Jump to content

Jaktbørse i 30-06 med lite rekyl


Norma Elite

Recommended Posts

Hei :winke1:

 

Jeg har nå ei Sauer 202 Outback i kaliber 30-06. Jeg skyter greit med børsa, men har irritert meg i det siste over mye rekyl. Jeg har prøvd mange andre børser i samme kaliber og ingen har hatt så mye rekyl som saueren. Jeg har prøvd en sako hunter i 338,og denne følte jeg hadde lik rekyl som i outbacken.

 

Så til saken; jeg vil ha ei real jaktbørse, med veldig god presisjon, med mindre rekyl. Jeg er klar over at økt vekt og riktig stokkform er avgjørende.

 

Jeg jakter på det meste under all slags forhold, men det blir nok mest hjortevilt med børsa.

 

Jeg skal ikke ha demper på børsa og kaliberet skal være 30-06.

 

Så, har dere noen forslag, kammerater :winke1:

Link to comment
Share on other sites

hvilket skjefte er det på den nå?

 

En rett stokk gir mindre følt rekyl, imotsetning til endel tradisjonele tyske utførelser.

 

Du kan vurdere å bytte til kkc eller grs skjefte på børsa du har, muligens bedre rekyl opptak med disse.

 

Hva slags ammo bruker du?

Bruker selv 150gr accubond i 3006 ladet med en passe dose n11 nå og det gir en meget behagelig rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Alt 1: Øk vekta på rifla (tyngre stokk eller stokk som gir et annet/bedre rekylopptak, evt tyngre løp).

Alt 2: Skyt mer med den rifla du har og bli vant med rekylen (tren skyteteknikk). Evt gå for lettere kuler, snillere ladning.

Alt 3. Kjøp ei tyngre rifle.

Alt 4: Revurder lyddemper. Evt rekylbrems.

Alt 5: Selg 30-06 løpet og kjøp et løp i et kaliber som gir mindre følt rekyl (308, 6,5x55).

 

Det er ikke så lett å unngå Newton`s tredje lov...

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode forslag :)

 

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg vet jo ikke hvordan rekylopptaket er med de forskjellige stokkene før jeg prøver.

 

Lyddemper har jeg ikke lyst på , rett og slett fordi jeg ser på den som enda ett moment der det kan oppstå feil.( noe jeg selv har erfart).

 

Har sett litt på mauser m03, da disse er tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Rekylkrafta (impulsen) er lett å regne ut: ((kulevekta + halve kruttvekta) * hastigheita)/våpenvekta.

 

Følt rekyl avhenger dessuten av skjefteform, kolbekappe, og hvor på våpenet vekta er plassert (vekt langt framme, dvs. tykk pipe og/eller lyddemper, reduserer munningsvippen, og rekylen føles mer håndterlig).

 

Den letteste måten å redusere rekylen, er å gå ned i kulevekt. Går en ned fra 180 til 150 grs, vil rekylkrafta bli redusert med ca. 15 %, husk at det er de siste kgm som gjør at rekylen kjennes vond. Hvis du lader sjøl, kan du lade ned til passe ruslefart, så blir rekylen enda mindre - alt norsk vilt dør likevel, med de gode kulekonstruksjonene som er tilgjengelig i dag.

 

For å redusere den følte rekylen, uten å bytte skjefte, eller montere lyddemper eller smellforsterker, kan du sette på ei "tre-på-kolbekappe", produseres bl.a. av "Uncle Mike". Da får du også øyebryna en god cm lengre fra kikkertsiktet, så medlemsskapet i "Røde halvmåne-klubben" ikke er så aktuelt.

 

Som noen har nevnt - siden du har våpen med løpsbytte-system, kan du gå ned i kaliber, for å få lettere kuler, men samtidig ha god tverrsnittsbelastning (SD). Da er det jo nærliggende å tenke på "småsøskenene" til 30.06 - 280 Rem, 7x64 og 270 Win (kanskje bare 7x64 som leveres til Saueren?).

