Jump to content

Rypejakten ødelagt for alltid


Ptarmigan

Recommended Posts

Mye av terrenget i Norge grenser mot Sverige og disse enorme områdene.

Rypa vet ikke hvor grensa går og kommer nok også over på norsk side. Indre Troms er et godt eksempel på det.

Havga-området i Dividalen er også et slikt refugie område, fredet for all jakt og et meget godt produksjonsområde...men i dårlige år er det dårlig også der..

 

Svenskene tillater frakt med sjøfly og helikopter, så jegerne kommer seg mere inn i terreng der en mange plasser i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 202
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sikkert,det er ikke jeg som har skrevet det.

Igjen,hvem setter disse tallene.?

Uansett kan de jo hevde at det hjalp med bag limit.

Når alt består av kvasivitenskap som ikke baserer

seg på repeterbare forsøk,kan tallene tas til inntekt

for ethvert syn.

Det er derfor vi taper saken.

Mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

En god første dag av jakta(15. Her) tross helsvarte takseringer rundt omkringing visern dagens jakt at ting kanskje er noe bedre enn fryktet. Jeg og 1 kompis gikk i øde områder på ca 11-1200 meter. Så 100 skarv. Ifra enkeltfugl til kull på 12. Snakket med et par jegere på naboterrenget, de hadde sett over 100 skarv, med stort sett 5-9 i kullene æ. Ser ikke ut til å være krise med fjellrype i trøndelag hvertfall

Link to comment
Share on other sites

Fjellrypa takseres vel ikke nasjonalt, men noen plasser prøver dem ut div metoder. På lirype og skogsfugl brukes vel distant sampling metoden. Er vel varianter av den som prøves på fjellrype og.

Er takseringen 100% korrekt? Nei. Men de er nært nok og de beste dataene som vi har. Og de har vært brukt lenge. Og det er et veldig viktig poeng. Dette er data som du kan se trenden på over tid og sammenligne år for år.

Link to comment
Share on other sites

Igjen,hvem setter disse tallene.?

 

Når alt består av kvasivitenskap som ikke baserer

seg på repeterbare forsøk,kan tallene tas til inntekt

for ethvert syn.

Hvem setter tallene? Tja.... ved å bruke en type registrering, kommer tallene automatisk frem. :)

 

Ser du er kritisk til taksering og metodene. Ja, metodene kan diskuteres, også hvilke "linjer" som blir gått i et terreng. Endring av hvor linjene går, har også endret resultatene i mange terreng. Og en vet aldrig hvor mange ryper, som unngår å bli registrert. Og det kan det være mange årsaker til, som jeg ikke "gidder", å gå inn på. Men en ting er sikkert, det er i alle fall ingen grunn til å tro, at det er mindre ryper i et terreng, enn det som er oppservert!

 

Og når en ikke har bedre data, må dette være retningsgivende for forvaltningen! Så i steden for å sutre om dette, finn en bedre metode!

 

Jeg har ikke lest hele tråden, men det virker som det sutres mye. Tror ikke dette er så alvorlig, at dette er en krise, forholdene (kaldt og manglende innsekter) tatt i betraktning.

 

Tror vel at vi kan øke bestandene av både rype og skogfugl, ved å benytter en moderat versjon, av de "engelske metodene", de bruker for å få opp rypebestanden. Mer predatorbekjempelse av predatorer både i og i nærheten av jaktområdet. Men personlig så bor jeg 50 mil unna rypeterreng og da hjeper det lite å skyte rev og kråkefugl, her jeg bor.

 

Jeg tror også det bør skilles på type predatorbekjempelse og for hva. Eks. mår og Lavskrike (fredet) er mange steder, et STORT problem i skogen. Spessielt når det gjelder egg og unger. Men lite, eller ikke noe problem i fjellet! I noen områder kan også reven være problematisk. Men etter min mening, er det forskjell på "søple-kråke/ravn" og de som holder til i skogen. Også etter min mening, så det er mange steder (skog/fjell) i Norge, for mye falker, våker, ørn, hauker, i tilegg til kråkefugl. Burde vært mulig å justere litt i enkelte områder.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig viktig å være klar over hvordan det fungerer med kråke i forhold til søppelfyllinger.

 

Om sommeren er det ikke store mengder med hekkende kråker som benytter søppelfyllinger som matressurs.

Det er kun i hovedsak de parene som har sitt revir i noenlunde nærhet av søppelfyllinga.

Det store flertallet av kråker som benytter søppelfyllingene på sommerhalvåret, er ungkråker som ikke hekker.

 

De fleste hekkende kråker, har etablert revir så langt unna søppelfyllingene at de ikke benytter disse som matressurs.

