Jump to content
Aannerud

Home Made Låsekasse

Recommended Posts

Nesten.. :-)

 

Svarte egentlig på denne: "Alle tubeguns baserer seg jo på AR"

 

Edited by Torf

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Aannerud skrev:

Noen som har studert hvordan løpet/hylsa er festet på Tubb Gun?

Det han har som ikke du har er en betydelig større diameter. Når du begrenser deg til Remington 700 print så har du ikke mye å gå på i forhold til å lage hylser som skal sitte inni hverandre.

Skulle forresten likt å pille på en sånn Tubb Gun. Den er jo full av arti leamikk og annerledes design.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, det blir jo ikke ett 700 print tror jeg, antagelig må jeg lage underbeslaget selv og, så man kan jo sjonglere litt sånn sett, men kassa skal i en ganske tradisjonel stokk da.. 

 

Aannerud

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutter siden, Torf skrev:

Nesten.. :-)

 

Svarte egentlig på denne: "Alle tubeguns baserer seg jo på AR"

 

Jeg mente designdetaljen med pipen sentrert i forskjeftet, og direkte låsing i pipa. Ikke AR-kasse/-bolt. Bare sånn for å oppklare det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 22.9.2018 den 11.37, Erlend Meyer skrev:

Vektor: Hva skal egentlig Spiralock løse her? Meg bekjent er det ekstremt sjeldent at løp løsner fra kassa, selv skrudd med håndmakt pleier de å sitte der de skal.

 

Les referansen, rifle accuracy facts og det jeg har skrevet tidligere for å forstå. Poenget er som nevnt en stivere forbindelse ved å utnytte geometrien i forbindelsen. Du som er blitt ingeniør nå husker vel at stivhet henger sammen med diameter i tredje potens og lengde i fjerde potens. I en gjenget forbindelse gjelder det kun dersom du på en gitt diameter klarer å fordele forspenningen på hele lengden. Altså har forspenning også noe å si her. Som nevnt kan full stivhet også oppnås ved fremre og bakre styring  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitat

Du som er blitt ingeniør nå

Alle kan jo kalle seg ingeniør vet du ;)

 

 

K

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg att jeg har'n.. 5mm Styreparti foran(Ø26) og bak(Ø24.5) , 20mm gjengeparti M26x1.5 AI Lås med M5 Gjenger.

 

Litt usikker på om man Bør øke dim litt og ha grøvre gjenger men da mister man muligheten for å benytte Sauer piper..

 

968539076_Action_Steel-0090_AI1.jpg.01a280264423e27e45a18df565546e43.jpg

 

1516605356_Action_Steel-0090_AI2.jpg.80ca3ceaa41eabfe8a0c95f2d97db702.jpg

 

465807308_Action_Steel-0090_AI4.jpg.e8f91491cb5ff2c80471cd20e73320d9.jpg

 

513492826_Action_Steel-0090_AI3.jpg.b1812469011817618144c46191c92985.jpg

 

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vektor: Jeg skal nok lese meg opp litt på de gjengene.

Det er mye rart som kan skje med gjenger under belastning, i tillegg til skift i anleggsflater bør man vel også se på bøyestivhet i forbindelsen. Jeg ble vel litt forledet av bruken i vibrasjonsutsatte forbindelser, det er som sagt ikke noe stort problem at løp skrur seg løse. Men skal alt bli perfekt er det mange detaljer å se på. Gjenger er jo i praksis en eneste lang kon, og de skal jo styre bra. Men tiltrekking vil deformere profilen litt, så i praksis vil den kun styre på et veldig kort parti. Å fordele belastningen over et lenger parti virker fornuftig. Det er vel også et argument mot fine gjenger, fin stigning vil vel gi kortere opplagring. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei, den kommer vi til å lage, å den blir første pri.. Å med den kan vi gjøre nesten alt hjemme👍

 

Men i påvente av sluttstykkene som

er akillesen for noe videre fremdrift nå så surrer jeg litt med stål kassa.. @ChristerM er med å kjører maskin på den så det blir en i stål! Men han skal ha gode tegninger! Å når jeg er avhengig av andre er prøve/feile metoden en dårlig løsning så da tenker jeg stål kassa blir igang satt når vi har funnet ut av alt med alu kassa.. avtrekks løsning, magasin, materampe, utkaster åpning, bolt stopp osv, det blir jo likt.. 

