Jump to content

Rypejakten ødelagt for alltid


Ptarmigan

Recommended Posts

  • Replies 202
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen eldre karer jeg har snakket med forteller om et eventyrlig rypeår høsten 1945. De fortalte at mange våpen var inndratt i krigsårene, noe som førte til at det i mange områder resulterte i 5 år uten jakt.

Jeg trekker ikke konklusjon om at rypehøsten 1945 kom kun som et resultat av 5 år med minimalt jakttrykk, men man kan jo begynne å spekulere. :)

 

Selv om våpen var inndratt under krigen tror jeg ikke det var helt slutt på høstingen av ryper. Snarefangst var sikkert en edel kunst også den gang. Det var derfor sannsynligvis fortsatt et ikke ubetydelig uttak av ryper. Nå foregår snarefangst etter at det største jakttrykket har lagt seg og jeg vil tro at de kyllingene som ikke var blitt offer for jakt (av forståelige grunner) var i bedre form og hold til overvintringen på den tiden snarefangsten startet. Derfor var det kanskje flere ryper som overlevde vinteren.

 

 

 

Vidar

Link to comment
Share on other sites

Det trådstarter egentlig vil med tråden er å diskutere rypeforvaltning. OG kanskje understreke at fagfolk i forvaltningen egentlig er mest interessert i å skape- og opprettholde sin egen arbeidsplass?

 

Hvis det er slik at rypa er en art i en dynamikk med toppår og bunnår, så vil sannsynligvis ikke forvaltning eller tiltak rundt jakten påvirke bestanden i neste syklus. Altså er rypeforvaltning kun et kortsiktig middel med diskutabel kortvarig effekt, helt uten langtidseffekt. M.a.o vil en eventuell effekt av rypeforvaltning kun i tilfelle virke på og jevne ut svingningene, ikke på totalbestanden gjennom en syklus. MEN Svingningene er, hevet over enhver tvil, naturlige. Å forsøke å endre dem er å forsøke å endre naturen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rypebestanden før, under og etter krigen og evt. manglende jakt på den under krigen, så var det på den tiden snarefangst som var den desidert mest brukte måten for folk å få seg noen rypemiddager eller ryper for salg.

Det var ikke mange som jaktet den med hagle hverken før eller rett etter krigen, da patroner var dyre for folk flest.

Fluktskyting på fugl var i stor grad forbeholdt de som var mer velstående.

 

Man brukte gjerne haglepatroner på rev, da den ga dem store inntekter ved salg av skinnet.

Min avdøde bestefar forsørget sin familie på kone og 5 barn om vinteren i stor grad ved revejakt.

 

Dersom man brukte skytevåpen på skogsfugljakt, var det som oftest på spilljakt, hvor man med sikkerhet fikk felling ved hvert skudd ved å skyte fugl som satt rolig på bakken.

Skogsfuglfangst ellers ble i stor grad gjort med snarer(hvordan det ble gjort, har jeg lært av min bestefar, men jeg utøver det ikke da det er ulovlig).

 

Når det gjelder dagens rypebestand og hvor vi som jegere kan gjøre en innsats, så er det ved å redusere bestandene av rev, kråke, ravn og måke i størst mulig grad.

Den største effekten av jakten på disse vil vi ha dersom fellingene skjer på senvinteren og vårparten.

Link to comment
Share on other sites

Noen eldre karer jeg har snakket med forteller om et eventyrlig rypeår høsten 1945. De fortalte at mange våpen var inndratt i krigsårene, noe som førte til at det i mange områder resulterte i 5 år uten jakt.

Jeg trekker ikke konklusjon om at rypehøsten 1945 kom kun som et resultat av 5 år med minimalt jakttrykk, men man kan jo begynne å spekulere. :)

 

noen eldre karer har fortalt meg det motsatte, at "etter 5 år uten jakt, så var det ikke mere fugl da heller"

Link to comment
Share on other sites

Bestandsdata for rype i større deler av norge er ofte mangelvare.

Det man har er vel fellingsstatistikk 30 år tilbake, og takseringsdata et tiår eller to.

 

Forresten, hva legger folk i begrepet mye rype? En tetthet på hvor mange rype pr km2 ?

Når på året skal denne tettheten settes?

Link to comment
Share on other sites

Ole-Johan og Norwegianwoods.

Helt presis. Absolutt enig.

Høggern

Nemlig! Jeg har sett at fjellstyrer opererer med tallet 17 ryper

pr kvadratkilometer som et normalår.

Hvor har de et sånt tall fra.? Og som du sier :Når på året

skal det være? Er det vitring i det hele tatt den dagen de

såkalt takserer dette.?

Jeg må si dette høres ut til å være terrenger av en helt

annen klasse enn jeg er vant med.

