Jump to content

Ulvejeger anmeldt


Klondyke Bill

Recommended Posts

  • Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Merkelig at Stein Lier Hansen skal være "strengere" enn SNO.......Og uttalelser som at 100 meter er makshold på hjortevilt.... :?

 

"– Vi mener skuddet er avfyrt på altfor langt hold. Det viser lite respekt for dyret når det blir cowboylignende tilstander ved at man avliver dyret med så mange skudd, sier medlem Nina Elseth til NRK."

 

Ja de burde sluttet å skyte etter en par skudd..... :shock:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lier Hansen uttaler seg om 308 win :

Dette kaliberet har ikke en flat kulebane. Det er et kaliber som er lite egnet til å skyte sikkert på lange avstander. Vi har mange eksempler på at jegere under villreinjakt har blitt anmeldt og straffet for skudd på villrein i optimale situasjoner på den type hold.

 

Stein Lier Hansen støtter anmeldelsen. Sitat slutt.

 

Gud bedre for en klovn !

Link to comment
Share on other sites

Før vi blåser noen pakninger må det ikke glemmes at det er ARR ( aksjon rovviltets røst) som anmelder, og så har de fått en person med tilknytning til NJJF ( og tydeligvis liten kompetanse om kalibre og ballistikk) å synse litt. Det gjenstår å se om noen bryr seg om anmeldelsen....

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere generalsekretær i NJFF og forfatter av pensum for jegerprøven burde han vite bedre. Her burde NJFF komme på banen litt faderlig fort, hvis ikke risikerer vi nok en kistespiker for all jakt utover 100m. Som fersk jeger bør man definitivt holde seg innenfor 150m, men at en erfaren jeger og skytter ikke skal kunne jakte forsvarlig på 200m er rent pølsevev.

Link to comment
Share on other sites

Første skudd var ifølge SNO kosher, med stillestående bytte på tålelig avstand og god skytter. Etter skadeskyting er det snakk om avliving, og siden dyret allerede er fullt av adrenalin er det gjerne mer fokus på å få dyret til å blø ut fortest mulig for å redusere lidelse.

 

Klart at man helst skulle stått på ti meter, men kommer du så nære en ulv?

Link to comment
Share on other sites

:shock: SHIT!!! da er jo jeg særdeles på god vei til anmeldelse, inndragning av våpen, fengsel å gud vet hva siden jeg i fjor vinter skjøt 4 rev på 200 meter med anlegg i altandøra..... alle datt død i smellen med treff på riktig plass. fy skamme meg som gjør slikt jeg kan jo ikke være riktig frisk som gjør så dårlige vurderinger med et så dårlig kaliber som ikke er egnet på over 100 meter!. spesielt den gangen jeg skjøt ei kråke på 200meter med 308`n.. stakkars dyr.
Link to comment
Share on other sites

8 skudd, hvor av det lengste var på 280m, i bevegelse?

Uhell skjer, men helt etter boka var det nok ikke i denne situasjonen.

Skuddet på 280m var jo etter at dyret ble påskutt. Får du skuddsjangs på skadeskutt dyr så skyter du selv om holdet er langt.

Førsteskuddet er det eneste som muligens ikke var helt bra.

De 7 neste skuddene var forsøk på å få et påskutt dyr i bakken.

 

170m er jo heller ikke så veldig langt om situasjonen er grei.

Link to comment
Share on other sites

Anmeldelsen ville vel kommet uansett siden ulven døde.

At 170m er for langt hold, på en is i godt lys fra en forberedt post, er ikke riktig. Folk som jakter og har terreng med lange hold, trener regelmessig på 200m bane. Ikke noe uvalig å benytte 308 til det, Lier Hansen bør sjekke balistikk tabellen. Selv skyter jeg ofte fugl på 200m, med god kontroll.

Å kritisere bruken av mange skudd vitner også om liten erfaring med jakt. Ulver er hardskutte, og regelen er å ikke spare på ammunisjonen. Etter at første skudd er avfyrt, er det ikke lenger noen grunn til forsiktighet, da skal jo dyret stoppes. Dette er ikke elg som skytes med et lungeskudd og legger seg og dør like ved.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ulv, men 308: Da jeg lastet ned Strelok og sjekket kulefallet på de holdene jeg regnet med at jeg ville treffe en låve på (par-tre hundre), så ble jeg rett og slett overrasket over hvor lite kulefall det var. Har lest så mye om at det er så godt som krumbaneskyts så snart du passerer hundre...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo greit nok at NJFF støtter anmeldelsen med tanke på at man da finner ut av hva som faktisk skjedde, men da forventer jeg at de går ut i media og støtter jegeren når/hvis etterforskningen konkluderer med at det ikke var uforsvarlig. Gjerne med en innrømmelse av at vedkommende som uttalte seg først var litt ute å kjøre med tanke på egenskapene til 308.

