Jump to content

Hva mener kammer folket er riktig straff ?


LAD

Recommended Posts

Må si som de fleste andre her, straff!!!! :winke1: har selv skutt et par kyr for kviger, og straffen da er at jeg må sette fram "kubrennevin" :winke1: . Kommer det ei ku, og du ser forr lenge påa så er prossessen kommet så langt att da smeller det uansett :lol: . Iallefall noen ganger :winke1: . Og da blir det mobbing! Og det er gøy i visse porsjoner :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Har bare skummet tråden, men er det ikke rettet avskyting, man skyter og retter etterpå slik at rapporten blir slik viltmyndighetene ønsker og alle er fornøyde.

Hele diskusjon er helt på trynet, som viltforvalter i en kommune vil jeg si det slik : trekk ei ku neste år og gi et ungdyr istedet, hvis det er så forb... viktig. Har man navn og nummer på dyrene så de vet akkurat hva som finnes innen et geografisk område??? Og vet man akkurat hva som er rett å ta ut?? Hva med trekk og forflyttninger??

Det neste nå blir nok kalver kun på mandager, 4 taggere på tisdager o.s.v. og forvaringsdom om man gjør den minste feil.

 

Du jakter faktisk elg uten å forstå poenget med rettet avskyting?

Eller gjelder reglene bare andre?

 

Det er stor forskjell mellom å se gjennom fingrene for åpenbare uhell, og å bevisst drite i reglene.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Noe av det vanskligste er og skjeldne mellom lita ku og kvige, selv om du har jakta enn mannsalder !!! STRAFF for dette syns jeg er helt borti vegga !!!!

Link to comment
Share on other sites

STRAFF for dette syns jeg er helt borti vegga !!!!

 

Det er vel alle enige om. Det som SKAL skje, er at valdet eller kommunen ( avhengig av driftsplan eller kommunal tildeling) trekker ei kyr og tildeler ungdyr neste år. Ikke den helt store straffen altså, det svir nok værre om neste års okse forsvinner fra kvota og blir erstattet med et ungdyr fordi noen skøyt en piggokse på 2,5 år.

 

bbdg skrev:

Den der syns jeg du kan utdype litt bedre

Sånn som elgstammen er nå ( jeg fører sett elg skjemaet, og vi er på 0,15 på sett elg skjemaet, med 8 strake "0 sett elg" dager siste del av jakta) så er det veldig irriterende at såpass mange gir fan, og skyter voksne produksjonskyr som ungdyr fordi de ikke klarer å holde igjen om man er usikker, eller bevisst skyter kyr og oppgir disse som ungdyr.

 

Eksempelet er slike som Rygh, som ikke klarer å se lenge på en elg, uten å skyte den. Slike er det mange av for tiden, og ser man kun en elg i uka, er fristelsen for å skyte den elda større. Skaden blir desto større, det er ikke for å irritere jegere at man tildeler ungdyr istedet for produksjonsdyr som mange later til å tro...

For ordens skyld, jeg har skutt ku som ungdyr jeg og...

Link to comment
Share on other sites

Syns du går litt langt når du uttaler at jegerne gir fa#¤%. Hender nok, men de fleste jegere er nok sitt ansvar bevisst.

Vi hadde ette tilfelle i år der vi (7 jegere) sto å så på en elg der alle var enige i at det var ei kvige. En fikk i oppgave å skyte og gjorde "jobben" bra :wink:

Viste seg i ettertid at det var ei ku på 176kg. Mener du da at 7 stk ga fa#¤% i dette tilfellet?

I dette tilfellet ble det ikke noe galt da vi hadde ku på kvoten men vi VILLE IKKE skyte ku.

Med dagens ordning med "storvald" og driftsplan, der det er enkelt å sjonglere med dyr fra jaktfelt til jaktfelt og fra år til år, er det bare tull å straffe jegere for å ta feil. Til slutt tør ingen skyte ungdyr og velger heller å skyte kalv istedet. Hvordan blir fordelingen i elgstammen da?

Link to comment
Share on other sites

Syns du går litt langt når du uttaler at jegerne gir fa#¤%. Hender nok, men de fleste jegere er nok sitt ansvar bevisst.