Link to comment
Share on other sites

Har en Remington 700 LSS Mountain, en lett børse i 30-06 (noe over 3kg m/kikkert). Forrige eier hadde litt trøbbel med rekylen og har nå gått over til 6,5, men før de kom så langt kappet de stokken litt og satte på ekstra rekylkappe, tipper den er 3-4 cm. Jeg synes rekylen er helt ok og tror selv det skyldes såppas stor rekylkappe. Har også en Mauser M98 i 30-06 med jaktstokk uten noen kappe, den er tyngre så ikke helt sammenlignbar, men synes rekylen er bedre på Remingtonen. Mer vekt som foreslått, eller tilpassing av stokken du har med større rekylkappe kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en jakt match pipe, det vil du merke. Du har kanskje aluminium kasse på den også? Grs stokk har limbsaver orginalt og funker fint. Er kolben for kort og kinnstøtte for lav kan det også føles ekkelt hvis det sparker litt. Jeg liker å kunne krype godt inn i børsa uten å føle at det blir for intimt eller at jeg må holde tilbake. Er du en stor person?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problem som trådstarter.

Jeg satte på en limb saver kappe, en større (og tyngere) kikkert.

Dette gjorde en god del på rekylen, nå kan jeg nesten koseskyte med 150gr kuler.

Har også nå fått gjenget for demper, så da regner jeg med at 180gr også skal bli gøy.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt en 202 i 6,5x55 og 9,3x62. Jeg likte ikke Sauer sitt originale skjefte i det hele tatt; passer meg veldig dårlig. I tillegg var kolbekappen såpass hard at jeg ble øm i skulderen etter 40-50 skudd med 6,5x55 uten demper. Jeg trøttnet fort på dette skjeftet og byttet til GRS i stedet. Vanvittig mye bedre passform, mer vekt og en kjempebra Limbsaver-kolbekappe gjorde at jeg subjektivt oppfatter 9,3x62 som like greit med GRS-skjeftet som 6,5x55 var med det originale Sauerskjeftet.

 

Jeg har nå solgt denne riflen for å rendyrke Blasermanien min, men er så fornøyd med GRS at jeg har et slikt skjefte til Blaseren også (liker ikke heller det originale skjeftet til Blaser spesielt godt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har TUNG kikkert (S&B 3-12x50) på 06en. Denne veier 1kg, så vekta på rifla blir ca 4,5kg ...

 

Kan høres som en paradoks dette, men jeg synes 220grains kulene som "rusler" ut på ca 720 m/s virker behagligere å skyte med og gir en mere "vennlig knuff", enn 180 grains kuler som er ladet til max-fart.

 

Dette er selvfølgelig snakk om den "følte"rekylen,... vi vet jo alle at lette kuler egentlig gir mindre "spark" bakover :D

 

165 grains kuler er jo ellers en fin kulevekt i 06en.

 

Mange gode forslag i tråden.

Du får prøve deg fram til den løsningen som passer deg best.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er som okamdam har gjort. Få tilpasset og montert en Limbsaver rekylkappe- og børas blir som en drøm å skyte med. Det eneste ankepunktet med en original 202 er rekylkappa- at ikke Sauer har forstått dette er meget forunderlig. :?

Jeg monterte Limbsaver på min 202 i 375H&H, og børsa var ikke til å kjenne igjen. Jeg har også limbsaver på flere andre våpen, deriblant en 9.3x62 som veier under 3 kg- en drøm å skyte med. Selv 8x68S ble ett kaliber til koseskyting med LS. :wink:

Link to comment
Share on other sites

202 er rekylkappa- at ikke Sauer har forstått dette er meget forunderlig

Om en ser litt på reklamen for disse riflene så er rask skyting i høysetet, og Limbsaverene er som lim når en skal hive ei rifle til skuldra med litt klær på. 30-06 anses heller ikke som et kaliber med særlig mye rekyl. Og det kan jeg være enig i.

 

Det er mer enn nok til å kompromittere über-presis skyting, men om det gjøres riktig skal det ikke være hverken vondt eller gi blåmerker i hverken panne eller skulder.

Jeg hadde en Remington ADL i 30-06 for mange år siden, og ØKH skjøt endel med denne, hørte aldri en klage. Hun får også veldig lett blåmerker men så aldri et.

 

Det er mye bedre å forsøke å legge seg til en bedre teknikk enn å kjøpe seg til puter, og det er blåmerker og "rekylskrekk" som er greia. Om jeg vil så kan jeg få blåmerker i skuldra av en banesauer med rekruttammo, om jeg ikke vil så kan jeg skyte 100 skudd med M98 med stålkappe, og original 8x57 ammo...

