Jump to content

Ny 9mm til Feltskyting


Aleksander1

Recommended Posts

Er på leting etter en ny pistol til grovfelt/militærfelt.

 

Driver for tiden å skal selge min CZ-SP 01 Shadow som jeg har hatt ca ett år, med utgangspunkt i å kjøpe meg ny 9mm.

CZen funker greit den, men har lyst å bytte til noe som er mer velegnet til feltskyting som feks en pistol med 6" løp.

Tenkte å søke på pistol i .45acp og 9mm så snart jeg har solgt CZen.

 

I den anledning trenger jeg innspill, har lest mye på forumet og på nett om hva som er brukbart.

Problemet er at jeg ikke har anledning til å dra å "se" på alle våpnene, har litt lyst å få sett å tatt på forskjellige før jeg bestemmer meg.

Uansett her er noe av det jeg har vurdert, kom gjerne med innspill til hva som jeg burde vurdere mer enn andre, pros and cons.

 

Sig Sauer X-Six supermatch

Pardini GT9 6"

HK USP Elite

STI Targetmaster

Tanfoglio Gold Match og Extreme

 

Evt andre alternativer, men ikke noe dyrere enn Sig'en

Ser også at Pvas har X-Six PPC 9mm, klarer ikke å finne ut hva som er forskjell på denne å supermatch, noen som vet det?

Link to comment
Share on other sites

Ser også at Pvas har X-Six PPC 9mm, klarer ikke å finne ut hva som er forskjell på denne å supermatch, noen som vet det?

PPC'en har aristocrat sikte (tre forskjellige høydejusteringer) og skjefteplater av tre med integrert magasinbrønn. Supermatch har påmontert magasinbrønn i metall.

 

Har selv en "PPC" som har beholdt siktet, men fått nye grepsplater og magasinbrønn som for supermatch. Veldig godt fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

PPC'en har aristocrat sikte (tre forskjellige høydejusteringer) og skjefteplater av tre med integrert magasinbrønn. Supermatch har påmontert magasinbrønn i metall.

 

Har selv en "PPC" som har beholdt siktet, men fått nye grepsplater og magasinbrønn som for supermatch. Veldig godt fornøyd med den.

 

Okei, ser bare at pvas har den på lager men ikke supermatch.

 

Problemet for min del et at det koster meg like mye som jeg får for CZ'en å reise ned til oslo og kristiansand for å se på våpnene, litt ugunstig.

Fordelen er at jeg slipper moms, så en supermatch kommer på 22-23k ca. Vil jeg selle den om jeg finner ut at det ikke er noe for meg, kan jeg antagelig gjøre det uten spesielt tap da.

Link to comment
Share on other sites

Joda jeg likte CZen, men kort løp og kort siktelinje føler jeg holdt meg litt tilbake.

Lurer litt på om en i klubben hadde bestilt seg en gold match extreme, hvis han hadde det så skal jeg vente til han får den å se på den. Kanskje jeg tilogmed får prøve et par skudd :)

 

Btw, hvordan er de forskjellige våpna med tanke på ammo? skyter fabrikkammo nå, men ladepresse er neste investering mest sansynligvis.

Link to comment
Share on other sites

Btw, hvordan er de forskjellige våpna med tanke på ammo? skyter fabrikkammo nå, men ladepresse er neste investering mest sansynligvis.

 

Jeg har Pardini og Targetmaster nå, har hatt Sig X-Five. De to sistnevnte var ganske altetende, men Pardinien er mye mer kresen på ammo for å gi maks presisjon. Om dette er bare mine våpen eller gjelder generelt aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar :smile:

 

Men har noen nye spørsmål på lur:

Hvordan er det med gold match (og extreme), har sett de har et avtrekk på ca 1000g. Jeg vil gjerne skyte militærfelt med 9mm, er det noe man enkelt kan få til? (1360g avtrekksvekt)

 

En ting til, er det NOEN fordeler med å skyte .45 acp i militær kontra 9mm? som gjør det til et alternativ man burde vurdere?

Link to comment
Share on other sites

For de aller fleste er det bare ulemper med .45. Jeg synes det er trist når relativt ferske skyttere blir anbefalt å kjøpe dette kaliberet.

 

For de erfarne og meget gode skytterne kan alle ulempene kanskje oppveies av den større diameteren på kula.

Link to comment
Share on other sites

Etter helgens feltstevne er min konklusjon at 9mm blir bedre i felt kontra 45'en, da man ikke blir utkjørt og stresset av å lete etter de hersens hylsene. På bane så er 45'en grei, for da vet jeg at hylsene mine ligger sånn noenlunde innenfor 3x3 meters radius og kan plukkes etter at man er ferdig for dagen.

