Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Det å "tuppe ballen" mot sosialister og feminister blir like upresist som å skylde på menneskeheten. Historisk sett har nasjoners strengeste våpenreguleringer blitt utført av mannlige diktatorer som ønsker seg en tryggest mulig vei til makten. I dag er problemet et annet, men fremdeles lett å "pinpointe":

Internasjonalt: Folkevalgtes fortvilte forsøk på å prøve å handle for folkets krav om handling mot terrorisme og massakrer.

Nasjonalt: Politiets ønske om tryggere arbeidsforhold i hverdagen.

Det er på nøyaktig disse plassene "skoen trykker". Det viktigste arbeidet må derfor være å prøve å få flest mulig til å forstå; at slik trygghet vil være umulig å oppnå uten å totalt ødelegge den friheten vi egentlig puster og lever for.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Uten og forhåpentligvis tråkke noen på tærne er vel det politiske landskapet i dag slik at de som står til venstre i politikken er de som er mest skeptisk til våpen i sivile hender og skytesport generelt. Er det noen som tror noe annet?
Nasjonalt er det f.eks bare å se til situasjonen i Tromsø hvor man var så heldig å få ett knallrødt kommunestyre med det resultat at man må ut av kommunen for å få skyte en leirdue.

Er vel bare to partier med politisk innflytelse som utmerker seg med tanke på å bevare jakttradisjonen og skytesporten slik man kjenner den i dag. Stemmer man på ett av disse partiene bør man vel også se på hvilke eventuelle samarbeidspartier disse igjen vil gå i kompaniskap med. Samarbeider de med venstresiden ja da får vi hestehandler med potensielle innstramminger i større grad enn om de velger partier mer mot høyre.   Edit: skriveleifer

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

Høyresidens individualister har det med å ryke i tottene på folket på de mest selvødeleggende måter. Høyres urbane miljøminister Vidar Helgesen har alene fått landsbygda til å gjøre opprør mot sin blokk ved å insistere på ulv i boligområder. Nå er SP oppe i 14 prosent. Folks følelser er ikke å spøke med, noe som er lett å glemme mellom indrefileten og sjokolademousseen i Brussel.

Edited by Observer
Link to comment
Share on other sites

Hvilken fløy som historisk har vært verst er en avsporing, vi må se på de partiene vi har i dag.

FrP har jo hatt nedleggelse av POD på programmet en stund, men de har så langt valgt å ikke ta den kampen. For alt vi vet kommer det heller aldri til å skje, så jeg vet ikke hvor mye vi skal legge i disse løftene. Jeg er ikke FrP-mann, men om de hadde vist vilje til å holde dette løftet ville de fått min støtte.

Link to comment
Share on other sites

De to hovedblokkene i norsk politikk er i dag bare filialer av hverandres ideologiske ståsteder. Når man  eksempelvis skuer de to siste lederne i AP – multimillionærene Jens og Jonas – holde hånd foran landsmøtene, syngende ”Opp alle jordens bundne trælle” – ja så tenker jeg straks på de gamle ukebladenes ”Finn fem feil”.

 

Mark Twain sa det slik: ”Det er mye lettere å lure folket enn å overbevise dem om at de er blitt narret.”

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bback skrev:

Uten og forhåpentligvis tråkke noen på tærne er vel det politiske landskapet i dag slik at de som står til venstre i politikken er de som er mest skeptisk til våpen i sivile hender og skytesport generelt. Er det noen som tror noe annet?
Nasjonalt er det f.eks bare å se til situasjonen i Tromsø hvor man var så heldig å få ett knallrødt kommunestyre med det resultat at man må ut av kommunen for å få skyte en leirdue.

Er vel bare to partier med politisk innflytelse som utmerker seg med tanke på å bevare jakttradisjonen og skytesporten slik man kjenner den i dag. Stemmer man på ett av disse partiene bør man vel også se på hvilke eventuelle samarbeidspartier disse igjen vil gå i kompaniskap med. Samarbeider de med venstresiden ja da får vi hestehandler med potensielle innstramminger i større grad enn om de velger partier mer mot høyre.   Edit: skriveleifer

Det var høyre som innførte tvungen etterregistrering av "magasinhagler" i 1978, Uner J.P syses ledelse. Jeg tror det er en taktisk grov bommert å tro at den ene eller andre sidne er mer postivt til skytrevåpen. Det finner svært lite forankerte i noen norske politiske programmer om dette. Vår utfordring er alle poltitikere og den vanlige mann og kvinne i gata.