Det hadde ikke blitt mye rypejakt på meg gjennom årene

hvis dette skulle ligget til grunn.

Som Ole-Johan sier er det dette denne denne tråden handler om. :)

Nok en gang:

Det er keiserens nye klær og det blir ikke mere fugl av det.

Mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Thorvald Meyer Heiberg kjøpte/eide/disponerte ca 1,1 mill mål i Sirdal (Heibergheiane/Njardarheim) fra forrige århundreskifte og fram til krigen. Han og hans mannskaper jaktet ned alt av rovvilt (fugler, jerv osv) med feller, sakser og gift.

Han arrangerte jaktsafari for fiffen i Europa og hadde eventyrlige ryperforkomster, boka om ham er verdt å lese...

 

Men til saken, 3-4 av Heibergs gamle jaktmarker har vært "fredet" i 4-5 år pga arbeider på Svartvassdammen.

Bl.a. Ljosådalen, et av Sør Norges beste lirypeterreng (i tillegg Smalevatn og et par til)

Skal bli spennende å høre hvordan bestanden er der i år etter 4-5 års jakt-hvile....

 

Terje.

Link to comment
Share on other sites

finnes det noen her inne som kan komme med tilbakemelding på det, Terje?

Hadde vært interessant å høre!

 

Uansett, om man går inn å utrydder alt rovvilt, fugl og firbente, innenfor et stort geografisk avgrenset område så vil man jo bedre sjansene for at flere egg overlever, og flere kyllinger vokser opp ganske mye. Det kan jo ingen benekte! Ulempen er nok om bestanden vokser så raskt at det vil medføre sykdom, matmangel osv. og igjen synke av den grunn. Da vil man måtte ta ut større del i form av jakt for å forhindre dette.

 

Men det trådstarter, slik jeg har forstått det, er ute etter. Nå er vi i en situasjon med variasjon i rypebestanden utover flere 100 år av forskjellige årsaker. Hvor mye skal vi jegere finne oss i av jaktforbud på grunnlag av rypetakseringer, og i flere områder ugrundige takseringer? Skal vi finne oss i at rypa nå blir ført opp på rødlista, noe som igjen senker lista fra myndighetene i å pålegge jaktforbud? Er ikke vi jegere som høster av naturen i stand til å bedømme selv fra år til år hvordan bestanden er ut i fra erfaring og det vi observerer når vi går på jakt? Jeg håper og tror at det er fåtallet av jegere som ønsker å renske sitt jaktområde for ryper, og dermed vurderer selv de årene det faktisk er lite rype, og skyter mindre ryper. Klart det alltid vil være egoistiske cowboyer, men de tar seg til rette om de ønsker det uavhengig av fellesskapet.

Jeg for min del, er klar over at oppvekstsvilkårene i de områdene jeg jakter har vært meeeeget dårlig denne sommeren med tanke på det kalde været, og for min del er det helt OK med jaktstopp i år. Men det er noe jeg som jeger også hadde klart å komme frem til selv etter første jaktdag, og uten innblanding fra "fagfolk" i forvaltningen.

Så blir det neste problemstilling, er det noe forvaltningen skal inn å aktivt gjøre for å bedre rypebestanden når det er så dårlig stelt at de innfører jaktstopp?

Flåsete sagt så burde de også innført jaktstopp på ryper for både rev og rovfugl. Hvis ikke er det kun jegerene som blir diskriminert?? :lol:

Klart jaktstopp er jo en lettvint løsning for forvaltningen, da kan de sitte på kontoret sitt å drikke kaffe med god samvittighet og banke i bordet med at de har gjort tiltak for rypebestanden i år. Eller skal de sette i gang forskning på hva som faktisk hindrer rypa i å produsere store nok kull som overlever til neste sesong. er det jegere, predatorer, mattilgang, sykdom, klimaet?? og så aktivt gjøre noe med det som eventuelt er grunnen! Men det igjen krever ressurser, innsats, og et ønske om en høyere bestand av ryper. Jeg tror ikke man kan få i pose og sekk, med både mye predatorer og mye ryper i samme område.

Link to comment
Share on other sites

Reconjeger

Meget fornuftig oppsummert.

GS Terje

Ja det er meget interessant, men jeg er redd det vil være

mye mer avgjørende om terrengene åpnes i et godt eller

dårlig rypeår.

Jeg har selv leid et terreng som ikke har vært jaktet på

over tyve år.(og det var jeg som jaktet der da..)

Der er det ikke mer fugl enn der hvor vi har jaktet hele

tiden.Heller mindre.

Det ligger ingen eksakt vitenskap bak denne erfaringen,

så den må selvsagt sees i følelsenes uklare lys.

Mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som sier det ikke hjelper,men at

det ikke er mulig hverken praktisk,politisk eller

økonomisk.

