Jump to content

Kort avstand på pistolbanen.


Bamsegutt

Recommended Posts

du trenger å utvide horisontene dine litt, det finnes andre skyteformer en 25m baneskyting her i verden.

at man ikke skyter med stiftepistol på 25 meter betyr ikke at man ikke kan skyte, men det virker som mange baneskyttere tror nettop det.

sorry at jeg blir såpass krass, men jeg er litt lei av at folk med lite breddeerfaring innen skyting uttaler seg negativt om ting de ikke kan noe om.

 

nøkkel ord her: NSFs klasser i spesialfelt, og NFPS sine sivilpistolklasser.

 

tro meg, det finnes prestasjoner på kort hold også- som mange 25meters ISSF/UIT banskyttere ikke er i nærheten av å klare.

Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke konkurranseskyttere men politi som hadde vanskelig med overgangen fra revolver til pistol.

Dette var nok ikke etter ellewr annet skytteprogram, snarere dårlige skyttere.

 

Men som du sier unskyld at jeg uttaler meg. O store allviter vet jo best.

 

Eller har du ikke fått røyka nok i dag, eller mangler du en dram så du får roa deg ned. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Statistisk sett så skjer de fleste skyteepisoder med pistol på 7 meter mener jeg å ha hørt, dette er en vanlig avstand å trene på for amerikanere som skal lære seg å skyte i selvforsvarsøyemed f.eks.

Jeg kan tenke meg politiet trener på mange forskjellige avstander, men 25 meter med håndvåpen er nok ikke det mest realistiske.

Link to comment
Share on other sites

I følge han jeg snakket med var det ikke noe poeng hvordan de traff, bare de lærte å håndtere våpenet riktig.

 

Det som mange i pistolklubben ikke liker er enten de eller heimevernet skyter istykker venderanlegget vårt mesten hvert år.

Det kan virke som om de er en gjeng med amatører som ikke treffer i det hele tatt.

Skal treffe riktig gærent for å skyte i stykker venderanlegget.

Link to comment
Share on other sites

Pistolskyting er ikke det som blir prioritert høyest av vanlige politifolk hverken i Norge eller andre steder.

Jeg synes at det er fint at disse gutta brukte tid på å lære seg våpendrillen med et nytt håndvåpen.

 

Trekke, hylstre, tømme, lade osv., under stress, er litt mer komplisert enn å lade og skyte en pistol fra benk a'la Norges Turistforenings finpistolprogrammer. At man er så vant med våpenet at det kan behandles med marginal mulighet for ND er i mine øyne mye viktigere enn at man holder 10eren på 25 meter i denne sammenheng.

 

At man lærer seg siktepunktet/peketeknikker på en realistisk avstand er heller ikke dumt, man legger seg ikke omstendelig på klokken seks mot en halvfigur 5 meter fra skytteren. <- Her stopper jeg.

 

Edit: æøå

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I følge han jeg snakket med var det ikke noe poeng hvordan de traff, bare de lærte å håndtere våpenet riktig.

 

Det som mange i pistolklubben ikke liker er enten de eller heimevernet skyter istykker venderanlegget vårt mesten hvert år.

Det kan virke som om de er en gjeng med amatører som ikke treffer i det hele tatt.

Skal treffe riktig gærent for å skyte i stykker venderanlegget.

 

 

Gjør ikke noe det da vel, det er jo bare materielle ting som kan erstattes, eller hva????

Høres jo ut som en bane som driftes i regi av forsvaret mtp brukerene du nevner...

Link to comment
Share on other sites

Men som du sier unskyld at jeg uttaler meg. O store allviter vet jo best.

Eller har du ikke fått røyka nok i dag, eller mangler du en dram så du får roa deg ned. :evil:

 

Det var da måte på kjefting! :roll:

Utifra ditt første innlegg ville jeg svart omtrent det samme som evert,

og antatt at du bare hadde sett noe du ikke forsto.

For jeg skyter da ukentlig på hold ifra 1m og opp mot 20-25m. I bevegelse!

