Jump to content

Er vi klare til elgjakta?


johlov

Recommended Posts

I år ble det pakking uten pakkeliste, er nesten sikker på at jeg har med to børser (inkl sluttstykke og ammo)sekken og skoa. Drar direkte fra jobb i morgen.

 

Gleder meg like mye til den 26 sesongen med børse som jeg gjorde til den 1, er kanskje litt mindre spent enn jeg var til den første..............

 

PS må huske å få med bikkja når jeg drar i morgen tidlig :wink:

 

PS II Etter størrelsen på baggen, sekken og veska for våpenteknisk/annet tilbehør har jeg antagelig med noe mere en nevnt ovenfor :shock::wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klar og klar fru Blom... :?

 

Gammelbikkja er klar, unghunden virker lovende, børsene er innskutt og prøven er avlagt, har 6 elg på kvoten i år og dyrene finnes, men...

Jaktlaget begynner å smuldre opp her. :shock:

 

En ligger med hjernehinnebetennelse, en fikk beskjed om at han hadde å innfinne seg i et 50 års lag midt i jakta så han får bare med seg en helg, ei går gravid, en har prestert å melde seg på et idrettsarrangement så det blir bare en helg på han også....pluss de gjøkene som har pådratt seg jaktfiendlige fruer og kun har vært helgejegere de siste årene... :roll:

 

Joda, det er et noe amputert lag som stiller her den 10. oktober kan man si.

Vurderer å kalle inn forsterkninger, men det er ikke sååå lett å finne på kort varsel.

 

Uansett er gammelbikkja og jeg å finne i skauen på morran den 25. september, vi må få ned noe av kvoten før "invalidene" dukker opp i andre perioden. :)

 

Er det noen ledige jegere som er sultne på elgjakt her forresten? :wink:

Link to comment
Share on other sites

24 timer igjen til jeg sitter på min 1. elgpost :D:D:D:D Og har 12 dager sammenhengende fri :mrgreen::mrgreen: 4 dyr på kvoten, okse ,ku og 2 ungdyr/kalver. De siste 3-4 sesongene har ikke laget klart å fylle kvoten på 3 dyr pga for få på post. Mener bestemt at oddsen er på min side (så sant elgen innfinner seg da :wink: )

Å ja. Og så har vi fri avskyting av hjort, og det er observert minst 2 kronhjorter i terrenget :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hei! Er det noen som kunne tenkt seg å hatt med en på elgjakta?

Bor i Trondheim, så noe innen 2-3 timers kjøring hadde passet ypperlig!

 

Har ikke vært på elgjakt siden jeg var liten (er nå 22)! Nå har interessen eksplodert igjen. Jegerprøve kurs i nov!

 

Send PM da vel!

Link to comment
Share on other sites

Nå er bilen pakket, står bare å trør å venter på at broren min skal kommer med flyet fra Tromsø rundt kl 20.. Vet jaggu ikke hvordan jeg skal få den siste timen til å gå. Tror jeg må dra en tur på jobb å vaske bilen min, selv om det regner små-jævler ute.. må ha noe å gjøre.! snuse litt å sånt også kanskje hehe.. RASTLØS!! En kompis av meg er snart fremme og han har kjørt fra trondheim, pappa og de fleste andre er på hytta å legger slagplan, mens jeg sitter her i Bodø med 3 timer kjøring foran meg.. :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor og jakter innerst på Fosen halvøya, i Nord-Trøndelag fylke, og "hansen deluxe" kan skrive under på at det er både langt og kronglete å komme seg hit, i hvertfall på snøføre med slitte helårsdekk... :lol:

 

Med nye sommerdekk faktisk. Men jeg kan skrive under på at det ble en laaaaang ferd oppover. Møtte snøværet rett nord for Elverum. Tar gjerne turen oppover igjen, hvis sjansen byr seg :D

Hvem bryr seg om en lang ferd når man møter en blid og hyggelig gjeng 8)