Ingen nekter for at rovviltet tar fugl. Det er de

som tar den!Ufattelig mye mer enn oss.

Det er det som er hele poenget.

Det er vel først og fremst reven som mangler på øyene

i nord. Rovfugl er det sikkert plenty av.

Mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Det mangler rev og mår på øyene. Mink og Oter er der da. Røyskatt går jeg ut i fra at det kan være. Aldri sett den på øyene da.

Men å sitte å si at alt er umulig er jeg ufattelig uenig med deg i. Jegerne vil nok at jegeravgifta kunne gått til slike ting. Ansette jegere på heltid feks som tok ut rovvilt. Viser bare til England og Skottland. Synes det er utrolig passivt å sitte å si at alt ikke går!!!

Akkurat det satt en god del folk å ropte her inne om det å få tilbake blyhagl..umulig..ikke vits å prøve engang. Men se nå...

Misliker den der gi opp holdninga til forskere og forstå seg påere som så sterkt alltid sier at ting ikke går!!

Link to comment
Share on other sites

Det går an med tilstrekkelige midler, men de finnes ikke,eller

kan ikke brukes.

Det er vanskelig å fatte hvilket omfang dette måtte ha hatt.

Hvis folk betaler 100 000 kr for en weekend kan det arrangeres

storslagne rypejakter hvorsomhelst.Detn står bare på penger.

Men er det ønskelig??

I Storbrittania mistet de revejakta pga følelsesstyrt forvaltning.

Dette har gitt motstanderne (RSPB)blod på tann.

Rypejakta er under massivt politisk press pga lobbyvirksomhet.

Begrunnelse: Viltvokterne beskyldes for å utrydde den truede

(hørt uttrykket før i denne tråden?) myrhauken.

Så vær så god:

Bare start nedskyting av rovvilt og se hvor mye goodwill vi

vinner hos folk med det.Skattepenger brukt til utryddelse av

en art for at vi skal få skyte mer av en annen? Gjett om det

blir populært.

Skal vi beholde jakta må vi stå på vår tradisjon og kunnskapen

om at rovviltet regulerer bestanden,ikke vi.

Rypene er ikke truet og vi må ikke godta freding.Det gjør vi

nå og vi gir fra oss alle fornuftige argumenter.

Vi har gitt lillefingeren.Det vil vi angre siden.

Mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

det er 200 000 jegere i Norge som løser jaktkort. Om det er midlene det står på, så hadde det vært en løsning å øke jegeravgiften og øremerke midlene spesifikt til å "redde rypa" om de nå mener den er farlig nært utryddelse. Si 100 kroner økning av jegeravgiften, som er en relativt beskjed økning som de fleste jegere i landet absolutt har råd til. Bare å spare inn 4 øl i løpet av ett år, så har du råd :lol:

Det hadde gitt 20 millioner ekstra i kassa som kunne gått til viltforvaltning (rypeforvaltning).

 

De midlene kunne ha gått til skuddpremie på predatordyr, som f.eks rev, mår, mink, ravn osv osv. Skuddpremie på 500 kr pr individ, da hadde det kunne blitt skutt 40 000 individer i året av rovvilt.

 

500,- til de første 40 000 individene som blir registrert inn hadde fått opp dampen på revejakt, og ravnejakt i Norge 8) Jeg mener at det hadde vært en god gulrot får å få flere jegere ut i nattemørket for å jakte på Mikkel.

 

Ja, jeg er klar over at det er vel mye rypefokus akkurat i innleggene her. Det er flere småviltarter enn bare rype som også fortjener fokus :-)

Link to comment
Share on other sites

20 millioner til mer forvaltning er for meg et skrekkscenario

når det allerede er for mange forvaltere allerede.

Alle disse menneskene med bachleor i naturbruk står

i kø for å jobbe i NJFF,departementet,direktoratet og

komunene.

Rypa er ikke truet.Det er det som er saken.

Predatorkontroll av effektivt ,landsomfattende omfang

er totalt utenfor rekkevidde.

I min yrkestid i psykiatrien arbeidet vi med et prinsipp

som kaltes "Realistiske delmål"

Dette er ikke et slikt.

Da tror jeg det er større sjanse for å få gjennomslag for

mindre penger til naturbyråkrater,mindre til forskning som

er gjort mange ganger før og mindre til unødvendig telling.

La naturen gå sin gang,med rovfugl og det hele.

Rypene har ikke noe behov for å bli telt og jeg for min del

liker best å ikke vite noe før 10. September.Det er noe av

gleden og spenningen. :D

Mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Data for felliger av rype tilbake til 1991/92 ligger tilgjengelig på SSB.

 

https://www.ssb.no/statistikkbanken/px- ... ecked=true" target="_blank

 

Trenden er tydelig, så kan besservisserne her kverrulere så mye de vil.