Gjør det meg til en amatør? :x

Neida, det gjør meg, ettehvert, til en dyktig NFPS-skytter! :lol:

 

Synes du godt kan legge om stilen på innlegga dine, og mistenker nesten at du har hatt

både en dram og noe røyke-greier for mye selv ikveld før du satte seg til tastaturet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var på banen gikk det meste for seg mellom 10 og 15 meter fra skivene for å skyte inn/trene for et spesialfeltstevne.

Det gikk igrunnen riktig bra på stevnet, så jeg tror ikke den korte avstanden var til skade.

 

Det at f.eks. personell fra politiet, eller hvem som helst andre som føler seg litt usikre for den saks skyld, velger å skyte på kort avstand synes jeg er helt greit.

Det handler om å kjenne sin begrensing og akseptere at man må lære seg å krype før man kan gå.

Jeg har mye mer respekt for sånne enn for verdensmesterne som skyter istykker tak og lysarmatur fordi de er for gode til å øve seg litt først.

Dessuten fins det massevis av andre "unnskyldninger" for å skyte på kort avstand.

Av og til er det gøy, av og til er det direkte nødvendig...

Link to comment
Share on other sites

Ikke rart du får svar som dette Bamsegutt, ditt første innlegg mangler jo det meste av relevant informasjon du har om saken.

At du da ikke liker å få "onkel forklarer" til deg blir litt malplassert, siden du jo nettopp ikke har gitt nok relevante oppysninger til at en kunne trekke stort andre konklusjoner enn det som ble gjort.

Tenkte ærligtalt at her er enda en super fersk uten erfaring fra forcen eller annen ballast her i livet ut ifra din første post.

Men scenarioet var intresangt nok det, var kun vinklingen jeg syntes var en smule under pari.

Angående ødeleggelser på banen, så må der sørge for at det står i kontrakten at reperasjonskostnadene skal belastets politiet. Dette er ikke ublu, da taktisk skyting innendørs på finpistol anlegg bare må bety hull der en ikke vill ha hull. :wink:

 

Ellers så er det kjekt å vite at der faktisk finnes politi som prøver å få seg litt trening. :D

Link to comment
Share on other sites

Bamsegutt, nå ruller du in puppa. Jeg kjenner jeg blir flau. :oops::oops::oops::oops::oops:

Siden de er politi er det vel sannsynlig å si at de vet hva de driver med.

Som flere har presisert er ikke en skudd situasjon på 5-10 meter uvanlig for millitær og politi, i motsetning er det vel heller litt uvanlig avstand for en som skyter med mygg.Som slemmo skrev, er skudd situasjoner med pistol i gjennomsnitt på 7 meter. Vis du har hørt om CQB så er vel det det mest realistiske scenarioet for norske politistysker. Der foregår det meste innenfor 7 meter. Noe annet norsk skudd scenario reserverer vi for Hollywood.

 

Train as you fight, lærte vi i millitzen det betyr at man trener for det strids-bilde man kommer til å bli utsatt for. Trener du til storvilt prøva, skyter du ikke stående på 300 meter?

 

Jeg skal prøve å ikke dømme deg men det er litt vanskelig. Utifra dine innlegg antar jeg at du driver aktiv pistol skyting, jeg antar også at du er ganske fersk i gamet. Jeg prøve å ikke dømme deg fordi jeg ikke driver med pistol skyting men jeg synes at siden du driver med pistol skyting skal du prøve å tilegne deg informasjon å lære så mye du kan innen den sporten du driver med.

 

Håper du skjønner at du ikke representerer skytesporten, hvor våre uskrevene grunn verdier er å ta imot nye skyttere, hjelpe dem som best vi kan å dele den kunnskapen vi sitter inne med. Viss en som ikke skyter hadde sett dit innlegg ville vel den personen vært lite ivrig på å være nybegynner.

 

Jeg vet at du har skrevet at du ikke skal poste her mer, å det er jo vel og bra, men jeg synes du skal være bamsemann nok til å ta den støyten som kommer når du har skrevet noe du trodde vi kammerater skulle være med deg å baksnakke noen som gjør ting anderledes en deg om.

