Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

195 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      64
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      17
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

Så lenge man har et kaliber og en riflestigning som stabiliserer kuler uten bly (som vel er de fleste), så kan man vel sikkert få justert mye med å eksperimentere med krutt, kruttmengde og COL? Værre er det vel da evt. på de eldre rifle e der man risikerer å ta loddinga om jeg har forstått det rett.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Jeg fikk mye avtrekk for pengene. Rene og direkte men harde.

Gjør skytteren jobben er det lite å klage på.

 

Gårsdagens beste, her la jeg hele sjela i å få avtrekk og siktepunkt til å matche.

 

IMG_20210925_151143828.jpg.593f4f173b855ffc641826d29c977512.jpg

 

Her er den franske plassert på Kammerets mest fotograferte fillerye

 

IMG_20210925_150525305.jpg.6984ba9feb3c5527e2d3fe2efea42021.jpg

 

 

Skjeftet er litt kort så enten må siktet litt lengere fram eller det må monteres en rekylkappe. Eller kanskje begge deler?

 

 

 

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Her i huset har min bedre halvdel fått prisen(e) servert riktig om spørsmålet stilles. Har aldri sett poenget i fortielse, men en dyktig gjennomtenkt argumentasjon om det kreves. 
Heldigvis så har jeg skaffet meg en person som lar meg utfolde mine interesser uten videre ergrelse. Så lenge man verner om de felles økonomiske pliktene i husstanden og lever litt under «gi/ta» prinsippet, så kan man nå overraskende langt …

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Håper ikke dette er o.t.  Det kommer blyforbud. Hva gjør dere andre som eier dobbeltrifle eller rifledrilling da? De er jo regulert for blyholdig ammo alle som en. Min Merkel 691ls i 2x8x57irs er regulert for Oryx. Finnes vel neppe en monokule som er så lik at jeg kan håpe på samskyting. Så hva gjør man da? Hamstrer kuler og satser på å jakte ulovlig resten av livet…? 

Link to comment
Share on other sites

På forumet Aftica hunting så er det flere som lader med Barnes og andre monokuler uten problem med samskyting, til og med samskyting med ammo som våpenet er regulert for. Slik jeg oppfatter det så er utgangshastigheten som er det viktigste å få til. Kansje ikke aktuell i ditt kaliber med africa våpen er jo regulert med solids, som ofte er bly innerst, tykk stål mantel med tynn kobber på utsiden, diameter er vel også .001" mindre.

Link to comment
Share on other sites

Blir vel å laborere selv. Vet fra tiden med dobbling, at dette kan bli mye arbeid. Noen er heldige, og har børser som eter alt.

Dersom/når det skjer, vil også mange nye kuletyper dukke opp. Man kan også få dreid sine egne. I værste fall må det omreguleres. Ikke så mange i faget her hjemme. 

Kan nok kanskje bli et problem for gamle lodda løpsbunter. I et relativt nytt våpen, tror jeg ikke underdimensjonerte kuler med borerider vil skape noe dramatikk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er en mulighet til å få enda en "kammer"-at til å bli dobbeltrifleeier (hvis det da ikke er en av dere som er selger, da går det jo opp i opp):

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=220783935

 

Jeg må si jeg er litt fristet til å pensjonere Zoli-kombi'en. Men jeg liker ikke helt disse kolbene med "pukkel-rygg", heldigvis, for bankkontoen. Hadde den hatt et rett, klassisk skjefte  -   -  !

Link to comment
Share on other sites

Jeg begriper ikke hvorfor denne Berettaen i 9,3 til 19K hos Landrø ikke er solgt.

I utlandet koster denne versjonen fra $5K og oppover brukt.

Hadde jeg kjøpt denne hadde det vært fristende og sendt den til Beretta for å få tilpasset ekstra forskjefte og haglepiper i 20-76.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=144126434

 

434_22423518.jpg

434_1285713745.jpg

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...
  • 11 months later...
  • 4 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

En kamerat har en Chapuis i .30-06 der det er frest spor for kragen slik at han kan bruke 7x65R-hylser, men funksjonen er ikke helt 100% med disse. Det virker som utdrageren henger i hylsene og av og til hindrer mating siden det ikke er utdragerspor i R-hylsene. Ikke noe problem med å dra ut hylsene, bare matingen så vidt jeg husker. Går sikkert an å frese utdragerspor i R-hylsene, men...

Fungerer 100% med .30-06.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...