Jump to content

Home Made Låsekasse


Aannerud

Recommended Posts

Funderer litt på hvordan jeg skal merke kassa, nr. Tenker jeg blir frest inn men navnet ønsker jeg ett litt mer personelig preg over(håndskrift). Navnet blir:

 

L. Aannerud

          &

      Sønn

 

Også bør kassa ha ett tilleggs navn som definerer den om man skulle finnepå å lage fler, ;) "Tac" er jo det som først kommer opp med 30moa pic skinne og generelt ganske grov utførelse. Men jeg ver ikke helt hva jeg syns om Tac.. Burde kanskje funnet en tilsvarende Norsk definisjon..?

 

Noen innspill? 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Aannerud skrev:

Funderer litt på hvordan jeg skal merke kassa, nr. Tenker jeg blir frest inn men navnet ønsker jeg ett litt mer personelig preg over(håndskrift). Navnet blir:

 

L. Aannerud

          &

      Sønn

 

Også bør kassa ha ett tilleggs navn som definerer den om man skulle finnepå å lage fler, ;) "Tac" er jo det som først kommer opp med 30moa pic skinne og generelt ganske grov utførelse. Men jeg ver ikke helt hva jeg syns om Tac.. Burde kanskje funnet en tilsvarende Norsk definisjon..?

 

Noen innspill? 

 

 

Aannerud

Det gjelder å ha ambisjoner i hvertfall når det gjelder serienummer.

Foreslår at du starter på AA000001 :-)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hehe! Egentlig har jeg ikke lyst til å merke den med hverken latinsk eller Amerikansk! Kanskje aller mins amerikansk som Tac, sniper og lignende! Jeg vil helst ha noe Norsk! Men jeg må innrømme det er litt vrient å finne noen passende Norske navn som har litt swong over seg:p

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden du skriver du vil ha noe på norsk så MÅ jeg bare pirke litt (på flere i tråden), på norsk skriver vi navn på språk, nasjonaliteter, og innbyggernavn med liten forbokstav. Altså "norsk", "amerikansk", "engelskmann", ikke "Norsk" eller "Amerikansk".

Det er en skikkelig sær uvane folk plukker opp fra engelsk ;) 

 

Jeg har litt sans for «tordenkjepp»..

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du ønsker at modellnavnet skal gjenspeile bruksområdet, så kan du jo bruke "Langhold" på de med 30 MOA skinne, "Jakt" på de som er slanket en del og uten tilt etc. Om navnet skal gjenspeile kasselengde så kan du jo for eksempel bruke "Stutt" - "Lang" - "Stutt og tjukk" om du vil lage kasse til shortmagnumpatronene. 

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo kode det med tall og bokstaver:

<Legering>-<Maks hylselengde>-<Støtbunn>

 

Legering:

01-09 Stållegeringer

11-19 Aluminiumslegeringer

21-29 Titanlegeringer

31-39 Karbon

41-49 PLA

 

Maks hylselengde:

Faktisk lengde i  mm

 

Støtbunn:

N ("Normal") 

M ("Magnum")

 

Prototypen kunne vært:

11-51-N

 

Kan selvsagt øke antall siffer per kategori. ikke noe nytt, S&W gjør noe liknenede, Tikka hadde tidligere M55 og M65 for forskjellige låskasser. Kanskje ikke like tøft som unike navn, men det er vanskelig å finne korte navn som ikke er benyttet i en annen sammenheng. Mitsubishi hadde ikke sjekket hva "Pajero" betyr på spansk...det var dumt :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gitt faen i å skrive noe som helst på låsekassa. I hvert fall på synlige flater. Om du på liv og død må ha noe synlig ville jeg gått for et bumerke eller en fancy og mystisk logo. Det blir litt mere interessant og swung over det sånn synes jeg. L.Aannerud & Sønn høres ut som et gravemaskin firma, entrepenør el.l. 

 

Det ble forresten en veldig fin låsekasse :D

Link to comment
Share on other sites

L. Aannerud & Sønn kommer jeg uansett til å merke den med, dette blir arvegods å jeg liker tanken på att man kan spore navnet tilbake til oss en gang i fremtiden.. Å hva andre relaterer navnet til er ikke så farlig! Står de med kassa i hånda, leser navnet og tenker på gravemaskiner så får det så være;) 

 

Når det kommer til "modell" betegnelse så lurer jeg på om vi gir F, vi kommer uansett ikke til å lage mengder av den, å skulle det være noen som ønsker å kjøpe modeller, tegninger og produsere den så er det nok ikke jeg som får velge hva det skal stå på kassa lengre.. 