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Hassel skrev:

Det var høyre som innførte tvungen etterregistrering av "magasinhagler" i 1978, Uner J.P syses ledelse. Jeg tror det er en taktisk grov bommert å tro at den ene eller andre sidne er mer postivt til skytrevåpen. Det finner svært lite forankerte i noen norske politiske programmer om dette. Vår utfordring er alle poltitikere og den vanlige mann og kvinne i gata.

Kanskje, men AP er uansett ute etter å få innstrammet så godt som mulig på grunn av tragedien som skjedde noen år tilbake. Så hvis du verdsetter våpen så ville jeg helt klart gått for Høyreblokken.

Link to comment
Share on other sites

Her prøver noen "ekstremister" å konstruere en todeling i våpenspørsmålet. Jeg tror i det minste en tredeling er på sin plass.

Den ene gruppen er prinsippielle våpenmotstandere der en evt synes det er ok at noen driver med skiskyting og kanskje har en rifle for elgjakt. I denne gruppen er det nok en klar overvekt av (urbane) venstreorienterte og/eller kvinner.

Så har du i denne sammenhengen det store flertall som synes at jakt og sportsskyting er helt ok aktiviteter, men som samtidig mener at det må være en del regler for hvem som får eie våpen og hvilke våpen som er ok i privat eie. Det viktige er at i denne gruppen er også det store flertall av aktive jegere og sportsskyttere. Vi klarer oss fint i kaliberspennet mellom 4,5 mm luft og .44 magnum i sport og mellom .17 og .456 til jakt. Det finnes ikke et jaktobjekt i verden som ikke faller raskt for en velplassert .456 WM. Ei heller trenger vi mer enn 20 skudd i pistolmagasinet eller 10 skudd på jakt. Vi ble skremt av forslagene etter 22. juli og Gjørv, men nå er vi ganske rolige takket være god og felles innsats fra våre seriøse organisasjoner. I denne gruppen finner du hele det politiske spennet fra Frp til SV. Kanskje ikke så mange MDG. Årsaken til at de stemmer ulikt er sannsynligvis at det finnes flere saker i samfunnet som angår dem enn våpenspørsmålet: Helse, skole, samferdsel, naturvern, distrikt, forsvar, skatt, fordeling, utenrikspolitikk, innvandring osv.

Så har du en liten gruppe "ekstremister" som synes livslykken er avhengig av kaliber > 50, boksmagasin, innfellbare kolber og helautomatrifler. Her er det nok korrekt at de hører til på ytterste høyre fløy om de i det hele tatt synes at det finnes politikere som er verdt deres stemme.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, nhd skrev:

Så har du en liten gruppe "ekstremister" som synes livslykken er avhengig av kaliber > 50, boksmagasin, innfellbare kolber og helautomatrifler. Her er det nok korrekt at de hører til på ytterste høyre fløy om de i det hele tatt synes at det finnes politikere som er verdt deres stemme.

Synes ytterste høyrefløy er et ganske vagt begrep. Noen vil si at både en nazist og en liberterianer hører til der, men sliter litt med å finne en eneste ting de er enige om.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Observer skrev:

De to hovedblokkene i norsk politikk er i dag bare filialer av hverandres ideologiske ståsteder. Når man  eksempelvis skuer de to siste lederne i AP – multimillionærene Jens og Jonas – holde hånd foran landsmøtene, syngende ”Opp alle jordens bundne trælle” – ja så tenker jeg straks på de gamle ukebladenes ”Finn fem feil”.

 

Men de dropper et vers når de står der og vræler og er arbeidere..

Tro hvordan arbeidere, feks sveiserene på Akers mek, før i tida ville reagert om en foreslo en skipsreder som statsministerkandidat for AP?

The State oppresses and the law cheats.
Tax bleeds the unfortunate.
No duty is imposed on the rich;
The rights of the poor is an empty phrase.
Enough languishing in custody!
Equality wants other laws:
No rights without duties, she says,
Equally, no duties without rights.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Sitat  870fanboy: "Synes ytterste høyrefløy er et ganske vagt begrep. Noen vil si at både en nazist og en liberterianer hører til der, men sliter litt med å finne en eneste ting de er enige om."

