Jump to content

Den norske ulveløgnen


Erigon

Recommended Posts

  • Replies 409
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er vel omtrent like relevant som at uleven vi har her ikke er renraset, arisk/norsk ulv. Det er de som er imot all ulv som har bragt det argumentet på bane.

 

Jeg burde egentlig slutte å diskutere ulv på dette nivået, men her er litt voksenopplæring: før den store DNA undersøkelsen tidlig på 2000 tallet var kronargumentet til ulvevennene at vi måtte ta vare på den genetisk særegne ulvestammen, siden den var utrydningstruet, i motsetning til den tallrike russiske varianten. Når det ble bevist at denne stammen faktisk allerede VAR utryddet, var den russiske ulven plutselig god nok for miljøsiden likevel. At de klarte å komme unna med å snu argumentasjonen 180 grader som følge av ny forskning, og slippe unna med det, er ikke mindre enn imponerende...

Link to comment
Share on other sites

Håper den norske er snillere, for den russiske spise litt over 400 sauer på noen dager i området her i fjor. Fellingstillatelse ble gitt, men fælingen var borte! Så kom det en luskenes oppover fra Nes kommune som de fikk has på. Det var ikke den, men noen måtte jo blø..

Link to comment
Share on other sites

Var noe sånt. Husker ikke helt. Det ble funnet noen kadaver, og det var en ulv i området.

Resten var savnet så jeg regner med de var spist...

 

Litt usakelig oppgulp dette, men blir litt lei "legge ned landbruket" "matmangel" "dreper alt og alle" argumentene. Regner med det blir stoppet om det tar av helt.

Link to comment
Share on other sites

Tips: prøv å google litt :wink: Eneste jeg fant var en bonde som klaget til en politiker over å ha mistet 400 sauer til rovdyr. Det siste debatten trenger er overdrivelser. Påstander om at 1 ulv tar 400 sau på noen dager kan være greit å underbygge med en link, eller noen form for fakta :roll:

Link to comment
Share on other sites

Denne dere tenker på?http://www.nrk.no/nordland/varsler-akutt-nedsanking-av-sau-1.11146916

Her var det bjørn som var skurken. I grunnen rart at da jeg vokste opp, på 80- tallet, så var bjørn den store skurken. Har ikke hørt så mye om den de siste ti årene. Har kanskje bjørnene blitt snillere med årene ? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Finner det ikke selv, men det var en reportasje på tv en stund før jul. Mener det var i Grue.

Har ingen dokumentasjon på det. Eneste er at det var et lengre foredrag i spisesalen etter helga på den i fjor da en hadde vært med på jakta. Det var der det ble påstått 400 sauer.

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg debatten har falt ned til et lavmål her...

Hva er arisk ulv forresten? Noe Adolf fant på?

En ulv kan fint drepe 400 sau på noen dager, men den spiser ikke en brøkdel av det. Selv etter nitid leting kan det være vanskelig å finne mer enn 10-20% av kadavre i et område. Kadavre av små lam om våren blir borte på en par tre dager (åtseletere og ikke minst fluer) og det reelle tapet blir synlig først etter omfattende innsanking av det som måtte være i live. Alt avhenger av hva slags terreng vi snakker om.

At bjørnen er blitt snillere er et inntrykk skapt av at alle nyhetssaker om rovdyrskade nå stort sett handler om ulv. Den store skadegjøreren er fortsatt jerven som står for 50-60% av totale skader. Problemet med ulven er at den rammer noen få så hardt, mens de andre rovdyra er mer spredt. Men for å si det rett ut, det er nok jerven som har skyld i de fleste nedlegginger av sauebruk.

Men angående dette makkverket av innlegg av denne tilbakestående briten. Det er jo bare svada som jeg tror andre har påvirket han til å skrive, for det er jo helt åpenbart at han ikke har peiling på det han skriver. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Personlig ønsker jeg meg flere av alle store rovdyr og rovfugler i Norge :-)

Personlig ønsker jeg meg mere av alle de fjellfuglene som nå ser ut til å forsvinne...

Ser jo stort sett fiskemåke, tårnfalker, fjellvåk, ørn og korp i fjellet nå. Rypa er borte, heiloen er borte, pluss andre vadere, til og med småfuglene holder jo på å forsvinne for pokker... Hadde vært greit å gå 1, EN dag i fjellet uten å sjå ei ørn..... Ser jo for pokker flere hver dag av både kongeørn og havørn!

