Jump to content

Afrika patronavstemming


schultz_30-06

Hvillket av disse kalibrene ville du valgt til farlig villt i afrika?  

137 members have voted

  1. 1. Hvillket av disse kalibrene ville du valgt til farlig villt i afrika?

    • .416 Rigby
      17
    • .416 Taylor
      5
    • .458 winmag
      8
    • .458 Lott
      11
    • .460 weaterby magnum
      6
    • .505 Gibbs
      7
    • .375 H&H
      68
    • .404 Jeffery
      11
    • .450 NE
      5


Recommended Posts

Med bakgrunn i mengdetrening og sikker håndtering av rifla under de mest ekstreme forhold, ville jeg uten tvil valgt 375H&H / 375 Ruger.

Disse skyter jeg like godt som en 308 Win, derav valget :)

De du har listet opp er i overkant av min komfortsone, og jeg kjenner meg selv godt nok til vite hvor min begrensning går.

Når det er sagt blir dette helt hypotetisk, da jeg nok aldri mer kommer til å kjenne Afrikas jord under skosålene, og slettes ikke jakte DG :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alle som har råd til dobbelt rifle. Grunnen til denne av jeg startet denne tråden er for at jeg har lyst på ei rimelig rifle i grov kaliber. Mest fornuftige hadde vært å kjøpt 458Winchester løp til en s og Larsen m.97 som jeg har fra før. Mest lyst på 458 lott og kunne selvsagt brotsje om løpet til det

Link to comment
Share on other sites

Enig med Seawolf. Diskuterte kaliber med outfitter da jeg var i Namibia. Han er med på å felle/felle selv 10-15 elefanter selv hvert år. Han terpet, og instruerte sine klienter på skuddplassering før han slapp disse løs på jakt. Han har en elefantskalle hengende, som viser tydelig hvor man møter beinpanser, eller hvor beinmassen minner mer om stratos sjokolade.

De fleste håndterte, og skjøt bedre med en .375 ifølge han, enn med grøvre kaliber.

Selv brukte han en .416 Rem.Mag som back-up hvis ting kom ut av kontroll. Dvs. elefant midt imot...

 

For f... Seawolf

Man skal ALLTID tilbake til Afrika...

Noen vinner i lotto hver helg. Jeg lever i håpet :wink

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kunne kanskje utdype mer hva du er ute etter. Skal du kjøpe, bygge en rifle? Hvorfor ikke dobbelriflekaliber?

Skal du på DG jakt? I tilfelle hvor,og hva? Eller bare lest for mye Afrikaliteratur/youtube, og drømmer?

Vi som ikke har vært nede på ei stund kaster oss over slike tråder som hannbikkjer med løpetid i nesa :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter.

Hvis du vil ha vettuge svar, så må du utdype spørsmålet ditt.

Hva definere du som farlig vilt? Bøffel? Elefant? Div. katter?

Hvor mye penger vil du bruke? Tenker da på boltrifle / dobbelrifle......

Merk at den eneste 50 cal som er forbudt i Norge er 50 BMg.

Uten at du definerer ,blir dette bare en "jeg synes og tror" tråd

 

Noen av oss her på Kammeret har ganske mye Afrikaerfaring.......

Link to comment
Share on other sites

Merk at den eneste 50 cal som er forbudt i Norge er 50 BMg.

Men i praksis stemmer ikke dette dessverre. Har fått avslag på 505 gibbs med begrunnelse i at det er unødvendig grovt for norsk jakt samt at ingen sivile skytebaner er godkjent for denne (samt grovere) kalibre og at oppskyting ikke lar seg gjennomføre.

 

Og ja, anke til POD endte også med avslag... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret har selvfølgelig skytebaner med mulighet for dette, men standard formuleringen i skytebaneforskriften for godkjennelse av sivile skytebaner er "Banen kan benyttes hele året med alle typer våpen kaliber mindre enn 12,7 mm" (min utehevelse). Unntaket er svartkruttvåpen, hvor det ikke settes kalibertak.

 

Selvfølgelig også mulig at noen (med eller uten hjemmel i regelverket) har fått godkjent noen untak...

Link to comment
Share on other sites

Siden 404 Jeffery ikke var på listen, så stemte jeg 458 Win Mag.

 

Mer enn det trengs strengt tatt ikke.. ( har jeg lest ), og begge går i standard Mauser låskasse.

 

 

Ville valgt 404 pga slak skulder og ikke noe belte. Win Mag med sine rette hylse er litt "vanskeliger" å mate, men å latt en veldig kompetent børsemaker ordne matingen, så ville ikke jeg har store problem med å jakte alt der nede.

 

P1020150.jpg~original

P1020407.jpg~original

 

En vakker 458 Win Mag! Brukt 20+ år i Alaska

 

 

Eller vist dere må la dem se pene ut.

8395957irq.jpg

Link to comment
Share on other sites

375 H&H Mag burde etter min mening være et fornuftig valg.

Fordi:

Kaliberet har en rekyl som de fleste behersker, og man blir som kjent ikke noen bedre skytter med grovt kaliber.

Patroner er å få tak i i de fleste land man velger å jakte i

Kule og kulevekt utvalget er meget bra

og sist men ikke minst en 375 i hendene på en normalt god skytter er nok til å drepe de fleste dyr på denne planeten uten problem.

Ser man hos Phene så er 375 den som de også bruker,

Har respekt for de som sverger til en dobling i ett eller annet grovt kaliber.