 

Helt enig. Men her snakker vi om propagandarelatert fake-facts. Alle vet at en høyreorientert mann vil ha minst mulig skatter og avgifter, minst mulig statlig styring og mest mulig individuell frihet. Skulle han bli ekstrem er det anarkismen som vinker i det fjerne - ikke sosialismen - hverken den globale eller den nasjonale. Nasjonalsosialismen var bare en fetter av globalsosialismen, og et ektefødt barn av Marx. Brunskjortene var gjerne tidligere kommunister - som Mussolini og Goebbels. Det var derfor symptomatisk at de to totalitære regimene under Hitler og Stalin ble konkurrenter om verdensherredømmet. Desorienteringen rundt dette er bare en følge av at i krig og kjærlighet er alt tillatt. Og politikk er krig uten våpen. Og som kjent - war is deceit...

Edited by Observer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som en generell betraktning synes jeg det hadde vært fint om vi som seriøse jegere og skyttere ikke forsøkte å sette hverandre i bås men at vi samlet stod opp for hverandre. Nå kan det i denne saken virke som det er sportsskyttere som driver med disipliner jeg ikke har interesse av som er under mest press. En annen gang kan det være mine interesser som jeger som er truet.


Akkurat som jeg i et slikt tilfelle ønsker et samlet jeger og skyttermiljø i ryggen synes jeg vi bør stille oss solidariske med de som nå er under mest press. Helt uten å forsøke å katalogisere hverandre, mer eller mindre bevisst fremheve oss selv på andres bekostning eller antyde at andres behov og ønsker ikke er likeverdige med våre egne.
Hvis noen ønsker en skikkelig grov elefantrifle, et stort boksmagasin, en utvidet våpengarderobe så bør ikke vedkommende møte motstand fra meg som 'våpenbror'. Den jobben er det andre krefter i samfunnet som mer enn villig tar.


Samtidig er det dessverre allerede kommet så langt at vi som jeger- og skyttermiljø må vise en slags tilbakeholdenhet. Det å argumentere for en mer eller mindre fullstendig liberalisering av f eks våpenlover kan virke kontraproduktivt. Og det å finne den gylne middelveien der er som vi ser vanskelig. Men vi trenger ikke gjøre det vanskeligere med å hakke på hverandre.

Edited by Umbo
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

For min del er jeg nok plassert på høyresiden i politikken, går litt mellom de to store på den siden. Jeg er helt enig i at det skal være regler rundt hvem som får ha våpen, men jeg ser ikke at det er noen stor forskjell når det gjelder kaliber eller magasinstørrelse. Er man kvalifisert til en .22LR-rifle, er man like kvalifisert til en .50BMG-rifle. Det er der ankepunktet mitt ligger: Gir regler som halvautolistene, maks 10 skudd i et riflemagasin, maks .455 i et håndvåpen eller 10 stevner i året og 2-3 treninger i måneden før man kan kjøpe to våpen i samme klasse, en øket grad av samfunnssikkerhet eller løsning av et reelt problem, eller er det bare en måte å begrense antall våpen blant skyttere, vel vitende om at de som gjør samfunnet farlig ikke bryr seg om disse reglene? I fravær av magiske krystaller som ser inn et menneskes sjel, er nok dokumentert aktivitet en faktor i vurderingen på hvem som er tilliten verdig, men er man først funnet verdig bør det ikke være så mye begrensninger på antall og typer som det er i dag. Det blir regulering for reguleringens skyld.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Eldhannas skrev:

I fravær av magiske krystaller som ser inn et menneskes sjel, er nok dokumentert aktivitet en faktor i vurderingen på hvem som er tilliten verdig, men er man først funnet verdig bør det ikke være så mye begrensninger på antall og typer som det er i dag. Det blir regulering for reguleringens skyld.

Tiltredes

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 29.3.2017 den 10.45, 870fanboy skrev:

Har litt problemer med å tolke deg Hassel, mener du altså at det vil legges opp til "grandfathering"?

Jepp, også i det med magasiner (Existing holders). Les papirene, les bakgrunnsarbeiodet, ikke stol på hva andre har lest for deg...

Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, Hassel skrev:

Jepp, også i det med magasiner (Existing holders). Les papirene, les bakgrunnsarbeiodet, ikke stol på hva andre har lest for deg...

