Jump to content

Home Made Låsekasse


Aannerud

Recommended Posts

I dag kom magasinet👍 Lengre col en jeg hadde trodd men samme utvendige mål. Magasinet jeg hadde kikket på var ett gamelt ett og hadde en plate i bakkant som ikke er på dette.

Max col på 87mm. Men det er helt i orden så lenge det ikke er utvendig, det hadde blitt en liten utfordring konstruksjonsmessig da vi allerede har laget emner.. Det tar 10x std patron

og 6x Magnum. Har også kjøpt ett s&l avtrekk som dukker opp i posten etterhvert, da er alle komponentene på plass å jeg kan gjøre siste justering på modellen før maskinering.

20.jpg.78923a28e5ce49e3825dded420b82fdf.jpg

 

Fra venstre: Lynx 10 skudds, s&l 5 og sauer 5

8C83F58A-4286-482E-8E93-852C0FEC00EF.jpeg.104ea552a0090f849bf8253b831080fe.jpeg

 

 

 

 

Aannerud

 

 

21.jpg

Edited by Aannerud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Boltstoppen er viktig, her må det være nøyaktig så ikke kreftene taes opp av feste pinnen, ønsker att kreftene skal taes opp i bakkant av stopperen mot kassa. Ser ut til å fungere bra på test biten👍 I denne prosessen har test biten hvert helt unnværlig! Dette gjør att ting blir riktig første gang på kasse emnet:)

22.jpg.fa9c09d437f021927751d2a829e9635c.jpg

 

23.jpg.b1b76c44e298fd713a831f30fac28a4c.jpg

 

24.jpg.cf49da736dfcf619af1b3f8ea34ab137.jpg

 

Robust og stivt er noe vi jobber mot hele veien, å med en minimal utkasteråpning og maxsimalt med gods i magasin åpningen er vi langt på vei👍

20.jpg.b138c015c0e1a112bd2577561f047849.jpg

 

21.jpg.ff98c5d914d27a40669cb103c3d3ea6d.jpg

 

Også ett lite spørsmål: Vil det by på problemer med en liten radie her? Jeg har ikke opplevd att noen av pic. montasjene mine er i nærheten av overgangen der..

25.jpg.0ae1afd6b85f0fcd6010b4f74c0adbb1.jpg

 

 

 

Aannerud

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Aannerud skrev:

Også ett lite spørsmål: Vil det by på problemer med en liten radie her? Jeg har ikke opplevd att noen av pic. montasjene mine er i nærheten av overgangen der..

25.jpg.0ae1afd6b85f0fcd6010b4f74c0adbb1.jpg

 

 

 

Aannerud

 

 

Ikke er jeg noe børsemaker, og ikke har jeg vert borti for mangen montasjer, men det er jo flaten oppå og vinkelen under montasjen legger ann mot? 

 

Så lenge det er nokk plass bør det gå fint vell?

 

Vil du gjøre det slik pga verktøy tilgjengelig eller?

Link to comment
Share on other sites

Legger bane i NX ja, Maskina er 5 akset så det er ikke noe stort problem og kjøre skarpt overgang, det er bare letter og kjøre 3D og fullradie fres.. 

Å når jeg ikke klarer og se noen ulemper med radien der så hvorfor ikke:)

 

Har noen andre detaljer som MÅ kjøres i 3D så programmere må vi uansett

 

 

 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Legge baner er det ikke jeg som gjør, det overlater jeg til noen som har peiling på sånt. Så der blir det lite å dele.. Maskinere er det @ChristerM 

som gjør. Maskinen er en Deckel Maho 125 om jeg ikke husker feil..

 

Det lar seg sikkert gjøre og programmere det i maskinene men det er så mye enklere og kjøre 3D når det er vinkler og radier i skjønn forening:)

 

 

Aannerud

 

27.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vil det by på problemer med en liten radie her? Jeg har ikke opplevd att noen av pic. montasjene mine er i nærheten av overgangen der..

