Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

197 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      65
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      18
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

Jøss, må si du er veldig oppmerksom på sånne rosa (skap)ting Kammerherren... :lol:

 

Er det fordi det ikke ble noe av den rosa riflestokken?

 

Når jeg så at du hadde skrevet innlegg så var jeg sikker på at det kom en bekjennelse om et kraftig anfall av dobbeltriflefeber...! Er som Malaria det der, finnes ikke noen kur...

Link to comment
Share on other sites

Det var spørsmål litt lenger oppe angående erfaring / menig om Chapuis sine dobbelrifler.

 

Fomlet med en hos Rogne for et par uker siden i 9,3x74, og må si at det var en snerten liten sak.

Den var også klargjort for kikkertmontasje ved å fjerne et par "biter" på skinna, dermed var det visst enkelt å få på optikk uten noe mer hokus pokus.

Garderoben er full, men alt er vel omsettelig for å lage plass (bla. en Ruger Red Lable o/u i 20x3" brukes lite for tida :wink: )

 

Elgterrenget varierer mellom tette plantefelt med gran, nordnorsk urskog med furu og alskens annet rart, samt åpne fjellmyrer og fjellsider.

Noe utfordrende for en dobling kanskje, men min 35 Whelen er heller ikke noe langdistansevåpen....

Lysten er der :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jøss, må si du er veldig oppmerksom på sånne rosa (skap)ting Kammerherren... :lol:

 

Er det fordi det ikke ble noe av den rosa riflestokken?

 

For det første, de som ikke la merke til det skapet er enten fargeblinde eller fryktelige skjeve på andre områder! :D (No offence.....)

 

Ang den rosa riflestokken du viser til, det var ikke rosa, men oransje jeg vurderte! Litt sånn Never lost konsept..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Whatever you say.. :mrgreen:

 

Har du ikke sett "Tatt av kvinnen"????

 

Selvfølgelig måtte det være ei dame som dro det der i hus, så reflekterte ikke noe mer over det. Dette er en tråd for dobbeltrifler, ikke hus og hjem, dette er mye viktigere! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk noen timer fri på ettermiddagen i går etter et møte i London, og tenkte jeg kunne stikke innom Holland & Holland butikken i Bruton Street. Har jo hørt at engelske håndlagde våpen er i en egen klasse, og at en faktisk kjenner vesentlig forskjell selv mot fine tyske våpen... nå har ikke jeg håndtert mange dobbelrifler, kun Sabatti, Krieghoff (både Classic og Big Five) og Heym 88b. Sabatti var jeg ikke spesielt imponert over, har også lest endel på div fora om reguleringsproblemer, men Krieghoff (som jeg selv har) og Heym syns jeg er veldig fint balanserte våpen. Var derfor ganske sikker på at en H&H dobbelrifle ikke ville kjennes såååå mye bedre ut... det var helt til jeg fikk denne 375 flanged «round action» i hendene:

 

http://www.hollandandholland.com/gun_si ... ndon&v=&c=

 

og denne 375 flanged «royal deluxe»

 

http://www.hollandandholland.com/gun_si ... ndon&v=&c=

 

Jeg ble helt satt ut av å holde disse nydelige riflene i hendene, balansen og egentlig hele pakka var ganske enkelt fantastisk! Likte faktisk best den i «round action», har veldig sans for flammeherdede låskasser, og avrundet låskasse / forskjefte. Nå hadde disse riflene også en veldig lang stokk som passer mine lange armer bra, LOP på 15 1/4 tomme. Lukket øynene, kastet opp rifla, åpnet øynene – helt perfekt!

 

Ble også veldig positivt overrasket over selgeren i butikken, hadde forventet en god del engelsk snobberi - det var det absolutt ikke, men en meget kyndig selger, jeg fikk lov til å uhindret vifte rundt med disse riflene, pluss noen hagler som også virket helt utrolig bra. Selgeren kommenterte at jeg var veldig snakkesalig før jeg fikk holde den første dobbelrifla, men så helt taus etterpå.

 

Det ble med en liten souvenir, en veldig fin patronholder:

 

http://www.hollandandholland.com/store/ ... 26&t=57&o=

 

Heldigvis var flyet hjem litt forsinket – jeg rakk det med et nødskrik!