Isteden finner de maten til seg og sine unger i sitt nærområde og maten består da i stor grad av egg, kyllinger og evt. kadavre.

Når så høsten kommer, vil disse kråkene trekke til områder med bedre mattilgang om vinteren og dette vil ofte være i nærområdet til en søppelfylling.

Denne søppelfyllingen vil så holde liv i de fleste kråkene og vil spesielt medføre at veldig mange flere ungkråker enn normalt vil overleve sin første vinter.

 

Disse ungkråkene vil så etterhvert danne hekkende par som trekker til andre områder for hekking på vårparten.

 

Resultatet er at man har stor mengder kråker som benytter søppelfyllingene som matressurs om vinteren og hvor de samme kråkene vil ha andre fuglearters egg og kyllinger som en stor del av sin meny, både for seg selv og sine unger i sommerhalvåret.

Det samme gjelder for ravn.

 

Man har også mye av det samme som skjer når det gjelder reven.

Reven, og da spesielt ungrever bruker søppelfyllinger som sin matressurs om vinteren, hvilket fører til mye høyere overlevelsesprosent enn normalt.

Spesielt tisper vil så trekke bort fra søppelfyllingen på våren for å yngle og vil da i hovedsak utøve predasjon på diverse arter i området rundt hiet.

 

Å utøve jakt/fangst på kråke, ravn og rev ved søppelfyllingene har begrenset effekt, så fremt man ikke er i stand til å ta livet av meget store mengder av dem.

Det som har desidert størst effekt, er om man beskatter kråker og ravn når de har skaffet seg et revir i den siste tiden av jaktiden på senvinteren/tidlig vår.

Det samme gjelder rev, hvor det har desidert størst effekt om man skyter de svangre revetispene på slutten av jakttiden på våren.

Dersom man er i stand til å ta ut de fleste revirhevdende kråker og ravn på denne tiden, samt revetisper som har etablert seg for yngling i hi innenfor et område, vil dette ha en meget stor lokal effekt det året.

 

Når det gjelder fjellrypa og taksering, så er dette meget vanskelig.

Det er ofte særdeles vanskelig å bruke hund på den og de kan mange steder forflytte seg over store områder, slik at en taksering blir veldig usikker.

Riktig taksering av lirype er vanskelig nok.

 

Rypas bruk av terrenget kan variere veldig mye avhengig av hvordan været er når takseringen foregår, hvor hardt rypa trykker, vitringsforhold, hvor tørt eller vått det er i det tidsrommet takseringen foregår, hvor lenge det evt. har vært veldig tørt eller vått mm.

I tillegg kan det være store variasjoner i forhold til hvor vellykket hekkingen har vært rundt omkring i terrenget og hvor stort predasjonstrykk som har vært i forskjellige områder i terrenget.

Og dette kan endre seg fra år til år.

 

Noen har mye erfaring i terrenget og innehar mye kunskap om hvor det er best å legge takseringslinjer for å best mulig få et godt bilde av bestanden hvert år i det bestemte terrenget og har dyktige hunder under alle forhold, mens andre ikke er på langt nær så flinke og ikke nødvendigvis har verdens beste hunder og hvor resulatene blir mer eller mindre tilfeldig.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig viktig å være klar over hvordan det fungerer med kråke i forhold til søppelfyllinger.

 

Når det gjelder fjellrypa og taksering, så er dette meget vanskelig.

 

Tja... det er vel delte teorier om dette, når det gjelder kråke.:) Kråkefugler er ganske territoriale og har en sterk rangordning (hirarki), da spessielt den grå/svarte (Corvus cornix) og ravn. I sentrale strøk (med store søppelfyllinger), er det mat nok hele året. Så søppelkråkene, lider heller ikke noen nød. Og det har vært rapport (husker ikke hvor jeg leste dette) om at merkede kråker (som er felt) så er det tydelig forskjell tilholdssted for søplekråker og andre kråker, da spessielt i urbane strøk. Og rapporten kunne også tyde på at søpplekråkene, blir jaget fra skog og mark. Dette var vel også noe den godeste professor Hafslund predikerte (for noen ti-år siden), hvis en skulle spise kråke.

 

Og ingen kråkefugl, er værre (med tanke på egg og unger - i skogen) enn Lavskrika, der den finnes. Så det er viktigere å få redusert den fredede fulen, der det er mye av den. Ellers er jo alle kråkefugler egg og fugleungedrepere, bl.a Nøtteskrika. Og i kystnære områder, så er det en konkurent i måker. Vanlig kråke, er ikke et stort problem isolert sett.

 

I fjellet er det lite både kråke og måker (den siste, med noen unntak i kystnære områder), der er det andre predatorer som dominerer.

