Jump to content

Den ultimate lettvektsriflen?


quintilian

Recommended Posts

1600 gram ca, mulig noe mer. Ikke noe lett jaktstokk akkurat.

 

Hard plast støpt rundt aluminium-skjelett som går gjennom hele fra front til . Veldig stiv. Støpte grepsflater med tekstur, ikke noe myk gummi. Men veldig fornøyd med selve formen i kombinasjon med grep etc, greit tilpasset banebruk samtidig som den ikke er så klumpete som mange blir. 

 

Perfekt form for en lett "langholdsstokk" ;) 

 

 

AC974BD8-7344-4C9D-8116-AF371E866558.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tror Bravoen er en del lettere uten å ha kontrollveid. Men ja, de ligner litt på hverandre. Skulle egentlig hatt Bravo men fikk denne til hyggelig pris til budsjettbaneriflen :) 

 

Med vekten Wildcat Composites får sin Tac Hunter ned i, er nok ikke en glassfiber versjon av denne helt umulig å få ned i rundt 800 gram. 

Link to comment
Share on other sites

Det samme må vel kunne sies om en kopi av KKC. De veier 1100-1200g i laminat, sikkert 150g av de på kinnstøtta, så vil tro den skal være mulig å trimme ned til 750-850g.
KRG selv oppgir 2.9 lbs uten magasin for Bravo. Det blir vel noe sånt som 1315g, så ja, faktisk en del lettere enn Bergara.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, msteiro skrev:

Eneste issue jeg kan se som problem med KKC og støping er at den ikke er symmetrisk over midtlinjen pga grepet.

Jeg kjenner ikke stokken så godt at jeg ser for meg hvordan forma må være. Det er vel en typisk utfordring å finne den rette linjen på en slik stokk for å få til og lage fornuftige støpeformer. Det kan fort hende at form i mere enn to deler blir nødvendig. Hvis man studerer Sako Carbon Wolf, så ser man at «linjen» i stokken ikke følger senter. Jeg foretrekker symmetrisk stokker siden alt blir så mye enklere da 🤔.

 

Om jeg var KKC så hadde jeg gjort noen forandringer på feste til kinnstøtta og kanskje også bakkappa. Det er vel de to tingene jeg synest minst om på den stokken. Begge ser keitete ut i bruk når stokken skal justeres/tilpasses. Jeg ville ikke kopiert disse designene/løsningene inn i en kompositt stokk. Det finnes mere elegante løsninger enn dette. Men uansett så tipper jeg at det aldri blir produksjon av KKC i kompositt 😉. Veien dit er et langt lerret å bleke for en eventuel serieproduksjon. Og ikke minst med tanke på alle modellene som stokkene skal tilpasses. 

 

Hadde jeg hatt veldig lyst på ett sånt design, så tror jeg enkelt og greit at jeg bare hadde bygget en «kopi» innen i fra og ut uten mere om og men på enkleste vis.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra linken i amatør sitt forrige innlegg.

 

§ 9.Designrettens innhold og omfang

Designretten innebærer at ingen kan utnytte designen uten samtykke fra innehaveren av designretten (designhaveren), med de unntakene som følger av §§ 10 til 12. Slik utnyttelse gjelder særlig det å tilvirke, utby, bringe i omsetning, innføre, utføre eller bruke et produkt som designen inngår i eller anvendes på, samt det å lagre et produkt med formål som nevnt.

Designretten omfatter enhver design som ikke gir den informerte brukeren et annet helhetsinntrykk. Ved vurderingen av omfanget av designretten skal det tas hensyn til hvor stor frihet designeren hadde ved utviklingen av designen.

 

§ 10.Unntak fra designretten

*Designretten er ikke til hinder for at designen

1.utnyttes i privat og ikke-kommersielt øyemed,

2.utnyttes til eksperimentelle formål, eller

3.gjengis med det formål å sitere eller undervise, forutsatt at handlingen er i samsvar med god forretningsskikk og ikke i urimelig grad skader den normale utnyttelsen av designen, samt at kilden blir oppgitt.

