Jump to content

Den ultimate lettvektsriflen?


quintilian

Recommended Posts

Prosjekt mitt så langt ser nå slik ut;

9F348BF9-EC50-45EA-8BD1-C65E96E3C9BB.jpeg.f329da8035a84ec34f27f3e5913518a0.jpeg

Bakstokken er ferdig i mitt hode(, kanskje?)

Demontert for transport i jaktsekken når man skal jakte med hagle ser rifla slik ut;

C2C24EA7-3C98-4761-8D15-3393F51CC19B.jpeg.42852ccd391e29c299398077d8260d25.jpeg

Det tar cirka to sekunder å montere og demonter.

 

Vekta på bakstokken er kanskje letteste noen gang laget?

D0703ABE-4EA2-465C-90D5-A60BF3784354.jpeg

Beretta sin microcore bakkappe var kandidat, men med over 40 g ble det som sagt rør i stedet

D222CE36-573D-4330-B4D9-74BC4E96AA53.jpeg

Skulle jeg bli veldig missfornøyd med røret får jeg krype til korset og bygge om til noe mere tradisjonelt. Vi får se når det hele er ferdig og etter testskyting.

Edited by Bly
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

100 gram mer er jo en god del.

Tenkte en gang på dedikert rensjaktrifle, og vurderte Leupold VX3 eller FX med kuledrop og custom retikkel basert på kulebane som noe av det mest ideelle.

 

Til jakt er mil/mil ikke noe krav for min del, da man lett kan tilpasse tårnet til kulefall.

Link to comment
Share on other sites

@neon77Målet er å komme under 2 kg uten kikkert og montasjer. Rifla er en Sako XS i 223 rem. med 1:8 twist, og jeg har tenkt og fortsette å skyte 80gr MK i den. Så da kommer jo spørsmålet om jeg skal ha noe magasin, for 80gr MK blir for lang. Jeg får se hva jeg finner på etterhvert som veien blir til. 

Hvis du mener «type stål» som i koblingen mellom bakstokken, så er det Hornady sin lock-n-load kobling. Det er stål, men jeg vet ikke mere enn at det antagelig er støpt?

 

Det som gjenstår er jo å bygge noe rundt låsekasse og avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Cruiser skrev:

Skal du ikke ha avtrekkerbøyle? Skal du ha noe belegg el.l som sikrer at kolben ikke sklir i skuldergropa?

Jeg skal selvfølgelig ha en avtrekkerbøyle. Den er bare ikke laget enda. Enten du tror det eller ei, så ligger det røret utrolig godt i skuldergropa, og jeg tror faktisk ikke at det er behov for noe mere?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bly skrev:

Prosjekt mitt så langt ser nå slik ut;

Egentlig er jeg admin, ikke mod. Men når siteringen er en hel diger bildepost, da tar jeg meg en liten frihet... -Olesøn

 

Skikkelig kul den der, ikke direkte pen, men kul ja. Ser litt ut som en krykke, fikk du noen deler fra Hjelpemiddelsentralen?😉

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Elgjaeger skrev:

 

Skikkelig kul den der, ikke direkte pen, men kul ja. Ser litt ut som en krykke, fikk du noen deler fra Hjelpemiddelsentralen?😉

Faen, egentlig bra grep på krykken min 🤔 Mulig den kan passe på Sauer 202 Outback'en min når jeg er ferdig med krykka... Blir syk i hodet av å lese denne tråden 😅

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, FreeSkier skrev:

Fikk lyst på noe lignende til min Kimber🤤

Jeg tror Kimber er et mye bedre utgangspunkt enn Sakoen min 😉, som jeg nå «herper» etter beste evne for å rettferdiggjøre dens eksistens i garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Rem 700 short ADL 2lbs 3.5oz
Rem 700 short BDL 2lbs 4oz
Rem 700 long ADL 2lbs 6.5oz
Rem 700 long BDL 2lbs 7oz

Rem 600 1lb 15oz
Rem 788 2lbs 11oz
Rem 7 2lbs 2oz
Mauser Mark X 2lbs 15oz
Sako medium 2lbs 5oz
Sako long 2lbs 13oz
Ruger short 2lbs 6oz
Ruger long 2lbs 8.5oz
Win 70 2lbs 10oz
Weatherby Vangaurd long 2lbs 13oz
Weatherby Mark V 3lbs 3oz

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3x: 2lbs 1oz

 

Med underbeslag og magasin.

 

Så kan man fjerne 3-6oz med maskinering av låskasse og fluting av bolt

 

Så: 1lbs 12oz

 

70gram spart på låskassen på bildet.

