Jump to content

Den norske ulveløgnen


Erigon

Recommended Posts

Kanskje fordi ulven er en ny faktor i dette regnestykket.

 

Ulven fokuserer ikke i særlig grad på rettet avskyting, og den har en heller dårlig utnyttelse av elgen som ressurs siden den sjelden spiser mer enn halvparten av byttet.

At dette gavner åtseldyr og andre organismer som kan nyttiggjøre seg resten av kadaveret er til liten nytte i elgforvaltningen og vil heller ikke bidra til noen positiv økonomisk effekt.

At det tvert om har en negativ effekt på elgforvaltningen at ulven til stadighet river drektige elgkyr burde være rimelig innlysende.

 

Den umiddelbare effekten blir at det ikke blir like stort jaktbart overskudd å høste av, men på lengre sikt vil det også kunne medføre at kommuner som tidligere har hatt en relativt stabil inntekt fra jakt vil slite med å få sine budsjett til å gå opp.

Dette som da vil betinge økede overføringer fra staten, eller større grad av interkommunalt samarbeid, noe som erfaringsmessig medfører færre kommunale arbeidsplasser, utflytting og etterhvert kommunesammenslåinger, som igjen medfører færre kommunale arbeidsplasser, utflytting og spiralen dreier videre.

 

Vil det ha noen innvirkning på deg og din økonomi?

I første omgang bare om du jakter elg, det blir færre dyr å jakte på, prisene vil øke og du må belage deg på å reise lenger for å finne et terreng å jakte i.

På lengre sikt vil du som skytter antagelig oppleve at nedgang i antall jegere (det blir for dyrt) vil føre til at leverandører av våpen og utstyr må kaste inn håndkledet, og det vil etterhvert føre til dårligere tilgang og høyere priser på alt fra ammunisjon til våpen også for sportsskyttere.

 

Noe jeg egentlig burde ta med knusende ro siden jeg antagelig er forfremmet til saligheten innen den tid.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 409
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Flott, Stykkjunkeren. Om flere kunne klart å styre seg og i stedet være like saksorientert som deg, kunne ulvedebatten være verdt noe.

Og da ville det også kanskje være mulig å diskutere om norske elgjegere skal få anledning til å fortsette med tradisjonell løshundjakt, eller om det heller skal satses på en voksende ulvebestand til glede for dem som er interessert i det.

Link to comment
Share on other sites

Stykkjunkern skrev:

Kanskje fordi ulven er en ny faktor i dette regnestykket.

 

Jeg tror folk ute i distriktene skal bli flinkere til å finne inntekter, og slutte å snakke kostnader. De fleste som bor i utkanten fyller kjøleskapet på nåde fra finansministeren og den politiske vilje.

 

Ulv, sau, elg og bosettingsmønster er stort sett et spørsmål om noen trykk på kalkulatoren for De som styrer landet på velgernes nåde. Den dagen De "stridene parter" skjønner det blir det forhåpentligvis slutt på debattene som minner mest om oppfinnsomt føleri.

Link to comment
Share on other sites

@Sauerhansen:

 

Du sender ut en del karakteristikker her på forumet. Jeg synes alle her inne, inkludert de som evnt blir oppfattet som ektremister og verdensmestere, fortjener å vite hvem dette er. Og de det gjelder fortjener å vite begrunnelsen for hvorfor de blir stemplet. Bare på den måten kan innlegget ditt bli oppfattet som konstruktivt. Uten begrunnelse for ingen forandret seg.

 

Derfor er min klare oppfordring:

 

Fortell oss alle hvem er:

-Ekstremister

-verdensmestere

-Bessewissere

 

Og fortell oss hvorfor du mener at de er det. Dersom du ikke tar den utfordringen er min klare oppfatning at du besøker denne tråden bare for å dele ut karakteristikker og lage kvalme. Du bryr deg jo ikke om ulv som du sier, så hvorfor?

 

Min oppfatning er forresten at du er farlig nær en tråd-ødeleggende besserwisser selv, når du hever deg selv over alle andre debatanter og nærmest slår fast at det bare er tullinger i denne tråden før du kom med et innlegg. Jeg har ikke opplevd veldig mye av

uten fare for å bli hengt ut og bli beskyldt for det ene og det andre
før du
uten å komme med masse vissvass svada som mange gjør her og andre steder på nettet
og
jeg synes ekstremistene og verdensmesterene som kan alt om våre rovdyr er helt latterlig å høre på
og
det måtte vel blitt på et forum der "våre besserwissere" som HSE skrev om forleden ikke hadde hatt tilgang!