 

Til trådstarter og likesinnede: holdningene som fremvises i denne tråden er hårreisende om en gidder å se på noe annen statistikk og litteratur enn det som støtter eget synspunkt. Hadde egentlig ikke tenkt å poste, men klarte ikke å dy meg. Eldre fangststatistikk på rype med lavere fangst pr jegerdag mottas om noen har det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For de som gidder å lese tråden fra start,vil de finne

en henvisning til en beskrivele av kollaps i rypebestanden

i Nordamerika i tiden rundt århundreskiftet 1700/1800.

Dette gav starten til den første vitenskaplige forskning

på den såkalte "Grouse disease"

P.Chr Asbjørnsen klager over fugleløshet på Krokskogen

hundre år seinere.

Enda dere, har vi ikke nærmet oss temaet parasitter, som

i Storbritania regnes helt oppe med predasjon når det gjelder

dødelighet og svingninger.

Der diskuteres etikken i å legge ut medisin mot dette til rypene.

Er dette rett eller galt?

RSPB angriper ikke jakten fordi den truer rypene, men som sagt

fordi viltstellet truer andre arter.

Det er underlig at kranglene i forskjellige land handler om helt

forskjellige ting.

Nei,jakt med god samvittighet og kos dere på fjellet dere som

ennå får lov .

Så får vi heller fordele skylden for dårlig fangst når vi kommer ned.

Med jaktvennlig hilsen

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Det forteller da noe.

Det største prosjektet for beregning av samtlige norske arter,Atlas prosjektet,

benytter som modell at jakten tar 10 % av rypene.Bestanden

estimeres da til ca ti ganger utbytte.

Enkelt og greit og sett i et skikkelig stort format, i forhold til å overlate

tellingen til lokale hundeeiere som bare ser et minimalt utsnitt av det hele.

Atlasprosjektet som har vært bærebjelken i kunnskapen om norske fugler

settes nå tydeligvis glatt til side hvis terrenget ikke passer inn i terrenget.

Atlasprosjektet er ikke sentimentalt når det gjelder predasjon og ser jakten

mer i det perspektiv den hører hjemme, nemlig 10%.

Jada,jeg hører protestene.... :D

Mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett data på forskjellige områder med fellingsstatistikk og takseringsdata. Og i et av områdene (ikke et stoort område men alikevel) var uttaket på nesten 50% av det som var beregnet bestand etter taksering.

Da kan man jo sikkert diskutere om det har trekt inn fugl i området, om takseringsdata var feil, om jaktrapporteringa var feil eller hva som er grunnen, men nesten 50% av taksert bestand var rapportert skutt etter jaktsesongen.

Link to comment
Share on other sites

Data for felliger av rype tilbake til 1991/92 ligger tilgjengelig på SSB.

 

https://www.ssb.no/statistikkbanken/px- ... ecked=true" target="_blank" target="_blank

 

Trenden er tydelig, så kan besservisserne her kverrulere så mye de vil.

 

Til trådstarter og likesinnede: holdningene som fremvises i denne tråden er hårreisende om en gidder å se på noe annen statistikk og litteratur enn det som støtter eget synspunkt. Hadde egentlig ikke tenkt å poste, men klarte ikke å dy meg. Eldre fangststatistikk på rype med lavere fangst pr jegerdag mottas om noen har det.

 

Kanskje du kan fortelle meg hvordan det sto til med revebestanden i 1991/1992 i forhold til i dag.

Jeg vet det, men hadde vært morsomt å vite om du vet det, siden du kommer med dette argumentet.

Kanskje du også vet hvor mye måke det var på fjellet på den tiden i forhold til nå.

 

Ganske interessant innlegg med beskyldninger om å kun se på statistikk som støtter eget synspunkt :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan også bruke SSB sine tall til mye interessant, når man først skal leke litt med tall. Om man ser på andelen rypejegere fra 2004 til 2014 så har denne også gått ned. fra topp i 2005 på 58 400 til bunn i 2012 på 42950. det er 15000 færre rypejegere, så det er jo klart at fellingstallene på rype synker i samme tidsrom. Og vent nå litt, det er en oppgang på antall jegere i 2014, og jammen er det ikke en oppgang på felte ryper også?? merkelig. 8)

og nedgangen er ca 180 000 liryper i dette tidsrommet. Fordelt på 15000 jegere, så blir det et snitt på 12 ryper. At hver jeger skyter i snitt 12 ryper er ikke helt utenkelig, noen skyter mer, noen skyter mindre. Men min påstand er at 15 000 færre jegere fører til en ganske markant nedgang i felte ryper... Jeg er enig med trådstarter om at vi må for all del ikke la statistikkryttere få styre småviltjakta, la oss som er jegere få beholde det ansvaret om å bedømme om vi skal felle eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

dette med at fellingstall=bestandstall er en uting.

et eksempel:

et fjellstyre fredet i 2012 rypa for jakt, takseringa viste da flere fugler enn de første åra av 90-tallet.

de første åra av 90 tallet ble det gjennomført jakt med normalt med jaktkort, og jakt ut februar.