 

(*min utheving)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Endte opp på 2594g uten optikk og demper med 223-pipe. (16/420mm)

Ca 2540g med den korte 6,5-pipa og ca 3200g med 610/19mm 6,5-pipe.

Skjeftet endte på 680g med rekylkappe.

Jeg liker grepet veldig godt. Det gjør at tommel automatisk sklir opp mot bakre tange.

Balansepunkt ligger i området rundt fremre låskassebolt.

 

 

IMG_20190316_183904.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den er levert fra Canada med inlet for Remington 700 LA.

Jeg synes det er litt utfordrende å jobbe med disse som har boksmagasin med låsing i underbeslaget så jeg valgte å hente inn litt hjelp fra børsemaker.
Når jeg bestilte så sendte jeg mål på kassa, avstand mellom bolter osv. På bakgrunn av det ble det lagt inn forsterkninger der det måtte freses ut samt at pipekanalen ble tilpasset den tykkeste pipa jeg bruker.
Børsemakeren har lagt inn forsterkninger i karbon på de plassene der skumkjernen kom til syne.
Hadde jeg gjort hele jobben selv så hadde jeg trolig bare grovtilpasset alt for så å fylle epoksy i hele området rundt kassa og mot underbeslaget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Sa(i)ko" prosjektet har ligget på is en liten stund, siden jeg har prioritert å gjøre ferdig en "Ugly stock" til en kompis, som for så vidt også nesten kan betegnes for en slags lettvekter. STR front stokk på rett under 500g er ikke spesielt tungt for klassen. Jeg ble også superfornøyd med lakken som er inspirert av Gunwerks. "Kamo/mønster" er påført med svamp også er det klarlakk på toppen https://youtu.be/ucGPVcslzcI?t=120 Manners gjør kanskje akkurat det samme på sine karbonstokker?

STRstokk.jpeg.5a1a9a4a34cc9843a375d28709964b8b.jpeg 

 

Her er et bilde av lakken i bedre lys;

STRlakk.jpeg.fea61f993a4effa972214fc3e95fb6d3.jpeg

 

 

Men tilbake til det egentlige lettvektsprosjektet. Selve låsekassedelen til Sakoen begynner å ta en eller annen form. Her er det i prinsipp lim på biter av kompositt i hytt og pine slik at det til slutt kanskje får en form?

sako02.jpeg.c910e28e0db47e43a9d343daafecaee7.jpegsako03.jpeg.7d4accffde577a39aa97a29684990d6b.jpegsako04.jpeg.448673d9b949b42ed5e23c6190c7661f.jpeg

 

Med låsekassa og avtrekk ser det hele da slik ut foreløpig;

sako01.jpeg.d1b8ebb6d5261234d021e640298ebde4.jpeg

.....:S

 

Så da må jeg vel finne på en slags avtrekkerbøyle og pakke det hele pent inn i noe karbon?

 

Edited by Bly
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

@Henrik123Det blir veldig eksperimentelt😉 Jeg hadde tenkt å være så drøy at jeg skal prøve og skru pipa inn og ut for håndmakt, slik at jeg kan dele rifla opp i enda kortere biter ved ulike transportbehov i små eller store ryggsekker under transportetaper i terrenget når man ikke aktivt jakter. Jeg er usikker på hvordan dette kommer til å påvirke presisjon og repeterbarhet, så det må prøves ut. Pipa er jo egentlig ment skrudd inn med 100 Nm. 