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at en ulv er i stand til å drepe 400 sauer, stiller meg bare tvilende til om den faktisk gjør det.

Skulle ønske at vi kunne få noe mer nyansert debatt blant oss jegere(meg selv inkludert). Blir ofte to fronter som slenger mer eller mindre seriøse påstander mot hverandre, og det kommer det ikke mer enn god underholdning ut av.

Jeg er hverken sauebonde eller bor i et område med ulv, men er fra sauefylke Rogaland. Så førstehåndskjenskap til dette har jeg ikke, selv om jeg kjenner jegere som har jaktet og skutt ulv(lovlig) på sørlandet. Så kanskje det er noe logikk bak disse "ulven må vekk" argumentene, men jeg ser det ikke. Blir ofte overdrivelser og påstander uten grunlag.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ønsker jeg meg flere av alle store rovdyr og rovfugler i Norge :-)

 

Et meget godt bidrag til en videre seriøs debatt, jeg er av motsatt oppfatning.

 

Utfordring til dere som ønsker å fylle Norge med russiske ulver:

Kom med gode argumenter hvorfor vi skal ha ulv i Norge, hva som blir BEDRE av å ha mer ulv, når har vi nok ulv (hvor mye ønsker dere å ha) og hvilken samfunnsnytte har man av mer ulv?

 

Gjerne andre aspekt på positive sider med ulven og hvordan har dere tenkt at dette skal gå i sammarbeid med bønder, jegere som ikke har noe vilt å jakte på osv..

 

Prøv å unngå å komme med kritikk av motstandere, prøv heller å komme med gode argumenter som fremmer deres sak. (ikke av typen: bønder er idioter, sauer er stygg og hva faen....de har vi hørt 100 ganger før).

Link to comment
Share on other sites

Denne dere tenker på?http://www.nrk.no/nordland/varsler-akutt-nedsanking-av-sau-1.11146916

Her var det bjørn som var skurken. I grunnen rart at da jeg vokste opp, på 80- tallet, så var bjørn den store skurken. Har ikke hørt så mye om den de siste ti årene. Har kanskje bjørnene blitt snillere med årene ? :mrgreen:

 

Akkurat det husker jeg besteforeldrene mine i Trysil sa når de levde.

Ulven var ikke noe problem, det var når bjørnen kom at helvete på jord oppsto.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Støtter min venn 'Wolverine67 ' på dette at jerv er en harding på sau da den graver ned mye og det er vanskelig og finne igjen noe .

Når det gjelder ulv er nok den en versting på mange jaktbare arter og ikke minst i områder med rein men mye annet småvilt og men ettersom jeg leste for to dager siden nå så var siste forslag i Sverige at de skulle ta ut 30-40 stk. i grenselandet og spesielt søndre deler av Norge så blir det satt i kraft så blir det snart ikke så mange og se snart . Bjørnestammen er foreslått reduseres med 2/3 dele så nå har det gått opp et lys for våre naboer ettersom de har tapt store fortjenester på kjøttvilt . Har snakket med flere svensker den siste tiden og de er meget bekymret for elgen mange steder da det er marginalt med kalver .

Blir det noe slikt til høsten blir det mye jakt hos våre naboer . :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, vi kan jo begynne litt forsiktig i andre enden mens vi venter på positive innspill om Ulv.

 

Norsk kulturlandskap ble i sin tid skapt ved å utrydde store og små rovdyr, spesielt store som Ulv har enormt skadepotensiale av type flokk utrydding for alt av husdyr, og ble prioritert da de kunne gjøre hele bygder matløse på få dager.

Denne utrydding/reduksjon av store rovdyr ha medført det Norge vi fortsatt så på tidlig 80 tall, og i stadig minkende grad ettersom årene og politisk endring av forholdene for småbrukere har endret seg. (I dag har turistbransjen våknet og har presset politikerne til å snu noe av denne trenden, da det tidligere norske kulturlandskapet er en av de viktige salgsvarene for denne bransjen).

 

Kort sagt betød utryddingen av store rovdyr følgende for nasjonen:

1. Mulighet til å utnytte store arealer i utmark til sommerbeite for husdyr.

2. Mulighet til betydelig mindre tilsyn (Ikke gjetere og inn med dyra hver dag lenger, men mer tilsyn for å se om dyra var friske og gikk på plasser med nok mat).

