Jump to content

Må vi utrydde hjort og rein?


Haavard

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg mener det er greit at Mattilsynet følger opp med en ny undersøkelse kommende jaktsesong, og prøvetakingen var jo egentlig en ganske kurant sak. Raske svar på enkeltprøver fikk vi også!

 

Her er de samlede resultatene fra 2018-sesongens undersøkelse. (Hva som ikke er greit er at Nordfjella-området ble brukt som sauebeite, men det er jo utførlig debattert tidligere i denne tråden).

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Haavard skrev:

Den løsningen ble jo brukt i fjor! Ett lite prøveglass der vi hade i litt hjernemasse og lymfeknuter.

Jeg gruet meg litt på forhånd, men etter å ha sett instruksjonsvideon var det overraskende enkelt å gjennomføre i felt. 

 

Er vel ikke krav om dette alle steder, men for oss som uansett skal levere inn underkjeve av elg, er det i allefall ingen sak å ta ut prøven, det er jo nesten bare å riste hodet over prøveglasset så ordner det seg sjøl, for å sette det litt på spissen. 

 

Link to comment
Share on other sites

På 13.3.2019 den 19.53, bbdg skrev:

I fjor bomma lokalforvaltningen grovt på kor stor hjortestamma var. Dei forventa å ta ut 820 dyr, mot 785 i 2017.  Resultatet vart 438 dyr. Først i oktober gjekk dei ut og erkjente at det var mindre dyr enn dei trudde, og da fortalte dei at svært mange dyr hadde døydd om vinteren og våren. Før 2017 sesongen sa fagfolka at dei måtte redusere bestandene med 20-30%. No når reinen er vekke og smittefaren er kraftig redusert så har dei altså auka talet til 50%. Det blir og sagt ein må forvente veldig små bestander i mange år framover. Mens planen er altså å reintrodusere rein i Sone 1 alt i 2023. 5år etter sanering.  Virker ikkje heilt logisk dette.  Forresten så kan det godt hende hjorte og elgbestanden alt er redusert 50%. Så lite dyr er det å sjå for tida at det ikkje skulle forundre meg.

Den store tamreinbestanden på Filefjell der det er kjent gjennom mange år at tamrein har vore over i villreinsone 1, blir som vanlig ikkje nemnt av Mattilsynet.  I siste VKM rapporten vart denne problemstillinga godt beskrive.Desse reinane har hatt meir kontakt med sone 1 enn villreinen i sone 2  dei siste 10-12åra. Ikkje rart ein representant frå Mattilsynet sa dei var under press angående tamreinen, men at dei måtte sjå på det på nytt.  Noko dei no  altså ikkje har gjort så veldig mykje med .

Edited by vest
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, tussehaugen skrev:

Fordi mange trøbla og ikkje klarte å ta ut lymfekjertlene i halsen og dei kunne ta dei ut sjølve.

Det ble bestemt før man hadde noen som helst erfaring med lymfekjertler. En mulig medvirkende årsak var det tidligere kravet om innsending av livmor fra skutte koller der mange vittigpropper sendte inn urinblærer og endetarmer som "livmor".

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Det ble bestemt før man hadde noen som helst erfaring med lymfekjertler. En mulig medvirkende årsak var det tidligere kravet om innsending av livmor fra skutte koller der mange vittigpropper sendte inn urinblærer og endetarmer som "livmor".

 

Fagterminologien når slike organer sendes inn istedet for livmor er "livfar"... :overrasket:

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, msteiro skrev:

Tror kanskje et par ekstra feriedager skal bli flyttet til høsten nå ja...

Jeg kan ta ut de feriedagene jeg vil. Problemet er tilgang på jakt.

(Det blir som med vinterbeite/sommerbeite. Det hjelper ikke om det er store mengder mat om vinteren om det ikke er tilstrekkelig sommerbeite.)  

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Haavard skrev:

Kan du legge inn teksten? Ikke tilgjengelig for almuen...

 

Ja ein må visst ha abonnement for å sjå dette.Gløymte at ikkje alle ser det samme som meg. Tar berre difor med eit kort utdrag;"No foregår det ei intern høyring blant rettshavarar og fjellstyre. Førebels ligg det an til ei rein bukkejakt, eller i det minste ei kvote med høg andel bukk."