Link to comment
Share on other sites

Regner med at det var mannen til venstre hos H&H du møtte?

 

http://www.hollandandholland.com/gunstaff.php

Andrew Ambrose er en veldig hyggelig kar, hvor klassetilhørighet betyr mindre enn en genuin interesse for det fantastiske håndverket våpnene herfra representerer! At du ble taus tenker jeg han tok som en bekreftelse på den lille høytidsstunden det faktisk er å få håndtere slik kunst.

Han solgte et par hagler mens jeg ventet der, og sjelden har jeg sett en bedre selger i aksjon. Akkurat passe press på kundene, ledet dem med seg, og fikk de til selv å konkludere med at det måtte bli handel til slutt og fulllførte handelen på utpreget høflig britisk vis.

 

Da jeg var der for et år siden så var det egentlig "nesten" så jeg brukte 120' på en boxlock H&H, men klarte å besinne meg. Den hagla passet meg utrolig godt, og hadde en fantastisk balanse. Så også på dobbeltriflene som hang der. Det var utrolig artig, og frister til gjentakelse en gang om ikke altfor lenge. Var først på Holt's auksjonen, og der gikk det faktisk ei Royal sidelåshagle til vesentlig laverer sum. DEN har jeg vondt av at jeg ikke bøy på, selv om pipene var litt tynnere enn de burde vært... AA var også litt skuffet over at assistenten hans på auksjonen ikke hadde skjært igjennom å kjøpt den, siden den faktisk ble så billig at det hadde vært lønt for dem å lage nytt pipesett med tykkere gods, og solgt den ut fra butikken i Bruton st..

 

Purdey kunne kanskje laget et lite opplegg for en gruppe her fra kammeret med litt forskjellig annet innhold også, om vi spør pent?

 

Tror jeg må ha meg en slik en neste gang jeg er der:

 

http://www.hollandandholland.com/store/product_single.php?i=302&r=302

 

Den må være perfekt til drivjakten!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk noen timer fri på ettermiddagen i går etter et møte i London, og tenkte jeg kunne stikke innom Holland & Holland butikken i Bruton Street.

 

Du var her du da

 

normal_DSC_0774.jpg

 

Var innom her før jul og siklet i ett par timer. :D

 

Ikke langt unna lå butikken Purdey. Var ikke vanskelig å tilbringe tid der heller.

 

normal_DSC_0770.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alle her har vell hørt om Engelske våpen produsenten Anderson wheeler? mest kjent for å ha sin PH versjon i 500 Nitro express dobbelrifle

i den siste james bond filmen Skyfall.

 

vell glem Holland & Holland og alt det andre overprisede børsene

 

De tilbyr faktisk denne boxlock rifla som er den samme i filmen for kun 15 000 pund i 500NE... noe som er veldig billig for en håndlaget britisk dobbel.

 

anderson-wheeler-skyfall-edition-james-bond-gund-elephant-rifle.jpg

 

de har også en mer "Royal" utgave som er i sidelock og koster fra 42 000 pund og leveres opp til 600NE

 

spørsmålet mitt er om du får PH versjonen til 15 000 pund i 500NE også i 577NE og 600NE.... :shock: isåfall blir det min neste hehe :lol:

 

 

Så rifla i hånda ca 152 063kr + 25% moms + noen tusen kr i frakt = tja grovt rundt 190 000kr for en splitter ny engelsk dobbelrifle.

Noen som har lyst å gå i banken å si de trenger penger til å pusse opp "kjøkkenet" ?? :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå mener jeg ikke å være en negativ faen :twisted: Poenget er at et våpen som blir laget 100% for hånd i England og med topp "best gun" finish blir dyrt. Det tar rett og slett veldig lang tid å få til den utrolig strøkne finishen som bare de beste klarer. Har selv hatt en Roberts & Son sideligger kaliber 20 som var laget for Roberts av Pedro Arrizabalaga. Den var laget "etter mønster" av en Boss med rounded action. Pen hagle, men selv den beste spanjol har langt igjen til originalen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel en annen sak som er av betydning her også. For "folk flest" så er det et begrenset antall B5 turer en får til i løpet av livet. Er det da noen god ide og fylle opp huset med dyre B5 jaktvåpen, som etter all sannsynlighet bare synker i verdi? Er det ikke bedre å få seg EN skikkelig rifle, å så bruke resten av penga på jakt? Det er selvfølgelig noe annet om en har fått sine klamme hender rundt en eller flere eldre våpen som jo faktisk ofte øker i verdi, men det er ikke her de fleste er om jeg ikke tar feil.