 

Mitt oppsett i år til felt blir: Lettere modifisert USP Tactical i 9mm.

Mitt oppsett i år til bane blir: Tungt modifisert Colt 1911 i 45ACP.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt til er par spm, håper det går greit. Kan nesten ingenting om de ulike klassene innenfor pistolskyting og lurer derfor på om det er noen spesielle krav til pistolen når det gjelder feltskyting? Har nettopp bestillt meg en Sig 226 LDC, kan jeg stille i felt med denne? Spm 2: må jeg være medlem av en klubb for å kunne melde meg på i feltklassen i et stevne?

Link to comment
Share on other sites

Ja, Sig 226 LDC er lovlig i militærfelt og Grovfelt (uegnet men lovlig).

 

Du må være medlem i pistolklubb for å eie våpen i Norge.

 

Nei noen kan eie pistol pga yrke, men samma det jeg skjønner at jeg uansett må være medlem av klubb og få startkort for å stille. Så med en LDC er altså militærfelt den

mest aktuelle klassen.

Link to comment
Share on other sites

Når du først tar deg tid til å stille opp på et feltstevne så er det like greit å gå flere runder. Siden du, tilsynelatende, bare har en pistol så er det bare å gå det som passer minst først slik at du blir kjent med banen også går du det som passer best til slutt :)

 

Husk at det er noen regler mht. pistolen for hver klasse, slik som avtrekksvekt etc. I tilfelle du har fiklet litt på den.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at jeg helst skulle hatt et nett rundt hele greia siden hylsene går über alles som de selv føler for :lol:

 

I tillegge til å eksperimentere med rekylfjærer i forhold til ladningen din kan det være endel punkter som trenger modifikasjon:

 

http://www.brazoscustom.com/magart/ejec ... ection.htm

 

http://www.1911pro.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=3489

Link to comment
Share on other sites

@St1: Sørg også for at du får startkort fra klubben din. Og det må være en NSF-klubb.

 

Er det fortsatt mulig å stille på stevner uten medbragt startkort, eller er det komt nye regler? Har måttet stille uten kort tidligere, og det ser ut til at jeg må gjøre dette nok en gang da klubben ikke har fått levert ut nye kort...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ja takk, begge deler

Har en Tanfoglio Gold Match i .45 ACP og fikk en børsemaker til å lage en 9mm topp med 6" løp.

Skyter for det meste 9mm, men en gang i blandt går jeg en runde med .45`en for kosens skyld.

 

 

normal_IMG_1832.JPG

 

Ser jo rimelig greit ut det opsettet det :)

 

En ting jeg lurer litt på er: har ikke sett noe vekslesett/topper til salgs til tanfoglio, de ligger iallefall ikke direkte til salgs på nettsider. Er det slik at flere topper passer på gold match ramma? (evt med børsemakeres tilpassing)

 

Er blitt litt usikker igjen, har mest lyst på X-Six Supermatch, men pga prisforskjellen til Gold Match føles den mer riktig ut.

Har planer om å kjøpe meg match .22 også, samt en .45 acp etterhvert, blir ganske dyrt om man bare skal ha våpen til 20k pluss :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er dyrt i innkjøp, men i lengden lønner det seg. Før eller siden (om du fortsetter å skyte over tid) så vil du sette pris på "dyr pistol" egenskaper. Da har du muligens hatt 3-5 "billig" pistoler som er kjøpt og solgt med verditap. Kjøper du noe skikkelig fra dag en så vet du at den er "god nok" i hele din karrière, du klarer ikke å slite ut en pistol dersom du ikke skyter dynamisk da.

 

Å så er det noe som heter eierglede, vanskelig å måle det i penger, men det momentet har ført til mange kjøp som ikke er basert på fornuft men følelser.

Link to comment
Share on other sites

ganske dyrt om man bare skal ha våpen til 20k pluss :shock:

 

.. det er ikke så dyrt, det bare koster en masse penger.

 

Jeg pleier å advare de jeg har på sikkerhetskurs at det kommer til å gå med ganske mye penger på denne hobbyen og det er bare å venne seg til med en gang. Det kan være en fordel å sette dette i perspektiv i forhold til alt annet vi tenderer å bruke penger på uten å blunke.