Edited by vest
Link to comment
Share on other sites

Vår venninne @Jenny Rolness er opptatt av "dyrevelferd". Hvorvidt det er "dyrevelferd" at samtlige rein, og kanskje hjort, blir smittet av dødelig sjukdom, får vi ikke svar på.

 

https://www.nationen.no/motkultur/debatt/hvor-ble-dyrevelferden-av/

 

Det ironiske er jo at eventuell svikt i "dyrevelferd" i forbindelse med nedslaktinga i Nordfjella, skyldes at det ble brukt såkalt "miljøammunisjon". Dette igjen er en følge av at Jennys forbundsfeller utøver sitt årlige rituale med kritikk av den projektiltypen som i over 100 år har vist seg mest effektiv, ekspanderende blykuler.

Link to comment
Share on other sites

De finnes, i en vrimmel av organisasjoner med fantasifulle navn ("Dyrenes Rett" - "Dyrenes Røst" - "Bygdefolk for rovdyr" - og de større som Norsk Ornitologisk Forening, Norges Miljøvernforbund, WWF, Naturvernforbundet etc.). En fellesbetegnelse kan kanskje være - https://snl.no/Tordenskiolds_soldater

 

Disse organisasjonene (nåja, en person utgjør neppe en "organisasjon") driver sitt målrettede arbeid mot norsk jakt, og norsk landbruk, fiske, skogbruk etc. Særlig er de opptatt av å nedlegge norsk husdyrbruk, og de har foreløpig hatt suksess med pelsdyrene. Og det er jo forståelig at de norske husdyrene har det skrekkelig fælt, og at norsk husdyrhold må avvikles, så kjøttet kan importeres fra land der dyrene har det bedre. De spanske husdyrene får jo 400 ganger så mye antibiotika som de norske, heldiggrisene (og -kyrne, -sauene, -hestene)!

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Jegermeistern skrev:

Dette igjen er en følge av at Jennys forbundsfeller utøver sitt årlige rituale med kritikk av den projektiltypen som i over 100 år har vist seg mest effektiv, ekspanderende blykuler.

 

Den kritikken har vel først og fremst kommet fra NINA og Miljødir... Med den ærede dr. Arnemo i spissen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Det er forbudt å bruke blyspiss for avliving av vågeval

 

 - og det har da aldri vært brukt, så vidt jeg vet. Man brukte vanlig "spiss" helmantel, men den "spant på seg spekk", i følge fangerne. Mer riktig er vel at lange, spisse kuler ikke beholdt stabiliseringa gjennom tykke lag med spekk og kjøtt.

 

Da jeg var inspektør på kvalfangst, ble det bare brukt rundnesete, stålplettet heilmantel. Jeg har ei lita samling slike kuler, hentet fra skalletaket på vågehval. De er til dels slått skjeve og skakke, men har ikke ekspandert, eller mistet blykjernen.

 

De fleste skutene hadde våpen i 9,3 x 62, noen hadde våpen i 375 H&H (særlig Brno 602), og et fartøy hadde en Winchester i 458 WM.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

https://touch.vtb.no/nyhende/svakt-utslag-pa-skrantesjuke-i-vamur-roan-villreinomrade-1.2726615

 

Betalingsartikkel, her er oppsummering:

 

Det er altså påvist svakt utslag på CWD hos ein voksen reinsbukk skutt i jakta i  våmur-roan villreinområde. Prøven som jeger hadde tatt av hjernen var imidlertid så dårlig/ liten at mattilsynet ikkje kunne ta ny prøve for å øke sikkerheten av resultatet. Prøve frå lymfekjertel var negativ.

Dette er det sør-østligste villreinområde vi har i norge, ligger inntil setesdal austhei.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

 - og hvis ikke CWD er ille nok, er det rapportert mange tilfeller av fotråte på Hardangervidda:

 

https://www.nationen.no/article/fotrote-tek-livet-av-villrein-pa-hardangervidda/

 

Jeg kan jo legge til at det også er skutt flere rein pga. fotråte i Dovre og Rondane. Økningen i antall fotråtesmittede dyr i år har kanskje sammenheng med det våte været i mai-juni. Konstant fuktighet i vegetasjonen gir gode forhold for smittestoffene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...