 

Godt mulig, syntes bare det var påfallende at det ikke fantes hodyr som veide mellom 150 og 165 kg i Norge :? Like påfallende var det at alle var enige om at dette var for en bagatell å regne. Denne statestikken er noen år gammel, så det er mulig det ser bedre ut nå. Jeg tror mange har kua kun som "tabbekvote" som du sier, så da kommer man ikke så skjeivt ut over tid.

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig, syntes bare det var påfallende at det ikke fantes hodyr som veide mellom 150 og 165 kg i Norge :?

Årsaken til lite hodyr mellom 150 og 165 er nettopp den straffen en kan få for å ha tatt feil. Istedet for å risikere straff skjærer en heller vekk "skikkelig" rundt skuddsåret for å få vekta under kilosgrensen. Veier dyret over 165kg blir det vel mye å skjere vekk så da må en bare ta straffen :?

 

Nei slutt med tullet å straffe hendige uhell. Det er faktisk mulig å ta feil, selv for garva jegere.

Link to comment
Share on other sites

Har bare skummet tråden, men er det ikke rettet avskyting, man skyter og retter etterpå slik at rapporten blir slik viltmyndighetene ønsker og alle er fornøyde.

Hele diskusjon er helt på trynet, som viltforvalter i en kommune vil jeg si det slik : trekk ei ku neste år og gi et ungdyr istedet, hvis det er så forb... viktig. Har man navn og nummer på dyrene så de vet akkurat hva som finnes innen et geografisk område??? Og vet man akkurat hva som er rett å ta ut?? Hva med trekk og forflyttninger??

Det neste nå blir nok kalver kun på mandager, 4 taggere på tisdager o.s.v. og forvaringsdom om man gjør den minste feil.

 

Du jakter faktisk elg uten å forstå poenget med rettet avskyting?

Eller gjelder reglene bare andre?

 

Det er stor forskjell mellom å se gjennom fingrene for åpenbare uhell, og å bevisst drite i reglene.

 

Det var nok mest som ironi, jeg er som jeg skrev kommunal viltforvalter. Men som hjortejeger i 40år i et veldig høyt gear så ser jeg STOR forskjell på et hendelig uhell og bevist griskhet. Hvis man har evnen til å la være å staffe for den minste ting og legger lista høyt for å straffe, ja da får man mye mer respekt blant jegerne og man får vite om det meste som skjer.

De som har slik veldig behov for å straffe og kontrollere er erfaringsmessig de som jukser mye selv, "på seg selv kjenner man andre". Eller det er blodferske jegere eller forvaltere men minimal erfaring som tror de har løsninger på alt om de følger "boka" bokstavlig

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke mene noe om straffen her, er vel opp til andre og ta den jobben.

Men teksten er vel mer bare og vise hvor "enkelt" det er å bedømme for lagets eksperter. Vi skulle ha fritt dyr under 150kg mener jeg det var som var i dette tilfellet (har ikke stor krops-masse på elg her i skogen).

Var en av de første årene jeg satt på post, siden jeg ikke er eller var gud på å tippe vekta på levende elg så bestemte jeg meg for å ta en pigg-okse vist det bare kunne komme en til meg. Oksen kom den og fikk ei kule der den skulle og den la seg ned i lyngen etter å ha stått på stive bein litt. Da jeg kom bort til elgen såg jeg at kansje den var litt stor og hadde en ekstra piggpå motsatt side, aiaiai tenkte jeg da... Så kom den eldste og mest erfarne jegern vi har og jeg forklarte hva jeg såg nå. Han mente at HLR var for sent og elgen kunne ikke blåses liv i sa han for å roe mine nerver, han mente også åt denne skulle gå under grensa vist jeg var heldig. Før de andre kom så "pakket" han sammen elgen litt slik at den faktisk såg mindre og mer skranten en den var og med det ekstra spiret ned. Så sa han at nå skulle de andre få lov til å mene og bedømme vekta selv, så skulle jeg ikke tenke mer på dette. Elgen ble jo ikke tippet over 130kg tror jeg av noen av de andre ekspertene der den lå, og den "gamle" gliste lurt til meg med et blunk. Men når den ble hengt opp kom etterpå klokskapen frem fra de andre og nå hadde ferskingen skutt feil... Han "gamle" minnet de på sine egne beregninger i skogen tidligere og de fikk pent roe seg ned, til elgen hang i vekta, Elgen veide 147kg uten juks og fanteri før mørning.