(Vi har et ord for det i norge, fremmend-frykt). :(

Selv om du ikke poster her vet jeg at du fortsatt leser her.

La denne tråden vere til skrekk og advarsel, og et eksempel på hvordan en skytter ikke formulerer seg.

 

 

brunodeterdettesomskillerbamsegutterfrabamsemennengerdal

Link to comment
Share on other sites

Veldig OT dette her, men:

 

Tror faktisk det er 7 fot og ikke syv meter som er vanligste avstand ved skyteepisoder med politi i USA...

Husker jeg leste om Lee Harvey Oswald, han drepte en politimann etter at han hadde skutt JFK. Det var da han mot en politimann på hver sin side av panseret på en bil. De tømte våpnene sine mot hverandre på noen få sekunder. Politimannen bommet på samtlige skudd men ble selv truffet to ganger i brystet.

 

Så et par meters hold er ikke en uvanlig avstand.

 

Bamsegutt, du var ganske ufin her. Du får tåle at noen sier deg imot. De fleste tåler det uten å slå tilbake som du gjør. Syntes du at du tilførte forumet noe av verdi?

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke kjefte på noen, men kan muligens forklare hvorfor politiet blant annet trener på svært korte hold med pistol.

 

Det har seg nemlig slik at vi nettopp har skiftet fra S&W revolver til H&K pistol, og disse pistolene har et HELT annet avtrekk enn den gamle revolveren. Man må lære seg avtrekksteknikk helt på nytt, fra grunnen av. Gjør man litt feil med avtrekket, som er meget fjernt fra de lette og krypfrie avtrekkene mange "stiftepistol"-skyttere er vant til, så havner man lett utenfor skiva på 25 meter. Så lenge man treffer utenfor skiva vet man ikke hvilken vei man bommer, derfor trekker man nærmere. Når skuddene så sitter i skiva kan man se hvilken vei man sprer, og har da mulighet for å resonnere seg fram til hva det er man gjør feil i avtrekksfasen. I tillegg kan man på korte hold se treffene med en gang, og kan dermed lettere lære hva man gjør feil ved å observere treffpunkt for hvert skudd.

 

Dessuten går det raskere å avvikle mange serier når man ikke trenger å gå så langt for å klistre :wink:

 

Når man så har fått luket vekk de verste feilene kan man øke avstanden og presisjonskravene. Dette er så vidt jeg vet en anerkjent og mye brukt treningsmetode for pistol; man begynner ikke i skiflygningsbakken heller, men trener opp grunnteknikken og V-stilen i små bakker.

 

For åvrig har vi også- blant annet- trent stående enhånds skyting med svakeste hånd på 60-70 meter.

Link to comment
Share on other sites

For åvrig har vi også- blant annet- trent stående enhånds skyting med svakeste hånd på 60-70 meter.

 

Tørr dere virkelig det, det er jo ihvertfall alt for farlig for oss sivile pistolskyttere.... :mrgreen:

 

(ok, så kan jeg trekke på meg uniformen engang i blant og ha det litt moro med dårligste hånd, jeg også...)

 

Forøvrig tror jeg at Bamsegutt har fattet tegningen og med oppsummeringen til Vargen, kan vi kanskje drifte over til noe mer positivt... :D

Link to comment
Share on other sites

Veldig OT dette her, men:

 

Tror faktisk det er 7 fot og ikke syv meter som er vanligste avstand ved skyteepisoder med politi i USA...

 

7 yards, ikke fot ;) om jeg husker statistikkene riktig er jeg ikke sikker på, men 7 yards er iallefall en vanlig avstand å trene på der borte.

Link to comment
Share on other sites

Korte hold er ikke så dumt det, eller kanskje om du ser litt på min erfaring.

 

I et av de første feltstevnene jeg var på kom jeg til et hold som var godt under 10 meter. Jeg ble helt satt ut, og bommet på flere skudd. Blinkene var ikke små men, når jeg kunne se det første innslaget i kanten på den ene skive begynte jeg å surre med siktepunkt, pumpa gikk, og resten bel stort sett bom. Jeg hadde aldri før sett innslaget. Det gjorde at jeg begynnte å korrigere og stresset unødvendig. Hvorfor? MANGEL PÅ TRENING! Jeg hadde aldrig skutt på korte hold i trening og konkurranse.