 

 

 

Aannerud

 

 

Edited by Aannerud
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenkte egentlig på noen form for plast, hvis målet var å prototype. Men jeg har ingen erfaring med 3D printing og de er kanskje ikke nøyaktig nok til formålet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det fins nå 3-printere som både printer og maskinerer, i samme "oppspenning". De kan printe i Alu, Titan, og ymse stål.

MIL (Mechatronics Innovation Lab) i Grimstad har slike, og kan både printe og maskinere, evt printe videre på eksisterende deler - i flere materialer. De har også printere som printer diverse plastmaterialer, karbonfiberarmert nylon var visst The Shit, men jeg kan huske feil.

Meningen med denne laben er både å utvikle metodene, materialene (printe i nye legeringer), å få norske bedrifter til å ta i bruk 3D printing, og sørge for at kompetanse omkring det er tilgjengelig og utbredt. 

Bedrifter kan få støtte til å printe prototyper der, og det er i det hele tatt noe jeg ikke skjønner at flere har tatt i bruk.

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åja, sånn ja.. Vi får holde på med de gamle maskinene vi har hjemme, det er en gøy prosess for oss. Men ting bør være på plass når andre skal involveres.

 

Det blir jo en del av moroa om vi fårtil noe bra med det vi har av utstyr:) Som en gammel børsemaker sa når det ble stilt spørsmål ved den gamle maskin

parken hans, "Husk, det er de gamle maskinene som har laget de nye!" 

 

 

Aannerud

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gjort litt finpuss i dag, Det blir litt på slump men lett å flytte på mål senere uansett.. 

 

Funderte litt på hvordan jeg bør gjøre bakenden, Sauer og S&L har jo litt annen løsning der enn F.eks Rem.

Jeg vet ikke om det er noen spesiell grunn for å velge den ene eller den andre men liker "rem" utseende 

best. Laget mate rampe, Hevarm, lomme for avtrekker og litt annet småtteri..

 

Tenkte modelere Magasinet og kanskje kikke litt på underbeslag nå

 

1892474617_Sammenstilling-0095_Begge1.jpg.60f6ec4387929a3c83dbc36b129ed70f.jpg

 

972996469_Sammenstilling-0095_Begge2.jpg.6ebf307265765a7973a9ff19949ac1c5.jpg

 

Aannerud

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 25.9.2018 den 21.46, Aannerud skrev:

Nå tror jeg att jeg har'n.. 5mm Styreparti foran(Ø26) og bak(Ø24.5) , 20mm gjengeparti M26x1.5 AI Lås med M5 Gjenger.

 

Litt usikker på om man Bør øke dim litt og ha grøvre gjenger men da mister man muligheten for å benytte Sauer piper..

 

968539076_Action_Steel-0090_AI1.jpg.01a280264423e27e45a18df565546e43.jpg

 

1516605356_Action_Steel-0090_AI2.jpg.80ca3ceaa41eabfe8a0c95f2d97db702.jpg

 

465807308_Action_Steel-0090_AI4.jpg.e8f91491cb5ff2c80471cd20e73320d9.jpg

 

513492826_Action_Steel-0090_AI3.jpg.b1812469011817618144c46191c92985.jpg

 

 

Aannerud

På 26x1,5 ville jeg lagt styringene på 24 for minste og minst 26,5 evt 27 for største for å slippe gjengerille i innv styring på store og utv på lille. Da med innv brystning om du vil bruke sauerpiper alternativt i kombinasjon med savagemutter fo å kunne øke forspenningen på forbindelsen uten at det skal være nødvendig om styringene er tighte nok. 

 

Alternativet er å gjenge på en brystningsmutter på sauerpiper fra munningssiden som limes med 638 i fingjengene. Blir ikke pent, men funker ift evt krav om sauerløp. 

 

Nitrerer du kassa/stålhylsa i alukassa kan du kjøre tighte pasninger uten rivning. 2541-03 er et godt materialvalg også med nitrering. Lundgård’en på herderiet fikser det til anstendig pris. 

 

Er biten rimelig symmetrisk blir formendring neglisjerbar. Husk nitrering (saltbad) bygger litt, type halv til hel hundredel(Edit: på diameter!). 

Edited by vektor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et lite tips ang maskinering av ekstraksjonskam i kassa ved hevarmsrot er å gjøre dette mens emnet er rundt. Da kan du i manuell maskin jobbe ved å tegne inn kontur på overflaten av emnet kjøre dette ved kun x-akse kjøring med inn til strek og rotere kassa manuelt i stikka mellom hvert kutt.  

 

Har gjort dette på spennkammen på sluttstykkedummy med å kjøre fineste mating på x og manuell mating på rundbordets c mot merking med godt resultat, men å vri mange ganger i stikka gir bedre kontroll. 