 

Hvem er egentlig besserwissern her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om ikke Kammeret burde skifte navn til KK. Nei, ikke "Kvinner og Klær" eller "Klassekampen", men "Krangle-Kammeret". Eller kanskje "Ventilen", for menn som trenger å slå andre i huet. Det er jo knapt mulig å diskutere noe som helst uten at folk flyr i trynet på hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Stykkjunkern skrev:
Kanskje fordi ulven er en ny faktor i dette regnestykket.

 

Jeg tror folk ute i distriktene skal bli flinkere til å finne inntekter, og slutte å snakke kostnader. De fleste som bor i utkanten fyller kjøleskapet på nåde fra finansministeren og den politiske vilje.

 

Ulv, sau, elg og bosettingsmønster er stort sett et spørsmål om noen trykk på kalkulatoren for De som styrer landet på velgernes nåde. Den dagen De "stridene parter" skjønner det blir det forhåpentligvis slutt på debattene som minner mest om oppfinnsomt føleri.

 

Oppfinnsomt føleri var kanskje ikke det beste uttrykket du kunne komme med etter ditt innlegg. :wink:

Men det kan jo hende at du lever i lykkelig uvitenhet om at verdiskapningen her i landet stort sett foregår i distriktene.

 

Hvor mange norske byer er selvforsynt med kraft? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange norske byer er selvforsynt med kraft? :roll:
Dette har vi diskutert tidligere med LL. Litt utenom temaet, men de fleste store kraftselskapene har hovedkontor/salgsavdelingen i Oslo og andre storbyer. Ergo- inntektene blir tilkjent storbyen- og mange tror derfor at verdiskapingen også er i byene :winke1:(På samme vis som det meste av annen industri og eksport i Norge)
Link to comment
Share on other sites

@Stykkjunkern

Jeg skal gjøre deg den tjenesten å ikke ta deg seriøst. Ulveforvaltningen blir neppe sett i lys av energipolitikken. :winke1:

 

Ellers har jeg hatt gleden av å levere ekspertise til distriktsnæringer som oppdrettsnæringen og kraftverk i store deler av mitt yrkesliv. Industrien i utkanten er helt avhengig av sentralisert ekspertkompetanse.

 

Utover det må det nevnes at bjørn, gaupe og ulv er observert fra mitt soveromsvindu. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tja, bor man lenge nok på det sentrale østlandet, så kan man komme i den villfarelsen at man ikke trenger utkantene og at de er rene utgiftsposter..

 

Jeg deltok også i de omtalte diskusjonene angående verdiskapning, og der ble vi visst aldri enige.

 

En ting er i alle fall hevet over tvil. Ressursene flyter fra bygda til byen, både varer og folk.

 

Jeg finner LL rimelig arrogant i sin holdning.. Veldig ovenfra og nedad.

(Jeg ville vært litt forsiktig med å flagge den holdnignen til de lokale når du er ute på dine ekspedisjoner. Særlig om det er Hedmarkschampagne i inne i bildet. Kan fort bli Hedmarscampari av den da.. :mrgreen: )

 

Men, siden utkanten er avhening av enkelte clustere av kompetanse i byer, så er faktisk byene avhengig av velskjøttede utkanter, slik at ressursene kan utnyttes, og verdiskapningen måles i byen der hovedkontoret ligger... Skulle likt å sett hvor lenge enkelte industri/kompetansebyer i Norge hadde overlevd om man bare hadde stengt strømmen av varer og folk ved bygrensa?

 

Nårt man nå en gang er i et skjebnefelleskap, så er det en smule irriterende å se at mange byfolk mener at dsiktriktene får sørge for "å skape noe", når de i samme åndedrag pålegger oss begrensninger vi aldri har bedt om, og i tillegg ikke kompenserer de økonomisk. Her er Ulven (rovdyr) det klassiske eksempelet.

 

De av dere som synes det er greit forfekter faktisk jungelens lov - den sterkes rett. Men den får vi ikke utøve, for ulvedrap osv er jo verre enn om noen skamslår en idiot i fylla..... Det siste ødlegger kanskje et menneske, det første er tross alt et dyr.