Det er to ting som hjelper veldig mye, eller tre:

- kolben skal og må være solid i skuldra, jo hardere jo bedre i denne sammenhengen

- den skal være i gropa som formes ved ytterenden av kragebeinet, ikke på selve beinet, og ikke under. Av og til vil tynne folk få seg en på selve kragebeinet, men det skal være unntaksvis.

- dette er mye enklere å få til om kolben er lang nok. Forleng med mellomleggsplater til den passer.

 

Ellers så oppleves rekyl mindre om kolben er rettest mulig og har minst mulig fall, men da må ofte siktene høyt for å unngå at en får kolben for lavt på skuldra.

Vekt hjelper også til en viss grad, men selv om ei tung rifle kommer langsommere bakover, så veier den mer når den kommer..

 

Så kan en jo lade ned til 308 nivå, med lette kuler, eks. trene med 100grs kuler (men passe på at en har god teknikk), bruke raske krutt, og kle seg solid. Det fins jo vester og jakker med "pad" på skuldra, disse er effektive, og gir også bedre friksjon så rifla holder seg mer i ro fra skudd til skudd. T-skjorte, stålkappe og 8x57 er en vinner der...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om en ser litt på reklamen for disse riflene så er rask skyting i høysetet, og Limbsaverene er som lim når en skal hive ei rifle til skuldra med litt klær på. 30-06 anses heller ikke som et kaliber med særlig mye rekyl. Og det kan jeg være enig i....................Det er mye bedre å forsøke å legge seg til en bedre teknikk enn å kjøpe seg til puter, og det er blåmerker og "rekylskrekk" som er greia. Om jeg vil så kan jeg få blåmerker i skuldra av en banesauer med rekruttammo, om jeg ikke vil så kan jeg skyte 100 skudd med M98 med stålkappe, og original 8x57 ammo...

Jeg siterer bare en del av innlegget ditt, selv om jeg tillater meg å være uenig i noe av det andre også :wink:

Les gjerne reklame, men det er forskjell på rask skyting med rifle og hagle. Ved hagleskyting er jeg enig i at en forholdsvis glatt og hard kappe er en fordel- men ikke for presisjonsskyting med rifle.

Med rifle er det faktisk fokus på å skyte presist- og for å oppnå dette er det flere kriterier som spiller inn. At børsekolben sittet "som limt" til skuldra er etter mine erfaringer en mye større fordel- en det er ulempe. På samme vis er det en stor fordel at følt rekyl blir betraktelig redusert- min påstand er at dette også fremmer presisjon/treffprosenten. Som en liten bisetning kan jeg nevne at jeg jakter en del- har nok hatt godt over gjenomsnittet av rifler/våpen i løpet av de siste tredve årene. Jeg ser kun fordeler med LS- kolbekappe.

Det er faktisk montert en LS på min VSF i 308W- og den har demper i tillegg- denne er vel tilnærmet rekylfri i utgangspunktet. Børsa sitter som limt til skuldra :wink:

(Personlig har jeg aldri hatt noen skrekk for rekyl, og har ingen problemer med å skyte .470NE og .450RB med hard rekylkappe-men slike børser er laget for kjappe skudd på bøffel/elefant- og for hold <20meter, og her er ikke presisjon fokuset.)

 

Tilbake til trådstarter- og hans irritasjonsmoment:

Trådstarter ønkser et våpen med mindre rekyl, men han har allerede en rifle i toppklasse- som med en liten kostnad kan omgjøres til et våpen han vil kose seg med- og ikke irritere seg over. Mitt tips er en limbsaver- jeg personlig greier ikke å finne en eneste ulempe md LS- uansett hvor negativ jeg prøver å være... :?

Ett annet alternativ er at han får montert en LS- og kjøper seg ett ekstra løp i 6.5x55 og skyter mye med dette. Det skulle ikke forundre meg om han om noen år supplerer børsa med et løp i 9.3x62 også :P

Link to comment
Share on other sites

Kan opplyse om at trådstarter har skutt minst 10.000 skudd med nevnte børse (byttet løp også) så tror nok ikke at det hjelper å skyte noe særlig mer.

 

Selv mener jeg at lyddemper er tingen. Jeg jakter med Tikka T3 i 30-06 med KKC og Maxim, evt Mauser i 308 med Hausken. Storfornøyd med demper. Ikke la deg skremme av ei dårlig erfaring ;) Demper er lykken for både skulder, ører, vekt på børsa og sidemenn!

