Jump to content

Er vi klare til elgjakta?


johlov

Recommended Posts

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klar som et egg her og!

Kjøpt ny børse,Tikka T3 lite ss i .308,ny Jervenduk,Alfa Bever grip og ny jaktradio.

 

Liten oppdatering fra i fjor med lånt gammel Mauser,klær som trakk vann som en svamp og jaktoppdateringer pr sms... :?

 

Sett mye elg i terrenget,ikke digre,men det blir de sjelden her i området.

 

Fått tildelt 7 dyr i år,en opp fra ifjor,blir mye godt i frysen :D

Link to comment
Share on other sites

VELDI klar!! :D

 

Har fådd modifisert tyskmausern med lyddemper(VMAC3), nytt kikkertsikte(Conquest 3-9x40), Timney avtrekk m/skyvesikring, samt frest ut i patron-innføringa slik at den ikke stuker blyspissen ved ladegrep :)

 

Har fire dyr her heime, og når vi e ferdi skal eg ut på ei øy og hjelpe et anna jaktlag som har 11 dyr 8)

 

Men først to helge med rypejakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kunne vel bare pakket dratt nå ja
kjøpt meg nye jaktsko
Jeg syns også at eljakta er årets festligst begivenhet' date=' men sko?? Bruker snørestøvler selv, et lite råd, skal du gå endel, gå inn fottøyet før jaktstart, da er du klar.[/quote']

 

Jaktsko ja! Før jeg begynte med elgjakt jaktet jeg fugl, og brukte fjellsko eller Forsvarets marsjstøvler. Dette fungerer dårlig på elgjakt da terrenget vårt består av myr, pytter, skog og gjørmete traktorveier. Måtte derfor ha noe som var varmt, samtidig som det gikk langt oppetter leggen. Har prøvd med høye gummistøvler, men frøys noe vannvittig på føttene... Så i år skal ihvertfall ikke kalde føtter sette en stopper for min velferd! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Niks ikke i år, valgt bort for jakter på annet kløvvilt. Trives best i tettere bestander enn Enebakk huser om dagen...... :P

 

Litt OT, du jakter vel dovhjort i Danmark i steden du vel :D:D

Link to comment
Share on other sites

Kjempe klar! Har vært klar siden slutten av forrige sesong :mrgreen:

Meeen har et ganske stort problem i begynnelsen.... jeg har nettopp begynt å hoppe fallskjerm (anbefales :D ) og må få mest mulig hopp i løpet av høsten. Noen av hopphelgene er lagt midt i elgjakta, så jeg lurer veldig på hvordan jeg skal prioritere dette her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjempe klar! Har vært klar siden slutten av forrige sesong :mrgreen:

Meeen har et ganske stort problem i begynnelsen.... jeg har nettopp begynt å hoppe fallskjerm (anbefales :D ) og må få mest mulig hopp i løpet av høsten. Noen av hopphelgene er lagt midt i elgjakta, så jeg lurer veldig på hvordan jeg skal prioritere dette her :wink:

Hei, ta med jaktradion når du hopper, da kan du fortelle hvor elgen står :D:D

Link to comment
Share on other sites

Begynner å glede meg nå ja, selv om det kun blir 3 dager elgjakt på meg i år :( Jakta begynner 5. oktober, og den 8. skal jeg ut på sjøen igjen.

Gått opp fra 6 til 8 elger i år, men dessverre bare èn okse.

 

Nytt av året er våpen: Schultz & Larsen M97-DL med A-Tec TMM-5 på enden av løpet. Skjøt min første elg i fjor, men da med min fars Heym SR-20. Kanskje drømmeoksen skal få smake dansk rifle i år? Om ikke annet så er det hvertfall lov å drømme! Tipper det blir en ny håndkikkert før jakta også.

 

Klær fra Jahti Jakt og neoprenstøvler fra Muck Boot skal holde meg varm og tørr på post, i år som i fjor :)

 

JEG GLEDER MEG!

