Jump to content

Den ultimate lettvektsriflen?


quintilian

Recommended Posts

19 timer siden, Sør-jeger skrev:

Bly: Leupold 2,5x20.. alt du trenger ut til 300m!

 

185gram

Jeg liker vekta, men tror nok at smertegrensen min går på 8 ganger forstørrelse, eller kanskje 7 med veldig god optikk? Jeg skal jakte småvilt og ingen ting annet med rifla. Av erfaring synes jeg mere forstørrelse hjelper meg mye når det blir flatt lys og dårlig kontrast. Men her blir det selvfølgelig en trade off mellom hva som er optimalt og størrelse/vekt. Størrelse/vekt henger gjerne sammen dessverre 🤥

Link to comment
Share on other sites

Kva med eit prosjekt frå f.eks Rafdal?

 

Ein 700- clone, hightec skjefte og f.eks carbonløp? 
Har lest på nettsida til Rafdal om eit bygg basert på ein Rem700 til underkant av 3kg (2,8), utan kikkertsikte og diverse gadgets.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Rifler som ikke veier noe er et sykt vanskelig kompromiss på alle måter. Det aller første kriteriet er at pipa må være stabil. Det betyr gjerne at pipa ikke kan være et fullstendig sugerør, noe gods må det ha. Da er jo spørsmålet om man kan ha det så kort som mulig, 40 cm? Og det kommer vel litt an på hvilket kaliber man skal ha og farta kula må oppnå, så her blir det vel ofte et kompromiss for de aller fleste? 

Hvis man slår seg til ro med at pipa kanskje må veie litt, så kan kanskje alle andre komponenter slankes til grensen av det forsvarlige. En hake er selvfølgelig hvis man ønsker å dele rifla i biter for enkel transport. Knekkrifle burde jo da være det opplagte og naturlige valget, men vil man ha boltrifle, og i verste fall magasinbrønn eller magasin så ryker man fort på ekstra vekt. Så da blir spørsmålet, hva er egentlig lett vekt på ei boltrifle med rimelig god presisjon og repeterbarhet som kan deles i to eller flere biter? Jeg har et lite eksperiment gående med en 223, men jeg er ikke helt sikker på om jeg klarer og komme under 3 kg med kikkert?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den jeg hadde skjøt bra, men selvfølgelig ikke noe banevåpen. Var vel på rett rundt 3 blank med demper og kikkert, 308 og 40 cm løps sier jo litt i fra.

 

Skulle jeg lagd noe nå ville jeg heller bygd noe med lett stokk og bruke litt mer vekt i løpet, rundt 3kg for riflen er fin mellomting å skyte litt med også.

Link to comment
Share on other sites

Rafdal stokken er fin, men jeg liker ikke den muffetingen. Jeg hadde tenkt noe mere ekstremt enn tradisjonell utførelse på stokken. Planen er å designe rundt rør i begge ender.

7E538933-9BD8-4AAB-84CC-D22E78D6BF5F.jpeg.cc02acd7788886f31391b125d7973c28.jpeg

Også har jeg rappa en dings fra Hornady. Koblinga er en Lock n load som har vært på slanker’n i dreiebenken.B8391816-0E32-46CF-BD90-2DCD8F584CB3.jpeg.12dafbacad4c439d48bfbfcb25436cef.jpeg

Den virker stabil, men jeg er usikker på hvordan den varer over tid.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, msteiro skrev:

Hadde ikke sagt nei takk til denne.

 

 


Hehehe..  Remington sin Custom shop?


Så bytter de ut alt som er galt med Remington 700 riflen
Bytter ut avtrekket

Monterer Sako (m16)utdrager

3 tykke pinner i sluttstykket for å sikre at håndtaket ikke faller av
Og en annens produsents sitt løp..

 


Er bedre å bare velge en Tikka T3x SS i 308 og kapp løpet til 40-45cm og monter i en Karbon stokk.

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Syns nå alt under 5 kg er lettvektsrifler jeg da. Billigere og lettere å slanke bort en 2-3 kg rundt magen enn på riflene ;) Syns ikke slike "lekerifler" på 2-3 kg er noe godt å skyte med heller. Lette og vinglete greier.

