Jump to content

Den ultimate lettvektsriflen?


quintilian

Recommended Posts

Liten oppdatering i prosjektet «Sako på slankekur». Jeg oppdaga at pipa som jeg trodde var 40 cm egentlig var 43 og noe smått. Etter å ha bladd litt i arkivet (hjernen), mener jeg å erindre noe slik som estetiske vurderinger sist jeg kappa pipa. Jeg tror rett og slett jeg saga av pipa like mye som lyddemperen bygde?  Men siden jeg er på gramjakt og ikke trenger fart på kula er det naturlige valget å amputere resten av det loven tillater. Så da havna pipa i benken F6723894-1B5E-448E-83A3-83B5995E4BF6.jpeg.5d7dae1371367c409b177f2973d1f82b.jpeg

Og vips så hadde den fått nye gjenger litt nærmere støtbunnen.

 

Siden jeg glemte å legge pipa på vekta før vandalismen, måtte jeg veie kappet og gjøre noen kompliserte matematiske utregninger.

17F7AAA2-91F8-4683-8859-C1B4FB0F2A63.jpeg.03ff7aab6f8e8e990d5849501ef6ba75.jpeg

Så da fikk jeg vekk ca. 45 gram til på slankekuren.

 

Så har jeg også funnet opp en ny type løpsfluting,

19209A6E-1CC1-4EF0-B9CB-D243DAC9FD74.jpeg.faf12d691e5af983b7dc9fdf61532653.jpeg

som jeg har kalt «små ringer over kammer»:x

 

Enkelt forklart:

D54A72C5-E510-4E5F-8FA4-72ED2DFB582F.jpeg.6b1238b92fb02f1325b56a89a60e7e8f.jpeg

...? 

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Faen! Var de så kjip at de måtte bruke gjengestenger til piper? 😳

 

Jeg hadde egentlig tenkt å lage en muffe i metal (stål) som skulle «klemmes» mellom pipe og låsekasse for å montere karbonrøret på, slik at den ble sittende over pipa som et slags fortere ala AR15. Men siden dette legger til ekstra vekt, så gikk jeg for karbon hele veien. 

D9EC3FBA-55DF-44B3-8614-1C69BDC85099.jpeg.01feab2fb3a40a1cf6f664e39c7889a1.jpeg

Jeg har vikla inn kammerenden av pipa med karbon som jeg kommer til dreie ned til rett diameter, også limer jeg bare  karbonrøret direkte på. Dette burde tilføre minst mulig vekt til rifla på denne måten.  Rillene («flutene») og sandblåsinga var bare for å sikre optimalt feste for karbonviklingen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nei jeg lot være av to grunner. Det ene er at pipa aldri har vært superpresis og at jeg ikke vil utfordre skjebnen med tanke på presisjonen. Hullet i pipa er i god Sakostil skjevt som et helvete. Det andre er at når jeg først velger å lime rett på pipa, så er det en fordel at jeg limer på den tykkeste delen med tanke på varmeutvikling. Jeg tipper at om pipa når 100 grader så begynner epoxyen å bli soft.

Link to comment
Share on other sites

Eg har nok ikke den ultimate lettvekts rifla, men har bygd en som er rimlig lett uten at det har vert ørten timer hos børsemaker eller store tester i heimen.

Utgangspunktet er at eg allerede har en Tikka t3 som eg er superfornøyd med som ikke har hatt eit klikk i mitt eie på 15 år. 

Når eg skyter i benk så samler den som bare det og kan vel konkludere med at det er mannen bak som har vimset om ikke det er treff mellom 9 og 10 sittende på skytebanen.

Men ønsket litt lettere børse ettersom min veide inn til 4.5kg med stokk med kalix justerbar kam,  Zeiss V8 kikkert og lyddemper.

Nå er dette en 6,5x55 og eg har eit lite lager med ammunisjon til denne som teller nokk for de neste 10 år på bane og nesten til jakt også. 

Derfor ønsket eg tikka videre samt at det var samme kaliber. 