 

Fikk 6 treff på halvfigur på 50meter på samme stevne. Det hadde jeg trent på.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke kjefte på noen, men kan muligens forklare hvorfor politiet blant annet trener på svært korte hold med pistol.

 

Det har seg nemlig slik at vi nettopp har skiftet fra S&W revolver til H&K pistol, og disse pistolene har et HELT annet avtrekk enn den gamle revolveren.

 

Hvordan er pistolene, da? :)

Så at det er H&K P30(00) som politiet går over til.

Link to comment
Share on other sites

Korte avstander og stor blink, vil vise hvor stor spredning den enkelte har.

En levende motstander på tre meters hold står ikke stille, da vil blinken bli på størrelse med en middels tallerken.

 

Kanskje politiet burde bruke langkøller med elektrisk sjokkvåpen i enden, dette hadde hatt en effektiv rekkevidde på et par meter, samt en avskrekkende effekt på rusede personer.

 

Det er vel også slik at en bevæpnet politimann MÅ skyte en person som kommer nærmere enn tre meter uten å stoppe og legge seg ned, nærmere licence to kill kommer man vel neppe i et fredelig samfunn 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mye i dybden man bør gå, men noe av det jeg har lært er at ...

 

- 7 meter/yards er mye brukt for trening i bruk av pistol i selvforsvar. En av grunnene til dette er at det er omtalt som en nedre grense for hvor nær en person med stikkvåpen eller slagvåpen bør komme før man risikerer at kun et rent hjerte-/nervesystemtreff stopper målet før man er innen rekkevidde. Man kan sikkert krangle på dette, for min egen del virker det som om 7 yards er satt som et slags worst case.

 

- Supernære mål (halvmeter-meter halvannen, 2-5 ft) er mye trent sammen med andre teknikker, type dytt i ansiktet/spark i magen, skyt i brystet osv. Greit nok at det er en statistisk vanlig avstand, men nedimot meteren riskikerer man bl.a. at målet kan blande seg inn i presentasjonen av våpenet.

 

Jeg håper ikke at jeg tråkket på noen ømme tær ved å presemtere Informasjon jeg har plukket opp under diverse kurs, da jeg mener å huske noen veldig bestyrtede kommentarer på sluttstykket vedrørende dette temaet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan er pistolene, da? :)

Så at det er H&K P30(00) som politiet går over til.

 

Helt greie, utrolig driftssikre og plenty presise når skytteren gjør alt riktig. Avtrekket krever mye tilvenning, men det går nå greit. Dette er ikke konkurransevåpen, men den mekaniske presisjonen er helt på topp.

 

Etter et par hundre skudd som får fjærer og slikt til å gå seg til, så mater den tomhylser opp fra magasinet inn i kammeret uten å kile seg. Nyttig for å avsløre avtrekksfeil (få noen andre til å lade et magasin med et par klikk sneket inn blant de skarpe), og det tyder på at våpenet er svært pålitelig. I prinsippet ville den ha matet wadcuttere feilfritt, for dem som måtte være interresert i slikt.

Link to comment
Share on other sites

Og for at kurselevene skal avsløre seg skikkelig (m.h.t. feilretting) - lader de opp magasinene med tomme hylser og "fullstendige" patroner.

 

Og bytter magasin :wink: med hverandre.

 

P 30 L - svelger tomme hylser som om det skulle vært "fullstendig ammo" :)

 

Det var litt om pistolen!

 

Litt om brukerene:

 

Selvsagt vil endel (som mange konkurranseskyttere også gjør :wink: ) nappe av avtrekket - "så det holder".

 

Iløpet av årene som bivåner/instruktør i politiet - er jeg helt uenig med de som til stadighet "syter" over politipersonellets dårlige kunnskaper.

 

I en "sivil" klubb - vil man starte med .22 - og kanskje lære seg avtrekk.

