Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

197 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      65
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      18
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

Fury, skal du bare skyte elefant, kun FMJ kuler?

 

Har skutt en del Woodleigh RN SP nå i vår, både i 9,3x74r og 500 NE, synes det blir mye kobber i løpene, noen andre som har erfaring med dette? Har ikke prøvd FMJ enda, men regner med de er enda verre.

Link to comment
Share on other sites

Ja @Elgjaeger, én gang i fremtiden. Leser at noen bruker både RN/SN og FMJ på bøffel også...med FMJ på bakre avtrekker.

 

Bestilte RN/SN kuler av Alvestad...de kunne ikke garantere når disse dukker opp.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fury, du bør kanskje ta en telefon til Brownells. På standen deres på Camp Villmark hadde de en stabel med Woodleigh-esker i uvanlige kalibre stående. De ble solgt ut til latterlige priser, og jeg mener at det lå noen esker av 480gr .483" igjen på disken der når messa stengte på søndag. Kanskje du kan gjøre deg et kupp... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Fury, skal du bare skyte elefant, kun FMJ kuler?

 

Har skutt en del Woodleigh RN SP nå i vår, både i 9,3x74r og 500 NE, synes det blir mye kobber i løpene, noen andre som har erfaring med dette? Har ikke prøvd FMJ enda, men regner med de er enda verre.

 

Har skutt endel Woodleigh .475/480 grain RN, både solids og blyspiss i dobbelrifla....synes ikke de legger igjen mer kobber enn f.eks. tilsvarende kuler i .458Win.

Link to comment
Share on other sites

Fury, du bør kanskje ta en telefon til Brownells. På standen deres på Camp Villmark hadde de en stabel med Woodleigh-esker i uvanlige kalibre stående. De ble solgt ut til latterlige priser, og jeg mener at det lå noen esker av 480gr .483" igjen på disken der når messa stengte på søndag. Kanskje du kan gjøre deg et kupp... ;-)

 

Tusen takk for tipset @maral, Mail sendt!

En støpetang i denne kulediameteren er svært ønskelig...slipper da å skyte premium kuler på papp. Har en annen bruker her inne på saken :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Jeg har sett litt på en Heym 26 Keiler, 9,3x74R, o/u dobbeltrifle.

Har egentlig ikke bruk for den, men prisen var ok, og jeg har en ledig plass i våpengarderoven, og da begynner Visakortet på koke.... :twisted:

Noen med erfaring eller anbefaling når det gjelder denne modellen ?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med dobbelrifle i 416 Rigby? Leser at det ligger en slik (Merkel) på Finn.no

 

Jeg ville vært litt skeptisk til denne. Ser at selger skriver "rett stokk", men fra bildene på finn.no ser det ut som stokken har svinerygg. Jeg har hørt fra en bekjent som hadde en Merkel dobbelrifle i 470 NE med svineryggstokk, denne var visstnok særdeles ubehagelig å skyte med sammenlignet med Krieghoff Classic i samme kaliber.

 

Så var det dette med randpatron vs rillepatron i brekkvåpen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg måtte bare skru ut låsene her om dagen for å inspisere og rengjøre.

Trenger anbefalinger til olje jeg kan bruke på mekanismen, anyone?

 

Nå i begynnelsen har jeg fått hjelp av en hyggelig mann med over 40års erfaring til å prøvelade noen patroner. Vi kommer til å bruke IMR 4831 krutt og fylling i hylsene. Ladedata fra Graeme Wright blir brukt som "veiviser".

 

NGgySko5.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

 

Havesyken på dobbelrifle kom snikende tidligere i år...

Det endte med at jeg kjøpte meg ei ny Sabatti classic express 92 i 8*57JRS i mars hos Skitt Fiske i Sandefjord.

Valgte å gå for original Sabatti hurtigmontasje med 30 mm og 1" ringer.

 

Den står ennå trygt og godt i våpenskapet.

Ikke test skutt med ennå, men jeg har ikke dårlig tid... :winke1:

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg må rette en stor takk til Kammerherren, pondoro og Mullins for tips om å få kjøpt billige premiumkuler til rifla mi :thumbup:

Uten disse meldingene ville dette godt meg hus forbi...oppfordrer alle andre her også til å hjelpe hverandre når dere ser noe som andre kan dra nytte av :smile:

 

Jeg vil gjerne tipse dere andre om billige Woodleigh kuler hos Jakt og Friluft. De har tydeligvis kjøpt opp et parti av et konkurs oppgjør og selger deler av dette i nettbutikken...jeg sparte 5500kr på min handel!