3. Som en naturlig reaksjon på dette ble det da produsert mye mer mat til nasjonen, da flere hender ble ledige med mindre dyrepass, og mere hjemmeareal kunne brukes til vinterfor.

4. Som bivirkning fikk vi også ett betydelig øket mangfold i naturen, mye grunnet husdyr på beite, men også i stor grad grunnet fravær av 2-4 topp predatorer (Ulv, Bjørn, Ørn, o.s.v.).

 

Som man skjønner ble det nasjonalromantiske bildet av Norge kun mulig, ved å ofre/fjerne våre argeste konkurrenter i matfatet. Man kan faktisk direkte sammenligne det med den jamne hageeier som fjerner ugress fra blomsterbedd og plen (Eller bonde som sprøyter store arealer for å gi nyttige vekster alle fordeler). Dette da hensikt og metodik er relavtiv lik.

 

For en del år tilbake ble det skreket varsko fra forskerhold om de siste genetisk scandinaviske ulvene, og politikerne vedtok (Etter mitt syn helt korrekt på grunnlag av framlagt informasjon) å værne disse i størst mulig grad, og gi de mulighet til å reetablere seg i Norge. Dette da de som genetisk egen rase var noe vi hadde ett ansvar for å ta vare på (På lik linje med villreinen, og andre unike arter i Norge).

 

Problemet for meg er at vi ikke omgjorde dette i det øyeblikk det ble klart at politikerne var ført bak lyset. Ingen av de kriterier som lå til grunn for reetablering er i dag oppfylt (Og det er nå lenge siden vi oppdaget dette), det naturlige ville vert å skutt ut bestanden av russisk/baikalsk/hybrid Ulv. Om det er streifere/utsettinger eller de har tatt danskebåten spiller ingen rolle, grunnlaget for oppholdstillatelse er og blir borte.

 

Man skulle tro at de som agiterte for ulven i første omgang ville vært helt enig, spesielt siden argumentasjonen i sin helhet var basert på genetikk men dengang ei.

I stedet har vi i dag de som synes Ulv er tøft eller på annen måte er noe de identifiserer seg med, og så skal vi ikke glemme at mange er for Ulv rett og slett fordi de forhatte bøndene er i mot den. Og kraften i bondehatet skal man ikke undervurdere, ingen har noensinne likt å være avhengig av andre for sin mat. For ikke nevne faktisk måtte jobbe og betale for den.

 

I dag tror ikke den jamne Nordmann at han eller hun er avhengig av bonden (Ihvertfall ikke den Norske, vi kan jo enda importere maten rett ut av andre lands munner med våre oljekroner), og resultatet er det vi i dag ser med steile fronter og mye "Sau" midt i mellom som går rett til Ulvene da de lider av vrangforestillinger om at bøndene kan passe seg selv og sine dyr bedre, og generelt har seg selv å takke for alt fra tørke til flom med litt Ulv og Jerv innimellom.

 

Til alle som ønsker å snu Ulve trenden, er det bare å ønske lykke til med misjoneringen. Det er til syvende og sist kun Ulven selv som kan snu trenden i folket, og så VG og Dagbladet da! (Fyrst når Ulven barnet ur krybba et, går folk med staur og gevær av huse. Og Dagblad og VG uler, ut med Ulven, Ut! med Ulven).

 

I den forbindelse, om der faktisk skulle være noen som driver med ulovlig Ulvejakt der ute. Så går de motpartens ærend, Ulven forsvinner ikke fordi om en og annen blir STGet. Først og fremst må vi som ønsker å få Ulven fjernet værne om sentrumsnære Ulver, kun Ulver som får mulighet til å "samhandle" med mennesker kan snu trenden.

Link to comment
Share on other sites

 

Prøv å unngå å komme med kritikk av motstandere, prøv heller å komme med...

 

HEHE! Jaja det der burde flere legge seg på minnet, både de for og i mot ulv (og andre rovdyr).

 

"den norske ulveløgnen" - trådtittelen - den var sikkert skrevet av en som var objektiv og ikke hadde noen personlige forestillinger om "motstanderen".

 

Ulv er akkurat like nyttig/unyttig for norsk natur og kultur som elgen! Begge gjør skade eller er til berikelse- for noen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig enig med deg Vingemmuttern. Det er dette som er den virkelige ulveløgnen!

