Jump to content

Afrika patronavstemming


schultz_30-06

Hvillket av disse kalibrene ville du valgt til farlig villt i afrika?  

137 members have voted

  1. 1. Hvillket av disse kalibrene ville du valgt til farlig villt i afrika?

    • .416 Rigby
      17
    • .416 Taylor
      5
    • .458 winmag
      8
    • .458 Lott
      11
    • .460 weaterby magnum
      6
    • .505 Gibbs
      7
    • .375 H&H
      68
    • .404 Jeffery
      11
    • .450 NE
      5


Recommended Posts

bruk det du selv klarer og bruke med full kontroll uten du blir skuddredd eller at du ikke klarer og sette skudda der de skal ,bruker selv 500ne på alt i africa ,virka fint på elefant også. :wink: Viktigere er kulevalget,og mye trening med våpenet ditt.

 

Synes ikke kulevalget har så mye å si jeg, kula har gått igjennom på det eg har skutt Uannsett, på 9.3, 458 og 500

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at man vet ikke hvor mye rekyl man tåler før man har prøvd/ kjøpt våpenet. Ingen som jeg kjenner har noe kraftigere enn .375H&H

 

Du sier du kan få et .458 win. mag. løp til din S. & Larsen...høres ut som en løsning. Hvis du synes rekylen er for hard med fulle ladninger så start med lavere kulevekt og jobb deg oppover..

 

.458 win. er en god patron med et ufortjent dårlig rykte..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med grøvre skyts enn 338 win mag selv. Stemte 458 win mag her. Hva slags ufortjent rykte har denne er det bare mateproblemer som er nevnt tidligere her? :?:

 

Rykte er at den ikke "duger" til å stoppe bøfler i sporet sitt.

Men noe som er fakta er den sliter med å klare 2100 ftpsek med en 500grain kule

Men ofte er i realiteten målt, 2050 og under. og den har litt liten hylse lengde så det er høyt trykk. Derfor er 458 lott mye bedre sånn rent teknisk pga riktig hylse lengde, kan lades ned til win mag nivå, men med mye lavere trykk.

Link to comment
Share on other sites

458 win mag er og "utgått" og du finner det i eldre våpen

Blaser, mauser, sauer osv er det 458Lott som er tilgjengelig.

 

Ja vis ikke 458win mag hva brukende hadde ikke heller 450NE vært brukende. Dobbelt rifler har lov å ha lavere hastighet men ikke bolt tydeligvis hehehe

 

Men vis valget står mellom 458win eller 458lott velg selfølgelig 458lott. Å skyte Lotte i en hastighet på 2100fps er veldig fint, fin måte å gjøre seg kjent med våpenet. Så kan du velge å bli på win mag nivået eller å gå opp til 2300fps som er full ladning, stor forskjell hehe

Link to comment
Share on other sites

Et "nytt" kaliber? Det var vel mange som hadde laget 458'en både lengre og kortere før Lott hadde denne opplevelsen med bøffelen.

 

Men han fikk altså navnet sitt på en forlenget versjon, satt i ordinær produksjon - akkurat som Fred Barnes satte navn på en forkortet versjon.

 

Velger man 458 Lott, kan man jo skyte vanlig 458, eller Barnes si kreasjon, i våpenet (gir jo øket friflukt), siden alle disse (som 375 HH) kamrer på beltet. 458 American skulle jo duge til alt vilt vi kan møte på norsk jord, inludert isbjørn. Da slipper man jo litt unødvendig rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forleste meg også på skrekk historier og har i dag Lott, og den funker. Men skulle jeg valgt i dag ville jeg uten tvil valgt Win mag.

Forskjellen mellom lang magnum kasse og normal er faktisk ganske stor. Jeg tenker både på fysisk størrelse og vekt. Kunne tenkt meg ei mer håndterbar rifle. Rugers RSM er pen å se på men også litt lite smidig og "klumpete" i forhold til andre 458r bygget på 98 kasser ol.

Og siden jeg lader selv er patronproblemet kun webjegerenes problem.

De fleste er sikkert uenige med meg, men etter som årene har gått og etter milevis i bushen samt erfaring med Win mag, har jeg etter hvert endret syn på spørsmålet ang. Win mag Lott

Link to comment
Share on other sites

Enig med Rino her.

Jeg ser ikke helt poenget med 458 Lott.

Mye av grunnen til 458 Win mag sitt dårlige rykte var pga. særdeles dårlige kuler som ble brukt i kalibret tidligere.

 

Med dagens moderne "superkuler" ser jeg ingen praktisk grunn til å ha en 458 Lott istedenfor 458 Win mag.

 

Om man har et stort behov for ei .458 kule som går fortere, får man handle en 460 Weatherby istedenfor :)

Link to comment
Share on other sites

Kom plutselig på at jeg ikke har svart på trådstarters startpost :mrgreen:

Personlig mener jeg at enten 375 Ruger/Weatherby Magnum eller 416 Ruger/Rigby er det beste valget.

 

Noe grøvre trengs ikke, så fremt man ikke har veldig lyst på det, hvilket kan være god nok grunn i seg selv :)

 

Jeg har selv idag ei rifle i 375 Ruger og vurderte evt. en 416 Ruger før rifla ble kjøpt.

Valget falt ned på 375 Ruger pga bedre tilgang på forskjellige kuler, men har etterhvert kommet frem til at den tilgangen har jeg egentlig ikke hatt bruk for, og angrer på at jeg ikke kjøpte 416 Ruger isteden.

Når det er sagt, så er jeg meget godt fornøyd med min 375 Ruger, men jeg skulle gjerne eid en 416 Ruger også.

