Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

195 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      64
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      17
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

Jeg har en Baikal MP 221 Artemedia i kaliber 45/70. Tenkte å skrive litt om tanker i forbindelse med kjøp av og erfaringer rundt denne. Håper det er ok og at det kan passe i denne tråden.

 

Hvorfor i alle dager gidde å kjøpe denne?

Jeg har nå i grunn litt trua på tunge kuler i lav hastighet i en hendig dobbelrifle som hundeførerrifle. Samtidig var jeg litt nysgjerrig på om denne i hele tatt var brukandes, prisen tatt i betraktning. Dessuten virker det iallefall i utgangspunktet lettvindt å kunne regulere samskytinga med spennmuttera mellom løpa.

 

Kalibervalg: At rifla leveres i 45/70 var hovedgrunnen til at jeg kjøpte den. Kunne nok også hatt ei rifle i 450 Marlin eller 458-2", men siden jeg ville ha dobbelrifle så måtte det bli 45/70.

 

Tekninske løsninger: Rifla er jo bygd på en smallbore s/s hagle baskyle og ser på avstand ut som en tradisjonell dobbelrifle. Pipene er bortimot frittliggende i forhold til hverandre, bortsett fra reguleringsskruen på midten og munningsbøssinga. Samskytingen reguleres med en spennmutter mellom pipene på midten og kan sånn jeg har forstått det også reguleres med i munningen. Muttera i midten har dårlig definerte knepp og jeg er ikke ennå sikker på hvor stabilt dette systemet egentlig er. Men det går rimelig greit å regulere sideveis spredning med den. Høydereguleringa i munningen har jeg ikke kompetanse til å prøve meg på. Mellom pipene er det et blekk oppe og et nede som skrues sammen for å skjule gapet mellom pipene. Usikker på om dette kan påvirke treffpunkt og samskyting, det er noe som må prøves nærmere. Hadde nok vært mer komfortabel ned ei gummilist som på Blaser kombiene.

 

Finish og tilpassninger: Veden i stokken og tilpassninga mellom tre og stål er i grunn overraskende bra. På min er det heldivis ikke den stygge hvite lasergraveringa, men til gjengjeld har jeg fått gullfarga avtrekkere. Stålet er grovt tilpassa, med en del maskineringsmerker og tilløp til skjevheter og slark. Overflatebehandlinga på stålet virker å være grei nok.

 

Sikter: Baksiktet er regulerbart sideveis, men må overraskende lagt mot høyre for at jeg skal treffe senter av skiva. Framsiktet er en fingjenga skrue som er filt flat på sidene og er da selvfølgelig regulerbart i høyda. Øverste del er sylinderforma av en eller annen merkelig grunn. Orginalsiktet var for lavt for meg, må være slappe greier de har skutt denne inn med. Fikk ikke dreisen på de åpne sikta selv om jeg fikk lagd et nytt framsikte og bytta ut baksiktet med et Skinner diopter.

Det er noe som i allefall er i nærheten av 11mm skinne for kikkert montering. Picatinnyskinna fra CZ 452`n passa ikke. Har brukt en Sportsmatch montasje sammen med en Leopold 2-7x33, det funka forsåvidt greit nok. Men så sneik det seg inn en totalt ukristelig og utilgivelig tanke i bakhue. Hmm, måtte vært stas med en picatinnyskinne for rødpunkt og scoutkikkert på denna. Handla inn en Leopold 2x20 og bytta til meg et Doctersight II fra to trivelige karer på kammeret. Og etter mye knot og leiting på nettet en picatinnyskinne for 200 str fra KH Presission. Fikk skinna hjem på prøve for å se om den passa, super service må jeg si. 10 minutter med fil ute i garasjen så passa skinna og kom langt nok fram for scoutkikkerten. Får greit grep rundt baskylen bak siktet, slik at den er grei å gå med i handa når jeg smyger. Med en lyssterk kikkert i qrw montasjer, så kan den nå også brukes på grisejakt.