 

Virker som du tror det er ukjente som bestemmer takseringslinjene, i et rypeterreng. Da kan jeg fortelle deg, at det er lokalkjente jegere, fra de som forvalter området, som bestemmer linjene, men ofte i samarbeid med forskere. I alle fall, gjelder dette i de områder jeg kjenner til. Og noe annet ville vært utenkelig.

 

At det ikke går an å taksere fjellrypa et tull, selv om den ikke trykker for stående fuglehund. Det er fugl i fufta, som telles og ikke trykkende fugl!

Link to comment
Share on other sites

Kråker kan og vil trekke over store avstander og har ofte forskjellige områder de lever i på sommer- og vinterhalvåret.

 

Det er riktig at hekkende kråker er veldig territoriale i hekketiden, og det er nettopp derfor man får meget god lokal effekt det året man tar ut de hekkende parene i området.

Siden de er så territoriale, vil dette nettopp føre til at et begrenset antall kråker vil hekke i nærheten av en søppelfylling og de andre kråkene som vil/skal hekke, blir nødt til å finne seg et annet sted.

Da mange av dem da hekker for langt unna søppelfyllingen de har livnært seg på om vinteren, må de finne seg annen mat og vi vet alle hva det da blir.

Utenom hekkeperioden, og spesielt om vinteren, er det så som så med hvor territoriale de er, og de kan da samles i store flokker.

 

Den godeste Hafslund, som jeg selv hadde stor glede av å se på fjernsynet i gamle dager, hadde vel etter min erfaring ikke helt rett når det gjelder spising av kråke som hadde vært eller ikke vært på en søppelfylling i løpet av vinteren.

Årskråker derimot som er skutt på høsten langt unna søppelfyllinger, er nok trygge å spise, hvilket jeg også personlig har gjort flere ganger.

Så kråker er god mat, men jeg vet ikke helt hva jeg synes om påstandene hans om at slimål også er det :mrgreen:

 

Jeg har en del personlig erfaring fra kråker og kråkejakt og har skutt mange hundre av dem tilsammen gjennom årene, i områder som ikke er i nærheten av noen søppelfylling.

Det er spesielt effektivt å jakte på dem ved å postere om kvelden godt gjemt ved natt treene de bruker.

På høsten har jeg vanligvis ikke brukt en lokkehubro.

Da har jeg heller vanligvis kun brukt en død kråke som ligger godt synlig på ryggen med vingene utstrekt.

På vinteren, og hvor kråkene kanskje har blitt litt mer skeptiske etter at en del artsfrender har sluttet å fly, har jeg gjerne krydret det hele med en lokkehubro.

 

Dersom du mener at det er lite måke i fjellområder som er langt fra kysten, foreslår jeg at du reiser litt mer omkring og ser hvordan det er.

Jeg har selv flere ganger vært vitne til måker som dytter i seg rypekyllinger på 1000 til 1300 meter over havet veldig mange mil fra nærmeste område med saltvann.

Jeg har skutt mange av dem på fjellet også, men desverre har jeg kun hatt mulighet og lov til å gjøre dette på høsten, og da har det hatt liten effekt for rype- og andebestanden i området.

 

Det er riktig at lavskrika tar mye egg, men de er for det meste tallrike i den nordre del av landet, og hvor rypebestanden vanligvis er mye bedre enn lengre sør.

Når det gjelder nøtteskrika, er mitt inntrykk at den vanligvis er en større trussel for småfugl enn skogsfugl, og det samme gjelder ekornet.

 

Jeg er ikke helt ukjent med rypetaksering :)

Jeg har selv vært med på en del takseringer, selv om det har gått noen år siden jeg var på en sist.

Både på våren for å tallfeste antall revirhevdende rypestegger, ved å lytte til dem om kvelden og telle disse for å få en indikasjon på hvor mange hekkinger man vil få i området.

Og også ved å bl.a. gå takseringslinjer med hund i august.

I alle fall der jeg var med, så skulle de samme linjene gåes hvert eneste år, helt uavhengig av hvordan forholdene var det året.

 

Når det gjelder fjellrypa, er min erfaring at de ofte flytter mye på seg straks kyllingene blir flyvedyktige.

Og det er ingen tvil om at det er mye vanskeligere å få gode tall for fjellrypebestanden når man mer eller mindre er avhengig av å se fugl som blir støkket opp av den som går eller evt. av en mer eller mindre vidtgående fuglehund.

Det er ikke rare kulen eller bergnabben som skal til for at man enten ikke ser en eneste fugl som letter evt. kun noen få fra kullet.

Og der fjellrypa vanligvis lever, er det ikke akkurat flatt og ukupert.

Men jeg vil gjerne høre om dine personlige erfaringer når det gjelder taksering av en fjellrypebestand.