Og for å unngå å bli skuddredd.

Det som imponerer meg med politipersonell - er at mange av disse har INGEN interesse for våpen/skyting - og derfor aldri skutt før.

Politipersonell har gått "rett på" .38/9 mm.

 

Kanskje er det at de ikke vet noe om rekyl - som gjør at mange skyter godt :?:

 

Noen av de som har vært med på mine pistolkurs iløpet av våren - har virkelig potensiale til å bli gode skyttere - men de har dessverre ingen interesse av å bruke sin fritid på skyting.

De har skutt samlinger - som mange mer bedrevne skyttere ikke har gjort på feltstevner med Pardini, STI osv.- etter MANGE treningsskudd.

 

Selvsagt vil ikke alle være like gode - men det er vel ganske likt i det "sivile" også?

 

Jeg har forsøkt å "fintet" de som åpenbart har talent - til å delta sivilt - men "njet".

De har andre fritidsinteresser :(

 

Idag - hadde vi avslutning på denne ukes pistolkurs - og satte opp 6 stålmål som var på størrelse med de på NM i Mysen - og samme avstand.

Èn av de som ikke har noen interesse av å skyte "sivilt" - skjøt disse ned på 5 sek.

 

Og det - UTEN trening :shock: - med et "utunet" våpen :wink:

 

Hvis "Vingemutteren" klarer dette - med så lite trening som denne unge tjenestemannen har - kan jeg godta hans kommentar vedr. "at det er kjekt å se at noe poltitipersonell trener".

Vingemutteren er sikkert meget god til å skyte - men han/hun har sikkert startet på bunnen av skalaen engang han/hun også :wink:

 

Forøvrig Vingemutteren: Send meg en PM med ditt navn - så jeg kan finne deg igjen på NM-listene - bare for å se "hvor du er hen" :D

Link to comment
Share on other sites

Idag - hadde vi avslutning på denne ukes pistolkurs - og satte opp 6 stålmål som var på størrelse med de på NM i Mysen - og samme avstand.

Èn av de som ikke har noen interesse av å skyte "sivilt" - skjøt disse ned på 5 sek.

 

Og det - UTEN trening :shock: - med et "utunet" våpen :wink:

 

Det er meget bra og greie dette for en nybegynner, hadde i dag 13 småtasser i alder 14-16 år og de greide det samme med 22kal uten å skutt noen som helst før i kveld. Har også hatt en gjeng med damer fra en blomsterbutikk som også traff mye av det de siktet på, men jeg lar meg tro at ingen av de har tenkt å bli politi av den grunn.

 

Det som kunne vært gøy, er å sett hvor mange ganger denne skytteren din hadde gjort dette på rappen. Det er nemlig først når man kan gjenta det gang på gang man kan kalle det for en ferdighet og ikke flaks.

 

For til og med en blind mann finner nøkkelhullet til slutt.... ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

"Det som kunne vært gøy, er å sett hvor mange ganger denne skytteren din hadde gjort dette på rappen. Det er nemlig først når man kan gjenta det gang på gang man kan kalle det for en ferdighet og ikke flaks.

 

For til og med en blind mann finner nøkkelhullet til slutt.... "

 

Er negative bølger din profesjon?

 

Vel :D - mine gode Bromark :) - da kan jeg fortelle deg at:

 

Gjennom hele uken - med forskjellige målgrupper og tider (stort sett 3 sek. fra 5 - 25 m - som ikke er til noen forkleinelse i henhold til hva du og jeg skyter under feltkonkurranser) - synes jeg at det var bra.

 

Det jeg forsøker å si - er at det kanskje finnes "talenter" - som ikke vil konkurrere med deg og meg.

 

Kanskje bra :D:?:

 

Men har du vanskeligheter med å svelge at noen har talenter - og ikke må skyte 1000-vis av skudd for å kunne treffe?