 

Poenget her er at jeg hadde litt flaks/uflaks og alle tippet feil på elgen der den låg i skogen bare fordi den ble lagt i en litt snodig stilling.

Kvote er kvote og bør selvfølgelig holdes.

Tusen takk til han "gamle" som tok vare på meg som fersk jeger og lot hyle korert drite seg ut på sin egen tipping. Håper det er flere som han der ute som har nokk erfaring slik som han sitter på og kan bruke den riktig.

Link to comment
Share on other sites

Må tilføye til mitt forsvar, at vi har 20 elg på kvota og når 6 av dem helst skal være kvige blir man heit :winke1: . Vi har lov og ta ut 10% voksen ku, men prøver og legge avskytninga på fjordinger. Når 20 elger skal ned i bakken iløpet av september-oktober, må man ta noen sjanser :winke1: . Og vist noen iriterer seg over at kua er voksen, kan de for faan prøve og blåse liv i den igjenn :lol: ! Har enda ikke sett at det går, og da går det ikke ann å iritere seg i lengre tid over en dau elg :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

"Straff" i denne situasjonen bør vel ligge på samme nivå som vi enkelte ganger praktiserer på rypejakt.

 

På morgenen har vi som regel "ammunisjonskontroll" for å unngå juks. Etter endt økt teller vi antall patroner som ikke er byttet ut med rype (les bomskudd).

Den med flest bomskudd lager kveldens middag.

 

Antall ryper deles likt ved jaktas slutt.

Jeg har en kompis som nesten aldri løsner et skudd.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil takke for stor interesse blant kammerfolket og på en måte moralsk støtte jeg får av dere. Jeg har gjørt feil og jeg får sin straff, selv om feilen er litten og det kunne skje mange av oss sånn er det bare. Straffen blir utestengelse av deltakelse i organisert hjort og elgjakta resten av året og neste år med våpen. Jeg skal delta i organisert jakt resten av året og neste år som jager uten våpen. Selv om jeg synes det er nok strengt straff styre i jaktlaget kanskje hadde ikke noe annen mulighet. Det er en bestemmelse i jaktlaget om feil skytting, riktig nok som jeg har aldri lest eller blitt informert om men det gjelder for alle. Det er god kammeratskap i dette laget og mange, kanskje alle ville at jeg får bare en muntlig advarsel for dette men da kan laget etterpå få problemer hvordan de vil håndtere slike saker hvis de forholder seg ikke til vedtektene. Det er ikke så mye av jakta i år igjen så er det egentlig bare neste jakt sesong det gjelder men jeg stiller opp som jager når det trengs og når jeg kan :).

P.S: Beklager hvis det er mye gramatiske feil i skrivinga men det viktigste er at vi forstår hverandre :)

 

LAD

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde bedt det jaktlaget der ryke og reise, eventuelt funnet frem en kald ause! Bruk heller tiden frem til neste sesong på å finne et nytt elglag som faktisk er kamerater! Straff nok i seg selv spør du meg! Forøvrig når jeg leste det første innlegget ditt forstod jeg det sånn at du ikke var førstegangsjegeren det gjaldt, så takk for oppklaring!

