Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

195 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      64
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      17
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

Der er du ved kjernen av noe veldig esensielt axe! Det er ikke rent få MC'er rundt om som koster flere hundre tusen ved nykjøp. Disse raser i pris og etter en del år er de fleste redusert til spiker. Slik går det normalt ikke med dyre kvalitetsvåpen. Både MC og rifler går for de fleste på hobby / livsstilskontoen.

Link to comment
Share on other sites

Ja Kammerherren eg vil nok tru at denne kjenner seg fleire igjen i ! Slit nokon gonger med å få einskilde til å forstå korleis våpeninteresse og jakt kan kosta ein god slump pengar. Broren min er ein av dei, og han har både bil nr.3 (sportsbil) og MC i garasjen ... :lol:

 

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Denne Krighoffen er jo et glanseksempel på stort verditap på nye CNC freste våpen. Det hjelper ikke med all verdens påkostet stokkemne mm når hvem som helst kan gå i butikken og bestille en tlsvarende ny fra fabrikk.Om denne hadde vært en eldre håndlagd børse ville prisen vært noe helt annet og interessen ville umiddelbart vært der. Slik den er priset nå må det jo være et kjempekjøp for en som skal jakte B5 som også liker DR!! Det er jo begrenset hvor mye lengre ned den kan synke i verdi for neste eier.

Link to comment
Share on other sites

Denne Krighoffen er jo et glanseksempel på stort verditap på nye CNC freste våpen.

 

Jeg er bare delvis enig. Grunnen til at denne tilsynelatende har falt så mye i verdi er at selger åpenbart ønsker å bli kvitt denne, og ikke minst at det er et svært begrenset marked for slike våpen i Norge. Tilsvarende Krieghoffer går for 8-12k USD på bruktmarkedet i USA, jeg ville tippet at denne som nå ligger på Finn ville ligget i øvre ende av skalaen.

 

Norge har tilsynelatende et svært begrenset marked for dyre og litt spesielle våpen. Det ligger mange fine gamle drillinger i våpenbutikker, og ikke nødvendigvis nyere "CNC freste" modeller. Mange av disse har jeg sett til salgs i flere år.

 

Gitt at noen flesket til og kjøpte seg en ny bespoke Holland & Holland dobbelrifle, og ønsket å selge denne etter å ha prøvd noen skudd (svært usannsynlig scenario selvsagt). Jeg tviler sterkt på at denne hadde gått lett på Finn, for det den ble kjøpt for i London...

Link to comment
Share on other sites

Bruktmarkedet for våpen over ca. 30.000,- i Norge er omtrent ikke-eksisterende... Det er, tross oljen, få som kjøper dyre våpen. Samfunnsmessig har vi ikke hatt noen stor overklasse. Landet var ganske fattig inntil ganske nylig. Måten vi jakter på er også mer "feltmessig", og de fleste kvier seg for å dra på dyre våpen i li og fjell. Noen selskapsjaktkultur har vi ikke, kanskje med unntak av rådyrjakta i sentrale områder?

 

Hadde jeg vært selger hadde jeg tatt kontakt med den amerikanske ambassaden for hjelp om hvordan man kan eksportere den rifla til USA. Det kan bli pentimebetaling! :D

 

,500 blir for mye for meg, ellers kunne jeg fort funnet på å kjøpe den.

Link to comment
Share on other sites

Denne Krighoffen er jo et glanseksempel på stort verditap på nye CNC freste våpen.

 

Jeg er bare delvis enig. Grunnen til at denne tilsynelatende har falt så mye i verdi er at selger åpenbart ønsker å bli kvitt denne, og ikke minst at det er et svært begrenset marked for slike våpen i Norge. Tilsvarende Krieghoffer går for 8-12k USD på bruktmarkedet i USA, jeg ville tippet at denne som nå ligger på Finn ville ligget i øvre ende av skalaen.

 

Norge har tilsynelatende et svært begrenset marked for dyre og litt spesielle våpen. Det ligger mange fine gamle drillinger i våpenbutikker, og ikke nødvendigvis nyere "CNC freste" modeller. Mange av disse har jeg sett til salgs i flere år.

 

Gitt at noen flesket til og kjøpte seg en ny bespoke Holland & Holland dobbelrifle, og ønsket å selge denne etter å ha prøvd noen skudd (svært usannsynlig scenario selvsagt). Jeg tviler sterkt på at denne hadde gått lett på Finn, for det den ble kjøpt for i London...

En trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at markedet for dyre våpen er større i USA enn i Norge all den tid vi har ca 5 millioner her i landet mot ca 310 millioner i USA....... Jeg skal være enig i at selger her ser ut til og ville selge raskt og det medfører naturligvis at prisen raser. Om en skulle være så "smart" at en kjøper en ny H&H DR i London for så og ville/måtte selge den raskt kort tid etterpå her hjemme tror jeg bestemt at selger ville tape betraktelig mer enn den omtalte selger vil gjøre. Grunnen er ganske enkelt nyprisen på en H&H DR...... Om en derimot kjøper en brukt gammel fin DR er sjansen vesentlig bedre for å selge uten tap, det var mitt poeng.