Link to comment
Share on other sites

Mye av terrenget i Norge grenser mot Sverige og disse enorme områdene.

Rypa vet ikke hvor grensa går og kommer nok også over på norsk side. Indre Troms er et godt eksempel på det.

Havga-området i Dividalen er også et slikt refugie område, fredet for all jakt og et meget godt produksjonsområde...men i dårlige år er det dårlig også der..

 

Jo, men så er det også bedre fra Nordland og oppover - langs grensen - enn ellers i landet.

Selvsagt vil det være dårlige år også i disse områdene - ingen har da sagt noe annet.

Men selv i dårlige år er det bedre enn i resten av landet, spesielt i Sør-Norge....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Vi mista rypejakta i år fordi det i fjor var en nisse inne i terrenget(med tillatelse selvsagt, men dog en som ikke gjentas) med to bikkjer som tok med seg over 70(sytti) ryper på en helg!! Det er ikke rart at bestanden er dårlig og at det blir dårlig med jakt når folk ikke tenker på annet enn å fylle sin egen fryser til bremmen med rypekjøtt! I nevnte område er bestanden nå rekordlav, men det er kanskje ikke så rart? Det skyldes hverken kald sommer eller rev, det skyldes en idiotpeis av en nissek*k som ikke vil at andre enn han skal få jakte rype.

 

Om jakta begynner tidlig eller sent på høsten tror jeg har lite å si. Det er viktig at de kyllingene som kan overleve får vokse opp, og det er ikke som med mange andre viltarter at man kan skyte den som flyr saktest. Beskatning av rovvilt kan ha positiv innvirkning på viltbestanden, men jeg tviler på at det er en enkelt rev noe sted i dette lange land som har tatt 70 ryper på en helg....

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig det ollis89, at ingen rev eller annet rovdyr tar 70 ryper på en helg og jeg synes det er en helt på tryne oppførsel av den "jegeren" å skyte så mye på så kort tid.

Men det tyder faktisk på at rypebestanden var veldig god der det året.

 

Jeg har møtt enkelte rypejegere gjennom årene som overhode ikke eier magemål når det gjelder felling av rype.

Jeg vet bl.a om en som kastet over 100 ryper som han hadde i fryseren, da han ikke hadde spist dem og trengte plass til årets søppelsekk med ryper....

 

Dersom alle jegere hadde oppført seg slik, ville det være negativt for bestanden, men heldigvis er det ikke sånn.

De aller fleste jegere har et veldig oppegående syn på hvor sterkt de skal/kan beskatte en viltart.

 

At en og annen jeger går litt "berserk" når muligheten byr seg, har faktisk ikke så mye å si på totalen av beskatning av rypa.

At en jeger skyter 70 ryper på en helg og ikke skyter mer det året, så er det fortsatt mye mindre enn f.eks hva en jaktfalk tar gjennom et år.

Hvor mange av de eggene og kyllingene som rev, mink, ravn, måke mm. tar i året, som ville vokst opp til flyvedyktige ryper vet jeg ikke, men det er et betydelig antall, og sannsynligvis veldig mye høyere enn 70 stykker på det terrenget det samme året.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er blitt for mye synse-politikk i rypeforvaltninga.

 

MEN rypejakt er distrikts- og lokalpolitikk! Derfor er det svært problematisk med slike fredninger som nå som er uten biologisk fotfeste. Rypejakta er viktig for distriktene - bygdeturisme er mere enn gårdsbesøk, og det er svært kjærkomment for økonomien i hytteutleie og kunne strekke sesongen utover høsten. Det er også mange eksempler på at lokale jaktrettighetshavere leier ut litt dyr og eksklusiv jakt første uke, men til gjengjeld sponser lokale fuglehundklubber og jegerforeninger rundhåndet.

 

Jo-jo forvaltning og jo-jo politikk er aldri bra for noe.

Link to comment
Share on other sites

 

Har litt innside informasjon i saken, som jeg stoler mer på enn journalisten.

 

- De jaktet ikke med 14 hunder, men 5. Var 3 valper, 5 unghunder og en som var skadet. De ikke-jaktbare hundene tok mye av tiden.

-Kunne tatt ut 294, men ville ikke jakte på mer.

-Flere i jaktlaget har lokal tilhørighet. (I den grad det har noen betydning..)

 

Saken var vel tynn nok i utgangspunktet, så måtte vel sprites opp litt ved å droppe litt fakta.

Link to comment
Share on other sites

Synes nå mest i den saken at det handler om idioti å legge ut bilder på facebook....

Vi er nok mange som har opplevd slike fangster, men man må skjønne at det provoserer.