Link to comment
Share on other sites

dobbeltrifler kan da brukes mer til en bare big five jakt. Jeg skal bruke min 500 på rådyr blant annet.

dessuten er det eieren gleden som betyr noe, det er noe vi dobbelrifle eiere er enige om :D og da gir du blanke i om verdien synker.

 

Og nye dobbeltrifler er også skikkelige rifler kammerherren, i mine øyne er de mye mer solide pga nytt treverk, mye bedre stål, og de skyter utrolig presist, og noen ganger bedre en eldre børser, vis du bruker moderne ammunisjon, så er ikke nye dobbelrifler så kresne.

Men jeg vil gjerne eie en gammel en.

Men skulle jeg vært en PH, så ville jeg hatt en moderne solid bygget dobbel.

 

Men negativitet er ikke lov på denne tråden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Negativitet ikke lov Andreas1988 !! :roll: vel du har rakket ned på noen av de største produsentene av DR ,du er negativ til allt annet en Krighoff (som du har selv og ikke skutt med enda)meste du kan om DR har du lest deg til og ikke ved praktisk erfaring eller jakt med DR .Det sitter folk her på kammeret som eier både 1,2 og 4 DR som ikke gidder legge ut bilder eller annet på denne siden pga deg og xpert kommentarene dine.... :? iam out of this thread....

Link to comment
Share on other sites

Hahaha jo jeg har skytt med 500' en min nå jo, den hva jo helt forbanna ny når jeg la den ut. og jeg har prøvd 500 før, har også prøvd 470, 375, 9.3 og 8x57. Merkel, krieghoff, og Chapuis.

Og klådd mye på Heym

 

Rakker overhodet ikke ned på engelske, ønsker jo en for alt i verden.

 

Nope har ikke jaktet med DB ennå, men det blir ikke lenge til.

Jeg holder da minste tråden levende ved å legge ut bilder :winke1:

 

Ekspert kommentarer og synsing har vell mest kommet fra de som ikke eier dobbel eller eier noen form for big bore mener jeg da...

 

Men jeg kan holde meg unna tråden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fine våpen...men 63.000 pund for en round action .375 Fl er jo helt vanvittig... :roll:

 

Spane heller etter fine brukte ting..

 

Har du forslag til gode nettsider hvor en kan spane? Hvor fikk du tak i din? Hvis en skulle finne noe i utlandet, hvor omstendelig er det å få den inn i Norge?

 

Flott rifle du har fått deg!

Link to comment
Share on other sites

Hei SteinarBM !

 

@purdey her inne kan være behjelpelig på det brukte engelske markedet, ellers har Rogne Våpen begynt å ta inn engelske DR og eksklusive hagler. Fra tid til annen kan det også være nyttig med et søk eller flere hos widforss !? (trur det er det) og Blocket.se.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel en annen sak som er av betydning her også. For "folk flest" så er det et begrenset antall B5 turer en får til i løpet av livet. Er det da noen god ide og fylle opp huset med dyre B5 jaktvåpen, som etter all sannsynlighet bare synker i verdi? Er det ikke bedre å få seg EN skikkelig rifle, å så bruke resten av penga på jakt? Det er selvfølgelig noe annet om en har fått sine klamme hender rundt en eller flere eldre våpen som jo faktisk ofte øker i verdi, men det er ikke her de fleste er om jeg ikke tar feil.

 

Nå ble det vedtatt over at negativitet ikke var tillatt på denne tråden, derfor må jeg kommentere denne :mrgreen:

 

Hva "folk flest" måtte mene om dyre dobbelrifler er overhodet ikke interessant. I ytterste konsekvens er heller ikke jakt en fornuftig investering, siden kjøtt i butikken som regel blir billigere enn kjøtt fra jakt - tatt i betraktning alle utgifter på våpen, utstyr, jaktterreng og ikke minst tidsbruk. Jakt er en lidenskap, og for noen er også våpen en lidenskap i seg selv.