Årsaken til at man i riktig gamle tider hadde sameksistens med rovdyra var at man "tok igjen" - man skjøt altså de dyra som forsynte seg av buskapen. DET er det ikke adgang til i dag, selv utenfor ulvesonen/kjerneområder.. Dessuten har de fleste bønder fulgt med i tida, så de har større buskaper og større krav til effektivitet enn noen gang - ergo det har blitt litt vanskeligere å gjete enn den gangen man hadde naturalhushold med 5-6 sauer og ei ku..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er nok svært mange som lever i den villfarelsen og tror at melka kommer fra en kartong på super`n og Rema tusen produserer ditto lammesteiker til påske og kjører et tilbud på dette.

Kanskje noen skulle stikke fingeren i jorda og kjenne etter.

Uten distriktnorge og utkantene i dette landet vil ikke byene klare seg mere en 2 døgn max.

Ikke får dem strøm til PC`n ikke får dem mat, hvordan skal dette ende. vi i skogene og på landsbygda vi skal alltids greie oss. det blir verre med ulven.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber i landets største kjøttkonsern og anleggene utover landet er verdiskapende. Administrasjonen inne i Oslo opplever de fleste sv oss ansatte som ren utgift.... At all industri i utkantene er avhengig av sentralisert kompetanse er jeg temmelig uenig i og jeg synes du skal utdype det.

Forøvrig er det jo riktig at rovviltpolitikken er politisk styrt av folka med pengesekken. Hva vil ulvetilhengerne gjøre den dagen disse politikerne sier nok er nok og går inn for sterke reduksjoner av bestandene, slik det nå ønskes i Sverige? Skrike ut til det internasjonale samfunn om hvor forferdelig Norge oppfører seg? Lenke seg fast til nærmeste ulv? (kunne forøvrig vært interessant å se....) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gjennom alle tider har vi på bygda ordnet oss selv, ser ut til at vi må det i fortsettelsen også.

Våre politikere har jeg fullstendig mistet troen på enten de er røde, blå, grå, gul eller grønne, det er samme ulla alt sammen.

Bygdene og den spredte bosettingen har ikke klart seg selv siden tidlig på 50 tallet, det er barneskolepensum.

Link to comment
Share on other sites

@Stykkjunkern

Jeg skal gjøre deg den tjenesten å ikke ta deg seriøst. Ulveforvaltningen blir neppe sett i lys av energipolitikken. :winke1:

 

Ellers har jeg hatt gleden av å levere ekspertise til distriktsnæringer som oppdrettsnæringen og kraftverk i store deler av mitt yrkesliv. Industrien i utkanten er helt avhengig av sentralisert ekspertkompetanse.

 

Utover det må det nevnes at bjørn, gaupe og ulv er observert fra mitt soveromsvindu. 8)

 

Jeg burde vite bedre enn å drive aktiv foring i en sånn tråd, men siden innleget var rettet mot meg får jeg kanskje påpeke en logisk brist i det du skrev.

 

Hvordan hadde ditt yrkesliv fortont seg om det ikke hadde vært noen distriktsnæringer som oppdrettsnæring og kraftverk?

 

 

Interessant nok har vi nettopp bygget kraftverk her, ekspertkompetansen kunne vi sikkert hentet billigere fra utlandet, men vi valgte norsk kvalitet fra Inderøya i Nord-Trøndelag, Lier i Buskerud, Åsnes i Hedmark og Jæren i Rogaland, noe jeg faktisk vil kalle desentralisert ekspertkompetanse.

 

Ulv og bjørn er det lite av her, men jerv oppå heia og gaupa har fast trekkrute over tunet.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok svært mange som lever i den villfarelsen og tror at melka kommer fra en kartong på super`n og Rema tusen produserer ditto lammesteiker til påske og kjører et tilbud på dette.

Kanskje noen skulle stikke fingeren i jorda og kjenne etter.

Uten distriktnorge og utkantene i dette landet vil ikke byene klare seg mere en 2 døgn max.

Ikke får dem strøm til PC`n ikke får dem mat, hvordan skal dette ende. vi i skogene og på landsbygda vi skal alltids greie oss. det blir verre med ulven.