 

PS: Skulle det bli ny børse, er jo Mauser nostalgi på høyeste nivå! ;)

 

Mvh Sørlandsjeger

Link to comment
Share on other sites

30-06 anses heller ikke som et kaliber med særlig mye rekyl. Og det kan jeg være enig i.

 

Det er veldig individuelt, jeg ble aldri glad i rekylen på min mauser. Jeg prøvde en Pachmayr Decelerator, og selv om den tok rekylen ble resultatet at børsa hoppet for mye, etter å ha justert den med en del biter silikonslange i hulrommet fikk jeg et greit kompromiss. Stokken ble spikket om og var rett og fin, men rekyl og meg tror jeg rett og slett aldri blir aldri en god kombinasjon. Demper ble løsningen, men jeg skjønner også hvorfor folk ikke vil ha det.

Link to comment
Share on other sites

Tja... Hva med å velge en annen ladning? Lettere kule+ mindre krutt. Setter du begge deler =0 så sitter du igjen med null rekyl.

Jeg hater 30.06 på grunn av rekylen. Ikke på grunn av mengden rekyl, men grunnet "formen" for rekyl.

Stokkfasongen på 202'en er ikke min favoritt til å håndtere 30.06 rekyl..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor på død og liv 30-06? Hvorfor ikke velge 308?
Rekylmessig er det ingen forskjell på 30.06 og 308 W - fra fabrikk leveres de ofte med samme kulevekt og utgangshastighet, pga. 308 W er definert til høyere trykk. Ikke for å pådra meg vreden til eventuelle venner av "automat-dvergen" - men 308 har bare EN fordel i forhold til 30.06 - muligheten til å bruke kortere låskasser. Og i dette tilfellet er våpenet m/låskasse gitt.

 

Trådstarter spør om råd mot rekyl, og har allerede slitt ut ei pipe med 30.06. Da er diverse råd om å "skyte mer", eller "rekylen er din venn", neppe veien å gå. Jeg kan gjerne oppsummere det jeg og andre allerede har skrevet:

 

1: "Produsere" mindre faktisk rekyl: Lettere kuler, lavere hastighet (heimelading), lav ladevekt (hurtigbrennende krutt).

 

2: Enkle og rimelige måter å redusere følt rekyl: Skifte kolbekappe til ei tykkere kappe med bedre støtdemper-egenskaper, eller montere ei "slip on" ("tre-på") kolbekappe, i begge tilfeller øker kolbelengda, det gjør det lettere å legge våpenet fast i skuldergropa. Øke våpenvekta, og redusere munningsvippen, ved å legge litt bly i forskjeftet. Kle seg godt, evt anskaffe jakke eller vest med "støtdemper-belegg" i skuldra.

 

3: Dyrere måter å redusere følt rekyl: Skifte til et skjefte med bedre form og/eller mer vekt, skifte låskasse til stål (å heller legge litt bly i forskjeftet koster en tusendel!), lengre og/eller tykkere pipe. "Smellforsterker" (bør gå i kategorien siste utvei).

 

4: Måter å redusere rekyl, som trådstarter ikke har bedt om: Montere demper, skifte kaliber (til mindre diameter, så en kan bruke lettere kuler, og samtidig ha god gjennomtrengingsevne).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har store problemer med å skjønne at rekyl fra en 30-06 etter 10 000 skudd skal være et problem???

Jeg skyter greit med børsa

Hva legger du i det? Betyr det at med en annen rifle kan du krympe sammlingene til det halve???

, men har irritert meg i det siste over mye reky

Hva er det som irriterer med rekylen? Blir du "skuddredd"? Mister du kontroll over rifla når skuddet går???

 

Jeg vil påstå at dersom rekyl av en 30-06 er et problem, så er det noe som enten er feil med ergonomien i rifla eller måten man bruker den på.

Ser vi på ergonomien til Sauer 202, så har jeg lite til overs for baksjeftet med svinerygg eller montekarlo. I kombinasjon med en høyt montert kikkert som står langt bak kan jeg ikke tenke meg noe verre å skyte med. Få hjelp av noen som har peiling på riflestokker og god skyteergonomi.

Et tips er å tenke på rifleskyting som om det var hagleskyting. Høyere rettere (amerikansk)skjefte i kombinasjon med lav og langt frem montert kikkert. Skytestillingen bør være "aggressiv"/fremover med god kontakt som om det var en hagle. Man kan håndtere utrolig mye rekyl på denne måten uten at det blir ubehagelig eller uberegnelig.

