Jump to content

HJELP. Våpen fra dødsbo


Frepr

Recommended Posts

Heisann alle sammen.

 

Spørr på vegne av min mor og hennes søsken.

 

saken er den at jeg har tatt over huset etter bestemor og bestefar. Da vi var på loftet for å tømme dette så fant vi noe interessant på loftet.

Innerst på loftet lå to våpen. En Mauser som det ikke er så mye å rope hurra om. De som har sett bildene av den sier den ikke er så spesiell.

 

Men det andre våpenet er derimot litt mer interessant. Det er en mitralsjøse av merket MG-81. Jobber i forsvaret og ingen her kan si meg noe om dette våpenet, bortsett fra at det antakeligvis er skjeldent. Har også en som er autorisert våpensamler som er meget interessert i å kjøpe våpenet, så greit å finne en evt. verdi på dette.

 

Vet at bestefar var i Tysklandsbrigaden, så er nok ikke umulig han har plukket med seg dette mens han var på oppdrag med dem.

 

Håper på god hjelp=)

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av hvilken stand den er i tror jeg kanskje den kan være verdt endel

 

Eneste jeg har funnet av antydning til pris var fra 2007 og det var en MG81Z ... dvs en Zwilling (tvilling) med masse xtrautstyr og den gikk for 30.000 USD men ta det med en kjempeklype salt foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

Det første bør jo være å kontakte politiet...

 

Ja, og det ganske umiddelbart.

 

Om noen i husstanden er kvalifisert til å eie noe annet enn M98'en stillet jeg meg tvilende til, ei heller sier du lite om hvordan de oppbevares. Du må gjerne dytte de inn i våpenskapet, med problemet er fortsatt at du er i besittelse av 2 uregistrerte våpen, da hjelper korrekt lagring svært lite.

 

Forøvrig lukter dette provokasjon lang vei.

Link to comment
Share on other sites

Noe får meg til å tro at når man går ut på et åpent forum og spør om disse tingene, så er man innstilt på å avhende våpenet innenfor lovens rammer - enten til en godkjent samler som får ervervstillatelse på det (ja, det er mulig, den diskusjonen trenger vi ikke ta her) eller ved plombering. Jeg regner også med at politiet enten er kontaktet eller blir kontaktet rundt saken, har vanskelig for å tro at noen er dum nok til å gå ut på denne måten hvis de har planer om å drive ulovlig våpenhandel.

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av hvilken stand den er i tror jeg kanskje den kan være verdt endel

 

Eneste jeg har funnet av antydning til pris var fra 2007 og det var en MG81Z ... dvs en Zwilling (tvilling) med masse xtrautstyr og den gikk for 30.000 USD men ta det med en kjempeklype salt foreløpig.

 

Dette prisanslaget er skyhøyt i forhold til norsk nivå. Helauto i USA er selgers marked og slike våpen er ekstremt sjeldne her borte og ender oftest opp i et hvelv som et investeringsobjekt.

 

En eller annen norsk samler av tungt isenkram fra 2vk får nesten uttale seg om dette, men jeg ville tippe et sted mellom 15-30,000 NOK.

Link to comment
Share on other sites

Da er det kanskje fint om trådstarter avklarer hvordan denne har løst dette lille dilemaet med ordensmakten?

 

Eventuellt ved hvilket kammer arvegodset kan beskues? Er det en ting som er absolutt gjeldende når det kommer til våpen, så er det at du aldri tar noe for gitt, spesielt ikke rundt lovligheten av innehav.

Link to comment
Share on other sites

Neppe, denne ender nok i hendene på forsvarsmuseet.

Forhåpentligvis, håper bare vedkommende er oppegående nok til ikke å la seg overkjøre av Politiet med tanke på spiker (Les sjekker ut hvilke muligheter han har).

 

Det er ett problem med å ringe politiet, man er i besittelse av ett forbudt våpen. Vi vet jo at enkelte politimestre kjører knallhardt på linjen. "Takk for at du ringte og leverte inn våpenet, her er boten for å inneha ett ulovlig våpen".

 

Heldigvis bruker de å bruke hodet på slikt man finner etter dødsfall, men det er ikke garantert.

 

Uansett, ring politiet før du flytter våpenet. Det er de som bestemmer hva og hvordan du skal gjøre ting (De kommer nok med patruljebil og henter det). Ta bilder av det (Spesielt alle merker, tstand etc.) før det forsvinner ut døren med Politiet. Pakk den gjerne godt inn om du ønsker å forære det til forsvarsmuseet, eller å få det deaktivert.