 

Syns du dette er relevant i denne tråden? Tror du vi er så "blåste" i hodet at vi tror det? Jegere i byene er nok de som har mest forståelse og sympati for de utfordringer bønder og andre i utkantstrøk står overfor. Samtidig blir det lite utkant uten verdiskapning i sentrale strøk. Alt henger sammen mener jeg, så synes vi kan være voksne å legge denne død i denne tråden i det minste.

Link to comment
Share on other sites

Utover det må det nevnes at bjørn, gaupe og ulv er observert fra mitt soveromsvindu. 8)
Missunte :wink:

Må få sitere en sambygding av meg som fikk jerv på reveåtet. Det hadde ikke gått upåaktet hen, så daværende fjelloppsyn spurte om å få fotografere jerven på åtet. Svaret var som følger: " De æ plass åt berre ei børse i gluggen min...." :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Støtter faktisk ordføreren i Trysil. En del av inntektsgrunnlaget skogeierne i kommunen blir ordrett "revet overende" pga. ulven. Så kommer noen sikkert og sier at ingen eier elgen. Nei, men jaktretten ligger der. Og er kvotene pr. 1000 dekar 1 dyr mot f.eks 2 før ulvens inntog, er potensielt tap-regnestykket enkelt for en som eier 20000 dekar utmark/skog.

Hadde ikke godtatt et slikt inntektstap andre yrkesgrupper heller.

Link to comment
Share on other sites

Der er mork inne på noe.

Det er en grense hvor mye man skal tåle fra rovdyr(ulven) som går ut over intektstap som gjør at man går med et minus i bøkene.

Det er ingen som heller tåler at innbruddstyver bryter seg inn i forretningen din og stjeler og ødelegger uten at noen gjør noe heller.

eneste forskjellen er butikken kan man forsikre, det kan man ikke med verdiene man har i utmarka si.

Link to comment
Share on other sites

Når man nå en gang er i et skjebnefelleskap, så er det en smule irriterende å se at mange byfolk mener at distriktene får sørge for "å skape noe", når de i samme åndedrag pålegger oss begrensninger vi aldri har bedt om, og i tillegg ikke kompenserer de økonomisk. Her er Ulven (rovdyr) det klassiske eksempelet

En liten repetisjon for deg LL, siden du tydeligvis ikke har fått det med deg...

 

Dette gjelder faktisk det meste vi kan sysle med, og får konsekvenser for "verdiskapningen" på bygda, motorisert ferdsel i utmark, absolutt vern av skog og fjell hindrer råstoffutnyttelse, og så har vi dette gråbeinet da, som effektivt hindrer beiteutnyttelse og sterkt reduserer viltbestadene som faktisk gir lokalsamfunnet god omsetning skapt på bygda(, og med pengene hentet tilbake fra byene)..

 

Da er det litt lettere å sitte på ræva i Oslo på et kontor og være lenger ut i næringskjeden, der man er litt opportunist på noe andre har skapt først... Fra det perspektivet er jo alt så innmari lett? :idea:

 

Du har egentlig litt tungt for det du,? :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det skjer stadig ting i Norge som gjør at noen blir skadelidende. Veier legges om, og butikkeiere mister næringsgrunnlaget f.eks uten at de kan kreve noen form for erstatning. At grunneiere har jaktrett på vilt må sees på som en gode, ikke som næringsgrunlaget på gården.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det Norges Bondelag og Norges Skogeierforbund sier da Kuli?

Jo at gardbrukeren må skaffe mere av intekten sin fra utmarka i form av jaktutleie og hytteutleie i tillegg til vanlig skogsdrift.

Dette kolliderer jo absolutt med det du hevder.

Hvis en grunneier får en vei over eiendommen sin får denne en erstatning, er det en butikk som legges ned pga kundesvikt etc, så får som regel denne butikkeieren tilbud om kompensasjon fra Kjeden denne jobber via...

Vil du kuli, og dere andre for den sakens skyld, betale for å jakte F.eks elg i ett område hvor ulven har utradert stammen, og opplevelsesverdien med jakta er null? Kan jeg alldri tenke meg at dere vil...

Da kan denne grunneieren også legge ned, får han noen kompensasjon for det? Nei det gjør han ikke.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg enig med vilreinjegeren. Hvis det faktisk kan påvises at feks elgstammen er radert ut av ulv, bør dette kompenseres. Det er en kostnad samfunnet bør ta, da det er samfunnet som har bestemt at vi skal ha ulv. Ikke den enkelte "uheldig" utvalgte grunneier.