Det gjelder vel bare for de som allerede har det som blir kl. A lisenser? Alle andre vil jo ikke ha "lov" til å ha dem, dvs. hvemsomhelst som f.eks har plomberte våpen med store magasiner, samlere, den som måtte ha det rustne mg-beltet etter førstegangstjenesten som har blitt brukt som eksempel noen ganger.. Eller tar jeg helt feil her? Disse loading-device'ene er jo ikke registrert inn sammen med et tilhørende kl. A våpen. 

Det vil jo på en måte fremdeles vere "lov" til ha dem vel å merke, bare ikke for de som har lisens i kl. B. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Dette går på problematikken med å gi lovverk tilbakevirkende kraft, hvilket er forbudt ved grunnlovens paragraf 97. Dette blir som med skytevåpen som per i dag er forbudt å erverve; dersom man lovlig hadde ervervet et slikt før forbudet trådte i kraft, så kunne man beholde det og bruke det, men ikke selge det videre.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, nhd skrev:

"ekstremister" som synes livslykken er avhengig av kaliber > 50, boksmagasin, innfellbare kolber og helautomatrifler

Dette blir veldig unyansert. Jeg trenger egentlig fint lite i livet, men jeg ønsker en god del. Først og fremst ønsker jeg å bli behandlet som et voksent, (relativt) velfungerende individ som ikke ønsker å plage eller skade noen som helst.

Jeg synes også at det er feil når man innfører ineffektive regler, for de kommer ikke bare på bekostning av mine friheter, de kommer også på bekostning av tiltak som faktisk kunne hatt en effekt.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, P99 skrev:

Det gjelder vel bare for de som allerede har det som blir kl. A lisenser? Alle andre vil jo ikke ha "lov" til å ha dem, dvs. hvemsomhelst som f.eks har plomberte våpen med store magasiner, samlere, den som måtte ha det rustne mg-beltet etter førstegangstjenesten som har blitt brukt som eksempel noen ganger.. Eller tar jeg helt feil her? Disse loading-device'ene er jo ikke registrert inn sammen med et tilhørende kl. A våpen. 

Det vil jo på en måte fremdeles vere "lov" til ha dem vel å merke, bare ikke for de som har lisens i kl. B. Eller?

Bare om du samtidig har klasse B våpen...  eier du bare plomberte våpen, eller ingen våpen, eller er Klasse A skytter... så kan du ha så mange store magasiner du vil.

Nå antar jeg at dette er ting som vil regulert litt nærmere i nasjonal lov og forskrifter, ved implementering.  Uansett så er det arbeidet fremover mot ny våpenlov som relevant. Ikke mer eller mindre treffsikre forsøk på å peke fingre i det politiske landskapet. Verken forsvarssaken eller våpensaken er spesielt rotestet i en eller annen politisk retning. Det er saken og hva individene syns som blir viktig.

 

Link to comment
Share on other sites

I den tidligere omtalte NOU 2011: 19 står om magasiner:

"Registreringspliktig våpendel
Med registreringspliktig våpendel menes låskasser
og piper, samt boksmagasiner til tohånds- og
enhåndsskytevåpen med magasinkapasitet på
henholdsvis mer enn 10 eller mer enn 20 patroner.
Registreringspliktig våpendel blir i gjeldende
våpenlov kun omtalt som våpendel."

Det står ikke at ditto magasiner i deaktiverte våpen er fritatt registrering. 

Det er NOU 2011: 19 som foreslås til ny våpenlov her i landet - ikke EU's våpendirektiv. Det er fremdeles tid å påvirke.......

Link to comment
Share on other sites

Det er den der uspiselige "skal miste sin klasse B lisens" som er håpløs, fordi den ikke tar hensyn til om magasiner, eller "loading device'ene" passer eller ikke. Det er jo kun kl B innehavere som blir straffet, for alle andre får det ingen konsekvenser. Jeg skjønner det iallefall ikke.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, razumny skrev:

Dette går på problematikken med å gi lovverk tilbakevirkende kraft, hvilket er forbudt ved grunnlovens paragraf 97. Dette blir som med skytevåpen som per i dag er forbudt å erverve; dersom man lovlig hadde ervervet et slikt før forbudet trådte i kraft, så kunne man beholde det og bruke det, men ikke selge det videre.