Edited by Mas-36
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Mas-36 skrev:

Billigere og lettere å slanke bort en 2-3 kg rundt magen enn på riflene 

Med 2-3 kg mindre rundt magen hadde jeg fortsatt ikke tatt med en 5 kg rifle i sekken i tillegg til hagla. Poenget med en lettvekter er å ha den med i beredskap i tilfelle haglehold er utenfor rekkevidde. Problemet med en tung rifle er fortsatt at den lager for mye vekt i sekken til at det blir behagelig å gå i ulendt terreng/fjell med den. Da hjelper det lite å slanke magemålet 😉

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3x, 308, 18" løp
1800g

 

McMillan Sako Hunter Edge
740g

 

A-Tec CMM-4 Alu

220g 


Leupold 2,5x20
180g

Sportsmatch ringer

100g

3020g
 

 

Kan spare et par hundre gram med å flute løpet og frese litt i låskassen.

Si -2-300 gram

 

Så, 2700-2800g

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sør-jeger skrev:


Hehehe..  Remington sin Custom shop?


Så bytter de ut alt som er galt med Remington 700 riflen
Bytter ut avtrekket

Monterer Sako (m16)utdrager

3 tykke pinner i sluttstykket for å sikre at håndtaket ikke faller av
Og en annens produsents sitt løp..

 


Er bedre å bare velge en Tikka T3x SS i 308 og kapp løpet til 40-45cm og monter i en Karbon stokk.

Eller bestill fra Ragnar Hansen deres låskasse!

Link to comment
Share on other sites

Hver gang noen vil ha lett rifle, er det noen som sier at man heller bør slanke seg, slutte å drikke vaffelrøre, kjøpe lettere sekk, lettere sovepose el.l. Jeg syntes det er suverent at noen drar i gang eller snakker om prosjekter som dette. Jeg vil for f ikke lese om slankekurer 😁 Syntes forøvrig det var veldig lite Remington igjen på den Remington custom saken. Manners stokk, Proof pipe, timney avtrekk (kanskje det er remington som produserer timney?) @Bly brownells selger Proof piper, men de koster litt. Jeg har lyst på en slik selv..

Link to comment
Share on other sites

De Tikkaene er vel mere 2,8-2,9 kg i følge deres egene data. Den aller letteste er kanskje 2,7. Men det er jo definitivt et bra konsept de har med billig og lett. 

2 timer siden, Cruiser skrev:

brownells selger Proof piper, men de koster litt.

😳 satan! Skal si brownells.no er flink til å prise seg ut av markede. Det aller verste er jo at proof pipene ikke er spesielt lett heller. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Cruiser skrev:

Jeg vil for f ikke lese om slankekurer 😁<span>

Hvis noen skriver om en kur for å bli yngere så er jeg med 😎. Enn så lenge er jeg ferdig med å bære 12 kg jaktvåpen med på tur i en 4 kg tung sekk. Pluss alt det andre som må være med, mat, ammo, drikke, klær osv., lista er alltid for lang. Det gikk fint for 15 år siden da man kunne restituere på en halv dag eller to. Nå må jeg sikkert lide med gangsperre i flere uker om jeg finner på et sånn stunt. 

Slanking hjelper ikke! 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På 9.2.2019 den 11.15, Bly skrev:

Jeg har havnet på gram-kjøret(😬 faen i helvete også!) Er det noen som vet hva dagens ekvivalent til Leupold vx-2, 3-9x33 ultralight med sine 264 gram er?

 

Leupold har en 4,5-14x40 på 370 gram. Har vurdert den selv til en lettvekts småviltrifle. Ideelt skulle den hatt minimum 20x forstørrelse på topp. 

https://www.leupold.com/scopes/compact-scopes/vx-3i-4-5-14x40mm

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Bly skrev:

Med 2-3 kg mindre rundt magen hadde jeg fortsatt ikke tatt med en 5 kg rifle i sekken i tillegg til hagla. Poenget med en lettvekter er å ha den med i beredskap i tilfelle haglehold er utenfor rekkevidde. Problemet med en tung rifle er fortsatt at den lager for mye vekt i sekken til at det blir behagelig å gå i ulendt terreng/fjell med den. Da hjelper det lite å slanke magemålet 😉