Den skandinavisk særegne ulverasen tok neppe mindre sau og jaktbikkjer, men vi hadde hatt et moralsk ansvar for å ta vare på genmaterialet som var unikt for vårt område. På lik linje som vi har ansvar for villrein, fjellrev, kongeørn, bjørn, jerv og gaupe. Mulig at det var en viss inn og utvandring historisk også, men den var så liten at det altså dannet seg en genetisk særegen stamme i skandinavia.

 

Økologene har satt en kunstig grense på 100 år, om man skal regne en art som fremmed eller ikke. Villsvinet detter ned på "rett" side av denne grensen, og skytes året rundt, også i yngletiden. Innvandrende russiske ulver burde fått samme behandling, uavhengig av om de svømte over bottenviken eller kom i bagasjerommet på en bil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En venninne av meg postet denne på fjaseboka, med kommentaren "Viktig innlegg i ulvedebatten". Jeg skrev følgende svar:

 

Det kunne vært det. Dessverre er McPherson uredelig i sin bruk av fakta. Følgende tre kan jeg ta på stående fot:

 

Sitat McPherson:

"Vinterens telling viser at det bare er mellom 35 og 52 ulver i landet."

 

Rovdata (1) skriver om disse tallene:

"Resultatet er foreløpig og gir et sammendrag av det som til nå er dokumentert og kartlagt av ulv i Norge i vinter. Nye statuser på antall ulvekull og ulver vil bli publisert etter hvert som overvåkingen skrider fram, forklarer Morten Kjørstad, leder i Rovdata.

Kartlegging av valpekull og antall ulver i Skandinavia foregår i perioden 1. oktober til 28. februar hvert år, i samarbeid mellom Norge og Sverige. Ulvene blir overvåket både gjennom sporing på snø og DNA-analyser av innsamlet skit- og hårprøver fra dyrene. Så langt i vinter har sporingsforholdene vært heller dårlige."

 

Min kommentar: McPherson skriver noe som om det er en absolutt sannhet, mens kilden til hans tall altså ikke er enige i dette, men presiserer at dette er foreløpige tall.

 

Sitat McPherson:

"Det er på tide at verden får opp øynene for hva «naturparadiset» Norge gjør mot ulven. For mens gaupen, bjørnen og den uelskede jerven klamrer seg til livet, er ulvebestandens situasjon prekær."

 

Rovdata har en grafikk på utviklingen siden sesongen '98-99, den finnes her: http://www.rovdata.no/DesktopModules/Li ... ortalId=52. Denne finnes også hos Rovdata, under Ulv > Bestandsstatus (http://www.rovdata.no/Ulv/Bestandsstatus.aspx)

 

Min kommentar: Her farer McPherson med usannheter, hvorvidt han vet det eller ikke.

 

Sitat McPherson:

"Det finnes ingen renraset norsk ulv. Det har heller aldri eksistert."

 

Forskere (2, 3) sier: "Even though eastern immigrants founded the population, a factorial correspondence analysis indicates that contemporary Scandinavian wolves are highly differentiated both from the neighbouring eastern population and from historical Scandinavian wolves."

 

Min kommentar: McPherson sier "Norsk ulv", og har dermed rett; en renraset norsk ulv finnes ikke. Derimot finnes det altså en *Skandinavisk* ulvestamme.

 

Kilder:

1: http://www.rovdata.no/Nyheter/Nyhetsart ... langt.aspx

2: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1691214/

3: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 590776.pdf

Resirkuler gjerne denne.
Link to comment
Share on other sites

[quote name="Carles Vila' date=' Anna-Karin Sundqvist, Øystein Flagstad, Jennifer Seddon, Susanne Björnerfeldt, Ilpo Kojola, Adriano Casulli,

Håkan Sand, Petter Wabakken and Hans Ellegren"]

Even though eastern immigrants founded the population, a factorial correspondence analysis indicates that contemporary Scandinavian wolves are highly differentiated both from the neighbouring eastern population and from historical Scandinavian wolves.

Checkmate

 

Hva er kilden til dette 'sitatet'?

"highly differentiated" er i såfall bekrefteslse fra forskerhold på at ulv i Skandinavia har ett meget tvilsomt opphav.

 

Og dette tyder på miljøkriminalitet av aller verste sort.