Link to comment
Share on other sites

Straffen fra jaktlaget er hårreisende, og altfor streng! Tror som forrige taler at det er Janteloven som har slått til her for å statuere et eksempel; "du skal ikke komme her som fersking og ødelegge jakta for oss etablerte jegere…"

 

Fy fader jeg er glad jeg ikke er med på elgjakt, bare krangling og tull… Takke meg til en god rådyr- eller harelos, der er det ikke sånt tull som kan ødelegge opplevelsen og kameratskapet! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil takke for stor interesse blant kammerfolket og på en måte moralsk støtte jeg får av dere. Jeg har gjørt feil og jeg får sin straff, selv om feilen er litten og det kunne skje mange av oss sånn er det bare. Straffen blir utestengelse av deltakelse i organisert hjort og elgjakta resten av året og neste år med våpen. Jeg skal delta i organisert jakt resten av året og neste år som jager uten våpen. Selv om jeg synes det er nok strengt straff styre i jaktlaget kanskje hadde ikke noe annen mulighet. Det er en bestemmelse i jaktlaget om feil skytting, riktig nok som jeg har aldri lest eller blitt informert om men det gjelder for alle. Det er god kammeratskap i dette laget og mange, kanskje alle ville at jeg får bare en muntlig advarsel for dette men da kan laget etterpå få problemer hvordan de vil håndtere slike saker hvis de forholder seg ikke til vedtektene. Det er ikke så mye av jakta i år igjen så er det egentlig bare neste jakt sesong det gjelder men jeg stiller opp som jager når det trengs og når jeg kan :).

P.S: Beklager hvis det er mye gramatiske feil i skrivinga men det viktigste er at vi forstår hverandre :)

 

LAD

 

Gratulerer LAD! :clap::clap::clap::clap:

Du har gjort en kjempe jobb for resten av jaktlaget! Du fortjener så absolutt all den ros du kan få,

måtte de sette biffen i halsen og kveles for sin smålighet! :sick: Hadde det vært meg, så hadde de fått klar beskjed hva de kunne gjøre med de 27 kiloene for mye, og så hadde jeg funnet meg nye jakt kammerater

Link to comment
Share on other sites

Det er en bestemmelse i jaktlaget om feil skytting, riktig nok som jeg har aldri lest eller blitt informert om men det gjelder for alle.

LAD

 

Har dere ikke en oppnevnt jaktleder?

Isåfall burde han informert laget om dette på forhånd slik at alle var inneforstått med det. Hvis ikke, så burde vedkommende fått samme skjebne som deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo noen som får litt tenning av å straffe og bli straffet og vi må jo ha plass til disse også i jaktsamfunnet... Med kongle i støvelen og lærkorsett blir det sikkert helt topp.

 

Kan ikke se annet enn at det må ligge en mørk seksuell drift under her.

 

Hurt so good..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare stille meg i rekken av de som har skutt 2,5åring som kvige. Det ble litt surmuling fra et par medlemmer av laget og det var det. Noen form for straff var ikke aktuelt. Da kvota vår var skutt fik vi til og med et ekstra dyr, selv om alt ble rapportert. Om jeg ikke skulle få bært børse til neste år, hadde ikke jeg giddet mer.

Link to comment
Share on other sites

Umulig å skyte hudyr uten at dette skjer en gang i blant. Akkurat som at det en gang i blant er melk i juret til ei ku en var overbevist om at gikk aleine.

 

Synes ikke dette var noe å straffe i det hele tatt.

 

I området jeg jakter ælj er et hudyr et hudyr, uansett alder. Men siden ku med kalv i utgangspunktet er freda, er det jo gjerne kviger det som blir skutt. Fungerer utmerket.

 

For de som sier at det er bare å bytte jaktlag:

 

Det er ikke alltid så lett å bytte jaktlag. Mange sokner til et spesielt jaktlag på grunn av grunneier og familieforhold, og har kanskje ikke tid, ressurser eller interesse av å skaffe seg annen storviltjakt andre steder. I slike tilfeller har man desverre valget mellom å bite i seg sære lokale særregler, eller ikke jakte i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis laget bestemmer at en fersking(?) skal sitte alene på post, uten å ha fått opplæring av de erfarne jegerne, får de vel sjøl ta konsekvensene av dette. Uansett; ikke alltid like lett å skille ku/kvige, spesielt når de er søkkblaute og mørke i pelsen. Alle, uavhengig av erfaringsnivå, kan gjøre en sånn feil. Straffeparagrafer hører ikke hjemme i et jaktlags vedtekter hvis det er sånn man skal holde på. 27kg? Hva er nå dét da?! Feilskyting er når du flekker ned en storokse i stedet for ei ku, eller en piggokse i stedet for en kalv/kvige eller omvendt. Muligens også hvis du ikke holder igjen lenge nok til å sjekke om det kommer en kalv eller to ut av busken litt etter at "kviga" har kommet fram, eller hvis du åpner ild på dyr i stor fart gjennom smalt skuddfelt.