Akkurat som når man tar store mengder fisk i et fjellvann...regelen er hold kjeft, gi faen i å skryt, det eneste man oppnår er å skyte seg selv i foten.

 

Det som er synd er at det på nrk nordnytt i går var et innslag om dette og Fefo vil etter dette komme med reguleringer, som går på ukes og sesongkvoter.

Så det får konsekvenser at noen er så utrolig dumme å legge ut slike bilder på sosiale medier.

Link to comment
Share on other sites

Synes nå mest i den saken at det handler om idioti å legge ut bilder på facebook....
Enig, men igjen, skal ikke jaktlaget få lov til å dele sine positive erfaringer? Personlig ville jeg aldri ha lagt ut skrytebilder av 200 ryper fordi jeg vet at det vil bli oppfattet som masseslakt for jaktmotstandere, stor misunnelse fra andre jegere, og som du også skriver blir det nå en diskusjon og mulige fremtidige restriksjoner fra Fefo. Så de kunne fint ha spart seg å legge ut slike skrytebilder, når konsekvensen går utover andre jegere. Det blir i alle fall ikke lettere å få opphevet baglimit i fremtiden med slike smartinger blant oss.
Link to comment
Share on other sites

Synes nå mest i den saken at det handler om idioti å legge ut bilder på facebook.....

Vi er nok mange som har opplevd slike fangster, men man må skjønne at det provoserer.

Akkurat som når man tar store mengder fisk i et fjellvann...regelen er hold kjeft, gi faen i å skryt, det eneste man oppnår er å skyte seg selv i foten..

 

Her er du på ville veier fordi du preker "selvsensur" for på kort sikt å oppnå egne fordeler.

De som ikke liker rype bildet kan grovt deles i to båser, de som er "avundsjuke" og de som er "jaktmotstandere".

Begge gruppene fortjener høflig håndtering, men ikke overdreven respekt. Jaktmotstandere er mottagelig for informasjon og kunskap, så ikke gi de opp. De misunnelige kan du flire i skjegget av.

 

Problemet med selvsensur er stort på media, ikke gå i den fella, snakk ut og rett ryggen, folk flest kjenner igjen dritt når de ser det..

 

Mer om selvsensur:

Kronikk: Selvsensuren har seiret

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kronikk-Selvsensuren-har-seiret-7823818.html

Vi kan ikke lenger sitte stille og være vitne til at modige stemmer skremmes til taushet i det digitale ordskiftet.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Det-du-ikke-snakker-om-pa-nett-7791040.html

Sinte mennesker med enkle analyser og anklagende konspirasjonsteorier fyrer løs

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Hatpraterne-trenger-hardere-motstand-7780932.html

Link to comment
Share on other sites

Her er du på ville veier fordi du preker "selvsensur" for på kort sikt å oppnå egne fordeler.

Uenig i at det er snakk om selvsensur for å oppnå egne fordeler. Det er felles for alle jegere med baglimit på 6 ryper pr dag, og ikke noe egen fordel for Gordon Setter. Det har ingenting med selvsensur å være i mot å legge ut bilder av det som av enkelte kan oppfattes som masseslakt og rasering av rypebestanden innenfor et område med et stort antall hunder. det kan raskt dras assosiasjoner til den engelske revejakta når man ser på bildet uten å sette seg inn i saken... Man kan jo spørre seg om slike bilder bidrar positivt til debatten rundt at jegerne selv er i stand til å vurdere og drive en bærekraftig viltforvaltning.

 

For øvrig så har Fefo ingen betenkeligheter med jakta: http://www.nrk.no/finnmark/fefo-har-ing ... 1.12564786" target="_blank

 

Men nå nærmer det seg avsporing fra tråden..

Link to comment
Share on other sites

...

Det har ingenting med selvsensur å være i mot å legge ut bilder av det som av enkelte kan oppfattes som masseslakt og rasering av rypebestanden innenfor et område med et stort antall hunder. det kan raskt dras assosiasjoner til den engelske revejakta når man ser på bildet uten å sette seg inn i saken... Man kan jo spørre seg om slike bilder bidrar positivt til debatten rundt at jegerne selv er i stand til å vurdere og drive en bærekraftig viltforvaltning.

......

Men nå nærmer det seg avsporing fra tråden..

 

Selvsensur er når man utøver sensur overfor seg selv. Selvsensur inntreffer når man er redd for å støte noen.

Hvis en er redd for at "noen" skal oppfatte et trofe-bilde som støtende, som et bevis på masseslakt, rovjakt, rasering av bestand og annent fælt, og lar vær å vise bildet, så utøver en selvsensur.

Dvs en pålegger seg selvsensur tiltross for sitt eget bedre vitende om at trofe-bildet viser resultatet av lovlig jaktutfoldelse, godt innenfor kvoter og med seriøse utøvere.