Link to comment
Share on other sites

To børser innskutt, jaktradioen ladet, gps´en med riktig kart. Nok av klær - gummistøvler og lærstøveler - og en avsindig lyst til å komme meg på elgjakt. Lei av å sikte på nøtteskriker og alt-som-kanskje-kunne-vært-no

 

 

11 elg i skogen - håper noen av dem møter opp til Avtalen i dypet av Finnskogen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor og jakter innerst på Fosen halvøya, i Nord-Trøndelag fylke, og "hansen deluxe" kan skrive under på at det er både langt og kronglete å komme seg hit, i hvertfall på snøføre med slitte helårsdekk... :lol:

 

Med nye sommerdekk faktisk. Men jeg kan skrive under på at det ble en laaaaang ferd oppover. Møtte snøværet rett nord for Elverum. Tar gjerne turen oppover igjen, hvis sjansen byr seg :D

Hvem bryr seg om en lang ferd når man møter en blid og hyggelig gjeng 8)

 

 

Sorry, hadde glemt hva slags dekk det var, men lite egnet var de i hvertfall! :D

 

Hadde en liten prat med Sako 30-06 om akkurat det og sjansen for at det blir gjentatt er stor. :)

Så lenge alle trives og ingen klager så ser jeg ingen grunn til å la være.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spm. her. Er elgjakta fra 25. sep og utover ?

 

Kan noen fortelle meg hvor lenge jeg har lov til å jakte rådyr og fugl utover her nå, før jeg mnå ta ei pause ?

 

Det aktuelle området er Nes i Akershus. Trenger svar fort, for jeg driver og forbereder meg til å jakte inatt.

 

Edit. jeg kommer uansett ikke til å være til ulempe eller sjenanse for elgjegera der jeg er. Posten min er 10-15 min. fra bilen, og jeg går i rett retning inn, og rett retning ut. Jeg støyer ikke heller. Gjør jeg noe galt da, om jeg jakter mens dem andre jakter elg ? Hva kan straffereaksjonen bli, hvis noen har lyst til å lage kvalm ?

Link to comment
Share on other sites

Et lite spm. her. Er elgjakta fra 25. sep og utover ?

 

Kan noen fortelle meg hvor lenge jeg har lov til å jakte rådyr og fugl utover her nå, før jeg mnå ta ei pause ?

 

Det aktuelle området er Nes i Akershus. Trenger svar fort, for jeg driver og forbereder meg til å jakte inatt.

 

Edit. jeg kommer uansett ikke til å være til ulempe eller sjenanse for elgjegera der jeg er. Posten min er 10-15 min. fra bilen, og jeg går i rett retning inn, og rett retning ut. Jeg støyer ikke heller. Gjør jeg noe galt da, om jeg jakter mens dem andre jakter elg ? Hva kan straffereaksjonen bli, hvis noen har lyst til å lage kvalm ?

 

Så lenge det ikke er no regler om at det kun er elgjakt som skal foregå i det aktuelle området under en viss periode så gjør du vel forsåvidt ikke noe galt...men er jo greit å være litt obs på hvor det jaktes hen da så det ikke skjer vådeskuddsulykker.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den er god. Jeg har 2 poster på hver sin side av området. Ca. like langt unna bilen til begge. Aldri sett elgjegere akkurat borti der, men skauen oppi der er heller ikke verdens største, så med los osv., så vil vi kanskje støte på hverandre.

 

Jeg har kamuklær, Jærven min er kamu, og jeg har nettopp fått kjøpt meg et etterlengta personlig kamunett. Så dem finner meg nok ikke, hvis jeg ikke vil, og da blir det jo ikke kjeft å få. Men så var det dette med å bli sett igjen da, for å unngå ulykker.

 

Vi får se. Jeg jakter hvis jeg føler det er safe, hvis ikke så drar jeg hjem. Er ikke verre enn det.

Link to comment
Share on other sites

Den er god. Jeg har 2 poster på hver sin side av området. Ca. like langt unna bilen til begge. Aldri sett elgjegere akkurat borti der, men skauen oppi der er heller ikke verdens største, så med los osv., så vil vi kanskje støte på hverandre.