Link to comment
Share on other sites

Støtter faktisk ordføreren i Trysil. .

 

Helt enig mork. Det er på tide å belyse at den enkelte grunneier taper store penger hvert år på grunn av at "noen" (den norske stat) har bestemt at ulven skal disponere elgen på dennes terreng som matfat.

Inntektene fra elgjakta er en ting, men grunneieren som er nevnt i repotasjen taper også penger fordi ingen leier småviltterreng der lenger.

 

Jeg kjenner vedkommede, og vet at det er brukt tid og penger for å forvalte frem en så sterk elgstamme som mulig på hans terreng såvell som resten av viltstellsområdet her. Han tjente mer på elgjakta, enn på tømmerutak i skogen sin.

 

Alikevell mener noen her at det dreier seg om "fjas" og grådighet når ordføreren ønsker å sette også dette på dagsorden.

 

Men pytt, fyren taper jo bare 300.000,- i jakt og utmarksinnteker i året, det må han tåle. :roll:

 

I tillegg har kjøttprisen steget fra 40 kr/kg til 140 kr pr/kg. i flere jaktlag her. Det er da snakk om prisen før kjøttet er skjært og foredlet. Prisen for foredlet kjøtt kan folk da regne ut selv.

Ringvirkingen av dette vil være at lokale jegere fra de belastede områdene søker andre områder og presser da følgelig prisene for de fastboene i disse jaktterrengene i været. Jeg er ganske sikker på at også dette vil være relativt upopulært hos de som får oppjusterte priser på egen jakt, selv om dette bare er et luksusproblem i forhold til de som er berørt direkte av ulveproblemet.

 

Ser noen nevner at det er overskyting av bestanden som mest sansynlig må være grunnen til nedgangen (kolapsen) i elgbestanden.

Det er sikkert det, etter mange tiår med aktiv forvaltning for å få en så stor og sterk elgstamme som skogen kan tåle. Da har vi sikkert mistet hodet helt og skutt stammen sønder og sammen ila et par år :roll: Og spessielt kalv må vi ha vært veeeldig ivrige på å knærte, da før jakta. Mulig det er en liten divergens mellom hva enkelte sitter på avstand og tror (fasiten for dem) og hva som er de faktiske realitene i nevnte område.

 

Som en liten digresjon vil jeg nevne valget om vi skulle ha vinter OL i Norge og Oslo i 2022. Dette fikk bare Osloborgerne lov til å stemme over, ettersom det i stor grad var dem som ville få belastningen med det dette ville medføre. Såkalt lokalt demokrati. Jeg er i utgangspunktet ikke uenig i tanken bak dette, selv om pengepungen det skal tas av er folket sin, og stedet som får en kraftig oppgradert idrettspark er tigerstaden

I ulvedebatten er det paradoksalt nok gjærne byfolk som sitter og har STERKE meninger om at vi skal ha ulv, koste hva det koste vil for de som rammes, uten å egentlig vite hva en ulv er eller hvilke ulemper den påfører de belastede områdene.

 

De få som våger seg frempå i media og forsøker å ytre hvordan ulv påvirker den enkelte som er berørt, blir dessverre av mange rovdyrvenner sett på som løgnere, tomsinger og heller evneveike personer som gjerne kan miste en unge eller to, fordi de ikke har klart å lære ungene hva de skal gjøre idet de blir omringet av en ulveflokk mens de gikk en liten tur med hunden sin i bånd.

(Ps: sier ikke at noen på dette forumet mener dette, men de mer ekstreme miljøene)

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi diskutert over 9 sider, og denne saken er diskutert i flere tråder før. Jeg lurer på om "motstandsfolket" kan se for seg en annen løsning enn utryddelse av ulv(det er det jeg får inntrykk av er eneste alternativ), og i så fall hva kunne denne løsningen vært?

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi diskutert over 9 sider, og denne saken er diskutert i flere tråder før. Jeg lurer på om "motstandsfolket" kan se for seg en annen løsning enn utryddelse av ulv(det er det jeg får inntrykk av er eneste alternativ), og i så fall hva kunne denne løsningen vært?
En av "løsningene" for beitenæringa er jo såkalte "rovdyrsikre gjerder". Disse skal de beiteberettigede få sette opp, alle steder de har beiterett (fri ferdsel i utmark, sa du?), for å holde rovdyra ute. I korridorene mellom alle disse gjerdene skal vi da ha "frittgående rovdyr".