 

(Går forresten glipp av de to første ukene i skogsfugljakta og, for gjett hvem som drar på sjøen igjen akkurat 10. september? GRR :evil:)

Link to comment
Share on other sites

Gjett om jeg er klar :D:D

Fikk jaktradio'n i går, så nå er alt utstyret på plass. Skal bare ha ett par runder til på skytebanen, for å være HELT sikker på at alt er OK. :mrgreen:

Men ennå 18 dager til jakta starter :( Får trøste meg med at kvoten er økt med ett dyr i år. Så nå har vi okse, ku og 2 ungdyr/kalver. Pluss at det ser ut til å bli 2 uker ekstra jakt i Desember. :D Og de 12 første dagene av jakta har jeg fri, så konemor kommer knapt til å se snurten av meg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ligger litt på etterskudd.. patroner er ikke ladet, doctor sigth er ikke skutt inn, god ladningen til reserve børsa er ikke funnet, litt for lite trening på løpende elg i år og skulle hvert hjemme å trent hundene(fatter tar seg av det, men er alltid morsomst å gjøre det selv) :? men regner med å få fikset de tre første tingene i løpet av uken. så da blir det å sette seg på flyet den 24, test skyte etter flyturen, kaste alt inn i bilen og reise til gausdal.

eneste som virkelig irriterer meg er at det bare blir 10 dager med jakt i motsettning til i fjor når det nesten ble 2 måneder. :x

Link to comment
Share on other sites

klar som f.kvota er 18 dyr på laget våres i år.men regner med at det neste år blir mindre,når det er mye elg her på nes hedemark.har en først prøvd seg på elgjakt så er det nok noe som en må ha vært år.spenninga når en sitter på post og en høre at det er dyr på tur mot en,da stiger pulsen gitt.lykke til med jakta folkens :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt.

 

Gamle godbørsa i 308 er syk og er hos Rafdal. 338`n er fortsatt litt skummel rekylmessig og skulle dessuten hatt en bedre kikkert. Dermed ser det ut til at jeg må bruke 6,5 på elgen i år, noe som selvsagt er totalt uansvarlig.

 

Dessuten er jaktradioen helt død. Og jeg har til tross for intens masing fortsatt ikke klart i å få godkjent innkjøp av en hund nummer to. Dermed blir jeg uten gråhund i år også, og må friste en tilværelse som stubbesitter. Ikke bra...

 

U

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ikke helt.

 

Gamle godbørsa i 308 er syk og er hos Rafdal. 338`n er fortsatt litt skummel rekylmessig og skulle dessuten hatt en bedre kikkert. Dermed ser det ut til at jeg må bruke 6,5 på elgen i år, noe som selvsagt er totalt uansvarlig.

 

Dessuten er jaktradioen helt død. Og jeg har til tross for intens masing fortsatt ikke klart i å få godkjent innkjøp av en hund nummer to. Dermed blir jeg uten gråhund i år også, og må friste en tilværelse som stubbesitter. Ikke bra...

 

U

 

Så hvidt jeg vet jakter du sammen med meg og jeg har to gråhunder og kols, så muligheter for og gå med hund (grå) er apsolutt tilstede. Og reserve jaktradio har jeg og ! Noe mer du trenger :D:D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at jeg begynner å få dårlig tid....

 

Fikk skutt opp forrige uke, men har igjen å lade patronene. Samt å skyte inn med endelig ammunisjon. Teste denne med/uten lyddemper..... Skal også jakte rype 1 uke, og hver helg framover... Så ja, begynner å få dårlig tid nå!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

U

 

Så hvidt jeg vet jakter du sammen med meg og jeg har to gråhunder og kols, så muligheter for og gå med hund (grå) er apsolutt tilstede. Og reserve jaktradio har jeg og ! Noe mer du trenger :D:D

 

Ikke værst. Må si du tar oppgaven som jaktleder alvorlig

:)

 

Radio har jeg nettopp kjøpt sjøl. De var blitt veldig billige siden tidlig på nittitallet da jeg kjøpte den forrige. Av en eller annen grunn var de også blitt tyngre, men det får stå sin prøve. Kanskje jeg er blitt sterkere også?!