 

Når det er sakt er det navnet jeg liker best så langt LASER! 

 

L: Leif

A: Aannerud

S: Sønn

E: Eksklusiv 

R: Rifle

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

L.Aannerud og sønn modell 19 hjemmebygg stemplet på siden av kassen:    L.Annerud&Sønn

                                                                                                                                              M19HB

 

 

Link to comment
Share on other sites

R700-avtrykk, Anschütz-deler, en grei pipeløsning, og muligheter for Spuhr-ringer rett i kassa - ja, takk...
Da har du jo faktisk en solid inngangsbillett for å kunne produsere og selge kasser til høytforlangende folk også, med et slikt utgangspunkt er det vanskelig å trå feil. La M67, høggern, et par andre guruer klå og grafse, kjefte og rose, så kan det  fort bli noe meget stort ;)

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

700 Footprint vil ikke la seg gjøre med dette konseptet her pga. Pipe innfestingen. Det jeg ser for meg av komersielt salg her er ett system ala. AI, TRG o.l.. Det er ikke så mange andre alternativer når man har ett footprint som ikke passer med noe.. Jeg kommer aldri til å bedrive produksjon eller komersielt salg men selge modell pakka til noen som har trua og forutsetningene  hadde vært gøy! 

 

Sikkert mange meninger som hvordan kasse egentlig burde vært men det jeg tenker burde være anderledes om man skulle gjort den komersiell er, egetprodusert sluttstykket med utskiftbart bolthode, 700 avtrekk Bare pga. tilgang og pris(jeg liker de ikke å de har ikke lås av hevarm) og ett eget magasin om ikke noen av de store komersielle kommer opp med ett egnet ett. Defiance har ett medium på gang men vet ikke hva det blir..? 

 

For oss vil det ikke fungere å lage kasser for salg med utstyret vi har, å det krever nok att man har papirer i orden og. Sikkert regler og krav for produksjon av låsekasser som skal videreselges og.. Dette prosjektet her ender vel opp på borti 500timer så da kan dere jo tenke dere selv hva ei sånn kasse vil koste:p Men selvfølgelig, det blir litt enklere å lage en til nå når vi vet hvordan men vi har ikke sjans å klare det for 20k utsalgspris som jeg tipper er smertegrensen for de fleste.. 

 

Skal man tenke normal timespris fra a-å for denne kassa med utvikling og alt, så hadde den vel kostet meg 5-600.000,-😂

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sitt å funderer litt, Hardy kassa som jeg linket til oppi her ett sted har ekstraskjon av hylsa gjennom hele hevarmsløftet, å det er jo bra greier! men hvordan løser man der med låseklakkene? Er de da anleggsflaten i en liten grad? Jeg klarer ikke se hvordan de ellers løser det? Er noe man ønsker, låseflatene i grader? Eller blir det så lite att det ikke har noe å bety ut over kilen maskinering/tolleranser..

 

 

 

Aannerud

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kassa og magasinet er beddet på

plass👍 Å god i gang med kinnstøtta.. Beddet magasinet i stokken for å forenkle underbeslaget.

35281B5A-A1FB-46C9-80B3-5FCFA7566FDB.jpeg.116a3625837c42cfc3b283da9f76142b.jpeg

 

Så må man ha ett underbeslag! Jeg konstruerte ett som enkelt lot seg maskinere i maskinene vi har, har laget med en liten barikade stopp som også gir meg mulighet til en god inngang for magasinet..

68A04D35-F764-402D-A021-E6C6AB290CEC.jpeg.61f3c19dbef2b323de4d9cddc8fed440.jpeg

 

6C087259-269A-44D0-814E-6B8E514A99CB.thumb.jpeg.973a49382e331ff89863da893740be13.jpeg

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Underbeslag ferdig👍 Eller litt finpuss gjenstår men nå er det igrunn så man kan skyte🍾

7C7C15B9-9D0D-4F13-AB7E-D67B59AC4F1A.jpeg.8016734e186174cb5ab7cec28dc7cb20.jpeg

 

Litt ustødig operatør men det smetter da på plass! 

 

 

Mater som en drøm gjør der og👍 Std. 6.5x55 var igrunn den vanskeligste å fåtil, den magasinet er lager for:p pga. Konen ligger patronen å rir i bakkant å det gir ganske stort utslag når man får 10 patroner oppå hverandre.. Men det funker! Veldig fornøyd med att alle mater såpass greit med samme oppsett👌

 

10 x 6.5x55: 

 

10x .264TI (6.5x55 imp.): 

 

6 x 6.5saum: 

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...