 

Løsninga er egentlig veldig enkel - sett opp skikkelige, rovdyrsikre gjerder - og ha rovdyrene PÅ INNSIDA! Staten kjøpte nettopp flere tusen km2 av Borregaard-skogene - velegnet for en ulveflokk. Skulle det bli for lite elg til mat for rovdyra på vinteren, sørger NSB for at det blir plenty kadavre av elg og rein tilgjengelig som støttefor.

Link to comment
Share on other sites

Det stod ikke bare elginntekter. Men jakt- og utmarksinntekter stod det vel. Han hadde jo også mistet småviltjegere som ikke ville jakte der.

Man skal få lov til å mene hva man vil i ulvediskusjonen. Men en ting stusser jeg litt over. Vi er på et jaktforum, og jeg antar at de fleste debatantene er eller har vert jegere. Så hører vi virkelighetsbeskrivelsen fra de mest ulvebefengte områdene i Norge. I en bisetning hører man at elgstammen utradert, og ingen gidder å leie småviltjakt lenger. Jeg kan skjønne at naturvernere, naturfotografer og til en viss grad fuglejegere som jakter uten hund ikke synes dette er så nøye. Førstnevnte grupper er ofte jaktmotstandere og ser på opphør av jakt som en ren bonus. Men hva får norske JEGERE til å ønske seg slike forhold? Er man lei av jakt, eller tror man ikke på beskrivelsen fra ulveområdene?

Link to comment
Share on other sites

...Men hva får norske JEGERE til å ønske seg slike forhold? Er man lei av jakt, eller tror man ikke på beskrivelsen fra ulveområdene?

 

En skal ikke se bort fra at det er naturopplevelsen, like mye som selve jakta, som er poenget for en god del av den norske jegerstanden. I så fall kan det jo være at den totale naturopplevelsen, som noen kanskje synes blir rikere med de store rovdyra til stede, er mer betydningsfull enn jaktutbyttet i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Bjørn og jerv er flotte opplevelser. Prioritering er stikkordet. Ja takk, "alt" blir dessverre for romstort i dagens moderne Norge . Ulv er langt mer krevende enn bjørn og jerv. Det er det vel ingen tvil om nå.

 

Fjern ulvesonene og forvalte arten likt over hele landet. Vi har ikke noen internasjonale forpliktelser. Det er heller ikke nødvendig med nasjonalt ansvar for russisk ulv. Trykk på de riktige partier. Våre politikere bør få svenskene med på laget. Tilpass jakt i viltloven, ikke på linje med mink og mårhund, men for eksempel slik som rødrev(fredning i yngletiden).

«Ekte naturvandrer»

Link to comment
Share on other sites

...Fjern ulvesonene og forvalte arten likt over hele landet...

 

 

Mye enig det du skriver, men akkurat denne siste her er jeg tvilende til. Forutsatt at vi skal ha ulv, og det skal vi jo per i dag ha, så vil de som bor langs svenskegrensa få en uforholdsmessig stor del av belastningen i overskuelig framtid. Selv om det kan se ut som svenskene er i ferd med å gjøre en del endringer i sin forvaltning så vil det uansett være østfra ulven kommer og det betyr at, for å få den spredt over "hele landet", så er det disse områdene den må vandre fra, eller passere igjennom.

 

Hvis det skulle bli slik at vi en gang i fremtida bestemmer oss for at vi ikke skal ha ulv så er det en helt annen sak, men slik er det nå en gang ikke per i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jakt uten dyr i terrenget? Da legger jeg like gjerne igjen børsa hjemme, og går en helt vanlig tur. Eller selger børsa og avslutter jegerkarriæren for da er det ikke jakt lenger, men turgåing.

 

Under jakta er naturopplevelsen størst i form av å se vilt i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at det forandrer hele bildet. Men jeg kan heller ikke jakte noe særlig dyr med hell rett utenfor stuedøra. Det hender jeg må reise både 2,3 og 4 timer for å kunne jakte. Og det er faktisk fordi at samfunnet har bestemt at det skal bygges hus, jernbane og vei her.

 

Det er lov å oppsøke gode jaktmarker fordi om du ikke kan jakte i hagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...