Som du sier så foregår det en debatt om jegerenes gjøren og laden. Spørsmålet er om det er riktig å skåne meningsmotstanderene for den informasjon som bildet gir. De kommer seg jo ikke videre i sin menings dannelse uten reell og korrekt informasjon.

Alternativt ville de sulle videre med sine spekulasjoner, konspirasjonsteorier og propaganda...

 

Tråden har vi vel kjørt i grøften, men heldigvis er ikke "rypejakten ødelagt for alltid".

Link to comment
Share on other sites

Jeg er prinsipielt imot selvsensur når det gjelder jakt og fiske så lenge man bedriver det lovlig, men det er til tider man kan gjøre lurt i å gjøre det alikevel.

 

Det er nok ikkke alle her på kammeret som er gamle nok til å ha fått det med seg eller evt. husker det, men vi fikk en landsomfattende fredning av gaupa nettopp fordi en gaupejeger utviste dårlig skjønn og hadde sterkt behov for å stå frem og skryte av sine bravader da han hadde nedlagt en hel gaupefamilie.

Det tok ganske mange år før vi fikk lov til å jakte gaupe igjen etter det.

 

Alt for mange lar seg styre av synsing, almennhetens oppfatninger og følelser, også de i forvaltningen.

Link to comment
Share on other sites

"Selvsensur" er den nye folkesporten i landet; er en ikke enig med mainstream er selvsensur veldig lurt om en ikke vil stemples som bydetulling, høyre-ekstrem (som nå stemples på alt til høyre for AP/H..), asosial, ekstrem, gal osv.

 

Blir riktig så trivelig og koselig dette etterhvert...

 

Har litt innside informasjon i saken, som jeg stoler mer på enn journalisten.

 

- De jaktet ikke med 14 hunder, men 5. Var 3 valper, 5 unghunder og en som var skadet. De ikke-jaktbare hundene tok mye av tiden.

-Kunne tatt ut 294, men ville ikke jakte på mer.

-Flere i jaktlaget har lokal tilhørighet. (I den grad det har noen betydning..)

 

Saken var vel tynn nok i utgangspunktet, så måtte vel sprites opp litt ved å droppe litt fakta.

 

 

 

Klage til PFU?

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter vil jeg si til de som ikke har forstått meningen

med tråden:

Jeg mener ikke jakten står i fare pga for mye skyting.

Jeg mener tradisjonen, slik vi kjenner den, er i fare pga

at det åpnes for en ny forvaltningsform. For eksempel et nytt

regime med freding, som forsurer tilværelsen for tusenvis av

jegere, hytteutleiere og all næring i bygdene.

Jeg mener dette gjøres uten rot i vitenskap og fakta, i noen

tilfeller med skjult agenda.

Tråden har ingenting med dustete sensasjonsoppslag å gjøre,

men den siste saken illustrerer på en glimrende måte hvor fjernt

vår hobby virker for folk flest.

Men, igjen, det er ikke dette jeg mener med at jakten ødelegges.

Saken illustrerer også det jeg har hevdet på side etter side, at

bestanden svinger naturlig og at vår andel er av liten betydning i

den store sammenhengen.

Finnmarkseiendommen vil sikkert hevde at deres bag limit i tidligere år

har gjort underverker.De tar feil.(eller lyver)

Mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig det ollis89, at ingen rev eller annet rovdyr tar 70 ryper på en helg og jeg synes det er en helt på tryne oppførsel av den "jegeren" å skyte så mye på så kort tid.

Men det tyder faktisk på at rypebestanden var veldig god der det året.

 

Jeg har møtt enkelte rypejegere gjennom årene som overhode ikke eier magemål når det gjelder felling av rype.

Jeg vet bl.a om en som kastet over 100 ryper som han hadde i fryseren, da han ikke hadde spist dem og trengte plass til årets søppelsekk med ryper....

 

Dersom alle jegere hadde oppført seg slik, ville det være negativt for bestanden, men heldigvis er det ikke sånn.

De aller fleste jegere har et veldig oppegående syn på hvor sterkt de skal/kan beskatte en viltart.

 

At en og annen jeger går litt "berserk" når muligheten byr seg, har faktisk ikke så mye å si på totalen av beskatning av rypa.

At en jeger skyter 70 ryper på en helg og ikke skyter mer det året, så er det fortsatt mye mindre enn f.eks hva en jaktfalk tar gjennom et år.

Hvor mange av de eggene og kyllingene som rev, mink, ravn, måke mm. tar i året, som ville vokst opp til flyvedyktige ryper vet jeg ikke, men det er et betydelig antall, og sannsynligvis veldig mye høyere enn 70 stykker på det terrenget det samme året.