 

At det ligger mange eldre fine drillinger til salgs rundt om er ganske enkelt fordi det er tatt inn alt for mange de siste 10 årene i forhold til det markedet etterspør. Privatimporten er betydelig, men også butikker henter hjem eldre drillinger fra tyskland som har et helt annet prisnivå enn her hjemme. Jeg tror vi vil se at prisene på eldre tyske drillinger kommer til å seynke jevnt og trutt de kommende årene. Det er rent for mange hyllevarmere rundt om i butikkene.

 

Ellers vil jeg gi Kiwi rett i det han skriver, men samtidig skal vi ikke glemme at det faktisk er en del personer her i landet som bruker en del penger på børser. Jeg vil tro at den omtalte DR ville vært betydelig lettere og selge om den var i et litt mindre voldsomt kaliber. En 500 kjennes i begge ender og den har et utrolig lite bruksområde utover B5 jakt.

 

 

EDIT: Det hjelper sikkert ikke at det ligger en nesten tilsvarende ute samtidig..... http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61632805&searchclickthrough=true&searchQuery=krieghoff

Link to comment
Share on other sites

Om en derimot kjøper en brukt gammel fin DR er sjansen vesentlig bedre for å selge uten tap, det var mitt poeng.

 

Også i dette tilfellet vil jeg påstå at Norges lilleputtmarked vil gjøre det vanskelig å selge slike våpen til en anstendig pris i Norge. Importerer du en fin gammel Jeffery sidelås dobbelrifle, for det de går for i USA eller England, er det ikke bare å slenge den ut på Finn og tro du får pengene igjen. Referanse også til Ferlach dobbelrifla som ligger hos Bevern i 475 nr 2. Dette kaliberet er ikke særere enn at du får tak i ladekomponenter greit, skjønner ikke helt at den ikke blir solgt.

 

Jeg er ikke uenig med deg på generell basis, eldre håndlagde våpen vil helt sikkert være bedre investeringer, iallfall på litt lengre sikt. Mitt poeng er at Norges lille, men også "usnobbete", marked, gjør slike salg treige.

Link to comment
Share on other sites

Steinar, du misforstod meg. Du kan naturligvis ikke kjøpe et dyrt klassisk våpen i f.eks USA for så å skulle selge det her hjemme til samme pris. Kjøper du derimot ei fin britisk DR her hjemme til f.eks 100K-150k og den fremdeles er i god stand når du skal selge, så vil ikke børsa synke drastisk, men du kan naturligvis ikke forvente at den er solgt på 2 uker siden det er snakk om mye penger. Dette gjelder jo all form for handel, enten det er dyre børser, biler eller hus. Essensen er at om du legger 100K-150K i en ny CNC frest DR eller det samme beløpet i en eldre i god stand, så vil du 10 av 10 ganger tape mer på den nye børsa ved salg under samme forutsetninger. Det er heller ikke uten grunn at slike dyre våpen ofte havner på store internasjonale auksjonshus for å nå et størst mulig publikum.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du derimot ei fin britisk DR her hjemme til f.eks 100K-150k og den fremdeles er i god stand når du skal selge, så vil ikke børsa synke drastisk, men du kan naturligvis ikke forvente at den er solgt på 2 uker siden det er snakk om mye penger.

 

Hvor mange britiske dobbelrifler i den prisklassen har blitt omsatt i Norge (kjøpt i Norge av norsk selger, butikk eller privat) i løpet av de siste 5 årene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv holdt i ei DR i en butikk på Østlandet som var priset til "noen" hundre tusen, den var på det tidspunktet solgt, men ikke hentet. Som Pondoro skriver, mye av dette havner ikke på Finn.no i det hele tatt. Vi har faktisk en elite her i landet også, selv om vi liker å se på Norge som et land uten de store forskjellene.

 

Det er faktisk en del som har mye penger de kan "søle" bort på det de måtte ønske. Husker for noen år siden da jeg stod rett ved kassa til XXL på NAF huset. Det kom inn en kar pent kledd i dress, tydeligvis rett fra kontoret. Han var blitt bedt med til Afrika på jakt, så han måtte ha litt utstyr. I hans tilfelle var det ensbetydende med ALT. Han kjøpte en dyrere Blaser med Zeiss naturligvis, masse klær, patroner etc. At han la igjen et sted mellom 100K og 150K den ettermiddagen er hevet over en hver tvil. Tilsynelatende en ganske spontan handel. Tviler på at den karen der sleit ut rifla i elgskogen her hjemme etter den turen.

