Jump to content

våpenkontoret sier 2mnd+


Nippis

Recommended Posts

Spesielt på denne tiden av året.

Her på Lillehammer er nå behandlingstiden 4-5 uker.

Om man bor i en annen kommune, hvor man må levere søknaden på et lokalt lensmannskontor, før de sender den videre til våpenkonoret på Lillehammer, må man fort regne med enda lengre tid.

 

Jeg har en gang måtte vente i veldig lang tid da jeg bodde i en nabokommune og hvor lensmannen som var ansvarlig for å forbehandle søknaden min før den ble sendt til Lillehammer, var opptatt med å etterforske en brann, og min søknad ble tydligvis plassert i "ikke prioritet" bunken.

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men det føltes i alle fall som en evighet og det hjalp lite å mase.

Link to comment
Share on other sites

Det tar nøyaktig ca10min å behandle en slik søknad (fikk en behandlet mens jeg venta en gang).

Så dersom man er ganske effektiv skulle det vel la seg gjøre å behandle en god del søknader iløp av en dag.

Her har jeg aldri opplevd å vente lenger enn 3uker. (selv om jeg stort sett alltid får beskjed om at det er mye søknader og kommer til å ta ca en måned)

Link to comment
Share on other sites

Ring tilbake og fortell personen at du gjerne vil anmelde dem for brudd på Forvaltningsloven.

Man har krav på en uoppfordret tilbakemelding innenfor 3 uker, om ikke en ferdigbehandlet søknad, så skal det foreligge en skriftlig begrunnelse for grunnen.

Ingen grunn til å stå med "lua i hånda" her, man betaler for en tjeneste som ikke leveres.

Link to comment
Share on other sites

Under normale omstendigheter vil politiet bruke like lang tid på å forfatte et brev med informasjon om at de er forsinket med behandlingsprosessen som å faktisk behandle søknaden. Derfor ville jeg også ringt dem om jeg ikke hørte noe etter 4 uker for å høre om status. Om de ikke hadde noen konkret info til meg ville jeg gjort dem oppmerksom på forvaltningsloven, jeg tror de fleste vil sette opp tempoet da. Folk flest kjenner nemlig ikke til denne loven, så det er nok ikke ofte politiet blir minnet på den tidsfristen de skal overholde. Å true med anmeldelse er vel muligens å dra den litt langt.

Link to comment
Share on other sites

I sommer brukte politikammeret i Molde 3 dager, mens i Trondheim brukte de 5 uker.

Men som andre referer til her, er forvaltningsorganet underlagt forvaltningsloven og den sier at du som borger har rett på å få behandlet en søknad innenfor 3 uker. Om de ikke klarer å oppfyllet dette kravet, skal de uten opphold varsle deg skriftlig med begrunnelse. De kan ikke skylde på ferie, sykdom etc.

Om de ikke har bemanning nok til å klare dette kravet, følger de ikke spillereglene...

Tror ikke en anmeldelse er første skritt på veien, men du kan varsle politimesteren i brevs form til å begynne med. Og håpe flere hiver seg på med å sende brev.

 

Som regel er all ventetid glemt straks man står med den godkjente søknaden i hånda :)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner mange på Sørlandet som skal feire med kake, i flere dager, når Kongen på haugen der nede endelig går av med pensjon.

 

Vanskeligere og mer tverr mann skal man vist leite lenge etter :mrgreen:

Snakker du av erfaring eller synser du bare basert på rykter?

 

Jeg antar med stor sikkerhet at du snakker om xxxxx, og jeg har bare gode ord å si om denne mannen. Mer kunnskapsrik og vel-informert mann tror jeg neppe du finner på andre våpenkontor i landet.

Har aldri hørt andre heller i noen av klubbene/foreningene jeg er medlem av si annet enn positivt om mannen.

 

Og når det gjelder saksbehandlingstid så har jeg full tillit til at de gjør så godt de kan. Jeg er ofte innom, og det er en meget hyggelig og hjelpsom stab på kontoret der.

Husk at det er ikke de som jobber der som selv bestemmer hvor mange ansatte og hvor mye ressurser de får.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

S.H på våpenkontoret er en riktig hyggelig, velinformert, erfaren og bra kar etter min mening.

Mens det tidligere ble behandlet søknader på nesten hvert et politihus/lensmannskontor i Agder sendes nå det meste til Kristiansand.

Riktignok er det kommet inn to nye og uerfarne personer til, men arbeidsmengden har økt vesentlig mer enn kapasiteten.

 

Mine søknader på diverse merksnodigheter har alltid gått gjennom (inklusiv AR-15 til jakt), så at han er tverr går jeg ikke uten videre med på.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke annet enn godt å si om våpenkontoret i Kristiansand.

Har nok selvinnsikt til å forstå at jeg de siste årene har påført dem en del hodebry i form av spørsmål, angrende kalibervalg, omregistrering opp og ned, osv, osv.

Alltid blitt godt mottatt og fått innvilget mine til tider sære påfunn. Da er noe lang behandlingstid, i mine øyne, en liten pris å betale.

 

Husker jeg var inne med en søknad på pipebytte til Mauseren. Vedkommende lurte på hva i all verden jeg skulle med 9,3x57..

Svarte pent at jeg syns det er gøy med noe litt annerledes. Da dro saksbehandleren på smilebåndet, fortalte om en Mauser han hadde bygget i 35 Whelen, og ønsket meg lykke til med prosjektet :lol: (endte forøvrig opp med 8x57 :oops: )

Link to comment
Share on other sites

To måneder for - tross alt - relativt enkel saksbehandling er litt i overkant. Da burde det være grunn for jeger- og skytterorganisasjonene i angjeldende distrikt å forfatte et brev til politidistriktet og påpeke at dette ikke er akseptabelt. At en eller annen fyr som jobber der oppleves som grei av noen og ugrei av andre er egentlig uvesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner mange på Sørlandet som skal feire med kake, i flere dager, når Kongen på haugen der nede endelig går av med pensjon.

