Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

197 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      65
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      18
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

Ivan carter er en koselig kar, har han faktisk på Facebook.

Satt å snakket med han nylig mens han hva i Botswana på

Elefantjakt, akkurat der å da brukte han 450NE som er hans favoritt kaliber.

 

Men han bor ikke i USA, han bor faktisk i Panama, og jeg tror, ikke sikker, men mener

At han er fra Australia.

 

Håper å komme meg på elefant jakt innen 3år, må jo bli sånn

No-trofé dyr da.

Link to comment
Share on other sites

Ivan Carter er faktisk født i Zimbabwe :) virker som en likanes kar det med god sans for rifler

men jeg har uansett sett på DB fra Baikal til Heym og lander på Krieghoff med tanke på pris og kvalitet

usikkerpå om jeg skal kjøpe ny eller brukt :) men det går mot Blaser R8 som inbytte 8)

får ikke mindre lyst på DB når det dekker det meste av behov

Link to comment
Share on other sites

Ok, så jeg kjøpte brukt Merkel uten å vite hva den var regulert med. Men det finnes løsninger; ringte til Suhl (ja, ikke Sul, verdalinger), og fikk kjapt svar:

Hallo Herr Exxx

,

 

Nach unseren Unterlagen wurde diese Waffe mit 16,0 g KS eingeschossen. Leider ist nicht ersichtlich ob mit oder ohne Glas eingeschossen wurde.

 

Mit freundlichen Grüßen / Best regards

Andreas Pohland

Kundendienst

******************************************************

Merkel Jagd- & Sportwaffen GmbH

 

98527 Suhl

Schützenstrasse 26

Telefon: +49 (0) 3681/854-250

Telefax: +49 (0) 3681/854-210

mailto:@merkel-waffen.de

http://www.merkel-die-jagd.de/

****************************************************

Link to comment
Share on other sites

"Leider ist nicht ersichtlich ob mit oder ohne Glas eingeschossen wurde" Det sier noe om kvaliten... Skal en ha kikkertsikte på en dobbeltrifle må børsa reguleres med kikkertsikte.... Dette er typisk kan de lure ein dummer Norweger oder Amerikaner gjør de det....Dette er vår egen feil vi lar oss lure....Vi skal spare penger.. Vår egen feil.

Alltid spesifiser hva børsa skal reguleres med Patron . Fabrikat kule vekt eks 8x57IRS 12.7 gram Oryx..Få med patroner av regulerings lotten. Kikkert sikte feks Zeiss 2.5-10x50HT.

Spesifiser samskyting... feks.. 2 cm zwischen den laufen am 100 nicht kreutzend.

Zeit zwischen rechte und linke Lauf 7 Sekunden... Treffer børsa da knapt en love dør send den ned igjen... Dann lernen Sie... Schade nicht ein Dummer Norweger...ups...

Link to comment
Share on other sites

:lol:

 

Hvor godt samler dine?

 

Sørg for å få nye dobbeltrifler regulert med en patron som ikke blir endret eller går ut av prod, dersom du ønsker å basere deg på fabrikkpatroner.

 

De fleste garanterer kun innenfor 4-5cm på 50m. De fleste går imidlertid vesentlig bedre. Jeg har litt høydeforskjell med min. Det skyldes nok også at jeg bruker en annen kule enn det den ble regulert for. Litt mikk makk, men man får det som regel til!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skulle til å skrive at jeg også syntes den var snodig at de ikke vet dette. Men der dumme Norweger spør: bør ikke rifla samskyte med "Glas" hvis den først samskyter med jern, og omvendt? Noe annet er om jerna ikke er justert til å sikte dit skuddene treffer, og omvendt, men det skal testes, og vil skuffe meg stort om det ikke er tilfellet. Lever i (over)-troen på at jeg skal klare å justere en kikkert...

 

Ammoen er vel denne snodige skapningen; http://rws-munition.de/en/hunting/produ ... l#!0/43/12

 

Jeg har til og med funnet noen pakker her i kongeriket.

Noen som har erfaring med denne "kjeglespissen" på nordisk jakt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skulle til å skrive at jeg også syntes den var snodig at de ikke vet dette. Men der dumme Norweger spør: bør ikke rifla samskyte med "Glas" hvis den først samskyter med jern, og omvendt? Noe annet er om jerna ikke er justert til å sikte dit skuddene treffer, og omvendt, men det skal testes, og vil skuffe meg stort om det ikke er tilfellet. Lever i (over)-troen på at jeg skal klare å justere en kikkert...

 

Ammoen er vel denne snodige skapningen; http://rws-munition.de/en/hunting/produ ... l#!0/43/12" target="_blank

 

Jeg har til og med funnet noen pakker her i kongeriket.

Noen som har erfaring med denne "kjeglespissen" på nordisk jakt?

 

Nei det har med løps svingning å gjøre ... Kikkertsiktet har en vekt ,,endrer svingningene ... kjøp boka til Norbert Klups les og lær

Link to comment
Share on other sites

:lol:

 

Hvor godt samler dine?