 

.....ser jeg er for sent ute :wink: , men poster alikevel. Gratulere med ny rifle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

M67 sa:Det er mye bedre å forsøke å legge seg til en bedre teknikk enn å kjøpe seg til puter, og det er blåmerker og "rekylskrekk" som er greia. Om jeg vil så kan jeg få blåmerker i skuldra av en banesauer med rekruttammo, om jeg ikke vil så kan jeg skyte 100 skudd med M98 med stålkappe, og original 8x57 ammo...

Det er to ting som hjelper veldig mye, eller tre:

- kolben skal og må være solid i skuldra, jo hardere jo bedre i denne sammenhengen

- den skal være i gropa som formes ved ytterenden av kragebeinet, ikke på selve beinet, og ikke under. Av og til vil tynne folk få seg en på selve kragebeinet, men det skal være unntaksvis.

- dette er mye enklere å få til om kolben er lang nok. Forleng med mellomleggsplater til den passer.

 

 

 

Jeg vil bare si at jeg har skutt aktivt siden 4. Klasse (jeg er 20år). Jeg anser meg selv som en habil skytter og har gjort det bra på de jaktfeltene jeg har vært med på ( vunnet to). Jeg synes selv min skyteteknikk er bra( har mange år med terping med den lokale dfs høvdingen). Dette er ikke ment som skryt eller noe, bare til opplysning at jeg ikke er helt grønn innen skyting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har store problemer med å skjønne at rekyl fra en 30-06 etter 10 000 skudd skal være et problem???

Det skal du være glad for. Jeg har ikke 10'000 30-06 på samvittigheten, og kommer aldri til å få det heller. Ikke fordi jeg er skuddredd eller noe, jeg blir bare ikke komfortabel med så grove kaliber. Bare det å ligge på banen er et slit, selv med gode hørselsvern blir jeg alt for fort sliten av smell og bråk fra de andre (skillevegger hjelper). Og selv om jeg justerte børsa på både lengde, høyde og gummikappe ble den alltid litt for mye for min smak. Jeg kunne skyte opp uten problemer og bruke den på jakt, men trening ble rett og slett ikke noe behagelig uten demper, og demper fungerer dårlig til mengdetrening (mirage).

 

Etter en del år innså jeg at jeg aldri kom til å bli fortrolig med kaliberet, og at jeg heller ikke trengte det. Litt synd å innrømme egentlig, for jeg synes 30-06 er en flott patron. Men 222 er like pen og mye mer kos å ha med på banen.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes rekyldempere du kan montere i kolben. Graco er en produsent.

Finner dem på Midway :smile:

mvh Isbjønn

 

Jeg har to rifler i 308, begge med demper, lik kolbekappe og ca lik vekt. I den ene har jeg en sånn en, et rør med volfram som er borret og limt inn i sjeftet, dette var gjort da jeg kjøpte den men merker at den er mye snillere i rekyl enda den har 15 cm kortere løp. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke ment som skryt eller noe, bare til opplysning at jeg ikke er helt grønn innen skyting.

Det er jo nyttig info når en skal svare. Jeg er nok litt preget av at mange som plages slik du beskrev til å begynne med overhodet ikke kan noe om å skyte (type klarer ikke prøva), og rekylproblemet ligger oftest i at de ikke holder rifla i nærheten av skuldra, så den får mest mulig fart før kolben enten treffer skuldra eller kikkerten panna...

Hvis du plages av rekyl fra 3006 og ei såpass stor rifle når du kan skyte ( jeg sliter som Bly med å forstå her) så lurer jeg framdeles på om du har en eller annen mangel i teknikken din (usannsynlig pga. det du sier), men og på hvorfor du gidder å plage deg selv med 3006?

Skyter du for mye om gangen? Man blir sliten av slikt.

 

Det er jo uansett mye sagt i tråden om modding av rifla, eller andre rifler/stokker som kan redusere følt rekyl.

Ser vi på ergonomien til Sauer 202, så har jeg lite til overs for baksjeftet med svinerygg eller montekarlo. I kombinasjon med en høyt montert kikkert som står langt bak kan jeg ikke tenke meg noe verre å skyte med. Få hjelp av noen som har peiling på riflestokker og god skyteergonomi.

