Jump to content

Hvordan kvitte seg med død rev?


Ulfhedin

Recommended Posts

Jøss, og dette skal være et forum for jegere? :lol:

 

Spiselige ting skal ikke i restavfallet - tenkt rotter etc...

 

Så lenge det er en frisk rev - hva er galt med å la skogens renovasjonsvesen fikse det?? Det enkle er ofte det beste....

 

Skabbete bør brennes. Den dritten vil vi vel helst bli kvitt, eller...?

Link to comment
Share on other sites

@kiwien..

 

Ja så lenge man bruker huet funker skogen fint..

 

 

 

Ikke alle som klarer det tydeligvis.. (ikke myntet på andre enn de som føler seg truffet)

 

Sånn utad blir sikkert revejakt enda mer populært av sånne oppslag om revekadavere som ligger henslengt..

 

Hvert Jæ*** år kommer de oppslagene om turgåere som finner skutt rev dumpet.

 

Med alle de forberedelsene man gjør ifb med revejakta kan man fA** meg spandere 15 min ekstra på og dumpe/kvitte seg med de på en ordentlig måte og!

Ikke så innniHÆ*** vanskelig!

Link to comment
Share on other sites

Har en reveåte, er det bare å feste reven der, slik at en unngår at den blir dratt til et mindre egnet sted f.eks.

 

Kanskje ikke lett å grave ned rev midt på vinteren. Men.... et hull og evt steinrøys (til å dekke reven tilmed) kan lages til før frosten kommer

Link to comment
Share on other sites

skyter inn et spørsmål jeg:)

 

mtp skuddpremie, hva på reven må dere ta vare på? og hvor leverer/viser dere denna betan?

 

mvh Hans

 

Her må vi la den henge og levere/fremvise hele reven for klipping av labber etter endt jaktsesong, eller å kjøre en gang for hver rev som skytes.

Synes det er greit att det kreves hel rev og ikke kun labber, har vært eksempler på att enkelte har fått utbetalt skuddpenger for labber som kun har gått på grønn netting.

 

Hva er skuddpremien rundt om i landet?

Her er det 500kr pr fremvist rev.

Link to comment
Share on other sites

Her er det ikke skuddpremie på rev desverre, da grunneierforeninger kun er opptatt av penger inn og ikke viltstell.

Det er nå så lite rådyr og småvilt innenfor ene grunneierlagets område pga rev at jeg har bestemt meg for å ikke jakte der lengre.

De har t.o.m. tatt seg betalt for at folk skal få lov til å jakte rev...

Link to comment
Share on other sites

Husker godt min første rev. Så den ligge i sola i et kupert jordelandskap. Måtte snike meg en runde på flere hundre meter før jeg kom på haglehold og fikk skutt. Det var antydning til skabb på bakkroppen så jeg bestemte meg for å brenne den. Vel hjemme i byen kjøpe jeg litt bensin og lagde et bål mellom oss og naboen. Da naboen kom hjem til middag kom han bortom bålet og lurte på hva jeg drev med. Å, jeg står bare her og fyrer en rev sa jeg!

Link to comment
Share on other sites

Ja det er kun rødrev som kan skytes.....du må ikke komme med fjellrev avlet på avlsstasjonen på Oppdal..hehe.....fra spøk til alvor, her er det i tillegg 30kr pr skjær, 40kr pr kråke og ravn + skuddpenger på grevling/mink/mår.

Da er det i tillegg til å gjøre en innsats for småviltet mulighet for å sitte igjen med noen kr for jobben, for det er nettopp det det er......en jobb som gagner grunneier som selger jaktkort på ett terreng som inneholder småvilt bla pga de som legger ned litt innsats på rovviltet.

Jeg begynner i nær fremtid på bygging av 2 kråkefeller som skal ut, fikk imp matrial gratis til formålet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lite heldig å dumpe revene der folk ferdes. Enda mindre heldig er det at det forklares med skuddpremier i media.

Tror skuddpremieordningen får noen riper i lakken når man ser hvordan felt vilt behandles.