"Straffen" i nevnte tilfelle er at vedkommende får skjemmes litt, og må tåle å høre noen "morsomme" kommentarer frem til neste sesong. I tillegg er jo straffen at alle må betale noen kroner ekstra. Neste gang er det noen andres tur til å gjøre en ærlig feil.

Så spørs det jo om man har å gjøre med en angrende synder, eller en som ikke bryr seg og/eller har flere dårlige elgfall på samvittigheten. Ingen fasit, men akkurat denne saken hadde vært et ikke-tema i vårt lag. Vi ville nok dessuten kunne byttet dyr med naboterrenget, men det er en annen sak...

 

 

Sendt fra min AN/PRC-77

Link to comment
Share on other sites

jeger uten våpen? på laget jeg har vært med så trenger vi alle jegerne vi kan få for å fylle kvota.

 

hadde noen fått beskje om at de skal møte opp uten våpen hadde vi nok ikke sett noe mer til den jegeren.

 

og vil henge meg på tilligere postere her, finn deg et nytt lag, og den stakars nye jegeren må gjøre det samme før han får skrekken av idiotiske jegere.

Link to comment
Share on other sites

Tja,går ut fra at dette er ett privatvald. Så lenge dere har kvote på ku ser jeg ikke noe problem. Hvis ikke er vanlig reaksjon at dette regulerer viltnemda på neste års kvote. I verste fall beslaglegges dyret ved grov feilskyting. På statsvald har du her ett problem. Vanlig her er påslag på 30% fra første kilo hvis dyret er over et viss gjennomsnitt i området.. Er dyret uvanlig stort kan du risikere utestengelse fra jakt på statsgrunn i 1-2år. Reaksjonen her lukter missunnelse lang vei. Husk at jegeren skjøt begge dyrene fremfor nesen på gammelkara på en og samme dag. Et lite hint til resten av jaktlaget om å lese denne tråden er på sin plass...

 

Sent from my Galaxy SIII Using TapaTalk

Link to comment
Share on other sites

Flrst vil jeg si gratulerer med to elg til trådstarter. Ikke alle som er så heldig som førstegangsjeger.

 

Synest det er sporty å ta den "ufortjente" straffen og gjøre det beste ut av det. Det er ikke bare å finne seg et nytt lag som mange foreslår.

Regler internt er regler man må forholde seg til.

Jeg var i en lignende situasjon der jeg skjøt feil, men fikk ingen straff siden det var en lignende bagatell. Det førte til en del sure miner av folk som mebte regelen burde følges.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en lignende feilbedømming som LAD under årets elgjakt. Vi hadde 2 piggokser, 2 kuer/kviger og 2 kalver på kvoten. Dette var min tredje elgjakt, men jeg hadde aldri skutt noe dyr tidligere så jeg regner meg selv som en nybegynner.

 

Det siste jeg hørte over radioen var at løshunden nærmet seg min post med et enslig dyr. Og der kom et enslig hunndyr som jeg, før skuddet, vurderte til å være ei kvige. Det var det dog ikke. "Kviga" hadde dessuten melk og veide 160 kg. Det ble selvsagt ingen "hurra-stemning" over dette, men den som tok dette tyngst var nok undertegnede.

 

Nå har ikke laget vårt noen lover nedfelt i runer på steinheller, men jaktleder er klar og tydelig på hva som gjelder. Straff har aldri vært nevnt i noen sammenheng. Hadde det dukket opp en tilsvarende straff som LAD fikk, som "lyn fra klar himmel",

for å skyte ei ku som har lagt igjen kalven så hadde vel dette sannsynligvis blitt min siste elgjakt. Jeg syntes det var tungt nok!

 

Dagen etter skjøt jeg en kalv. I og med at denne fortsatt var rødpelset og kun 50 kg, veide dette litt opp for opplevelsen fra dagen før. Kalven var virkelig skrantete, så det kunne vel kanskje blitt en tøff vinter for den.