 

Det sakt så leverer Pardini, STI, Tanfoglio og Sig gode våpen til feltskyting. Ref gradvis tilvenning til "bruk av penger" så ville vel jeg også jeg anbefale 9 mm pga lavere pris pr skudd, men 45 er absolutt moro - min erfaring med nye skyttere er at de som tidlig anskaffer 45 vil ganske raskt anskaffe en 9 mm i tillegg. 9 mm pistoler er krevende mht til trening og hvis du skal bli en god feltskytter så har jeg inntrykk av at da blir det lite tid til 45 skyting i tillegg til 9 mm'ern, og 45'en blir liggende. I alle fall i perioder, så kan det være moro å dra den fram igjen - noen er notorisk 45 skyttere og bare må ha store hull i skiva.

 

45 er nok aldri optimalt i Grovfelt - uansett hvor slapt man lader den. Men hvis du bygger om 1911 med supertunet avtrekk, nye sikter og anatomiske enhåndskjefter så kan man nærme seg, men det blir som å spikke ned gamle "natoplank" til lette racing ski.

 

.. men feltskyting krever kun treff i innersona, og du får ikke mer poeng for senter av innersone, så er du "innafor" med 45'en så er det mer enn godt nok - det er når innersonene blir små det antagelig vil skille..

 

Det sies ofte at det bare må være 6" pipe på feltvåpen. Det er unektelig en fordel med den ekstra tommen i forhold til 5" - men om det er helt avgjørende kan i høyeste grad diskuteres. Jeg ville vel vektlegge gode distinkte avtrekk, vektbalanse, fornuftige sikter og ergometrien (skjefte vinkel/utforming) - og selvfølgelig funksjons pålitelighet. Typiske 4" - 5" tjenestevåpen vektlegger siste punkt og ikke nødvendigvis de foregående og vil ofte kreve noe bearbeiding for å være konkurransedyktig.

 

Veldig ofte er det en sammenheng mellom pris og høy score på egnethet / egenskaper for våpen til feltskyting - her også.

Link to comment
Share on other sites

45 er ikke lov i grovfelt ;) (for stor kulediameter)

 

Jeg skyter minst 50% av tiden 45acp i milfelt, og alltid 9mm i grovfelt.

 

45 ladet til feltkravet er latterlig lite rekyl, og med litt lett kule har du også bra kulebane.

 

Ellers stortsett enig med ojoh ;)

Link to comment
Share on other sites

Ojoh treffer midt i! Jeg startet med en Glock, så en CZ Shadow med litt modifikasjoner og nå i år en STI Targetmaster. Jeg klarer med STIn som er 6" nå oftere de der gode samingene, med 5 skudd i innertiern på duellskiven, akkurat som jeg gjør med 6" revolveren.

Men jeg trur ikke det er lengden som gjør dette, avtrekket er bedre og så vill jeg tru våpenets egenpresisjon er bedre helt enkelt. Dessverre synes jeg den er fremtung og enhåndsskyting blir med mine svake armer for tungt.

Neste blir å prøve en STI eller annen god 1911 men i 5" for bedre balanse og noe mindre vekt.

 

Siden dette med at skyting er dyrt. Ja, ammunisjon er ikke gratis og det er heller ikke våpen hvis man ønsker noe bra greier. Men som regel koster en hobby penger. Våpenkjøp er en investering, ammoen er forbruksvare. Men sett til andre hobbys er egentlig skyting ikke så dyrt hvis man skyter vanlige kalibrer 1-2 ganger i uken.

Link to comment
Share on other sites

Ca. 460 gram før letting og ca. 382 etter letting, altså 88 gram vekk. Dette er da en STI Targetmaster, 6" 1911 med Aristocrat sikte. Til sammenligning så veier sleiden til en CZ Shadow med originale faste sikter ca. 360 gram, og sleiden til en Sig X-5 ca. 330 gram.

 

For meg ble det et helt annet våpen. Både rekylfølelse, balanse ved enhåndsskyting og ikke minst driftssikkerhet ble betraktelig bedre. 460 gram er rett og slett for mye for minor 9mm å flytte på på en skikkelig måte. Dette har de prøvd å kompensere for ved å levere den med 8 punds rekylfjær, noe som blir så lett at jeg ofte fikk matefeil (skal sies at det også er den tighteste pistolen jeg eier eller har eid, betraktelig tightere enn både Pardini og Sphinx). Nå, med lettet sleide og 10 punds fjær går den som en symaskin.

 

NB. Når jeg sier sleidevekt så mener jeg totalvekten av sleiden og alt annet som er festet til denne og beveger seg i rekylen, altså sikter, utdrager og tennål med fjærer, reverse plug etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...