Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Skal slidestoppen på 1911 bli dyttet ned av plungeren eller er den avhengig av at man drar sliden tilbake for å dytte den ned? Det er en liten "detent" på slidestoppen på min trojan som jeg er usikker på om skal være der.

 

Den er ikke på sleidestoppen vel, men heller ramma og går mot sleidestoppen detenten sitter i.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at den korte versjonen ble litt kryptisk. Her kommer den lange versjonen:

 

har montert en recoil buffer på min STI Trojan i 9mm, og da får jeg ikke dratt sliden tilbake langt nok til at sliden "dytter" ned slidestoppen (utskjæringen der slidestoppen står i sliden har en skrå kant i forkant som dytter ned slidestoppen når sliden trekkes heeeelt tilbake). Jeg klarer ikke å huske om min forrige 1911 trengte å bli tradd heeelt tilbake eller om det bare holdt å trekke så den ikke ble holdt tilbake av presset fra sliden.

Så til denne "detenten", den kan se ut som om det er blitt ett "søkk" der plungeren står å dytter på slidestoppen i bakkant (nedre stilling), men usikker på om det skal være sånn, om den er orginal å bare litt slitt?

 

Forsøk på ny kort versjon: Om jeg tar av sliden, monterer slidestoppen igjen og dytter den opp, skal da den lille fjøra dytte den ned igjen(at den bare holdes oppe når sliden står å presser imot) eller skal den bli stående oppe til den blir fysisk dyttet ned?

 

Beklager det kryptiske spørsmålet. Mulig jeg må lage en liten videosnutt for å klare å forklare meg skikkelig :lol:

 

(takk for tålmodigheten)

Link to comment
Share on other sites

Den dumpa lengst bak på sleidestoppen skal være der. Plunger hviler i denne gropa for at sleidstoppen ikke skal slarke rundt i ramma og f.eks gå i inngrep på sleiden = stoppe pistolen.

 

Dersom du har en buffer som gjør at du ikke kan dra sleiden langt nok tilbake til å deaktivere sleidestoppen så ville jeg fjernet buffer. Normalt trenger du ikke buffer, jeg har brukt det som sikkerhet pga at jeg har brukt rekylfjær som har vært langt svakere enn original.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at den korte versjonen ble litt kryptisk.

 

Nå forsto til og med jeg...

Kan du pusse av litt på rekylbufferen?

Kan ikke være mye om å gjøre for at sleiden skal hakes opp i sleidestoppen.

 

Laget nettopp en slik buffer i lær, har slikt i ulike tykkelser.

Om det har noe for seg vet jeg ikke da jeg lader svakt og fremdeles har original fjær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er muligens bare litt overbeskyttende =P

Pusser så og si etter hver skyting så ville merket om den begynte å gå i stykker. Bruker det på shadowen min også, men den er tunet med lettere fjører her og der, aldri hatt problemer med den på mine ca 2500 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, regner med at gleden med å pusse avtar etter hvert, men enn så lenge er det gøy. Har holdt på i 2år, men håper ikke jeg ender opp på 2500 skudds intervaller uansett fartstid. (No offense) Ser for meg at det som jeg tørker lett av nå da må meisles ut etter 2500 =P

Link to comment
Share on other sites

Det med pusserutiner blir jo fort hva man gidder og trives med selv. Jeg prøver å fjerne den verste dritten hver gang jeg knekker en ny eske ammo, altså hver 1000 skudd, men det blir veldig cirka cirka. Ha på litt olje gjør jeg oftere. Møkk er ikke stress, tørt er verre. Pusse pipe på pistol gjør jeg betraktelig sjeldnere.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke dra denne tråden mer off topic, men setter pris på erfaringer fra erfarne skyttere. Godt å vite at det er stor fallhøyde før jeg trenger å ha dårlig samvittighet for lite puss! (Skal undersøke litt mer om boresnake, men trodde børstene var av samme materiale som kulene)

Link to comment
Share on other sites

Bruker du en god cleaner vil bly, kobber og møkk stort sett løsne av seg selv etter et par trøkk med en nylonskrubb. Fikk en oppskrift som inneholdt blant annet gearolje og noe annet guff som skal være svært effektivt, skal finne den frem.

