Jump to content

Er vi klare til elgjakta?


johlov

Recommended Posts

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

klar ? vel det er å ta i ! kjøpt nytt løp til børsa og annen kikkert

klarte selvfølgelig å få tak i feil montasjer !!! må se å få fiksa dette i morgen :shock:

 

ellers så mangler det å skyte prøven med ny ervervingen der er siste mulighet i morgen.

reiser på hjortejakt på fredag så det er som vanlig i siste liten.

Link to comment
Share on other sites

Som et egg (nesten)!

 

Tikka'n er innskutt

Buksa er lappa

Sko'a står klar til å få seg en omagang med kremen

ny pakke med 308. Federal Vital Shock m/ Trophy Bonded Bear Claw kule er innkjøpt

Kikkerten står klar.

Termosen står i vann.

 

nå mangler bare bjønn-lisensen (hvor er det jeg henter ut den nå igjen?)

og å finne fram stridshanskene jeg stjal med meg fra HMK's Hær(tilfelle rottefelle, hvor får jeg kjøpt disse hvis jeg ikke skulle finne de?)

 

og i mellomtia slår vi ihjem tia med å se på Thomas Ekberg rase rundt i sverige med hørselvern(han sover med de på)

 

samt terpe forskjellen på kvige 2.5+ år ku... (tror ikke jeg kan skyte en ku på 215kg å kalle den kvige en gang til :) )

Link to comment
Share on other sites

klart og klar fru blom,vært ute og sett på poster i kveld,skulle vel vært ute for min en mnd siden og rydda litt tennong,men son er vel bygde jakta,kunne nok tenkt meg litt mer fjelljakt med engasjerte jegere.er ikke bare og møte på mårran den 5okt og lade børsa og bikke seg ut etter en veg :!: litt forarbeid i tide så kunne jakta kansje blitt enda bedre,bygge litt jakt tårn er vel heller ikke dumt,spesielt på hogstflater som det har vokst opp så en ikke har oversikt lenger.men børser og jeg er klar,da er det bare og få unna noe jobbing før jakta tar til.

Link to comment
Share on other sites

Når man ser på alt som blir med til 2 ukers jakt langs Randsfjorden etter æljen så kan det virke som man skal flytte....

 

Hvor skal du jakte hen? Østsida eller vestsida av fjorden?

 

Jeg skal jakte på vestsida.......er langs med fjorden til uka du også??

Link to comment
Share on other sites

Klar og klar fru blom :? . Ha nå blitt sjuk og har endel ting igjen før avreise onsdags morgen. stevne til lørdag og jobbing hele helga. Har ikke fått ladet skudd og ikke skutt inn 3006 løpet. så det begynner å bli litt dårlig tid. men skal bli klar. Bikkja er klar i hvertfall. Håper på fall for henen i år. Men det blir en lang tur for henen opp til steinkjer.

Link to comment
Share on other sites

Tittet ut vinduet på småbruket der jeg bor, og hva ser jeg:

 

joda, ei diger ku med en kalv går og beiter rolig på hogstflata nedenfor huset (nyhogsten min), dæven døtte litt lenger bak går`n far sjøl, en prektig okse avstanden er ca 250 meter så jeg får ikke tellet takker nøyaktig men det erv en stor fjølelg ett sted mellom 10 - 14 takker. det er enda 16 dager igjen til jakta starter. og vi har ikke lov til å skyte okser mellom 6 og 12 takker i Løten i år, desverre. Så da er vel denne fredet hvis han ikke er over 12 takker da.... :)

Link to comment
Share on other sites

Siste fininnskyting med ny rifle i 8x57 gjøres på papp idag før noen rekker å få opp elektronikken. Liker å se fysisk hvor det sitter. Sær med innskyting...

 

Må imidlertidig skyte opp med en rifle ekstra da den jeg har som reserverifle på storvilt brått ble lånt bort. Måtte forbarme meg over naboen hvis halvauto plutselig sto i sju stein og måtte sendes bort for rep. Dermed blir det banerifla i 6,5x55 som får bli reservevåpen i år. Har noe gammel hjemmeladd Mega liggende. 9,3x64'ien står for øyeblikket på "transfereliste" og det er dårlig med oppladet ammo i heimen til den...

 

Ellers:

Radio OK

Fottøy OK

Sekk OK

Bekledning OK

Stekepanne OK

 

Jepp, begynner å bli klar! 8)

Link to comment
Share on other sites

Huff, blir jo helt stressa av denne tråden som dukker opp øverst til venstre i margen hele tia... :wink:

Har en del hylser som skal fylles med kuler og krutt før jeg er færdi, men det er jo såååå kjedelig.

Blir jo nesten en masetråd dette, he he.