 

 

Jeg syntes det er viktig å ta et standpunkt FØR man drar på jakt om hvor mye man faktisk trenger å ta ut, og faktisk holde seg til det. Når jeg dro til nord i år, ble det bestemt på forhånd at på de 10 dagene i villmarken (med fiske, toppturer etc inkludert), så skulle jeg og min lokale mann der oppe ikke ta ut mer enn 15 fugl hver som maks. Nå ligger det 15 fugl i fryseren hos meg som skal spises opp frem mot neste høst.

 

Møtte derimot flere "søringer" som meg på flyplassen/buss etc som gladelig delte historier om at de har tatt ut alt fra 50-100 fugl på 2-3 mann over noen dager. Det syntes jeg er litt smådrøyt. Ikke fordi det nødvendigvis tar så store innhugg i bestanden, men heller fordi jeg skjønner faen meg ikke hva EN person skal med 30-40 fugl i fryseren?

 

Er ikke noe poenget at rypemiddagen skal være noe man unner seg og gleder seg til? Noe spesielt?

Link to comment
Share on other sites

Finnmarkseiendommen vil sikkert hevde at deres bag limit i tidligere år

har gjort underverker.De tar feil.(eller lyver)

Jeg vet ikke om noen har hevdet det, men om noen hevder det, hvordan vet du at de tar feil eller lyver?

Hva om det faktisk har hatt en effekt?

Jeg vet ikke om det har, eller ikke har, hatt en effekt og egentlig tror ikke jeg så mange andre vet det heller. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vennligst forklar oss uvitende hvorfor redusert uttak av en bestand absolutt IKKE har noen innvirkning på bestanden over tid, for meg strider det mot all logikk, men jeg er åpen for fakta..

 

Når det er sagt så liker jeg ikke baglimit opplegget selv, de som styrer "holdningene og trendene" hva gjelder jakt er jo NJFF, ifølge de skal man jo kose seg på jakt, utbyttet er jo ikke så viktig.. hva er da vitsen med å gå på jakt? Da går man tur, men selvfølgelig prøver man å finne gode metoder for å regulere uttaket, noe som etter min viten er nødvendig enkelte plasser.

Link to comment
Share on other sites

http://fjellstyrene.no/siste_nytt/rypebestanden_fra_1872_til_2013/

 

Dette er et etterlengta og nyttig tilskudd til diskusjonen om rypebestander.

Viser seg her og at det ikke "altid var bedre før" selv om det totale bildet vel viser jevnt over mere fugl før enn de siste åra.

sitat: "Fra et terreng i Numedal, beretter eieren Thorvald Heiberg:

«Bestanden var i årene 1900–1902 nede i et minimum. I 1900 f. eks. kunde man gaa i dagevis uden at faa stand. Senere er bestanden tiltaget aar for aar.»

Link to comment
Share on other sites

Noe har nå skjedd i naturen de siste 100 årene. De smågnager årene som snakkes om i dag, er kun en skygge av de på 1900 tallet. Om J ikke husker feil, ble det eksportert 30 tonn ryper fra østlandet i enkelte år rund 1900 tallet, m påfølgende gode år.

 

Hadde det vært satt av nok penger til forskning, så tror J den største trusselen for rypa hadde blitt menneske. :(

Link to comment
Share on other sites

Så omtrent ikke rype i fjellet under reinsjakta. Dro derfor en konklusjon om at det var kjempekrise. Senere har jeg sett brukbart med fugl. Konklusjonen nå, er at jeg skal være litt mer ydmyk og ikke dra slutninger for raskt....

konklusjon støttes.

et eksempel til er en ca 4 timers jaktdag i fjor, jeg og kompisen fant ut vi skulle gå hver for oss, gikk 1-2 km fra hverandre i samme dal. Han så 40, jeg så ingen.

Link to comment
Share on other sites

Så omtrent ikke rype i fjellet under reinsjakta. Dro derfor en konklusjon om at det var kjempekrise. Senere har jeg sett brukbart med fugl. Konklusjonen nå, er at jeg skal være litt mer ydmyk og ikke dra slutninger for raskt....

 

Det er nettopp dette. Det meste viser seg igjen å være mer sammensatt enn man tror. På dette året blei det nok igjen revideringer i det stille, på den virkelige tilstanden i fjellet. På flere katastrofeområder i for eksempel Midt-Norge, etter hvert som høsten steg frem. Med oppgradering fra helsvart, til å ja, noe langt bedre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det etterlyses forskning og der synes...

Her er en rapport om dette vi diskuterer her i tråden.

http://fjellstyreneilierne.no/wp-content/uploads/2015/10/Rapport-Ryper-f%C3%B8r-og-n%C3%A5-Olav-Hjeljord1.pdf

 

Og se - det påpekes færre jegere, dårligere tilgang til terreng før enn nå......