 

Eventuelt at NJFF endrer på holdene på jaktfelt. Maks 100 meter på elg ;)

Link to comment
Share on other sites

Sno har konkludert med at dette er forsvarlig, så denne anmeldelsen er helt udramatisk. Men det bør være en vekker for alle på dette forumet som mener at rådyr på 400 meter er grei skuring om man bare har trent nok... selv om dette var en erfaren skytter, syntes SNO 170 meter var helt i grenseland.

Link to comment
Share on other sites

Greit at ARR ikke har greie på ting og at de gjerne vil "ta" alle oss jegere, da det er deres agenda.

 

Men Stein Lier Hansen har alltid vært en klovn.

Det beviser han til fulle med sine uttalelser om 308 win.

Helt utrolig at han har vært generalsekretær i NJFF, ass direktør i DN og vært medforfatter av den første jegerprøveboka.

Men det forklarer også mye av hva NJFF og DN drev med på den tiden...

 

Før man velger å avfyre et første skudd på et vilt, må man vurdere sine egne evner i situasjonen og ikke gå på bekostning av dem fordi det er en ulv eller evt et stort trofe.

Det er ikke opp til meg å vurdere om skytteren prøvde på et skudd utover sine egne evner da jeg har ingen begrep om hans evner med ei rifle, men det er mange jegere her i landet som er mer enn gode nok skyttere til å kunne løsne et godt skudd i den situasjonen.

Personlig hadde jeg ikke nølt med å skyte på 170 meter.

 

Og skadeskyting kan skje den beste, selv på mye kortere avstand enn 100 meter også.

Når man først har løsnet et skudd på et vilt som medfører skadeskyting, må man bare fyre på så lenge man har sjansen. Totalt uavhengig av avstand eller om dyret er i bevegelse.

Jeg har faktisk møtt reinsjegere som ikke ville skyte et reinsdyr på ca 200 meter som de tidligere hadde skadeskutt på kortere avstand fordi de var redde for å bli anmeldt for å skyte på for langt hold....

Link to comment
Share on other sites

Nei, NJFF støtter ikke anmeldelsen, det ser jeg jo nå når jeg har nilest gjennom en gang til og googlet de involverte. Men koblingen i artikkelen vha formuleringen "tidligere generalsekretær" er egnet til å gi inntrykk av at det her er forbundet som mener noe. Ellers hadde det vel vært like naturlig å skrive "tidligere direktør".

 

Men det er helt rett, jeg har gjort meg skyldig i sløvsinn og uoppmerksomhet. Mea culpa ;)

Link to comment
Share on other sites

NJFF har gått ganske tydelig ut mot denne uttalelsen. De har bare ikke fått samme publisitet rundt det. Les denne artikkelen, så får dere NJFF sin offisielle holdning til saken.

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

 

Her ser vi ett litt mer nyansert syn på saken. Prinsipielt er det viktig for oss jegere at NJFF er saklig, og støtter jegeren i slike saker. I mine øyne godt jobba. (å det sier jeg ikke hver dag)

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

At kalibret 308W, skulle være uegnet for et sikkert skudd på 170m er jo selvsagt bare vås.

 

Virker som det var skytteren som kom til kort her,.. ikke kalibret som sådan.

 

Har ikke alltid vært enig med Stein Lier Hansen (blyforbudet), men å karakterisere han

såpass "tøfft" som enkelte gjør her blir feil synes jeg.

Jeg ser ikke på han som hverken "kunnskapløs" eller som en med liten erfaring fra jakt.

Tvert om..

Link to comment
Share on other sites

Vel, hva er den "folkelige" versjonen den jevne "nord-person" sitter igjen med etter å ha lest denne artikkelen:

 

170meter er alt for langt hold til å skyte ulv på. Ulv er mindre enn hjort og hjort har maksgrense 100 meter.

Selv en tidligere leder for Norges Jeger og Fisker Forbund bekrefter at "ja, 170 meter er uansvarlig langt hold å skyte på".

 

Konklusjon hos Ola NordPerson:

Jegerne er noen cowboyer og vi må se å få forbudt jakt på rovdyr. Helst all jakt utenom på måse i mai for de skriker så jævlig når måseungene er i veien for meg

 

Så at Stein Lier Hansen ikke gjør noen skade er ikke helt korrekt i mine øyne. I tillegg drar han med seg troverdigheten til sin tidligere arbeidsgiver inn i det som er en personlig agenda.