 

Alternativet for kam i manuell maskin giring mellom bord og rundtbord noe de fleste maskiner mangler sats for. Evt kjør det i cnc som er enklest.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

  @Ei tohi varjata Enig, jeg kommer til å prøve å lage utkaster åpningen så liten som mulig men dette er noe jeg må se litt på når jeg får sluttstykkene. Trimme til litt underveis. 

 

@vektor 2541 er stålet vi skal bruke ja, dette ble vel utviklet nettopp til våpen deler en gang i tiden? mtp. hevarmesrot tenkte jeg kanskje delehode ville gjøre susen..? Også har jeg tenkt

litt på dette med nitrering ja, det fikser de på herderiet! Har fora de på litt kjekks og søtsaker tidligere så det skulle nok gå fint;) Tenke også nitrering av stål kassa som ett alternativ men

selv om det ikke skal påvirke matereialet noe annet enn att det bygger noen my så har vi opplevd fra tid til annen att det slår seg, det er skummel gamling med ei kasse syns jeg..? 

 

Vi bruker også Ionbond som coater verktøy for oss, det blir knall hardt, mer slitesterkt og bedre friksjon, egentlig midt i blinken på ei kasse. Så det kunne også vært noe! Skjønner du

driver i parken? Hvor holder du til? 

 

 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, Aannerud skrev:

Funderte litt på hvordan jeg bør gjøre bakenden, Sauer og S&L har jo litt annen løsning der enn F.eks Rem.

Jeg vet ikke om det er noen spesiell grunn for å velge den ene eller den andre

Fordelen med Sauer og S&L er at de gir bolten mere/lengere styring slik at bolten har mindre mulighet for "rakkel" og havne i utilsiktet låsing. Om det er nødvendig å ha dette vet jeg ikke? Det er sikkert bare en prøv, feil og synse metode som funker for å finne ut av det?

Ulempen er i hvert fall at sluttstykket må langt bak for å komme ut av kassa med de stokkdesignutfordringen det medfører.  AI er kanskje nærmest Remingtondesignet med fatbolt?

1 time siden, Aannerud skrev:

jeg kommer til å prøve å lage utkaster åpningen så liten som mulig men dette er noe jeg må se litt på når jeg får sluttstykkene.

Jeg ville laget den så stor som mulig. Og i alle fall stor nok til å få inn og ut med god margin lengst tenkelige patron du måtte finne på å fore rifla med. Det er masse kreative design på denne åpningen om du ser på custom kasser. Om det er gjort med tanke på at kassa skal beholde stivheten eller om det er kul/skille seg ut faktor vet jeg ikke, men det er inspirasjon å hente på weben. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så liten som mulig/stor som mulig... Jeg skal ikke lage den større enn nødvendig er vel rett formulert.. jeg må kunne slenge en patron inn å jeg må kunne få en max lenge patron ut! Fant nettopp ut att 9,3x62 jakt patronen min ladet med 250gr TSX  har en Col på 83.5mm👌

 

Aannerud

 

 

 

 

Edited by Aannerud

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fantastisk og lærerik tråd. Hvilket program er det du bruker for konstruksjonen? 

Likte utseende på den nederste låskassa, men hva som gir best funksjon skal jeg ikke uttale meg om på grunn av totalt manglende grunnlag for å mene noe om det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komstruerer i Siemens NX. Hadde vært morro om jeg hadde fått til begge, så fikk jeg sett om den ene faktisk hadde noen fortrinn fremfor den andre.. 

 

 

 

Aannerud

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Aannerud holder ikke til på Raufoss nei, men ca 20 mil sørover. Har jobbet i mekanisk industri i snart tjue år, så kjenner naturligvis til noe av det som rører seg i bransjen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Aannerud skrev:

 opplevd fra tid til annen att det slår seg

 All oppvarming medfører risiko, men det bør ikke skje med spenningsfrie deler. Prosesstemperatur er jo lik eller lavere enn anløpingstemp, 2541 bør gi 1000-1100MPa ved 550-600°C.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Erlend Meyer husk at 2541-03 er leveringskvalitet seigherdet med typiske rp0,2 verdier 800-950 i området 40-60mm bolt som er aktuelt her. Det er således ikke snakk om vanlig herding pluss nitrering, men maskinering i ferdig herdet materiale pluss nitrering. 

 

Alle materialer har spenninger som utløses ved fjerning av materiale eller oppvarming. Prosesstemp ved saltbadnitrering er knapt i anløpingsområdet for dette materialet, men kan selvsagt likevel utløse dimensjonsforandringer. Derfor henstillingen om å holde delen mest mulig symmetrisk. 