 

Tviler sterkt på at han år lov til å selge ett ulovlig våpen til noen, men man kan jo håpe på en oppegående politimester (Våpenkontor).

 

Slikt burde inn i samlingen til noen med løyve på helauto våpen / Forsvarsmuseet.

Link to comment
Share on other sites

For de som måtte være interessert, fant jeg dette etter ett kjapt søk på google.

 

"Forvaltningsavdelingen ved Asker og Bærum politidistrikt har nå en gjennomgang av våpen som i dag er registrert på avdøde personer. Når den som eier skytevåpen dør, vil de som er ansvarlig for dødsboet være ansvarlig for at våpen blir registrert på ny eier, enten den nye eieren er i familie eller utenforstående. Dette er det mange som ikke er klar over."

 

"Hva kan man velge å gjøre?

 

Beholde våpenet: Da må det fylles ut søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler. Våpen som erverves ved arv i rett opp- eller nedgående linje, er for øvrig gebyrfritt.

 

Selge/gi bort våpenet: Man kan velge å selge eller gi bort våpen til kjøper som innehar gyldig ervervstillatelse eller selge det til godkjent våpenforhandler.

 

 

Destruere: Du kan også levere det inn til politiet for destruksjon. (Les om transport av våpen her.)

 

Plombere: Våpen som ønskes beholdt som minne eller lignende av personer som ikke har våpenkort, skal plomberes hos registrert våpenforhandler eller børsemaker som attesterer for utført arbeid.

 

Her gikk det litt fort ser jeg. Jeg er ikke sikker på om dette gjelder maskingevær fra 2vk :P

Link to comment
Share on other sites

Hva i all verden er det med folk som "angriper" trådstarter på denne måten? Han kaller tråden for "HJELP. Våpen fra dødsbo" Ingenting ved hans innlegg en gang antyder at han skal avhende dette ulovlig. Han sier han har vært i kontakt med en autorisert våpensamler som har interesse av å kjøpe det. Basert på dette så klarer altså enkelte å endre tråden til å omhandle lovligheten ved slike våpen! Han står selvfølgelig fritt til å plombere den om det ikke finnes kjøpere så lenge den er skarp. Om den havner på et museum, javel, kanskje, men de har da ingen myndighet til å ta den med makt! Trådstarter etterlyser hjelp til å finne riktig verdi, ikke veldig mange har hulpet han så langt. Personlig aner jeg ikke hvor mange potensielle kjøpere det finnes til slike så lenge de er skarpe, men det finnes helt sikkert noen. (Må muligns bygges om til halvauto). Uansett vil det være mulig å få god pris for slike ved å plombere den.

Link to comment
Share on other sites

Plomber den og heng den på veggen.

 

Den er nesten umulig å skyte med MG81 fordi den bruker "disintegrating links" i beltet som er forskjellige fra MG34/42/3. Beltelinkene fås også i høyre og venstreutgaver (avhengig av materetning) hvis jeg ikke tar og husker feil.

Link to comment
Share on other sites

A) Du plikter umiddelbart å kontakte politiet og uten opphold...

 

B) Hva som videre skjer er avhengig av flere vurderinger.

 

Våpenet som her omhandles er åpenbart ulovlig og har vært i ulovlig besittelse i lengre tid så det er ingen selvfølge at dette våpenet kan selges videre lovlig.

 

Ulovlig besittelse / salg av ett maskingevær medfører fort relativt lang ubetinget fengselsstraff, samt de øvrige konsekvenser dette har.

 

 

Men igjen det er politiet som skal kontaktes i slike saker og som videre kan svare på dine spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

I og med at våpenet er og har vert ulovlig å inneha, kan TS straffeforfølges for innehav om han ikke handler nokså kvikt.

I ett slikt tilfelle må man påregne at våpenet blir beslagelagt.

Som man skjønner er det ikke bare og bare dette her, blir i en litt annen liga enn ellers lovlige våpen.

 

Politiet bestemmer om han får avhende det til samler, og han får garantert ikke lov til å oppbevare våpenet inntil avgjørelsen faller.

Det kan være at han får lov til å plombere det, men igjen er utgangspunktet at våpenet er ulovlig å inneha. Så det er slettes ikke sikkert politiet er enig i at det er hans eiendel (Med mindre de skal strekke ham for retten).