 

Vanskeligere og mer tverr mann skal man vist leite lenge etter

Hvis han jeg er sikker på du mener er tverr og vanskelig, så er jeg enda mer sikker på at du gjør noe feil, og du har ikke vært mange andre steder skjønner jeg... Det eneste man kan beskylde ham for er å følge lover, forskrifter og rundskriv til punkt og prikke - og til forskjell fra en del andre på diverse våpenkontor, så kan han dem... (og han følger dem, heldigvis, eller dessverre, alt etter som)

Det kan være et problem selvsagt når man vil ha noe POD ikke mener man trenger, men knapt noe du kan henge på den lokale våpenkontor-ist.

 

 

AR til jakt

De som ikke selv klarer å begripe hvordan det gikk til bør tenke seg litt om, og lese gamle tråder, og tenke litt til - svaret er nokså åpenbart, og finnes i utøvelsesforskriften. Vetle, hold kjeft så kan de lure litt ;)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eneste måten jeg kan se at man skulle få innvilget en AR15 på til jakt, må være og kjøpe den som en .22LR. Halvautomatisk salong har ingen begrensninger ut over løpslengde og totallengde. Og kanskje det er et par småting til som jeg ikke skjønner meg på? Må bare få føye til at jeg ikke er jurist. Det er nok en grunn til at jurister leser seg i hjel i 5 år +++ før de blir klok. De er i stand til å lese loven som jehovas vitner leser bibelen :lol:

 

Men hva er egentlig vitsen med en AR15 til jakt, annet enn å provosere de konservative? :wink:

Link to comment
Share on other sites

En skal være litt forsiktig med hva en ønsker seg; en kan få det....

 

Vi vill alle ha være UTROLIG viktige søknader behandlet (og helst innvilget) fort som f..; personen på andre siden av skranken har flere oppgaver. Lager vi (altså søkerne) nok bråk kan det helt sikkert ordnes slik at det sitter en oppkurset, oppdatert, effektiv saksbehandler i hvert distrikt og innvilger på rekordtid.

Men det vil komme med en pris.

 

Altså-før en setter igang med anmeldelser, TV2 hjelper deg, sivilombudsmann, klage til kongen i statsråd osv; sikker på at du vil betale det det vil koste? Kanskje prøve med litt smil og dialog først?

Link to comment
Share on other sites

Trenger du noen annen grunn :D

Det hadde jo vært fint om våpenet var egnet til den jakta man skal bruke det til også :wink:

Jeg ser ikke for meg at jeg gidder å slepe en AR15 opp til 500-1000 moh for å jakte på fjellryper. Den er unødvendig tung og klumpete, og gjør ikke noe som jeg ikke får til med en lett boltrifle i .223 :wink: Det er forsåvidt ikke så mange man kan provosere oppe i seinura på fjellet heller. Så jeg velger å la være :wink:

 

Men bevares, har man lyst burde man få lovt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se at en AR15 er noe mindre egnet til f.eks. rådyrjakt enn en Tikka T3 eller hva som helst?

Jeg ser ikke for meg at jeg gidder å slepe en AR15 opp til 500-1000 moh for å jakte på fjellryper. Den er unødvendig tung og klumpete, og gjør ikke noe som jeg ikke får til med en lett boltrifle i .223

Ikke jeg heller, men for det ene må folk få slepe på det de vil, og for det andre så er en basic AR såvidt 3kg. Tipper du kan tyne den godt under 3. Lettere enn mye vi aldri stiller spørsmål ved.

En AR med ladearm på siden er faktisk en rett så fornuftig rettrekker rent ergonomisk sett.

 

Resten er bare trangsynthet, følelser, vilje til å provosere, eller estetikk - ingen av delene bør være grunnlag for lovmakeri. Den er jævlig stygg, men skulle vi forby alt som er stygt? (Mhmmm... :idea: alt JEG syns er stygt :wink: )

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uff uff... 6 måneder????? Da begynner det å nærme seg grensen til tragisk. De gjør sikkert så godt de kan stakkarane på politikammeret, men det er jo opplagt at det er noe i systemet som skurrer. De bør jo varsle sin leder når de ikke klarer å ta unna sin arbeidsmengde i løpet av den lovpålagte 3 ukers behandlingstiden.

 

Det fungerer jo andre plasser i landet.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner mange på Sørlandet som skal feire med kake, i flere dager, når Kongen på haugen der nede endelig går av med pensjon.

Vanskeligere og mer tverr mann skal man vist leite lenge etter :mrgreen:

 

 

Jeg trodde det var rimelig enighet på sørlandet om at han på våpenkontoret er flink, kunnskapsrik og en man vet hva man får og ikke får av. Men nå har ikke jeg vært så aktiv i miljøet det siste året på grunn av baby.

Link to comment
Share on other sites

 

AR til jakt

 

De som ikke selv klarer å begripe hvordan det gikk til bør tenke seg litt om, og lese gamle tråder, og tenke litt til - svaret er nokså åpenbart, og finnes i utøvelsesforskriften. Vetle, hold kjeft så kan de lure litt

 

 

K

Jeg er nå fortsatt spent på hva som er fasiten for AR til jakt. Kan ikke si at jeg har lyst på en, men ble unektelig nysgjerrig :wink: Men jeg orker bare ikke å søke og lese meg opp for å finne svaret :oops:

Link to comment
Share on other sites

utøvelsesforskriften[/i]"]§ 15.Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...