Jump to content

Tilbydt dobbel pris uten godkjent søknad


Lazwola

Recommended Posts

Har for tiden et håndvåpen for salg ute på Finn. I den forbindelse fikk jeg en sms med tilbud om å selge for nesten dobbel pris hvis jeg kunne se mellom fingrene på det med godkjent søknad. Det utgår selvsagt, men spørsmålet er hva pleier folk å gjøre etter sånne henvendelser? Tipse politiet eller la det skure?

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk en oppfordring til å gjøre noe kriminellt, jeg hadde kontaktet politiet med en gang...dette er tydeligvis en person som er ute etter et skytevåpen til lysky virksomhet, tenk om det er DIN kone eller DIN sønn som blir offer for en idiots uvettige våpenbruk...

Link to comment
Share on other sites

Politiet befatter seg ikke bare med informasjon som beviselig er straffbart. Etterretningsopplysninger er de glade for. Tenk om det var denne lille brikken som manglet for å kunne stanse en terrorist i forberedelsene? Det er uansett ikke feil å gjøre det, ingen negative konsekvenser ved å si fra.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler sterkt på at politiet gidder å bruke sårt tiltrengte ressurser på slike tips. Men, for all del, tips i vei. Lovbrudd light, som dette, fører uansett ikke til noe stort verre enn en muntlig advarsel til "våpenkjøperen".

Link to comment
Share on other sites

Straffelovens § 139 pålegger enhver plikt til å anmelde eller på annen måte søke å avverge straffbare handlinger. Selve spørsmålet "vil du selge meg pistol uten at jeg har tillatelse" er svjv ikke i seg selv straffbart, men hva er motivasjonen for å stille spørsmålet?

 

Nå tviler jeg på at en vordende terrorist ville være så utrolig tett i pappen at h*n ville forsøke å skaffe seg et våpen på denne måten, da. Men man vet jo aldri.

 

Er jeg stygg og kynisk hvis jeg ikke ser bort fra muligheten for at dette er en "journalist" som forsøker å lage en sak?

Link to comment
Share on other sites

Dette er skummelt... Prøver han seg på deg så prøver han kansje oss andre også helt til han finner en som går med på det... Dette er en sak for politiet.. Hvorfor har han ikke tillatelse til å kjøpe våpen? Hvorfor skal han ha et våpen uten tilatelse? Det kan jo som sagt være en journalist som vil bevise at vi skyttere er en stor jeng mafiaer men da er det også bare å tipse politiet så kan de ta en alvorsprat med vedkommende...

Link to comment
Share on other sites

Først, takk for alle synspunkter - både dere som har skrevet her og på PM. Var i kontakt med min lokale politistasjon på telefon i dag, og de var også av den oppfatning at dette var interessant informasjon. De foreslo å levere en bekymringsmelding i slike tilfeller, noe som kan gjøres anonymt hvis det er ønskelig fra melders side.

 

Jeg kommer til å sende mitt lokale våpenkontor en e-post, slik at det eventuelt blir tatt videre derfra. Hva politiet gjør med informasjonen får bli deres sak, men da vet jeg ihvertfall at jeg har gjort det jeg kan som ansvarlig og seriøs våpeneier. Dette handler jo litt om hvordan man framstår utad også, og i den sammenheng er det jo ikke dumt å - som en skriver her - begynne å merke annonser med "useriøse henvendelser blir videreformidlet til politiet" eller lignende. Synd at det skal være sånn, men der er vi altså.

 

Selv om jeg nå har fått den inputen jeg trengte, la for all del debatten gå videre. Fortsatt interessant å høre hva andre mener.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i jobbsammenheng en eller flere kontakter med politiet i uken, de driver en omfattende etterretning vi skal være glade for. Politiet oss/samfunnet er avhengig av innspill fra publikum.

Mange flere enn vi aner er under observasjon/politiets radar. Folk som vil anskaffe seg våpen utenfor legale behov har andre agendaer, dette kan handle om liv eller død for andre medborgere, dette kimser vi ikke med. Jeg har god kontakt med politiet og har av naturlige årsaker mine egne kontakter, jeg vet med sikkerhet at opplysninger blir distribuert til egne spesialfelt internt i politiet. Bare pøs på med sikker og sporbar info, du får sikkert ikke svar, men glem det, du har uansett bidratt. Det gjelder ikke bare denne saken, men mye annet. Bekjempelse av kriminalitet er et team-arbeide med politiet hvor hver enkelt av oss er viktige medspillere.

I ditt tilfelle ville ditt våpen være sporbart til en legal skytter etter eventuelt funn/beslag etter en alvorlig sak, og sverte skytternes våpenoppbevaring m.m.

 

Du er selvfølgelig ikke den som lar pengene styre dumme avgjørelser, men noen gjør nok det.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det kommer helt ann på hvilken avdeling du sier ifra til. Hadde en Glock til salgs liggende ute på finn for noen år siden hvor jeg fikk en mail fra en person som hadde veldig lyst på pistolen og kunne betale godt hvis jeg ikke var så nøye med papirarbeidet.

 

Etter en liten tur på google og med litt hjelp fra en veldig god kamerat som er snut så viste det seg at mailadressen tilhørte en person som hadde litt over gjennomsnitts kontakt med onkel og gjengmiljøet i Oslo. En telefon til våpenkontoret i Oslo ble besvart av en gammal sur f***e som knapt ville prate med meg og sa at det var ikke noe politiet kunne gjøre. En telefon til avdelingen for organisert krim var derimot en helt annen opplevelse og de var veldig glad for at jeg sa ifra og at all info er til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke en gang forstå at dette kan være en reel problemstilling? Det er da ingen som f.eks ville solgt bilen sin uten å omregistrert den, og jeg mener et våpen; det eksisterer vel ikke mennesker i dette landet som noen gang ville gjort en sånn deal?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke en gang forstå at dette kan være en reel problemstilling? Det er da ingen som f.eks ville solgt bilen sin uten å omregistrert den, og jeg mener et våpen; det eksisterer vel ikke mennesker i dette landet som noen gang ville gjort en sånn deal?

Jo, desverre så finnes det folk som er dumme eller godtroende nok til å selge til en som sier han "skal ta seg av papirarbeidet selv ".

Videre så fins det folk som i utgangspunktet var oppegående og lovlydige nok til å få erverve våpen, men som senere utvikler rusproblemer eller annet som gjør at de bryr seg mindre om lover og konsekvenser.

 

Jeg har kommet over et titalls våpen registrert på andre og ikke meldt stjålet, under ransakelser rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tipset politiet tvert om jeg var deg. Helt riktig som en annen sa ovenfor, at politiet samler opplysninger om forhold som kan være straffbare eller om personer som kan være kjenninger av politiet, og som etterspør våpen.

 

Om noe straffbart skjer, har politiet et bedre utgangspunkt til å etterforske - eller de kan gå inn og forebygge at noe straffbart skjer, dersom de har nok informasjon som tyder på at noe vil eller kan skje.

 

Selv pleier jeg å skrive i Finn-annonsen at henvendelser med den typen "tilbud" umiddelbart sendes til Onkel politi. Og, om det er noen som skulle finne på å selge til noen som ikke har tillatelser i orden, så fortjener de ikke å få lov til å ha våpen. Politiet sier ikke nei takk til tipset om du sender det - koster deg bare litt tid å sende en e-post :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...