 

Sørg for å få nye dobbeltrifler regulert med en patron som ikke blir endret eller går ut av prod, dersom du ønsker å basere deg på fabrikkpatroner.

 

De fleste garanterer kun innenfor 4-5cm på 50m. De fleste går imidlertid vesentlig bedre. Jeg har litt høydeforskjell med min. Det skyldes nok også at jeg bruker en annen kule enn det den ble regulert for. Litt mikk makk, men man får det som regel til!

 

Mine skyter meget bra Kiwi... de bildene har jeg lagt ut på Kammeret ,AR og wild und hund forum før... det har du vel fått med deg...poenget mitt er enkelt ... ikke la nye dobbelt rifle kjøpere gå i den gamle fella...

Link to comment
Share on other sites

Ser den med løpssvingninger når du sier det. Jeg har drillingboken til Klups men husker ikke å ha lest noe der. Har han en DR-bok også? Skal Google...

Min 140 har en Swaro i hakemontasje, så man vil anta at det er brukt "Glas". Men dette skal testes.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dobbeltriflesyke er ikke kurerbart; har ideen om at en skulle hatt en slik først festet seg forsvinner den ikke. Den kan dempes midlertidig (feks ved å studere bankkontoutskrifter, nedbetalingsplaner for huslån og den slags) men ideen ligger der og ulmer.

 

 

Men-helt ærlig; hva er egentlig 100.000kr? De fleste av oss stusser ikke mye for å bruke 100.000 i ekstra bling og tull og vas når vi handler en ny bil; i det du vrir om nøkkelen første gang er de pengene i realiteten bort :!: Så ja, det blir DB rifle etterhvert (drittkjedelig, uten gravyr (betale noen for å skrape opp børsa?? Det ordner jeg selv oppe i hjortelia!) og i et fornuftig, kjedelig kaliber-kanskje 8x57IRS). Må bare betale ned litt mer på huslånet først!

Kanskje en Baikal i 30-06 mens jeg venter?

Link to comment
Share on other sites

Til drivjakt tror jeg den patronen er bor av det beste du kan bruke. De vil nok åpne fort, og gi bra med skade før resten gir gjennomskudd.

 

Vekt på våpenet, og balanseendringen, vil gi endret samskyting av pipene. Det er ikke automatikk i at man får den til å regulere både med åpne sikter og optisk sikte.

Ting som taler for er grannt kaliber og liten lett kikkert.

 

Jeg har ladet selv til dobbeltrifledrillingen, og prøvd meg litt frem og kommet frem til en ladning som er akseptabel med begge. Min skyter ørlite mer fra hverandre enn det ideelle med åpne sikter, og skyter nesten sammen med optikken på. Dette får være helt greit all den tid jeg holder meg innenfor 150m på jakt med den.

Avtrekkene er ikke så verst til kombinasjonsvåpen å være.

 

Skulle jeg kjøpt meg ny dobbeltrifle, så ville jeg kjøpt 8x57R og fått den regulert med kikkertsiktet. De fleste av oss vil trenge synskorrigering etterhvert, og man kjøper jo våpen for å bruke det?

 

Edit - kom visst noen innlegg i mellomtiden...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare gode erfaringer med min Krieghoff Classic i 9,3x74R, med hakemontert Zeiss Victory 1,5-6x42. Dette er ei så god allround-rifle, med så god presisjon, at jeg egentlig ville hatt den i et mindre kaliber. Jeg skyter sjeldent mere enn et par elger i året, men mange rådyr og annet mindre vilt.

 

Kanskje noen med ei small-bore sbs dobbelrifle har det motsatt og vil bytte?

Link to comment
Share on other sites

Det er mange flotte DR der ute, men skulle jeg valgt (bare) en slik rifle ville nok valget landet på 9.3 (selv om jeg har sykt lyst på den 475 No2). Et kaliber jeg kan kose meg med både under jakt og på bane. Et flott kaliber til plainsgame i Afrika, villsvin, elg, osv osv. Føler også at DR krever en god del trening av skytteren, noe som blir litt mer behagelig med en 9.3 kontra f.eks 475 for en som er ny på rekyl over 375 !

 

Har aldri vært i Afrika på hverken jakt eller ferie, men har bestemt meg for å ta en tur og føle "afrika-suget" som flere her inne reflekterer. Blir jeg bitt av basillen, (noe jeg trur er en sikkerhet) så kanskje det blir prioritert en større DR etterhvert for å jakte storviltet der nede, men en 9.3 med en Nickel på toppen blir nok førstevalget.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vell mitt tips til dere som skal ha ny dobbel og lurer på hva den skal reguleres med.

NORMA :D alt under 375, brukes Oryx og alt fra 375 og opp Woodleigh.

 

 

Kan Bytte mellom Norma og Kynoch som er greit for 375 og større :P

 

Nope å bruke litt over 100 00kr på en rifle er fornuftig.