Men det kanskje oppveies av snarefangsten?

 

Uansett, en rapport om ståa fram til idag. Med en konklusjon om at fredning ikke er veien å gå....

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Å stenge vinterjakta må man ihvertfall ikke gjøre. Vinterjakta er den aller mest tradisjonsrike jakta. Nesten ingen gidder å gå på vinterjakt lengre og vinterjakt er stort sett veldig vanskelig (mi erfaring ihvertfall).

 

Som dere skjønner er jeg uenig i mangt med dagens forvaltning.

Jeg mener jakten tvert i mot burde starte i August .

1.Vi ville jaktet en mye større prosent kyllinger og dermed rentene i stedet

for kapitalen

2.Disse rentene ville da blitt mat for folk i stedet for rovfugl.

3.Vi ville ,som svenskene, få en mye høyere avskytning og dermed

bedre felligstall, "bestand"

Slik det er nå ,og særlig med senere jaktstart som såkalt "tiltak",

starter vi jakta etter at mesteparten av kyllingene er spist av det store

trekket av unge rovfugl fra nord mot syd.

Svenskene spiser heller fuglen selv.

Jeg mener jakten kunne stanses i slutten av september og så heller

åpnes igjen til et par måneders vinterjakt for de mest interesserte.

 

 

Jeg er enig i det meste av det du skriver, MEN ikke i at vi burde gjøre som svenskene.

 

Å skyte rypa allerede i august har lite for seg. De stakkars små kyllingene er kanskje ikke flyvedyktige engang i august, noe mat for oss å spise er det iallefall ikke på dem engang i august. Jaktstart 10 september er også litt tidlig enda etter mi mening. Det er bra mange kyllinger som også da ikke akkurat kan karakteriseres som kjøttfulle.

 

Ei rype skutt i august/september overlever ikke vinteren uansett, kylling eller ei.

 

Nei, rypebestanden ville absolutt hatt best av utsatt jaktstart. Hvis man utsetter jaktstarten til starten eller kanskje midten av oktober så ville man oppnådd ei rekke "tiltak" som jeg er overbevist om at hadde skånet rypebestanden kraftig i forhold til dagens praksis. Jaktstart i oktober ville ført til følgende:

 

- Dagene er betraktelig kortere enn i september og umuliggjør like lange jaktturer for folk. ---> man vil altså ikke rekke å lete så lenge etter rypa pr dag som i september. ---> Færre ryper i sekken enn i august/september.

 

- Rypa er stort sett mye mer skjær, flyr oftest før man kommer inn på skuddhold. Mye vanskeligere jakt. ---> Færre ryper i sekken enn i august/september.

 

- Dritværet i oktober og november gjør at færre folk gidder å dra ut på jakt og folk gidder ikke å holde på like lenge. ---> Færre ryper i sekken enn i august/september.

 

Summen av dette er jeg overbevist om at ville ført til et mye lavere totaluttak fra jegerne si side ihvertfall.

 

Svenskene har btw store fredningsområder der all jakt er forbudt da de ikke tillater jakt i nasjonalparkene. Mon tro hvor mye dette betyr for bestanden..? Å ikke tillate jakt/fiske i nasjonalparkene er helt tåpelig spørr du meg. Poenget med å verne naturområder i nasjonalpark må jo være bla å sikre uberørte jaktmarker mot inngrep, sånn at vi kan fortsette å jakte der i evig tid...

Link to comment
Share on other sites

Å ikke tillate jakt/fiske i nasjonalparkene er helt tåpelig spørr du meg. Poenget med å verne naturområder i nasjonalpark må jo være bla å sikre uberørte jaktmarker mot inngrep, sånn at vi kan fortsette å jakte der i evig tid...

 

Jeg er med på tanken din ang gode jaktmarker i evig tid, men så var det dette med oss mennesker, da.

Så la oss si at det ble tillatt med jakt i nasjonalpark. Det blir jo litt kaldt å ligge ute noen dager, så vi presser igjennom tillatelse til å bygge hytte. Og elgen er jo tung, så vi må få inn firhjulingen til å slepe den ut. Det ble mange elger, så vi mekker like godt til ei "skogsvei" til traktoren, og etter som veien ble så fin så kan vi jo kjøre inn til hytta med SUVen. Og nå er det en kjent sak at Ketil jukser i uno så må vi få på plass noe internet så vi kan se på værdamer "for science", osv osv.

Poenget mitt er at noe blir ikke uberørt lenge hvis man gir etter så mye som en lillefinger, enten det nå er nasjonalpark, dessert før middag eller bygdefest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...