 

Jeg håper virkelig at du har mulighet til å finne deg et annet jaktlag, LAD. Dette er ikke (jakt)kamerater!

Link to comment
Share on other sites

Må gratulerer trådstarter med en flott debut selv om det kanskje endte med en bismak desverre.

 

Dette med grunneier jaktene har på sørlandet har jo sin sjarm :D .Tror ikke det er mange steder i landet det blir så mye styr som under elgjakta her nede.

 

Misunnelse og problemer med deling av en elg på 30 grunneiere osv. En må nesten oppleve tradisjonene for å tro at det er slik.

 

Mange lag har sett seg nødt til å lage regler for snart alt mulig for at ting skal gå "rett" for seg.

 

Skal si med engang dette er ikke for å gi noe spark til trådstarter. Han gjorde en god jobb for laget ut fra sine forutsetninger som fersk jeger :D. Nok andre som må ta sin del av "skylda" her.

 

Jakter stort sett i 2 lag her bare for at jeg "må" er for sviger far for at han skal få noe kjøtt. Har obligatoriske dager for å få en kjøttpart. Har eget terreng hvor jeg jakter med "mine" folk.

 

I det ene laget har vi 16 regler for utøvelse av jakta. herunder straff for feilskyting og straff for grove sikkerhetsbrudd osv. Pga hendelser fra lengre tilbake. Det andre laget har ikke regler for noe men alllivel er det noe styr der også til tider.

 

Regler komme jo som regel av at folk ikke kan te seg på jakt og skjer det gjentatte ganger så må det konsekvenser til. Og som fler påpeker så er desverre slik at enkelte gir pokker og det ødelegger for alle. Og blir ikke slikt tatt så gir resten pokker etterhvert også og da går det i hvertfall ikke an å drive jaktlaget.

 

Har 4 eksempler, 3 av de er fra i år.

 

eks 1

 

Erfaren jeger sitter på post kvota er satt for året. Voksen ku skal spares i år, alt annet på kvota. Kommer voksen ku i jaget slippes forbi av flere poster gies beskjed på radioen. Vedkommende skyter stor kua når den kommer til han. "Vi har den jo på kvota det er jo første året på driftsplan". Gir pokker, hva slags signaler gir det til resten, herav også nye jegere

 

Eks 2. Nokså erfaren jeger. åpen kvote unntagen, voksen okse. Samme scenariet vosken okse i drev, slippes forbi 2 poster, pang rett ned hos vedkommende. Hadde sansynligvis ikke fått med seg hva jaktleder hadde sagt. Ihvertfall det som ble sagt

 

eks 3

 

Uerfaren jeger som har fått stille for en grunneier, aldri skutt elg. Blir sittende aleine på post. Her heller ikke ku på kvota kommer enslig ku i drevet pang rett ned. Kommer frem til vedkommende han er strålende fornøyd over egen prestasjon sin første elg osv. varsel skudd for kvige. Kommer bort til dyret han er fortsatt overbevist at det er ei kvige. Det som ligger er ei grå eldre langneset ku på 170 kilo.

 

 

En siste episode fra "mitt" lag. En meget erfaren jeger sitter på post, blir tatt ut 2 dyr av bikkja, piggoksen detter på første post og hunn dyret fortsetter ut av første postlinje, en annen post melder kvige på vei mot postrekka. dyret kommer i god fart mellom noen trær, pang i første åpning hos den erfarne jegeren. Jeg kaller opp på radioen siden det ble så stille, etter en stund får jeg høre latter og mulig behov for hjelp, det var ikke sikkert de greide å få dratt denne "kviga" opp i elghengeren, 3 mann.

 

Ble ikke noe straff på han men han har fått mye tyn og mobb for denn "kviga" på over 200 kilo. Moralen her ikke forhåndsbedøm dyrene over radioen uten å være helt sikker. Det gjør ihvertfall til at egne vurderinger ofte blir satt til side. Dette sjedde for 3 år siden og han fikk høre om denne i år også. :lol:. Hadde ikke gjort slik mot en nybegynner vel og merke, han tåler det.