 

Jeg ville muligens valgt å ikke nitrere ei kasse i 2541, men heller nitrert bolten siden denne er mer symmetrisk. 

 

Cvd eller Pvd belegging er også en mulighet som også kan legges på ved lavere temp og dermed midre risk for krok. Kult med en TiN gullfarget kasse da!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva med å "grovmaskinere", fjerne spenninger også ta et siste finkutt på kritiske flater? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vektor

Godt poeng. Den kvaliteten er vel anløpt opp mot 650°C, så marginene er gode. En spenningsgløding etter grovmaskinering kan heller ikke skade. Men all varme medfører risiko, og når en skal lage en perfekt one-off kan det være mye å svelge. Bolten er nok tryggere, TiN ville heller ikke bli heeeelt feil. 

Edited by Erlend Meyer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håper trådstarter tillater et øøøøørliten på-siden-spørsmål:

Er det noen i Norge, isåfall hvem, som gjør TiN arbeid til privatpersoner?

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutter siden, neon77 skrev:

Håper trådstarter tillater et øøøøørliten på-siden-spørsmål:

Er det noen i Norge, isåfall hvem, som gjør TiN arbeid til privatpersoner?

I know :D De driver mindre og mindre med det, og det kan bli lang ventetid eller dyrt, for de ønsker å fylle kammeret.

TiAlN coater de nermest hver dag.

 

Kan ordne kontakter om det er intressant.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 28.9.2018 den 9.37, Erlend Meyer skrev:

@vektor

Godt poeng. Den kvaliteten er vel anløpt opp mot 650°C, så marginene er gode. En spenningsgløding etter grovmaskinering kan heller ikke skade. Men all varme medfører risiko, og når en skal lage en perfekt one-off kan det være mye å svelge. Bolten er nok tryggere, TiN ville heller ikke bli heeeelt feil. 

 

Tja, avspenning får deg ikke noe lenger i grunnen av flere årsaker. Alle store materialuttak må i så fall være ferdige med maskineringsmonn på noen tideler. Dvs at utgangen/referansen for alt viktig som er boringen (eller senterlinjen) må kjøres på nytt. Da må et ø20-22-24 hull med lengde 150-200mm dreies ut til perfekt form, sylindrisitet og dimensjon. Kilen operasjon kan man si. I aktuelt materiale og dimensjon må man ha en dempet bom og noen ekstra emner å teste på for å komme i mål. 

 

Man kan si at resultatet blir et kompromiss uansett pga asymmetri og vil forverres av varmebehandling. Litt brutalt kan man si at man etter varme sitter igjen med en remington 700 som må rettes, og da er det å kjøre gjenger og front etter «beste senter» som gjelder. Dvs kjøre en utgang spent på dor og kjøre front og gjenger. 

 

Detfor jeg nevnte tidligere et forslag om å bruke toolox 44 bolt som materiale. Dette har helt riktige egenskaper og er ekstremt dimensjonsstabilt. 

 

Har litt erfaring med oppmålingsresultater fra cmm etter varmebehandling, ulike prosesser med og uten grovkjøring. Alt peker på at resultatet kroker seg uansett, men ferdig varmebehandlet materiale i riktig hardhet gir best resultat om maskineringsprosessen er god. Er prosessen god og materialet litt mykt kan nitrering fungere, men etterbearbeiding er fånyttes om man ønsker å beholde nitrersjiktet på såvidt lange og tynne detaljer som låskasser. 

 

På den annen side peker all erfaring på at ting ikke trenger å være perfekt for å fungere selv etter høyeste standard om man bare har fokus på riktig prosess i produksjonen og forsøker å benytte beste materialer og verktøy med fokus på funksjon i ferdig sammenstilling. 

 

All slik teori er nyttig ballast, men det koker ned til den som spesifiserer prosess og den som kjører detaljen å skape resultatene. Har selv merket hvor enkelt det kan være å lykkes i umulige materialer og feile i enkle. 2541 duger, men er bittelitt på den bløte siden med 35ish HRC. Vet av erfaring at saltbadnitrering funker med små avvik. Bare man kjører boringen 2-3 hundredeler opp er det ofte nok til å ta opp kroken man kan få og bolten fortsatt løper riktig. Med toolox slipper man nitreringen og kan sikkert halvere avvik på krok pga asymmetri. 

 

Stena stål skaffer dette materialet i bolt. Koster sikkert et par tusen for materiale til noen få kasser, men med tanke på timene som går inn er det minimal utgift. 