 

 

Kjøpte ny tikka t3x superlite 6,5x55, monterte på ein ny stokk, FBT carbon 

https://fineballistictools.com/en/fuer-tikka-t3x-rv/

Fikk den kappet og gjenget til 14x1 monterte på ein TE-Titan demper på 180gram.

https://www.te-titan.no/product-page/te-titan-st-1f

Fikk tak i ein Swarovski z3 3-10x42 brx 

https://www.swarovskioptik.com/hunting/z3-3-10x42-c20050402/z3-3-10x42-l-brx-p5006168

Så fikk eg også litt ekstrautstyr fra https://tikkaperformance.com/index.php?route=common/home

 

Skulle gjerne kappet løpet litt mere men ettersom det allerede var flutet så ville de ikke inn i flutingen.

Men nå er riflen montert sammen og total vekt på riflen er:  3205gram

Med sluttstykke, magasin, demper, picatinnyskinne, hurtigfeste til optikk og  kikkert. (må bare ta av kikkert igjenn og finmontere og trekke til bolter. måtte bare montere for å se først )

 

Her er det også feste til Javelin tofot innfelt i stokken fra FBT.

Så mulighetene for dette er tilstede.

Nå er eg også ute på kveldstid og jakter på noen jorder ikke langt fra hus så har eit ønske om å lage eit oppsett til på samme rifla.

Bytte swarovski z3 til zeiss v8 og bytte demper til Hausken Whisper (har ikke sett helt på hvordan dette går med så stor demper enda så den er ikke kjøpt inn)

Men da mener eg at eg har ei rifle som man raskt kan endre bruksområde på. 

GLEDER MEG TIL Å FÅ SKUTT LITT MED DETTE.

 

 

 

 

20190218_195237.jpg

20190218_195318.jpg

20190218_195330.jpg

20190218_195342.jpg

Edited by DocHolliday
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Superfin rifle med fornuftig vekt for kaliberet 👍 Du vurderte ikke stokken fra FTB med Carbon og Zylon ( den stokken som har brune/bronze fiber i tillegg carbon)? FBT er de eneste jeg har sett som bruker denne duken i riflestokker. Jeg har sinnsykt lyst på den duken, men orker ikke betale det det koster å få den sendt fra U.S. (tror det ble et par lapper pluss for en kvadrat 😩),

som er eneste plassen jeg har funnet den.

 

Link to comment
Share on other sites

På 14.2.2019 den 16.44, msteiro skrev:

Hvilke vanlige boltriflesystemer låser i løpet?

De kassene er vel de mest egnede for ekstrem slanking.

 

På 14.2.2019 den 17.22, jmosbakk skrev:


S&L, Sauer og Rössler er de jeg kommer på i farta, men jeg er ikke så bevandret. Mulig Sabatti Saphire også har det, men det vet jeg ikke.

 

Steyr Scout også, svjv.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, jmosbakk skrev:

Har du vekt og pris på skjeftet? Sikkert flere som kan være interessert i den der.

 

 

539 gram på kjøkkenvekta på det skjeftet. 

Kosta meg 12990,- Fra villmarksbutikken.no 

Spurte forresten FBT også. de skulle ha 1450,- Euro. Så hadde nok blitt dyrere å importere selv.

Fikk kjøpt demostokken fra villmarksbutikken den skulle stige til  15.500 etter nyttår sa de. 

Nå er de dessverre konkurs så usikker på hvem som blir importør fremover. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Bly skrev:

Superfin rifle med fornuftig vekt for kaliberet 👍 Du vurderte ikke stokken fra FTB med Carbon og Zylon ( den stokken som har brune/bronze fiber i tillegg carbon)? FBT er de eneste jeg har sett som bruker denne duken i riflestokker. Jeg har sinnsykt lyst på den duken, men orker ikke betale det det koster å få den sendt fra U.S. (tror det ble et par lapper pluss for en kvadrat 😩),

som er eneste plassen jeg har funnet den.

 

 

Kjøpte den fra norge så vurderte ikke andre da :D

Hadde eg skulle importert selv så hadde eg kanskje endt på noe annet. Eg var inne på FBT sine sider og tittet på det meste de har. 