 

Har personlig ikke noe i mot at de kvitter seg med revene av ulike grunner. Men, det må da gå an å bruke litt mer tid på denne jobben. For dette skader jegernes anseelse i samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Det som kastes på hav har en tendens til å bli skylt i land, før eller senere. Nesten uavhengig av hvor godt man tynger det ned. Og gjør man ikke det kan man jo risikere at en dykker finner det, ref den gaupa for en tid tilbake. Så man er jo aldri trygg ;) er heldig jeg har en bålplass som blir flittig brukt. Mang en rev som har blitt kremert her. :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Grave et hull på en god halvmeters dybde et sted det ikke ferdes mennesker. Gjerne i nærheten av åtet. Legge jorden ved siden av hullet. Så sette en staur/pinne ned i hullet.

 

Om vinteren, når alt er nedsnødd vil pinnen stå opp av snøen. Så kan man legge revene ned i snøen ved pinnen, og når snøen går - vips - så ligger alle revene nede i hullet.

 

Når telen er borte er det bare å ta en rive og rake jorda ned i hullet igjen. Så er alt borte.

 

Neste år lager man hullet to meter bortenfor.

Link to comment
Share on other sites

Når kommunene betaler skuddpremie for felt vilt, oppfordrer/motiverer de til jakt og felling. Da kunne de da vel også sørget for å betale søppelmottaket for å stille en kontainer til rådighet for å ta imot døde skuddpremiedyr. Jeg syns det er et problem for den vanlige borger å finne egnet plass å hive revene på, på vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lar de bare ligge i skogen, men jeg legger jo reven på plasser der folk ikke går og det er minimal sjangse for at noen skulle finne den. Det tar ikke veldig mange dager før naturen har ordnet opp og det bare ligger bein igjen.

Men nå skyter ikke jeg 30 rev i året da

Link to comment
Share on other sites

Når kommunene betaler skuddpremie for felt vilt, oppfordrer/motiverer de til jakt og felling. Da kunne de da vel også sørget for å betale søppelmottaket for å stille en kontainer til rådighet for å ta imot døde skuddpremiedyr. Jeg syns det er et problem for den vanlige borger å finne egnet plass å hive revene på, på vinteren.

 

Er enig med deg.. de kommunene som betaler skuddpremie burde ha en ordning

for å ta i mot felte skuddpremiedyr.

 

Vi som jakter i kommuner der det ikke er skuddpremie så er det bare å ta med spaden og grave et hull før jakten starter, og som vi fyller igjen etter jakten :-)

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Tja det beste ein kan gjere er å høyre med bøndene i området. Alle bønder har ein generell avtale med Norsk Protein, det er desse som samlar inn daude husdyr. Snakk med ein bonde om kva transportselskap som kjører for Norsk protein, få tak i nummer til transportør og avtal levering når dtransportøren er på veg forbi. Dette kostar nesten ingenting for andre folk å levere der, snakkar om 10-15 kr kg. Då er revane vekke og ingen turgåarar, turistar , dyrevernarar etc har noko som helst å klage på.

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med å la et dødt dyr få ligge i naturen? Dyr dør stadig vekk!!

 

Dette er rent urbant hysteri - og jaggu er det ikke mange jegere som også lar seg rive med av dette :roll:

 

Kanskje på tide at befolkningen heller blir skolert på livets realiteter???

Link to comment
Share on other sites

altså-en eller annen nisse har her dratt revene ut av en søppelcontainer, pakket de ut av doble plastsekker og lagt de til uststilling...

Utvilsomt, og det skulle vært meget interessant å vite hvem og hvorfor (hvis bildet da ikke er tatt etter at politiet hadde begynt og rydde opp, jounalister og deres etterrettelighet er jo som kjent et annet intressant tema).

 

At å etterlate et dyr til forråtnelse langt ute i skogen ikke burde føre til noe oppstuss er jeg enig i (Og det gjør det vel ikke heller, i og med at dette skjer daglig både av jakt og natrulig frafall).

 

Men spørsmålet hva du lovlig kan gjøre for å avhende 30 revelik står fremdeles. Ville dere etterlatt dette i en svær haug noe sted? Sende det til Norsk Protein er nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er i dag ikke vanlig å pelse villrev, det er desverre ikke verd jobben, du får i beste fall en hundrelapp for skinnet, og hvis du ikke kan pelse/tane/tørke skinnet selv koster det mere å få det gjort en pelsverdi, de taper stort opp mot tamrev i pelskvalitet.

Men det er jo synd, det er en resurs som går til spille, er ikke lenge siden ett skinn var betalt med bort i mot en ukeslønn for mange.