 

NJFF kan nå velge å flagge sitt standpunkt som organisasjon for jakt og fiske ved å korrigere Lier Hansens uttalelser og frata ham kredibiliteten han bruker i disse sakene, eller stilltiende la seg bruke av Lier Hansen. Siden miljøvern nå er det eneste politisk korrekte standpunktet og NJFF ønsker å være en miljøvernorganisasjon så skjer det nok for lite til at det har virkning.

 

Det eneste som kan berge dette PR messig er hvis skytterne tilfeldigvis er dekorerte veteraner fra utenlandstjenesten og dermed nasjonens helter.

 

De som er blinde for konsekvensene av å ha rovdyr nært innpå oss eier dessverre definisjonsmakten i rovdyrsaken sammen med WWF, Naturvernforbundet osv. De eier definisjonsmakten så til de grader at det har blitt legitimt å hetse, komme med drapstrusler og hatefulle ytringer av bønder, jegere eller andre som ikke er enige i at rovdyr er topp.

 

I denne saken kan jeg ikke forstå annet enn at henleggelsen kommer med "Intet straffbart forhold" påstemplet. Men svertingen i media gjør stor skade for alle jegere. Derfor burde dette være en sak for NJFF å fronte. Saken på NJFFs egen nettside drukner dessverre i negativiteten i media.

 

Hvor er den karismatiske talspersonen media kontakter av ren ryggmarksrefleks for kommentarer til saker som berører jegere, skyttere og våpenlovgiving? Vi skulle virkelig hatt en slik Kåre Willoch type som var offentlig kjent, hadde kredibilitet, var godt orientert om lovverk og problemstillingene og ikke minst som hadde en replikk som solgte for media.

Link to comment
Share on other sites

Tror Stein Lier Hansen ikke lar seg misbruke her. Han har nok nøye planlagt hvordan han kan slå politisk mynt på denne saken. Han burde bedre enn mange andre vite at man ikke kan sitte på skrivebordet og fastslå at dette var et uforsvarlig skudd. Nei, han har nok en eller annen agenda her hvor denne saken passer bra for ham å uttale seg slik han gjør. Jeg skjønner bare ikke hvilken... Håper han vet hva han gjør, for han setter snart hele jegerstanden i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Takk Andreas, her har NJFF kommet med et nøkternt og objektivt svar. Vi burde kanskje sende dette til journalistene som (mis)bruker Lier-Hansen til å antyde noe annet...

 

Ingen har misbrukt Lier Hansen. Hans uttalelser er klokkeklare og kan ikke misforstås.

Husk at denne karen ikke er noen hvemsomhelst. I dag er han Adm Dir i Norsk Industri.

Han vet derfor meget godt hva man sier og ikke til media...

Link to comment
Share on other sites

Har noen sett at Lier-Hansen har uttalt seg?

Det kan jo ikke være mulig at han har lirt av seg dette fjaset!

Kanskje det er litt bøying og tøying av hva som egentlig er sakt, lukter litt muffins her :?

 

Hadde jeg vært den anmeldte jegeren hadde jeg tatt det med knusende ro :wink:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

NJFFs og DNs anbefalinger er basert på statistikk innhentet gjennom diverse prosjekter på jakt av hjort og elg.

Når vi (noe arrogant) vet at den store massen med jegere ikke er på kammeret.no og stort sett ikke skyter så mye mer enn de obligatoriske skuddene så er anbefalingene greie.

 

Det problematiske her er at vi ikke vet noe om jegerne som løsnet skudd og dermed får Lier Hansen og ARR en god sak i media. Jeg vil anta at de som stiller på ulvejakt er over snittet interesserte i jakt og skyting, men det vet vi jo ikke. Kommer jegerne fram i media blir det hets, personforfølgelse, ønsker om all verdens elendighet og i verste fall drapstrusler av disse så det går heller ikke.

 

Som sagt, en sak som er dårlig for jegere og skyttere i og med at ARR, WFF, NF og nå Stein Lier Hansen sitter på definisjonsmakten.

 

Rovdyr = bra

Bønder/jegere/folk som ikke bor i by eller ikke vil ha rovdyr innpå seg = dårlig.