MEGET pent mye av det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Konge sak det der. Hadde egentlig vært artig å bygge en lettvekter på en t3 med lett stokk og skamslanka pipe. Setter du på alu skinne og bytter ringer til era så tipper jeg du nærmer deg 3kg grensa. Men flott våpen det der  og sympatisk vekt  :) hadde du ikke allerede handla inn så ville jeg sett på å sette på en alock og kombinere Optima front og optima 60

Link to comment
Share on other sites

planen var egentlig å bruke min gamle t3, kappe den enda kortere. for så å flute den etterpå. Samt flute sluttstykke. 

Kan også spare ein del vekt med å montere tilbake plast beslaget under rifla i stedet for mitt i alluminium. men liker best aluen :D

Så ja dette er ikke noe ekstrembygg dette er ut av pakken bygg egentlig. 

Link to comment
Share on other sites

Deltakelse i denne tråden har fått meg til å tenke at jeg faktisk TRENGER et superlett skjefte til elgbørsa også.

En Winchester 70 er jo et dårlig utgangspunkt hvis lavest mulig vekt er målet, men 500g skjefte sammen med Talley lettvektere og en Leupold 2,5-8x36 trenger ikke å bli så halvgærn't å dra på.

At Stuart (Wildcat) har inlet til denne gjør jo selvsagt at det er enkelt å komme i mål med prosjektet uten at det blir idiotisk høy pris.

Det må spekuleres litt ettersom det sitter litt langt inne å legge den nyrenoverte valnøttplanken på hylla.

Link to comment
Share on other sites

Det er garanter mange muligheter med 3D-printing. Fordelen er at du har mulighet for å lage "lukkede" strukturer som ellers ikke kan maskineres eller for den saks skyld støpes kontrollert. Hvilken vekt du kan komme ned i aner jeg ikke? Det er vel fantasien til designer som setter grenser tenker jeg (selvfølgelig innenfor visse rammer. Null gram vet vi ikke er mulig😉). Det jeg ser på som største utfordringen med 3D-printing er prisen printeren kommer til å koste for og printe størrelsen, materialet og ikke minst i den kvalitete du ønsker. Det ringer noen bjeller om at den stokken kommer til å bli kosbar :D.

 

Personlig har jeg mere tro på å bruke 3D-printere til prototyping og kanskje plugger for støpeformer (muligens også selve støpeformen?). Men nå skal det sies at jeg har null erfaring med 3D-printing, og ville heller gått for CNC minifres for disse jobbene. 

Link to comment
Share on other sites

Manners har mye bra, men hva skjer med vinkelen på den kolben?? Har de ikke skjønt at Gunwerks har fasiten med negativ helning på kinnstøtten, spesielt hvis du skal skyte magnum kaliber med en stokk på 500 gram, trenger jo ikke fremprovosere vipp.

 

3d printing er ikke billig, men maskinene kan brukes så utrolig versatilt uten store endringer at de kan tjenes inn hvis man er flink til å finne jobb til den. Evt noe honeycomb skjelett som kan dekkes med glassfiber eller karbon. 

Link to comment
Share on other sites

Skal stokken være "fast" så folder jeg en knapp på rett med løpslinje kolbekam så høy som sluttstykket tillater, og nøytral pitch (90 grader på løpet).

For lav kolbekam kan man til en vis grad kompensere med å øke bredden på kolbekammen. 

Link to comment
Share on other sites

Etter litt fundering så spørs det faktisk om elgbørsa ryker på Finn altså.
Det rykker fælt i prosjektfingeren og Tikka T3/Sako A7 er irriterende bra utgangspunkt for å bygge lettvekter.
Rundt 2,7kg med 45cm pipe lar seg høre. Da har vi fortsatt ikke begynt med superlett skjefte og høy aktivitet i diverse sponfraskillende maskineri.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, jmosbakk skrev:

Edit: fant info i tråden.