 

Nå tror jeg dette ender godt grunnet at det er våpen funnet i dødsbo (= fornuftig behandling av de fleste våpenkontor), men at de skal gi TS eiendomsrett til ett totalforbudt våpen stiller jeg meg tvilende til. (Ref håndgranater o.l. som havner i lignende klasse hva angår privat eie).

 

Uansett er poenget å advare TS om at dette ikke på noen måte er det samme som funnet Mævser/Luger etter bestefar. Trå feil her og mye kjipt kan skje (Merk kan, som i tilfelle vente vel lenge med å ta kontakt med Politiet).

 

 

Edit: What Grevlingen said.

Link to comment
Share on other sites

A) Du plikter umiddelbart å kontakte politiet og uten opphold...

 

B) Hva som videre skjer er avhengig av flere vurderinger.

 

Våpenet som her omhandles er åpenbart ulovlig og har vært i ulovlig besittelse i lengre tid så det er ingen selvfølge at dette våpenet kan selges videre lovlig.

 

Ulovlig besittelse / salg av ett maskingevær medfører fort relativt lang ubetinget fengselsstraff, samt de øvrige konsekvenser dette har.

 

 

Men igjen det er politiet som skal kontaktes i slike saker og som videre kan svare på dine spørsmål.

Nå er det heldigvis slik at man ikke kan idømme ubetinget fengselsstraff til avdøde, som jo eide våpenet. Så lenge TS ikke har tatt med seg våpenet men latt det ligge i huset der det var, kan han vel heller ikke sies å ha hatt det i sin besittelse. Hva er boten for å unnlate å melde fra om funnet våpen, når man har latt det ligge?

Link to comment
Share on other sites

Leser man hva trådstarter selv skriver og slik trådstarter belyser saken er det åpenbart juridisk at trådstarter uten opphold plikter å melde sake for politiet.

 

Det at trådstarter forespeiler/ viser våpenet til samlere mv vil vurderes slik at han vil bli vurdert som å besitte ett åpenbart uregistrert og myndighetenes øyne ett svært farlig våpen....ett maskingevær. Noe som gir ubetinget fengselsstraff i normaltilfellene. Ett maskingevær vil ikke "bedre situasjonen".

 

 

Trådstarter har kun en ting å gjøre og det er å melde saken til politiet umiddelbart og uten opphold.

Link to comment
Share on other sites

I denne sammenhengen skal det være et våpen, ikke "ett". Grammatikk er viktig hvis man vil bli tatt seriøst.

 

Det må vel kunne forutsettes at trådstarter har fått med seg at funnet omgående må meldes til politiet, da forutsatt at det ikke allerede er gjort. Men slik tråden fremstår nå, med dårlig skjulte skremsler om fengsel fordi et våpen har blitt oppbevart ulovlig av noen andre og senere blir oppdaget av en som overtar et bo, kan den ha en noe uheldig signaleffekt med tanke på senere funn - "Best å holde kjeft og dumpe funnet i myren, ellers blir det fengsel".

 

Funn av uregistrerte våpen skal alltid meldes til politiet - først. Det er klart. Men dette kan informeres om på en skikkelig måte og med en skikkelig tone. Det er unødvendig å finne frem pekefingeren.

 

Jeg håper at museet på Herdla, eller Forsvarsmuseet, kan få kloen i dette våpenet og kan stille det ut.

Link to comment
Share on other sites

Det var forferdelig så folket hisset seg opp her.

Om trådstarter ønsker og beholde våpnet selv eller selge det så plomberer han det.

Vil han være så storsinnet at han vil donere det til et museum så gjør han det, da tar de seg av og få det plombert.

Jeg håper han donerer det slik at vi andre også for gleden av og se det.

Jeg personlig ville jeg donert det til et passende museum og ikke blandet inn onkel blå overhode.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg meget beroliget over at vi har så mange gamle bedrevitende tanter på Kammeret. Det ville vært forferdelig skummelt i samfunnet dersom vi ikke umiddelbart fikk kooreks og en hevet pekefinger i ansiktet med beskjed om at alverdens ulykker kan ramme oss dersom vi ikke straks gjør som tante sier.

Det er også klart at ingen andre enn tante kan dette, trådstarter må jo umiddelbart forstå at han skulle spurt tante om lov før han undersøkte loftet. Da hadde alt blitt så mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Leser man hva trådstarter selv skriver og slik trådstarter belyser saken er det åpenbart juridisk at trådstarter uten opphold plikter å melde sake for politiet.
Trådstarter har kun en ting å gjøre og det er å melde saken til politiet umiddelbart og uten opphold.
Disse to utsagnene er forsåvidt korrekt.

