Jump to content

Hva mener kammer folket er riktig straff ?


LAD

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Man bør derimot holde igjen om man ikke er sikker, men flesteparten klarer ikke det.

Her er du inne på noe vesentlig.

JEG tror de fleste som har skutt feil HAR vært sikre i det øyeblikket skuddet går. Kanskje har flere sett dyret og vurdert det til det samme som deg og da er det helt naturlig at skuddet går.

Det å bedømme alder og vekt av elg i levende live er umulig, og feilvurderinger må skje av og til, i likhet med skadeskyting.

Det er betenkelig, at skyter du ei ku som er 10kg for tung får du straff, men skadeskyter du samme kua unngår du straff :?

 

Har selv skutt feil ett par ganger og flere vurderte dyrene til det samme som meg, både før og etter fall.

Link to comment
Share on other sites

Så da er konklusjonen at det er umulig å se forskjell på ungdyr og voksne dyr, reaksjoner for å ta feil er helt utelukket, lyve på vekta er helt Ok, rettet avskytning er egentlig bare noe akademisk tull :roll:

 

Ja ja, ikke rart det går 7 dager mellom hver gang jaktlaget ser en elg, og kviga vi fikk veide under 90 kg...

 

For min del kan vi godt skyte de kuene som er igjen også, så slipper vi dette tullet noen tiår, og kan jakte rådyr/ hjort heller...

Link to comment
Share on other sites

Høres strengt ut å straffe for slikt, med mindre det er litt morsomt gjort, type koke kaffe til alle det neste året.

Synes det er en passende straff, jeg også.

Puuuh...hvis man skulle risikere å straffes alvorlig for slikt ville jeg holde meg borte fra elgjakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så da er konklusjonen at det er umulig å se forskjell på ungdyr og voksne dyr, reaksjoner for å ta feil er helt utelukket, lyve på vekta er helt Ok, rettet avskytning er egentlig bare noe akademisk tull :roll:

 

Nei, nei, nei og nei.

Jeg synes du svartmaler en god del. Det er vel ikke mange som mener dette.

Det er fullt mulig å se forskjell på ungdyr og voksne dyr. Men når ei lita ku kommer alene, er det ikke lett å avgjøre dette kjapt. Selv om en er erfaren. Dersom man mener at dette ikke er noe problem, vil jeg nesten påstå at man ikke er nok erfaren selv.

TS har gjort en slik feilvurdering på sin aller første elg. En feilvurdering jeg påstår alle erfarne jegere også kan gjøre.

Omstendighetene tatt i betraktning mener jeg, og jeg er tydeligvis ikke alene, at straffereaksjonen var vel hard.

Jeg synes godt man kan se igjennom fingrene med at en fersk jeger gjør en slik feilvurdering. Eventuelt med en mindre og kanskje humoristisk "straff".

 

Men det er vel ingen som mener man skal lyve på vekta, og ikke bry seg om rettet avskyting?

 

Som bbdg skrev, det får stå for din regning.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...