 

Rescue of a severely bottlenecked wolf (Canis lupus) population by a single immigrant.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1691214/

 

Jeg leser sitatet slik at forskerne lett klarer å skille mellom de tre populasjonene (historisk skandinavisk, nåværende skandinavisk og nåværende østlig) ved analyse av genetikken. Husk at denne forskningen ble gjort mens "nåværende skandinavisk" kun stammet fra noen få (3) individer og etterkommere av disse kunne lett skilles fra den tids østlige stamme. Om det er like enkelt nå når det har kommet inn flere innvandrere og "spedd ut" genene vet jeg ikke.

 

Men det som er mest interessant er altså at man klarer å skille den historiske skandinaviske ulven fra dagens østlige stamme, noe som helt klart sier oss at det har vært en egen genetisk adskilt populasjon i Norge/Sverige,

Link to comment
Share on other sites

Kanskje på tide å finne ut hvorfor ulv skaper et såpass kraftig engasjement. At brukere av utmarka er opptatt av arten, er ikke så rart, i og med at den er litt brysom. Men at folk som praktisk talt bortimot aldri setter en støveltupp utenfor en grusvei, går såpass høyt, er mer interessant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på argumentet at hvis ulven hører naturlig hjemme i vårt land, så spiller det mindre rolle om dagens ulv er innvandret fra våre naboland. Det blir pekt på sau som skaper av kulturlandsskap, for min del synes jeg ikke disse snaue heiene på jæren er noe berikelse for friluftsopplevelsen. Jeg hadde heller sett at det kunne fått vokst opp noe mer naturlig skog, som igjen hadde ført til mer artsrikdom og mere vilt.

At ulv får mere oppmerksomhet enn de andre store rovdyrene, mener jeg må stamme fra kultur og eventyr. Noen må gjerne komme med andre grunner.

Link to comment
Share on other sites

Mark: Det har du på mange måter rett i siden ny forskning ikke får konsekvenser for den praktiske forvaltningen. Degenererte russerulver med en høyst tvilsom spredningsmetodikk er altså bedre enn ingenting, når det opprinnelige målet med å ta vare på en særegen stamme ikke lot seg gjøre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at uten energi til kreativ tenkning, men kun praktisk så ville ulven ligge tynt an. Jeg mener også at dine tanker her Kuli vil være en katastrofe for landet i nedgangstider. La Norge gro igjen, herpe jaktkultur mm. Det holder at andre land trenger maten sin selv i nedgangstider. Folk var ikke idioter før i tiden, heller ikke ondskapsfulle.

Link to comment
Share on other sites

........Det blir pekt på sau som skaper av kulturlandsskap, for min del synes jeg ikke disse snaue heiene på jæren er noe berikelse for friluftsopplevelsen. Jeg hadde heller sett at det kunne fått vokst opp noe mer naturlig skog, som igjen hadde ført til mer artsrikdom og mere vilt.

..............

(Dessverre omtrent som å høre meg selv for over tredve år siden :oops: )

I en ideell fantasiverdenen er dette vel og bra :wink: Nå kan jeg jo opplyse deg at det finnes andre steder i Norge enn Jæren, og jeg er redd naturen oppfører seg litt annerledes enn den du drømmer om, selv på Jæren. :wink: Naturen er viselig slik at slutter en med beitedyr på værutsatte steder, får en som regel ikke mere "naturlig skog". En får da en gjengroing av ugjennomtrengelig kratt og tett underskog som igjen blir ubrukelig både for folk og fe. Så "berikelsen for friluftsopplevelsen" vil nok være at du en 10-15 år senere ikke greier å bevege deg i området i det heletatt. Men da er det for sent å starte opp med beitedyr igjen- da er beitene gjengrodd, de sta bøndene har funnet seg andre og mye bedre betalte jobber- toget er gått for siste gang. Og innførelse av ulv er nok dessverre den siste spikeren i kista for at de mest sta bøndene skal finne seg annet å gjøre.

 

Da jeg begynte min jegerkarriere for godt å vel 30 år siden var det mange som drev med beitedyr og sau her på Nordmøre. De var egentlig en pest å plage- uten unntak! Men den gangen kunne jeg sitte på hjortepost å se hjorten en 2-300 meter borte i terrenget. I dag har samtlige sluttet med sau og beitedyr. De samme hjortepostene har nå en sikt på 0-15 meter og mesteparten av hjorten må skytes på innmark.