MIL-STD-1913/ STANAG 2324, eller STANAG 4694 er som navnet sier, standarder, og de kan nok slås opp. Det er nok mer nøyaktig enn hva vi syns og tror her på Kammer(s)et. Her en oppsummering https://outerimpact.com/understanding-the-difference-between-the-weaver-picatinny-and-nato-specifications/

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til bredden på "søyla" i nato specen, så er ikke den noen kritisk flate.

Det som er viktig her et att der som skal monteres på faktisk har klaring der de skal ha det, og får de riktige annleggsflatene.

 

 

Picatinny-and-NATO-specifications.jpg.71ee73028e6f5fef86c6eae249b2db23.jpg

 

så det blir jo 15.6- radien i vinkelen om du skal være på den sikre sia. Altså, modellere så radien starter på 15.5 bredde feks.

 

 

 

Edit:

Så skal ikke anleggs flatene på skinna kjøres med 3D surface regner jeg med? Det er noe kritisk å ha korrekte flater i de områdene.

Edited by Svåsand Custom
Link to comment
Share on other sites

@Aannerud

Dette er ikke ment som kritikk, og jeg av alle skjønner veldig godt at du har lyst å designe og lage noe selv. Jeg lider jo under samme syndrom.

 

Men når jeg ser på låsekassen du lager/designer så lurer jeg mere og mere på hva den har som ikke allerede finnes hos S&L Tactical?;

http://www.greatdanerifles.com/tactical.html

 

Hvis det bare er Rem700 printet og løpsbytte? Hadde det ikke vært like greit å tilpasse en stokk til S&L'en og laget et løpsbytte?  Ikke at jeg skjønner poenget med løpsbytte i utgangspunket, for S&L'en har jo det fra før. 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

så lurer jeg mere og mere på hva den har som ikke allerede finnes 

Noen av tingene er vel mer gods/ stivhet? Jeg regner med Aannerud tar ned utkasteråpningen til et minimum, og det ser ut som han har mye større anleggsflater mot stokken enn S&L-kassa. Samtid bruker han magasiner som er anerkjente. S&L magasinene har vel ca. markedets dårligste rykte.

Jeg har iallefall trua. Men med den svære maskina burde han jo frest ut et chassi i samme slengen ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den er i verdens beste alu 7090T76 som har egenskaper tett opp mot titan og er meget korosjons bestandig(å ingen andre har den;), den har 10 skudds double stack magasin med medium lengde, den har integrert 30moa pic. skinne, den er kortere, lettere og stivere enn s&l, den har etter min mening en solidere bolt stopp, den har en liten utkaseråpning og designet magasin brønn så jeg beholder så mye gods som mulig ift. Stivhet. Den lar meg kamre pipene jeg vi, i kalibrene jeg ønske med twisten jeg vil ha. Den koster meg kanskje 5000,- med std. Og magnum sluttstykke, 10 skuds double stack magasin og s&l trykkpunkt avtrekk.. Den vil forhåpentligvis bli presis til tross for att den er maskinert i ett lite verksted med eldgamle maskiner av en gammel våpensmed;) Det er ett prosjekt jeg gjør sammen med far min med alt det gir oss.. 

 

Det er vanskelig å lage en kasse som ikke ligner på/minner om en annen kasse som finnes, men det er ikke dermed sakt att man like godt kunne kjøpt en rem700;)!

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, ChristerM skrev:

Maskina er DMU 80P... :)

Må dessverre skuffe litt ang bilder fra maskineringa, da det er strammet inn ganske mye vedrørende fotoforbud osv i verkstedet. 🙄

Noen skal vi nok få til, men det blir ikke mange.

Er dette et annet prosjekt enn annenrud sitt? 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Aannerud skrev:

Den er i verdens beste alu 7090T76

Da har jeg ramlet litt av lasset for jeg trodde det var stål den skulle lages i?