 

Jeg har kamuklær, Jærven min er kamu, og jeg har nettopp fått kjøpt meg et etterlengta personlig kamunett. Så dem finner meg nok ikke, hvis jeg ikke vil, og da blir det jo ikke kjeft å få. Men så var det dette med å bli sett igjen da, for å unngå ulykker.

 

Vi får se. Jeg jakter hvis jeg føler det er safe, hvis ikke så drar jeg hjem. Er ikke verre enn det.

 

Nei er ikke værre enn det...enkelte blir kanskje litt irriterte ja men tviler på at de egentlig kan si noe på det..skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Stikkordet her burde være KOMMUNIKASJON mellom jegerne.

 

Jeg har ingen problemer med å ha småviltjegere som sitter på post eller krysser en del av terrenget når det jaktes her, så fremt de har spurt/sagt fra.

Nå er jeg dessuten bortskjemt med at de det gjelder gjerne sender en tekstmelding eller kaller opp på radio om de ser noen dyr eller noe annet de regner med at jeg gjerne ville høre om.

 

Dessuten kan jeg da legge opp eventuelle drev sånn at de utnytter det faktumet at en bukkejeger posterer i utkanten av terrenget, den blir rett og slett utnyttet som "blindpost" under drevet. :)

 

 

Jaktrapport:

 

Her skinner solen og alt er stille, selv ospeløvet henger slapt ned fra grenene.

Tilbragte morgentimene med å sitte i et av jakttårnene og speide med kikkert.

Så ku og kalv som beitet seg over det ene plantefeltet, samt baken på et rådyr.

På tur nedover for å spise frokost/lunch/formiddagskaffe så jeg enda en ku med kalv på den andre siden av elven.

 

Ellers er det ikke noe annet nytt enn at radioen skvattrer innimellom.

Tar med meg bikkjene og går en liten tur etterpå, kan jo være at jeg ser noe som er verdt å stille innpå.

Så får vi se da... :)

 

Skitt jakt til dere andre der ute!

Link to comment
Share on other sites

Stikkordet her burde være KOMMUNIKASJON mellom jegerne.

 

Jeg har ingen problemer med å ha småviltjegere som sitter på post eller krysser en del av terrenget når det jaktes her, så fremt de har spurt/sagt fra.

Nå er jeg dessuten bortskjemt med at de det gjelder gjerne sender en tekstmelding eller kaller opp på radio om de ser noen dyr eller noe annet de regner med at jeg gjerne ville høre om.

 

Dessuten kan jeg da legge opp eventuelle drev sånn at de utnytter det faktumet at en bukkejeger posterer i utkanten av terrenget, den blir rett og slett utnyttet som "blindpost" under drevet. :)

 

 

Jaktrapport:

 

Her skinner solen og alt er stille, selv ospeløvet henger slapt ned fra grenene.

Tilbragte morgentimene med å sitte i et av jakttårnene og speide med kikkert.

Så ku og kalv som beitet seg over det ene plantefeltet, samt baken på et rådyr.

På tur nedover for å spise frokost/lunch/formiddagskaffe så jeg enda en ku med kalv på den andre siden av elven.

 

Ellers er det ikke noe annet nytt enn at radioen skvattrer innimellom.

Tar med meg bikkjene og går en liten tur etterpå, kan jo være at jeg ser noe som er verdt å stille innpå.

Så får vi se da... :)

 

Skitt jakt til dere andre der ute!

 

Hm, åssen finner jeg ut hvilkene kanaler dem er på da ? Må jeg i værste fall kalle opp på alle 6 kanalene og se om jeg får noen respons, for å gjøre dem oppmerksomme på meg, og for å høre om jeg må reise hjemmat uten å få jakta ? Jeg kjenner absolutt ingen på dette laget som er der oppe, og jeg er der lenge før dem om morgenen. Jeg er der 20-30 min. før det lysner, og dem pleier å komme ei god stund etter at det har lysna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...