Dette er jo noe ala det jeg sa om rifler laget for hurtige skudd mot løpende vilt, jeg er heller ikke tilhengere av disse stokkene, og designe er veldig egnet til å øke følt rekyl.

 

Men hva er det du føler plager deg med rekylen. Munningsvipp, smellet, vondt i skuldra, nakken, hodepine, at du ikke blir liggende i ro, napper du, blunker du, møter du? Hva skjer, du bør prøve å bryte ned problemet.

Og hvor mange skudd per trening? Du kan ikke regne med å kunne pælme ut skudd med ei lett jaktbørse i 3006 på samme måte som du måker ut 6.5x55 med en 200STR. Slik er det bare.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Begynn å løft vekter slik du får noe kjøtt på kroppen slik du tåler rekylen, jeg synes 30.06 behagelig.

men hadde jeg vært en liten pingle hadde jeg funnet den brutal og vond.

jeg hadde aldri håndtert min 458lott vis jeg ikke hadde vært styrkeløfter å hadde hatt polstring,

 

:D så mitt tips er å legge fra seg alkoholen å komme seg på gymmet :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke rekyl redd. Det var kanskje feil å bruke ordet irritert over rekylen. Jeg har skutt mye med børsa og skyter godt med den, men jeg skyter bedre med tyngre rifler da det blir mindre rekyl og man kommer kjappere inn i blinken igjen.Jeg holder også våpenet mer stille da det er noe tyngre.

 

Men saken løste seg, som sagt tidligere i tråden. Jeg kjøpte victory.

 

Jeg hadde også reagert hvis noen skrev om rekylproblemer med 3006 etter så mange skudd med den børsa. Jeg skøyt med ei 9,3x62 m98 og syntes rekylen var utrolig mye bedre enn med saueren. Han som var eieren av 9,3n fikk bakoversveis da han prøvde saueren og måtte få bekreftelse på at det var ei 3006.

 

Fikk bekreftelse i går på jaktogfriluft da en i betjeningen sa at sauer 202 ob følt rekyl i 3006 var mye kraftigere enn med litt tyngre 3006.

Link to comment
Share on other sites

Ja nei dette skjønte jeg ikke gitt. Du skyter altså strålende med 202'en, gjør det bra på konkuranse, skyter veldig mye, må ha 30-06 men synes det er for mye rekyl? Hvis jeg skjønner dette riktig skyter du altså temmelig mye om gangen? I hvilken situasjon er det at du synes at det begynte å bli for mye av det gode? Under konkuranse eller når du trener og er kommet til den 4. boksen med ammo?

I min lille verden vil jeg påstå at du skyter såpass godt at den børsa du hadde måtte passe deg veldig bra, hvorfor ikke bare øke vekten på den?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til smaug. Jeg skyter kanskje i gjennomsnitt kanskje 30 skudd hver gang jeg er på banen. Det som er tingen, som sagt er at tross at jeg skyter bra med saueren skyter jeg bedre med børser med tyngre børser med mindre rekyl. Jeg kjøpte derfor ei ny rifle, som var tyngre og hadde en stokk som passet meg bedre. Mere komplisert er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan rekylen føles er mye et resultat av utforminga på stokken. En klassisk amerikansk stokk, helt rett, og uten noe dilldall er etter min mening det beste. Setter du på en skikkelig rekylkappe i tillegg, kan du håndtere mye rekyl.

Det er en trend med lettere og lettere våpen, men lar du vekta ligge på "normalen" er det mer behagelig å skyte med. Det er bedre å slanke alt det andre utstyret, så kan rifla veie det den skal.

Ruger, Kimber og winchester er stikkord.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår deg :)

Har to børser i 3006 og en av de er en Sauer 202. Jeg må si at når jeg begynte med 168gr kuler i Saueren fikk jeg meg en saftig overraskelse (brukte 150 i starten). Rekylen var så voldsom at jeg til tider følte jeg mistet pistolgrepet i skuddet. Jeg hadde ikke en sjanse å holde noe i nærheten av siktebildet, og riflen "kom ned" i hytt og pine. Jeg mestere nå denne børsen i 3006 mye bedre, men den gir fortsatt betydelig munningsvipp noe som også plager meg. Jeg har derfor planlagt lyddemper for å få mer ro på skuddet. (den andre 3006en er en Ruger.... jeg sier bare: se Mikko)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...