Neida, det du beskriver er IKKE "tilbakevirkende kraft". Tilbakevirkende betyr at de ikke kan straffe deg for å ha ett våpen som nå er forbudt mens det var lovlig. Dvs hvis våpen x blir ulovlig fra 1 juni, kan ikke myndighetene straffe deg for å ha hatt det i mai.

Men staten kan fint si at våpen x er forbudt fra dato Y og alle må kvitte seg med det. men de vil nok da få flere erstatningskrav mot seg så derfor pleier de å la deg beholde det. Dog ikke alltid, bare se på pumpehagler med kapasitet på over 5+1

 

Link to comment
Share on other sites

På akkurat samme måte som at forkjempere for helautovåpen og .50BMG i dag er "ekstremister" frykter jeg at de som kjemper for ar-15 og lignende er de nye ekstremistene om en ikke altfor fjern fremtid.

Du er ikke nødvendigvis ekstremist selv om du ønsker det motsatte av det motparten din ønsker.
Jeg liker ikke sykling, men jeg kaller ikke de som driver med organiserte sykkelritt for ekstremister...
(Selv om jeg gjetter på at det er flere sykkelrelaterte ulykker enn våpenrelaterte ulykker her i landet)
 

Hilsen en som liker boksmagasiner, innfellbare kolber, mye rekyl, og avtrekkermekanismer som gjør mesteparten av jobben for deg..

Link to comment
Share on other sites

Liker egentlig ikke automatisk og ammocamorambosniper og sånt noe særlig. Og skjønner ikke hvorfor det skal reguleres og forbys spesiellt.

Vi slåss mot vindmøller og "The greater good", mye likt Sisyfos. Men alle klatrer vi oppover i masta på den synkende båten.

 

Ekstremist er for tiden gjengs betegnelse på de fleste som våger uttale noe som strider mot den politiske elites, med haleheng, ønsker, visjoner, planer, whatever. Være seg innvandring, barnevern, naturvern, økonomi, skole-hva som helst igrunnen. Det tales fint om mangfold og toleranse og mye fint, men det eliten ønsker er lydighet og ensretting.

Snodig nok er aldri de som ønsker å gå lengere (strengere, flere osv) enn den politiske eliten ekstremister, de er "forkjempere" og "idealister". 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, nhd skrev:

Her prøver noen "ekstremister" å konstruere en todeling i våpenspørsmålet. Jeg tror i det minste en tredeling er på sin plass.

Den ene gruppen er prinsippielle våpenmotstandere der en evt synes det er ok at noen driver med skiskyting og kanskje har en rifle for elgjakt. I denne gruppen er det nok en klar overvekt av (urbane) venstreorienterte og/eller kvinner.

Så har du i denne sammenhengen det store flertall som synes at jakt og sportsskyting er helt ok aktiviteter, men som samtidig mener at det må være en del regler for hvem som får eie våpen og hvilke våpen som er ok i privat eie. Det viktige er at i denne gruppen er også det store flertall av aktive jegere og sportsskyttere. Vi klarer oss fint i kaliberspennet mellom 4,5 mm luft og .44 magnum i sport og mellom .17 og .456 til jakt. Det finnes ikke et jaktobjekt i verden som ikke faller raskt for en velplassert .456 WM. Ei heller trenger vi mer enn 20 skudd i pistolmagasinet eller 10 skudd på jakt. Vi ble skremt av forslagene etter 22. juli og Gjørv, men nå er vi ganske rolige takket være god og felles innsats fra våre seriøse organisasjoner. I denne gruppen finner du hele det politiske spennet fra Frp til SV. Kanskje ikke så mange MDG. Årsaken til at de stemmer ulikt er sannsynligvis at det finnes flere saker i samfunnet som angår dem enn våpenspørsmålet: Helse, skole, samferdsel, naturvern, distrikt, forsvar, skatt, fordeling, utenrikspolitikk, innvandring osv.

Så har du en liten gruppe "ekstremister" som synes livslykken er avhengig av kaliber > 50, boksmagasin, innfellbare kolber og helautomatrifler. Her er det nok korrekt at de hører til på ytterste høyre fløy om de i det hele tatt synes at det finnes politikere som er verdt deres stemme.