 

Også stiller du med utlånshund!!! Fantastisk!!! Jeg skjønner det ikke er noen vei utenom å finne veien til skytebanen og starte tilvenning med lett 338WM. Dette blir bra!

 

U

Link to comment
Share on other sites

Er klar som brura på bryllupsnatta om jeg bare kunne finne den h....flåkniven og tofoten til børsa....

Har en misstanke om at kjærringa har en finger med i spillet her.. :)

Var og kompleterte det siste i dag med nye ullsokker , hansker og caps.

Ammoen er laddet og testet, prøven skutt og sekken klar.

Sjefen fant det for godt å sende meg på ett to-dagers kurs rett før jakta, kommer hjem den 24 om kvelden med siste flyet og jakta starter den 25. Hvis Widerøe kanselerer den avgangen blir garantert sterke nyheter på kveldsnytt... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når man er ælj jeger så er man det hele året.....derfor går man og tenker på det hele året og er opptatt av det hele året..... :D

Jeg er har etter endel år på ælj jakt lært med til bruke pakke lister.....Når man ser på alt som blir med til 2 ukers jakt langs Randsfjorden etter æljen så kan det virke som man skal flytte....

 

Føler meg veeeeeeeeeeeldig klar for jakta nå.....og om 16 dager bærer det opp til jaktsætra.

 

Utstyret er testet og iorden....har ikke noe særlig nytt med iår :shock: .....

 

Kvota er 2 okser, ku og 2 kalver.....og det ser ok ut med dyr i området....det har dessuten tatt seg opp litt siste 2 årene etter laber start på 2000 årene...(man ble veldig bortskjemt fra de gylne 90 årene da det sprutet med ælj overalt!)

 

Det er så mange aspekter, gleder og andre momenter med denne ælj jakta at man kunne skrevet endel sider om det....

Link to comment
Share on other sites

Klar er vel egentlig bare en vag beskrivelse. Prøven ble skutt tidligere i sommer, kortene er stemplet å signert. Radioene har fått en funksjonstest, å sekken står klar i gangen. Bare å hive matpakken å termosen oppi. Fryseren er tømt å rengjort, klar til å fylles :D

Link to comment
Share on other sites

Sjefen fant det for godt å sende meg på ett to-dagers kurs rett før jakta, kommer hjem den 24 om kvelden med siste flyet og jakta starter den 25. Hvis Widerøe kanselerer den avgangen blir garantert sterke nyheter på kveldsnytt... :lol:

 

Vi har barnedåp 28. september... :evil: Gjett hvem som er veeeldig lite fornøyd med det? Dårlig gjort å ha gudstjeneste midt i førsteuka på elgjakta...

Link to comment
Share on other sites

JODA....klar for jakta kan jeg vel alltids påstå å være, men gjett hvem som ligger skinnflat rett ut i senga med hardcore influensa når hjortejakta starter imorgen???? :cry::cry::cry::evil:

 

Meeeeen, jeg trøster meg med at jeg har gjort min far til årets lykkeligste jeger allerede, da jeg skjenket han en ny Zeiss 2,5-10x50 igår. Han er iallfall frisk OG er dermed veeeeldig klar for årets jakt! :D8)

Link to comment
Share on other sites

Dere er noen heldiggriser som får jakta elg 8)

 

Og du din gærning som hopper i fallskjerm. Hadde ikke turt det om det sto om livet. Men det ser jo helt rått ut da :mrgreen:

 

Ønsker dere alle lykke til med jakta. Imorgen skal jeg gå litt etter fugl'n, og se om det blir noe action på det området.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...