 

Skal man safe enda mer er Feks 17-4PH fint å maskinere i mykglødd tilstand og så utherde til ønsket hardhet. Slår seg omtrent ikke, utvider seg med noen brøkdeler av en promille og tåler mye asymmetri i design. Verre er det å få tak i mykglødd utgave. Har kjørt noe utherdet i øvre sjiktet på lange tynne deler med asymmetri med godt resultat, men i manuelle maskiner krever det godt verktøy og tildels gode øreklokker avhengig av operasjon, men stabilt er det på dimensjon. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

3.jpg.0d6700274e34ce72ab2e09819e477f2b.jpgVi kommer ikke noe særlig videre før sluttstykkene er på plass men tenkte vi kunne forberede emnet mens vi venter. Første vi gjør er å brosje opp sluttstykke gangen.

2.jpg.e666470e7406d25b142ad17e11295ac6.jpg

 

1.jpg.c5a9063858ac3f3fd709b5735a8eb67c.jpg

 

 

 

Videre kjører vi innfestings lomme for Pipe/låseklakk hylsa.

3.jpg.0d6700274e34ce72ab2e09819e477f2b.jpg

 

Gammel maskin krever gammel operatør;) Litt plank og gummi fjærnet slark og døgang å benken var plutselig innenfor hundredelen. Blir spennende å prøve sluttstykke!

4.jpg.fd8b304046aad1083f2002b72c317e11.jpg

 

Laget gå/ ikke gå tolk da vi ikke har måleutstyr å måle innvendig med, tolken i filmen er på Ø29.99mm,

 

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frest 3 sider av kasse emnet og laget 2 låseklakk hylser klare for å eroderes.

5.jpg.0f00d1e5b4b7401707cc90dc33c99a05.jpg

4.jpg.34cc0ee5038e6a330bf5cb744542fa97.jpg

3.jpg.4e05ceebd88cdd39c6beae56052079f2.jpg

2.jpg.918720801fa5086fd8f7a51a5e389a52.jpg

 

Drodla litt rundt hvordan vi skal lage rekyl klakken også,heller mest mot løsningen på bilde. Da får vi ett solid anlegg å skru kassa mot også

9.jpg.b3cc9af2c1448d1a196e2e31e4454abe.jpg👍

 

Magasin fra Lynx ble ferdig i går å er strax på vei til Norge. Lynx var veldig greie å handle med!! 750,- ferdig i postkassa.

 

 

Aannerud

  • Like 5
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk tak i ett Rem 700 avtrekk i dag å det viser seg å bli vanskelig å gjøre det kompatibel med S&L bolten:/ Men trykkpunkt avtrekket fra s&l er ikke noe dårlig valg det heller, så slipper man å lure på hvilket avgrekk man skal velge og;) 

 

 

Noen som vet prisen? 

 

 

Aannerud

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var mildt sagt mye jobb å få ett rem 700 avtrekk til å funke med S&L bolten! Men vi fikk det til!

 

Måtte vi lage ny hane da s&l hanen er for bred og har feil vinkel på flaten mot avtrekket

 

s&l Hane

14.jpg.067b59c9a9eb78363a07a4dcf6ff3486.jpg

 

Ny hane i produksjon

15.jpg.7f69fed9a23d69ae766de4d830c359b9.jpg

 

Passa

16.jpg.5fd0e204dd41de79d9ade37201b5f17c.jpg

 

Å der smalt det;)

17.jpg.d7dd3c6f12d85e0a2bd56da7d76f3aad.jpg

 

Men alt i alt er det igrunn liten vits og gå den tungvinte veien, s&l avtrekket er bra å i tillegg får man låst sluttstykket (noe jeg setter pris på i ei jakt børse)

Så det blir nok helst ett s&l avtrekk! 

 

 

 

Aannerud

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten snutt av Test biten

 

 

Etter å testet sluttstykke vandringen så vi att vi måtte ha mer plass fremover. Det ble derfor nødvendig med en litt annen løsning på

rekyl klakken.

 

46513568_474046859752860_8147646255791603712_n.png.cbdeba8af91fb5cf7ebb729d8d171e9a.png

 

46725854_359392564634113_119385762817900544_n.png.c4742ef125682bc3648981189785cbf3.png

 

Litt trixing for å finne optimal utkster åpning. rør vi kunne vri til rett vinkel. Med max patronlengde på 83.5mm ble åpningen 82mm lang og 17 bred..

 

 

Aannerud

  • Like 5
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...