Derfor har jeg en ny liten billig bil og heller ha en Fet MC og Rifle 8)

Sitter jo bare å banner å steiker i bilen i rush trafikken uannsett hehe

Link to comment
Share on other sites

Kan noen av dere fortelle meg hvor jeg kan få tak i patron belte?

Som passer feks 458 og 500?

 

Kunne virkelig tenkt meg safari patron belte, men finner ingen plass, har og prøvd E-bay

 

Hva med å prøve børsa på jakt da.....skyt en elefant eller bøffel med børsa kom med bilder......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøp!

http://www.amazon.de/Double-Barrel-Norb ... bert+klups" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Eller man kan kjøpe de i Norge:

https://www.tanum.no/tanum/search/search.action?query=norbert+klups

 

Oversettelsen fra tysk til engelsk er tragisk. Drillingboka har jeg på begge språk. Kjøpte først den tyske i en Frankonia-butikk i Tyskland, og den andre i USA.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Jeffs'. Har holdere for både 9,3x74R og .450/.400 3" som passer bra.

 

Ellers hadde Mark Sullivan noen som var åpne i bunnen, det gjorde det vel kjappere å få opp patronene, noe som nok var nødvendig for sirkuset hans.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her har du misforstått grovt....

Kroppsvekt og størrelse har lite å si,og det kan ofte være omvendt.

 

Må bare kommentere denne, ser det er noen dager siden den ble postet:

 

Kroppsvekt har betydning for opplevd rekyl, på samme måte som vekt på børsa. Det er en lineær, omvendt proporsjonal, sammenheng mellom rekyl og vekt på børse og kropp. Å påstå noe annet er å yppe seg mot Newton.

 

Jeg er derimot med på at kroppsvekt ikke trenger å bety sååå mye, siden teknikk sikkert er mye viktigere. Jeg har også sett store karer ynke seg av kraftige børser, samtidig har jeg selvsagt sett det motsatte. Senest nå i sommer med testing av diverse haglepatroner til gåsejakt: Remington Hypersonic, 1 3/8 ounce ladning med kuler, ca 600 grains - det er mer enn en typisk 500 NE kule! Selvsagt med lavere hastighet, 1700 fps versus 2150 fps som er vanlig med 500 NE. Men så er også en hagle typisk 3 kg... De unge (15 - 16 år) guttene jeg så prøve disse patronene ynket seg fælt, og de er erfarne leirdue skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Du bør lese/sitere hele avsnittet som omhandler det der, så ser du at vi er ganske enige... :wink:

 

Slike haglladninger du snakker om her er fullstendig galskap. Hva skal man med de?

Man kjenner jo fysikken rundt rundkuler (som hagl tross alt er) og der har farten alt og si.

Man mister jo fart på enkelthagl når man øker antallet. Målet er jo å få haglene til å trenge inn, ikke bare fylle himmelhvelvingen med bly?

Engelskmennene som har drevet hagleskyting siden tidenes morgen hevder fast at 28 gram 4er holder til alt det er naturlig å skyte med hagle.

Men man må treffe.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke dette rett tråd å diskutere haglladninger, jeg tok det opp mest som et eksempel på rekyl. Men nei, jeg forkastet disse hypersonic patronene til Remington (stålhagl), mest på grunn av dårlige skuddbilder, og dårlig inntrengning. Mye sant i at 28 gram 4er holder til det meste, gitt gode skuddbilder, og ikke minst at ladningen er bly / tungsten... og har "høy nok" utgangshastighet.

 

Tilbake til dobbelrifler; er det noen som har erfaringer med flere løpssett til Krieghoff? Som jeg har skrevet tidligere i tråden kjøpte jeg meg en Krieghoff Classic i 9,3x74R rett før jul, har skutt endel med den - veldig fornøyd, men foreløpig ikke brukt den til jakt. Hadde vært kjekt med et 500/416 løpssett, eller 450/400. Nå er Classic stokken endel lettere enn Big Five stokken, så tyngdepunktet vil bli flyttet litt fram. Som Andreas skriver over koster også et løpssett nesten like mye som selve rifla, så kanskje ikke noe poeng...

 

Det blir nok til at jeg prøver å få brukt den Krieghoff'en jeg har mest mulig fremover, og kjøper en ekstra dobbelrifle i et grovere kaliber om noen år. Bøffeljakt med en dobbelrifle må jo være en sinnssyk opplevelse? Nå har ikke jeg vært på dette forumet så lenge, men kan ikke huske

å sett noen bilder fra bøffeljakt med dobbelrifle?

Link to comment
Share on other sites

Bertramhylser holder ikke Norma/Lapua kvalitet, det kan vi være enige om. Når det er sagt vil de normalt tåle mange gjennladninger i denne typen kaliber. Det er viktig at du gløder hylsene før du tar dem i bruk. Om ikke dette blir gjort blir de ikke gamle. Har ikke sjekket hvilke andre produsenter som måtte lage slike heller.

 

Fant akkurat ut at det er ca. 2 års leveringstid på disse hylsene fra Bertram :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...