Vekt på flutingen er jeg usikker på.. men mer en 30g vil jeg tro

milltopofreceiver.jpgTi

Edited by Sør-jeger
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser JD reklamerer med 2,75kg for standard (16/510) og 2,55kg for lettvekt (15/510). Regner med dette er i kaliber 7,62x39 ettersom den har størst hull i pipa, men det vet jeg ikke.
Ser jo forøvrig av vektene du oppgir at det ikke er langt unna annonsert vekt, men vil tro underbeslag og magasin veier litt mer enn 20g.


Med f.eks. en Wildcat Ultralight så sparer en 500g på skjefte. Kapp av en liten bit av pipa og 2kg er et faktum.
Legg til fluting av bolt og pipe så kan en fort være under 2kg inkl. montasjer på ei børse i 223rem.
Prisen tatt i betraktning så bør det være en interessant vei å gå.

Link to comment
Share on other sites

Min ligger tett på annonsert vekt ja.

Husker ikke vekten på det orginale underbeslaget i farta, men det er av plast og suger balle - mange har opplevd at det sprekker ved tiltrekking av skjefteskruene.

Jeg har derfor kjøpt et i alu.

Vekt på dette med magasin og skjefteskruer er 155 gram.

 

Jeg ser at bildene mine snur seg 90 grader når jeg legger de inn her, aner ikke hvorfor.....

 

 

IMG_0673.JPG

Link to comment
Share on other sites

I mitt tidvis ganske simple sinn burde det gått an å lagd en utralett boltrifle for patroner med .223-støtbunn hvis man benytta seg av samme system som AR; sluttstykket låser i en forlengelse på pipa som festes i kassa. For .308-støtbunn, AR10. En mutter som holder pipa mot kassa, et slankt, lett sluttstykke med samme klakker som AR som låser direkte i pipa, og mulighet for å få plass til det hele i et bittelite fotavtrykk.

 

Hvis jeg en gang vinner i lotto står et slikt custombygg høyt oppe på lista over dumme ting jeg ikke trenger men har lyst på.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fluting av sluttstykke på Sako 85 er jeg skeptisk til så det holder, men jeg slengte nå sluttstykke på vekta for å se om noe kunne slankes?

21629AD4-2E11-4B6C-B3CF-2C827D16FC7C.jpeg.2df5b1f14b204f47857244dadda33833.jpeg

Håndtaket på hevearmen er en eneste massiv stålklump, og det fornuftige hadde vært å hule den ut. Alle lettvekter er jo uthulet her!

 

Jeg er jo for noen kjent for å like 200 STR, og dette blir kanskje ikke unntaket. STR kommer med påskrudd kule på hevearmen i plast. En nokså lett sak, og det hører med at man omtrent kan kjøpe kuler i alle regnbuens farger (og noen til) og størrelser.

Så da tenkte jeg og ikke være snauere enn å gå for STR design. 

Det viste seg å bli et helvetes arbeid 😥. Planen var å sette sluttstykket i fresen å bruke et utboringshode. Det gikk ikke veldig bra. Det ble alt for ustabilt. Så da måtte det en plan b til;

4E72E9B1-A7E8-4295-84FB-10E1208216D4.jpeg.11c6442a44a7f4b918c536330e948583.jpeg

Bakkskive i bakkskive minus en kjeft for å få plass til sluttstykket ned i mot kjeftskruen 😱

Det ble svett og nervepirrende dreiing for å si det mildt. Jeg skjønner hvorfor man lager jigger for sånt 🤔

 

Så hvor mye vekt klarte jeg å få vekk?

7D35F081-5706-42C0-A043-285C46936213.jpeg.f385bba0cc58e2e9dfc0c271976328e2.jpeg

26 gram, også veier en plastkuler noen gram, så da sparte jeg kanskje bare 10-15?

Det var definitivt ikke verd arbeidet 😂

, men nå kan jeg i alle fall bruke STR kuler. Det er da noe 🤩

D1F4D034-D283-4079-951F-4D836DE1BCE5.jpeg.150eb29d593cc5ec8921355721f519a4.jpeg

STR sluttstykke til sammenligning.

Edited by Bly
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Karbonskjefte til R8 koster vel 85000kr så for min del så utgår det med forholdsvis skyhøye kneløft.

Noen som vet om det er veldig omfattende å legge inn R93 eller R8 mekanisme i et custom skjefte?
Hva veier de forskjellige delene på de to børsene? Kunne vært interessant å sammenligne med de tidligere nevnte her.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, jmosbakk skrev:

Karbonskjefte til R8 koster vel 85000kr så for min del så utgår det med forholdsvis skyhøye kneløft.

 

Tja denne carbon stokken http://christensenarms.eu/en/bolt-rifles/bolt-rifle-extreme-r8 koster ca 18K så så gale er det ikke 

Edited by msteiro
Unødvendig sitering. Moderator
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...