 

2 timer siden, M67 skrev:

og det ser ut som han har mye større anleggsflater mot stokken enn S&L-kassa. Samtid bruker han magasiner som er anerkjente. S&L magasinene har vel ca. markedets dårligste rykte.

Anleggsflata betyr vel ikke så mye så lenge materialet i stokken er laget for å takle belastningen. Det er vel heller rekylopptaksflaten som virkelig kan bety noe. S&L magasiner kjenner jeg ikke til. Sikkert greit med noen som har et bra rykte 😉

 

2 timer siden, Aannerud skrev:

Det er ett prosjekt jeg gjør sammen med far min med alt det gir oss.. 

Det er jo det aller viktigste :D

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Bly skrev:

Da har jeg ramlet litt av lasset for jeg trodde det var stål den skulle lages i?

 Nei, ikke denne.. Men det har blitt konstruert ei kasse til ila. prosjektet med gjenge innfesting og AI lås av pipa som kanskje blir satt til livs etterhvert..

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Aannerud skrev:

7090T76 som har egenskaper tett opp mot titan

Veeeeeeeeeel.  Sammenliknet med Grad2 elns er det kanskje good shit, men Ti6Al4V har vel 1,50x E-modul og 2x strekkfasthet. Det er ofte E-modulen som ødelegger for alu, det blir så blaut. Ting svikter og flekser i alle retninger, stål føles alltid mer solid ut.

 

Har du data på den legeringen? Lite med info å finne...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nok lite info og finne på den da den ikke er tilgjengelig for almenheten.. Den ble utviklet på forespørsel fra far min når han jobbet i Nammo:) Jeg har ikke noe data for øyeblikket men sånn fra hode har den en strekkfasthet på rundt 700 MPa og en forlengelsen på 2-3%

 

Far min kan sikkert komme med noe mer nøyaktig senere

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

glass kunne ha fungert.

Eneste grunnen til å ikke bruke bøtteplast er jo at hele stasen henger i låskassa. Om du hadde brukt tjukt løp og satt en tapp og to skruer i det istedenfor, så kunne du laga "låskassa" i tynn-tynn karbonfiber - men det er vel kanskje en halvsær tysker som har funnet på det før ja... men ei sånn løsning uten gardena-låsen kunne jo vært noe?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er allerede en som har tinga på en lettvekter versjon så det kunne vært int. Og  prøvde! Problemet er att jeg ikke har noe særlig interesse av det selv så det blir litt halvhjerta;) Men nå når jeg har en robust modell med alle funksjonene er det ganske grei skuring å spikke litt her og der! 

 

Sånn den er i dag så veier den omtrent det samme som en Tikka T3 lite med pic skinne, men er omtrent dobbelt så feit så ptensialet for en ordentlig lettvekter er jo stort:)

 

0468193E-A756-4555-B5BB-3215E6F03C15.jpeg.d763eda230096821905f6a7fece2926b.jpeg

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kvass alu det der. Skaffer du kjøper jeg😉

 

så kvass at den kan belastes direkte, men med så liten bruddforlengelse er det kort vei mellom glede og sykeseng, så bra du har låsing i stålforing!

 

mulig du kan droppe stålinnsats på ekstraksjonskammen om du hardelokserer, men vurder å skru fast en liten bit stål der både pga slitasje og fordi du kan tilpasse ekstraksjonskammen mot lukkekammen uten å spille med hele kassa som innsats. 

Link to comment
Share on other sites

Vi har tenkt det samme:) Ente opp med å kjøre ekstraksjonskammen direkte i alu’n for så å sette inn en stål innsats om det skulle bli nødvendig på sikt. Den er allerede tilpasset så det gikk bra, skulle vi vært uheldig hadde det ikke vært værre enn å sette inn en stål innsats, så innsatsen er ikke så skummel.. Eloksering blir det og ja.. 8% forlengelse gjør ikke veien mellom "glede og sykeseng" veldig kort vil jeg påstå, er vel ikke langt unna 2541..