 

Jeg syns ikke diskusjoner om hva som er fornuftig for "folk flest" hører hjemme på denne tråden. Nå er det slik at mange her på bjerget kan kjøpe omtrent hva de vil (gjelder ikke meg), da er dobbelrifler en like dum/bra ting som alt annet. Hva "folk flest" mener er en bra investering legger ikke jeg meg borti.

Link to comment
Share on other sites

I dagens elendige bruktmarked (for selgere altså) kan en få mye for pengene ved å snuse etter de litt mindre populære utgavene. Ta f.eks. Krieghoff Teck.

Det ligger pent brukte slike til salgs for under 30000,- og det er med hakemontert Zeiss og det hele. Rene kupp etter min mening!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder O/U DR så har faktisk Heym en billig fin rifle i kal: 9.3x74R, så her kan dere som liker Heym kline til !!!

 

heym-express-sk26.jpg

 

Heym 26 Keiler

 

Jeg har faktisk sett én slik på brukt-torget til Finn.no med Swarovski kikkert til under 20 tusen, så følg med der...

Ellers er det XXL som tar inn disse.

 

Denne siden her er også verdt en titt: http://www.feine-jagdwaffen.de/Aktuelle ... elbuechsen

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel en annen sak som er av betydning her også. For "folk flest" så er det et begrenset antall B5 turer en får til i løpet av livet. Er det da noen god ide og fylle opp huset med dyre B5 jaktvåpen, som etter all sannsynlighet bare synker i verdi? Er det ikke bedre å få seg EN skikkelig rifle, å så bruke resten av penga på jakt? Det er selvfølgelig noe annet om en har fått sine klamme hender rundt en eller flere eldre våpen som jo faktisk ofte øker i verdi, men det er ikke her de fleste er om jeg ikke tar feil.

 

Nå ble det vedtatt over at negativitet ikke var tillatt på denne tråden, derfor må jeg kommentere denne :mrgreen:

 

Hva "folk flest" måtte mene om dyre dobbelrifler er overhodet ikke interessant. I ytterste konsekvens er heller ikke jakt en fornuftig investering, siden kjøtt i butikken som regel blir billigere enn kjøtt fra jakt - tatt i betraktning alle utgifter på våpen, utstyr, jaktterreng og ikke minst tidsbruk. Jakt er en lidenskap, og for noen er også våpen en lidenskap i seg selv.

 

Jeg syns ikke diskusjoner om hva som er fornuftig for "folk flest" hører hjemme på denne tråden. Nå er det slik at mange her på bjerget kan kjøpe omtrent hva de vil (gjelder ikke meg), da er dobbelrifler en like dum/bra ting som alt annet. Hva "folk flest" mener er en bra investering legger ikke jeg meg borti.

 

Siden du måtte kommentere, så kan ikke jeg være noe dårligere! :mrgreen:

 

Når jeg skriver "folk flest" så tror jeg de fleste forstod at jeg ikke snakket om 80 år gamle fru Evensen som bor i Bogstadveien som bare handler på den lokale delikatessebutikken, som heller aldri har vært på jakt. Jeg snakket selvfølgelig om jegere som faktisk går med tanker om jakt i Afrika, gjerne etter farlig vilt og aller helst da med en godt egnet DR. Det er som nevnt tidligere i tråden mange nordmenn som sitter så godt i det økonomisk, at en skikkelig B5 jakt kan gjennomføres regelmessig. Da er de selvfølgelig også i stand til å kjøpe den eller de børsene de måtte ønske også. Disse "folk flest" er ikke helt der, derfor antydet jeg at det kanskje var bedre å prioritere jaktreiser i stedet for å fylle huset med masseproduserte dyre våpen som faller stygt i verdi. Det var ikke værre enn det.