 

Er vel da ikke vanskelig å skjønne at det i 2012 ble skutt mange færre ryper enn de årene først på 90-tallet.

Fellingstallene viser jo da at det var mye dårligere i 2012 enn de nevnte år først på 90 tallet.

Når man i tillegg vet at bag-limit har blitt innført så å si i alle jaktterreng, skal det ikke mye hjerne til for å forstå at tallene fra f.eks 2012 vs tallene først på 90 ikke er representative for bestandsutviklingen.

 

Spørsmålet er om dyreverneorganisasjoner, ornitloger, miljøvernere og byråkrater har hjernen som skal til for å se den sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

Trapper ganske mye i fjellet og nesten uten unntak ser vi mer rovfugl enn rype - da er det noe galt. Nå på slutten av august trappet jeg to langhelger i sunndalsfjella. Vi observerte 5 ganger så mye rovfugl som rype. - selvfølgelig trykker rypa godt nå og man tar ikke opp mye.. Jeg er definitivt for at man kan ha ett forsiktig uttak av rovfugl når det er gode bestander. Rev, kråka, ravn og mår er lovlige arter og bør prioriteres.

 

At jaktuttak ikke betyr noe for bestanden er det dummeste jeg har hørt. Rypa hekker ikke i fryseren. hva er forskjellen for rypebestanden om jeg skyter 60ryper, eller om jaktfalken tar de samme rypene?

 

Jeg mener også det er helt riktig å frede rypa lokalt når bestandene er så små at man ikke har noe betydelig overskudd å høste av.

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt vanskelig å ta seriøst beskrivelser der det observeres mere rypepredatorer enn ryper. Igjen: Tårnfalk, dvergfalk og spurvehauk spiser mindre ryper enn rein. Rypepredatorene jaktfalk og kongeørn finnes svært sjeldent i populasjoner som gjør noen stor skade på rypebestanden.

 

Det er egg- og kyllingpredatorer som utgjør den store effekten.

 

Menneskelig påvirkning har utryddet og desimert arter. I alle tilfeller er det ved utryddelse snakk om særdeles maltilpassede nisjearter som sannsynligvis ville ha fått problemer uansett (Darwin: arter både forsvinner og oppstår), f.eks geirfuglen. Ellers er det snakk om tilfeller der mennesket setter inn svært store ressurser på å beskatte arten, ofte sett i fiskeri og hvalfangst hvor milliarder investeres i beskatning.

 

Rypene våre er en av våre mest produktive dyr, stort sett er det bare amfibiene som har større potensiale. Rypa som andrekonsument, sammen med en hel mengde arter med omtrent samme reproduksjonspotensiale, ville kreve en enorm innsats å utrydde.

 

Vi har ca 150 hekkende såkalte "småfuglarter", som i følge ornitologer har et elendig reproduksjonsår. Rypa er ikke i en særstilling på noen måte i forhold til disse, og jakt eller ikke har ingen effekt.

 

Er det forresten noen av dere selvoppnevne fuglebiologer som kan svare på hvilken fugleart som er Norges vanligste både i utbredelse og antall UTEN å måtte google først? Neppe mange, dessverre... Det burde være like enkelt å svare på som hva fargene er i Norges Flagg!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke akkurat bevist hvilken fugl som er den vanligste i Norge, det er mer en antagelse :)

Og jeg forstår ikke helt hvorfor den menige mann og kvinne nødvendigvis burde vite hvilken art det er.

Ikke er den jaktbar heller, selv om den skal være den mest tallrike, og dermed er det heller ikke å vente at de fleste jegere skulle være så opptatt av den.

 

Forstår ikke helt poenget med å dra frem dette, annet enn at det er et heller dårlig forsøk på hersketeknikk i en diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Nei: Det er et fantastisk godt eksempel på hvor biologisk uviten menigmann er. Dens sang kimer i ørene på hver og en av oss hele sommerhalvåret, men uten at noe spør seg hvilken art det er eller hvordan den ser ut. Den burde helt klart vært like kjent som vårt største landrovdyr, eller rypa for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om obervasjoner av predatorer i forhold til byttedyr, så har jeg de siste årene sett mange flere rever enn det jeg har sett av skogsfugl, hare og rådyr tilsammen på et terreng jeg har jaktet i mange år.

Og det kan du takke en søppelfylling for.