Har en venn som i '74 kjøpte seg NY bil for skinnoppgjøret etter åtejaktsesongen '73, denne bilen hadde han i 23år....slå den :winke1: .......det var andre tider.

Link to comment
Share on other sites

At spørsmålet gjelder omdømme er det vel liten tvil om. Politiet sier noe merkelig om moral og så synes de det lukter for ille.

 

sitat:

Operasjonsleder i Nordre Buskerud politidistrikt, Kai Gudbrandsen, sier til Aftenposten at de ønsker klarhet i hvem som har dumpet revene.

 

- Spørsmålet er om det er moralsk riktig å hive dem i en container. Det lukter jo forferdelig, sier han.

 

Ref: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/30-revekadavre-dumpet-i-container-i-Hemsedal-7541349.html#.U1O2hqiSxOJ

 

 

At noen klatrer inn i containeren og plukker ut søppelsekker finner jeg også merkeligere enn at skrottene dumpes i doble søppelsekker i en søppelcontainer.

Link to comment
Share on other sites

[....]Men spørsmålet hva du lovlig kan gjøre for å avhende 30 revelik står fremdeles. Ville dere etterlatt dette i en svær haug noe sted?[...]

Som alt annet, f.eks oppvasken, pante tomflaskene, luke i blomsterbeddet eller annet, så er det ikke noe problem om man tar det litt etterhvert. Ingen dør av kjedsomhet av å nappe opp 3 løvetann, ingen sliter med å finne tid til å pante 8 ølflasker, ingen ser det som en uoverkommelig oppgave å vaske 3 kniver en gaffel og en ostehøvvel og ingen skaper landsdekkende avisoverskrifter om de legger igjen en død rev på egnet sted i skogen. Men akkurat som det er slitsomt å bli kvitt 20 søppelsekker med tomflasker eller å vaske etter en måned med daglig stabling på benken er det sikkert også problematisk å bli kvitt 30 stinkende reveskrotter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skulle gjerne sett den som skyter 30 rever på samme plass på en dag.

Det er da overhode ikke noe problem å kvitte seg med revene på forskjellige plasser i skogen heller, med minimal sjanse for at en turgåer snubler over noen av dem.

 

Skinnet er det ingen vits i å ta vare på så fremt du ikke har tenkt til å bruke det til noe selv.

Det har i realiteten ingen salgsverdi.

 

Om noen har veldig lyst til å ta vare på skinnet, så kan de komme innom meg på Lillehammer og få noen taner jeg ikke bruker lenger som jeg har fått fra en revefarm.

Link to comment
Share on other sites

Synes det beste er å få en bonde til å pløye dem ned. Hvis man kontakter en bonde som skal pløye til våren, kan man legge reven i plogfura foran traktoren. Reven blir da kjørt over av hjulene, og blir rimelig flat, for så å bli dekka av jord av plogen. Bonden vil ikke merke noe mer til skrotten, bortsett fra å få litt mer økologisk produsert gjødsel i jorda :winke1: .

 

Det ideelle er å komme over et jorde som bare ble halvveis pløyd om høsten. Her ligger den omtalte plogfura allerede klar. Her kan man legge revene i bortover etter hvert som man skyter dem, slik at de ligger klare når pløyinga setter i gang til våren.

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med å la et dødt dyr få ligge i naturen? Dyr dør stadig vekk!!

 

Så enig så enig. Ingen grunn til å komplisere absolutt alt.

Jeg synes det er på sin plass å komplisere litt her 8)

 

Det harmonerer dårlig med tankegangen om å øke kvaliteten på biotopet for matvilt når man legger ut mat som eggrøvere og andre predatorer kan fylle opp sine lagre med. Samtidig skal man oppdra nye jegere til å rydde opp etter seg, og ikke legge igjen søppel og matrester som styrker bestanden av sjiten.

 

Søppel, matavfall, slakteavfall og reveskrotter skal ut av sirkulasjon, om du har omsorg for terrenget ditt.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skyter en rev på et jorde drar jeg den rolig ca 1 meter inn i skogen utenfor jordekanten. Enkelt og ukomplisert. Aldri skaffet verken meg eller bøndene trøbbel. Skrotten er som regel borte etter få dager har jeg sett. Da er den nyttigjort av noen andre i næringskjeden.

 

Fungerer veldig bra for meg, men godt mulig at det ikke er like greit for alle over alt i landet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...