 

Jeg er så til de grader enig i at jakt og våpen fort kan bli en lidenskap, men det er jo lov å bruke nøtta litt innimellom også! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir blanke f... i hvordan "folk flest" bruker sin beholdning ! Tråden er om dobbelrifler og gleden med dem, ikke en parodi av luksusfellen !

 

Back :arrow: Topic :!:

 

Hvor kom denne fra?

 

Tråden heter "Hvor mange av kammeret medlemmer har dobbeltrifle?" Den heter ikke "Hvor mange av kammerets medlemmer drømmer om en dobbeltrifle til 63.000£?"

 

Jeg må virkelig få lov til å mene at tråden sklir langt ut fra hva den tilsynelatende var tiltenkt når det dukker opp linker til den ene børsa etter den andre som ligger ute til priser som virkelig "folk flest" bare kan ja nettopp, drømme om! Jeg tror enkelte heller burde sette seg ned å legge en plan for hvordan de kan klare å realisere denne DR drømmen. Om en har en normal jobb i kombinasjon med et normalt huslån bør det slett ikke være umulig å spare opp f.eks 100.000,- i løpet av noen ytterst få år med tanke på den lave renta vi har hatt i mange år nå. Et lån på et par milioner koster jo mange tusen mindre i rente nå enn hva det ville gjort med en mer normal rente. Om en da igjen bruker nøtta så klarer en enten å betale inn litt ekstra på lånet sitt, eller så sparer man til f.eks ei DR. Desværre er det ikke dette de fleste gjør, de øker heller forbruket på annet skrot, som f.eks en unødvendig feit bil eller et par Parajumper jakker til barna.....

 

Jeg har aldri nevnt luksusfellen, jeg prøver bare å komme med en realitetsorientering til de største drømmerne her inne som drømmer mye og realiserer lite!

 

Ellers er jeg helt enig med amatør, de fleste DR her i landet er ikke i B5 kaliber, det bør være plass til disse her også!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder O/U DR så har faktisk Heym en billig fin rifle i kal: 9.3x74R, så her kan dere som liker Heym kline til !!!

 

Heym 26 Keiler

 

Jeg har faktisk sett én slik på brukt-torget til Finn.no med Swarovski kikkert til under 20 tusen, så følg med der...

Ellers er det XXL som tar inn disse.

 

Denne siden her er også verdt en titt: http://www.feine-jagdwaffen.de/Aktuelle ... elbuechsen" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Joda denne og lignende modeller som f.eks. Blaser 97 og Krieghoff Ultra er utmerkede og velfungerende "verktøy". Personlig mener jeg de mangler "sjel" og synes de "gammeldagse" som krevet godt børsemakerarbeid gir mer eieglede. Når det er sagt må jeg innrømme at disse "nymotens greiene" i praksis fungerer fordømt godt, uten problemer med varmespredning etc. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper ikke det blir slik at tråden bare handler om de dyreste og grøvste dobbeltrifler.

Vel, faktum er vel at denne tråden stort sett handler om akkurat det. De dyreste, de grøvste og de "eldste og nobleste".

Erfaringer, bruk og behov er helt underordnet! Ergo tror jeg de fleste DR-eiererne som har meldt seg i denne tråden stort sett skyr banen.

 

Joda denne og lignende modeller som f.eks. Blaser 97 og Krieghoff Ultra er utmerkede og velfungerende "verktøy".Personlig mener jeg de mangler "sjel" og synes de "gammeldagse" som krevet godt børsemakerarbeid gir mer eieglede.

Fine våpen er fint, men hva skal man med de hvis de ikke er hensiktsmessige? Hele poenget med et våpen er at det nettopp skal være et velfungerende verktøy for jaktutøvelsen man bedriver. Så er det riktig nok en del av oss som er opptatt av det estetiske og derfor synes det er greit at verktøyet ser bra ut. Men det estetiske bør i mine øyne likevel ikke veie mer enn det funksjonelle.

 

I såfall har man et forhold til våpen som en del har til veteranbiler, og det er jo helt greit, men da snakker man jo i utgangspunktet ikke om et "jaktvåpen" snarere samlervåpen med brukspotensiale. Dersom interessen for DR primært skal være forbundet med veteranvåpen synes jeg det med fordel kunne kommet bedre frem.