 

Her er 4 forskjellige scenarier med samme utfall. Feil skytinger som får konsekvenser for resten av laget. Alle med forskjellige forutsetninger og hensikt. Det gjøres feil alle veier, men noen ganger må det gjøres grep for at jakta skal være håndterlig for den som skal lede den.

 

Det ble langt og kanskje uoversiktlig, men poenget mitt er at det er ikke alt som er svart hvitt.

 

For trådstarter sin del så manglet han en vesentlig opplysning før jakta her som kanskje hadde gjort at han hadde kunnet unngått den kjedelige situasjonen han har kommet opp i. Dette laget har nok hatt sin del av situasjoner som jeg har beskrevet ovenfor slik at de har sett seg nøtt til å lage sanksjoner for jakta.

Link to comment
Share on other sites

En humoristisk straff kunne vært på sin plass, men dette er jo borti staur og vegger... Hadde ikke sett på denne gjengen som kamerater, og hadde gitt gjengen fingen og bedt dem ryke og reise... Deretter funnet meg ett nytt jaktlag med oppegående folk...(Synest jeg hører banjospillingen i bakgrunnen...)

Link to comment
Share on other sites

På laget mitt blir det litt surmuling fra noen av gamlekara (ikke alle) hvis noe skjer feil. Den dagen det skjer med de som sutrer er det forståelig at alle kan gjøre feil. Vi har en regel på jaktlaget, at INGEN noengang skal få noen økonomisk straff for feil skutt dyr. Laget tar alltid kosten, selv om det blir litt grinebiting hvis ting er altfor galt. Feil kan alltid skje på jakt og det må man bare innse.

 

Det som er litt morsomt med elgjakta er at man blir tvunget sammen med folk man ikke kjenner og trolig aldri hadde jaktet med ellers (selv om mange er kjempegode jegere). Det er ikke enkelt å finne et elgjaktlag, og er man inne bør man bare gjøre sitt beste for at alle trives. Selvfølgelig finnes det folk man ikke liker på et sånt lag, men så er resten veldig allrighte. Man merker raskt hvem man kan "kødde med" når det gjelder tidligre feil. På vårt lag er det få som gjør sånt (desverre liten selvironi), men det refereres til "der bjarne skadeskaut i fjor" eller "der petter skøy den kua med horn" etc. og det må man bare tåle :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har lest tråden med interesse, da jeg først trodde det var trolling. Jeg trodde ikke noe lag gjorde en slik ting med en førstegangsjeger.

 

Om laget har vedtekter angående dette, så ser jeg at de ikke kan gå utenom.

MEN, dersom du ikke er blitt informert, og i tillegg "nesten alle" var enige om at man kunne gjøre ett unntak her, så burde man absolutt gjøre det.

 

Synes du tar det veldig fint som fortsatt er med jaktlaget. Som flere her antyder, så ville nok mange lage mye bråk og kanskje gå ut av laget.

Men det er kanskje ikke så enkelt å "velge og vrake" i elgjaktlag som enkelte her inne synes å tro.

Ofte har man ett lag man har en mulighet til å være med. Spesielt som fersk jeger har man ofte ikke nettverk til så mange fler.

Håper du etter "straffen" får mange gode opplevelser på storviltjakt!

 

Til sist vil jeg gjerne gratulere med to fine fall!

Å ta feil på den kua og ei kvige kan alle gjøre, selv om intensjonen er å gjøre alt riktig. La for all del ikke det plage deg videre!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kake er passende straff!

 

Bær over med meg, det er en setning jeg ikke får brukt ofte nok... ;-) Men alvorlig talt, slike feilskytinger er sånt som skjer. Det er ikke bra, man skal gjøre sitt beste for å unngå det, men det skjer. Halvannet år som driver uten våpen høres noe drøyt ut.

 

Vet trådstarter noe om hvordan "straff" har vært anvendt i laget tidligere? Har for eksempel noen av gammelkara skutt feil og blitt tvunget til å "jakte" halvannen sesong uten våpen...? Jeg tviler...

 

Hadde vært artig å vite, ja. Og jeg tviler, jeg også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...