 

Men selvsagt har du ikke det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det ER morsomt å se naturtalenter skyte for første gang. Husker hvor frustrert jeg ble når en kamerat skøyt som bare pokker for første gang og aldri ville bli meg på banen igjen. Dog har jeg sett at en del som starter bra fort får en knekk, sannsynligvis fordi kroppen begynner å lære at det kommer både smell og rekyl og dermed begynner å "kompensere" for det.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke tvinge noen til å skyte, vil de ikke så må de få lov til å la vær.

Talent eller ikke....skal mer til for å skremme meg...hehe ;-)

 

Men er det ikke rart at politi ikke ønsker å bli best mulig? Er det ikke merkelig at så mange stryker nettopp på skyting? Men det er kanskje som enkelte sier, at de er litt "redde" for å vise hvor dårlige de egentlig er....?

 

Men jeg kjenner flere som har vært eller er politi, og mange av de er veldig dyktig til å skyte...men så er jo disse også aktive innen skytesporten....

 

k.

Link to comment
Share on other sites

Kjempefint at du har småtasser som iløpet av kort tid kan "hamle" opp med deg.

Det er vel det vi "gamlingene" søker etter?

 

Og tulipaner til gamlemor som har stelt for oss i 70 år - må vel også være topp :D

 

 

"men jeg lar meg tro at ingen av de har tenkt å bli politi av den grunn."

 

Herre Mikas :roll:

 

God eller dårlig skyting - på sivilt plan - har da ingenting med yrkesvalg å gjøre?

Eller er det jeg som er så tomsete - at jeg ikke forstår deg????

 

Heldigvis har jeg bare 6 år igjen til jeg blir pensjonist - men jeg er ikke så snever at hvis jeg legger merke til at noen har talenter for skyting: at de skal bli politi.

 

:roll::roll::roll::roll:

 

Skyting er jo bare en brøkdel av politiets oppgaver - men ser jo selvsagt at du ikke har samme oppfatning.

Men - slik er det jo :) .

 

Jobber man hos El-kjøp - kan man selvsagt ikke se at det er behov for noen på Felleskjøpet :roll::roll: :roll

Link to comment
Share on other sites

"Men er det ikke rart at politi ikke ønsker å bli best mulig? Er det ikke merkelig at så mange stryker nettopp på skyting? Men det er kanskje som enkelte sier, at de er litt "redde" for å vise hvor dårlige de egentlig er....?"

 

Stryker på sktying?

 

Er det godkjenningskravet eller Marksman - du sikter til?

 

Er vi redde for for å vise hvor dårlige vi er?

 

Hva begrunner du det med?

 

For at "vi" ikke deltar på stevner?

 

Er "vi" rekylredde?

 

Vil "vi" ikke la deg skyte bedre poengssum enn oss?

 

Hva mener du egentlig?

 

Jeg skal ihvertfall utfordre deg til hvilken som helst konkurranse med faktor over 350.

 

Selv om jeg jobber i politiet :roll:

Link to comment
Share on other sites

God eller dårlig skyting - på sivilt plan - har da ingenting med yrkesvalg å gjøre?

Eller er det jeg som er så tomsete - at jeg ikke forstår deg????

 

Nei det har ikke det, men som politi og som en som da skal bruke våpen i tjeneste BØR man også kunne håndtere dette slik at man ikke skader andre enn den man forsøker å treffe. Se bare på hva som skjedde i Stavanger der en politimann skyter med revolver på noen som har kraftige automatvåpen, ikke direkte smart spør du meg...

 

Skyting er jo bare en brøkdel av politiets oppgaver - men ser jo selvsagt at du ikke har samme oppfatning. Men - slik er det jo :) .

Okai, en liten del men alikevel en meget viktig del? eller er det greit å ha folk som er anti våpen eller som ikke greier å legge ned en som har slått seg vrang. Det har jo blitt slik i dagen samfunn at vi skal innlemme alle som kan krype å gå i alle yrker, men kanskje det hadde vært påtide å sile ut litt?? Er ikke alle som kan være brannmenn og hente folk ut av brennende bygninger heller, og alle kan ikke være lærere. Men alle kan liksom bli politi?? Nei, så enkelt skulle det ikke vært spør du meg....