 

Eiergleden knytter jeg til hvor stor glede jeg har hatt av våpenet. Denne øker relativt proposjonalt med hvor mye jeg får anvendt det. Det kalles også affeksjonsverdi...knyttet til gode minner og store opplevelser!!! De finner man ikke i våpenskapet.

 

Når det er sagt må jeg innrømme at disse "nymotens greiene" i praksis fungerer fordømt godt, uten problemer med varmespredning etc. :smile:

Personlig mener jeg mange av DR'ene som blir dratt frem i denne tråden er mer "estetiske" enn anvendelige. Ettersom jeg primært legger penger i våpen for å bruke de, sliter jeg med å se anvendeligheten i et såkalt "raskt" våpen som er like langt som en hvilken som helst standard boltrifle og som veier minst like mye eller mer. (Jeg får ta et stort forbehold for de som har og som faktisk trenger DR til B5)

 

Men det er nok bare meg, jeg foretrekker jo til og med nye og fine biler med moderne og nyttig utstyr fremfor gamle blekkbokser med sveiv... Men det henger jo også sammen med at jeg stort sett har behov for bruke de, og ikke mastrubere til dem.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra responsen begynner jeg å frykte at jeg nettopp har drept tråden. Det må jeg i så fall understreke ikke var min hensikt.

 

Hensikten var, som flere før meg har vært inne på, å skape litt rom for bidrag fra flertallet av DR-eierne til å kunne bidra med innlegg om sine egne våpen.

 

Drømmerne her kan jo med fordel lage seg en ny tråd?

 

Hva med nykommerne i "klubben"? Har ikke Okhotnik og mr. drilling blitt DR-eiere siden tråden startet?

 

Buhund du har etter hva jeg kan se en 80B, og amatør har en 55B. Mange har innledningsvis meldt at de har Krieghoff. Noen her har vel Chapuis også etter hva jeg kan huske fra tidligere tråder? Hvordan fungerer Baikal'en. Blasere? Merkler? Hva med deres børser?

 

Kan dere ikke si litt om deres erfaringer, bruk og behov med børsene deres. Dele noen "utstillingsbilder" eller enda bedre jaktbilder med de på? Hvorfor har dere DR? Hvorfor akkurat den DR'n? Hvorfor det kaliberet? Hva slags ammo bruker dere? Hva lader dere? (selv om det ikke har særlig stor overføringsverdi synes jeg det kunne være interessant å høre om) Hvordan er samskytingen? Hvordan lever børsene opp til forventningene? Historier?

 

Hva med B5 gjengen? (jeg tenker da først å fremst på dere som praktiserer afrikajakt som ikke nødvendigvis er synonymt med B5) Hvilke børser har dere? Hva har dere brukt de til? Hvorfor har dere valgt akkurat det kaliberet dere har?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva det er :?: Ga en blomsterbucket til min gamle mor i går, det funka :thumbup:

 

Har ett noenlunde brukbart bilde av rifla. Hvis noen vil se det kan jeg sende det i e-post slik at en vennlig sjel med nødvendig kunnskap kan legge det ut her.

På dette bildet har stokken blitt mer rødlig enn den egentlig er. Sliter med å ta gode våpenbilder. oddbuhund@getmail.no

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Streamdip.

Det er akkurat slike praktiske opplysninger og info som du referer til som ihvertfall jeg ville syns var interessante.

Spurte litt lenger opp i tråden om erfaring med Chapuis, men det druknet vel i strømmen av engelske best guns og Bif Five kaliber.

For min del kunne jeg tenkt meg en DR i et greit kaliber for elg og gris (8 mm, 9,3 mm osv)

s/s eller o/u spiller egentlig ikke så stor rolle, det er de to kjappe i et hendig våpen som frister.

Link to comment
Share on other sites

@Seawolf: hyggelig at flere deler den oppfatningen, jeg tror det er en hel del som gjør det.

 

Spurte litt lenger opp i tråden om erfaring med Chapuis, men det druknet vel i strømmen av engelske best guns og Bif Five kaliber.

Jeg registerte både spørsmålet ditt, "nedrakkingen" på Chapuis, og at spørsmålet deretter druknet.