 

Skyting og ladninger: Har bare skutt et par hundre skudd med denne foreløpig og da kun 350 grs helmantel og noe 400 grs Speer som jeg hadde igjen etter at jeg kvitta meg med bøylerifla. Jeg kommer til å fortsette med å bruke ladninger på bøyleriflenivå i denne. Tror ikke det er helt i henhold til produsentens angitte trykknivå, så hver enkelt får vurdere selv hva de velger å skyte med.

Har foreløpig oppnådd samskyting mellom pipene på rundt 8 cm sideveis og 5 cm i høyda. Men pipene går godt hver for seg, så det er mulig dette kan bli bedre. Har 350 grs Hornady og 405 grs Woodleigh som jeg tenkte å bruke til jakt. Tar gjerne i mot innspill rundt dette.

 

Avtrekk: Ja det er vel som en kan forvente av en Baikal. Ikke akkurat veldig bra, sjøl om den var innom børsemakeren før jeg fikk den. Skjønner godt alt folk sier en får mye avtrekk for penga, her var det mye av alt. Men sikkert greit nok til det jeg skal bruke den til.

 

Jakt og bruk: Har grunnet en heftig men forbigående forelskelse i en Lakelander hundeførerkarabin i 9,3 sist høst ikke brukt denne på jakt enda. Må nok også ha vesentlig flere skudd på banen med denne før jeg føler at jeg kan stole på den.

Men den er lett og hendig å bære, og med kolbeforhøyer og scoutsikte så er jeg raskt på målet når jeg tørrtrener. Har trua på at dette kan bli en skikkelig elgdødare i skogen til høsten.

 

Er dette en grei inngangsbilett til dobbelriflenes verden ?

Vel, hvis en drømmer om ei skikkelig kvalitets dobbeltrifle, sånn som jeg også gjør noen ganger. Et virkelig smykke og verktøy som varer i generasjoner, der en virkelig kan kose meg med å bruke og å kjenne på kvalitetsfølelsen avgodt håndtverk. Så er det faktisk ingen vits å kjøpe denne.

Dette er billig på alle tenkelige måter.

Men jeg synes den har en viss røff sjarm. Jeg begynner faktisk å få litt godfølelsen for denne nå.

Denne er jo litt som den stygge andungen, men den blir nok aldri noen svane....

Link to comment
Share on other sites

@ 8X68S

 

Takk for et utrolig bra innlegg! Nå steg kunnskapsnivået mitt om Baikal DR med flere hundre prosent.

 

Med såpass justeringsmuligheter burde det jo la seg gjøre å krympe spredningen noe. På den annen side: på 20-50 meter på elg har det kanskje ikke veldig stor praktisk betydning. Losen står vel stort sett i tetta på dine kanter også... :D

 

Har forøvrig ingen problemer med å følge tankegangen din. Høres ut som den har potensiale for å bli et realt bruksjern, og det er jo ikke negativt når man tenker på hvor mye juling den fort kan komme til å få hos en hundefører.

 

Hva er lengde og vekt på Baikalen?

Link to comment
Share on other sites

@Steamdip. Tror nok du har rett i at det skal gå ann å få til bedre samskyting.

Regner med jeg kan skyte elg ut i mot 150 m med denne, så lenge jeg har kontroll på treffpunkt og kulebane med den ene pipa.

Uansett så er det som du sier, at det skjelden det blir lange hold på denne jakta. Elgen liker seg godt i tetta her også.

 

Lengde på Baikalen er nøyaktig en meter, pipelengda er 60cm. Lop er 35,5 cm på fremre avtrekker og 33,4 på bakre.

 

Min veier 3,2 kg med picatinnyskinna montert, og 3,5 kg med Leopold M8 2X kikkert og qrw montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Du hadde rett Pripyat!