Link to comment
Share on other sites

Joda, helt vanlig pipebrystning. De muffegreiene er laget med andre (mindre) gjenger (stigning) og med et litt annet fokus på toleranser. Men jeg har tro på at det funker likevel? Ulempen er at grove gjenger har lettere for å skru seg opp, så det stiller nok litt mere krav til brukeren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei kasse der jeg har hatt muligheten for å skru pipene ut/inn for hånd. Med 260 Rem har det funka i forhold til repeterbarhet. Med de noe kraftigere kalibrene har det ikke funka. Det kan være at tilpasningene i i min kasse og mine piper ikke har vært tilstrekkelig nøyaktige, men jeg er litt skeptisk. Gjorde det med samme bakgrunnstanke om enkel montering/demontering i forbindelse med forflytning/trensport. For meg ble det altså ikke vellykket og i disse dager settes det moffe i kassa. Jeg hadde ikke delbar stokk ved front av kassa, så det er selvsagt noe begrenset hvor mye kraft jeg fikk lagt i det. Om du har framstokk festet til pipa og kan bruke den som "håndtak" når du strammer til, evt om du løsner framstokken og har et lite verktøy i sekken som kan hjelpe deg litt med tilstramminga så tror jeg muligheten for at det med repeterbarhet skal fungere er noe større.
En kompis av meg i Sverige har også forsøkt det med tilskruing med hånd og fått kasse pipe rettet og justert etter alle kunstens regler med dette som utgangspunkt. Han har ca tilsvarende erfaring som meg.

Link to comment
Share on other sites

Alt fra 1-2 cm og null problem og til 6-7 cm og et stort problem på småvilt. Det var ikke likt fra gang til gang heller, men det kan være fordi jeg kun kom til å skru foran stokken og derfor neppe fikk lagt samme moment i det hver gang. Del "letteste" kaliberet var 260 Rem og der skjedde det ikke stort etter tilskruing, men jeg kunne noen ganger oppleve treffpunktendring på et par cm i løpet av de første 3-4 skuddene. Ei pipe i 308 var noen ganger helt i senter for neste gang å være 2-3 cm ute av kurs. Den kraftigste er i 338 Fed og den hadde alltid minimum 4-5 cm vandring i løpet av de første 3-4 skuddene. Noen ganger et par cm mer. Så stabiliserte det seg.

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er helt problemfritt. Hadde en lakelander i 260/2x 6.5×55/308w/358w. Skrudde piper for hånd og dro til med en gummiklut. En gang begynte 358 pipa å rakle grunnet slapp tildragning,ellers ikke noe problem bortsett fra at pipa av og til løsna før demper når den skulle av og hadde satt seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsåvidt prøvd dette før både på denne Sakoen i 223 og på en eldre Sako i 308, og på begge har det ikke vært et merkbart problem i forhold til å skru pipa inn med 100 Nm. Forskjellen er vel stort sett litt merkbar forandring på headspace om man bruker halspressa hylser om hverandre. Jeg har jo også erfart at det å skru av lyddemper kan medføre at pipa kommer løs i stedet. Men jeg har egentlig aldri forsøkt og skyte grupper hvor pipa er skrudd inn og ut mellom hvert skudd. Det får bli en test med denne rifla når den er ferdig. Kanskje kan det bli en tråd ut av det?🤓

Link to comment
Share on other sites

Lettvekt Sako prosjektetet går for tiden noe tregt, men litt skjer innimellom. Jeg tok en status på vekta for å se hva jeg har til rådighet av gram.

Sako01.jpeg.5f7fc3165d7dbfb608dd5b7dcefe1371.jpeg 

Jeg har da ca. nesten 200 gram å avslutte stokken med. Vi får se om det holder til mål? 

 

Avtrekkerbøyle er et must! Jeg vil ikke være uten, så jeg lager en profilform i plexiglass for å støpe den på.

Sako02.jpeg.aa12f1ad41fba347c58e4fa65a7c16d4.jpeg

Jeg prøvde noe nytt denne gangen. Jeg har bare surra på duk med epoxy for så å legge på en krympetape som krymper med oppvarming. Tapen/filmen er blank.

Sako03.jpeg.8dc8221aa1ded9315796f500afd0db82.jpeg

Den virka fint til formålet!