Du må slutte med å stemple alle som ikke er enig med deg som avvikere og ekstremister. Du vil ikke se nyansene her, du har ytret at jaktgarderoben bör utvides til 8 våpen. Helt enig. Og jeg er forsåvidt enig i at det må settes en grense et sted....og den kan gjerne gå ved .50 BMG (12,7x99mm).

Men hvorfor vi skal nektes jaktpatroner mellom .500 og .600 ser jeg ingen rimelig grunn til. her velger du og legge deg flat, deg om det. Det er faktisk ganske mange i Norge som jakter storvilt i Afrika...som kan ha stor nytte av et .500 kaliber.

Dette er og blir bare synsing fra POD, en synsing som mangler hjemmel i lovverket..

Det er nemlig en vesentlig forskjell på " .456 " (som ikke finnes..du mente vel .458) og en .500 patron....her uttaler du deg bombastisk om ting du faktisk ikke har greie på.

Du haker deg opp i store magasiner....er ikke du NROF skytter..?  Hvorfor skal ikke disse kunne inneha 30 skudds magasiner til sine AR-15 rifler..?  Synes du det er en rimelig politikk at Staten skal forlange alt av store magasiner innlevert...hvis det nå kommer til dette..?  Du vet like godt som jeg at NROF skal söke og vedlikeholde militär skyteferdighet.....hva tror du denne politikken vil gjöre med forsvarsviljen..?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, pondoro skrev:

Du haker deg opp i store magasiner....er ikke du NROF skytter..?  Hvorfor skal ikke disse kunne inneha 30 skudds magasiner til sine AR-15 rifler..?  

Lovlig aktivitet etter reglene i NROF og DSSN vil åpenbart kunne fortsette som tidligere med de "nye EU reglene /ny våpenlov".

Det "nye EU reglene /ny våpenlov" vil forsøke å begrense sette forbud mot er ikke forbundstilsluttet aktivitet med  noen våpentyper og andre "våpendeler".

Jeg tenker at NROF og DSSN og annen lovlig forbundsaktivitet vil  finne ny våpenlov uten nye ytterligere begrensninger. Jegere vil heller ikke få begrenset sin lovlige aktivitet etter dagens regler "vesentlig". Dog vil det komme regler som vil "ramme" noen som utnytter hva som legges i jaktvåpen mv.

 

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vel fastslå at alle begrensninger som eventuelt måtte komme kanskje ikke er subjektivt "vesentlige", men unødvendige, feilslåtte, tankeløse og totalt overflødige. 

 

Edit: Med unntak av regler for plombering som faktisk sikrer at våpenet ikke kan gjøres skytbart igjen. 

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Olesøn skrev:

Vi kan vel fastslå at alle begrensninger som eventuelt måtte komme kanskje ikke er subjektivt "vesentlige", men unødvendige, feilslåtte, tankeløse og totalt overflødige. 

 

Jeg skulle gjerne gitt deg en "like" på innlegget, men jeg har brukt opp mine tilmålte 10 likes...
Dersom administrator vil ha flere likes, så kan kanskje innstillingene på forumet endres ;-)

Edited by Wintel
Feil med siteringingen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å legge de fleste skyteformer døde uten å innføre en eneste "vesentlig" begrensing. Det krever bare at en flytter grensa et par millimeter av gangen. Litt flere regler, litt strengere krav, litt mer byråkrati, litt mer stivbent behandling, litt mindre tillit, det er verdens enkleste sak å få til. Før eller siden blir ting så plundrete og "giftig" at folk flest ikke orker.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Det er fullt mulig å legge de fleste skyteformer døde uten å innføre en eneste "vesentlig" begrensing.

Frykten som beskrives her på kammeret for EUs nye våpenregler/ny våpenlov mener jeg  er en fobi som er innbilt og ikke er basert på realiteter.

Vilje fra enkeltpersoner og grupper til "terror/drap" ved  å bruke lovlige komponenter deriblandt våpendeler ,ammunisjon osv tvinger frem justeringer i regelverket.

Ser man fra dagens aviser og tiltale av en bandidosleder og en nokasdømt var det mangel på ammunisjon og forsøk på å skaffe dette via bla lovlige kanaler som var "endel" av det som avslørte rans og drapsplanene...

Erfaring i Norge og EU viser at summen av tilgang på våpendeler, ammunisjon , magasiner kan være brikken som avslører terror...