 

For 3-4 år siden, skjøt jeg 13 rever i løpet av de første 11 jaktdagene mine på det terrenget.

Jeg så ingen harer og så kun spor etter en hare i løpet av hele jaktåret.

Jeg så 5-6 skogsfugler og to rådyr.

Og jeg skjøt ingen rådyr, da jeg ikke så en bukk og ville at geiter og killinger skulle få gå i fred.

 

Og Ole-Johan, du som er så opptatt av småfuglene våres, så bør du ta deg en tur i det området og se hvor mye småfugl det er når hekkesesongen er over.

Skærer og kråker rensker omtrent alt som er av egg og kyllinger.

Bare her jeg bor, ser man knapt en småfugl, men det er mye skjære, og desverre kan jeg ikke skyte noen her, for da får jeg fort onkel på besøk.

Den tiden vi ser mest småfugl her, er når vi får besøk av dem under trekk sørover.

 

Da snakker vi virkelig om artsmangfold og balanse i naturen...

 

Og det er vi som mennesker som er ansvarlig for dette.

Ikke fordi vi jakter, men fordi vi tilrettelegger det så enormt mye for rev, kråkefugl og måke med våre søppelfyllinger.

Link to comment
Share on other sites

Nedskyting av rovvilt måtte ,for virkrlig å virke,ha så stort omfang

at det er vanskelig å se hvor pengene skulle tas fra.Jeg har ingen

tro på at dette kommer til å skje.

 

Når folk har råd til å bruke tusenvis av kroner på jaktkort, reise osv. til jaktterreng som i praksis er bortimot tom for rype, burde det vel ikke være så vanskelig å få finansiering på rovviltjakt, en kunne jo faktisk se for seg at de samme jegerne dro til samme jaktterreng og jaktet smårovvilt i stedet for rype noen perioder av året?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendig å vite hvilken fugl som er Norges mest tallrike. Noen har interesse for fugler generelt og vet altom fugler. Jeg er ikke interessert i å vite om flere fugler enn de jeg trenger. Det vil si de jeg jakter på, og de som jakter på dem igjen.

Ett slikt spørsmål som Ole-Johan kommer med er tatt helt ut av sammenhengen og har ingen verdi i tråden slik jeg ser det.

 

Det er godt mulig jeg feil i bedømmelse noen ganger.

Men når jeg ser en falk som jager som en skygge etter ei rype, så vet jeg ihvertfall at DEN falken tar rype!

Enten den heter ditt eller datt...

 

Som jeg har påpekt tidligere, rovfuglene har ikke all skyld for dårlig rypebestand. De har ikke engang mest skyld. Det er sammensatt av utrolig mange ulike faktorer. Men det er jo slik at det var større småviltbestander i den tid da man etterstrebet alt rovvilt - inklusive rovfuglene.

Jeg mener man må dithen igjen, at man legger til rette for predatorkontroll - "all inclusive". Det gjelder også rovfugler. Jeg tror hverken jaktfalken, kongeørna eller reven blir utryddet av den grunn. Da hadde de klart det lenge før vår tid...

 

Jeg tror heller ikke på løsningen til trådstarter, ved bare å jakte og late som om dette er naturlig. Rypebestanden har svingt i alle år - helt riktig. Den svinger også nå - helt riktig. Men toppene er langtfra så høye, og bunnene er mye dypere enn før. Med unntak av noen få tilfeller som nevnt i tråden. I forhold til førsten på forrige århundre har vi store endringer. Mange flere rypejegere, mye bedre infrastruktur. Dette tilsammen gjør at nesten hver kvadratmeter i Norge blir jaktet. Til forskjell fra Sverige, som noen ynder å tilbakelenende sammenligne oss med. De har fortsatt store områder urørt fjell som det ikke jaktes på. Ihvertfall ikke i nærheten så hardt.

Videre var det den gangen en utrolig mye høyere etterstebelse etter alle typer rovvilt. Idag har vi våre rovfugler som en hellig ku som for all del ikke må røres. Vi gidder nesten ikke jakte rev da det ikke er noe igjen for strevet. I stedet legger vi til rette for høye bestander av rev, kråke og måkefugler ved stadig større tilbud av søppel og tilgjenglig føde året rundt.

Alt henger sammen. Også rovfuglene som er en del av alt dette. Derfor mener jeg at de også må innlemmes i tiltakene som forhåpentligvis blir gjort for å bedre småviltstammene. Men merk igjen, jeg ønsker ikke å utrydde dem, tror ikke det er noen fare for det.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Den nye rødlista 2015. Hvis rypa er/kommer med her..

