponere deg sjølv for prioner i forbindelse med håndtering av viltet?

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (14 minutter siden):

Spørsmål.

Betyr det at du vil bruke smitta eller antatt smitta dyr til mat og er du villig til å eksponere deg sjølv for prioner i forbindelse med håndtering av viltet?

Alt vi foretar oss her i verden har en viss risiko. Angående CWD så forholder jeg meg til følgende. 

"Sykdommen har eksistert lenge i USA og har aldri blitt påvist hos mennesker. De vitenskapelige vurderingene som har blitt gjort sier at det er svært liten risiko for at mennesker skal bli smittet. Allikevel så har vi en føre-var holdning, kjøtt fra syke dyr skal ikke spises."

 Fra hjorteviltet.no

 

Før jeg kan tillate meg å føle en personlig frykt for å bli smittet av CWD så må jeg foreta drastiske endringer i live mitt med tanke på andre ting som KAN utgjøre en fare. Feil kosthold, snus, tobakk, alkohol og ikke minst bilkjøring til og fra villreinjakta. Dette er reelle farer som for meg er 1000 ganger større enn for å bli smittet av CWD.  Om prisen blir at kjøttet må sjekkes før det kan konsumeres, så mener jeg det er en liten pris og betale.  Per dags dato er sjansen 0 for å skyte en smittet villrein, og for deretter å bli smittet av "infisert" kjøtt.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

”Svært liten risiko“ er meire enn ingen risiko. Det er korrekt at riskoen pr.dd for å møte eit smitta dyr er minimal. Enkelte bestander i USA har en infeksjonsrate på 79%. Eg antar at du er klar over kva konsekvensen er om du, dine nære eller jaktkamerater er disponert for å bli sjuk pga. prionet…

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (15 minutter siden):

Eg antar at du er klar over kva konsekvensen er om du, dine nære eller jaktkamerater er disponert for å bli sjuk pga. prionet…

Ja. jeg er klar over det. Jeg er også klar over at sannsynligheten for det, er ufattelig mye mindre (bortimot ikke-eksisterende ) sammenlignet med mye annet. 

 

Hva er sannsynligheten for at vi blir kvitt CWD om vi utrydder all reinen på Hardangervidda? Og hva er sjansen for å greie å re-etablere en så stor  livskraftig villreinstamme med dyr fra "friske" områder?? Hvordan vil for eksempel villreintrekket bli når man skifte ut alle dyrene?

     

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Castor said:

Ang uttak av voksen bukk, så ser det bra ut på papiret, for å si et slik.

I praksis er det annerledes. På opptakene dere titter på nå/har titta på, ser man at voksen bukk andelen er fraværende, dvs det nesten ikke finnes ikke voksen bukk igjen, hverfall ikke på disse opptakene. Dvs at det blir mer og mer utfordrende å ta ut gjenværende bukk.

Merk at opptakene er gjort før jaktstart nå i høst.

Nå er det enda mindre voksen bukk igjen.

 

Nytt fra jeger.no. 

Det viser seg å ha blitt felt 1969 villreinunder jakta 2021. 521 voksene bukker. De regner med at stammen er på mellom 5000 – 5500 individer nå. Andelen bukk totalt er nede på 6-7% og voksen bukk over 3,5 år er nede på 0,5-1%

Link to comment
Share on other sites

Garantier for at smitten blir borte finnes ikkje, det kan allerede vere smitte i andre områder vi ikkje kjenner til. Prisen å betale for å benytte det vinduet vi har er liten i forhold til risikoen. 
Når det gjelder reetablering så skal ein ha i tankene at innslaget av tamreingener  er stort, seiste tamreindrift på hardangervidda var inn på 1900 tallet. Så var det tamreindrift på setesdal aust og vesthei, avvikla ca 1982. Dei dyra trakk i hovedsak nord og inn på vidda.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå må vi kanskje legge til " - og elg - " i spørsmålet i overskrifta?

 

https://www.nationen.no/nyhet/utvider-jakta-pa-tross-av-at-kommunen-ikke-onsker-det/

 

I følge viltforvalteren i Vinje ble kvotene fylt i november.

 

Er det tildelt økte kvoter? Er det grunneierne/jaktlaga som får disse kvotene? Eller er det profesjonelle (SNO) folk som skal felle et visst antall dyr?

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (17 timer siden):

Nå må vi kanskje legge til " - og elg - " i spørsmålet i overskrifta?

 

 

 

I følge viltforvalteren i Vinje ble kvotene fylt i november.

 

Er det tildelt økte kvoter? Er det grunneierne/jaktlaga som får disse kvotene? Eller er det profesjonelle (SNO) folk som skal felle et visst antall dyr?

Og Hjort....

 

Landbruksveilederen ønsker ikkje utvida jakt, det er velkjent. Vi har blitt fortalt av han at det må "søkes" om å få lov til å jakte i januar.  Mange støtter hans syn, mange støtter han ikkje av frykt for at det blir satt i gang uttak, SNO?

I vinje var det rullering av 3 års plan i 2021 og ingen meg bekjent har tatt ut alle dyr tildelt for 21-22-23 i høst. Mange har fyllt årets anbefalte uttak men absolutt ikkje alle. Kjenner fleire lag som droppa jakta når snøen kom for å spare løyver til høst 2022. Hjorteløyver blir ikkje delt ut, dei ligger i storvalda og det er tilnærmet 1. mann til mølla som gjelder, her er det igjen mange løyver. Hjortestamma i Vinje er relativt stor, men marginal på vinterstid. Dei er i hovedsak trekkdyr så ei januarjakt vil uansett bli mager.

Sentrale myndigheter kunne fortelle etter at kvoter var satt at vi skal ned på ca 60% av 2016 bestanden, då hadde vi ei elendig hjoreviltstamme etter eit par ekstreme vinterer. Kvoter for 2021-2023 vart satt i vår/forsommer og er ca lik som siste 2-3 rulleringer.  Vi har blitt fortalt fra sentrale hold at dei som tar ut over 2/3 av kvoten vil mulig få tildelt dyr frå jaktfelt som tar ut færre i jakta i  2021.  Ingen kan/vil svare på kva grunnlaget for 2/3 er...?

Så nei, vi utrydder hverken rein, elg eller hjort, her er alt akkurat som det alltid har vært, foreløpig...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg fant dette på Nrk:

 

 

Ingen ekstraordinær villreinjakt på Hardangervidda i år

Det skal ikkje bli gjennomført ekstraordinært uttak av villrein på Hardangervidda vintaren 2022, til trass for at det framleis er skrantesjuke blant dyra. Det melder NTB.

Konklusjonen er i tråd med dei falgege tilrådingane frå Mattilsynet og Miljødirektoratet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...