På 80`tallet så jeg så og si uten unntak en 10-15 orrfugl på en par times jakttur i i lia rett utenfor stuedøra. På en tilsvarende tur nå til dags ser jeg som regel et par hønsehauker, et par spurvehauker, noen ørn, og har jeg flaks ser jeg en hakkespett, men ingen orrfugl. Hagla står hjemme i skapet.

 

Jeg har sett hvordan dette går, og min oppfordring er at vi i stedet for hetse og kritisere- begynner å verdsette norsk matproduksjon og utnyttelse av naturen. Bondehetsen florerer- og det er sikkert 99,9% av tilfellene pga. uvitenhet. Det merkelige er at om en advokat tar kr 2000.- for en times "arbeid" uten å produsere noen verdens ting- så er dette helt greit. Men om en bonde får 20 øre mere for en kilo kjøtt- ja da er det nærmest nasjonal krise. Forstå det den som kan :roll:

Link to comment
Share on other sites

Forskjell på å barbere seg og hogge av hodet :wink: Jeg skrev vel noe mer skog. Å slutte med all sauedrift synes jeg ikke er greit, men nå kan en jo ikke bevege seg noe sted i mitt nærområde uten å kjenne sauelukta :mrgreen:

Jeg er langt fra bondefientlig, har flere venner som er bønder og dette er hardt arbeidende folk. Kunne godt betalt det dobble for sauekjøtt, om det hadde ført til reduksjon av sau i utmark, men tviler på om folk flest ser det på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Kunne godt betalt det dobble for sauekjøtt, om det hadde ført til reduksjon av sau i utmark,
Du er en ekte sauehater :) Jeg syns det er verst når man koker den, lukta gjør huset ubeboelig en stund etterpå :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Det psykologiske fenomenet omkring vernere, dyrefotografer mfl. og rovdyr (særlig ulv) er påfallende. Rekk opp hånda, den som har sett et naturprogram i der siste, der rovdyra IKKE blir vektlagt eller har "hovedrollen".

Jeg begynner faktisk å bli dyktig lei av å se løver på tv....

Sjekk ut diverse nettsteder som hyller ulven. Det florerer med bilder av søte ulvevalper. Ikke fullt så vanlig med bilder av voksen ulv. Blåøyde huskyer derimot..... :shock: Til og med berømte "ulvefotografer" serverer lange bildeserier av det som ikke kan være annet enn bikkjer.... :twisted:

Man kan legge ut bilder av skutte hjortedyr, antiloper, you name it og nesten ingen reagerer. Legg ut bilde av ei skutt løve eller ulv og hylekoret er i gang...

Link to comment
Share on other sites

Kunne godt betalt det dobble for sauekjøtt, om det hadde ført til reduksjon av sau i utmark,
Du er en ekte sauehater :) Jeg syns det er verst når man koker den, lukta gjør huset ubeboelig en stund etterpå :mrgreen:

 

Jeg elsker sauekjøtt, det er det som er så patetisk :lol: . Jeg liker ikke sau når jeg er på jakt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei alle dyrevenner

Først og fremst:Jegeren er dyrenes beste venn!

Vi er ikke alene om å bli holdt for narr ang. ulv.Som noen av dere sikkert har observert,har også våre venner i Syd,Danskene blitt tildelt(?) ulv.Denne har fått tilhold/søkt tilflukt nordvest i DK,nord for Limfjorden.Jeg var nylig i DK,og kom i snakk med lokale.De har fått opplyst at den (Er antydet at det kan være inntil tre forskjellige,det taes dna for øyeblikket..)kommer fra Tyskland.Høres greit ut,bortsett fra at jeg har jaktet i nord-Tyskland i flere år,og ulv er utrolig sjelden sier de gamle Jägermeistere der!Ulven har altså ubemerket,og uten å etterlate rester av felt vilt kommet seg gjennom halve Tyskland,3/4 av Danmark på samme måte,for så å ganske plutselig dukke opp ved et forholsvis stort naturreservat nordvest i DK?Om den skulle vandret inn fra Sverige er det bare å se på kart,så er jo det også like usannsynlig!

Jeg har ved to anledninger observert ulvespor,og varslet statlig tjeneste.Bekreftet første gang,uinteressant og ikketema annen gang.Gaupe;Hvordan i all verden kan få gaupejegere være så effektive,de feller jo kvota på nullkommasvisj?Vi dumme elgjegere holder jo på leeenge,og i stort antall for å felle få dyr?Kan det være de estimerte bestandstall holdes på lavest mulig nivå?