 

Har akkurat fått svar fra Jerome Lanoue fra Verney-Carron, prisene jeg fikk oppgitt var inkludert fransk VAT. F.eks koster Azur Safari PH round body i 450/400 7800 euro uten fransk VAT, ca 64 000 norske kroner med dagens kurs, og da 80 000 med norsk moms (25 %). Det blir vel omtrent som en Krieghoff, og endel under Heym?

 

Noen som har efaringer med Verney-Carron?

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg holdt i en V-C selv, men undersøkte og forhørte meg ganske grundig for to-treår siden. Kontaktet bl.a. et par australiere som har disse, og de er henrykt. Det finnes endel dobbeltrifler i Australia, så de har litt mer sammenligningsgrunnlag.

 

En V-C kan leveres med engelsk utførelse, dvs ingen fences og mer avrundet i baskylen. Vanlig sikring på kolbehals. Dette siste var avgjørende for meg, så jeg tittet ikke en gang på Krieghoff m.fl.

 

Heym er veldig bra, men det virker på meg som at V-C ikke er noe dårligere, snarere tvert om!

V-C er angivelig bedre på finish og reguleringen er meget bra!

De går for å ha gode avtrekk, samt at de har en veldig sterk mekanisme.

 

Jeg følte at nordisk importør var vel drøy på prisen, spesielt når han gikk opp over 20% på prisen fra et år til annet mens det fortsatt var finanskrise mv. Kanskje nettopp derfor..

 

Uansett, prisen inn til Norge nå, direkte fra V-C er vesentlig lavere enn jeg fikk av importør, og har hatt en moderat prisstigning mer i tråd med virkeligheten.

Enden på visa var at jeg droppet bestilling hos importør og snuste opp ei engelsk lita(?) frøken istedet... :D

Link to comment
Share on other sites

Hei! :D

 

 

Fikk test skutt i dag! :D

 

Valgte å skyte meg inn slik at treffpunktet (fra første skuddet) ble ca 4 cm over senter på 100 meter.

Ubehagelig å skyte med fra benk, stående ingen problem!

 

Det var alt jeg rakk før "noen" ringte og måtte ha bilen, skulle bare shope sammen med en venninne ...

(Er det rart jeg ønsker "egen" bil???)

 

PS: Ingen bilder, glemte å lade batteriet på kameraet :oops:

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har i denne tråden blitt etterlyst praktiske erfaringer med bruk av B5 dobbeltrifler. Tenkte å legge ut et bilde og litt info angående elefantjakt.

Elefanten ble skutt i Namibia med Krieghoff B5, kal 500/416. Ammo: hjemmeladet med kule: Woodleigh 410 grain solid. Ble skutt på ca 30 meter.

Hvis dere ser på bildet litt over kjertelen bak øyet, kan dere se inngangshullet til kulen. Kule gikk litt på skrå gjennom skallen/hjernen, og vi fant kulen igjen ute i tuppen av øret. Etter den kom ut av skallen, fulgte kulen under skinnet i øret og var omtrent uskadd.

 

212btok.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvilket skudd er fra hhv høyre og venstre pipe?

 

 

Hei!

 

Skuddet til høyre er fra høyre pipe.

Skuddet til venstre er fra venstre pipe.

 

 

(Dobbelrifla er regulert for 16 grams kule (RWS), jeg har brukt 14,6 gram siden det var det nærmeste jeg fant i hylla hos J&F i Arendal...)

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å skyte flere serier og så regne ut gjennomsnittet på spredningen. Da vil du få et riktigere resultat alt etter hvor mange serier du skyter.

Resultatet som du viste til lengre oppe her kan lyve begge veier. Samskytingen på løpene er kanskje bedre en hva de to skuddene tilsier, men kan også være dårligere. Når vi skyter så gjør vi alle i større eller mindre grad noen feil f.eks med avtrekket.

Du vil sannsynligvis oppleve at du får både større og mindre spredning på 2 skudds seriene dine fremover. Viktig at du har en viss kontroll hele veien på hva som er skudd nr 1 og 2.