Har en mistanke om at det er mange som ikke har kjent sin besøkelsestid her i høringsperioden. Mulig det er feil, men filosofien i dette verket bør ikke misbrukes mot kompetanse og erfaring ute i demokratiet. En merkelig avgjørelse kan suge til seg større krefter mot vår jakt- og forvaltningstradisjon. I så fall kan dette bli en oppgave å rette opp i ettertid. Ingen oppgave er for stor.

Skitt jakt.

http://www.artsdatabanken.no/rodlista2015" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Sitar fra artikkelen:

"Snart 20 års oppfølging av store områder i Sverige som har vært utsatt for henholdsvis hardt jaktpress og områder helt uten jakt, viser at det ikke er noen sammenheng mellom jaktpress og antall voksne fugler som fins i området neste vår"

Det er dette jeg prøver å få belyst i denne tråden.

Fredingen gjøres på sviktende grunnlag og vi gjør en kjempetabbe som godtar det.

Nå får jaktmotstanderne blod på tann og det er vel enkelt å se for seg jakt kun i kronår,bare i nord eller sør osv.

Det er dette jeg mener med at rypejakten slik vi kjenner den blir ødelagt.

Ikke av rovvilt , men av byråkrater med ymse agendaer.

Det var ikke meningen å diskutere predasjon, men byråkrati og jaktmotstand.

Predatorene tar fuglen ,men byråkratene tar oss.

Mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Ptarmigan, hvem er disse byråkratene du er så sint på? Tror du ikke du finner like mange jegere der som ellers i befolkninga? At de har like stor kunnskap om natur, jakt og artsutvikling som folk flest? Det virker på meg som du har konstruert et bilde av "de slemme mennene i dress" som har som agenda å ødelegge for deg, og det framstår for meg som fryktelig naivt.

Link to comment
Share on other sites

Det er tydelig at jeg har mistet enhver evne til å uttrykke

meg i forståelige vendinger.

Det jeg vil fram til er at denne fredingen som nå foregår

over hele fjøla, knesetter helt nye prinsipper for forvaltningen

av fuglejakten.

Disse prinsippene vil bli utnyttet av våre motstandere i en grad

vi ennå ikke har sett omfanget av.

Ødeleggende for vår kjære tradisjon og til ingen nytte for viltet.

Mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Svenskene har i flere år forsket - og kommet fram til at jakta ikke har betydning. Slik vi trodde her i landet tidligere.

I Norge har forskerne kommet fram til at jakta HAR en betydning.

 

Årsaken er også funnet, at i Sverige har de store og utilgjengelige områder som produserer rype. Som enten er helt ujaktet, eller svært lite jaktet. Dette demmer opp for jakt-effekten da ryper som blir skutt blir erstattet av ryper fra disse områdene. I Sverige har de også betydelig færre jegere, da det før fjelljakts - reformen ikke var noen tradisjon for rypejakt foruten samene. Dette tilsammen gir at jakttrykket i Sverige blir forholdsvis mye lavere enn i Norge, og det jakttrykket som er utjevnes av produksjons - områder. Såkalte refugier på forsker-språk.

Disse områdene har vi ikke i Norge. Her på berget jaktes det på nær sagt hver kvadratmeter av rypebiotop.

 

Sammenhengen er logisk og svært enkel å forstå. Jeg tror ikke man kan gjemme seg bak Svenske forskningsrapporter om at jakta ikke har betydning. De har andre forhold enn i Norge. Muligens med unntak av Finnmark og Troms. Rypa i Norge må forvaltes. Vi kan ikke overlate den til seg selv slik de kan i Sverige.

Så må man avgjøre hvordan man skal forvalte den. Fredning ER ett eksempel, og i år med liten produksjon er jeg overbevist om (det slår også flere forskningsrapporter fast) at jakta har en betydning. Når man kun skyter stamfugl, og det i tillegg er lite av den, så sier det seg litt selv.

Men størst gevinst vil man få med predasjonskontroll. Det må gjennomføres på alle arter som utøver predasjon på egg / kyllinger / voksne ryper.

Her må medregnes rovfugl.

 

Jeg kan være enig i det prinsippielle med TS sin framstilling. At årets fredning kan gi vann på mølla til de som vil frede all rypejakt uansett bestand. Eller som helst hadde sett at det ikke ble jaktet i Norge overhodet... Men samtidig tror jeg at man må forvalte rypene, og i noen år kan det være riktig med fredning.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i lett tilgjengelig og populært område.Dro opp Onsdag for

å jakte en uke.

Ganske mange biler på parkeringsplassene.

Sluttet å jakte lørdag grunnet dårlig med fugl og helt miserabelt vær.

Dro hjem søndag formiddag og samtlige biler var forsvunnet.

Folk er ikke idioter.I elendige fugleår freder terrenget seg på en måte

selv.

Det ligger uhorvelige områder som nesten ,eller ikke i det hele tatt jaktes.