Hyppig bruk av boresnake vil utvilsomt slite på løp, kroning etc da du sjelden klarer å dra den dønn rett. Nødløsning i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Mener oppskriften jeg leste var en fjerdedel hver av atf, aceton, white spirit og lampeolje. Jeg så ikke helt poenget med white spirit og lampeolje, så jeg brukte to deler lampeolje. Kjøpte alt i litersflasker på Biltema og blandet i en fireliters oljedunk jeg hadde liggende, funker fett og er billig.

Link to comment
Share on other sites

Leste nettopp om en kar som slutta med guffa da han ble lei av lukta og griseriet..så var kanskje ikke så godt tips likevel.

Jeg bruker Cleaner på hele sulamitten, skyller av i varmt vann og rister av vannet for så å la det tørke. Spruter på CRC Gun Care, tørker av og drypper litt olje histen og pisten.

Gullende rent. Er jeg litt flott på det henter jeg Ultra Sonic Cleaner, men det blir litt overkill.

Link to comment
Share on other sites

Kun min mening selvsagt, men INGEN kombiprodukter gjør jobben godt nok, ihvertfall ingen jeg har vært borti enda. En ting til rengjøring og en ting smøring er det som gjelder.

 

Jeg bruker Ed's Red til rengjøring fordi det fungerer meget bra. At det er billig og lett å få tak i (Biltema) er bare bonus. Ikke plager lukta meg heller. Finnes det noen GOD solvent som ikke lukter litt?

Link to comment
Share on other sites

jeg klarte å søle ut kleenbore flaska mi utover bordet, så da miksa jeg litt "smørje" , uten aceton som jeg ikke hadde. Renseevnen sto ikke noe tilbake for kleenbore olja iallefall.

 

Og tester i USA har vel vist at evnen til å løse rust og skitt er fullt på høyde med eller overgår komersielle produkter...

Link to comment
Share on other sites

Smøreolje så kjøpte jeg for en tid tilbake en dunk med Super Lube helsyntetisk teflonolje, og den har vært kanonbra. Smører godt, god viskositet, bra temperaturbestandighet, bra vedheft til å være olje, fargeløs, tilnærmet luktfri og næringsmiddelgodkjent. Bra jeg ble fornøyd med den, for nå har jeg jo 4 liter. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

pistol rens gjøres greit med en liten benk oppvaskmaskin, ha på litt avfetting først hvis det ser ille ut, ellers bare med oppvaskmiddel.

 

Smøring av sleide bruker jeg et høytrykksfett med veldig høy baseoljeviskositet på sommer, og et kortfibret fett med lav nlgi klasse på vinter.. andre bevegelige deler med en grei mineralolje.

Link to comment
Share on other sites

når eg renser håndvåpen så bruker eg biltema sin våpen olje. Lar det sitte på ei stund å så blåser eg reint med trykkluft. Enkelt å greit,så er det over med fille etter på. Til smøring bruker eg sagkjedeolje, tynn olje forsvinner etter eit smel eller to.

Link to comment
Share on other sites

dette er muligens ikke den optimale tråden og spørre, men ettersom det er relatert til mine spørsmål ang. ny 1911 pistol, så prøver jeg.

 

Arrangeres det noen messer, skyteshow eller lignende i Norge, hvor man får muligheten til å prøve forskjellige våpen?

Skytebasillen har akkurat fått ny glød, etter å ha ligget i dvale i 10-12 år, så jeg er ikke helt oppdatert på hva som skjer lenger.

 

Som jeg oppfatter det, så er Oslo Skytesenter eneste plassen hvor det er mulig å få prøveskutt flere våpen på en enkel å grei måte.