Lovlig skyteaktivitet har minimalt å frykte fra de nye reglene.

 

Link to comment
Share on other sites

Vi har sikkert litt forskjellig erfaringer rundt dette. Det jeg har sett, viser at enten tilpasser terrorister seg regelverket slik at de kan kjøpe våpen og ammunisjon lovlig og gå "under radaren", de bruker kun illegale våpen og ammunisjon, eller de bruker noe helt annet som bil og kniv. Ingen av delene forhindres av strengere våpenlover. Derimot påvirker det negativt et stort antall lovlydige borgere for en teoretisk mulighet til å stoppe noen få kriminelle. Skal man gjøre noe som monner i forhold til voldsomme dødsfall, får man kreve at alle personbiler får ettermontert alkolås og fartssperre på 70 km/t. Det vil redde langt flere liv enn noen justering av våpenlover.

Og igjen, "The road to Hell is paved with good intentions."

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, pondoro skrev:

Du må slutte med å stemple alle som ikke er enig med deg som avvikere og ekstremister. Du vil ikke se nyansene her, du har ytret at jaktgarderoben bör utvides til 8 våpen. Helt enig. Og jeg er forsåvidt enig i at det må settes en grense et sted....og den kan gjerne gå ved .50 BMG (12,7x99mm).

Men hvorfor vi skal nektes jaktpatroner mellom .500 og .600 ser jeg ingen rimelig grunn til. her velger du og legge deg flat, deg om det. Det er faktisk ganske mange i Norge som jakter storvilt i Afrika...som kan ha stor nytte av et .500 kaliber.

Dette er og blir bare synsing fra POD, en synsing som mangler hjemmel i lovverket..

Det er nemlig en vesentlig forskjell på " .456 " (som ikke finnes..du mente vel .458) og en .500 patron....her uttaler du deg bombastisk om ting du faktisk ikke har greie på.

Du haker deg opp i store magasiner....er ikke du NROF skytter..?  Hvorfor skal ikke disse kunne inneha 30 skudds magasiner til sine AR-15 rifler..?  Synes du det er en rimelig politikk at Staten skal forlange alt av store magasiner innlevert...hvis det nå kommer til dette..?  Du vet like godt som jeg at NROF skal söke og vedlikeholde militär skyteferdighet.....hva tror du denne politikken vil gjöre med forsvarsviljen..?

Jeg stempler ingen. Legg merke til " .."-tegnet :-)

Jeg beklager, jeg mente .460 Weatherby Magnum https://en.wikipedia.org/wiki/.460_Weatherby_Magnum , og jeg sa ingenting om forskjellen. Jeg sa at det ikke finnes vilt som ikke går raskt ned med et velplassert skudd med denne. Om du er uenig, vil jeg gjerne se en referanse.

Ja, jeg er aktiv NROF-skytter. Ja, jeg vil gjerne ha 30-skudds magasin, og jeg synes begrensningen er tull. Men jeg ser samtidig at vi fint kan konkurrere med 10-skudds magasin. I Nivå 3 og DSSN er jo magasinskift et moment en ofte legger inn i øvelsene. Nå blir det evt et par magasinskift ekstra. Det kan jeg fint leve med, og det gjør ingenting med min forsvarsvilje. Den er urokkelig på topp :-)

Link to comment
Share on other sites

.460 Weatherby Mag. er en patron med så ekstrem utgangshastighet at rekylen gjör den meget vanskelig å skyte godt med. Det er en god del andre patroner med samme og större kaliber som er betydelig mer egnet..

.460 er lite brukt i Afrika, av nettopp denne grunn..

Så nok en gang...hvorfor skal vi godta at POD, uten hjemmel i Våpenloven, innförer egne begrensninger utelukkende basert på synsing..??

Hvorfor skal vi godta å trene/konkurrere i NROF med 10 skudds magasiner når begrensningen på kapasitet er så dårlig fundert..?  Meningslöst..!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, grevlingen1 skrev:

Vilje fra enkeltpersoner og grupper til "terror/drap" ved  å bruke lovlige komponenter deriblandt våpendeler ,ammunisjon osv tvinger frem justeringer i regelverket.