 

Det at trådstarter forespeiler/ viser våpenet til samlere mv vil vurderes slik at han vil bli vurdert som å besitte ett åpenbart uregistrert og myndighetenes øyne ett svært farlig våpen....ett maskingevær. Noe som gir ubetinget fengselsstraff i normaltilfellene. Ett maskingevær vil ikke "bedre situasjonen".
Men når ble Norge en nordkoreansk provins? Selvfølgelig bør man ikke kunne straffes for å bruke tid på å bringe på det rene hva dette er og hva man lovlig kan gjøre med dette. Du forutsetter jo her at TS eller hans mor er garva jegere eller skyttere...
Link to comment
Share on other sites

Kan noen henvise til hvor i lovverket hvor det står skrevet at TS har gjort noe ulovlig ved å ikke kontakte politiet?

Gjerne relevante forskrifter og rundskriv også. Finnes det noen som har blitt dømt i lignende saker? Kan jo hende andre havner i en lignende situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen henvise til hvor i lovverket hvor det står skrevet at TS har gjort noe ulovlig ved å ikke kontakte politiet?

Gjerne relevante forskrifter og rundskriv også. Finnes det noen som har blitt dømt i lignende saker? Kan jo hende andre havner i en lignende situasjon.

 

Bla:

 

Våpenloven § 33 ..., jf § 7 / § 8....Rikelig med rettspraksis og domfellelser

Link to comment
Share on other sites

Man må skjønne at alle vil TS vel, og gjør det vi kan for å formidle alvoret. Slik at TS ikke skal råke ille ut.

 

Forøvrig er det bobestyrer som besitter våpenet, så lenge det det er oppbevart under dennes åvervåkning (All oppbevaring som ikke går under normale utlånsregler skal avklares med politiet).

 

I tilfelle forbudte våpen, blir oppbevarer (som ikke er godkjent av politiet) medskyldig i innehav av forbudt våpen.

 

Som man skjønner er det med god grunn noen av oss bekymrer seg på trådstarters vegne.

Link to comment
Share on other sites

Også, midt i kammerets egene politiske debatt om hvilket parti som vil ivareta våpeneiere på best mulig måte, dukker det opp et nytt nick. Hvis nick er to bokstaver unna sosialistenes kallenavn på Frp'ere. Mistenklig? Nja....?

 

Som til alt overmål henvender seg til et fora bredfullt av våpeneiere, for å forespørre hvordan han kan profitere på to våpen som har kommet han i hende, uten å være kvalifisert til å eie disse. Og visst får han svar! Alle svar med utgangspunkt i at det han gjør er lovlig.

Vi kan gjerne tro at det eksisterer en gråsone her, eller ønske oss det, suprise suprise, det gjør det ikke.

 

Hvorfor henvender han seg ikke direkte til politiet? All den tid han er våken nok til å søke opp og registrere seg på et fora, har han åpenbart tråkket over.

 

Gjett om de sitter å ler på Auf sitt hovedkontor nå. Dere har lagd dynamitt, og den kommer til å brukes mot dere.

Link to comment
Share on other sites

Er det så rart at man spør om noe slikt på et våpenforum?

 

Siden han jobber i Forsvaret tar jeg det som en selvfølge at han kjenner til korrekt oppbevaring og prosedyrer for å melde slikt til politiet.

 

Dessuten hvis du fjerner noen bokstaver og legger til noen andre kan du få brukernavn som teddybjørn, harmløs og Hello Kitty

 

Utover det ser jeg ikke helt hvordan AUF skulle ha noe glede av dette!

Link to comment
Share on other sites

kontakt lokalt våpenkontor og forklar, ta med at du ønsker å selge våpnet til godkjent samler eller lignende og trenger råd om hvordan gjøre dette uten å kriminalisere deg.

får du ikke hjelp og god forståelse da så vil det overraske meg veldig, politiet er og skal være til hjelp for folket. lager de oppstyr kan du spørre de: "skulle jeg heller holdt kjeft og solgt det til høystbydende under bordet?" er lov å bruke huet spesielt når man jobber i politiet.

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd etterhvert dette; tenk igjennom 3-4 ganger hvordan et slikt våpen først havnet på et loft så går det opp for dere hvorfor TS aldri vil få beholde eller selge det...

Det eneste rette er å ringe 02800 og pent forklare ståa; da går dette greit og smertefritt og MG-en havner der den bør være; hos FMU.