 

Desverre kan jeg ikke hjelpe deg stort med erfaringer. Jeg kikket en del på Chapuis selv når jeg sto foran valget mitt, men jeg var nok for pro Heym... Jeg mener å ha registert at Chapuis har ganske lette børser med valgfrihet mellom to løpslengder. Du har sikkert kikket på info hos Rogne våpen?

 

Du vil sikkert ha glede av å lese denne tråden om franske damer http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=22644

 

Ellers så er det helt sikkert noen blant de som har angitt kaliber på DR'en sin i denne tråden som har Chapuis. Kanskje de vil være så vennlig å dele litt med oss nå???

 

Med "nedrakkingen" mener jeg påstanden om at kvaliteten til Chapuis er dårligere enn en del annet. Dette ble forsøkt forklart uten at jeg ble overbevist.

 

Men spørsmålet som da melder seg for meg er: er det noen her som har klart å slite ut en fabrikkny DR?

 

Hvis ikke, er kvalitetsnyanser i dette våpensjiktet noe hefte ved? Enten de er antatte, påståtte eller reelle?

 

I såfall blir jeg enda mer nysgjerrig med tanke på at jeg i løpet av 22-23 år ikke er i nærheten av å slite ut den billige "møkka-hagla" jeg kjøpte til konfirmasjon. Og ja, den har blitt brukt hardt og mye. (Beklager hagla mi! Det var ikke meningen å omtale deg på den måten. Jeg er så glad i deg så... :oops: )

 

Beklager forøvrig henvisningen til hagle! To much off topic! :roll:

 

For å fylle på med mer off topic siterer jeg Bertrand Russel: "Flertallet sementerer kun det bestående"

 

Mao. gjør som du vil, og følg dine egne lyster uavhengig av hva hordene på sidelinja nødvendigvis måtte mene! Men hold oss vennligst orientert... :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med nykommerne i "klubben"? Har ikke Okhotnik og mr. drilling blitt DR-eiere siden tråden startet?

 

 

Hei!

 

Fikk dobbelrifla på fredagen, Merkel model 141!

Ei skjønn lita frøken, smekker og snasen med 55 cm løp... :lol:

 

Skal få lagt ut bilder, bare jeg blir klok på fremgangsmåten... :oops:

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Hehe, alltid like morsomt når nybakte Krieghoff-eiere begir seg inn på en polemikk om hvorvidt alt som koster mer enn en Krieghoff B5 er bortkastede penger...

 

for all del, flotte våpen. Men Jeg hadde heller gått for en Verney-Carron Azure PH i 450/400 for 7200 Euro + moms ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, alltid like morsomt når nybakte Krieghoff-eiere begir seg inn på en polemikk om hvorvidt alt som koster mer enn en Krieghoff B5 er bortkastede penger...

 

for all del, flotte våpen. Men Jeg hadde heller gått for en Verney-Carron Azure PH i 450/400 for 7200 Euro + moms ;)

 

Det er alltid veldig lett å velge fra en dyrere hylle all den tid en slipper å skulle betale det selv, eller hva?

 

En helt annen ting, jeg fikk faktisk et tilbud fra importøren av Verney-Carron i dag, prisen er nok ikke 7200,- EUR + mva, den er 9500,- EUR + mva og frakt...... Blir faktisk en litt annen ball game.

 

(Om du skulle klare å få kjøpt den billigere direkte fra fabrikk, så blir det jo uansett litt uretferdig å sammenlikne med ei anna børse kjøpt i Norge, med dertil hørende garantiansvar).

Link to comment
Share on other sites

Sier vel litt om hvor grådig importøren er?

Du kan kjøpe direkte fra fabrikk , jeg har vært i kontakt med dem. Nemo problemos.

Angående garanti må den jo tilbake til fabrikk uansett... Men hvis du vil betale 20.000 mer for norske reklamasjonsrettigheter som jeg personlig ikke tror er nødvendig ved kjøp av en splitter ny dobbeltrifle så står du selvfølgelig fritt til å gjøre det...

 

Når det gjelder bruk av andres penger kontra egne tror jeg det vanskelig kan anføres mot meg - jeg bruker penger på våpen jeg.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...