Link to comment
Share on other sites

Vi har selvsagt mange vel bemidlede i Norge, for all del. Samtidig har vi ikke hatt en betydelig overklasse i Norge over lengre tid, som også Kiwi nevner over. Jeg syns det er artig å gå innom våpen/jaktbutikker når jeg er i utlandet, og bare en kommer over til Sverige eller Danmark er det tydelig at det er et større segment av jaktklær og våpen i engelsk stil. Hvor mye tweed og sixpence finner du i norske jaktbutikker?

 

De vel bemidlede som går på jakt, men som ikke nødvendigvis er interessert i våpen, kjøper typisk - som du nettopp sa det - en ny blaser rifle med en Zeiss på toppen. I det forrige firmaet som jeg jobbet for skulle vår CFO kjøpe seg ny rifle. Han hadde egentlig bestemt seg for en Remington 700, men hadde fryktelig lyst på en Sauer fordi den kjentes så mye bedre ut... men så var den så jækla dyr, over 20 000... Samme CFO har selvsagt diverse fritidseiendommer rundt forbi, SUV, osv. Jeg mener det er typisk norsk, på godt og vondt.

 

Nå sporer jeg litt av her, men poenget mitt er at det er nesten ikke-eksisterende marked for dyre dobbelrifler (og lignende våpen) i Norge. Med et fungerende marked bør det være flere interessenter, gjerne med en budrunde. Hvis det bare er snakk om å flytte våpen mellom bekjente vil jeg ikke si at det er et ordentlig marked.

 

Konkret, den Krieghoff'en vi diskuterte i utgangspunktet mener jeg selges for en latterlig lav pris fordi det ikke er et ordentlig marked for slike våpen, i mye mindre grad at den er "CNC frest".

Link to comment
Share on other sites

Eg synest snobbeklassa kan halda på våpenet sine til fleire hundre tusen eg, plagar meg ikkje i det heile.

Har vore i møte med ein slik før som måtte ha hjelp til ALT etter at rådyret var skutt, hadde ikkje kniv med seg eingong, berre flott utstyr.

 

Eg skal følgja med på Holts auksjonar eit bel, men eg feller ingen tårer om det ikkje vert ein engelskmann til slutt. Mye anna ein òg tapar pengar på i livet og eg kjøpar ikkje våpen med tanke om salg, men bruk.

 

Det byrjar å verta ein del trådar her inne om dobbelrifler; Val av dobbelrifler, kaliber, kven som eig, kva mann eig òg vidare. Saknar i grunn ein tråd om jakt med desse riflene og ikkje berre snakk rundt dei. Følar igrunn det er fleire her som "meiner" veldig mykje om dobbelrifler, men har ingen jaktrøynsle med dei anna enn det andre har skrive.

Link to comment
Share on other sites

Må en være snobb for å ha dobbeltrifle?

 

Utrolig mange nordmenn vill uten noe særlig stressing av økonomien kunne kjøpe j...ig dyre våpen; bare se hva folk har av og bruker på "Hobbybiler" og den slags (jeg har brukt mer på lekebil i Juli enn hva de to DB-riflene på finn.no koster tilsammen; ikke er jeg snobb og ikke er jeg rik); men interessen er der ikke for de aller fleste. Våpenet blir for spesielt og folk opplever garderoben på 6 stk jaktvåpen som trang. Uten garderoben (eller med en noe større en) tror jeg markedet hadde vært større/"varmere".

Men finner jeg den DB-rifla jeg vil ha skroter jeg om nødvendig noe i garderoben for å lage plass (skulle bare ha kjøpt den Browning O/U i 93x74R :cry: )

 

Også greit å huske at det er en liten del av norske jegere som gidder henge her inne; selv på de forblåste holmene jeg bor (iflg eliten i nabobyen er det bare fatiigfolk her..) er det flere som kun jakter med dobbelt-rifler, dobbeltrifledrillinger,kipplaufer og den slags. noen har nok gryn; andre er bare vanlige lønnsslaver. Det handler om prioritering; noe "må" ha ny, fin bil med rette panserpryden, daycruiser, sydenferier og skiferie i Hemsedal; andre kjører 12 år gammel Honda CR-V, har fine våpen og reiser på jakt.

 

Svein Solli skrev engang noe sånt som at de to tingene det var verdt å sette seg i gjeld for var jakt og fine våpen. Det er nok mye sant i det; vi mennesker ønsker oss gamle.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen, det var meget godt sagt :D

Jeg har nylig kjøpt meg dobbling, den kostet mindre en en Blazer med samme treverk.

Personlig handler det om en fasinasjon av brekkvåpen.

Nå har jeg SS hagle, Drilling og SS dobling. Mangler kun Kipplauf og rifledrilling.

