Jump to content

Den ultimate lettvektsriflen?


quintilian

Recommended Posts

Jeg har noe motvillig begynt å vurdere Blaser.

Det er ikke ett molekyl i kroppen min som har lyst på Blaser, men designet gjør at man sparer noen cm på totallengde, og det har litt å si når man er helt avhengig av demper. 

At man på (lang)sikt kan spare til en lettere stokk gjør det ikke mindre interresant.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jmosbakk skrev:

Karbonskjefte til R8 koster vel 85000kr så for min del så utgår det med forholdsvis skyhøye kneløft.

Noen som vet om det er veldig omfattende å legge inn R93 eller R8 mekanisme i et custom skjefte?
Hva veier de forskjellige delene på de to børsene? Kunne vært interessant å sammenligne med de tidligere nevnte her.

Låskasse på r93 er ganske enkel. Det er litt mas med skrue,vinkel og pistolgrep mm. Men det er nok løsbart. Komplett r93 låskasse m sluttstykke og std hode veier 885g, proff stokk ca 1050g

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, jmosbakk skrev:

Så det burde være lite problem å slanke en standard R93 med ca 500g på skjeftet og kanskje noe rundt 250g på pipa da.

Da lander vi rundt 2,3kg?

Tja.  Si du klarer 900g vekt på pipe og 6-700g på skjefte burde være oppnåelig. Så vil si 2.5kg er høyst realistisk iaf. Ikke superlite, men ikke krise heller

1 time siden, jmosbakk skrev:

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel 650-750g forskjell fra den som er avbildet til det de fleste oppgir som standard vekt for tilsvarende våpen.
Må være en lett plankebit i tillegg til utfresinger og seriøs slanking av pipe. Det ble vel nevnt at det er 17/450 pipe. Standard er 17/560 eller noe?
De som husker noe fra ungdomsskolen finner vel fort ut hva 11cm pipe veier.

Link to comment
Share on other sites

Hvis 11 cm av den tynneste delen av pipen veier 500 gram har man litt problem med resten av regnestykket :) 

Noen Blasere kommer jo med en kickstop mekanisme/dingseboms, vet ikke om dette er standard på denne.

 

Men hadde vært interresant å se vekten på låskasse og avtrekk/magasin.

R93 er vel litt lettere?

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Cruiser skrev:

Hadde vært interessant å høre hvordan vekta på denne rifla har blitt så lav?

 

Løpet er 8x57 på 45 cm med standard løpsprofil.. vekta er kalibrert med de samme vektene som blir brukt til å kalibrere kruttmålet.. og stemmer på grammet på 50g..100g og 200g så den er riktig.. riflen er veid liggende..ståend og viser akkurat det samme.. veide i dag med en digital fiskevekt og fikk samme vekt på denne.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, msteiro skrev:

Hvilke vanlige boltriflesystemer låser i løpet?

De kassene er vel de mest egnede for ekstrem slanking.


S&L, Sauer og Rössler er de jeg kommer på i farta, men jeg er ikke så bevandret. Mulig Sabatti Saphire også har det, men det vet jeg ikke.
Rössler har kasse i alu og Sauer er vel også levert med det på Jaktmatch eller hva den heter. Der er det forholdsvis lite å hente på slanking av kasse, men utgangspunktet er desto lettere da.
Har ikke vekt på en eneste komponent fra S&L eller Sauer så hvis noen har noe å tilføye der så hadde det vært topp.

Hva er potensielle problemer ved slanking av kasse på disse våpentypene?
Jeg regner med at belastningen i hovedsak blir i fremkant der pipa bryster, samt rundt skruehull? Mellom disse punktene er det vel ofte kikkertmontasjer. Muligens et svakt punkt hvis en har kikkertsikte med litt tyngde.

Link to comment
Share on other sites

På 11.2.2019 den 3.12, jmosbakk skrev:

Kan komme med bilder når børsa er ferdig. Utpå vårparten her tenker jeg.

Den bygges på en Røssler Titan 6 i 6,5x55.