 

Jobber man hos El-kjøp - kan man selvsagt ikke se at det er behov for noen på Felleskjøpet :roll::roll: :roll

 

Hadde vel vært en stor fordel om de faktisk kunne litt om det de skulle selge, man bør vel kunne forlange såpass av de som jobber innen de forskjellige fagene? Eller kanskje neste gang du går til tannlegen møter du naboen din, han som var en arbeidsledig forskalingssnekker.....for han kan jo også greie å borre litt ikke sant?? Nei, fagfolk er fagfolk ;-)

 

Faktor på over 350 ? hvorfor det liksom?? skal det skremme vannet av noen?? Ta deg heller en tur ut på skytebanen du og prøv å treff midt i skiva på 25m....da begynner vi å snakke serru ;-) hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

"Nei det har ikke det, men som politi og som en som da skal bruke våpen i tjeneste BØR man også kunne håndtere dette slik at man ikke skader andre enn den man forsøker å treffe. "

 

Det er jo det utdannelsen går ut på!

 

"Okai, en liten del men alikevel en meget viktig del? eller er det greit å ha folk som er anti våpen eller som ikke greier å legge ned en som har slått seg vrang. Det har jo blitt slik i dagen samfunn at vi skal innlemme alle som kan krype å gå i alle yrker, men kanskje det hadde vært påtide å sile ut litt?? Er ikke alle som kan være brannmenn og hente folk ut av brennende bygninger heller, og alle kan ikke være lærere. Men alle kan liksom bli politi?? Nei, så enkelt skulle det ikke vært spør du meg...."

 

Kan jo være enig der :D

Men selvsagt er det illojalt sagt av meg - men jeg står for den :wink:

 

 

 

"Hadde vel vært en stor fordel om de faktisk kunne litt om det de skulle selge"

 

Dårlig erfaring eller :):?:

Tror nok de fleste vet hva de skal "selge".

 

"Faktor på over 350 ? hvorfor det liksom?? skal det skremme vannet av noen?? Ta deg heller en tur ut på skytebanen du og prøv å treff midt i skiva på 25m....da begynner vi å snakke serru hehe"

 

Du mener at jeg ikke har noe å gjøre på 25 m?

Eller 25 m med 350 faktor?

 

Eller minst 350 i faktor som jeg jakter med? Er litt usikker på hva du mener?

Men så er jeg jo selvsagt tomsete!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Okai, en liten del men alikevel en meget viktig del? eller er det greit å ha folk som er anti våpen eller som ikke greier å legge ned en som har slått seg vrang. Det har jo blitt slik i dagen samfunn at vi skal innlemme alle som kan krype å gå i alle yrker, men kanskje det hadde vært påtide å sile ut litt?? Er ikke alle som kan være brannmenn og hente folk ut av brennende bygninger heller, og alle kan ikke være lærere. Men alle kan liksom bli politi?? Nei, så enkelt skulle det ikke vært spør du meg...."

 

Der traff du blinken (bare for å holde oss til temaet)!

Derfor er politiets fellesforbund i "kamp" disse dager.

 

Det er ingen "politirett" å være operativ.

Det er 60-åringer som ikke har interesse for operative tiltak - samt null forståelse for våpen.

Det er mange personer fra 25-40 år som ikke vil risikere noe.

Osv., osv.

 

Derfor mener vi som er i førstelinje - at vi skal ha noe mer i lønn enn de som er i andrelinje.

 

Da skjønner jeg at du også vil være forståelsesfull i tilfelle politiet ikke har muligheter til å rykke ut til ditt distrikt iløpet av nattens mulm og mørke - hvor meldingen inneholder "bevæpnet person" - pga. at tjenestemennene i distriktet ikke har fått utlevert pistolen som de er godkjent med - og som du forfekter:

Er j.... dårlig vedr. våpentjeneste.

 

 

Jeg synes at du Bromark - er langt fra å kunne uttalte deg om politiets håndtering av våpen :?

 

Men at du er kjempegod i felt, fin etc, - ja, det er noe helt annet.