 

De har kuler til mange forskjellige eldre storviltpatroner... i DR så er utvalget av 450/400 godt representert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På Thursday, March 09, 2017 den 21.17, amatør skrev:

Ikke bruk Schaftol, den inneholder silikon og bryter ned treverket. 

Nydelig dobbling 8x75RS ! :-D

Tilbudet på xxl ?

Som Amatør skriver, ikke bruk Schaftol. Har hjemmebrygget rødolje dersom du vil ha. Send meg en PM , så skal du få en skvett :winke1:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen som har sett Krieghoff sin sidelås dobbelrifle? En del av Krieghoff Essencia linjen... ser veldig bra ut, og ganske annerledes en Krieghoff sine "standard" big five dobbelrifler. Ingen oppspenner på disse, lengre løpssett (25"), slakere pistolgrep ser det ut som. 

https://www.krieghoff.de/en/hunting-guns/krieghoff-essencia/sidelock-side-by-side-double-rifle/

https://www.krieghoff.com/hunting-guns/krieghoff-essencia-game-gun/krieghoff-essencia-sidelock-big-five-double-rifle/

essencia_bigfive.jpg

essencia_bigfive2.jpg

essencia_bigfive3.jpg

essencia_bigfive4.jpg

Edited by SteinarBM
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Endelig! Nå er forhandlingene over og jeg eier av min første BDB.

En stor drøm endelig gått i oppfyllelse! (Selv om en S/S Merkel i 375 flanged står høyest på listen...)

Denne frøkna er så langt jeg kan forstå en Merkel 301 med Ekstraktor. 

Kaliber 8x60-M (8x60S/8x60RS) utdragene er laget med mulighet for både rand og rille. Dvs et fjærbelastet blad som går inn i rilleversjonen når den brukes, samt vanlig fals for randpatron. Fikk med 80 RWS 8x60S fabrikk patroner med 187grs H-Mantel samt 17stk  nye 8x60RS med kulen fjernet, og 8 RWS patroner i 8x60RS med en kule jeg ikke kjenner igjen.

 

Produsert i Juli 1937, toppet med en Hensholdt-Wetlzar Ziel-Dialyt 2 3/4x i SEM. Rengjorte linsene, utrolig skarpe og fine til å være 80ish år gamle. 

 

Opprinnelig eier har vert kort av vekst, da kolben er kortet inn i mellom 5-10 cm og kikkerten montert langt frem. Den fremre SEM basen er ettermontert. Hadde det vert meg hadde jeg beholdt lengden på kolben og montert kikkerten på midtre SEM og lagt den lenger bak i montasjen... 

Låsen er tight og fin, men utvendig bærer børsa preg av å ha vert brukt i fjellet på reinsjakt... Nettskjeringen er slitt bort på skjeftet, og det er en del hakk og riper i treverk og stål. Frister å sende den til vågslad for en makeover med ny stokk og ny finish på stålet men da må jeg blø 15-20 lapper.. 

Løpene er meget pene innvendig. Blir spennende å se hvordan den er å skyte med/få til å samle. Løpene er regulert for 12g kuler. Pipelengde 64cm.

 

Noen bilder:

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_2218.JPG

IMG_2219.JPG

IMG_2220.JPG

IMG_2221.JPG

IMG_2222.JPG

IMG_2223.JPG

Edited by Mastodon
La til bilder med bedre kvalitet
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, slb skrev:

Hei Mastodon,

 

Gratulerer med pent våpen. Er det .318 eller .323-løp på denne? Om det står 7,9 på løpsbunten så ville jeg ha levert våpenet hos kyndig fagperson for å få bekreftet borringen.

 

slb

Takk for det!

 

Jeg har målt bommene til 7,87/7,88 og riflene til 8.2 med et profft skyvelære, Mitutoyo CD-15PPXR.Men kommer til å slugge det for å være sikker...

 

Tiligere eier har brukt .323 kuler i våpenet siden det var nytt, men det er fortsatt ikke 100% sikkert at det er .323 løp for det... 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Som skrevet tidligere går min Chapuis 9,3x74r best med 250grs Accubond.

 

Ser det er flere av dere som har god samskyting med denne.

 

Har dere funnet annen kule som leverer like god samskyting med samme våpen?

 

Spørr om dette da det er helt håpløst å oppdrive 250grs Accubond.

 

Noen som har prøvd 250grs Hornady GMX, Woodleigh, Barnes TTSX eller RWS med samme ladning?

 

 

FullSizeRender.jpg

Edited by THS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...