 

Mens vi er inne på vekt på låskasser, vet du vekten på Titan 6 kassen? Den er vel i alu og ganske slank. Ser man kan få tynne løp ferdig flutet på bestilling, ferdig gjenget i "valgfri" lengde. En sånn kasse og løp virker jo også som et bra utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, msteiro skrev:

 

Mens vi er inne på vekt på låskasser, vet du vekten på Titan 6 kassen? Den er vel i alu og ganske slank. Ser man kan få tynne løp ferdig flutet på bestilling, ferdig gjenget i "valgfri" lengde. En sånn kasse og løp virker jo også som et bra utgangspunkt.

 

Jeg glemte å notere ned vekta på bare kassen.

Med avtrekk og baser i stål veier den 360g.

Jeg TROR kassa veier i underkant av 200g. Avtrekket er av den tyngre sorten på denne. 

Basene har jeg ikke veid, men som nevnt tidligere så kan en spare vekta av basene på å bruke Talley da de veier det samme som ringene mine fra Osuma.

Link to comment
Share on other sites

Her er notatene mine:

Låskasse m/avtrekk og weaver stål: 362g
Sluttstykke, flutet: 410g
Underbeslag m/skruer: 85g
Magasin 3sk: 75g
(Magasin 5sk: 103g)
Pipe 6,5 16/410mm: 961g

Totalt: 1893g

Skal klare å tvinge pipa ned på 850g, kanskje 800g.
Nytt avtrekk kan spare 70g?
Baser veier rundt 50g kanskje?
Sluttstykket kan nok tynes 30-50g til.
Da er vi fort ned mot, og under, 1600g.

Sub 2kg skal holde hardt tror jeg, men ikke umulig.
 

Link to comment
Share on other sites

Det er lite snakk om kaliber i denne tråden. 

 

Om man velger kalibre med liten hylsebunn, vil man kunne bygge lettere våpen. men man måtte da velge en mekanisme som er så liten at den ikke har plass til større kaliber. Spesielt gjelder det .223. Skal man ha dette kaliberet, og skal ha sylinderlås (boltrifle), må man velge en av de små mekanismene som er akkurat tilpasset det kalibret.  CZ 527, howa mini S&L legacy etc.

 

For meg er det enkeltskudds brekkvåpen som er den ultimate lettvektsriflen. Og her gjelder det samme. Tenk dere hvor lett det hadde blitt om man fikk spesialbygget et brekkvåpen hvor det ikke kunne brukes større patron enn 6x70r.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som over hode lager nedskalert knekkvåpen? Jeg har bare sett massive knekkrifler med sinnsykt mye gods i. Det ser som oftest bare rart ut med en 223 i ei knekkrifle som også er i stand til å huse «500 nitrogen express» ( OT; ordlista mi vil ha express til å være sexpress 😂, nå vet jeg hva slags kaliber jeg skal lage meg om det noen gang blir afrikajakt 🤩. Tro hva våpenkontoret kommer til å si når de ser søknaden 😬).

 

En av ulempene med knekkrifler er at kikkertsikte stikker mye ut bak pipa når rifla er delt. Også kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor de må ha svinerygg på 99,999999% av riflene? Bortsett fra det et er konseptet ikke så dumt egentlig.

 

Personlig synes jeg det er tåpelig at vi har 40 cm løp og 84 cm totallengde reglene. Det hadde vært mere enn nok med 60 cm totallengde og løp som passer til. Det ville gjort «sekkerifler» til noe fornuftig å ha med på jakt som sekundærvåpen.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ruger No. 1 nedskalert til å akkurat passe .308-støtbunn, anyone? Uten den dritstygge skinna oppå pipa, og med en normal syntetkolbe uten svinerygg om Bly så korrekt påpeker.

 

84/40-regelen her er helt idiotisk, 60/30 som mange europeiske land har gir mer mening, og tillater TD-våpen som er lovlig lengde med (deler av) kolben tatt av. Ei rifle på 60 cm er mye enklere å få plass til i en vanlig sekk enn en på 84 cm. Og jeg har ei rifle på 85,3 cm..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...