 

La oss som har en viss kompetanse - til annet enn en liten oval målgruppe på 6 m - ta oss av det som du ikke har peiling på.

 

Men fortsatt: Kom med hvilket som helst håndvåpen med faktor over 350 - og jeg stiller med cognac og husvære hvis du "banker" meg.

 

Kjekt å kunne være tøff i kjeften (he-he) :D

 

(Og det ville vært hyggelig med selskap en hel natt :D )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at du Bromark - er langt fra å kunne uttalte deg om politiets håndtering av våpen :?

 

Men at du er kjempegod i felt, fin etc, - ja, det er noe helt annet.

 

La oss som har en viss kompetanse - til annet enn en liten oval målgruppe på 6 m - ta oss av det som du ikke har peiling på.

 

Hvis du vil vite noe om meg så for du sende en PM.....siden du virker så interresert....

Og jeg føler jeg kan mene ganske mye om saken, siden jeg har skutt relativt mye fra 5-200m de siste 7 årene. Og det også med våpen med faktor på over 350 (akkurat som det liksom er krevende)

 

Virker heller på meg at det er du som liksom skal beskytte noen her, enn det å heller si det som det virkelig er....eller ?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Kort avstand er vel greit i den forstand at det minner skytteren på at blinken er så nær at den like godt kan sparke deg i balla :D

 

Det er et tankekors at så mange trener på blinker og mål som til forveksling er lik mennesker, at politiet gjør det er jo fordi de har lov til å drepe, at sivile gjør det er kanskje noe annet :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser nesten for meg at dette forgikk med musikkakkompagnement? Det ser jo ut som de kommer rett fra Broadway!

 

Men spøk til side, så er jeg ikke i tvil om at en gjennomsnittlig politimann har plenty med arbeidsoppgaver, og massevis av ferdigheter og kunnskaper å tilegne seg eller oppdatere. Og sett på bakgrunn av hvor sjelden de (statistisk sett) deltar i væpnede aksjoner, er det forståelig at skyting ikke er høyest opp på prioriteringslista. Jeg sier ikke at dette er slik det burde være, men det er nok slik det er. Og heldigvis finnes det andre kriterier som avgjør om man er en god politimann eller offiser, enn hvor flink man er med skytevåpen. Den beste jobben gjør vel han/hun som klarer å avklare situasjonen uten at våpenbruk i det hele tatt blir et tema?

Link to comment
Share on other sites

:D He-he!

 

Når man først skal rippe opp i noen tiår tilbake, husker jeg en lensmannsbetjent som møtte på skytebanen i litt ureglementert antrekk.

Uniformen som den gang var i beavernylon (som på bildet) var noe kort og trang.

For å si det litt mindre diplomatisk: Han så ut som ei feilstappet pølse!

Om det var mye vasking eller andre årsaker som hadde gjort den litt "mikro" - vites ikke.

 

Jeg kan forsikre dere om at han ikke kunne ha samme skytestilling som nr. 2 fra høyre.

Da hadde han stått med rumpa bar :)

 

Hylsteret - hadde han tydeligvis glemt av - eller rotet bort, da revolveren hang og slang i en taustump.

 

(Han tjenestegjorde i et dalføre med samme biotop som på bildet. :wink: til den som vet hvem jeg sikter til)

Link to comment
Share on other sites

Kikka litt på Onkel Blå når de drev med testing av nye pistoler (før de valgte H&K) på Løvenskiold, endel av de gutta der hadde hevdet seg i de fleste pistolgrener i Norge :shock:

 

Dette blir kanskje litt OT, men siden dere er her.

Hva er egentlig skytekravet i Politiet? Avstand, figur, treffprosent og tid?

 

Hadde vært morsomt å se hvordan man skyter i forhold til politiets krav :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ingen hemmelighet, så:

 

20 - 7 m i forskjellige skytestillinger med og uten barrikadebruk.

Helfigur - og 80% innenfor 8 ring når det skytes i senter, og under 6`er ring hvis senter ikke er målet.

Tid varierer da løping fram til målgrupper, samt at tømme/sikringsprosedyrer, er innbakt i tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...