Hvordan er egentlig "stillingen" for de siste par årene? Hvor mye av dette har vært lovlige komponenter? Og hvor mye har egentlig vært våpen? Lastebil ser ut til å være den nye metoden...

Og helt ærlig, har vi klart å tette muligheten for misbruk av lovlige våpen? Er vi i det hele tatt i nærheten av å forhindre en ny Utøya-tragedie?

NEI!

6 timer siden, grevlingen1 skrev:

Lovlig skyteaktivitet har minimalt å frykte fra de nye reglene.

Jo, vi har mye å frykte. Ikke nødvendigvis fra akkurat disse reglene, men fra disse, de som kom i fjor, de som kommer til neste år og de som kommer etter det. DET ER JO FAEN INGEN ENDE PÅ DETTE! Det blir bare flere regler, flere begrensinger og mer gnål for hver dag som går. Og verre enn alle tullete småregler, tilliten blir mindre for hver dag som går. I begge retninger.

Edited by Erlend Meyer
  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 20-40 skudds AR/-10/15 magasin til Troy PAR(pumpe AR) og Mossberg MVP (bolt rifle). Hvis jeg tar dynamisk kurs, kan jeg da omregistrere PAR og MVP som konkurranse våpen og beholde magasinene ? Hva med Mini 14 ? Kan jeg omregistrere rett etter at jeg har tatt dynamisk kurs eller må jeg vente i 2 år ?  Vil en Mini registrert til dynamisk hindre at jeg kan skaffe meg en AR ? Eller går den på en rifle til standard + 1 til open kvoten ?

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Cardinal skrev:

Vil anta du må regne med å vente da du "erverver" våpen til DSSN med omregistreringen. Hvis ikke ville det jo bli en omgåelse av karantenen.

Gjelder ikke karantenen bare for halvauto ?

Link to comment
Share on other sites

Mht A og B kategorier som det snakkes om her: går dette kun på våpen med mag.kap. over 10 patroner i langvåpen ?

Eller har tilhørighet til DSSN etc noe å si for å inneha A type våpen ? 

Lurer ettersom jeg har en Marlin camp 9 som ble levert med ulike mag.strørrelser, og jeg skyter ikke dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

På 30.3.2017 den 13.59, Hassel skrev:

Jepp, også i det med magasiner (Existing holders). Les papirene, les bakgrunnsarbeiodet, ikke stol på hva andre har lest for deg...

Jeg vil gjerne at det skal stemme, men jeg klarer ikke å finne det. Gidder du poste link, paragrafnr., sitat e.l.?

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, grevlingen1 skrev:

 

Lovlig skyteaktivitet har minimalt å frykte fra de nye reglene.

 

Da du virker å sitte på "inside-info" vedr den nye våpenloven... har du noe info vedr om det fortsatt vil bli lov å bruke jaktrifler med samme magasinkapasitet som konkurrentene som skyter med dedikerte konkurranserifler? Eventuelle muligheter for å "omregistrere" fra jakt til konk.  ?

Link to comment
Share on other sites

Når noen i offentlig forvaltning, eller noen av de unyttige idiotene som tilber dem, sier "du har ingenting å frykte" (evt minimalt å frykte), er det som regel god grunn til å føle frykt. Og lese teksten med lupe (og tolke på mest mulig restriktiv måte). Akademikere som sier du har ingenting å frykte sier dette fordi de ikke vil du skal lese reglene selv, men bare høre på dem.

//Svein

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Troll utdyper ikke eller oppgir kilder ..

Merk at trollet sier forsøk på å skaffe ammo fra lovlige kilder avslørte skurkene planer. Hvordan det blir et argument for strengere vapenlov og hvordan strengere lov skulle hindre skurkene mer enn at de ble tatt må en nok ha et veldig spesiellt tankesett for å skjønne...

 

Klart en kan konkurere med 10 skudds magasin, det holder iflg en tidligere leder i NSF med laserpeker...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, grevlingen1 skrev:

 

Ser man fra dagens aviser og tiltale av en bandidosleder og en nokasdømt var det mangel på ammunisjon og forsøk på å skaffe dette via bla lovlige kanaler som var "endel" av det som avslørte rans og drapsplanene...

 

Så det du egentlig sier er at lovverket akkurat slik det er i dag fungerte etter hensikten? Hvordan er det et argument for ytterligere innstramminger og kjepper i hjulene våre?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...