Link to comment
Share on other sites

Er dessverre skrekkelig klar over at to skudd egentlig ikke sier noe om samlingen...

 

Har stilt inn siktet med treffpunkt ca 4 cm over senter på 100m, dette klarer jeg å oppnå flere ganger på rad, så den er jeg trygg på...

 

Har da så flat kulebane som mulig fra 0 til 150 (kulebane oversikt på ammunisjons pakken)

 

Denne dobbelrifla er ikke bestandig like grei å skyte med i benk... fikk Butler Creek i panna på andre skuddet... :oops::D

I tillegg til tungt avtrekk så er det ennå mye trening som skal legges til grunn før jeg kan si meg fornøyd.

 

Skal prøve nå til lørdag, hvis jeg rekker...

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Følger opp med litt skyting fra påsken i min 9,3x74R. Avstand er 50 meter. Skytebenken noe provisorisk...

 

normal_Krieghoff_paaske2014_1.jpg

 

Prøver 232 grains Oryx for øyeblikket. Har også fått kjøpe en håndfull 232 grains Norma FMJ av en på kammeret her, planen var at disse ville gi grei samskyting og at jeg kan lade disse noe ned som bruk til trening.

 

Jeg startet med å skyte litt høyt og med litt stor spredning mellom løpa. Skrudde kikkertsiktet litt nedover etterhvert. Samtidig skyter jeg gradvis tyngre ladninger (fra 59 til 62 grain N140) - og får gradvis bedre samskyting. Jeg får nesten 780 m/s med 62 grain N140, omtrent som 232 grain Norma Vulkan fabrikk med andre ord.

 

De to hullene som ikke er lappet var med Norma 232 FMJ! Disse med 60 grain N140, ca 740 m/s. Dette ser ut til å være en god treningspatron!

 

normal_Krieghoff_blink.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra skyteresultater.. :D

 

Den "skytebenken" din ser dog ikke bra ut...Når jeg skyter grovkalibret DR så bruker jeg et sammenleggbart stillas som rekker mg omtrent til brysthöyde...bygger så opp med sandsekk el likn.

Mye mer behagelig å skyte slik, stött og godt og mye bedre rekylopptak..

 

De engelske produsentene av dobbelrifler skyter og regulerer stående på denne måten...anbefales.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Provisorisk skytebenk som sagt... man tar det man finner på hytta ;-) Syns det går sånn passe greit å skyte denne børsa sittende med anlegg med tanke på rekyl, men må helt klart konsentrere meg litt mer enn med gamle boltrifla i 308 for å få gode avtrekk.

 

Stående skytebenk hadde helt klart vært mye bedre - takk for tipset! Skal se om jeg ikke kan få snekret meg noe brukende.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Fabrikkammunisjon.

Har ikke begynt å lade selv ennå.

 

Fikk med dier, kuler, krutt og gamle blinker med bedre samling enn jeg klarer å oppnå.

Dette var vel og merke med 16 grams kule som dobbelrifla er regulert for...

 

Lurer på om jeg skal være fornøyd eller om jeg skal begynne å lade selv for å oppnå bedre samling...?

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Det er vel rimelig bra samskyting dette her? Du ønsker kanskje at de to løpa samler litt tettere? Du kunne kanskje prøvd en tyngre kule, siden rifla di er regulert med 16 grams kule.

 

Min rifle krysser med tyngre kuler (har prøvd 291 grain RWS silver selection fabrikkammunisjon og 286 grain Rhino), mens de kulene jeg har prøvd i 232 grain (Vulcan fabrikk som den er regulert med, Oryx hjemmeladet og Norma FMJ hjemmeladet) har bra samskyting gitt høy nok fart. Teorien er vel av høyere fart samler mer, lavere fart skyter lenger fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

MEd fare for å spikke litt fliser: Pipene på S/S dobbeltrifler peker i kryss i utgangspunktet. Høyere fart gir kortere løpstid, og derigjennom kortere bevegelse utover på pipene før kulene forlater munningen mot målet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...