 

 

 

Sauer er ålreite dyr samt bilder av stakkars Bambi før og etter hjemmevisitt av Storeulv er nok nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Så så gutter. Vi får legge dette på minnet til forbudskampanjene. I og med at 308 er "ubrukelig" på 170 meter er det sannsynligvis ganske mange kaliber som faller fra når de skal begynne å forby høykapasitets boksmagasiner til grovkalibrede ditt og datt.

Link to comment
Share on other sites

At kalibret 308W, skulle være uegnet for et sikkert skudd på 170m er jo selvsagt bare vås.

Virker som det var skytteren som kom til kort her,.. ikke kalibret som sådan.

Har ikke alltid vært enig med Stein Lier Hansen (blyforbudet), men å karakterisere han såpass "tøfft" som enkelte gjør her blir feil synes jeg.

Jeg ser ikke på han som hverken "kunnskapløs" eller som en med liten erfaring fra jakt. Tvert om..

Er du morsom? Hva han er skal ikke jeg avgjøre. Men at han uten tvil her har uttalt seg som han er totalt kunnskapsløs og uten erfaring fra jakt er helt klart. Sånn uttaler en seg når man skyter 30 treningsskudd i året på 100 meter og aldri noe annet. Det er pølsevev og tanketomt pjatt fra en som burde vite bedre. At han velger å gjøre sin inkompetanse synlig for hele norge, er hans tap.

Link to comment
Share on other sites

At kalibret 308W, skulle være uegnet for et sikkert skudd på 170m er jo selvsagt bare vås.

Virker som det var skytteren som kom til kort her,.. ikke kalibret som sådan.

Har ikke alltid vært enig med Stein Lier Hansen (blyforbudet), men å karakterisere han såpass "tøfft" som enkelte gjør her blir feil synes jeg.

Jeg ser ikke på han som hverken "kunnskapløs" eller som en med liten erfaring fra jakt. Tvert om..

Er du morsom? Hva han er skal ikke jeg avgjøre. Men at han uten tvil her har uttalt seg som han er totalt kunnskapsløs og uten erfaring fra jakt er helt klart. Sånn uttaler en seg når man skyter 30 treningsskudd i året på 100 meter og aldri noe annet. Det er pølsevev og tanketomt pjatt fra en som burde vite bedre. At han velger å gjøre sin inkompetanse synlig for hele norge, er hans tap.

 

:clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

Nytt bevis hvilken organisasjon NJFF er ! De er ikke for jegere og jeg begriper ikke hvorfor folk er medlemmer der . Heldigvis meldte jeg meg ut for flere år siden og kommer aldri tilbake enda jeg satt i flere styrer og la ned mengder med timer og gratis arbeid . Og dette beviser bare hva Stein Lier Hansen er slags jeger . Nei disse pampene der inne er udugelig til det meste :evil: . Skal være enig i at ikke alle er kompetent til og skyte på 200 m. og det ser man på oppskyting til storviltprøven men det finnes også mange som er komfortabel med og skyte en ulv på 300 m. det kommer bare an på hvem som er bak kolben og hvilket utstyr en har . I dette tilfelle med en 308 er en avstand på 170 m. et helt idielt og forsvarlig hold . Og at mr. Hansen kanskje feller en av sine medlemmer med en slik påstand er lavmål . Er ikke i tvil selv i allfall at jeg hadde skutt hvis jeg selv har vurdert situasjonen som en fellingssjangse og er det ikke det så skyter man ikke og dette er en vurdering alle jegere gjør før en løser skudd . .

Ta noe så enkelt som et jaktfeltstevne og NM jaktfelt som er NJFF's figurskyting og der deltar alt fra kl.A skyttere til jeger B eller er det C ! og der har organisasjonen selv satt avstander til 200 m. Da blir det så de har satt opp avstander på uforsvarlige lengder da :lol: Da oppfordrer de jo en vanlig jeger til og skyte på mål som ikke er forsvarlig da ! Ja da jeg er klar over at dette er papp ! men de fleste treffer jo den og da er det vel f... så klart at de regner med og treffe i en jaktsituasjon også !

Det må snart bli dannet en ny organisasjon som er for jegere :idea:

Link to comment
Share on other sites

At media kobler han til NJFF er skadelig, men neppe til å unngå gitt hans bakgrunn.
Spørsmålet er hvem det er skadelig for, jegerne eller NJFF... Jeg tipper at jegerne har lengre minne enn "folk flest" som leser om dette i avisa...

 

Forøvrig: Langt mer spiselig det som faktisk kommer fra NJFF i dette tilfellet, og det er jo forsåvidt også en Jegerorganisasjon sin fremste jobb - å snakke jegernes sak...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...