Jeg begynner å undres;kan det være noen som ønsker å selge oss jegere de kiloene vi putter i fryseren,fremfor at vi får det fra naturen?Kan det være at verneinteressene blir sponset av de samme?Det er tross alt enorme summer vi har vært heldige å få tilgang til?Kjøpmannen betaler jo tross alt 25% tilbake til staten,så det holder jo til å lønne SNO ansatte som sjelden kan bekrefte at stort rovvilt har vært tilstede?

Mulig jeg har sett for mye på film,men hvorfor skulle ikke blåøyde nordmenn bli ført bak lyset?

Takk også til Asterix,med lokale tilpasninger er jeg udelt enig.Jeg kan allerede i dag,som ung mann,fortelle min sønn på 10 at det var mer vilt før i tiden.Tragisk for den oppvoksende generasjon,og trist at sannsynligvis det blir så lite matnyttig vilt,og lite spenning ved jakt at den faktisk dør ut...

Diskuterer sannsynligvis ikke videre,dette var bare noen løse tanker jeg har gjort meg....

Link to comment
Share on other sites

Det er vi jegerne som styrer mye av utviklingen i forhold til vilt, vi er de største "rovdyrene". Mere måtehold, slutt på "bonusdyr", slutt på "jakt ut bilvindu" osv, så vil bestanden i et område vokse. Nå håper jeg ikke at alle går i forsvar, men dette skjer i ganske stort omfang har jeg inntrykk av. Ulv spiser stort sett elg har jeg forstått, og det er klart at i områder med ulvefamilie så vil det gå ut over elgstammen(så dette på en svensk dokumentar).

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra nettet

Ulv kan overleve på ca. 1,6-1,7 kg mat i døgnet, men for å kunne reprodusere seg trenger den minst 2,25 kg i gjennomsnitt. Amerikanske estimater hevder imidlertid at ulver i snitt gjerne spiser ca. 4,5 kg mat i døgnet, om tilgangen på føde er tilstrekkelig. Ville ulver spiser sjelden hver dag. Det kan gå flere dager mellom hvert måltid. Når de først spiser, kan de fortære opp mot 9-10 kg i ett måltid.

Den jakter typisk på bytte som gir mest igjen for innsatsen. I Norge har det vist seg at elgkalver utgjør omkring 70 % av kostholdet. Resten fordeles over gruppene med en overvekt av drektige elgkuer og eldre elgkuer.

 

Regner med at ulven ikke spiser opp det den tar hver gang heller,så det går nokk noen elg der det er "mye" ulv

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en av de mest uttalte løgnene om rovdyr. Hvor mye spiser de....? Det man må spørre om er hvor mye dreper de!

En gjennomsnittlig ulveflokk (5-6 dyr)dreper ca 150 elg for året, pluss andre byttedyr. Elgen drepes i hovedsak om vinteren. Dette er uavhengig om de får være i fred eller ikke. Det er også et faktum at en enslig ulv fint kan ta elg og gjør det. Bjørnen er notorisk selektiv når den spiser kjøtt. Den kan plukke mye elgkalv om våren og den kan slå ihjel mye sau som den kun spiser jur og brystfett fra. Jerven er som det mårdyret den er, en hamstrer. Derfor kan en jerv fint drepe flere hundre lam og grave ned 80% av dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en artikkel i svenske expressen(tror jeg det var) i forbindelse med vedtaket om at rovdyrstammen skal halvveres. I bunnen hadde de en spørreundersøkelse om folk mente det burde være ulv i Sverige. De skrev at spørreundersøkelsen var startet den dagen jeg var inne å så, Og 79000 hadde svart. Over 80% mente at Sverige ikke burde ha ulv. Hva er det som gjør at holdningene er så annerledes bare så kort unna? Når nærmere 80.000 har svart begynner man å få et godt grunnlag for hva den generelle innbygger mener om ulv.

 

Edit. Har prøvd å finne igjen artikkelen, men greide det ikke. :/

Link to comment
Share on other sites

ladebenken spør meg: "Kom med gode argumenter hvorfor vi skal ha ulv i Norge, hva som blir BEDRE av å ha mer ulv, når har vi nok ulv (hvor mye ønsker dere å ha) og hvilken samfunnsnytte har man av mer ulv? "

 

Som trønder må jeg begynne med å svare med et spørsmål: Hvilken samfunnsnytte har en vakker solnedgang, et ørretvak i et stille tjern, et leirbål med svartkjel, en dag på elgpost i finvær, Nidarosdomen, Beethovens 7. symfoni, Hamsuns romaner, røsslyng i blomst, en Stillits på meisebollen og en skitur i nysnø?