 

Har surfet rundt og sett på veldig mange 1911 tester og spesifikasjoner nå, men har kommet til ett punkt hvor det føles veldig meningsløst å fortsette med søk på internett. Jeg begynner å få en fornemmelse av hvilke modeller jeg er interessert i, men nå må jeg få litt hands-on erfaring. Kjenne på grep, balanse, rekylopptak, sikter o.l.

 

Noen som har tips?

Jeg bor i Trondheim, så det er forholdsvis sjelden jeg kommer meg til Oslobyen...

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på det. Det er en fin mulighet til å prøve litt forskjellig, men det hadde også vært kjekt med en arena for å prøve våpen som faktisk er i salg i kongeriket.

Mange har jo hatt sine våpen i flere år, så modellen/merket er ikke nødvendigvis i salg lenger. Og noen er jo så tilpasset at det knapt er en orginaldel igjen.

 

Jeg har det ikke veldig travelt, så jeg rekker alltids en tur til Oslo før jeg bestemmer meg.

Det hadde uansett vært kjekt og vite om det pleier å være sånne typer arrangement rundt omkring, da kunne man jo (muligens) hatt tilgang på å prøve flere modeller, og kanskje til og med fått ett messetilbud på en man egentlig ikke har råd til :-)

Link to comment
Share on other sites

Norge er for snevert for slikt. Det er problematisk nok å få produsenter til å sende en pang eller to nordover. De fleste lokale pushere er i hvert fall tomme for det meste med 6-12 måneders bestillingstid på deasent utstyr.

 

Hvilke modeller er det du har sett deg ut ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i utgangspunktet lyst på en commander versjon. De jeg har lyst til å prøve er mye basert på OSS sitt utvalg, og ikke nødvendigvis det jeg hadde valgt om alle modeller var tilgjengelige.

Om mulig har jeg da lyst til å prøve; S&W 1911SC E, Ruger SR1911 CMD, Remington R1E, og STI Lawman, SIG Carry Scorpion

 

Utifra dette vil jeg prøve å finne ut om jeg VIRKELIG liker commander bedre enn 5", og hvilket merke/modell jeg liker best. Hvis jeg finner ut at commander passer meg bra, men at Remington / STI gir den beste kvalitetsfølelsen, så vil jeg sekke muligheten for å få disse levert i commander utgaven. Hvis jeg liker SIG best, så vil jeg sjekke muligheten for å bestille en Carry modell i en litt mer klassisk utførelse.

 

Jeg har i utgangspunktet ikke vurdert noe annet enn 45 ACP

Link to comment
Share on other sites

Commander er kanskje tøff å se på, men tror en 5" nok er lettere å skyte godt med og således gir mer glede på sikt. Har kjøpt mye våpen med øya før med tanken om at "nå skal jeg vise alle hvor god jeg er til å skyte" , har stort sett gitt noen uker/måneder med "nypang glede" påfulgt av frustrasjon over ræva resultater og en annonse på finn.no

Link to comment
Share on other sites

Commander er kanskje tøff å se på, men tror en 5" nok er lettere å skyte godt med og således gir mer glede på sikt.

 

jeg er fult klar over problemstillingen, Martin.

Selv om jeg ikke har lyst til å høre på det øret, så er tallenes tale klar. Det meste som selges er 5", og det aller meste som blir anbefalt er 5". Det er nok ikke uten grunn :-)

Jeg håper at noen prøveskudd på bane kan gi meg nok føling med forskjellene.

Om jeg allikavel ender opp med å legge inn en annonse på finn.no, så er det hvertfall ingen av medlemmene her på forumet som kan klandres

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det lå en eller to høyst tiltalende Smith på finn i ønsket prisklasse.

Sikler litt selv.

 

Da er den blitt min (S&W 1911 Pro Series) Jihaaaa :mrgreen:

Skal benyttes til dssn classic på rent kosenivå, derfor 9mm.

Jeg stiller i klasse SS, så jeg orker ikke lete tomhylser lenger og dessuten er ambisjonsnivået lavt og behagelig.

Det følger med to 10 skudds magasiner fra Wilson Combat, men trenger flere + magholdere, hvem selger i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...