Løsningen på dette "problemet" kalles kombi ;) Trenger du et hagleskudd til finnes noe som heter drilling :P Da trenger du bare et våpen og har spart deg for MANGE kilo ekstra på tur :D 

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på med et prosjekt selv nå for tiden.
I utgangspunktet hadde jeg en plan om å dra dette ganske langt, men synes det er behagelig med en god demper og ville ha såpass forstørrelse og sideparallakse så da kom det ca 450g som straff.
Ikke veldig lett og heller ikke den ultimate til noe som helst, men håper det blir en grei allrounder.
I hovedsak så snakker vi om lang låskasse i alu med fat bolt, Wildcat comp. skjefte, Leupold VX-3i 4,5-14x40 (30mm) i Osuma ringer, 16/410mm pipe (samt en 19/610 for mengdeskyting) og en Hausken JD184 Xtrm på tuppen.
Vekt med letteste pipe blir rundt 3,2kg og ca 700g ekstra med den andre pipa.
Skjeftet veier 600g uten bakkappe og er pinne stivt. Det skal bli moro å prøve.
Hvis vekta gjør at jeg blir liggende våken så kan jeg hente noen gram på å bytte demper mot brems, flute pipa og velge annet kikkertsikte. Burde være mulig å havne rundt 2,6kg, men da tror jeg på store problemer med å sette skudda der jeg vil.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, neon77 skrev:

Leupold har en 4,5-14x40 på 370 gram.

Det er en super kikkert, men i den vektklassen så finnes det noen andre også som frister kanskje enda mere som f.eks Swarovski.

 

2 timer siden, Mas-36 skrev:

Løsningen på dette "problemet" kalles kombi ;)

Det har jeg faktisk blitt fortalt før 😄. Noen har til og med dristet seg til å foreslå drilling 😱. Men jeg tror ikke jeg er blitt så gammel enda at jeg biter på den 😂. Jeg synes en rifle skal være en rifle, og en hagle har to løp, en over og en under. På rifla skal kikkerten sitte fast! Sånn er det bare for meg, dessverre. Jeg er vel miljøskada 💅

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, neon77 skrev:

@asterix hva har du der?? Kaliber? Merke? Pris?

Drilling på under 2,5kg er jo faen meg strøkent! 

Dette er en Karl Hauptmann i kaliber 2x16- 7x57R. Prismessig ligger den i et høyere prisleie enn standard drillinger- om en greier å finne en brukt. Men når J&F skal ha 75K for en brukt Trumpf på 4.3 kg m/kikkert.....Ny koster den nok mer enn en ny  Volvo- her er det vel snakk om prioritering 😕...  https://www.hauptmann-rifles.com/en/ 

 

 

Edited by asterix
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jeger'n skrev:

@jmosbakk 
Du skriver at du bygger på en Wildcat stokk. Regner med de ikke hadde noen som var tilpasset  Rössler. Hvordan var de å handle med når man skulle ha noe litt utenom det vanlige? Regner med det ble en flat top eller om du bruker en som det er tatt ut pipekanal i.


Stuart er helt fantastisk å handle med.
Han var veldig nøye på bilder og mål av låsekassa for å finne et utgangspunkt som passet best mulig.

Løsningen ble å bruke inlet for Remington 700 LA med innlagte forsterkninger på plasser der det må freses ut. Bl.a. kolbehalssikring og et noe spesielt underbeslag.
Han fikk også mål på pipa for å lage en pipekanal som passet.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det er endel jobb med å tilpasse, men han har lagt til rette så godt det lar seg gjøre.

 

Ontopic med børsa mi som utgangspunkt så veier den ca 2380g uten optikk og demper.

Fluting fjerner vel fort 70-100g og weaverbaser i stål veier 50g eller noe.

 

For å sammenligne med butikkbørser så hadde denne trolig blitt annonsert som "superlett, bare 2,2kg" eller noe sånt.

 

Må dobbeltsjekke fakturaen, men mener han tok $75CAD for litt customisering.

Inlet støpes sammen med resten så det er ganske mye jobb uansett, forskjellen er at det er tatt høyde for tilpassing under produksjon.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...