Det er slett ikke slik at svenskenes områder fylles opp fra jaktfrie områder,

mens våre ikke gjør det.

Det er bare nok en konstruksjon ,som selvsagt kan brukes til å frede nye områder.

For gud vet hvilken gang tror en ny generasjon at den siste rype er skutt.

Det snakkes om kronår i Finnmark,der det for ikke lenge siden var bag limit,

klimakatastrofe og undergang. Trøndelag bugnet av fugl i 2007.

Av og til svinger alle variabler i samme retning og da blir det slik.

Det er vel bevist en gang for alle at en massiv utryddelse av rovvilt

vil gi store bestander av matvilt.Ingen tvil om det.

Spørsmålet er om det er mulig?

For ryper:

Superpredatoren er jaktfalk.Politisk umulig å fjerne..

Nestemann ut er rødrev.Kan reduseres kraftig ved enorm innsats,

men det hjalp visst ikke stort på rypebestanden på Varangerhalvøya

da man bekjempet den for å hjelpe fjellreven.Usikker på fakta her.

Uansett er det flott å bli kvitt den,men områdene er enorme.

 

For skogsfugl:

Jeg tror det er riktig å skille mellom disse og ryper i debatten.

Fire store predatorer her.

Ravn og kråke ser ut til å ha vært oppskrytt

som predatorer,men" oppdrettes "i stor stil ved søppelplasser og tjener

nok som vinterfor for rovfugl.Noe egg og kyllinger tar de selvsagt.

Så til kjernen: Rødrev,mår,hønsehauk og kongeørn.

Kongeørn er politisk umulig å felle i overskuelig fremtid.

Hønsehauk er umulig i dag,men muligens i fremtiden,tviler vel på det.

Mår burde kunne fanges i stort antall med forholdsvis enkle midler av

lag og foreninger.Lokalt vil dette kunne være supert.

Reven er vanskeligere,men ved gjenåpning av hijakt,burde lokalkjente

kunne desimere denne ganske bra.

Med andre ord ser jeg lysere på mulighetene for å hjelpe skogsfuglen

enn rypene.

På den annen side tror jeg også det er skogsfuglen som trenger det mest.

Det er egg og kyllingspiserne vi har muligheter på.

Men det vil koste store summer og trykket vil måtte holdes oppe for

bestandig.

Rovfugljakt er helt utelukket i degens samfunn,uansett hva vi måtte mene

om dette.

Mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Jeg lar meg ikke overbevise av at ikke Sverige har større områder for Rype - og større områder som ikke jaktes - enn i Norge.

I Sverige er det anslagsvis 10.000 jegere som jakter rype. I Norge anslagsvis 50.000 - 60.000 jegere. I bunnår kanskje nede i 40.000.

En viss tilstrømming fra Norge, men allikevel stor forskjell.

 

Ta så fram ett kart og se på topografi og veinett i fjellene i Norge kontra i Sverige....

For meg er dette logisk.

Fortell meg hvor disse uhorvelige områdene med ujaktet mark er i Norge - som kan måle seg med de svenske fjellområdene.....

 

Dette påpeker også forsker Hans Ch. Pedersen i 2012 - se linke: http://www.skog.no/print.cfm?id_art=213

Sitat:

­Gjennom eksperimentell jakt har vi vist at jaktdødelighet i stor grad kommer i tillegg til naturlig dødelighet, sier Hans

Chr. Pedersen i NINA.

­Hvis vi skyter 10 ryper om høsten, må vi legge 7 av disse til annen dødelighet, når vi skal beregne total dødelighet i

en rypebestand. Men nye studier i Norge viser også at et jaktuttak på ca. 15 % av høstbestanden normalt vil være

forsvarlig. Det er likevel grunn til å være ekstra forsiktig i år med svært lav bestand og dårlig kyllingproduksjon, slik

som høsten 2012, sier Pedersen.

­I Sverige gjennomføres en relativt restriktiv rypejakt sammenlignet med i Norge. I Sverige begrenses jaktuttaket

gjennom at man benytter jakttrykksbegrensning (jaktmanndager/km2), bag limit og samtidig har store ikke­jakta

områder (refugier).

­Dette kan i sum føre til at jaktuttaket ikke overskrider 15% av høstbestanden og således ikke kan måles i form av

forskjeller mellom jakta og ikke­jakta områder, sier Pedersen.

Sitat slutt (med min utheving).

 

Dette har også framkommet i rypeforvaltingsprosjektet. Se side 4 i denne linken:

http://www.srjf.no/hunder/fuglehund/rypeforvaltning_2010.pdf

Her påpekes at Sveriges situasjon er på linje med situasjonen i "gamle dager" i Norge.

 

Det finnes flere slike rapporter, jeg har bare vist de jeg fant i all hast med google..

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...