Link to comment
Share on other sites

Det forekommer meg at det eneste fornuftige denne "arvingen-i-nød" kan gjøre, er å kontakte sitt lokale våpenkontor (politiet) og

fortelle akkurat hva som er saken. Det er ikke lovbrudd å finne helt uventet et våpen- ei heller dette- på et loft etter en avdød bestefar.

Det er nok mange avdøde bestefedre og fedre som har etterlatt seg div tyske og andre våpen fra krigen på loft og kjeller (Og vi har sikkert ikke sett den siste ennå på lang tid). Det vet politiet "alt" om vil jeg tro. Plakaten de delte ut til skytterlagene for noen år siden med bilde av en Stengun og advarte at selvom bestefar frigjorde Norge med den så er ulovlig besittelse i dag ensbetydende med at du (skytterne) må finne deg en ny hobby.

Maskingeværet er utvilsomt ulovlig å inneha, men (mer enn jeg vet) en samler kan kanskje få ervervstillatelse også på et slikt våpen . I så fall vil jeg tro at et fornuftig våpenkontor vil vurdere en slik smidig overgang.

Om de ikke har hjemmel for å være smidige for et tungt maskingevær er vel saken (og drømmen om en pen liten salgssum) klar. Enten plombering (og/eller museum) eller spiker.

Og så får livet gå videre i ro og fred. No harm done.

Men, jeg kan ikke se at "arvingen-i-nød" på noen lett måte vil kunne forsvare unødig lang (skjult) oppbevaring av dette maskingevær-klenodiet etter funnet - som, unektelig, er å anse som et rent (svært ildkraftig) militærvåpen ikke (normalt) tillatt i privat eie.

Har han ammo til det på loftet også, blir jo "case"en litt ekstra heit sett i slikt lys......

Hvis vår venn slutter å tenke penger - og kan leve godt med det - er vel ett av de egnede museene våpenets neste hjem - til glede og kunnskap for oss alle -også de som kommer etter oss (ikke minst !).

Så har vel arvingen nå fått alle de synsvinkler, tanker og forslag på tråden her som noen kunne ønske seg. Da burde veien videre være ganske så enkel, ikke sant....?

Link to comment
Share on other sites

Meget enkel: for alle som leser denne tråden, er det blendende åpenbart at nærmeste fjord er løsningen på alle slike problemer. Eventuelt en anonym pakke på trappa til museet om man føler seg snill. Og man må for all del holde kjeft om det. Til alle.

 

Alternativet er bøter, tap av eventuelle andre våpen, og all mulig annen fortapelse. For et hjelpsomt samfunn vi har fått.

Link to comment
Share on other sites

@Kammerherren. Litt mindre tran tror jeg gjør seg. Jeg kan ikke helt se at forumet skulle være tjent med vurdering av prissetting på åpenbart uregistrerte gjenstander.

 

Tran skal ikke undervurderes, men i denne sammenhengen er det nok lite relevant!

 

Om arvingene velger å gå til politiet med den i morgen eller leverer den til plombering i morgen bør ikke ha noe å si for øvrigheta. Om de velger sistnevnte står de i sin fulle rett til å selge den til høystbydene. Om det er en bedre eller dårligere løsning enn å levere den til et museum er ikke opp til oss å avgjøre. Et museum vil etter all sannsynlighet plombere det før det stilles ut de også. Å true med fut å lensmann som enkelte gjør her inne uten at trådstarter en gang har antydet noe annet enn at et eventuelt salg vil gå etter boka bli for dumt.

Link to comment
Share on other sites

Også, midt i kammerets egene politiske debatt om hvilket parti som vil ivareta våpeneiere på best mulig måte, dukker det opp et nytt nick. Hvis nick er to bokstaver unna sosialistenes kallenavn på Frp'ere. Mistenklig? Nja....?

 

Gjett om de sitter å ler på Auf sitt hovedkontor nå. Dere har lagd dynamitt, og den kommer til å brukes mot dere.

 

tin-foil-hat.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe sølvfolie hatt faktisk :lol:

 

De som har fulgt med på politiets rolle i samfundet

I de senere år, har vel fått med seg at de beveger seg mer og

Mer bort fra og være "til hjelp for folket" som tom løkås skriver,

Til og bli en pengeinnkrever for staten, mtp bøter.

 

Det er nok enklere og skrive ut en bot enn og bruke hodet,

Et evt funn på min bestefars loft hade blitt liggende på loftet.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...