Hvilket jeg også ville ha gjort om jeg hadde hatt plass i jaktvåpengarderoben min, eller følt at jeg kunne ha byttet ut noen av våpnene jeg har der.

 

Kun 6 jaktvåpen er i det trangeste laget for min del og jeg har aldri plass til alle våpnene jeg ønsker der.

Skulle ønske at begrensningen var på i det minste 10 våpen.

Da ville det vært mye enklere

 

Jeg har veldig lyst på ei dobbeltrifle i 45-70 til litt villsvinvelting med mer også :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarte heller ikke. Jeg fant ikke det mest klassiske kaliberet av "afrika kaliberene" nemlig 9,3X62 som siden 1905 nok (sammen med 404 Jeffery) har flest storvilt på samvittigheten.

Det er ikke noe glamorøst valg, og sikkert ikke det mest ideelle og har ikke noe machostempel, men et kaliber som er mer allsidig og kan brukes i ei lett rifle som kan bæres og brukes i uker uten å slite ut eller banke opp jegeren.

9,3X62 var anvendelig i 1905 og er med dagens kuler enda bedre.

Link to comment
Share on other sites

Kom plutselig på at jeg ikke har svart på trådstarters startpost :mrgreen:

Personlig mener jeg at enten 375 Ruger/Weatherby Magnum eller 416 Ruger/Rigby er det beste valget.

 

Noe grøvre trengs ikke, så fremt man ikke har veldig lyst på det, hvilket kan være god nok grunn i seg selv :)

 

Jeg har selv idag ei rifle i 375 Ruger og vurderte evt. en 416 Ruger før rifla ble kjøpt.

Valget falt ned på 375 Ruger pga bedre tilgang på forskjellige kuler, men har etterhvert kommet frem til at den tilgangen har jeg egentlig ikke hatt bruk for, og angrer på at jeg ikke kjøpte 416 Ruger isteden.

Når det er sagt, så er jeg meget godt fornøyd med min 375 Ruger, men jeg skulle gjerne eid en 416 Ruger også.

Hvilket jeg også ville ha gjort om jeg hadde hatt plass i jaktvåpengarderoben min, eller følt at jeg kunne ha byttet ut noen av våpnene jeg har der.

 

Kun 6 jaktvåpen er i det trangeste laget for min del og jeg har aldri plass til alle våpnene jeg ønsker der.

Skulle ønske at begrensningen var på i det minste 10 våpen.

Da ville det vært mye enklere

 

Jeg har veldig lyst på ei dobbeltrifle i 45-70 til litt villsvinvelting med mer også :D

 

 

Det kommer vel litt an på hva du skal jakte. Hvis vi snakker elefantjakt så er gjerne avstanden til dyret 15 - 40 meter. Hvis du skyter og treffer dårlig så kan dyret angripe momentant og være over deg på sekunder....jeg ville ikke stole blindt på at PHen ordner opp..

 

På en slik jakt ville jeg være mer komfortabel med en bolt/dobbelrifle i .450 - .500..

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg en veldig stor tro på den fantastiske stopp effekten enkelte gir de grøvste kalibrene på en angripende elefant.

Enten treffer man hjernen og elefanten går ned, eller så er man flat eller spiddet :)

.416 er vel kjent for å være en av de beste når det gjelder gjennomtrenging i rett linje, så jeg ville satset på at den gjorde jobben, om jeg gjorde min, om jeg mot formodning selv skulle på elefantjakt noen gang.

Vil nok heller bruke pengene mine på bøffel med bue.

 

Når man snakker om spiddet av elefant, så hadde jeg en tracker i 2013 som hadde hatt den tvilsomme gleden av å ha gjennomgått nettopp dette.

Han fikk noen måneder på sykehuset før han var på beina igjen etter å ha dinglet på støttanna til en okse som hadde gått inn i hans høyre side og ut gjennom hans venstre side.

Han anbefalte at man gjorde sitt beste for å ungå dette :P

 

Jævlig fin fyr som desverre ble behandlet totalt respektløst av sin PH, og som skapte litt laber stemning, da jeg setter veldig lite pris på slik.

Link to comment
Share on other sites

Hva enn som passer i en STANDARD Mauser låskasse.. uten for mye maskinering for å få den til å passe.

 

En 9,3x62 er ypperlig! 250 grains Soft & Solids i 2650fps..

 

 

458 WM fikk et dårlig rykte på seg pga dårlig krutt som klumpet seg etter åresvis/ månedsvis i sterk varme. Dagens krutt har ikke disse problemene. Titusenvis av elefanter har blitt felt av denne.. i de fleste tilfeller fra "push-feed" låskasser.

Link to comment
Share on other sites

Hadde valget vert mitt, hadde d blitt 375 h&h i en blaser r8 har en selv med 308 og 375 praktisk våpen med mange muligheter om du vil ha enda grovere. Har en dobbel i 470 NE også såm jeg er glad i å jakte med men, jeg ser jo at jeg skyter mye raskere og bedre med 375

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Av de som er listet så velger jeg 375 H&H

 

 

Har lest denne tråden, og noen andre, om temaet "Afrikajakt og kalibervalg".

Ser ingen som nevner 375 RUM :?: ??? :?:

Hva er grunnen til det? Er kaliberet for sært og upraktisk for afrikajakt?

 

 

Vurderer en 375 RUM ved neste fornyelse av garderoben, men er litt i tvil om den er verdt merkostnaden, både innkjøp og lading, i forhold til 375 H&H.

Fordelen med RUM'en er vel noe bedre fart, men holder den da ut til alle praktiske hold?

 

 

Til de med tykkest skalle og hud har jeg allerede en 500 Jeffery.

Å skyte opp med 500'n er ikke noe problem i mitt skytterlag, der er banen godkjent for våpen med kaliber til og med 50.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...