 

Jeg har aldri sett verken elefant eller nesehorn i sine naturlige omgivelser. Kanskje får jeg ikke oppleve det heller. Tross dette synes jeg det er trist å lese om krypskyttere som truer med å utrydde bestandene.

Jeg har sett Mona Lisa, men kanskje vil jeg ikke oppleve det igjen. Jeg ville likevel gråte stille om maleriet ble ødelagt. Like trist blir jeg når vakker natur ødelegges av vindmøller eller fornøyelseskjøring med snøscooter.

 

Jeg går på jakt hvert år både på elg, kortnebbgås og kråke. Jeg er ingen jaktmotstander. Likevel tar jeg ikke ut kvoten med rådyr på eiendommen. Gleden ved å se dem, ha dem i hagen og fotografere dem er større enn gleden av noen få kilo kjøtt i fryseren.

 

Det å vite at vi har rikelig med store rovdyr i naturen rundt oss gir meg en glede og en tilfredsstillelse. Hver dag når jeg er ute har jeg et håp om å få se dem.

 

Hvor mye ulv skal vi ha / når er det nok? Dette bør regulere seg selv slik andre arters mengde regulerer seg selv. Dessuten skal vi skyte rovdyr som av en eller annen grunn er blitt "tamme" som f. eks "søppelbjørner".

 

Nei, jeg synes ikke bønder er idioter. Hele min slekt er bønder. Jeg er oppvokst på gård, jeg eier en gård og jeg bor på en gård. Jeg synes bønder har for lite betalt for det arbeidet de gjør, og jeg synes maten i Norge er billig.

 

Jeg drikker ikke kaffelatte.

 

Støtt Bygdefolk for Rovdyr :-)

Link to comment
Share on other sites

...Hvilken samfunnsnytte har en vakker solnedgang, et ørretvak i et stille tjern, et leirbål med svartkjel, en dag på elgpost i finvær, Nidarosdomen, Beethovens 7. symfoni, Hamsuns romaner, røsslyng i blomst, en Stillits på meisebollen og en skitur i nysnø?...

 

 

Bare så det er sagt, jeg er i stor grad enig med deg, men jeg må likevel få lov til å påpeke at det er vanskelig å finne ulemper for noen som helst ved de eksemplene du lister opp over her. Ulven utgjør unektelig, overdrevet, eller ikke, en ulempe for noen. Den har ei bakside, det har vel neppe en skitur i nysnø :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen valide argumenter, men du hopper på konklusjonene for lett. :winke1:

Første bud er å sette seg inn i faktiske forhold uten å ha et "farget" forhold til ting. F.eks den Afrikanske elefanten er langt fra truet....det er mere elefant nå enn det har vært de siste 100 åra....(omlag 150 - 200000 dyr)Neshorn er en annen historie... Poenget mitt er at det samme kan sies om ulven. IUCN flyttet ulven opp fra sårbar til IKKE truet i 2004..... Den bestanden ulven "vår" tilhører teller omlag 30000 individer. Så for å dra sammenlikningen med elefanten litt lengre, den er omstridt og brysom i områder med mye folk og dyrka mark, men holdt under streng forvaltning i adskilte områder, skaper den inntekter fra turisme. Som eksempel er greater Kruger nasjonalpark, samt Addo nasjonalpark fullstendig inngjerdet. Fritt finnes den i størst antall i øde områder i Botswana, Zambia, Zimbabwe og Tanzania. Nesten utryddet i Kenya, men det er en annen og mørkere historie.

Så ulven. Det er mer ulv nå enn på de siste 100 åra (ca 150000 dyr), Den er brysom der det er mye folk og landbruk, men passer fint inn i adskilte områder under streng forvaltning og kan til og med skape inntekter fra turisme. Så da blir spørsmålet, skal vi ha livskraftige stammer som elefantene i Kruger og Addo, bør vi vel skille de fra de "brysomme" områdene med gjerder, slik Sør Afrikanerne gjør? Eller skal vi la dem være i fred i ødemarka i Russland, Canada og Alaska?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...