Gode våpen med presisjon som ett vert annet våpen (litt utfordringer på bane med mange skudd)

Satser på å få skutt både elg og hjort med doblingen i år :D

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne tråden har gått meg hus forbi! Melder meg på med tvillingpiper i 7x65R i min Valmet 412 S. Brukes mest på drivjakt etter rådyr og elg. Pipene samskyter greit med 156 gr. Norma Oryx. Oppå skinna står en Nikon Monarch 1,1-4x24 med grønt og rødt lys i retiklet. Bra sikte, men kombinert med pipene blir det tungt!! Drømmer om å bytte siktet til en Doctersight/ RMR eller lignende. Valmeten har vært hagla mi siden jeg ble konfirmert, glimrende våpensystem tross vekten..

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff Teck .30-06 med EJEKTORER :D produsert i sept 1975 har ikke skutt mer enn toppen 10 skudd før jeg fikk lagt min klamme hender på herligheten.... Kom i koffert med sertifikater, testskive og egenhendig hilsen fra CEO hos Krieghoff...

 

her har jeg skutt en RedHartebeest etter en fin ettermiddags stalk... RWS 184grs. EVO

 

15e7n2t.jpg

 

 

2dh5su9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då vert eg snart lykkeleg eigar av ei dobbelrifle i 500/416. Søknad innvilga så no gjenstår det kun å hente den. Sikkert nokon som kjenner til denne, Krieghoff Big Five som står hos Jakt og Friluft på Hvalstad. Gjenstår å skaffe ladeverktøy til rifla, eg ser at diesett er kronglete å få tak i. Er det nokon som har gode tips eller kjenner til om tidlegare eigar/eigarar har hatt slikt?

Tomhylser og kuler er ikkje problematisk. Har og bestilt hylsfres som er stor nok til å håndtere hylsene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

No er dobbelrifla i hus med Aimpoint Micro H1 montert. Venter på kuler, hylser og diesett. Det siste har dessverre lang leveringstid. Har og bestilt RCBS sin store hylsefres, denne og kulene kjem i dag.

Då er det berre å vente på resten og få prøveskote rifla, gleder meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Undertegnede har vært eier av side by side dobbeltrifle i drøyt et år nå. Har ikke sett denne tråden før nå så derfor har jeg ikke meldt meg tidligere. Den er i cal. .58 så jeg krysset av for .577 da det er det nærmeste. Har fortsatt ikke funnet den ideelle ladningen, men det er jo en del av morroa å drive på skytebanen å laborere ladninger! Driver for tiden å konstruerer "min egen" kule som jeg må få laget støpeblokk og kaibreringsdie til. Hvis noen av dere kjenner til firma som lager støpeblokker og kalibreringsdier ut fra tegning er det fint om vedkommende gir meg et lite tips. jeg vet det er mulig å få slikt laget i USA, men det hadde vel ikke skadet om man kunne brukt et firma som ligger litt nærmere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

500NE min fungerte yppelig på Elefant , men også helt grei på annet vilt ,har brukt min på 7 turer til afrika, har skutt over 100 vilt der fra stenbukk til Elefant , den har vert med til Sør -Afrika i flere provinser + Zimbabwe,Namibia,Botswana. har skutt vilt på avstander fra 5m til 170m.

Hjemme (mest i sverge har egen gård med jakt rett),har den blitt brukt på vakjakt til rev, bever,skutt grevling, rådyr.Vildsvin i drev og på vaktjakt .

 

500ne er faktisk den rifla ved siden av blaser r93 i 375 H&H, jeg bruker mest.

Jeg blir rett og slett glad hver gang jeg tar den ut med på jakt ,lader med to store sigarer og er klar for det meste.

Jeg jakter mest med kikkert på min dobbell , en z6 1-6, ser kanske ikke så fint ut men jeg får flere skudd skjanser og mere felt vilt en uten kikkert .

 

er så heldig at den sammskyter med det meste jeg lader til den .Den kula jeg bruker mest er woodlegh sin 535 grains PP i 2200fps.På Elefant brukte jeg woodlegh sin 570 grains Hydro på 2100fps.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gratulerer med flott rifle Ruger #1!

 

Er det RN eller PP kula i Woodleigh, 250 grain, du har bestilt? Jeg får utrolig god samskyting og presisjon med hver pipe med RN kula i 250 gr. Jeg har ladeboken til Woodleigh... gi beskjed dersom du vil ha noe data fra den.

 

Jeg skjøt forresten ei rådyrgeit i dag tidlig med Krieghoff'en min, med akkurat den kula. Så greit ut, rådyret gikk ned i smellen :D Litt voldsomt med 9,3 på rådyr selvsagt, men dette er jo korte, relativt lette, hendige våpen. Jeg trives veldig godt å gå med denne rifla, så lenge det ikke er skumringsjakt foretrekker jeg dobbelrifla til det meste nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...