I kveld så SKAL jeg gå opp på våpenrommet, men da må dere love å ikke mase mer! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå er jeg klar som et egg til elgjakta. Har bare jakta hara og kvinnfolk før om åra, så det skal bli artig å være med på elgjakt med børse for første gang. Jakta elg siden jeg var 1 år gammal, så det er vel strengt tatt på tide å ta med seg børsa ut :D Jakt på vestsida av Randsfjorden med kvote på fire dyr, ett av hvert slag. Skitt jakt folkens!

Link to comment
Share on other sites

AHH om EI uke er første jaktdag over for min del! Kanskje har man skutt noe, kanskje sett noe, men ikke skutt, kanskje ikke sett noe! Gleder meg noe så voldsomt! Vi har 5 dyr i år. håper det blir noe bedre enn i fjor. Hadde 5 dyr da også, men fikk bare ett. En okse på 250 kg. Så håper virkelig det blir bedre i år

Link to comment
Share on other sites

Når man ser på alt som blir med til 2 ukers jakt langs Randsfjorden etter æljen så kan det virke som man skal flytte....

 

Hvor skal du jakte hen? Østsida eller vestsida av fjorden?

 

Jeg skal jakte på vestsida.......er langs med fjorden til uka du også??

 

Nei, i elgjakta skal jeg nordover, men jeg skal til de traktene seinere i høst. Er du sør eller nord for Bjoneroa, da?

Link to comment
Share on other sites

Sakoen min i 375 H&H Mag, skal være elgvelteren i høst, denne har jeg ladd opp med 300 grs Woodleigh SPRN, utgangshastigheten på denne 790m/sek, regner med at elgen ikke tåler denne. Denne går midt i både med kikkertsikte og åpnesikter.

Da skulle jeg være helgardert, og håpet er jo en elgokse med mere en 12 takker, det er ikke tillatt å skyte elgokser med 6- 12 takker.

 

Skulle det dukke opp en lisensbjørn. så er jo saken klar....

Link to comment
Share on other sites

Fire dyr - storokse, sykkelstyre og to kalver. Bikkja er nytrimma.

 

Lurer på om vi skal ta med et spann med fårikål til første kvelden, risikoen er jo at det kan bli litt høyt trykk når en skal ut og gå den første jaktdagen. Kanskje vi skal satse på noe med litt mindre kål. Forslag? Eneste betingelsen er at det skal passe godt til Gammel Opland og E.C.Dahls.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Service utført på Jernhesten, pakkelisten skrevet, hundene 3 NEG hadde semifinalelos i helgen som var, og viste seg fra sin beste side..... I morgen skytes 9,3`n inn med jaktammo. Da er vi klare for 1mnd jakt etter 30 elg og tolv hjort.

Skitt jakt til alle Kammerets jegere, måtte Diana stryke dere MED hårene....

Link to comment
Share on other sites

Fire dyr - storokse, sykkelstyre og to kalver. Bikkja er nytrimma.

 

Lurer på om vi skal ta med et spann med fårikål til første kvelden, risikoen er jo at det kan bli litt høyt trykk når en skal ut og gå den første jaktdagen. Kanskje vi skal satse på noe med litt mindre kål. Forslag? Eneste betingelsen er at det skal passe godt til Gammel Opland og E.C.Dahls.

 

Mye fin rakfisk og få kjøpt nå........det passer til kriteriene dine. MYE mindre kål og passer godt til Gml Opland og E.C.Dahl... :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg HELT klar! Nye elektroniske hørselvern av type Sordin Supreme Pro ble handlet inn idag, 40 stk Norma Oryx kal 308 win er ladet opp, 2 kofferter er ferdig pakket, batteri til "Sarv-bilen" min er ladet opp, rifla er innskutt, skoene mine er godt innsauset i impregnering, nå gjenstår det bare å komme seg gjennom morgendagens arbeidsdag, pakke i bilen, hente brodern på flyplassen i morgen og komme seg til helv... avgårde, hente en liten skvett med Eesox hos en hyggelig kar her inne og sette kursen "hjemover" til hjemplassen min :D GLEDER MEG NO SÅ DJÆVELSK!

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg HELT klar! Nye elektroniske hørselvern av type Sordin Supreme Pro

 

Gikk opp på rådyrposten jeg har laga til nå nettopp, med de nye Sordin klokkene... F... Holdt på å drite på meg da ungen til naboen fresa forbi på veien med en sånn trimma trialsykkel!!! Kanke sleppe en fjert en gang uten å rødme med de der på jo!!

Link to comment
Share on other sites

Klør etter å reise, kun halv dag på jobb i morgen. Er nesten som å vent på julepakkene for snart 50år siden. Vurdere fortsatt hvilke rifler som skal og hvilke som må bli hjemme. De som er inne føreløbig, rustfri 30-06 med stor kikkert(muligheter for kveldspost på hjort), 350RM'n hundefører børsa må jo bare være med, 405Win backup hundefører og 375HH elg post.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...