Ferdig pipe på 40 cm med karbon tube på vekta;

C8BC3226-739B-44B8-96C8-AA029C3BB5BF.jpeg.bc3d0db420d5192743ab8e681a240087.jpeg

09B1DBB0-992F-402F-AE0C-805EE092FB1E.jpeg.15b59549049a5a1f0063ff5033c8e7d3.jpeg

Jeg aner ikke hva den har veid i original lengde? Men dette er vel den delen av rifla jeg har minst lyst å fjerne vekt fra. Tror jeg har sagt det en annen plass i tråden, at jeg vil skyte 80 gr MatchKing (.223 rem) i lav fart, og det er grunnen til at jeg kapper pipa så kort som 40 cm. Hadde fart betyd noe ville jeg helt klart beholdt en legere pipe.

Edited by Bly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, jmosbakk skrev:

 

Fornuftig oppsett uten å være hysterisk.

Rundt 3,7kg totalt eller? Skal ikke være håpløst å skyte brukbart med heller den der.

 

Rundt der ja, kanskje litt under. 

Byttet kikkert, men ikke veid etter det.

 

Litt lyst å flute pipen, men tror kanskje det får vente til et evt pipeskift en gang. God balanse og rekylopptak i stokken.

Link to comment
Share on other sites

Har ei gammal Krico 600 i 308 som jeg har laget en lett stokk til i svartor, kappa pipa til 47 cm, satte på en Hausken Kompakt, ERA stålbaser, Leupold QRW og en Leupold VXIII 2,5-8X36. Standard rembøyleskruer og ei solid, lang reim i nylonweb.  Vekta er på 3,485 klar til skogstur. 

Med en noe større Leupold VX6 2-12x42 ble vekta 3,675. Foreløpig er balansen god og den er helt grei å skyte med, også i stående. 

Vurderer å sette inn ei slank pipe med samme lengde. Vil fort kunne hente 100-150 gram på det. Har også en Hausken Jakt 151 som kan settes på den pipa og spare 105 gram der også. Faren er at den blir litt lett i munningen og kan bli litt vinglete, for jeg innbiller meg at jeg allerede er temmelig nær grensen. 

 

DSC_2502~2.JPG

DSC_2503~2.JPG

DSC_2504~2.JPG

DSC_2505~2.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Bly Hva sier du til å lage KKC i karbon? Leveringsklar i april? Under 7000kr sier du? 😅

Jeg har begynt å samle deler for å slenge sammen en ny lettvekter nå og Stuart hos Wildcat leverer selvsagt skjefte, men den tryggheten KKC gir i skytinga er verdt mye.
Dette blir heller ikke noe hysteriske greier. Ser ut som jeg lander på rundt 3kg totalt med demper og kikkertsikte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

KKC er en veldig fin stokk 😉. (Jeg har selvfølgelig lyst på en, men vet ikke hva jeg skal med den.) Han som har designet den burde egentlig selv ha satt opp en produksjon og tilbudt den i karbon eller noen form for kompositt :D.

Sako har jo laget Carbon Wolf som bygger på samme ergonomi, men den er stygg som dodraugen, mens KKC har klart å holde de "stramme linjene" som må til for å ta seg bra ut.

 

Jeg der i mot lager aldri kopier! (🤔:lol:)  Skal jeg først bruke tid på riflestokker/chassis er det utelukende for å lage noe som ikke kan kjøpes 😉 (Tror jeg? Det er vel aldri lurt å være prinsippfast 😎?)

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp en Bergara HMR stokk, og frister veldig å lage en form av denne og prøve litt støping igjen.

Selv om det er mer jobb totalt, tenker jeg at det er lettere å dele opp jobben på den måten. Ikke like lett å gjemme seg bort i garasjen mange timer med en aktiv smårolling hjemme.

Sikkert tilvenning, men synes KKC stokken er litt merkelig å bære, ikke helt naturlig med grep rundt oversiden av pistolgrepet som jeg ofte bærer jaktriflen.

 

 

VbwqHqBKQY6ZP%j7L2ef3Q.jpg

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, msteiro skrev:

Sikkert tilvenning, men synes KKC stokken er litt merkelig å bære, ikke helt naturlig med grep rundt oversiden av pistolgrepet som jeg ofte bærer jaktriflen.

Det er et godt poeng! Jeg bærer aldri rifle sånn, bare hagle 😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...