 

Tilpasset s&l avtrekket👍 Nå er igrunn konstrukskjon ferdig og arb. Tegninger klare:)

FCED4061-D4C1-4674-B00A-BFFDE085FEBF.jpeg.e06effdbfa9afa2b2163805d31f57f43.jpeg

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En slik låskasse som Aanerud lager trenger ikke tåle varme. Den trenger heller ikke å være "fail-safe", siden sluttstykket låser i pipa. Vil du spare vekt lager du den i karbon - en kunne for den del kappe sluttstykket og lage alt untatt sluttstykkehodet i karbon også - hiver en da på ei Christensen, eller Proof Research pipe, og en tilsvarende stokk...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er vel en grunn for att det finnes mer en en type materiale.. Så når der først skal brukes Alu. Finnes det ikke bedre👌 

 

Vi har laget flere dempere og bremser med 7090 alu’n som har gjengene direkte, den ene har vel gått noen 1000 skudd nå.. 

 

B59379D2-93FB-4522-ADEA-07D5700A8788.jpeg.883dab0017ca251a17a59c437ece8dc5.jpeg4580D8F9-DCF4-4946-82F5-B5B9E0B17080.jpeg.5b5eafb9e53b2f8d592e398580fac69f.jpeg

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Karbonkasse kunne vært noe! Jeg har lenge hatt lyst å prøve, men det er så mange andre prosjekter som står foran i køa. Jeg har lenge tenkt at man ikke kan lage gjenger i karbonfiber uten å lime inn en hylse,  men etter en test så tror jeg muligens at det må revurderes. En M6 skrue måte dras til et sted mellom 20-25 Nm før gjengene gikk føyken 😳

Men skal man designe med karbonfiber så må man forstå og planlegge fiberretningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Der var søknaden godkjent👍 Det tok lang tid da dette var noe de hadde lite erfaring med på Våpenkontoret, men i går ringte de å sa søknaden var godkjent.

Jeg kommer ikke til å gå veldig detaljert inn på kriteriene rundt dette da det er helt tydelig att det ikke er satt noen faste retningslinjer rundt dette å det vil 

fungere dårlig om nestemann baserer seg på svaret jeg fikk. Eneste jeg kan si er, lag en god søknad, beskriv godt hva du skal og hvilken forutsetninger du

har for å kunne gjøre det. Jeg la ved en egen søknad der jeg beskrev dette og la ved Bilder og tegninger som beskrev prosessen. Ha en god dialog med de

på våpenkontoret så tipper jeg de fleste finner en vei i mål:)

 

Nå når dette er i orden kan jeg fortsette og dele prosjektet med dere👍

 

 

 

Aannerud

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hehe, det har du nok rett i! Men jeg leita etter info rundt dette når jeg starta så kanskje nestemann drar litt nytta av dette:)

 

når det er sakt tror jeg ingen blir overrasket over att ptoshektet ikke har stått helt stille i påvente av svar (det tok tross alt nesten 4mnd) så da slenger jeg ut litt bilder med en gang.

 

Maskinering var neste steg i prosessen med ferdig konstruksjon og arb tegninger..

 

En stor takk til @ChristerM👌

 

72DAABE2-EE8B-41BB-8093-5D9CB4144691.jpeg.eb17221a20b1c2ae0393eaa4fd168e43.jpeg7D70C0B8-38CE-44FA-95A6-ACB2220622E9.jpeg.abb4e09f347620563d5ff8c4132b6626.jpeg19DDF6F7-B7F3-4F9C-8499-2C57ED6A197D.jpeg.dbb33b4463745329e1fcdbc775181c51.jpegBE72F7EC-969A-4D79-92F7-52DD3177F057.jpeg.b27aa14c361bc52b99c2ed7ba508fc3d.jpeg4523246B-043E-40F7-8A37-575076006A9A.jpeg.4e0b2eab588e41b88d7967d1b631d249.jpeg

 

 

Aannerud

  • Like 6
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...