 

Litt puss og tilpassing, også limer jeg bøyla på resten.

Sako04.jpeg.dc889f73c9bafa12c546ff268f9882b5.jpeg

Da ser det hele slik ut i profil.

Sako05.jpeg.b572d737a84faecd5a0b867f81b7de7e.jpeg

 

Jeg har laget bøyla ekstra stor for bruk med "votter", og ekstra bred for maks sikkerhet. 

En liten status på vekta for å "kalibrere" forbruk av gram.

Sako06.jpeg.52a436c687e6f0abef69fc399c0cc1f1.jpeg

 

Så er det sparkling med filler slik at jeg har noe å ta ut formen til stokken i.

Sako07.jpeg.0f0a588bd9f09a83ab3186d558f4d74e.jpeg

Jeg legger på ekstra mye og håper at det jeg vil ha av form befinner seg inni klumpen. Jeg vil jo helst ha minst mulig til slutt :lol: 

 

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Naah! Det er nå dine ord! 😂 Jeg tenker mere i gata at veien bare blir til, på en måte  av seg selv, etter hvert som det ene betinger det andre for å holde vekta nede 😉 Slik jeg ser det så er det funksjon, styrke og vekt betinger formen. Jeg prøver å bygge sterkest mulig med lav vekt. Derfor bruker jeg rør der det er mulig. Det er lite som er tilsvarende stivt og sterkt med samme vekt. Men så må det gå ant å skyte med «krykka» etterpå også 🤣

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bilder er det dårlig med. Den har ligget på vent litt nå fordi jeg trodde jeg hadde kolbekappe liggende, men det hadde jeg ikke.

Satser på lakkering i løpet av påska tenker jeg.

Husker ikke helt hva denne kom seg på, men rundt 4500-5000 kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Nei, bruker ikke børsemaker på denne da den er laget for T3. Har bare bedda. Den kom også med alu.søyler så den ble bedda bare rundt rekylklakken.

Løs rekylklakk er forøvrig noe dritt å jobbe med synes jeg. Endte opp med å lime den til kassa først for så å bedde inn alt i skjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært innom tanken, men ikke på denne på denne rifla. Skal jeg prøve så blir det på en .22LR eller en 17HMR. Da slipper jeg og forholde meg til at varme er et problem for epoxyen. Jeg har ikke lyst til å jakte på epoxy som tåler varmen som genereres ved skyting av større kaliber. Det er så mye styr med forsendelse av disse greiene av en eller annen tullete grunn. 

 

Pussig nok så er det også restriksjon på karbonfiber i trådform på en spole?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her er min Kimber 84m classic i .308 som akkuratt er ferdig hos Rafdal. 

Den har Montana stokk, og har fått en 45cm Lilja SS fluta pipe. 2056g sa vekta mi, med gjengebeskytter. (2064g iflg. Rafdal, det er nok sikkert mer korrekt.) 

 

Midlertidig er det plassert en Leupold vx-2 3-9x33 efr cds i talley ringer. Er vel slik den er nå den burde være satt opp egentlig. Venter på en March 3-24x42 som skal på. Svemko Hunter Short demper. 2708g med butler creek deksel både framme og bak. Ikke skutt med den enda. 

Rafdal har virkelig gjort en flott jobb!! 

 

Blir spennende få prøvd denne på rypa i vinter 😊 Reinsjakt blir det nok også, men ikke i år. 

 

LRM_EXPORT_767850344211905_20190624_203508419.jpeg

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da bikka den akkuratt under 3kg med min nyankomne March 3-24x42 fml-1 u/lys i talley low ringer og march linselokk både fremme å bak. 2984g (på min vekt) for å være nøyaktig. Førsteinntrykket av kikkerten er veldig bra! Har ikke fått skutt med den enda. 

LRM_EXPORT_84689682836847_20190727_211501876.jpeg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...