 

11016723_10152660514461835_1214549012148438751_n.jpg?oh=f6feb2c6470aad2547e45b08e6c15f95&oe=55BB3615

 

Min favoritt til jakt i Afrika, ja Norsk elgjakt for den delen, vet denne gjør en mye penere jobb i elgen en en vettaskremt 6,5 vil gjøre.

Børsa er en Ruger M77 MKII Magnum (RSM) i 375 H&H Mag, påmontert en Leupold 2-7x33

 

18317_10152698971881835_3629281580446150612_n.jpg?oh=42e7d45c6a07f3517cb1298740539507&oe=55B21C37

Link to comment
Share on other sites

375 H&H uten tvivl :wink: Har sett for mange bortskutte/ettersøks afrikadyr hos clienter som har jakta med 6,5 og 3006 0g 308 ja disse dreper viltet men, ved ett dårlig treff kan dyra gå langt med dårlig blodspor og påfølgende vanskligheter.Skal det brukes mindre Caliber så bruk tunge solide kjente kuler :wink: Har testa mange forskjellige Caliber i Afrika men 375 gjør alltid jobben og rekylen er ikke noe tema :lol:

Link to comment
Share on other sites

I all hovedsak så har jeg sett 375 H&H boltrifler i bruk av PHene og som jeg også tror er det klart mest vanlige kalibret brukt av PHer.

Jeg kan bare huske en PH som har brukt en boltrifle i noe grøvre og det var en i 416 Rigby.

Jeg kjenner også en PH som bruker 460 Weatherby magnum.

 

Jeg har ikke jaktet sammen med eller kjenner noen PHer personlig, som jeg vet bruker dobbeltrifler, men de finnes jo selvsagt.

 

Det er ikke så mange PHer som bruker dobbeltrifler, som gjerne mange tror, da de fleste ikke har råd til å kjøpe en.

Som også gjelder de fleste av oss i Norge :)

Link to comment
Share on other sites

Dere som har vært der nede. Hvilke kaliber bruker PH'ene?

 

De jeg har jaktet med: ZKK 602- 300 Winmag, ZKK 600- 9,3x62, M98- 375H&H, M70-416 Rem Magnum.

 

Dette har ikke vært DG-jakt, men områdene både i Sør Afrika og Namibia hadde innslag av hyene, leopard, løve, krokodille og elefant.

Tydeligvis var mottoet; Better safe than sorry .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mine nåværende "grovrifler" er en BRNO ZKK 600 i 416 Taylor, samt en Winchester M70 i 9,3x64. Disse holder nok til alt man skulle snuble borti av grovt vilt i Afrika, men havesyken tvinger jo stadig fram ønsker om noe nytt. 8)

 

Skulle jeg starta på nytt ville jeg nok gått for en "lett customisert" Winchester M70 i 375 H&H, eller en BRNO ZKK 602 i enten 416 Rigby eller 404 Jeffery.

 

Det er nok nok langt fra gullkantet å livnære seg som PH, og de fleste av PH-ene jeg kjenner har våpen de har "arvet" eller kjøpt av eldre kollegaer eller slektninger.

 

Etter husken, så har jeg sett følgende våpen i hendene på PH-ene.

 

"Noen" BRNO ZKK 602 i 375 H&H.

En Winchester M70(post 64) i 458 WinMag.

En Ruger 77 RSM i 416 Rigby

En BRNO ZKK 602 i 458 WinMag.

 

Innholdet i ammobeltene deres har virkelig vært en salig blanding, med forskjellige kuler, noe hjemmeladd og noe fabrikkammo. Mesteparten er gjerne ammo som klienter har lagt igjen etter endt jakt.

Mitt inntrykk er at PH-ene er på langt nær så innteresserte i våpen og ammunisjon som den tilreisende safarigjest. Så lenge utstyret fungerer er gutta fornøyde. En perfekt jakt for en PH er jo utvilsomt den da han slipper å løsne skudd.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Baikal lager dobbelt rifle i 45-70. Moro hvis det gikk an å brotsje den om til 450 NE
:shock: 450 ne i ei baikal lykke till jeg står ikke i nærheten når den avfyres :wink:
Baikalen er solid nok, den - men det spørs jo hvor mye gods som er igjen, etter at man har brotsjet opp til 450 NE. Og man måtte jo starte med beskjedne ladninger. Men oppbrotsjing er kanskje unødvendig, 45/70 har jo kapasitet til helt andre ytelser enn det fabrikkammoen gir, kanskje opp mot milde ladninger i 450. Fabrikkammo i 45/70 er jo ladet for alskens historiske våpen, og har ytelse langt under 9,3x57. Mange moderne våpen tåler å lades med sterkere saker.

 

Enten man prøver oppbrotsjing, eller lader opp mot det låsen tåler i 45/70, blir det nok rekylen i 3,4 kg våpen som setter begrensningen.

Link to comment
Share on other sites

Angående forrige sides avsporing om "ikke skytebaner for grove kalibre" kan jeg melde at jeg stundom besøker en bane der instruksen (med mindre hukommelsen min roter med meg) tydelig sier at grensen er på "kaliber 10". Det du ikke får ihjel med en dobbeltrifle i 19,69mm Ackley Improved tror jeg ikke jeg har lyst til å møte... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dere som har vært der nede. Hvilke kaliber bruker PH'ene?

 

Han jeg jaktet hos oppe ved Limpopo hadde en 9,3x62 som han brukte bl a på bøffel, men han ville helst slippe å drasse på våpen. Jeg hadde bare råd til mindre dyr, og brukte en Winchester i 3006. Hadde jeg hatt råd til bøffel kunne jeg brukt 358 NM-en, og ph-en ville fortsatt ikke finne grunn til å drasse på våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...